فهرست مطالب

نشریه گلجام
پیاپی 36 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عبدالله میرزایی* صفحات 5-22

    گستردگی جغرافیایی تولید قالی در ایران باعث شده است شیوه های متنوعی در جهت خوانا کردن طرح های سنتی و تبدیل آنها به نقشه های قالی به کار گرفته شود. امروزه دو شیوه متمایز و فراگیر در تهیه نقشه قالی های شهری ایران به پیشگامی اصفهان و تبریز رایج است. هدف این پژوهش تبیین علل بروز تفاوت در شیوه های رنگ و نقطه کاری نقشه های قالی این مناطق می باشد. بدین منظور نخست با مقایسه تطبیقی شیوه های رنگ و نقطه کاری نقشه های قالی اصفهان و تبریز، وجوه تفاوت آنها استخراج گردید. سپس دلایل بروز تفاوت ها، با تاکید بر عوامل ساختاری و فنی قالی های این مناطق مورد مطالعه کیفی قرار گرفت. نتایج نشان دادند، سبک های رایج طراحی و تولید در هر منطقه و میزان درک متقابل مجموعه عوامل انسانی درگیر در نظام تولید نسبت به کنش های همدیگر، نقش محوری در تغییر شیوه های رنگ بندی و نقطه کاری نقشه های قالی دارد. در شهر اصفهان سنت گرایی عوامل تولید قالی و پایبندی آنان نسبت به وضعیت نهادینه شده باعث تداوم استفاده از طرح های کلاسیک و سنتی در نقشه های قالی و پیرو آن عدم نیاز به ابداع شیوه های متنوع شده است. از طرفی گرایش ذاتی و تاریخی به نوآوری و تجدد در بین عوامل تولید قالی تبریز باعث شده است تا طراحان قالی این شهر تمام تلاش خود را در جهت شخصی سازی کنش ها با گرایش به استفاده از نقوش تزیینی واقع گرا و گل های ترکیبی و فرنگی انجام دهند. از این رو بدون تغییر در شیوه های سنتی رنگ و نقطه، این نقشه ها برای اکثریت بافندگان قالی قابل خوانش نخواهند بود. طراحان قالی تبریز برای حل این مشکل و با علم به توانمندی بافندگان خبره و باتجربه، اقدام به ابداع شیوه ها و تکنیک های متنوع جهت خوانا کردن نقشه ها نموده اند. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی است که با رویکرد کیفی و به صورت توصیفی-تطبیقی به انجام رسیده است.

    کلیدواژگان: مطالعه تبیینی، رنگ و نقطه، نقشه قالی، قالی اصفهان، قالی تبریز
  • فاطمه ترکاشوند، مهران هوشیار*، مهدی کشاورز افشار صفحات 23-42

    ظهور ابزارها و روش های دیجیتال در جهان مدرن، کیفیت زندگی بشر را تغییر داده و بر هنرهای سنتی جوامع نیز تاثیر گذاشته است. طراحی سنتی نیز به عنوان محوری ترین مرحله ای که آفرینش هنری در آن تحقق می پذیرد، از این تاثیرات برکنار نمانده و علی الخصوص در هنرهایی چون فرش، بیشتر بروز و ظهور یافته است. با توجه به گذشت دو دهه از تثبیت موقعیت ابزارها و روش های دیجیتال در طراحی فرش کشور، بررسی تاثیرات آن ضروری می نماید تا بتوان آسیب ها و فرصت های این ابزارهای نو را در طراحی سنتی بازشناخت. از سوی دیگر هنرمندان و خبرگان فعال در این حوزه، شایسته ترین مرجع برای ارزیابی کیفیت این تاثیرات هستند. بر همین اساس، پژوهش حاضر، با هدف شناخت تاثیر ابزارها و روش های دیجیتال در طراحی سنتی، از طریق مصاحبه با فعالان حوزه ی طراحی فرش کشور نسبت به این مسئله انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی است و داده های آن از روش کتابخانه ای و میدانی در قالب مصاحبه ی عمیق با جامعه ی نمونه ی 9نفری از متخصصان و فعالان طراحی فرش، جمع آوری و در روش دلفی، نظام بخشی شده اند و سپس در چارچوب گراندد تیوری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. پژوهش حاضر به این نتیجه دست یافته که اجماع خبرگان حوزه ی طراحی فرش بر نگرش تلفیقی، پذیرش رایانه به عنوان یک ضرورت یا فرصت و استفاده از آن در جهت حفظ هویت فرهنگی و هنری قرار دارد.

    کلیدواژگان: هنر سنتی، فرش، طراحی سنتی، طراحی دیجیتالی
  • مریم محمدی ثانی*، اسماعیل مزروعی نصرابادی، فتحعلی قشقایی فر صفحات 43-62

    رضایت مشتری برای بقای سازمان بسیار ضروری است. در سال های اخیر بازار فرش دستباف ایران توسط رقبا اشغال شده است. این موضع به علت کم توجهی به بحث رضایت مشتری است؛ درنتیجه در این تحقیق به شناسایی و اولویت بندی مولفه های موثر بر رضایت مشتریان فرش دستبافت پرداخته می شود. این تحقیق در 2 مرحله انجام می گیرد. در مرحله اول از دلفی به منظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت مشتری و در مرحله دوم از روش تاپسیس به منظور رتبه بندی آن ها بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول خبرگان فرش دستباف و در مرحله دوم مشتریان فرش دستباف در استان چهارمحال و بختیاری است. حجم نمونه اول 15 نفر است و حجم نمونه دوم با استفاده از جدول مورگان 400 نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف در 9 بعد خدمات پیش از فروش، خدمات حین فروش، خدمات پس از فروش، ویژگی های کیفیتی، ویژگی های فرآیندی، سیستم توزیع، اقتصادی، ارزش گذاری و مشخصه های هنری قابل دسته بندی است که در این میان با استفاده از روش تاپسیس بعد مشخصه های هنری از همه مهم تر شد و در مقایسه کل عوامل، مولفه اصالت فرش از همه عوامل مهم تر است. پیشنهاد می گردد در راستای حفظ اصالت فرش دستباف تلاش گردد که این امر از طریق طراحی و تولید فرش اصیل مطابق با نیازهای امروز مشتری و پیش بینی نیازهای آینده او قابل تحقق است.

    کلیدواژگان: فرش دستباف، رضایت مشتری، استان چهارمحال و بختیاری، مشخصه های هنری، اصالت فرش
  • زهره امیری سردری، مهیم شیهکی تاش*، سید علیقلی روشن صفحات 63-84

    فرش دستباف سیستان میراث برجای مانده از فرهنگ و سنت ایرانی اصیل که در حال حاضر رو به افول و فراموشی است. کاهش فروش این فرش موجب کاهش تولید این فرش شده است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت فرایند بازاریابی بر اساس مدل 7P (محصول، قیمت، جایگاه، ترفیع، کارکنان، فرایند، شواهد فیزیکی)، در صنعت فرش دستباف سیستان می باشد. پژوهش فوق از نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی، همچنین روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و حجم نمونه 81 نفر می باشد. روایی پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه اساتید و خبرگان صنعت و آزمون های پایایی همچون الفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه گردیده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های حداقل مربعات جزیی (PLS) و معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که نتایج آن نشان دهنده معنادار بودن 6 مولفه به جز مولفه جایگاه می باشد. نتایج مقایسات زوجی مولفه های 7P از طریق روش Ahp به دست آمده است. نتایج به دست آمده از روش AHP به ترتیب موثرترین مولفه های 7P در صنعت فرش دستباف سیستان مولفه محصول با وزن 0.331، مولفه افراد با وزن 0.322، مولفه قیمت با وزن 0.097، مولفه ترفیع با وزن 0.092، مولفه فرآیندها با وزن 0.041 و درنهایت مولفه محیط با وزن 0.028 می باشند.

    کلیدواژگان: فرش سیستان، بازاریابی فرش دستباف، مدل 7P، AHP، smart pls
  • فائزه قملاقی*، ایمان زکریایی کرمانی، مهدی کشاورز افشار، بیژن اربابی صفحات 85-105

    ایران کشوری است با تاریخ و فرهنگ و هنر بسیار غنی و دارای مردمی با فرهنگ و ادیان مختلف که در کنار یکدیگر زندگی می کنند. فرش اصیل ترین هنر ایرانی، که قدمتی به بلندای تاریخ دارد و همواره بستر مناسبی برای نشاندن نقش ها و نمادهایی بوده که نمایانگر باورها ،آیین و رسوم، نمادهای مذهبی و اجتماعی و غیره را در بر داشته و دارد . قالی ایران به واسطه حضور نقش و نگارهای متفاوت بر روی آن، کالای هنری مناسب برای هدیه دادن و برقرار کردن ارتباط با افراد و جوامعی می باشد که گاه از نظر فرهنگ و دین با یکدیگر در یک رتبه و رده قرار نداشته اند.یکی از این فرش هایی که دارای نقش و نماد مذهبی بوده، قالی اهدایی ناصرالدین شاه به پزشک یهودی خود نورمحمود می باشد. نورمحمود، پزشک یهودی دربار ناصری بود که از یک سوءقصد جان سالم به در می برد و ناصرالدین شاه این فرش را به عنوان هدیه به وی تقدیم می کند. لذا فرضیه را بر آن می گذاریم که که فرش مذکور یک قالی اهدایی معمولی ملوکانه نبوده و از قدرت برقراری ارتباط بالایی بین جوامع و ادیان مختلف برخوردار بوده است. هدف از این پژوهش آن است تا با خوانش نمادها و مفاهیم موجود بر روی قالی مورد نظر به این پرسش پاسخ دهد که: خوانش و تحلیل قالی اهدایی ناصرالدین شاه به پزشک یهودی در چه فضای گفتمانی شکل گرفته و چه روابطی بین نقوش این فرش با مولفه ها و اصول دین یهود وجود دارد؟در این پژوهش سعی بر آن است تا با استفاده از تحلیل گفتمان که امروزه تبدیل به گرایش بین رشته ای شده، گفتگو با افراد آگاه از نقوش و مفاهیم دین یهود به خوانش این نمادها پرداخته و آنها را با کتب مقدس و اطلاعات موجود در منابع مکتوب تطبیق دهیم .نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که نقوش موجود بر روی این فرش برگرفته از کتاب مقدس یهودیان است و هنرمند با استفاده از تکرار قسمت یا قسمتهایی از کتاب مقدس و یا با بزرگ کشیدن اشخاص مهم  از نظر مذهبی که برای یهودیان اهمیت ویژه ای دارد، این تقدس و اهمیت را نشان دهد.

    کلیدواژگان: فرش، دین یهود، نماد و نگاره، ناصرالدین شاه، نورمحمود
  • چکامه ضمیری*، ابوالقاسم نعمت شهربابکی صفحات 107-120

    فرش دستباف اصیل سیستان از دیرباز همواره نقش مهمی در معیشت و اقتصاد مردم این خطه داشته است. با این وجود مشکلات موجود در حوزه فرش دستباف ایران و به صورت منحصر به فرد معضلات بومی خاص این منطقه، جایگاه این هنر- صنعت ارزشمند را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که امروزه تولید فرش اصیل سیستان به میزان زیادی کاهش یافته و استفاده از نقشه ها و طرح های دیگر نقاط ایران (تبریز، کاشان و اصفهان) در بافته های منطقه رواج یافته است. ادامه این روند می تواند در درازمدت به فراموشی و زوال قالی سیستان و الگوها و سنت های مرتبط با آن بیانجامد؛ بنابراین مطالعه و بررسی شاخص های آسیب رسان به جایگاه فرش منطقه به منظور برنامه ریزی آتی جهت رفع آن ها ضروری به نظر می رسد؛ که این مسئله به عنوان هدف اصلی پژوهش پیش رو مدنظر قرار گرفته است.روش پژوهش ترکیبی و اکتشافی است. ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته علل رکود فرش دستباف سیستان از دیدگاه کارشناسان این حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نوزده عامل اصلی اثرگذار در این زمینه شناسایی شده است. سپس با استفاده از عوامل مذکور پرسشنامه ای جدید طراحی گردید که در چارچوب طیف لیکرت دیدگاه مردم محلی این حوزه در ارتباط با علل رکود فرش دستباف سیستان مورد بررسی قرار گرفت. در این مرحله آزمون تی تک نمونه برای واکاوری داده های پرسش نامه به کار رفت. نتایج نشان می دهد که به ترتیب خشکسالی و نابودی دامپروری، تغییر سبک زندگی و الگوی معیشتی و همین طور سودآوری پایین محصول نهایی، پر اهمیت ترین علل لطمه رسان به فرش دستباف اصیل سیستان هستند.

    کلیدواژگان: فرش دستباف، سیستان، صنعت قالی بافی، رکود، صنایع دستی
  • علی کاوند*، داریوش حسنوند، رضا معبودی صفحات 121-148

    تحقیق  حاضر، رابطه پویای غیرخطی بین عوامل موثر بر صادرات فرش دستباف را برای ایران بین سال های 95-1352 و با تمرکز بر متغیرهای کلان اقتصادی مورد بررسی قرار می دهد که در آن از روش خودرگرسیو با وقفه توزیعی غیرخطی استفاده شده است. نتایج نشان می دهند که بین متغیرهای مدل، رابطه کوتاه مدت و بلندمدت غیرخطی وجود دارد. در بین متغیرها، دو متغیر قیمت فرش دستباف و درآمد جهانی هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت اثرات نامتقارن بر صادرات فرش دستباف دارند. به عبارت دیگر، تغییرات مثبت و منفی قیمت فرش دستباف، هم در کوتاه مدت و هم بلندمدت، اثرات متفاوت معنا داری بر صادرات فرش دستباف دارند. در مورد درآمد جهانی، اثرات شوک مثبت و منفی در کوتاه مدت معنادار هستند و علامت مورد انتظار را دارند. در بلندمدت نیز شوک منفی درآمد جهانی علامت مورد انتظار را دارد و معنادار است. در بلندمدت، شوک مثبت درآمد جهانی اگرچه علامت مورد انتظار را دارد، اما معنادار نیست. بعلاوه، افزایش تولید فرش دستباف و نرخ ارز واقعی، مطابق نظریه، تاثیر مورد انتظار را دارند و هم معنادار هستند. در نهایت، سرعت تعدیل مدل از تعادل کوتاه مدت به بلندمدت در حدود 72/0 است به عبارت دیگر، میزان تصحیح خطا و کاهش انحراف از تعادل بلندمدت در هر دوره، در حدود 72 /0 است.

    کلیدواژگان: صادرات، فرش دستباف، ایران، خودرگرسیو با وقفه توزیعی غیرخطی
  • فائزه صبوری، محمدجواد تقی پوریان*، لیلا آندرواژ صفحات 149-173

    امروزه، سرعت تغییرات در حوزه های فناوری و دانش بازار از یک سو و ابتکار عمل همراه با سرعت عمل در حوزه های کسب و کار از سوی دیگر، باعث شده است که عصر امروزی مبدل به عصر رقابتی شود که این رقابت بر میزان دستیابی یک شرکت به اهداف خود که مبتنی بر عملکرد صادراتی است، تاثیرگذار است. بر این اساس پژوهش حاضر بر آن است که تاثیر جهتگیری بازار صادرات بر عملکرد صادرات شرکتهای فرش دستبافت ایرانی، با نقش میانجی اثربخشی بازاریابی و قابلیت های بازاریابی را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. روش پژوهش حاضر کمی- پیمایشی می باشد که 154 نفر از مدیران شرکت های فرش دستبافتی به عنوان نمونه بر اساس نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس متمرکز شده است و در بین آنها پرسشنامه استاندارد با روش اینترنتی و حضوری توزیع شده است. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS در بخش توصیفی و با توجه به توزیع غیرنرمال داده ها بر مبنای Smart PLS بخش تببینی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج یافته ها بیانگر آن است که جهت بازار صادرات بر قابلیت های بازاریابی و اثربخشی های بازاریابی تاثیر معناداری به ترتیب در سطح اطمینان 99/0 و 95/0 دارند و همچنین قابلیت های بازاریابی و اثربخشی های بازاریابی بر عملکرد صادراتی در سطح اطمینان95/0 و 99/0 تاثیر معناداری دارند، بنابراین جهت بازار صادرات چه به صورت مستقیم و چه به صورت باواسطه با متغیرهای قابلیت های بازاریابی و اثربخشی های بازاریابی بر عملکرد صادرات شرکت های صادر کننده فرش تاثیر معناداری در سطح اطمینان 99 درصد دارند.

    کلیدواژگان: قابلیت های بازاریابی و اثربخشی های بازاریابی، عملکرد صادرات، جهت بازار، فرش ایرانی
  • منیرالسادات میرجمالی مهرآبادی*، مصطفی شمس الدینی، قنبرعلی محمدی، احمد گودرزی صفحات 175-197

    از دیرباز فرش دستباف استان مرکزی به ویژه برند ساروق با تاریخ چند صد ساله به عنوان یکی از نمادهای هنر و فرهنگ ایرانی شناخته شده و نقشی مهم در اشتغال، صادرات غیرنفتی و معرفی هنر استان داشته است. متاسفانه در دهه اخیر، سهم فرش استان از بازار داخلی و خارجی به شدت تنزل یافته و این هنر- صنعت با سابقه، با دشواری های بی شماری مواجه گشته است تا جایی که تعداد تولیدکنندگان و فعالان این عرصه به نحو چشمگیری کاهش یافته است. مقاله حاضر به تحلیل کیفی و راهبردی فرش دستباف استان مرکزی، ریشه یابی تنزل جایگاه آن و ارایه راهکارهای مناسب جهت خروج از این رکود می پردازد. در این پژوهش از روش مطالعات کتابخانه ای و ابزار مختلفی از جمله تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با ذی نفعان، کارشناسان، خبرگان و فعالان حوزه هنر- صنعت فرش استان استفاده شده است. سپس با بهره گیری از تکنیک SWOT (قضفت) به تحلیل کیفی و ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای این هنر- صنعت پرداخته و در نهایت راهکارهای رسیدن به اولویت های مبتنی بر جهت گیری های توسعه آن در استان ارایه شده است. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان دهنده جایگاه تدافعی فرش استان در بازارهای داخلی و خارجی است و متناسب با این جایگاه راهبردها و سیاست ها، تدوین و راهکارهای عملیاتی خروج از رکود فعلی ارایه شده است. اصلی ترین راهبردهای تدوین شده، "نیازسنجی، تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه آموزشی منظم در مراحل و سطوح مختلف حوزه هنر- صنعت فرش"، "ارتقای کیفیت فرش دستباف در استان از طریق شناسنامه دار کردن فرش های بافته شده، استانداردسازی، نظارت و ارزیابی" و "به کارگیری روش های نوین بازاریابی و برنامه ریزی اثربخش جهت معرفی برندهای فرش دستباف به منظور نفوذ در بازارهای جدید و افزایش سهم در بازارهای موجود" می باشند.

    کلیدواژگان: فرش دستباف، ماتریس SWOT (قفضت)، استان مرکزی، تحلیل کیفی، برنامه ریزی استراتژیک
  • گلثوم اکبری ارباطان، رسول عباسی* صفحات 199-218

    در سال های اخیر موج تحریم ها بر اقتصاد ایران سایه انداخته است که با هدف کاهش توان مالی، رفاه ملی و یاس و ناباوری، جبهه تقابلی جدیدی پیش روی اقتصاد ایران باز کرده است. با توجه به اهمیت و نقش ویژه بافت فرش و جایگاه آن در اقتصاد کشور، شناسایی و مطالعه مشکلات اخیر بافندگان فرش دستبافت همگام با تحریم ضروری می نماید. این پژوهش با این هدف به شیوه توصیفی از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوبی مفهومی با روش تحلیل مضمون پرداخته است. جامعه آماری شامل قالیبافان شهر آرباطان در استان آذربایجان شرقی هستند که از بین آنها 20 نفر قالیباف به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. یافته های پژوهش نشان می دهد چالش های یاد شده در قالب چهار مضمون اصلی شامل چالش های فردی، چالش های تولید، چالش های فروش و چالش های متولیان و 33 مضمون فرعی قابل دسته بندی است. در انتها با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهایی چون توسعه تسهیلات مالی حمایتی با بهره ی کم، نظام مند کردن و سازماندهی مکانیسم های فراوری مواد اولیه در داخل کشور و تبلیغات مناسب در بازارهای جهانی در جهت حل مشکلات قالیبافان ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تحریم، فرش دستبافت، چالش های بافندگان فرش، تحلیل مضمون
  • عاطفه حیدری سورشجانی*، ایمان زکریایی کرمانی، نادر شایگان فر، عباس قنبری عدیوی صفحات 219-246

    فرش ایران تجسمی است از فردوس یا باغ بهشت و نقش پرنده نیز نمادی است از روح، پرواز و آزادی که این امر نشان از وجود رابطه و پیوندی جدایی ناپذیر بین فرش ایران و نقش پرنده دارد. اغلب این پرندگان به صورت طبیعی و گاهی نیز به صورت تجریدی، گاه در حال پرواز و گاه به صورت نشسته بر شاخه ی درختان در قالی ایران نقش شده اند. از جمله مناطقی که نقش پرنده در آن هم به صورت طبیعی و هم انتزاعی کاربرد دارد منطقه ی چهارمحال و بختیاری است. لذا مهم ترین هدف پژوهش، مطالعه ی نقش پرنده به عنوان نقش مایه ای رایج در فرش چهارمحال و بختیاری است که در کنار این روند به مطالعه ی نقش پرنده و سه تایی مقدس و نقش پرنده و درخت به شکل الگویی تکرار شونده پرداخته خواهد شد و همچنین مطالعه ی نمادشناختی این نقش در فرش منطقه که در پی مطالعه و بررسی رابطه ی نقش پرنده با دیگر عناصر در فرش منطقه است. با توجه به اهداف مقاله، این پرسش ها مطرح می شود که چه رابطه ای بین نقش پرنده و دیگر عناصر بافته شده در فرش منطقه مثل نقش درخت، گلدان و دیگر جانوران، وجود دارد؟ و دیگر این که آیا می توان همنشینی نمادین درخت مقدس و پرنده را در فرش چهارمحال و بختیاری مشاهده کرد؟روش تحقیق پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف توسعه ای است. همچنین در گردآوری مطالب علاوه بر منابع کتابخانه ای از مطالعات میدانی به ویژه در مورد تصاویر استفاده شده است. نتیجه ای که از بررسی نقوش پرندگان مختلف در فرش منطقه و همچنین بررسی نمونه ی مورد مطالعه حاصل شد، نشان داد که نقوش پرندگانی همچون فاخته، بلبل و طاووس که در نمونه ی مورد مطالعه به کار گرفته شده اند هر کدام به تنهایی و در ترکیب با پرندگان و عناصر دیگر مثل گلدان به نوعی به حاصل خیزی و بهشت برین اشاره داشته و در کنار عنصر مقدس این مجموعه که گلدان است همنشینی نمادین درخت مقدس و پرنده به تصویر کشیده شده است

    کلیدواژگان: نقش پرنده، فرش چهارمحال و بختیاری، مفهوم نمادین، همنشینی نمادین، درخت مقدس و پرنده
  • ساسان سامانیان*، ساره بهمنی صفحات 247-263

    مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش ترین نمونه های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می آید. در موزه فرش انواع گلیم ها و فرش های دست بافت ، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن ها و با در نظر گرفتن ویژگی های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی ، طرح ، نقش ، بافت و تنوع مناطق قالی بافی حفظ و نگه داری می شود. این موزه در دو طبقه ساخته شده که طبقه اول آن محل نمایش دایمی 150 قطعه فرش و طبقه دوم آن جهت برگزاری نمایشگاه های تخصصی و فصلی در نظر گرفته شده است.در این پژوهش که از نوع تجربی - تحلیلی است و با بررسی های محیطی، نمونه برداری و همچنین مطالعات کتابخانه ای و آزمایشگاهی صورت پذیرفته؛ به شناخت و معرفی میزان نور مناسب جهت نگهداری قالی های موزه ای با الیاف طبیعی همجوار پرداخته شده است، بنابراین برای اجرای آزمون مقاومت کششی قالی های موزه ای به دلیل اینکه انجام آزمون ها بر روی قالی های موزه ای امکان پذیر نیست و نیاز به بافت قالی هایی منطبق با جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق بوده، بافت نمونه هایی با الیاف طبیعی پشم، پنبه و ابریشم انجام پذیرفت. در نهایت با توجه به داده های حاصل از آزمون استحکام کششی قالی در راستای طول و عرض نمونه ها، آنالیز واریانس، آزمون های توکی و LSD می توان نتیجه گرفت که نور تاثیر تخریبی بر روی قالی گذاشته و مقاومت کششی قالی را کمتر کرده و بر روی مقاومت کششی قالی ها تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: نور، قالی، حفاظت، مقاومت کششی، موزه فرش ایران
|
  • Abdollah Mirzaee* Pages 5-22

    The geographical expand of carpet production in Iran, has caused to use of various techniques and methods in order to convert them to carpet design cartoons. Today, two distinct and inclusive methods are common in providing carpet cartoons for urban carpets weaving in Iran named Isfahan and Tabriz methods. The purpose of this research is an explanation of the causes of difference in the coloring and pointing cartoons of carpet designs in these two main carpet weaving regions. For this purpose, first, by comparative studying of the color and dotting methods of Isfahan and Tabriz carpet cartoons, the differences between them were extracted. Then, the reasons for these differences were studied with emphasis on the structural and technical factors of these two regions carpets. The results showed the common styles of design and production in each region and the level of mutual understanding of the complex human beings involved in the production system with respect to each otherchr('39')s actions plays a pivotal role in changing the color and dotting methods of carpet designs. Qua in Isfahan, persuasion to the existing situation and the traditionalism of producers and even audiences towards the institutional situation has led to the continued use of classic and traditional designs in carpet cartoons, and the consequently no need to invent different color schemes and design dotting. On the other hand, the intrinsic and historical orientation towards innovation and modernity among the human beings of Tabriz carpet producers has made the carpet designers to personalize their action with the tendency to use realistic motifs and hybrid flowers. Therefore, without changing the traditional color and dotting methods, these cartoons are not meaningful and readable for the majority of carpet weavers. To solve this problem, Tabriz Carpet Designers with the beforehand knowledge of the ability of well-experienced and connoisseur weavers, have invented various methods and techniques to make readable their designs to these carpet weavers.

    Keywords: Explanation Study, Color, Dot, Carpet cartoon, Isfahan Carpet, Tabriz Carpet
  • Fateme Torkashvand, Mehran Houshiar*, Mehdi Keshavarz Afshar Pages 23-42

    The advent of digital implements and techniques in the modern world, has changed the quality of the human life and also has influenced the traditional art of the nations. The traditional design as the most important step which the artistic creation take place in, has been affected by these evolutions and specially the arts like carpet are being influenced the most. Due to the two decades passing from entrance and stabilization of digital implements and techniques in Iran carpet design, it is indispensable to study their impacts in order to identify the threats and opportunities of these new tools in traditional art. On the other hand, artists and experts of this scope are the most competent references to evaluate the quality of these impacts. Accordingly, this study has been conducted to determine the impacts of digital implements and techniques on the traditional design through analyzing the ideas of the experts working in Iran carpet design scope. This is a qualitative research and its data has been collected through the library and the field survey methods by the in-depth interview with 9 persons of carpet design experts and artists and has been organized by Delphi method. Then they have been analyzed in the framework of grounded theory. The consequences of this study show that the carpet design experts have a consensus on synthesized attitude, admission of computer as a necessity or an opportunity and using it to preserve the artistic and cultural identity.

    Keywords: traditional art, carpet, traditional design, digital design
  • Maryam Mohammadisani*, Esmaeil Mazroui Nasrabadi, Fathali Ghashghaeifar Pages 43-62

    Customer satisfaction is essential for the survival of the organization. In recent years, Iranchr('39')s hand woven carpet market has been occupied by rivals. This position is due to the lack of attention to customer satisfaction; hence, in this research, the identification and prioritization of the effective factors on the satisfaction of hand woven carpets customers is discussed. This research is done in two stages. In the first step, Delphi was used and in the second step, the Topsis method was used. The statistical population of this research in the first stage is handmade carpet experts and in the second step is hand carpet customers in Chaharmahal and Bakhtiari province. The first sample size is 15 people and the second sample size is 400 people using the Morgan table. The results of the research showed that the factors affecting the satisfaction of handmade carpets customers classified into 9 categories that are pre-sale, sales, after sales services, quality features, process characteristics, distribution system, economics, valuation, and artistic features. By using the Topsis method, the characteristics of the arts are all the more important and, in comparison with the whole of the factors, the component of the originality of the carpet is all the more important. As a result, it is proposed to work to preserve the originality of the handmade carpet, through the design and production of original carpets in accordance with the needs of todaychr('39')s customer and the prediction of its future needs.

    Keywords: hand woven carpet, customer satisfaction, Chaharmahal, Bakhtiari province, artistic features, carpet originality
  • Zohreh Amiri Sardari, Mohim Shihaki Tash*, Aligholi Roshan Pages 63-84

    Sistanchr('39')s handmade carpet is a legacy left from authentic Iranian culture and tradition which is now in decline. The decline in sale has lead to reduction in production of these carpets. The purpose of this study is investigating the status of the marketing process based on the 7P model (product, price, place, promotion, people, process, physical evidence) in Sistan handmade carpet industry. This research is descriptive-survey, also sampling method is random clustering and sample volume is 81 people. The validity of the questionnaire was calculated based on the theory of professors and industry experts and its reliability was calculated using Cronbachchr('39')s alpha test and composite reliability. The collected data were analyzed using Partial Least Squares (PLS) and structural equations, the results of which showed that 6 components except the place component were significant. The results of paired comparisons of 7P components were obtained by AHP method. The results obtained from the AHP method are the most effective 7P components in the handmade carpet industry of Sistan with product weight of 0.331 and then individuals’ component with weight of 0.322.

    Keywords: Sistan carpet, handmade carpet marketing, 7P model, AHP, smart pls
  • Faezeh Ghomlaghi*, Iman Zakariaee Kermani, Mahdi Keshavarz Afshar, Bijan Arbabi Pages 85-105

    Iran is an ancient country with very rich culture, art, and history.  People who reside there have different cultures and religions. One of the most important and classical art in Iran is carpet which dates return to many years ago. This art has an appropriate background to presents images and symbols that show beliefs, traditions, social changes, religious thought and etc. By various images and patterns on Persian rug, it is a proper commodity for presentation and communication with individuals and societies that are different with each other in the eyes of religion and culture. The rug that Naser al-Din Shah donated his Jewish doctor, Nur Mohammad, is one of these rugs which has religious images and symbols. Nur Mohammad was Jewish doctor of Naseri Court who survived after an attempt, then Naser al-Din Shah presented him with this rug as a gift. So, this is assumed that this carpet is able to communicate with different societies and religions. The purpose of this paper is to reading the symbols and analyzing the concepts of   this rug and answer to this question: What is the relationship between existing images and Judaism principles and doctrines of this rug. In this paper, by using of discourse analysis which has become an interdisciplinary attitude nowadays, it is endeavored to read these symbols and compare them with the Holy Bible and other available information in written sources, by talking to persons who are aware of Judaismchr('39')s concepts and patterns. The results of this research demonstrate that existing images on this rug adopted from the Holy Bible of Jewry and artist demonstrates holiness and importance by using of the Holy Biblechr('39')s part or parts repeatation, or with painting greater picture of important religious persons who have special importance for Jewry.

    Keywords: : carpet, Judaism, symbol, pattern, Naser al-Din Shah, Nur Mohammad
  • Chakameh Zamiri*, Abolghasem Nemat Shahrbabaki Pages 107-120

    The original handmade carpet of Sistan has always played an important role in the livelihoods and the economy of the people. However, the position of this valuable art-craft has been impressed by some problems in Iran handmade carpet and especially to the particular native dilemma of the area. As the production of Sistanchr('39')s carpets has been greatly reduced today, continuing this process can in the long run lead to the deterioration of Sistanchr('39')s carpet and cause irreparable damage to the employment and livelihoods of the people of this area. Therefore, it is necessary to recognize and analyze the indexes affecting the stagnation of Sistan carpet and planning to eliminate them in order to improve the final product and job creation in the region. This issue is considered as the main goal of the current research.The research methodology is combined and Extractive. First, using semi-structured interviews, the causes of the recession of handmade rug in Sistan were analyzed from the viewpoint of experts in this field and nineteen key factors were identified. Then, a new questionnaire was designed using these factors within the Likert scale framework. The views of the local people in this area regarding the causes of the stagnation of Sistanchr('39')s handmade carpet were examined. In this step, a "T test" was used for analyzing questionnaire data. The results show that the drought and destruction of livestock, lifestyle changes and livelihoods, as well as the low profitability of the final product, The most important causes of the stagnation of Sistanchr('39')s original handmade carpet are the most important.

    Keywords: Handmade Rug, Sistan, Carpet industry, Stagnation, Handicrafts
  • Ali Kavand*, Darioush Hassanvand, Reza Maaboudi Pages 121-148

    The present study examines the nonlinear dynamic relation among the factors affecting the export of Iran handmade carpets between 1352- 95, and focuses on the macroeconomic variables. For this purpose, the Nonlinear Autoregressive Distributed Lag (NARDL) Technique is used. The results indicate that there is a nonlinear short-run and long-run relation among the variables of the model. Among the variables, two variables of carpet prices and world income have both asymmetric effects on handmade carpet exports in the short-run and long-run. In the other words, the positive and negative changes in the price of handmade carpet, both in the short run and long run have different effects on export of handmade carpets. In the case of the world income, the effects of positive and negative shocks are significant and have the expected signs in the short run. In the long run, the negative shock of world income has also the expected sign and is significant. In the long run, the positive world income shock, although has the expected sign, but it is not significant. Furthermore, according to the theory, increasing the production of the handmade carpets and the real exchange rate has the expected effect and are significant. Finally, the rate of adjustment of the model from short-run to long-run equilibrium is about 0.72. In the other words, the amount of error correction and decreasing of deviation from long-run equilibrium in each period is about 0.75.

    Keywords: Export, Handmade Carpet, Iran, Nonlinear Autoregressive Distributed Lag
  • Faeze Sabori, MohammadJavad Taghipourian*, Leila Andervazh Pages 149-173

    Today, the speed of change in the areas of technology, software and hardware, market knowledge and even the political economy of countries on the one hand and as well as the initiative with the speed of action in business areas has made companies face the challenge, it has become the era of competition today, which contributes to the extent to which a company achieves its own goals based on export performance. Accordingly, the present study seeks to investigate The Investigating Impact of export market orientation on export performance, with the role of mediating marketing effectiveness and marketing capabilities. The research method is quantitative- survey, and which 154 executives of carpet companies are focused on as non-random available sampling, A standard questionnaire has been distributed online and personally. The results were evaluated using SPSS software in the descriptive section and according to the abnormal distribution of data based on Smart PLS of inferential section.  The results of the findings indicate that the market orientation of the export on marketing capabilities and marketing effectiveness have a significant effect on the confidence level of 0.99 and 0.95 respectively. Also, marketing capabilities and marketing effectiveness on export performance have a significant effect on the confidence level of 0.95 and 0.99, therefore, export market orientation, either directly or indirectly with the variables of marketing capabilities and marketing effectiveness on export performance of carpet export companies has a significant 99% confidence level.

    Keywords: : marketing capabilities, marketing effectiveness, export performance, market orientation, Iranian carpet
  • Monir Mirjamali*, Mostafa Shamsodini, Ghanbarali Mohammadi, Ahmad Goodarzi Pages 175-197

    For a long time, the handmade carpet of the Markazi province, especially the Sarouq brand, With A few hundred years old has been recognized as one of the symbols of Iranian art and culture in Iran and has played an important role in employment, non-oil exports and the Introducing the province art. Unfortunately, in the last decade, the provincechr('39')s carpet share has fallen sharply from domestic and foreign market and this old art-industry has encountered a lot of difficulties, where the number of producers and activists in this field significantly reduced. This paper studies the qualitative and strategic analysis of handmade carpet in Markazi province, rooting downgrades and providing appropriate solutions for the exit from this depression. In this paper, we have been used library method and various tools such as completion of questionnaires and interviews with stakeholders, experts and activists in the field of Art- Industry of Carpet of the province. Then, with using SWOT technique, analyzed he strengths, weaknesses, opportunities and threats of this art-industry and finally, solutions have been developed to achieve priorities based on its development orientations in the province. The results of this study indicate the defensive position of the carpet in the domestic and foreign markets, and, according to this, presented strategies and policies, functional tactics In order to exit the current depression. The main developed strategies are " Needs assessment, compilation, implementation and evaluation of regular educational program at different stages and levels in the field of art- industry of carpet", "Improving the quality of handmade carpets in the province through woven carpets identification, standardization, monitoring and evaluation" and "Applying new marketing methods and effective planning to introduce handmade carpets brands in order to penetrate new markets and increasing the share of existing markets."

    Keywords: Handmade Carpet, SWOT Matrix, Markazi Province, Qualitative Analysis, Strategic Planning
  • Golsum Akbari Arbatan, Rasoul Abbasi* Pages 199-218

    In recent years, the wave of economic sanctions has overshadowed Iranchr('39')s economy with the aim of reducing the financial power, national welfare and disbelief, and a new confrontation has opened up on the Iranian economy. With respect to special importance and role of carpet weaving and its place in the countrychr('39')s economy, identifying and studying the recent problems of hand-made carpet weavers along with economic sanction is essential. The purpose of this research is to formulate and validate a conceptual framework via thematic analysis through descriptive in-depth semi-structured interviews. The statistical population includes carpet weavers in Arbatan city in East Azarbaijan province, among whom 20 carpet weavers were selected by purposeful sampling and participated in this study. The findings show that the challenges in four main themes include individual challenges, production and sales challenges and administrators challenges and 33 sub-themes. Finally, according to the results of the research, suggestions have been made like the development of low-cost supportive financial facilities, systematization and organization of in-country raw material processing mechanisms and appropriate advertising in global markets to solve carpet weaving problems.

    Keywords: Economic sanction, Hand-made carpets, Challenges of carpet weavers, Thematic analysis
  • Atefeh Heidari Soureshjani*, Iman Zakariaee Kermani Pages 219-246

    Bird motif is a commonly used figure in the art of this country especially carpet weaving and is found in different parts of carpets and in various forms and concepts. This indicates the importance of this creature for people. Bird motif has long been widely used and in various forms in carpet weaving, this local, ancient and venerable art. Many of these bird figures have symbolic meanings and have special positions in the culture and the literature of this country. These symbolic meanings may include concepts such as victory of good over evil, luck and prosperity, spring tidings, pleading for fertility and rain, and mystic and religious concepts. There has been an inseparable connection between Persian carpets and bird motif in various forms because Persian carpets are a visualization of paradise or heaven. Bird motifs are seen as a symbol of soul, flight and freedom and this is the underlying reason behind the relation and connection between carpets and bird motifs. Most of these birds are weaved realistically or as abstract figures on tree branches in Persian carpet, sometimes flying and sometimes sitting. Chaharmahal va Bakhtiari is one of the regions which uses bird motifs realistically or as abstract figures in designing carpets. This study begins by providing a short explanation about carpets and bird motifs as well as a giving a comparative semiotic explanation on the role of bird motifs. Bird motifs designed in the art of carpet weaving in Chaharmahal va Bakhtiari are shown in a table, firstly according to their type and then their form. A classification of the bird’s positioning in the carpet of this region and its relation with the other birds and animals and also its combination with other elements is also provided. The symbolic companionship of the sacred tree and the bird and its role in the carpets of Chaharmahal va Bakhtiari are presented. Finally the studied sample in the carpet of Chaharmahal va Bakhtiari is analyzed.

    Keywords: Bird Motif, Carpet of Chaharmahal va Bakhtiari, Symbolic Meaning, Symbolic Companionship of the Sacred Tree, the Bird
  • Sasan Samanian*, Sareh Bahmani Pages 247-263

    The Iranian Carpet Museum collection contains the most valuable specimens of rugs from the ninth century AH to the contemporary period and is a rich source of research for researchers and art friends. Carpet Museum carpets and carpets, according to their quality and antiquity and taking into account the characteristics of carpet in terms of color, design, role, texture and variety of carpet weaving areas are preserved. The museum is built on two floors, the first floor of which is a permanent display of 150 pieces of carpet and the second floor is intended for specialized and seasonal exhibitions.In this empirical-analytical study with environmental studies, sampling as well as library and laboratory studies, we have identified and introduced appropriate light levels for the storage of museum carpets with natural fibers, thus In order to perform tensile strength test of museum carpets because it is not possible to perform tests on museum rugs and it is necessary to fabricate rugs in accordance with the statistical population studied, weave samples of natural fibers of wool, cotton and Silk is done. Finally, according to the data obtained from the test of tensile strength of carpet in line with the length and width of the samples, analysis of variance, Toki and LSD tests can be concluded that light has a destructive effect on the carpet and reduces the tensile strength of the carpet and It has a significant effect on the tensile strength of carpets.

    Keywords: Light, Carpet, Protection, Tensile Strength, Iranian Carpet Museum