فهرست مطالب
فصلنامه اخلاق زیستی
پیاپی 35 (بهار 1399)
- ویژه نامه اخلاق زیستی و حقوق شهروندی، 1399
- تاریخ انتشار: 1400/02/26
- تعداد عناوین: 23
-
-
صفحات 7-21زمینه و هدف
حقوق شهروندی از مفاهیم مدرن است. این مقوله، کلیه حیطههای حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دربر میگیرد. حقوق شهروندی از مهمترین محورهای حقوق اساسی هر کشور محسوب میشود که بنیان آن فارغ از طبقه، نژاد و جنسیت بر اساس حق حیات، کرامت انسانی و امنیت پایهگذاری گردیده است. بر اساس منشور حقوق شهروندی از مهمترین حقوق شهروندان تامین امنیت آنان در زمینههای مختلف جانی، حقوقی و بالاخص مالی و اقتصادی در مراودات روزمره میباشد. در تعالیم دینی نیز جهت حفظ منزلت و کرامت شهروندان، از ظلم و تعدی به دارایی افراد به هر صورتی که باشد، نهی شده است.
مواد و روشهاتحقیق حاضر به روش توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانهای و اسنادی انجام میشود.
یافتههاامنیت اقتصادی در پرتو عواملی چون اکتساب و انعقاد معاملات در بستری سالم و بدون هرگونه حیله و نیرنگ، انجامیافتن تعهدات مالی از سوی شهروندان و مصونیت دارایی افراد از هرگونه تجاوز، تحقق مییابد. امروزه یکی از معضلاتی که با حقوق شهروندان در تعارض میباشد، استفاده از شیوههای هوشمندانه به منظور فرار از تعهدات اجتماعی و اقتصادی است که در اصطلاح حقوقی، معامله به قصد فرار از دین نام دارد. این امر در مواردی صدق پیدا میکند که فرد بدهکار به انگیزه فرار از محدودیتهای قانونی برای اینکه اموالش توسط طلبکاران توقیف نشود، معاملهای انجام داده تا اموال خود را در مقابل طلب فرد دیگر حفظ نماید.
نتیجهگیریآنچه موجب از بینرفتن امنیت حقوقی و سستی اعتبار در روابط تجاری با دیگران میشود، نیرنگ بدهکار برای فرار از پرداخت دین و اضرار به طلبکار به دلیل عدم امکان استیفای تمام یا بخشی از طلب است. معاملات به قصد فرار از دین در فقه و حقوق ایران (به موجب ماده 218 قانون مدنی) جهت برقراری امنیت اقتصادی، ثبات اعتماد اجتماعی و جلوگیری از تضییع حق شهروندان بالاخص طلبکاران با مد نظر قراردادن اصول کرامت و امنیت، غالبا غیر نافذ یا باطل میباشند.
کلیدواژگان: معامله به قصد فرار از دین، حقوق شهروند ی، جهت معامله، امنیت اقتصادی -
صفحات 23-37زمینه و هدف
خلود دوزخیان به معنی ماندگاری ابدی در دوزخ میباشد که از دیرباز مورد بحث مفسران و دینپژوهان بوده است. در پژوهش حاضر به نقد خلود دوزخیان بر اساس مبانی حکمت متعالیه و آیات قرآن، پرداخته خواهد شد.
مواد و روشهامقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام میگردد.
یافتههانباید چنین پنداشت که هیاتهای پست و شقاوتمندانه، راسخ در نفس گردد و در نتیجه آن نوع مجرد جدیدی در انسان به وجود میآید که همواره وجود خواهد داشت و مجرد مزبور است که به صورت ابدی در عذاب خواهد بود.
نتیجهگیریبه عبارتی، علیرغم اینکه خلود در عذاب یا به تعبیری جاودانگی عذاب یکی از مسلمات اعتقادی است که اساسا با اصول اخلاقی منافاتی ندارد، اما در عین حال باید توجه داشت که اگر اخلاق رذیله و حالات زشت صورت، در نفس راه نیابد و ملایم ذات آن نباشد، یعنی نفس از نفوس سعید بوده و بالعرض حالات و هیاتهای شقاوتمندانهای به خود گرفته است، مانند نفوس مومنان گنهکار، چنین نفسی، بالاخره آن صورت را رها میکند و آن حالات از او زایل میگردد، زیرا حالات مزبور در واقع یک حالت قسری و غیر طبیعی است.
کلیدواژگان: قرآن کریم، خلود دوزخیان، اخلاق، اصول اخلاقی، حکمت متعالیه -
صفحات 39-49
آن نظام سیاسی که خود را متعلق به مردم میداند، تنها مشتری آرای آنان نیست، بلکه اداره و خواست شهروندانش را مورد توجه قرار میدهد. امروزه و به عنوان امری نوظهور، حقوقی نظیر آزادی بیان، آزادی مطبوعات، لزوم مشارکت در امور سرنوشتساز و موارد دیگر، حقوق شهروندی نامیده میشوند که رعایت آنها منجر به توزیع عادلانه قدرت، ثروت و حتی اطلاعات میشود. این حقوق رابطه افرادی را که در یک محدوده جغرافیایی زندگی میکنند، با حاکمیت مشخص میکنند و از مشخصات بارز جوامع دموکراتیک محسوب میشود. با این حال، بسیاری از حکومتها در اعطای کامل این حقوق به شهروندان مقاومت میکنند. با توجه به دموکراتیکبودن نظام جمهوری اسلامی ایران، بررسی مشروعیت حقوق شهروندی در اسلام ضرورت پیدا میکند. تحقیق در مبانی و ادله فقهی، نشان میدهد با استناد به دلیل عقل در امور امضایی و اصل اباحه در اموری که ممنوعیت صریح شرعی ندارند و با توجه به ضرورت پرهیز از قاعده سد ذرایع، مبانی مشروعیت حقوق شهروندی فراهم میشود. این تحقیق به روش نظری (توصیفی تحلیلی) تنظیم شده است.
کلیدواژگان: حقوق شهروندی، حکومت اسلامی، اصل اباحه، سد ذرایع، عدالت، عقلانیت -
صفحات 51-62زمینه و هدف
حج به عنوان یکی از اعمال مهم در نظام رفتاری مومنان دارای ابعاد گوناگونی است که نحوه مدیریت آن میتواند آثار اخلاقی، سیاسی و اجتماعی متفاوتی در پی داشته باشد. به همین دلیل پژوهش حاضر درصدد است تا از منظری اخلاقی، نظام رفتاری مدیریت حج و تاثیر آن بر اخلاق زیستی را مورد بررسی قرار دهد.
مواد و روشهاروش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی تحلیلی است که به دلیل رویکرد مقاله از منابع اسنادی، آیات و روایات و همچنین متون معتبر فقهی و تاریخی استفاده شده است.
یافتههااصول و معیارهای اخلاقی مدیریت حج عبارت از محبت و مهرورزی، مدیریت عمومی و مبتنی بر نگاه فراقومی و فراملی، داشتن بصیرت در مدیریت، هماهنگی و همراهی گفتار و عمل مدیران حج، عدالتمحوری و پرهیز از گرایشهای قومی و قبیلهای و ملاک قراردادن اصل «مدیر خاص و مخاطب خاص» در مدیریت کنگره عظیم حج است. این معیارها با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه معاصر هم میتوانند الگویی از مدیریت اخلاقی اسلامی را به جهانیان نشان دهند و هم معرف احکام و معارف مدیریتی اسلام تلقی شوند.
نتیجهگیریبرگزاری حج و حتی مدیریت آن موضوعی عمومی و همگانی برای کشورها و ملل مختلف است و از این رو نمیتواند در انحصار گروه و یا کشور خاصی باشد. این امتیاز، حتی نمیتواند شامل منطقهای که کعبه در آن واقع شده است، باشد. بنابراین مدیریت حج میبایست در راستای نظام رفتاری اسلام، مبتنی بر اخلاق و الگویی برای ملل مختلف باشد. این امر نیازمند توجه به دستورات و احکام الهی، بهرهگیری از علم روز و همچنین تبدیل مدیریت کنگره حج به عنوان الگویی برای معرفی معارف و احکام اسلامی به عنوان میراثی مشترک است.
کلیدواژگان: مدیریت حج، معیارهای اخلاقی، اخلاق زیستی اسلامی، مناسک حج، میراث مشترک -
صفحات 63-79زمینه و هدف
نظام مسوولیت بینالمللی دولتها، مورد پرسش فیلسوفان حقوق بینالملل بوده است. انتقاد اصلی آنها به منصفانهنبودن تحمیل بار مسوولیت بر شهروندان بیتقصیر دولتها، به ویژه منصفانهنبودن نظام مسوولیت ثانوی در حقوق بینالملل مربوط است. این امر موجب پیداش نظریه فردیبودن مسوولیت دولتها شده است. هدف مقاله حاضر تبیین این موضوع است که آیا نظام حقوقی مسوولیت ثانوی دولت و شهروندان ناشی از مسوولیت سازمانهای بینالمللی منصفانه بوده و با اصول اخلاقی سازگار است یا خیر؟
مواد و روشهادر این مطالعه تحلیلی، مقالات و اسناد حقوقی منتشرشده در زمینه مسایل اخلاقی و حقوقی به صورت هدفمند جستجو شده و سپس استدلالهای موافقان و مخالفان نظریه مسوولیت اخلاقی و حقوقی دولتها مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافتههایافتههای مقاله حاضر حاکی از آن است که نظام حقوقی مسوولیت ثانوی دولت و شهروندان ناشی از مسوولیت سازمانهای بینالمللی، نهتنها غیر منصفانه نیست، بلکه با تعهد به جبران خسارت زیاندیدگان، منصفانه و اخلاقیبودن این نظام حقوقی تضمین میشود.
نتیجهگیریدر حقیقت مسوولیت ثانوی دولتهای عضو سازمانهای بینالمللی مطابق با اصول انصاف و اخلاق است.
کلیدواژگان: سازمان های بین المللی، شخصیت حقوقی مستقل، مسوولیت ثانوی، انصاف، اخلاق -
صفحات 81-103زمینه و هدف
سازمانها برای بقا و موفقیت در محیطی بیثبات و آشفته، نیازمند استراتژیهایی قابل اطمینان و استوار هستند. مولفان زیادی بر این باورند که دانش، مهمترین ورودی فرایند تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی است. به این ترتیب دانستن چگونگی گردآوری، تحلیل و پردازش دانش مورد نیاز، اهمیت یافته است. هدف این مقاله طراحی مدل فرایندی هوش استراتژیک و اصول اخلاقی در سطح تحلیل سازمانی است. مواد و روشها: دادههای متنی این تحقیق به زبانهای انگلیسی و فارسی و از طریق پایگاه دادههای ای.بی.اس.سی.او (EBSCO)، گوگل محقق (Google Scholar) و ایران داک گردآوری شده است.
یافتههایافتههای تحقیق نشان دادند که فرایند هوش استراتژیک از نظر خبرگان صنعت بانکداری دولتی از هشت مرحله تشکیل شده است. دو مرحله «تعیین نیاز» و «برنامهریزی و سازماندهی»، پیشرانهای فرایند هستند که از طریق مرحله «گردآوری اطلاعات» منجر به شروع مراحل وابسته به شرح ذیل میشوند: «تصفیه و انبارش اطلاعات مفید»، «تحلیل اطلاعات»، «تولید هوش»، «توزیع هوش و اصول اخلاقی» و «کاربرد هوش و بازخورگیری».
نتیجهگیرینتایج این تحقیق بینشی را برای پیادهسازی فرایند هوش استراتژیک در سازمانها و ارزیابی اثربخشی آن، فراهم میکند. به دلیل اینکه الگوهای تصمیمگیری از نظامهای ارزشی پیروی میکنند، این نظامهای ارزشی، به تصمیمات مختلف، رتبههای متفاوتی میدهند و هنگامی که یک فرد، یا سازمان اجتماعی با چند تصمیم به طور همزمان مواجه باشد، با مراجعه به نظام ارزشی حاکم، تصمیماتی را انتخاب میکند که در مجموع، رتبه بیشتری در نظام ارزشی پذیرفتهشده کسب کند و آنها، تصمیماتی هستند که مطلوبیت آن فرد و یا نظام اجتماعی را تامین مینمایند. بنابراین صرف بررسی خط مشیها، طرحها و برنامههای عملیاتی (سطوح راهبردی) در ارزیابی راهبردی محیطی، به لحاظ تطابقپذیری آنها با معیارهای محیط زیستی کفایت نمیکند، زیرا ممکن است در مرحلهای که باید در مورد ضرورت «تدوین» طرح و اجرای آن تصمیمگیری شود، تصمیمات غیر قابل برگشتی گرفته شود که اصلاح آنها مستلزم هزینههای بسیار میباشد.
کلیدواژگان: اصول اخلاقی، هوش استراتژیک، مدل سازی، ساختاری تفسیری، نگاشت شناختی، مدل فرایندی -
صفحات 105-117زمینه و هدف
در طول تاریخ عوامل مختلفی مانع دستیابی شهروندان به حقوق خود شده است یکی از مهمترین آنها، عامل جنسیت میباشد. وضعیت زنان در ایران در طول تاریخ دستخوش تحولات بسیاری قرار گرفته است و امروزه از جنبه های مختلف نیازمند شناسایی نیازها و یافتن راهکارهای قانونی میباشد. در متن «منشور حقوق شهروندی» اولویت رعایت حقوق زنان به عنوان نیمی از جامعه لحاظ شده است، اما اهتمام لازم برای شناسایی ضعفها و رعایت دقیق و بیقید و شرط آن به عمل نیامده و رعایت آن با چالشهای بسیاری مواجه بوده است. با توجه به این نکات، مطالعه و شناسایی چالشهای حقوق شهروندی زنان برای ما ضرورتی اساسی است، لذا هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی زنان از حقوق شهروندی خویش، احصای حقوق شهروندی زنان در منشور حقوق شهروندی و همچنین انتظارات آنان از دولت بوده است.
مواد و روشهادر این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای نسبت به جمعآوری و مطالعه منابع مورد نیاز اقدام نموده و با مقایسه دادههای حاصل از مطالعه سعی در انتخاب و بهرهمندی از دقیقترین اطلاعات در کتب و اسناد و سایتهای قابل دسترسی برای توصیف و تبیین موضوع شده است.
یافتههانتایج نشان داد که بعد از دوره مشروطیت دولتها همواره کوشیدهاند که حقوق شهروندی زنان بهبود یابد، گرچه تدوین و ابلاغ «منشور حقوق شهروندی» تحول مثبت در زمینه حقوق شهروندی زنان محسوب میشود، اما برخی مواد منشور در تضاد کامل با متن قوانین قرار دارد. همچنین عدم مکانیسم آموزش حقوق شهروندی بالاخص در قبال زنان و فقدان ضمانت اجرایی لازم و توجه کمتر به خشونت علیه زنان از مهمترین چالشهای منشور حقوق شهروندی است.
نتیجهگیریوضعیت حقوق شهروندی زنان در ایران حاصل مجموعهای پیچیده از عوامل تاریخی اجتماعی و فرهنگی مذهبی، سیاسی است و هر نوع تحولی در این زمینه نیازمند شناخت کامل این زمینههاست. نباید پنداشت که وجود قوانین حتی توجه قانون اساسی به حقوق شهروندی، به تنهایی تضمینکننده این حقوق در جامعه باشد. شهروندی یک فرهنگ است که نیاز به آموختن و نهادینهشدن در طول زمان دارد.
کلیدواژگان: زنان، حقوق شهروندی، منشور حقوق شهروندی، چالش ها، راه کارها -
صفحات 119-131
یکی از شیوههای پزشکی آزمایشی در عصر حاضر کرایونیک است. در این شیوه با انجماد بدن انسان یا حیوان در دمای بسیار پایین (C o196 -) که پروتئینها و سلولهای بدن حفظ شده و فاسد نمیگردند، از آنها محافظت میشود، به امید اینکه با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، بتوان دوباره حیات را به این افراد بازگرداند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی میکوشد تا به تبیین فرآیند انجماد انسان و تطبیق آن با اصول اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام بپردازد. در این پژوهش مشاهده خواهد شد که اصول اخلاق پزشکی که عبارتند از: اصل احترام به آزادی فردی، اصل سودمندی و عدم اضرار و اصل عدالت، منطبق بر اصول و تعالیم حیاتبخش دین اسلام میباشند و به دلیل وحیانیبودن و فطریبودن، اصول مزبور در دین اسلام از پشتوانه محکمتری برخوردار هستند. همچنین از آنجا که کرایونیک با پایبندی به این اصول اخلاق پزشکی صورت میپذیرد، میتواند از این حیث در جوامع اسلامی موجه قلمداد شود.
کلیدواژگان: کرایونیک، اخلاق پزشکی، اصل احترام به اختیار فرد، اصل سودمندی، اصل عدم اضرار، اصل عدالت -
صفحات 133-144زمینه و هدف
نهاد خانواده از منظر آموزههای اسلامی دارای اهمیت فراوانی است که فقدان و یا تهدید آن ممکن است تبعات جبرانناپذیری در حیطه اخلاقی و اجتماعی در پی داشته باشد. به همین دلیل توجه به آموزههای اخلاقی اسلام و بررسی اصول اخلاق زیستی در باب نهاد خانواده به عنوان هدف اصلی پژوهش حاضر انتخاب شده است.
مواد و روشهادر این مطالعه، با روش توصیفی تحلیلی (روش کتابخانهای)، به بررسی آموزههای اخلاقی اسلام در باب نهاد خانواده پرداخته و اطلاعات نیز به شیوه اسنادی و بهرهگیری از متون فقهی و حقوقی جمعآوری شد.
یافتههابرپایی و تداوم نهاد خانواده از منظر آموزههای اسلامی نیازمند رعایت اصول و شرایطی است که از حیث اخلاقی، مروج اخلاق فردی و اجتماعی نیز تلقی میشوند. این اصول شامل رابطه مودتآمیز، تکریم اعضای خانواده از سوی یکدیگر، حسن معاشرت، توافق و تفاهم، صداقت و شکیبایی، وفاداری و امانتداری، رازدای و عیبپوشی، تقسیم وظایف بر مبنای عدالت است که کاربست این اصول الگویی برای ترویج اخلاق در جامعه تلقی میشود.
نتیجهگیرینظام اخلاقی اسلامی با تکیه بر نهاد خانواده میتواند زمینهساز نسلی متعهد و متعالی گردد که هم ارزشهای الهی را سرلوحه رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار دهد و هم با چالشهای دنیای مدرن که نهاد خانواده را هدف گرفته است، مقابله کند. بر این اساس، سوابق نظامهای اخلاقی غیر دینی، نشاندهنده بیاثربودن آنها در مطلوبیتبخشی به این نهاد و گاه در تعارض با مصالح عالیه آن است.
کلیدواژگان: اخلاق زیستی، خانواده، نظام اخلاقی، اخلاق اسلامی -
صفحات 145-157زمینه و هدف
شهروند از دو عبارت «شهر»، محل اجتماع انسانی و «وند» عامل پیوستگی انسان به این محل اجتماعی تشکیل شده و شهروند کسی است که به محل زندگی خود و اجتماع انسانی تعلق خاطر دارد. این شهروند مختص زمانی است که انسان دارای حق است و در مقابل رعیت یا تبعه یا پیرو قرار میگیرد، لذا هدف از این پژوهش بررسی نقش مردم و حکومت در تحقق و اجرای حقوق شهروندی در جامعه است.
مواد و روشهادر این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای به صورت فیشبرداری از منابع مرتبط با تحقیق به بررسی نقش حکومت و مردم در اجرای حقوق شهروندی در نظام جمهوری اسلامی پرداخته شده است.
یافتههاشهروند، یعنی انسان دارای کرامت است؛ بحث حقوق انسانی با لحاظکردن کرامت انسانی و مفاهیم خاص بشری مانند حقوق بشر معنا پیدا میکند. چیزی به نام حقوق شهروندی وجود ندارد و عبارت حقوق شهروندی در حقیقت مجموعه قوانین مقررات امتیازات و آنچه که به کرامت شهروندان درون ایران قرار میگیرد، عنوان میشود.
نتیجهگیرینتایج به دستآمده نشان داد که حکومت از طریق رسیدگی قضایی و غیر قضایی و مردم از طریق، آموزش، مطالبهگری، تقاضای دادرسی عادلانه میتوانند در تحقق و اجرای حقوق شهروندی در جامعه نقش داشته باشند.
کلیدواژگان: حق، شهروند، حقوق شهروندی، حکومت، مردم -
صفحات 159-172زمینه و هدف
حقوق شهروندی و آموزش مبانی و ابعاد مختلف آن یکی از ضرورتهای جوامع امروزی است. به این دلیل که جوامع امروزی غالبا حقوق شهروندی را به عنوان یک بعد مهم در سیاستورزی به حساب میآورند. در همین راستا، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی تضمینات حقوقی آموزش شهروندی در چارچوب نظام حقوقی ایران بپردازد. مواد و
روشهاروش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است که مطالب را به شیوه اسنادی و کتابخانهای جمعآوری نموده و به شیوه استدلالی و استنتاجی تجزیه و تحلیل نموده است.
یافتههاآموزش حقوق شهروندی دارای مبانی و ابعاد روشنی در حقوق داخلی ایران است. از این رو تضمینی برای گسترش ابعاد آن به شمار میرود. آموزش در مدارس، مراکز آموزش عالی و رسانههای جمعی یک ضرورت اساسی برای گسترش حقوق شهروندی در چارچوب نظام حقوقی ایران است.
نتیجهگیریمحوریتداشتن عدالت، آزادی فردی و اجتماعی، حق بهرهمندی از آموزش رایگان، حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضامنی برای تحقق آموزش حقوق شهروندی محسوب میشوند. بنابراین جامعه مدنی و نهادهای غیر دولتی در آموزش حقوق شهروندی میبایست از جایگاه موثرتری برخوردار گردند و حتی به شیوههای مذهبی و در قالب موسسات و نهادهای خیریه میتوانند باعث ترویج حقوق شهروندی در ابعاد نظری و عملی گردند. آموزشهای ضمن خدمت در مدارس و دانشگاهها یک ضرورت اساسی برای تضمین حقوق شهروندی و به منصه ظهوررساندن حقوق شهروندی منبعث از قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است.
کلیدواژگان: حقوق شهروندی، تضمینات حقوقی، نظام حقوقی ایران، آموزش شهروندی -
صفحات 173-186زمینه و هدف
آموزش علاوه بر اینکه یکی از مصادیق مهم حقوق بشر است، ابزاری مهم برای تحقق سایر مصادیق حقوق بشر نیز به شمار میرود. تضمین و اجرای حق آموزش مقدمه تضمین و اجرای سایر مصادیق حقوق بشر میباشد. حق بر آموزش ابتدعا در قامت یک اصل کلی و منعطف که فاقد تعهدات حقوقی مشخص و الزامآور بود، در قالب اعلامیه جهانی حقوق بشر پذیرفته شد. به علت تفاوتهای بنیادینی که در نظامهای حقوقی سیاسی دولتها وجود داشت، توسعه و تقویت حق مزبور به نظامهای حقوقی منطقهای و داخلی سپرده شد. مواد و روشها: در این مطالعه با روش تحلیلی توصیفی، ابتدا مفهوم شهروندی و اهمیت آموزش بحث و بررسی خواهد شد. پس از مشخصشدن وضعیت متغیر مزبور، اهداف فرآیند آموزشی و مفهوم «حق بر آموزش» برای تبیین دقیقتر چارچوب کلی مساله اصلی پژوهش حاضر و سپس آموزش دموکراسی، تسامح و تساهل به عنوان معیار اصلی برای ترویج شهروندی دموکراتیک مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
ملاحظات اخلاقیدر تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتههادر چارچوب حق بر توانمندسازی، آموزش سازکاری است که با استفاده از آن، افراد میتوانند ابزارهای لازم را برای مشارکت کامل در جوامع به دست آورند. آموزش نقش بسیار مهمی را در توانمندسازی اقشار آسیبپذیر، ترویج حقوق بشر و دموکراسی، فراهم کردن زمینههای لازم برای توسعه پایدار و... ایفا میکند، در نتیجه آموزش به عنوان یکی از بهترین سرمایهگذاریهای مادی و معنوی محسوب میشود که یک دولت میتواند در راستای توسعه، پیشرفت و رفاه شهروندان خود، انجام دهد.
نتیجهگیریتحولات حق بر آموزش و اجرا و تضمین آن در چارچوب دکترین شهروندی دموکراتیک و در نتیجه، ارتباط آن با توسعه و تقویت مفهوم حکومت قانون و عناصر تشکیلدهنده آن، در فرآیند تربیت شهروندان پایبند به دموکراسی و ایجاد یک نظام حقوقی سیاسی که اصلیترین و کارآمدترین ضمانت اجرای آن فشار واقعی افکار عمومی و مطالبهگری عموم مردم خواهد بود، نقش اساسی ایفا کند.
کلیدواژگان: حق بر آموزش، شهروندی، شهروندی دموکراتیک، حکومت قانون -
صفحات 187-198زمینه و هدف
عقد بیع، رایجترین و مهمترین عقد تملیکی است که به موجب آن فروشنده مالی را در مقابل عوض به خریدار منتقل میکند. امروزه عقد بیع هم در حقوق داخلی کشورها و هم در جوامع مختلف و به عنوان ابزاری برای داد و ستد به کار گرفته میشود. گسترش وسایل ارتباطی و صنعت حمل و نقل باعث شده است تا اهمیت عقد بیع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل بررسی شروط اخلاقی عقد بیع به عنوان هدف اصلی پژوهش حاضر انتخاب شده است تا بتواند رویکرد عقد مزبور را در حوزههای مختلف انتقال، ریسک، ضمانت طرفین و... مورد بررسی قرار دهد.
مواد و روشهابا توجه به رویکرد پژوهش حاضر، روش توصیفی تحلیلی به عنوان روش پژوهش انتخاب شده است و به شیوه اسنادی و کتابخانهای، نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شده است.
یافتههارضاییبودن عقد بیع، اصل اخلاقی و پذیرفتهشده میان طرفین است که هم در حقوق داخلی کشورها و هم در قوانین و مقررات بینالمللی و تجاری مورد توجه قرار میگیرد؛ در عقد بیع، به محض تحقق بیع، خریدار مالک مبیع و فروشنده مالک ثمن میشود، اصل تعهد به عنوان اصلی اخلاقی دیگری در عقد بیع ناظر بر آن است که هر یک از آنان، عوض حیات حقوقی و نفوذ خود را از دیگری میگیرد. بنابراین چنانچه یکی از دو، تلف شود از تعهد معاف میگردد، لذا تلف مبیع در اثر حادثه قهری بر فروشنده تحمیل میشود. همچنین وجود و اعتبارداشتن ثمن، اصلی اساسی و شرطی اخلاقی برای تحقق عقد است.
نتیجهگیریمعامله و تعهد در عقد بیع به دلیل همراهی اراده و عمل، وجود ثمن و انتقال ریسک و مالکیت به خریدار دارای جنبههای اخلاقی است که در صورت فقدان این شروط، معامله صوری محسوب میشود. با پیشنهاد «تسلیم» به عنوان نقطه عطف در نظامهای حقوقی که در مورد بیع و مسایل مرتبط با آن از «شیوه مفهومی» استفاده میکنند، گامی جلوتر نهاد که بر این اساس مالکیت و ریسک هر دو با تسلیم انتقال خواهند یافت. استدلال فوق میتواند برای حمایت از نظریه انتقال ریسک همزمان با تسلیم به کار رود و به بهبود معاملات در ابعاد داخلی و بینالمللی منجر شود. هم از منظر حقوقی و هم از نظر اخلاقی میتوان پذیرش انتقال ریسک، رضاییبودن و تعهد طرفین را اصولی تاثیرگذار در بهرهگیری از عقد بیع تلقی نمود.
کلیدواژگان: شروط اخلاقی، انتقال، مالکیت، بیع -
صفحات 199-212زمینه و هدف
استقرار نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران دغدغه اندیشمندان و مرکز توجه بسیاری از پژوهشها بوده است. پیش از این، امکانسنجی دگردیسی رژیم سیاسی به پارلمانی در ساختار نظام حقوقی ایران، و چالشها و تهدیدهای آن مورد بحث و تضارب آرا قرار گرفته است. این در شرایطی است که با بذل نظر به اهمیت پیامدگرایی در سازهبندی نظامهای سیاسی، نگاه تخصصی تحلیلی در این حوزه اولویت بیشتری مییابد. تحقیق حاضر با این هدف، با رویکردی پیامدگرا، تاثیرگذاری پارلمانیشدن در جمهوری اسلامی ایران را بر مولفههای توسعه و حقوق شهروندی مورد توجه قرار میدهد.
مواد و روشهاپژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاد از منابع کتابخانهای اسنادی انجام میپذیرد.
یافته هاحقوق شهروندی در سطوح سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خاصه از مجرای مولفههای همگرایی یا واگرایی قوا و نیز مظاهر دموکراسی و شرکت شهروندان در تعیین سرنوشت خود، تحت تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم تغییر رژیم سیاسی قرار میگیرد. در جمهوری اسلامی ایران به واسطه جایگاه خاص انتخابات ریاست جمهوری و شرایط حاکم بر آن و همچنین ضعفهای تحزب و انتخابات مجلس و مضافا کیفیت روابط قوای حاکم، تغییر رژیم از ریاستی به پارلمانی، بدون تحقق لوازم و مقدمات این تغییر، دایره حقوق سیاسی شهروندان را تضییق مینماید که متعاقبا در بعد آزادیهای فردی و حقوق اجتماعی و همچنین توسعه اقتصادی، این امر میتواند آثار منفی را موجب گردد.
نتیجهگیریفراهمآوری ملزومات نظام پارلمانی نظیر فرهنگ تحزب، تغییرات قانونی و تحولات ساختاری، گذار به پارلمانی در نظام حقوقی ایران را توام با ارتقای مولفههای حقوق شهروندی ممکن مینماید، لیکن با ملاحظه هزینههایی که این امر بر دولت و شهروندان تحمیل مینماید، فرضیه ارتقای کیفی نظام ریاستی فعلی با هدف تاثیرگذاری مثبت بر حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان، تقویت میشود.
کلیدواژگان: پارلمانی شدن، نظام حقوقی ایران، پیامدها، حقوق شهروندی، حقوق سیاسی -
صفحات 213-224زمینه و هدف
پروژه ژنوم انسانی در مفهوم عام خود پروژهای ژنتیکی است که با مهندسی ژنتیک یک انسان، امکان ایجاد هرگونه تغییر در نژاد انسان، اعم از ترمیم یا ارتقای ژنتیکی و حتی تولید انسان جدید بدون نیاز به نطفه پدر را فراهم میکند. از آنجا که تاریخ آغاز مطالعات ژنتیکی قدمت طولانی ندارد، مساله شبیهسازی در حوزه امور مستحدثه قرار میگیرد.
ملاحظات اخلاقیدر واقع ناظر بر موانع اخلاقی است که در اثر ژنوم انسانی ممکن است پدید آید. بنابراین پژوهش حاضر درصدد است تا این نکات اخلاقی را مورد توجه قرار دهد.
مواد و روشهابرای بررسی موضوع حاضر از روش توصیفی تحلیلی بهره برده شده است که در زمره روشهای کیفی به حساب میآید. روش حاضر با جمعآوری اطلاعات از متون و منابع اسنادی در حیطه اخلاقی و پزشکی به بررسی موضوع تغییر ژنوم انسانی میپردازد. یافتهها: شبیهسازی انسان نیازمند در نظرگرفتن ملاحظات اخلاقی فراوانی است که از جهات مختلفی از جمله: عدم امنیت تکنیکی و پزشکی، سستشدن نهاد خانواده و نقض اصل کرامت انسانی و خدشهدارشدن نسب انسانی، عدم برخورداری از هویت فردی و رشد روانی کامل، ایجاد رویکرد نژادپرستانه و ایجاد نژاد برتر، نقض آفرینش انسان و دستکاری در کار خداوند را دربر میگیرد.
نتیجهگیریقوانین و قواعد مربوط به شبیهسازی در حقوق ایران مبهم و دارای ابعاد مختلفی هستند که نمیتوان پشتوانه حقوقی محکمی برای حمایت از شبیهسازی فراهم آورد. تنها مواردی که دیده میشود، قواعد مربوط به ارث حمل، وصیت برای حمل و اقرار به نفع حمل است که در حوزه شبیهسازی از آنان نتایحی استخراج میشود. بنابراین از منظر حقوقی نیازمند وجود قوانین شفاف درباره شخصیت و هویت جنین و فرایند شبیهسازی هستیم. تاسیس قوانینی جهت شفافسازی سازوکارهای بهرهگیری از فناوری شبیهسازی امری ضروری است.
کلیدواژگان: ژنوم، اصول اخلاقی، شبیه سازی، ژنتیک -
صفحات 225-237زمینه و هدف
تربیت فردی و اجتماعی از مهمترین موضوعات مورد تاکید در مکاتب و ادیان مختلف است. این مساله به طور مشخص در دین اسلام که هدف اساسی آن، هدایت انسانها به سوی سعادت دنیوی و اخروی است، مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، پژوهش حاضر به محورهای تربیت فردی و اجتماعی بر مبنای اصول اخلاقی در نهجالبلاغه میپردازد.
مواد و روشهاروش مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی تحلیلی است که به صورت مروری به بررسی مولفههای تربیت فردی و اجتماعی در نهجالبلاغه میپردازد.
یافتههاابعاد تربیت در اسلام و سیره امام علی (ع) بر مبنای عدلورزی، معاشرت نیکو و احسن، صبر و شکیبایی، بخشندگی و نیک اندیشی، نفی خودستایی و خساست، نفی تکبر و خودستایی و ظلمستیزی بنا شده است که در نهایت، به اصلاح امور فردی و اجتماعی منجر میشوند و بنیانی برای شکلگیری زندگی مبتنی بر اخلاق تلقی میگردند.
نتیجهگیریاصول اخلاقی در سیره امام علی (ع) و نهجالبلاغه، بر مبنای فطرت پاک انسانی بنا شده است که باعث شکلگیری زندگی صلحآمیز و اخلاقی میان انسانها میشود و در نهایت زندگی اجتماعی انسان را مبتنی بر عدالت، همکاری و تعاون اجتماعی، نفی تکبر و کمک به همنوعان سامان میبخشد. تربیت در نهجالبلاغه متاثر از احکام و آموزههای دینی و رفتار رسول گرامی اسلام (ص) به عنوان الگوی واقعی زندگی اخلاقی، شکل گرفته است.
کلیدواژگان: تربیت فردی، اصول اخلاقی، نهج البلاغه، حضرت علی (ع) -
صفحات 239-253زمینه و هدف
در راستای جهانیشدن و کمرنگترشدن سایه حاکمیت ملی دولتها بر حقوق بشری، تمام ابنای انسانی (فارغ از اینکه شهروند چه دولتی هستند) عضوی از جامعه بینالمللی محسوب و به تبع این عضویت، از حقوق مختلفی متمتع میشوند. در همین راستا و در جهت طراحی و ارایه مجموعهای از استانداردها و هنجارهای حقوقی برای تضمین هرچه بیشتر و بهتر حقوق ابنای انسانی، مفهوم حقوق بنیادین بشری در ادبیات حقوق بینالملل موضوعه و به طور خاص حقوق بشر بینالمللی پا به عرصه وجود نهاد.
مواد و روشهادر پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی توصیفی، ابتدا مفهوم قواعد آمره در حقوق بینالملل و آثار آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و پس از شناسایی دقیق این متغیر، به معرفی مصادیق قواعد آمره در فضای حقوق بشر بینالمللی خواهیم پرداخت. در گام بعد چارچوب حقوق شهروندی در نظام حقوقی ایران و مصادیق حقوق به عنوان متغیر دیگر این پژوهش، مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.
ملاحظات اخلاقیدر تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. یافتهها: دولت ایران با پذیرش و تصویب میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی، مفهوم حقوق بنیادین بشر که یکی از مصادیق قوآعد آمره در حقوق بینالملل محسوب میشوند را وارد نظام حقوق داخلی خود کرده است. در پژوهش حاضر مشاهده میشود که تفکیک میان مفهوم حقوق بشر و حقوق شهروندی در چارچوب حقوق داخلی باعث خواهد شد که تعهدات بینالمللی ایران در ارتباط با حقوق بنیادین بشر، تحت تاثیر قرار گیرند.
نتیجهگیریاز یکسو، طبقهبندی هنجارهای حقوق بشر بینالمللی و تفکیک آنها به دو دسته حقوق بنیادین و غیر بنیادین و از سوی دیگر، عدم توجه نظام حقوق داخلی ایران به این مساله در مواردی میتواند موجبات مسوولیت بینالمللی دولت را در فضای حقوق و روابط بینالمللی فراهم کند، در نتیجه به نظر میرسد که لزوم اصلاح قوانین و مقررات داخلی در ارتباط با حقوق بنیادین بشر اجتناب ناپذیر است.
کلیدواژگان: حقوق شهروندی، حقوق بشر، حقوق بنیادین بشر، قواعد آمره -
صفحات 255-266زمینه و هدف
تعرض جنسی یکی از جلوههای انحرافات اجتماعی و اخلاقی است که آثار نامطلوبی بر حوزههای مختلف فردی و اجتماعی میگذارد. به همین دلیل هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی موارد و مصادیق تعرض جنسی از منظر فقهی و همچنین بررسی آثار اخلاقی کنترل تعرض جنسی نزد آموزههای دینی اعم از آیات و روایات است.
مواد و روشهاپژوهش حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی و با بهرهگیری از منابع اسنادی و کتابخانهای نظیر آیات و روایات و همچنین دیدگاههای فقها و اسلامشناسان شیعی نگاشته شده است.
یافتههاشیوههای کنترل تعرض جنسی باعث تقویت نهاد خانواده، ایجاد روحیه تعادل و میانهروی در اخلاق جامعه، دوریگزینی ثانویه از انحرافات جنسی، تقویت گرایش به ازدواج، جلوگیری از بیبند و باری اخلاقی، حفظ عفت و کرامت بشر و همچنین جلوگیری از تعرضات جنسی نوظهور در میان کودکان و نوجوانان میشود که همگی از مصادیق کنترل اخلاق در حوزه روابط فردی و جمعی هستند.
نتیجهگیریمصادیق متعین تعرض جنسی در فقه و آموزههای اسلامی طیف متعددی از تعرض جنسی فیزیکی، کلامی و غیر کلامی هستند که نشانگر اهمیت کرامت انسان، جلوگیری از خدشهدارشدن امنیت روانی و فیزیکی وی، تنبه و آگاهسازی جامعه از آثار نامطلوب اخلاقی و ارایه راه حل برای زیست اخلاقی مناسب و ایدهآل است.
کلیدواژگان: تعرض جنسی، اخلاق، اخلاق اسلامی، فقه، آیات و روایات -
صفحات 267-277زمینه و هدف
عبادات در اسلام دارای جایگاه مهمی هستند که علاوه بر تزکیه و تطهیر نفسانی افراد، عاملی برای بهبود زندگی اجتماعی انسانها نیز محسوب میشوند. عبادات اسلامی با ترویج اندیشه زیستن مطلوب افراد با یکدیگر، جلوههای خاصی از اخلاق زیستی را نشان میدهند که در این پژوهش به برخی از آنان اشاره میشود.
مواد و روشهاروش توصیفی تحلیلی به عنوان روش پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است که بر اساس آن با تحلیل و تفسیر آیات و روایات و همچنین بهرهگیری از منابع و مقالات مرتبط در زمینه عبادات و اخلاق زیستی، نسبت به بررسی موضوع اقدام شده است.
یافتههااخلاق زیستی در نماز، مروج فرهنگ فروتنی و تواضع، ادب و نزاکت و همچنین دعوت به توحید و یگانگی است که در نهایت آرامش عمومی را موجب میشود؛ روزه، مظهر صبر و سکوت و بردباری در برابر چالشهای جامعه است؛ زکات، خمس، انفاق و وقف، اصلاح اخلاق اقتصادی و اجتماعی را سرلوحه خود قرار میدهند که با نفی مادیگرایی و ترویج شیوههای اقتصادی و اجتماعی سالم، پرچمدار مبارزه با ظلم و تکاثر ثروت میشوند؛ حج نیز نمادی جهانی برای پیوستن به دریای بیکران حق و مقابله با مظاهر شیطان در دورههای مختلف تاریخی است.
نتیجهگیریاخلاق زیستی در اسلام همانند آنچه در احکام آن دیده میشود، امری فردی و مبتنی بر جدایی حوزههای اخلاقی از حوزههای اجتماعی نیست. بنابراین مجموعه احکام اسلام و عبادات آن در راستای اصلاح و ترویج اخلاق زیستی مطرح میشوند که هم سعادت فردی به دنبال دارند و هم اینکه اصلاح اجتماعی را وسیلهای برای دستیابی به سعادت به ما نشان میدهند. معرفی و شناسایی ابعاد اخلاقی عبادات و همچنین جلوگیری از تحریف آموزههای عبادی اسلام بخش مهمی از فرایند برسازش اخلاق زیستی اسلامی در جامعه است که میبایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
کلیدواژگان: اخلاق زیستی، عبادات، اسلام، سعادت فردی و اجتماعی -
صفحات 279-293زمینه و هدف
قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 با تاثیرپذیری از الگوی جهانی دادرسی عادلانه و با اتخاذ رویکردهای نوین، از نظام تفتیشی در مرحله تحقیقات مقدماتی فاصله گرفته است و این مراحل را با اخلاق حقوقی که برگرفته از تعالیم اسلامی است، پیوند داده است که نمود آن را میتوانیم در تفهیم اتهام با بهرهگیری از آموزه های اخلاقی در محاکم مشاهده نماییم. هدف ما در این مقاله مطالعه و تبیین جایگاه اصل آگاهی طرفهای دعوا و جلوههای آن در فرایند دادرسی کیفری با استناد به آیین دادرسی کیفری ایران و در پرتو آموزههای اخلاقی میباشد.
مواد و روشهامقاله حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش کتابخانهای اسنادی انجام مییابد.
یافتههارابطه میان اخلاق و حقوق امری مسلم و مورد تایید عملی حقوقدانان و فقها میباشد. از جمله مباحثی که به طور خاص میتوان رابطه این دو را مورد کنکاش و بررسی قرار داد، اخلاق در فرآیند دادرسی است که مهمترین مرحله آن تحقیقات مقدماتی و مساله تفهیم اتهام میباشد.
نتیجهگیریمقررات ناظر به حق تفهیم طرفهای دعوی با اتکا به آموزههای اخلاقی و تغییراتی که در قانون آیین دادرسی کیفری ایجاد شده است، تحولات مهمی را نشان می دهد آنطور که مقنن در پی ترافعیکردن هرچه بیشتر تحقیقات مقدماتی و دادن امکان برابر به همه طرفهای دعواست و در نتیجه، گرایش به سوی نظام اتهامی دارد. حق اطلاع از دارا بودن یک حق در بسیاری از موارد اهمیتش کمتر از اصل آن حق نیست.
کلیدواژگان: تفهیم اتهام، اخلاق، حقوق متهم، قانون آیین دادرسی کیفری -
صفحات 295-309زمینه و هدف
با مراجعه به آیات قرآن کریم میتوان دریافت که دین مبین اسلام اهمیت بسیار زیادی برای هدایت قایل است تا جایی که هدف کلی و اصلی نزول قرآن کریم، همان هدایت مردم میباشد. در قرآن کریم، هدایت انواع متعددی دارد، نظیر هدایت تکوینی و تشریعی و هدایت اولیه و ثانویه و هدایت به معنای ارایه طریق و ایصال به مطلوب. در این پژوهش به مباحثی، مانند بسترهای هدایت از قبیل تعقل و عقلانیت دینی، خداوند، قرآن، کعبه، انبیا، امامان و... و همچنین علایم و نشانههای هدایتپذیری و مصادیق محرومان از هدایت و ابزار هدایتپذیری از دیدگاه قرآن مانند نماز، ایمان، انفاق، تقوی و... و موانع هدایتپذیری انسانها مانند شرک، جهالت، گناه و مانند اینها پرداخته شده است. همچنین بررسی انطباق بسترها و موانع مطرحشده برای هدایت در قرآن با حقوق شهروندی مد نظر قرار گرفته شده است.
مواد و روشهااین مقاله به روش اسنادی و با بهرهگیری از تحلیل توصیفی دادههای کتابخانهای به انجام میرسد.
یافتههادر مورد انطباق مبانی هدایتپذیری در اسلام با حقوق شهروندی میتوان بیان داشت که قرآن کریم اعتقاد دارد که جامعه انسانی را نمیتوان به مانند موجود واحد زندهای فرض کرد که از طریق نیروی هدایتکننده دولت، در جهت خیر و صلاح هدایت میشود. در جامعه، ارزشها و نقشها و خلاقیتهای اجتماعی در وجود افراد به ظهور میرسد و رشد آن به نوبه خود از هدفهای اصیل و قابل توجه زندگی انسانها است.
نتیجهگیریبر اساس قرآن کریم انسانها از حقوق و تکالیفی برخوردار هستند که توجه به آنها میتواند، بصیرت انسان را برای ایجاد ارتباط درست و منطقی با دولت و همچنین در ارتباط با افراد دیگر اجتماع، افزایش دهد و مآلا موجب سلامت و اعتدال جامعه گردد، لذا هدایت انسانها از مسیر حقوق شهروندی عبور میکند و رعایت حقوق شهروندی، پیشنیاز و دروازه ورود به مدینه هدایت انسانها در قرآن میباشد.
کلیدواژگان: هدایت پذیری، حقوق شهروندی، رشد انسانی، تعالی جامعه -
صفحات 311-322زمینه و هدف
عقد نکاح به عنوان یکی پایههای اساسی نظام خانواده، جایگاه مهمی در احکام و آموزههای اسلامی دارد. در همین راستا، عقد نکاح صغیره یکی از ابعاد متفاوت عقد نکاح است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. با این حال، هدف اصلی پژوهشی حاضر، نقد اخلاقی نکاح صغیره است که از جنبههای مختلف جنسی، جسمی، فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد. سوالی که مطرح میشود این است: مهمترین نقدهای اخلاقی وارده بر نکاح صغیره از منظر اصول اخلاق زندگی فردی و اجتماعی کدام هستند؟
مواد و روشهاروش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی تحلیلی است که متون حقوقی، مقالات و کتب، اسناد، احادیث و آیات قرآن را به عنوان منبع گردآوری اطلاعات انتخاب نموده است.
یافتههاعقد نکاح با توجه به اینکه تکلیف و دشواری همهجانبهای برای صغیره میآفریند، نمیتواند واجد اصول اخلاقی باشد. همچنین نکاح صغیره به دلیل نقض برخی شرایط نکاح از جمله فقدان آگاهی و شناخت صغیره از زندگی زناشویی، نبود توانایی کافی جهت انتخاب همسر مناسب، عدم برنامهریزی برای پرورش فرزندان و همچنین مطیع و منقادساختن صغیره در برابر زوج، ناقض اصول اخلاقی است و نمیتواند به طور مطلق قابل دفاع باشد.
نتیجهگیریآموزش زنان و دختران جامعه و همچنین آگاهساختن جامعه از تبعات جسمی، روحی و روانی نکاح صغیره میتواند آثار زیانبار اخلاقی نکاح صغیره را روشن نماید. همچنین از منظر حقوقی، قوانین حقوقی جدیدی نیاز داریم که بتواند از حقوق دختران و کودکانی که تحت شرایط اجبار خانواده و یا عدم آگاهی اقدام به ازدواج مینمایند، دفاع کند. ممانعت از نکاح صغیره میتواند باعث جلوگیری از برخی سوءاستفادههای جنسی بر علیه کودکان شود که توجه به این مسایل به مثابه رعایت اصول اخلاق فردی و اجتماعی نیز محسوب میشوند.
کلیدواژگان: اخلاق، عقد نکاح، نکاح صغیره، زندگی فردی و اجتماعی -
صفحات 323-351
مهر، میترا یا میثره از ایزدان باستانی آریایی پیش از روزگار زرتشت است؛ که دارای مهمترین اصول و مبانی اخلاقی مورد توجه، اهمیت و رواج ایرانیان بوده، از جمله آنها توجه به عهد، پیمان، دوستی، کردار نیک رعایت حقوق زیستی حیوانات و گیاهان برشمرد. بدینگونه که هر حیوان و نمادهای آنها در آیین مهری و میتراییسم حامل مفهوم و معنایی غیر مادی، اسطورهای، انسانی و اخلاقیست که آدمیان و حیوانات از حقوقی خاص خود برخوردار میباشند. بنا بر اسناد موجود میتوان زادگاه اصلی ایزد مهر را ایران دانست، هرچند که امروزه آثار بسیار اندکی از این آیین در سرزمین ایران بر جای مانده است و تاثیر مهر ایرانی بر میترای غربی نیز با توجه به نقش و جایگاه نمادهای تصویری و کاربردی از حیوانات، گیاهان و اشکال هندسی میترا پس از نفوذش به غرب و اثربخشی بر نظام سیاسی و دستگاه حکومتی کل اروپا و نیز باورها و عقاید مردم از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. نکته قابل توجه در آیین باستانی مهر رعایت حقوق حیوانات بوده، با هدف احترام به حقوق زیستی، آزردهنشدن، جلوگیری از تعارض به حریم آنها و غیر. در این مقاله کوشیده شده تا بیان نماید که در مبانی اعتقادی آیین مهر به حیوانات، گیاهان و سایر موجودات در طبیعت ارزش قایل بوده و به چگونگی این ارزشگذاری و نحوه اجرای آن و دلایل علاقه ایرانیان باستان به حیوانات بپردازد. در این مقاله به صورت اجمالی با تکیه بر چندین حیوان شاخص این آیین با رویکردی توصیفی تحلیلی بر مبنای مطالعه تاریخی سعی شده تا به بیان مفاهیم آیین مهری و حقوق زیستی حیوانات در ادوار مختلف ایران باستان پرداخته شود.
کلیدواژگان: آیین مهر، میتراییسم، حیوانات، ادیان باستانی، حقوق، حقوق زیستی
-
Pages 7-21Background and Aim
Citizenship is a modern concept. This category covers all areas of political, economic, social and cultural law. Citizenship rights are one of themost important issues in the fundamental rights of any country, regardless ofclass, race and gender, based on the right to life, human dignity and security. According to the Charter of Citizens' Rights, one of the most important rights of citizens is to ensure their security in various areas of life, law, and especially financial and economic relations in daily communication. In religious teachings, in order to preserve the dignity and honor of the citizens, oppression and encroachment on the property of individuals in any form is prohibited.
Materials and MethodsIn this research, a librarydocumentarystudyis performed using descriptive-analytical methods.
FindingsEconomic security is achieved in the light of factors such as the acquisition and conclusion of transactions in a healthy environment without any tricks,performingfinancial obligations by citizens and the protection of their assets from any encroachment by other people. Today, one of the problems with citizens' rights is the use of clever methods to escape social and economic obligations, which in legal terms is a transaction with the intention of escaping from debts. This is true in cases where the debtor, under the pretext of evading legal restrictions, has made a transaction in order to prevent his property from being seized by creditors in order to protect his property against another person's claim.
ConclusionWhat leads to the loss of legal certainty and the weakening of credit in business relationships with others is the debtor's trick to escape paying the debt and damaging the creditor due to the impossibility of fulfilling all or part of the claim. Transactions with the intention of escaping from debtsin Iranian jurisprudence and law (according to Article 218 of the Civil Code) in order to establish economic security, stabilize social trust and prevent the violation of citizens' rights, especially creditors, by considering the principles of dignity and security, are ineffective or invalid.
Keywords: Deal with the Intention of Escaping from Debts, Citizenship Rights, forTrading, Economic Security -
Pages 23-37Background and Aim
The eternal life of the infernal means eternal retention in hell, which has long been discussed by commentators and religious scholars. In the present study, the constantly of torment of the infernals will be criticizedbased on the principles of the Hekmate Motealiyeandfrom the Perspective of the Holy Quran.
Materials and MethodsIn this article, a library study is performed using descriptive-analytical method.
FindingsIt should not be assumed that low and cruel delegations are hard on the soul, and as a result, a new kind of singleness arises in human beings whowill always exist, and that singleness will be tormented forever.
ConclusionDespite the fact thateternity in torment, or in other words, the immortality of torment, is one of the certainties in believes which is not essentially inconsistent with moral principles; but at the same time, it should be noted that if vile morals and ugly facial expressionsdo not enter the soul and not to be associated with its essence, that is, the soul is inherently pure and on a temporary basis, it has taken on ugliness and cruelty like the sinful believers, Such a spirit finally abandons that face and those states disappear from it; Because these status are in fact partial and unnatural.
Keywords: Holy Quran, Immortality of Hell, Ethics, Principles of Ethics, Hekmate Motealiye -
Pages 39-49
The political system, which assumes itself belonging to people, not only buys its citizens’ votes, but also marks their volition and will. Today, such emerging rights as freedom of expression, freedom of the press, the necessity to participate in crucial matters, etc. are called citizenship rights, the observance of which will result in the fair distribution of power, wealth and even information. Being the salient characteristic of democratic societies, these rights demarcate the relations between individuals living in a geographical limit and the sovereignty, though majority of regimes strive against granting them to their citizens. Given the democratic nature of the Islamic Republic of Iran, examining the legitimacy of citizenship rights is of vital necessity. Research into jurisprudential basics and arguments indicates the legitimate foundation of citizenship rights referring to the reason of intellect in affirmative verdictsand the principle of obscenity in affairs with explicit canonical prohibition together with the necessity of avoiding the rule of closing the corruptive. The present study was conducted based on a descriptive-analytic method.
Keywords: Citizenship Rights, Islamic State, thePrinciple of Obscenity, Dam of Damsels, Justice, Rationality -
Pages 51-62Background and Aim
Hajj, as one of the important practices in the behavior of believers, has various dimensions, the management of which can have different moral, political and social effects. For this reason, the present study seeks to examine the behavioral system of Hajj management and its impact on biological ethics from a moral perspective.
Materials and MethodsThe method used in this research is descriptive-analytical due to the approach of the article from documentary sources, verses and narrationsas well as valid jurisprudential and historical texts.
FindingsEthical principles and criteria of Hajj management include love and compassion, general management and based on trans-ethnic and transnational perspective, having insight in management, coordination and cooperation of speech and action of Hajj managers, justice-oriented and avoiding ethnic and tribal tendencies and criteria. The principle of "special manager and special audience" is in the management of the Great Hajj Congress. According to the political and social conditions of the contemporary society, these criteria can both show the world a model of Islamic moral management and be considered as a representative of the rules and teachings of Islamic management.
ConclusionHolding Hajj and even managing it,is a public issue for different countries and nations and therefore it cannot be exclusive to a specific group or country. This privilege cannot even include the area where the Kaaba is located. Therefore, the management of Hajj should be based on ethics and a model for different nations in line with the Islamic system of behavior. This requires paying attention to the divine commands and rules, taking advantage of modern science, as well as transforming the management of the Hajj Congress as a model for introducing Islamic teachings and rules as a common heritage
Keywords: Hajj Management, Moral Criteria, Islamic Bioethics, Hajj, CommonHeritage -
Pages 63-79
The regime of international responsibility of States has been questioned by philosophers of international law. Their main critique pertains to the fairness of the burden of its implementation on blameless individuals in that State, and especially to the fairness of their secondary (mostly financial) liability under domestic or international law (e.g., through taxation in order to pay war reparations). This has been coined the Individualist Challenge to State responsibility. This essay starts by debunking that challenge, before taking the discussion a step further to discuss a related (albeit yet unmade) argument of fairness that one may refer to, by analogy, as the Statist Argument. The Statist Argument would endorse the fairness of the current regime of international responsibility of international organizations (IOs) and in particular the absence of secondary liability of member States of a responsible IO. Addressing the Individualist Challenge and Statist Argument together and understanding why regimes of international responsibility law and our moral intuitions about them each pull in different directions, are the two aims of this essay. The essay turns the Statist Argument on its head and argues that secondary liabilities of member States actually amount to a requirement of fairness to the individuals in those States. It thereby contributes to taking further the debate about the reform of IO responsibility law by drawing on arguments in moral and political philosophy, on the one hand, and does so from the integrative perspective of the moral interests of the individual by discussing both State and IO responsibility lawtogether, on the other.
Keywords: International ResponsibilityLaw, International Organizations, Secondary Liability, Fairness, Democracy -
Pages 81-103Background and Aim
Organizations need reliable and robust strategies to survive and thrive in an unstable environment. Many authors believe that knowledge is the most important input to the process of strategy formulation, implementation and evaluation. As such, it is important to know how to collect, analyze and process the knowledge required. The purpose of this paper is to design a strategic intelligence process model at the organizational analysis level.
Materials and MethodsThe textual data of this study were collected in English and Persian through the databases of EBSCO, Google Scholar and Iran Doc.
FindingsThe findings of the study showed that the process of strategic intelligence for the experts in the state banking industry consists of eight stages. The two stages of "need determination" and "planning and organization" are process drivers, which through the "information gathering" phase lead to the following steps: "Purifying and storing useful information", "information analysis", "production Intelligence", "Distributing Intelligence and Ethics" and "Using Intelligence and Feedback".
ConclusionThe results of this study provide insights into the implementation of the strategic intelligence process in organizations and evaluate its effectiveness. Because decision-making patterns follow value systems, these value systems give different ratings to different decisions and when referring to the system when a person, or social organization, faces multiple decisions at the same time. Governing value selects decisions that, overall, gain a higher rank in the accepted value system and those are decisions that ensure the utility of the individual or the social system. Therefore, mere review of policies, plans and operational plans (strategic levels) in strategic environmental assessment will not suffice in terms of their compliance with environmental criteria, as they may at some stage need to "formulate" the plan and its implementation is made; irreversible decisions are made that require a lot of costs to reform.
Keywords: Ethics Fundamental, Strategic Intelligence, Interpretive Structural Modeling, Cognitive Mapping, Process Modeling -
Pages 105-117Background and Aim
Throughout history, various factors have prevented citizens from achieving their rights. One of the most important is gender. The situation of women in Iran has undergone many changes throughout history, and today it needs to identify needs and find legal solutions in various aspects. In the text of the "Charter of Citizenship Rights", the priority of respecting women's rights is considered as half of the society. However, the necessary efforts have not been made to identify the weaknesses and to observe them accurately and unconditionally, and observing them has faced many challenges. Given these points, it is essential for us to study and identify the challenges of women's citizenship rights. Therefore, the aim of this study was to investigate the level of women's awareness of their citizenship rights, counting women's citizenship rights in the Charter of Citizenship Rights, as well as their expectations from the government.
Materials and MethodIn this research, using library method, to collect and study the required resources and by comparing the data obtained from the study, try to select and benefit from the most accurate information in books, documents and sites that can be used. Access has been provided to describe and explain the subject.
FindingsThe results showed that after the constitutional period, governments have always tried to improve women's citizenship rights. But some articles of the Charter are in stark contrast to the text of the law. Also, the lack of a mechanism for teaching citizenship rights, especially to women, and the lack of the necessary executive guarantees and less attention to violence against women are among the most important challenges to the Charter of Citizenship Rights. Conclution: The situation of women's civil rights in Iran is the result of a complex set of historical, social, religious and political factors, and any change in this field requires full knowledge of these areas. It should not be assumed that the existence of laws, even the constitution's attention to civil rights, alone guarantees these rights in society. Citizenship is a culture that needs to be learned and institutionalized over time.
Keywords: Women, CitizenshipRights, CitizenshipCharter, Challenges, Strategies -
Pages 119-131
One of the experimental medical methods today is cryonics. In this way, by protecting the human or animal body at a very low temperature (-196°C) that the body's proteins and cells are preserved and do not spoil, they are protected. Hopefully, with the advancement of medical science and technology, life can be restored to these people. The present study attempts to explain the process of human freezing and its application to the principles of medical ethics from the Islamic point of view with a descriptive-analytical method. In this study we will see that the principles of medical ethics, which are: the principle of respect for individual freedom, the principle of usefulness and non-harm, and the principle of justice, are in accordance with the principles and life-giving teachings of Islam And because of the revelation of these principles in Islam, they have stronger support. Also, since Cryonics adheres to these principles of medical ethics, it can be justified in this regard in Islamic societies.
Keywords: Cryonics, Medical Ethics, Principle of Respect for Individual Freedom, Principle of Usefulness, Principle of Non-Harm, Principle of Justice -
Pages 133-144Background and Aim
The concept of the family has a great importance from the perspective of Islamic teachings, the absence or threat of which may have irreparable consequences in the moral and social spheres. For this reason, paying attention to the moral teachings of Islam and examining the principles of bioethics on the institution of the family has been selected as the main purpose of this study.
Materials and MethodsIn this study, by descriptive-analytical method (library method), the moral teachings of Islam about the institution of the family were studied and information was collected through documentary methods and using jurisprudential and legal texts.
FindingsThe establishment and continuity of the family institution from the perspective of Islamic teachings requires the observance of principles and conditions that are morally considered to be the promoters of individual and social morality. These principles include long-term relationship, respect for family members, good fellowship, agreement and understanding, honesty and patience, loyalty and trustworthiness, secrecy and fault, division of duties based on justice, which is considered a model for promoting morality in society.
ConclusionRelying on the institution of the family, the Islamic moral system can pave the way for a committed and transcendent generation that puts both divine values at the forefront of individual, family, and social behavior and confronts the challenges of the modern world that target the institution of the family. Accordingly, the history of secular moral systems shows that they are ineffective in making this institution desirable and sometimes in conflict with its higher interests.
Keywords: Bioethics, Family, Moral System, Islamic Ethics -
Pages 145-157Background and Aim
The citizen in Persian consists of two phrases: "city" the place of human community and "vand", the factor of human connection to this social place, and a citizen is someone who belongs to his place of residence and human community. This citizen is specific to when a person has a right and is opposed to a subject or a citizen or a follower. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of people and government in the realization and implementation of citizenship rights in society.
Materials and MethodsThis research has been done in a descriptive-analytical method using library data. Also, the role of government and people in the implementation of citizenship rights in the system of the Islamic Republic has been studied by taking the method of research-related sources
FindingsCitizen means human being with dignity; the discussion of human rights makes sense by considering human dignity and specific human concepts such as human rights. There is no such thing as citizenship rights and the phrase "citizenship rights" is in fact a set of rules governing privileges and what is to the dignity of citizens within Iran.
ConclusionThe results showed that the government through judicial and non-judicial proceedings and the people through education, demanding, requesting a fair trial can play a role in the realization and enforcement of citizenship rights in society.
Keywords: Right, Citizen, Citizenship Rights, Government, People -
Pages 159-172Background and Aim
Citizenship rights and education of its basics and various dimensions is one of the necessities of today's societies. This is because today's societies often consider citizenship rights as an important dimension in politics. In this regard, the present study seeks to examine the legal guarantees of citizenship education within the framework of the Iranian legal system.
Materials and MethodsThe method of the present research is descriptive-analytical which has collected the materials in the form of documents and libraries and has analyzed them in an argumentative and inferential manner.
FindingsCitizenship rights education has clear principles and dimensions in Iranian domestic law. Hence, it is a guarantee for its expansion. Education in schools, higher education centers and mass media is a basic necessity for the development of citizenship rights within the framework of the Iranian legal system.
ConclusionFocusing on justice, individual and social freedom, the right to free education, civil, political, economic and social rights in the framework of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, are the guarantors for the realization of civil rights education. Therefore, civil society and non-governmental organizations should have a more effective position in civil rights education, and even in religious ways and in the form of charitable institutions; they can promote citizenship rights in theoretical and practical dimensions. In-service education in schools and universities is a basic necessity for guaranteeing citizenship rights and for the emergence of citizenship rights stemming from the Constitution and the Charter of Citizenship Rights.
Keywords: Citizenship Rights, Legal Guarantees, Iranian Legal System, Citizenship Education -
Pages 173-186Background and Aim
Education is not only one of the important examples of human rights but also an important tool for the realization of other examples of human rights. The guarantee and enforcement of this right is a prelude to the guarantee and enforcement of other instances of human rights. The right to education was initially recognized as a general and flexible principle that had no clear and binding legal obligations under the Universal Declaration of Human Rights. Due to the fundamental differences that existed in the legal-political systems of governments, the development and strengthening of this right was entrusted to regional and domestic legal systems.
Materials and MethodsIn this study with analytical-descriptive method, first the concept of citizenship and the importance of education will be discussed. After determining the status of this variable, the objectives of the educational process and the concept of "right to education" will be considered to explain more precisely the general framework of the main issue of the present study. In the third step, the teaching of democracy, tolerance and tolerance as the main criteria for promoting democratic citizenship will be discussed. Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.
FindingsWithin the framework of the right to empowerment, education is a mechanism by which individuals can acquire the tools necessary for full participation in society. Education plays a very important role in empowering the vulnerable, promoting human rights and democracy, providing the necessary conditions for sustainable development, and so on. As a result, education is considered as one of the best materials and spiritual investments that a government can make for the development, progress and welfare of its citizens.
ConclusionDevelopments in the right to education and implementation and its guarantee within the framework of the doctrine of democratic citizenship and, consequently, its relationship with the development and strengthening of the concept of rule of law and its constituent elements can in the process of educating citizens committed to democracy and creating a legal-political system. The main and most effective guarantee of its implementation will be the real pressure of public opinion and public demand, to play a key role.
Keywords: The Right to Education, Citizenship, Democratic Citizenship, Rule of Law -
Pages 187-198Background and Aim
A contract of sale is the most common and important ownership contract by which the seller transfers the money to the buyer in return. Today, the contract of sale is used both in the domestic law of countries and in different societies and as a tool for trade. The expansion of the means of communication and the transportation industry has made the importance of the contract of sale more and more important. For this reason, the study of the ethical conditions of the contract of sale has been selected as the main purpose of the present study in order to examine the approach of the said contract in various areas of transfer, risk, guarantee of the parties, etc.
Materials and MethodsAccording to the approach of the present study, the descriptive-analytical method has been selected as the research method and information has been collected through documentary and library methods.
FindingsSatisfaction of the contract of sale is a moral and accepted principle between the parties, which is considered both in the domestic law of countries and in international and commercial laws and regulations; in a sale contract, as soon as the sale is realized, the buyer becomes the seller and the seller becomes the owner of the price. The principle of obligation as another moral principle in the contract of sale is that each of them, in exchange for legal life and influence from the other. Therefore, if one of the two is lost, it is released from the obligation, so the loss of the seller is imposed on the seller as a result of a coercive accident. Also, the existence and validity of the price is the basic principle and moral condition for the realization of the contract.
ConclusionTransaction and commitment in the contract of sale due to the accompaniment of will and action, the existence of price and transfer of risk and ownership to the buyer has ethical aspects that in the absence of these conditions, is considered a formal transaction. By proposing "Delivery" as a turning point in legal systems that use a "conceptual approach" to sales and related issues, it has taken a step forward in which ownership and risk will both be transferred by Delivery. The above argument can be used to support the theory of risk transfer at the same time as Delivery and lead to the improvement of domestic and international transactions. From both a legal and a moral point of view, the acceptance of risk transfer, satisfaction and commitment of the parties can be considered as effective principles in benefiting from the contract of sale.
Keywords: Ethical Conditions, the Transfer, Ownership, Sale -
Pages 199-212Background and Aim
The establishment of a parliamentary system in the Islamic Republic of Iran has been the challenge of thinkers and the focus of many studies. Previously, the possibility of transforming the political regime into a Parliamentary in the structure of the Iranian legal system and its challenges and threats have been discussed and conflicting. However, considering the importance of consequentialism in the construction of political systems, a specialized-analytical research in this area becomes more priority. With this objective, the present study, with a consequentialist approach, considers the impact of parliamentarization in the Islamic Republic of Iran on the components of development and citizenship rights.
Materials and MethodsThe present research is done by descriptive-analytical method and using library-documentary sources.
FindingsCitizenship rights at political, social and economic levels are directly or indirectly affected by the change of political regime through the components of the synergy or divergence of forces, as well as the manifestations of democracy and the participation of citizens in determining their own destiny. In the Islamic Republic of Iran due to the special status of presidential elections and the situation in it, as well as the weaknesses of the party and the parliamentary elections and also the quality of the relations between the ruling powers, changing the regime from a presidential to a parliamentary system, without fulfilling the requirements and preconditions of this change, narrows the scope of citizens' political rights which subsequently in the context of individual freedoms and social rights, as well as economic development, can have negative effects.
ConclusionProviding the requirements of the parliamentary system, such as party culture, legal changes and structural changes, makes the transition to a parliamentary in the Iranian legal system possible by promoting the components of citizenship rights, however, considering the costs that this process imposes on the government and the citizens, the hypothesis of improving the quality of the current presidential system with the aim of having a positive impact on the political, social and economic rights of the citizens is supported.
Keywords: Parliamentarization, Iranian Legal System, Consequences, Citizenship Rights, Political Rights -
Pages 213-224Background and Aim
Human genome project in its general sense is a genetic project that with the genetic engineering of a human provides the possibility of any change in the human race, including genetic repair or improvement and even the production of a new human without the need for a father sperm. he does. Since the date of the beginning of genetic studies is not long, the issue of simulation is in the realm of emerging affairs. Ethical considerations actually address the moral barriers that may arise from the human genome. Therefore, the present study seeks to address these ethical points.
Materials and MethodsDescriptive-analytical method has been used to investigate the present issue, which is considered as a qualitative method. The present method examines the issue of human genome change by collecting information from texts and documentary sources in the field of ethics and medicine.
FindingsHuman simulation needs to consider many ethical considerations from various aspects, including: lack of technical and medical security; Weakening of the family institution and violation of the principle of human dignity and damage to human lineage; Lack of personal identity and full psychological development; Creating a racist approach and creating a superior race; It includes the violation of human creation and the manipulation of God's work.
ConclusionThe rules and regulations related to simulation in Iranian law are ambiguous and have various dimensions that cannot provide strong legal support to support simulation. The only cases that can be seen are the rules related to inheritance of transportation, wills for transportation and acknowledgment in favor of transportation, from which results are extracted in the field of simulation. Therefore, from a legal point of view, we need clear rules about the personality and identity of the fetus and the simulation process. Establishing rules to clarify the mechanisms for using simulation technology is essential.
Keywords: Genome, Ethics Fundamental, Simulation, Genetics -
Pages 225-237Background and Aim
social and individual upbringing is amongst the most important subjects underlined in the various schools and religions. This issue has been specifically taken into account in Islam the primary goal of which is the guidance of the human beings towards the worldly and otherworldly felicity. Based thereon, the present study deals with the axes of the social and individual upbringing based on the ethical principles in Nahj Al-Balāqah.
Materials and Methodsthe present study uses a descriptive-analytical method to review and investigate the indicators of individual and social upbringing in Nahj Al-Balāqah.
Findingsthe dimensions of education and upbringing in Islam and Imam Ali (PBUH)’s way of conduct have been established based on exercising justice, good and proper way of treating others, patience and forbearance, generosity and beneficence, denial of boastfulness and miserliness, disapproval of haughtiness and fight with tyranny that are considered as foundations for the formation of an ethics-based life and eventually lead to the correction of the individual and social affairs.
Conclusionthe ethical principles have been laid in Nahj Al-Balāqah and Imam Ali (PBUH)’s way of conduct on the foundation of the human beings’ clean nature and they intend to form peaceful and moral life amongst the human beings and finally organize the humans’ social life based on justice, cooperation and social collaboration, denial of haughtiness and aiding the fellow man. In Nahj Al-Balāqah, upbringing is influenced by the religious verdicts and teachings as well as the behavior of the great prophet of Islam (May Allah bestow him and his sacred progeny the best of His regards) as the real role-model of the moral life.
Keywords: Individual Upbringing, Ethical Principles, Nahj Al-Balāqah, His Highness Imam Ali (PBUH) -
Pages 239-253Background and Aim
In order to globalize and diminish the shadow of national sovereignty of states over human rights, all human beings (regardless of which state they are citizens of) are consideredmembers of the international community and, as a result, enjoy different rights. In this regard, in order to design and present a set of legal standards and norms to ensure more and better human rights, the concept of fundamental human rights in the literature of international law in particular and international human rights, has emerged.
Materials and MethodsIn this analytical-descriptive study, the concept of peremptory norms in international law and its effects will be discussed first. After accurately identifying this variable, we will introduce examples of peremptory norms in the field of international human rights. In the next step, the framework of citizenship rights in the Iranian legal system and examples of these rights will be identified as another variable of this research.Ethical Considerations:In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.
FindingsBy accepting and ratifying the International Covenant on Civil and Political Rights, the Iranian government has incorporated the concept of fundamental human rights, which is one of the examples of the peremptory norms in international law, into its domestic legal system. In the present study, it is observed that the distinction between the concept of human rights and citizenship rights within the framework of domestic law will affect Iran's international obligations in relation to fundamental human rights.
ConclusionOn the one hand, the classification of international human rights norms and their division into two categories of fundamental and non-fundamental rights, and on the other hand, the lack of attention of the Iranian domestic legal system to this issue in some cases can cause international Responsibility for state in the field of International law and relations. As a result, the need to amend domestic laws and regulations in relation to fundamental human rights seems inevitable.
Keywords: Citizenship Rights, Human Rights, Fundamental Human Rights, Peremptory Normsjustice -
Pages 255-266Background and Aim
Sexual abuse is one manifestation of social and ethical deviations with unfavorable effects on the various individual and social domains. Due to the same reason, the primary goal of the present study is investigating the cases and examples of the sexual abuse from the jurisprudential perspectives as well as investigation of the ethical effects of the sexual abuse control as stated in the religious teachings, including holy Quran’s ĀYĀT and narrations.
Materials and MethodsThe present study has been authored with a descriptive-analytical approach and through the use of documentary and library resources like holy Quran’s ĀYĀT and narrations as well as the perspectives of the Shiite jurisprudents and individuals with knowledge about Islam.
FindingsMethods of the sexual abuse control causes the corroboration of the family’s foundation, creation of a spirit of balance and moderation in the society’s ethics, secondary avoidance of the sexual deviations, strengthening of the tendencies towards marriage, prevention of immoralities and lewdness, preservation of the human beings’ chastity and veneration as well as prevention of the newly emerging sexual abuses amongst the children and adolescents; all of the aforesaid cases are amongst the examples of the ethical control in the area of the individual and collective relations.
ConclusionThe known examples of sexual abuse incorporate a vast spectrum of physical, verbal and nonverbal sexual abuse as mentioned in jurisprudence and Islamic teachings and this is reflective of the importance of human veneration, prevention of the damage to the physical and psychological security of the human beings, punishment and informing of the society for and about the unfavorable unethical deeds and offering solution for proper and ideal ethical life.
Keywords: Sexual Abuse, Ethics, Islamic Ethics, Jurisprudence, ĀYĀT, Narrations -
Pages 267-277Background and Aim
Worship has an important place in Islam which, in addition to cultivating and purifying the soul of individuals, is also a factor in improving the social life of human beings. Islamic worship, by promoting the idea of people living well together, shows certain manifestations of biological ethics, some of which are mentioned in this study.
Materials and MethodsDescriptive-analytical method is considered as the method of the present study, based on which by analyzing and interpreting verses and hadiths, as well as using related sources and articles in the field of worship and bioethics, to study the issue has been addressed.
FindingsBioethics in prayer promotes a culture of humility and modesty, politeness and decency, as well as an invitation to monotheism and unity, which ultimately leads to public peace; Fasting is a manifestation of patience, silence and patience in the face of society's challenges; Zakat, khums, almsgiving and endowment make economic and social moral reform their top priority, which, by rejecting materialism and promoting sound economic and social practices, become the banner of the struggle against oppression and the multiplication of wealth; Hajj is also a universal symbol for joining the boundless sea of truth and confronting the manifestations of Satan in different historical periods.
ConclusionBioethics in Islam, as seen in its rulings, is not an individual matter and based on the separation of moral spheres from social spheres. Therefore, the set of rules of Islam and its worships are presented in order to reform and promote bioethics, which both seek individual happiness and show us social reform as a means to achieve happiness. Introducing and identifying the moral aspects of worship as well as preventing the distortion of the religious teachings of Islam is an important part of the process of reconciling Islamic bioethics in society that should be given more attention.
Keywords: Bioethics, Worship, Islam, Individual, Social Happiness -
Pages 279-293Background and Aim
Being influenced by the global pattern of fair trial and adopting modern approaches, the law on the penal trial procedures, passed in 2013, has distanced away from the inquisitive system in the stage of the preliminary investigations and it has interconnected these stages with the legal ethics drawn on the Islamic teachings with its example being observable in the arraignment based on the ethical teachings in the courts. The present study’s goal is the investigation and elaboration of the position of the lawsuit parties’ awareness and its manifestations in the process of the penal trial with a glance at Iran’s penal trial procedures and in the light of the ethical teachings.
Materials and MethodsThe present article will be carried out based on a descriptive-analytical method through the use of library-documentary research.
Findingsthe relationship between the ethics and the laws is a sure issue scientifically confirmed by the jurisprudents and jurists. Amongst the topics that can be specifically used for exploring and investigating these two’s relationship is the ethics in the trial process with its most important stage being preliminary investigation and arraignment.
ConclusionThe regulations related to the arraignment right of the lawsuit parties have undergone important changes with reliance on the ethical teachings and the evolutions brought about in the law on the penal trial procedures. the legislator has been seeking to make the preliminary investigations more adversary and provide all the lawsuit parties with equal possibilities hence he has been inclined towards accusatory system. The right of having information about a right is in many of the cases not less important than the right itself.
Keywords: Arraignment, Ethics, Defendant’s Rights, Code of Criminal Procedure -
Pages 295-309Background and Aim
It can be found out through referring to the holy Quran that the evident religion of Islam gives a lot of importance to guidance to the extent that the general and primary objective of the holy Quran’s revelation is the very guidance of the people. In the holy Quran, guidance has been said to be of different kinds such as the innate and canonical guidance and the primary and secondary guidance and guidance with such a meaning as offering of the way and achievement of the optimum. The present study deals with topics like the grounds of the guidance such as contemplation and religious intellectuality, God, holy Quran, Kaaba, prophets, Imams and so forth as well as the signs and symptoms of accepting guidance and the examples of those deprived of guidance and the instruments of accepting guidance from the perspective of the holy Quran such as saying prayers (Salah), faith, endowment, piety and so on and the barriers of accepting guidance such as polytheism, ignorance, sin and other things of the like. The study also pays attention to the matching of the grounds and barriers proposed for guidance in the holy Quran with the citizenship rights.
Materials and MethodsThis article will be conducted based on a documentary method through the descriptive analysis of the library data.
FindingsIn regard of the match between the basics of guidance-ability in Islam and citizenship rights, it can be stated that the holy Quran believes that the human society can be assumed as a single live creature that is guided by the guiding force of the government towards goodness and correction. In the society, the values and roles and social creativities are manifested in the individuals’ existence and their growth is per se amongst the original and notable goals of the human beings’ life.
ConclusionBased on the holy Quran, the human beings can enjoy certain rights and obligations and the attention to them can augment the humans’ discretion for the establishment of a correct and logical relationship with the government as well as in relation to the other community members and materially cause the healthiness and moderation of the society. Thus, the guidance of the human beings passes through the path of citizenship rights and the observance of the citizenship rights is the prerequisite and the gate of entry into the utopia of the guided human beings as mentioned in the holy Quran.
Keywords: Guide-Ability, Citizenship Rights, Human Growth, Society’s Sublimation -
Pages 311-322Background and Aim
As one of the essential pillars of the family system, marriage possesses a significant position in the Islamic verdicts and teachings. In the same line, minors’ marriage contract is one of the different aspects of marriage contract and it has been opposed and defended by many persons. However, the primary goal of this research is ethical criticism of minors’ marriage which will be explored from various sexual, physical, individual and social aspects. The question that can be asked is that what are the most important ethical criticisms that can be imposed onto the minors’ marriage from the perspective of the ethical principles of the individual and social life?
Materials and MethodsThe study is a descriptive-analytical research and legal texts, articles and books, documents, hadiths and holy Quran’s ĀYĀT have been used as the sources of information gathering.
FindingsBecause of creating full-scale obligations and difficulties for minors, their marriage contracts cannot be signed in adherence to the ethical principles. Moreover, due to the violation of some of the marriage conditions, including the minors’ lack of recognition and awareness about marital life, insufficient ability for selecting the fitting spouses, not having a proper plan for rearing children and difficulty in becoming obedient to the husband, such a marriage contract breaches the ethical principles hence not absolutely defendable.
ConclusionTeaching the women and girls as well as the society as a whole about the physical, psychological and mental consequences of the minors’ marriage can clarify the detrimental and unethical outcomes of the minors’ marriage. Furthermore, we are in need of new regulations that can defend the rights of the girls and children who enter marriage contracts under the family’s coercion or their own unawareness. Prohibition of the minors’ marriage can prevent some of the sexual misuses of the children and consideration of these issues should actually lead to the observance of the individual and social ethical principles.
Keywords: Ethics, Marriage Contract, Minors’ Marriage, Individual, Social Life -
Pages 323-351
Mehr, Mitra or Mithra is an ancient Aryan or Indo-Iranian divinity before Zoroaster which contains the most important principles and morals including treaty, friendship, devoutness and considering the animals’ and plants’ life rights. Every animal and their symbols contain a nonmaterial, mythical, humane and moral meaning in Mehr ritual and Mithraism, and humans and animals have their own rights. According to the existing documents, Iran is known to be the main hometown of Mehr; however, there has been few monuments left in this land. The influence of Iranian Mehr on the Western Mehr, due to the function and position of pictorial and operational symbols of animals, plants and geometrical figures of Mithra after its penetration into the West and affecting the political system and government of Europe and also the people’s beliefs and ideas has been very significant. The significant point in the ancient ritual of Mehr is considering the animals’ rights with the purpose of not annoying them, preventing the opposition to their realm and respecting their life rights. Considering the fact that animals, plants and other creatures in the nature were valuable in the ancient ritual of Mehr, this paper has tried to study the way of this valuation and its performance and the reasons of the Iranians’ interest in the animals. The current survey is going to study the concepts of the Mehr ritual and the animals’ rights with a focus on five distinguished animals in the different eras of Iran using a descriptive-analytical method based on a historical study.
Keywords: Mehr Ritual, Mithraism, Animals, Ancient Religions, Rights, Life Rights