فهرست مطالب

پیکره - پیاپی 22 (زمستان 1399)

نشریه پیکره
پیاپی 22 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/02
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سوزان حبیب*، سروه نقشبندی صفحات 1-12
    بیان مسئله

    آموزش طراحی متکی به فرآیندهای پویا، مشارکتی و خلاق است. فارغ از در نظر گرفتن تفاوت های ذاتی رشته های علوم انسانی، مهندسی و یا دیگر رشته ها با رشته های هنر و دیزاین، پلتفرم های مناسب کلاس های معلم محور، فاقد توانایی های مناسب برای ایجاد فرآیندهای پویا و خلاق هستند. این چالشی است برای آموزش مجازی درس های عملی، کارگاهی و طراحی که نیاز به فضاهایی استودیویی دارند.

    هدف

    به اشتراک گذاری درس آموخته ها در به کارگیری ابزار و راهکارهای موازی برای بازگرداندن فرآیندهای یادگیری پویا، مشارکتی و خلاق به کلاس های استودیوی طراحی است.

    روش پژوهش

    این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحقیق مبتنی بر طراحی (DBR) انجام شده است. این روش تحقیق با دربرگرفتن چرخه های تکرارشونده طراحی، ارزیابی، طراحی مجدد، مناسب تحقیق حاضر شناخته شد.

    یافته ها

    تم های به دست آمده شامل امکان کار گروهی، چندرسانه ای بودن، مدیریت زمان توسط دانشجو با تمرکز و بهره وری، مشاهده فرآیند یادگیری و تفکر با امکان اصلاح و بهبود، و نیاز سواد دیجیتال با کدهای مستخرج از داده ها به عنوان واحد تجزیه و تحلیل در روش کیفی پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله درس آموخته ها از دو استودیوی مجازی طراحی متفاوت، هر دو با استفاده از پلتفرم پدلت مورد مطالعه قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: درس آموخته ها، استودیوی طراحی، آموزش مجازی دیزاین، روش تحقیق مبتنی بر طراحی، ابزارهای کمکی دیجیتال
  • زهرا علاف بهبهانی* صفحات 13-24
    بیان مسئله

    فضای کنونی جامعه، سمت و سوی بسیاری از دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در برخی رشته های دانشگاهی و تحصیلی را به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده، ولی چالش های بسیاری را با خود در امر آموزش و بخصوص یادگیری وارتباطات مجازی دانش آموزان و دانشجویان همراه داشته است. با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی در بسیاری از دروس تیوری در برخی رشته ها و دانشگاه ها از سال های قبل رایج بوده، ولی امروزه ماهیت آموزش الکترونیکی، لزوم بررسی دقیق عوامل موثر بر یادگیری و شیوه های آموزشی موثر را با تاکید بر سیستم های مدیریت آموزش الکترونیکی، کلاس   های مجازی فعالیت های کلاسی مجازی و غیره، ایجاب می نماید. با این حال مسایل اینچنینی همواره نقدهایی را به آموزش الکترونیکی و مجازی در بسترها و رویکردهای مختلف وارد نموده است.

    هدف

    پژوهش حاضر ضمن معرفی برخی از روش های یادگیری موثر در برخی دروس با هدف بررسی نظام آموزش الکترونیکی در رشته های کارگاهی دروس هنری و عوامل موثر به رویکردها و نقدهای مختلف در این زمینه پرداخته و با رویکردی آسیب شناسانه در این فضا، چالش های موجود و پیش رو را واکاوی نموده است روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوای موضوعات مرتبط، با پیش بینی احتمالات آتی در این محور، پرداخته است و از مطالعات اسنادی وکتابخانه ای بهره برده است.

    یافته ها

    در نظام آموزش الکترونیکی بار اصلی بر قسمت یادگیری است نه الکترونیک، این تحلیل می تواند زمینه ساز برنامه ریزی مناسب و متناسب با شیوه آموزشی و یادگیری موثر باشد. برخی ظرفیت ها و شیوه های آموزشی پیشنهادی در نحوه امتحان یا شروع کلاس های درس در سطح کشور وجود دارد که در قسمت پیشنهادات ذکر شده است.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، نظام آموزش الکترونیک(مجازی)، برنامه های درسی کارگاهی و عملی، رشته های هنری، آموزش و یادگیری
  • پرناز گودرزپروری* صفحات 25-34
    بیان مساله

    تحلیل SWOT یکی از راهکارهای برنامه ریزی استراتژیک است که برای ارزیابی وضعیت یک برنامه یا راهبرد استفاده می شود و همانطور که از نام آن پیداست نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها را مورد تمرکز قرارمی دهد. نقاط قوت  توصیف می کنند که کدام یک از وجوه یک موضوع یا کدام بخش از یک سازمان برتری دارد و چه چیزی آن را از رقبا جدا می کند. نقاط ضعف کارآیی یک راهبرد و استراتژی را در سطح مطلوب خود متوقف می کند. فرصت ها به عوامل خارجی مطلوب اشاره می کنند که می توانند یک مزیت رقابتی به استراتژی مورد هدف بدهند. تهدیدها به عواملی اشاره دارد که احتمال آسیب رساندن به سازمان یا راهبردهای آن را دارند. لازم به یادآوری ست که از این روش علاوه بر برنامه ریزی راهبردی به طور کلی در تحلیل وضعیت نیز استفاده می شود. در واقع این تحلیل را باید ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی درونی یک سیستم دانست.  

    هدف

    پژوهش پیش رو بر اساس تجربیات جمع آوری شده از وضعیت آموزش برخط در حوزه هنر به ویژه با محتوای عملی است که بر اساس شرایط همه گیری کرونا و محدودیت های ناشی از آن، در کنار آموزش حضوری به عنوان راهبرد کارآمد در عرصه آموزش مطرح و بکار بسته شده است.

    روش پژوهش

    این تحقیق با جمع آوری پرسشنامه ، تحلیل داده ها به صورت غیر مستقیم با هدف اجتناب از ورود سلایق به یافته های پژوهش صورت پذیرفته است. همچنین تحلیل  SWOT با استفاده از کاربرگ استاندارد چهارگانه انجام شد.

    یافته ها

     اصلی ترین تمرکز پژوهش بر روی  بکارگیری روش های خلاقانه از سوی مدرس برای القاء روح مشارکت فعال و همکاری جهت افزایش تجربه یادگیری دانشجویان بوده است زیرا آموزش مهارت های عملی بجز از مسیر هم افزایی ناشی از مشارکت فعال میسر نیست. نتایج نشان از اهمیت ارزیابی نقاط ضعف و قوت استراتژی در حصول نتایج مطلوب برای شیوه های نوین دارد.

    کلیدواژگان: آموزش هنر، آموزش برخط، تحلیل SWOT، مشارکت فعال
  • سحر ذکاوت*، خشایار قاضی زاده صفحات 35-47
    بیان مسئله

    شاهنامه طهماسبی نسخه خطی نفیسی از شاهنامه فردوسی است که متعلق به قرن دهم میلادی است. این نسخه شامل 258 نگاره از افسانه ها، اسطوره ها، اشعاری حماسی و داستان های شاهنامه در 1200 صفحه است که توسط برجسته ترین نقاشان و خوشنویسان عصر صفویه مصور شده است. نگاره های شاهنامه طهماسبی به لحاظ هنری، از ارزش بالایی برخوردارند. نقوش تزیینی بسیاری در این نگاره ها به کار رفته است. نقوش تزیینی هندسی از بارزترین و عمده ترین این نقش ها محسوب می شوند. نگاره خواب دیدن ضحاک یکی از نگاره های شاهنامه طهماسبی است که نقوش هندسی تزیینی بسیار زیادی در ترکیب بندی های متنوع و زیبایی در آن دیده می شود. جایگاه مهم نقوش تزیینی هندسی در تزیینات هنر اسلامی و به ویژه هنر نگارگری ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاد نموده است. این که بیشترین میزان تکرار نقش های هندسی در این نگاره کدام است؟ سوالی است که در این تحقیق به آن پاسخ داده می شود.

    هدف

    شناسایی کمی و کیفی نقوش تزیینی و هندسی نگاره خواب دیدن ضحاک  به عنوان سندی از اسناد مهم بصری ایرانی.

    روش پژوهش

    اطلاعات این پژوهش از منابع کتابخانه ای و اسناد تاریخی است که  با رویکرد کیفی و به شیوه توصیفی- تحلیلی ارایه شده است.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد که 26 ترکیب هندسی در نگاره خواب دیدن ضحاک، شاهنامه طهماسبی وجود دارد این ترکیب ها از 19 نوع نقش هندسی تشکیل شده اند. در این بین نقوش هندسی، شش ضلعی منتظم و شمسه شش به ترتیب بیشترین میزان تکرار را در نگاره مورد مطالعه داشته اند.

    کلیدواژگان: نقاشی ایرانی، نقوش هندسی، نگاره خواب دیدن ضحاک، شاهنامه طهماسبی
  • مهرسا تقی زاده مومن*، اصغر کفشچیان مقدم صفحات 48-58
    بیان مسئله

    نگارگری ایرانی سراسر نمایانگر عالم مثال است. دلیل آن شوق نگارگران گذشته برای کشف و نمایش این عالم ملکوتی از طریق  قوه خیال و با دستمایه هایی مانند داستان ها و روایت هاست. نمایش عالم مثال تنها محدود به دوران گذشته نبوده و در عصر معاصر نیز هنرمندان همچون گذشته در پی نمایش عالم مثال در آثار خود هستند و زمینه مناسبی را برای خلاقیت هنرمندان بوده است. مسئله پژوهش حاضر چگونگی خلق عالم مثال در آثار گذشته و معاصر و نیز تفاوت بازنمایی آن در آثار هنرمندان معاصر چون فرشچیان، درودی و حسینی در قیاس با گذشته نگارگری ایرانی است.

    هدف

      هدف این پژوهش بررسی و تحلیل چگونگی نمایش عالم مثال در نگارگری گذشته و شناخت چگونگی بروز آن در آثار برخی از نقاشان معاصر ایرانی است.

    روش پژوهش

    یافته های این تحقیق کیفی است و به شیوه توصیفی-تحلیلی ارایه می شود. اطلاعات آن از طریق منابع کتابخانه ای جمع آوری شده است.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در گذشته هنرمندان برای ترسیم عالم مثال به قوه خیال توجه داشتند و هنرمندان معاصر نیز از آن بهره برده اند. با این تفاوت که امروزه هر هنرمند از شیوه بیانی خود را برای بیان قوه خیال را بهره می گیرد، در حالی که در گذشته به طور معمول هنرمندان از شیوه و سبک مشخصی پیروی می کردند. به طور مثال فرشچیان با حذف واقعیت و توجه به قصه و روایات، درودی با به هم ریختن واقعیت و خیال و ایجاد فضاهای ناشناخته و در آخر حسینی با نمایش واقعیت اما به شکلی که هنرمند آن را تصور می کند، قوه خیال خود را نمایش داده اند.

    کلیدواژگان: نگارگری، نقاشی معاصر، عالم مثال، محمود فرشچیان، ایران دروردی، مهدی حسینی
  • عاطفه گروسی*، اصغر کفشچیان مقدم صفحات 59-72
    بیان مسئله

    سقاخانه از مهم‎ ترین جنبش های هنری دهه 40 ه.ش، در ایران است که با رویکردی سنت گرا و در عین حال نوجویانه، متناسب با زمانه شکل گرفت. هنرمندان منتسب به این جنبش ضمن ارج نهادن به عناصر تصویری کهن، آثاری پدید آوردند که ضمن وابستگی به گذشته، اما متفاوت از آن باشد. آنچه که نظر این گروه را تا حدی به دیدگاه آشنازدایی شکلوفسکی نزدیک می کند، ارجح دانستن گذشته است، شکلوفسکی معتقدست زندگی روزمره برپایه عادت است و همین عادت هاست که باعث می شود اطرافمان را نبینیم. ضرورت تغییر نگرش نیز ازهمین جا احساس می شود که یکی از راهکارهای آن، آشنایی زداییست. با توجه به آنچه گفته شد، مسئله این است که نظریه آشنازدایی شکلوفسکی تا چه حد قابلیت شرح و بسط در آثار نقاشان سقاخانه است و تاثیر هنرمندان این جنبش بر نقاشی ایران چگونه تداوم یافت؟

    هدف

    هدف این پژوهش بررسی تفکر و آراء شکلوفسکی و تطبیق آن با رویکرد هنرمندان سقاخانه است.

    روش پژوهش

    جهت دستیابی به نتیجه مطلوب از روش تاریخی-همبستگی استفاده شده است. جمع آوری اطلاعات این پژوهش از طریق خوانش تصویر و مشاهده آثار موجود در کتابخانه ها و پایگاه های اطلاعاتی بوده است.

    یافته ها

    در این پژوهش مشخص شد آثار جنبش هنری سقاخانه را می توان درچارچوب نظریه آشنازدایی شکلوفسکی دانست. مکتب سقاخانه گرچه با پایان کار هنرمندان گروه متوقف شد، لیکن تجربه آنان تاثیر ماندگاری بر نقاشی معاصر ایران گذاشت و در دهه های بعدی این تفکر به شیوه های مختلف دنبال شد.

    کلیدواژگان: نقاشی سقاخانه، آشنازدایی، شکلوفسکی، اویسی، قندریز، تبریزی
|
  • Suzan Habib *, Serveh Naghshbandi Pages 1-12
    Problem definition

    The design training relies on dynamic, collaborative and creative processes. Regardless of the inherent differences between the humanities, engineering and/or other fields with the art and design disciplines, the teacher-centered classroom platforms do not have the proper facilities in order to provide dynamic and creative processes. This serves as a challenge for the virtual training of practical, workshop and design courses which require studio spaces.

    Objective

    The present study aims to share the lessons learned in using parallel tools and strategies in order to bring dynamic, collaborative and creative learning pro cesses to the design studio classes.

    Research method

    The current research is a qualitative type and has been conducted by design-based research (DBR) method. This research method has been found to be appropriate for the present study due to the inclusion of repetitive cycles of the design, evaluation and redesign.

    Resulte

    The obtained themes including the possibility of teamwork, being multimedia, time management by the student with focus and productivity, observation of the learning and thinking process with the possibility of correction and improvement, and the need for digital literacy with codes extracted from data as the analysis unit were used in the qualitative method of the research. In this paper, lessons learned from two different virtual design studios have been examined using Padlet platform.

    Keywords: Design studio, Virtual design training, Design-based research method, Digital assistive devices
  • Zahra Allaf Behbahani * Pages 13-24
    Problem definition

    The current atmosphere of the society has directed many workshop and laboratory courses in some academic and educational fields towards e-learning, although being associated with many challenges in the education, especially learning and virtual communications of the students. Although electronic learning (e-learning) has been common in many theoretical courses in some fields and universities since previous years, today the nature of e-learning, requires the need to carefully examine the factors affecting learning and effective teaching methods with emphasis on e-learning management systems, virtual classrooms and associated activities, etc. However, such issues have always criticized the e-learning and virtual learning in a variety of contexts and approaches.

    Objective

    The present study, while introducing some effective learning methods in some courses with the aim of investigating the e-learning system in the case of art workshop courses and effective factors, has dealt with various approaches in this field and explored the existing and forthcoming challenges with a pathological approach in this space.

    Research method

    This research has been carried out in a descriptive-analytical manner and based on the content analysis of related topics, by predicting the future possibilities in this area, and has benefited from the documentary and library studies.

    Resulte

    In the e-learning system, the main burden falls on the learning part, not electronics. The present analysis can pave the way for proper planning proportionate to the effective teaching and learning technique. There are some suggested educational capacities and methods in the way of giving exams or starting classes throughout the country, which are mentioned in the suggestions section.

    Keywords: Electronic learning system, Workshop, practical courses, Art fields, Teaching, learning
  • Parnaz Goodarzparvari * Pages 25-34
    Problem definition

    The strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) analysis is one of the strategic planning approaches used to evaluate the status of a plan or strategy. The strengths describe which aspects of a topic or part of an organization are superior and what distinguishes it apart from the competitors. The weaknesses stop the effectiveness of a strategy at its desired level. Moreover, the opportunities indicate the desirable external factors which can provide the target strategy with a competitive advantage, while threats point out to the factors that are likely to harm the organization or its strategies. It should be noted that this method, in addition to the strategic planning, is generally employed in the situation analysis. In fact, this analysis is considered as an effective tool for identifying the environmental conditions and internal capabilities of a system.

    Objective

    The present research is based on the collected experiences of online education in the field of art, especially with practical content, which has been proposed and employed as an effective strategy in the field of education along with in-person training on the basis of the coronavirus pandemic conditions and its limitations.

    Research method

    The current study has been conducted by collecting a questionnaire and analyzing the data in an indirect manner with the aim of avoiding the inclusion of tastes in the research findings. The SWOT analysis las been also performed using a quadruple standard worksheet.

    Resulte

    The research has been mainly focused on the use of creative methods by the teacher to induce the spirit of active participation and collaboration in order to enhance the learning experience of the students. It is known that the practical skills training is not possible except through the synergistic interactions resulting from active participation. The results illustrate the importance of evaluating the strengths and weaknesses of the strategy in achieving the desired results for the novel techniques.

    Keywords: art education, Online training, Active participation, SWOT Analysis
  • Sahar Zekavat *, Khashayar Ghazizadeh Pages 35-47
    Problem definition

    Tahmasebi Shahnameh is an exquisite manuscript of Ferdowsi Shahnameh which belongs to the tenth century AD. This edition contains 258 paintings of the legends, myths, epic poems and stories of Shahnameh in 1200 pages, illustrated by the most prominent painters and calligraphers of the Safavid era. The paintings of Tahmasebi Shahnameh are of great artistic value and many decorative motifs have been employed in them. The geometric decorative motifs are considered as the most prominent and common ones in these paintings. The painting of Zahak dream is one of the drawings of this Shahnameh in which many decorative geometric motifs can be observed in various and beautiful compositions. The important place of geometric decorative motifs in Islamic art decorations, especially painting, has been the main concentration of the present research. It has been attempted to answer the question that what is the maximum number of repetitions of geometric motifs in this drawing?

    Objective

    The present study aims to quantitatively and qualitatively identify the decorative and geometric patterns of Zahak dream painting as an important Iranian visual documents.

    Research method

    The required information has been collected from library sources and historical documents and have been presented with a qualitative approach and in a descriptive-analytical manner.

    Resulte

    The present results indicated that a number of 26 geometric compositions are present in Zahak dream painting of Tahmasebi Shahnameh. These compositions are composed of 19 types of geometric patterns, among which, the geometric patterns, regular hexagons and sun sixes met the highest amount of repetition in the studied drawing, respectively.

    Keywords: Iranian painting, Geometric motifs, Zahak dream painting, Tahmasebi Shahnameh
  • Mehrsa Taghizadeh Momen *, Asghar Kafshchian Moghadam Pages 48-58
    Problem definition

    Iranian painting totally represents the world of exemplification. This is mainly due to the desire of past painters to discover and display this heavenly world through imagination and themes such as stories and narratives. The display of the world of exemplification has not been limited to the past, and contemporary artists has also sought to exhibit this world in their works, and this has been an appropriate context for their creativity. The present study addresses the way to create the world of exemplification in the past and contemporary artworks and also the difference between its representations in the works of contemporary artists such as Farshchian, Darroudi and Hosseini in comparison with the past of Iranian painting.

    Objective

    The purpose of the current study is to examine and analyze how to display the world of exemplification in the past painting and to know how it emerges in the artworks of some contemporary Iranian painters.

    Research method

    The present findings are qualitative and are presented in a descriptive-analytical manner. The required information has been also collected through library resources.

    Resulte

    The results of this study indicated that in the past, artists paid attention to the imagination to draw the world of exemplification and the contemporary artists have also benefited from this ability. The difference is that today every artist uses his own way of expression to demonstrate the power of imagination, while in the past, artists usually followed a certain style. For example, Farshchian by eliminating the reality and paying attention to the stories and narratives, Darroudi by disrupting the reality and imagination and creating unknown spaces, and finally Hosseini by displaying the reality but in the way that the artist imagines, have illustrated their powers of imagination.

    Keywords: Contemporary Painting, World of exemplification, Mahmoud Farshchian, Iran Darroudi, Mehdi Hosseini
  • Atefeh Garoossi *, Asghar Kafshchian Moghadam Pages 59-72
    Problem definition

    Saqakhaneh is one of the most significant artistic movements of the fortieth decade in Iran, which was formed with a traditionalist as well as modernist approach, proportionate to the time. The artists attributed to this movement, while respecting the ancient visual elements, created artworks that are dependent on the past, but at the same time different from it. What brings this group’s viewpoint somewhat closer to Shklovsky’s view of defamiliarization is the preference for the past. Shklovsky believes that everyday life is based upon the habit, and these habits make us be disrespectful of our surroundings. The need to change attitudes is also felt from this point, one of the approaches of which is defamiliarization. According to the mentioned points, the question is to what extent is Shklovsky’s theory of familiarization capable of being illustrated and expressed in the works of Saqakhaneh painters, and how did the influence of the artists of this movement on Iranian painting continue?

    Objective

    The present study aims to examine the thinking and ideas of Shklovsky and its adaptation to the approach of Saqakhaneh artists.

    Research method

    The historical-correlation method has been employed to achieve the desired results. The present data collection has been conducted by reading the image and viewing the works existing in the libraries and databases.

    Resulte

    In this research, it was found that the artworks associated with the Saqakhaneh artistic movement can be considered within the framework of Shklovsky’s theory of defamiliarization. Although the Saqakhaneh school ceased with the end of this group’s working, then artist’s experiences had a lasting effect on the contemporary Iranian painting, and this thinking was pursued in various ways in the following decades.

    Keywords: Saqakhaneh painting, Defamiliarization, Shklovsky, Oveysi, Qandriz, Tabrizi