فهرست مطالب
نشریه معرفت سیاسی
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 24، پاییز و زمستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1400/03/02
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 5
بیانیه گام دوم انقلاب، بهمثابه منشوری خطاب به ملت ایران، بهویژه جوانان است که توجه بدان و ابتنا بر آن، فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران را رقم خواهد زد. یکی از مباحث کانونی و محوری مورد تاکید مقام معظم رهبری در این بیانیه، نظریه نظام انقلابی است. ازآنجاکه در ادبیات مرسوم سیاسی، انقلاب مترادف با «دگرگونی و خشونت» است و مفهوم نظام نیز در ذات خود «ثبات و عقلانیت» را میطلبد، ادعا میشود ترکیب این دو، در قالب مفهوم نظام انقلابی، ترکیبی خودشکننده و منطقا متناقض است. ازاینرو فرمولبندی و تبیین نظریه نظام انقلابی، مستلزم حل تناقضنمای جوشش انقلابی و نظم و ثبات ساختارهای سیاسی اجتماعی نظام است. این مهم زمانی حاصل خواهد شد که با ابتنا بر بنیانهای نظری نظریه نظام انقلابی، نسبتسنجی منطقی میان مفاهیم «نظام» و «انقلاب» صورت پذیرد. بدینمنظور، مقاله حاضر بهشیوه توصیفی تحلیلی، به طرح و بررسی دیدگاههای موجود یا مفروض در باب نسبت مفهومی میان نظام و انقلاب و کشف این رابطه از منظر مقام معظم رهبری پرداخت. نتایج نشان داد که از منظر امام خامنهای، قرایتهای جداانگاری، پاردوکسیکالیتی و اینهمانی انقلاب و نظام، در نظریه نظام انقلابی مصداق پیدا نکرده است؛ بلکه این دو پدیده، نوعی همزیستی، تعامل و رابطه معیت همانند نسبت روح و جسم با یکدیگر دارند و معنای صیرورت را تحقق بخشیدهاند.
کلیدواژگان: انقلاب، نظام، نظام انقلابی، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی -
صفحه 23
قرآن کریم یکی از منابع اصلی اندیشه سیاسی اسلام است و آزادی در این اندیشه، جایگاهی والا دارد. در آزادی سیاسی، افراد، گروهها و تشکلها برای انجام فعالیتهای مطلوب سیاسی، از تحمیل ظالمانه قدرت حاکم و موانع بیرونی سیاسی اجتماعی، رهایی مییابند. در این نگرش، رستن از بندهای طاغوت درون و رسیدن به آزادی و برخورداری از حقوق شهروندی، برای حرکت در جهت سعادت است. رسالت این نوشته، با روش توصیفی تحلیلی و پردازش تفسیرهای مرتبط با آیات قرآن کریم، بررسی ضوابط آزادی سیاسی است و این فرضیه طرح شده است که با توجه به ضرورت ضابطهمندی آزادی سیاسی بهعنوان موهبتی الهی، مرزگذار آن، خداوند بوده و ضوابطی مانند رعایت احکام شریعت و قوانین، مسئولیتپذیری، منع انتشار دیدگاههای فتنهآور، احترام به حقوق دیگران، رعایت ضوابط عقلی و رعایت مصلحت و عزت جامعه اسلامی، بر آن حاکم است.
کلیدواژگان: آزادی سیاسی، قرآن کریم، ضوابط، حقوق شهروندی -
صفحه 41
میرزای نایینی در رساله مهم تنبیه الامه واژههای «استبداد» و «استبداد دینی» را در موارد متعدد استعمال کرده است. برخی مفسران تنبیه الامه، بهگونهای، مفهوم این دو واژه را از منظر نایینی بر حاکمیت سیاسی فقیهان تطبیق دادهاند. نوشتار حاضر، با رویکرد تاریخی و روش تحلیل محتوا، به بررسی انتقادی این تفسیر و نسبت میپردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مفهوم عام و اصلی واژه «استبداد»، استقلال و انحصار است. ازآنجاکه استقلال و انحصار در نسبت با چیزی درنظر گرفته میشود، معنای خاص استبداد، متعدد و شناور بوده است. مقصود نایینی از این واژه، عمدتا، «ظلم به فرودست»، و مفهوم مورد نظر وی از «استبداد دینی»، «اقتدار عالمان دینی فاسد و دنیاطلب» است. بر این اساس، حکمرانی فقیهان جامعالشرایط که عدالت از شروط لازم و اصلی آنان است، فاصله زیادی با این دو مفهوم دارد. از سوی دیگر، قید «اطلاق» در اصطلاح «ولایت مطلقه فقیه»، ناظر به گسترده بودن اختیارات فقیه حاکم در چهارچوب شریعت جهت تامین مصالح مردم، و نیز تقدم حکم اهم بر مهم هنگام تزاحم است. در نتیجه، این اصطلاح، با مفهومی که نایینی از دو اصطلاح «استبداد» و «استبداد دینی» اراده کرده، تفاوت بنیادین دارد.
کلیدواژگان: استبداد، استبداد دینی، حکمرانی فقیهان، ولایت مطلقه فقیه، رساله تنبیه الامه، میرزای نائینی -
صفحه 59
تحقق انقلاب اسلامی با رهبری فقیه نامدار شیعه، امام خمینی ره بههمراه انتظار حداکثری از دانش فقه جهت مدیریت رفتار انسان از گهواره تا گور، سبب گسترش و پویایی دانش فقه در تمام عرصهها، از جمله روابط بینالملل شده است. فقه روابط بینالملل با وجود بهرهوری از واژگان فقه و روابط بینالملل، با دو دسته از دانشهای فقهی و بینالمللی تشابه دارد. ازاینرو رسالت اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش است که نسبت دانش فقه روابط بینالملل با دانشهای همگون فقهی و بینالمللی چیست؟ آنچه بر اساس روش توصیفی تحلیلی بهنظر میرسد، این است که دانش فقه روابط بینالملل بهعلت تمایز در منابع، اهداف، روش، ابزار و دامنه عملیاتی، از دانشهای فقهی و بینالمللی مشابه متمایز است.
کلیدواژگان: فقه، فقه روابط بین الملل، فقه سیاسی، فقه حکومتی، حقوق بین الملل، روابط بین الملل -
صفحه 73
زیرساختهای رفتار سیاسی، منبعث از بینشها، گرایشها و دانشهای افراد است. محور پژوهش پیش رو، تنها دانشها را دربرمیگیرد. ارتباط دانش و رفتار سیاسی را میتوان از دو رهیافت پیگیری کرد: یکی فرهنگ سیاسی و دانش انسانها از مفاهیم سیاسی؛ و دیگری، اثرگذاری برداشت سیاسی و نوع نگرش سیاسی بر کنش سیاسی افراد. این پژوهش درصدد است که از دریچه رهیافت تاثیر دانش بر رفتار سیاسی امام خمینی ره به تحقیق بپردازد. یافتههای تحقیق نمایانگر این مسئله است که جامعیت علمی امام خمینی ره در حوزههای مختلف، با رویکردی متفاوت با نگرشهای غرب و شرق به دانش، سبب شده است تا رفتار سیاسی امام خمینی ره از دو شاخصه تعالیگرایی و عقلانیت سیاسی بهرهمند شود و مولفههایی همچون رعایت کرامت در مواجهه با جریانهای سیاسی، شناخت ماهیت جریانها، دشمنشناسی و اعمال تدابیر و راهبردهایی برای برونرفت از بحرانها در مواجهه با جریانهای سیاسی، در رفتار ایشان متبلور شود. امام خمینی ره درصدد است مبتنی بر این مولفهها، انگارههای ذهنی بدیعی را برای جریانهای سیاسی بیافریند تا کنش آنها، بهنوعی همسو با نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد. استنتاج این پژوهش با بهرهمندی از روش کتابخانهای و نگرشی توصیفی تحلیلی صورت گرفته است.
کلیدواژگان: امام خمینی ره، علم و دانش، کنش سیاسی، جریان سیاسی، اندیشه سیاسی -
صفحه 93
کشف مولفههای تاثیرگذار بر توسعه و تعمیق ژیوپلیتیک محور مقاومت، از اهمیت فراوانی برخوردار است. این مهم با شناسایی شاخصهای مقاومت در اندیشه رهبران جنبشهای اسلامی قابل دستیابی است. هدف پژوهش، شناسایی شاخصهای مقاومت اسلامی از منظر سیدعبدالملک الحوثی و تاثیر آنها بر ژیوپلیتیک محور مقاومت است. روش تحقیق مقاله، روش آمیخته با رویکرد کیفی کمی است. در بخش کیفی، برای شناسایی شاخصها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است و در بخش کمی، دادهها بر اساس پرسشنامه بهدست آمدهاند. دادههای کمی با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی ساده تجزیه و تحلیل شدهاند. براساس یافتههای پژوهش، شش مضمون اصلی، یعنی «معنویت و اسلام سیاسی»، «مردمسالاری دینی»، «مبارزه استقلالخواهانه»، «توانمندی دفاعی نظامی»، «همگرایی و وحدت اسلامی» و «اشراف بر سلطه جهانی و نفوذ منطقهای» بهعنوان مهمترین شاخصهای مقاومت اسلامی در اندیشه سیدعبدالملک الحوثی میباشند. هریک از شاخصها بر ژیوپلیتیک محور مقاومت تاثیر گذاشتهاند. پس از تجزیه و تحلیل یافتهها مشخص شد، بین شاخصهای کلیدی مقاومت اسلامی یمن و ژیوپلیتیک محور مقاومت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ یعنی با تعمیق، توسعه و تقویت شاخصهای مقاومت اسلامی، بر گستره و قدرت اثرگذاری ژیوپلیتیک محور مقاومت افزوده میشود.
کلیدواژگان: مقاومت اسلامی، ژئوپلیتیک محور مقاومت، انقلاب اسلامی، یمن، سیدعبدالملک الحوثی
-
Page 5
The Second Phase of the Revolution Statement is a charter addressed to the people of Iran, especially the youth, which can open a new chapter in the life of the Islamic Republic of Iran. One of the central issues emphasized by the Supreme Leader in this statement is the theory of the revolutionary system. Since in the current political literature, revolution is synonymous with "transformation and violence" and the concept of system inherently requires "stability and rationality", it is claimed that the combination of these two words in the concept of revolutionary system is a contradictory combination. Therefore, formulating the theory of the revolutionary system requires resolving the contradiction between the revolutionary spirit and the order and stability of the socio-political structures of the system. This will be achieved when, based on the theoretical foundations of the theory of the revolutionary system, a logical comparison is made between the concepts of "system" and "revolution". Using a descriptive-analytical method this paper assumed views on the conceptual relationship between the system and the revolution to discover what the Supreme Leader means by this phrase. The results showed that from Imam Khamenei's point of view, there is no paradox and sameness between these two words; rather, these two phenomena have a kind of coexistence, interaction, and relation of the same as the relation of soul and body to each other, which both have realized the meaning of becoming.
Keywords: revolution, System, revolutionary system, Islamic Revolution, Islamic Republic -
Page 23
The Holy Quran as one of the main sources of Islamic political system and freedom has a high status in the Islamic thought. To carry out desirable political activities, in political freedom, individuals, groups, and organizations are freed from the oppressive imposition of the ruling power and external socio-political obstacles. The goal of getting rid of inner tyranny, achieving freedom and enjoying civil rights in this attitude, is to bring human beings to happiness. Using a descriptive-analytical method and focusing on the interpretation of the Quranic verses, this article examines the criteria of political freedom. Considering the necessity of disciplining political freedom as a divine gift, criteria such as observing the rules of Shari'a, taking responsibility, preventing the spread of seditionist views, respecting the rights of others, observing rational rules and observing the interests and dignity of the Islamic society govern the issue of political freedom.
Keywords: political freedom, Holy Quran, criteria, citizenship rights -
Page 41
Mirza Na'ini has used the words "tyranny" and "religious tyranny" in several cases in his important treatise Tanbih al-Ummah. Looking for his point of view, some commentators of his book have somehow adapted the meaning of these two words to the political rule of the jurists. Using a historical approach and analytical method, this article critically examines this interpretation. The results indicate that the general and main meaning of the word "tyranny" is independence and monopoly. Since independence and monopoly are considered in relation to something, the specific meaning of tyranny has been numerous and floating. It seems that the word "tyranny" from the point of view of Na'ini means "oppression of the inferior", as in his view "religious tyranny" means "the authority of corrupt and worldly religious scholars". Accordingly, the governance of a qualified jurist in which justice is one of his necessary and main conditions is very different from these two concepts. On the other hand, the term "absoluteness" in the theory of "Absolute Guardianship of the Jurist" refers to the extent of the authority of the ruling jurisprudent within the framework of the Shari'a to ensure the interests of the people as well as the precedence of the more important sentence over the important ones in case of conflict. As a result, this term is fundamentally different from the concept that Na'ini intended from the two terms "tyranny" and "religious tyranny."
Keywords: tyranny, religious tyranny, rule of jurists, Absolute Guardianship ofthe Jurist, Tanbih al-Ummah treatise, Mirza Na'ini -
Page 59
The realization of the Islamic Revolution under the leadership of the famous Shiite jurist i.e., Imam Khomeini, has led to the expansion of the knowledge of jurisprudence in all areas, including international relations. Using the words of jurisprudence and international relations, jurisprudence of international relations has similarities with the to two categories of jurisprudential and international knowledge. Using a descriptive-analytical method, this study seeks to discover the relationship between jurisprudential knowledge of international relations with homogeneous jurisprudential and international knowledge. The findings show that, the knowledge of jurisprudence of international relations is different from similar jurisprudential and international knowledge due to differences in sources, goals, methods, tools and scope of operation.
Keywords: jurisprudence, jurisprudence of international relations, politicaljurisprudence, governmental jurisprudence, international law, internationalrelations -
Page 73
The infrastructure of political behavior stems from the insights, inclinations, and knowledge of individuals. This paper covers only the knowledge. The relationship between knowledge and political behavior can be pursued from two approaches, one is political culture and human knowledge of political concepts; and the other, the influence of political perception and type of political attitude on the political action of individuals. This study seeks to investigate the impact of knowledge on the political behavior of Imam Khomeini. The findings show that the Imam's scientific comprehensiveness in various fields, with his different approach to the Western and Eastern knowledge, has caused Imam Khomeini's political behavior to benefit from two indicators of transcendence and political rationality. Some of the components of Imam Khomeini's behavioral system include observing dignity when facing political currents, recognizing the nature of currents, recognizing the enemy, and applying measures and strategies to overcome the political crises. Imam Khomeini seeks to create innovative mental ideas for political currents based on these components to bring their actions closer to the strategies of the Islamic Republic of Iran.
Keywords: Imam Khomeini, science, knowledge, political action, politicalcurrent, political thought -
Page 93
Discovering the components affecting the development and deepening of the geopolitical axis of resistance is of great importance. This can be achieved by identifying indicators of resistance in the thought of the leaders of Islamic movements. The purpose of this study is to identify the indicators of Islamic resistance from the perspective of Seyed Abdul Malik Al-Houthi and their impact on the geopolitics of the resistance. The research method of the article is mixed with a qualitative and quantitative approach. In the qualitative part, content analysis method has been used to identify the indicators and in the quantitative part, the data were obtained based on the questionnaire. Quantitative data were analyzed using Pearson correlation coefficient and Regression test. According to the research findings, six main themes, namely "spirituality and political Islam", "religious democracy", "independence", "defense-military capability", "Islamic unity" and "regional influence" are among the most important indicators of Islamic resistance in thought of Seyed Abdul Malik Al-Houthi. Each of the indicators has influenced the geopolitics of the resistance axis. The results showed that there is a positive and significant relationship between the key indicators of Yemeni Islamic resistance and the geopolitical axis of resistance. That is, by deepening, developing and strengthening the indicators of Islamic resistance, the scope and power of geopolitical influence of the resistance axis is increased.
Keywords: Islamic resistance, geopolitics of the axis of resistance, IslamicRevolution, Yemen, Seyed Abdul Malik Al-Houthi