فهرست مطالب

نشریه سیستم های فازی و کاربردها
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید محمود طاهری*، مسعود اسدی، اصغر شیرعلی پور صفحات 1-16

    توجه به نقش متغیرهای روان شناختی در عملکرد ریاضی دانش آموزان، پیامدهای مهمی در پیشرفت تحصیلی آن ها در درس ریاضی دارد. بنابراین پژوهش حاضر، باهدف بررسی عملکرد ذهنیت فلسفی، خلاقیت، خود کارآمدی ریاضی، خود پنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی دانش آموزان انجام شده است. چون متغیرهای مورد بررسی اساسا نادقیق هستند، مشاهدات حاصل نیز به صورت نادقیق گزارش شده اند، و بنابر این در تحلیل داده ها از روش های آمار فازی استفاده شده است. جامعه ی آماری، دانش آموزان پسر سال سوم رشته تجربی شهرستان مرند بودند که از بین آن ها 103 دانش آموز به چهار پرسشنامه (ذهنیت فلسفی، خود کارآمدی ریاضی، خلاقیت و خودپنداره ریاضی) پاسخ دادند. همچنین در یک آزمون پیشرفت ریاضی شرکت کردند. از آزمون های فازی، به روش مبتنی بر فاصله های اطمینان فازی، به منظور بررسی سوال پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون ها نشان دادند که خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت دانش آموزان در حد متوسط به بالا (مطلوب)، و ذهنیت فلسفی و عملکرد ریاضی از متوسط به پایین (نامطلوب) و خودپنداره ریاضی دانش آموزان در حد متوسط ارزیابی می شود. روش پیشنهادی، عمومیت دارد و برای هر مقطع و رشته تحصیلی قابل تعمیم است. از این یافته ها می توان در زمینه ی برنامه ریزی جهت پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: پیشرفت، خلاقیت، فازی
  • اکبر رضایی*، ارشام برومند سعید، محمد حمیدی صفحات 17-32

    در این مقاله به عنوان طرح کدگذار تابع BE-مقدار را روی یک مجموعه دلخواه داده شده، معرفی نموده و قصد بر این است که با آن کدهای دودویی بدست آوریم. سپس نشان داده خواهد شد که هر BE-جبر متناهی یک کد دودویی تولید می کند.

    کلیدواژگان: BE-جبر، فیلتر، Q-برش، کد دودوئی
  • آرمین شوقی، محمدباقر دولتشاهی* صفحات 33-61

    الکتروکاردیوگرام از مهمترین سیگنال های حیاتی است که توسط پزشکان برای اهداف تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیگنال ها اطلاعات کلیدی درباره فعالیت الکتریکی قلب فراهم می آورند و ثبت و نمایش آن ها در طول زمان، منجر به مشاهده تغییرات فعالیت قلب می گردد. امروزه طبقه بندی این سیگنال ها کاربرد وسیعی در علوم پزشکی و تشخیص بیماری ها دارد و استفاده از روش های خودکار آنالیز آن ها با بهره گیری از تکنیک های مبتنی بر رایانه ، تجزیه و تحلیل خودکار شکل و الگوی شکل موج سیگنال های قلب می تواند به پزشکان در تشخیص نوع بیماری کمک بسیاری نماید. تکنیک های مختلفی برای طبقه بندی بیماری های قلبی که به صورت آریتمی شناخته می شوند، اختراع و کشف شده -است. این مقاله با هدف بررسی توسعه تکنیک های مختلف طبقه بندی آریتمی قلبی بر اساس منطق فازی به همراه بحث در مورد تکنیک های پذیرفته شده انجام شده است.

    کلیدواژگان: تپش قلب، نوار قلب، منطق فازی
  • میثم ثمره قاسم، مرجان کوچکی رفسنجانی* صفحات 63-74

    بشر در حال گذران برهه ای از تاریخ خود است که سیستمهای کامپیوتری به بخش جدایی ناپذیر ازحیات وی بدل شده است. سیستمهایکامپیوتری و بهطور خاصشبکه های کامپیوتری در بسیاری از جنبه های زندگی امروزی نقشتعیینکننده ای داشته و به همین دلیل امنیت آن ها بسیار مورد توجه است. برای پوشش امنیت آن ها و در اصطلاح تشخیص نفوذ در شبکه های کامپیوتری روش های زیادی از جمله شبکه های عصبی مصنوعی پیشنهادشده است، اما یکی از چالش های شبکه های عصبی افتادن در دام بهینه های محلی است. از دلایل بروز این مشکل استفاده ازروش های مبتنی برکاهش شیب در فرآیند آموزش است که در نتیجه برای حل این چالش از روش های بهینهسازی بسیاری استفاده میشود. در این مقاله سعی شده است با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری یک شبکه عصبی پرسپترون چند لایه را آموزش داده و به منظور بررسی کارایی آن، روش پیشنهادی با دو روش دیگر مقایسه شده است. نتایج روش پیشنهادی در مواردی که تعداد نمونه ها بیشتر بوده است بهبود 10 تا 15 درصدی را به دنبال داشته است.

    کلیدواژگان: سیستم های تشخیص نفوذ، شبکه عصبی پرسپترون چندلایه، الگورریتم رقابت استعماری
  • مجید دره میرکی* صفحات 75-93

    مجموعه های فازی مردد (HFS) ، توسیعی از مجموعه های فازی ، در حل مسایل تصمیم گیری که تصمیم گیرندگان هنگام بیان نظرات خود قادر به انتخاب بین چندین مقدار نیستند مفید واقع می شوند. تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) روشی برای رتبه بندی راه حل ها و یافتن بهترین در هنگام تصمیم گیری دو معیار یا بیشتر است. AHP ، ELECTRE و TOPSIS محبوب ترین و قابل قبول ترین روش های MCDM هستند. در این مقاله ما ابتدا یک فاصله جدید را برای مجموعه های فازی مردد ارایه نمودیم و سپس با استفاده از آن به حل مسئله MCDM با داده های فازی مردد به کمک روش معروف TOPSIS پرداختیم. در نهایت به کمک دو مثال عمکلرد روش پیشنهادی مان را بررسی نمودیم.

    کلیدواژگان: تصمیم گیری چند معیاره، فازی مردد، فاصله، TOPSIS
  • کامران رضایی، حسن رضایی* صفحات 95-119

    مجموعه های فازی فیثاغورسی که توسعه ای از مجموعه های فازی هستند، ابزاری جدید برای برخورد با ابهام بوده و در زمینه های متعددی کاربرد دارند. در این مقاله، به مرور مفاهیم مرتبط با این مجموعه ها پرداخته و به دلیل اهمیت فراوان معیارهای فاصله و شباهت در بسیاری از زمینه ها همچون تشخیص پزشکی، تشخیص الگو و غیره، معیارهای فاصله و شباهت معرفی شده برای این مجموعه ها مورد بررسی قرار میگیرند.

    کلیدواژگان: مجموعه فازی، مجموعه فازی فیثاغورسی، معیار فاصله، معیار شباهت
  • ملیحه عابدینی، محسن عارفی* صفحات 121-134
    در این مقاله، یک روش برای برآورد بیز فازی بر اساس داده های فازی مورد بررسی قرار گرفته است. برای پیاده سازی روش مورد نظر، ابتدا یک تابع پسین تحت تابع پیشین فازی و داده های فازی بر اساس رویکرد فیتل محاسبه می گردد. در ادامه، برخی برآوردهای بیز نقطه ای فازی شامل میانه فازی، میانگین فازی و مد فازی توزیع پسین ارایه گردیده است. برتری شیوه ارایه شده در این است که برای پارامتر جامعه، برآوردهای بیز فازی مختلفی را ارایه می دهد که با توجه به شرایط داده های فازی (با وجود یا عدم وجود داده های پرت)، می توان از آنها استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تابع درستنمایی فازی، توزیع پسین فازی، برآورد نقطه ای فازی
  • نازنین احمدی، الهام احمدی، سعید عباس بندی*، توفیق الهویرنلو صفحات 135-162

    با توجه به پیشرفت علوم فنی و مهندسی و کاربرد معادلات دیفرانسیل در مسایل مهندسی، حل معادلات دیفرانسیل از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه در این مقاله به آن می پردازیم حل عددی این دسته از معادلات در شرایط فازی است. مهمترین نکته در معادلات دیفرانسیل فازی، نوع مشتق فازی به کار رفته در این نوع معادلات است. مشتق سیکالا یکی از کاربردی ترین مشتقاتی بود که در ابتدا در معادلات دیفرانسیل فازی استفاده و بر مبنای آن روش های حل عددی مهمی از جمله روش اویلر ، روش تیلور و روش های چندگامی توسط محققان پیشنهاد گردید. در این مقاله به طور مختصر مروری بر این روش ها خواهیم داشت.

    کلیدواژگان: معادلات دیفرانسیل فازی، روش های حل عددی، مشتق سیکالا
  • فاطمه جمشیدی*، رضا یزدانی صفحات 163-179
    تعقیب نقط هی حداکثر توان) MPP (در صفحات خورشیدی برای بهبود بهر هبرداری از انرژی خورشیدی ب هعنوان یک منبع انرژی نو و پاک ، مورد توجه محققان است. سیستم PV این مقال ه شامل صفح هی PV ، مبدل DC / DC بوست و مقاومت بار است. ایده کنتر ل تعقیب MPP (MPPT (، کنتر لکننده مود لغزشی بازگشتی به عقب برمبنای روش دو حلق هیی است: حلقه اول برای جستجوی MPP و حلقه دوم برای تعقیب آن. با صفر کرد ن مشتق توان سیستم PV نسبت به جریان آن، MPP یافت گردید و ولتاژ در MPP)ولتاژ مرجع(، بدست آمد. عملکرد این کنتر لکننده با استفاده از منطق فازی بهبود م ییابد و از الگوریتم بهین هیابی ازدحام ذرات) PSO (با هدف کمینه کردن میانگین اختلاف توان سیستم PV و حداکثر توان برای تعیین پارامترهای آن استفاده م ی شود. ازآنجاکه MPP با تغییر دما و تابش خورشید تغییر م یکنند، عملکرد طرح کنترل پیشنهادی برای تغیی ر دما و تابش خورشید بررسی م یگردد. نتایج کمی و کیفی شبی هسازی عملکرد موثر روش پیشنهادی را نشان م یده د. با در نظرگرفتن تغییرات مقاومت بار و پارامت رهای اجزای سیستم در شرایط کاری نرمال، مقاوم بودن طرح کنترل پیشنهادی تایید م یگردد
    کلیدواژگان: الگوریتم بهین هیابی ازدحام ذرات) PSO (_ تعقیب نقط هی حداکثر توان) MPPT (_ سیستم فتوولتاییک) PV (_ کنترل مود لغزشی بازگشتی به عقب) BSMC (_ منطق فازی
  • امین هاشمی، محمدباقر دولتشاهی* صفحات 181-235
    یکی از بخش های مهم در سیستم های خبره و تحقیق در عملیات، تصمیم گیری چند شاخصه فازی است که در آن فرآیند تصمیم گیری بر اساس چندین معیار مختلف صورت می گیرد و اغلب این معیارها با یکدیگر در تضاد هستند. تصمیم گیری فازی معمولا در شرایطی استفاده می شود که اطلاعات مبهم و غیر کاملی از راه حل های مساله در دسترس است. در این مقاله، به بررسی تصمیم گیری چندشاخصه فازی و الگوریتم های مختلف آن با تمرکز بر روی الگوریتم تاپسیس فازی خواهیم پرداخت و سپس کاربردهای مختلف الگوریتم های تصمیم گیری چندشاخصه فازی را بررسی خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری چند شاخصه، مجموعه های فازی، تاپسیس، تاپسیس فازی
  • بنیتا دولت زاده*، وحید امیرزاده صفحات 237-244
    در این مطالعه به بررسی شاخص کارایی C'p تحت توزیع نمایی و محاسبه ی احتمال پسین کارایی فرآیند با توجه به رویکرد بیز پرداخته می شود. از طرفی در بسیاری از فرآیندهای موجود در طبیعت اطلاعات بدست آمده فازی هستند، بنابراین در این مطالعه حدود مشخصه ی فنی را به صورت فازی در نظر گرفته می شود. هدف این مقاله محاسبه ی احتمال شاخص کارایی C'p برای فرآیندی با توزیع نمایی است که دارای حدود مشخصه ی فنی فازی می باشد. درنهایت یک مثال برای محاسبه ی این احتمال بیان می شود.
    کلیدواژگان: شاخص کارایی فرآیند، احتمال پسین کارایی فرآیند، رویکرد بیز، شاخص کارایی فرآیند C'p، حدود مشخصه ی فنی فازی
  • مدینه فرنام، مجید دره میرکی* صفحات 245-260

    ‏در این مطالعه قصد داریم مسئله کوله پشتی صفر و یک که در آن ارزش هریک از آیتم ها به صورت مجموعه فازی مردد بازه ای مقدار بیان می شود را بررسی نماییم. به این معنا که بیش از یک تصمیم گیرنده در ارزیابی ارزش هر یک از اشیایی که در کوله پشتی قرار گرفته اند مشارکت داشته اند و علاوه بر این، تصمیم گیرندگان نظرهای خود را به صورت بازه ای بین صفر و یک ثبت نموده اند. البته وزن هریک از آیتم ها و همین طور وزن کل، برای کوله پشتی به صورت قطعی در نظر گرفته شده است. برای این منظور چارچوب مناسبی را جهت رسیدن به پاسخ مناسب مسئله طراحی کردیم. با تحلیل مناسب ساختار مسئله و شناسایی عوامل موثر در حل آن، روش رتبه بندی و عملگر تجمعی مناسبی برای یافتن پاسخ مسئله انتخاب شد. در نهایت مثالی عددی برای بررسی مدل و روش حل ارایه شده مطرح گردید. نتایج از دیدگاه تصمیم گیرنده خوشبین، بدبین و متعادل به دست آمده است. لذا تنوع مناسبی در انتخاب پاسخ برای تصمیم گیرنده فراهم آمده است. ‎

    کلیدواژگان: مسئله کوله پشتی صفر و یک، مجموعه های فازی مردد، مجموعه های فازی مردد بازه ای مقدار، رتبه بندی مجموعه های فازی مردد، عملگرهای تجمعی فازی مردد