فهرست مطالب

پاسخ - پیاپی 20 (زمستان 1399)

نشریه پاسخ
پیاپی 20 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حمید کریمی صفحه 7
  • رابطه حق مادری و سقط جنین / گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین رسول مزروعی
    صفحات 11-36

    سقط جنین، از دوران گذشته تا به امروز، همواره از چالش های مهم در زندگی اجتماعی بشر بوده است. از منظر فقه اسلام، سلب حق حیات به عنوان یکی از حقوق بنیادین انسان، آزادی سقط جنین را با دشواری های جدی مواجه نموده است؛ چنانکه با بررسی آیات و روایات در این زمینه، و با توجه به اهمیت جان یک انسان و حرمت دماء در حقوق اسلام، ممنوعیت سقط چنین و حق حیات او مورد حمایت قانون هم قرار گرفته است. اما با این وجود، همواره شبهات و تزاحمات حقوقی در این مسئله وجود داشته است. با توجه به اینکه از سقط جنین، در آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام، به قتل تعبیر شده است و در کتاب های فقهی برای اسقاط عمدی جنین گاهی دیه و در برخی موارد قصاص درنظر گرفته اند؛ لذا علی‌رغم وجود دیدگاه‌های تسهیل کننده سقط در جهان امروز، از نظر اسلام، جز در موارد ضرورت، سقط جنین مجاز نیست.

  • احمد رضا دردشتی*، رمضانعلی حسنی صفحات 37-55

    توسعه اقتصادی و رفاه مادی از مسایل مهم امروز جوامع انسانی است. قابل انکار نیست که کشورهای غربی در این بخش به پیشرفت‌ها و موقعیت‌های بالاتری دست یافته‌اند، اما کشورهای اسلامی عمدتا با مشکلات و موانع متعددی در این راه روبه‌رو هستند. برخی از افراد پیشرفت غربیان را محصول نگاه فلسفی مادی آنان به جهان دانسته و علت عقب‌ماندگی برخی از کشورهای اسلامی را التزام به الاهیات اسلامی می‌دانند؛ چراکه از دید این افراد، اسلام دینی آخرت‌گرا است و به پیشرفت مادی و توسعه اقتصادی نگاه مثبتی ندارد. دیگر اینکه اسلام با آرزوهای بلند که لازمه پیشرفت مادی است، مخالف است و بر تقدیرگرایی زیر عنوان قضا و قدر تاکید دارد و روشن است که این سه مسئله از موانع مهم زندگی پیشرفته مادی است. در نوشتار حاضر با تبیین اجمالی نگاه اسلام به سه مسئله آخرت‌گرایی، آرزواندیشی و تقدیرگرایی به شبهه حاضر پاسخ داده‌ایم. روش تحقیق در این مقاله توصیفی، تحلیلی و اجتهادی است.

    کلیدواژگان: اسلام، زندگی دنیا، آخرت گرایی، آرزواندیشی، تقدیرگرایی، قضا و قدر
  • محمد مهدی رضاپور صفحات 57-72

    پیشرفت و توسعه امکانات و ابزارهای مختلف، این نگاه را به وجود آورده که هر چیزی حتی خوب و بد بودن را می‌توان با معیار مادی سنجید. این نوع نگاه، سبب شکل‌گیری این اشکال شده که با وجود مخترعان بزرگ عالم مادی و نقش آنها در آسایش و رفاه انسان‌ها؛ آیا بزرگان دین و فرستادگان الهی برای انسان‌ها سودمندتر بوده‌اند یا مخترعان و دانشمندان مادی؟
    بررسی زوایای مختلف فلسفه رسالت پیامبران علیهم السلام، بیانگر سودمندتر بودن آنان نسبت به دانشمندان مادی است؛ زیرا انسان با در نظر داشتن اهمیت هدف از آفرینش و دنیای پس از مرگ، سودمند بودن آموزه‌های دینی و فرستادگان الهی را به‌دست می‌آورد.
    علاوه‌براین، به‌دست می‌آید که انبیا و اولیای الهی  علیهم السلام، تصمیمی بر تغییر در نظم عادی جهان نداشته‌اند تا در این زمینه، کشفیات آینده بشر را جلو بیندازند و مخاطبان ایشان نیز با این اکتشافات بیگانگی بسیار داشتند.

    کلیدواژگان: سودمندتر بودن انبیا، نظم جهانی و پیشرفت، تمدن اسلامی و غرب، انبیا و علوم مادی، اهداف بعثت پیامبران
  • میثم شادپور صفحات 73-95

    وحی، مبنای قرآن و اساس و محور تعالیم دین اسلام است. دکتر عبدالکریم سروش از روشنفکران معاصر ایرانی در سال‌های اخیر کوشیده در سلسله مقالات «محمد صلوات الله علیه و آله راوی رویاهای رسولانه»، تبیین رویاانگارانه از وحی ارایه دهد. به باور دکتر سروش، حضرت محمد صلوات الله علیه و آله حقایقی را به صورت رمزی و خیالی در خواب می‌بیند و هنگام بیداری آن را برای ما روایت می‌کند. در این فرض، قرآن کلام الهی نیست، بلکه کلام بشری است؛ راوی قرآن نیز خداوند نیست، بلکه شخص پیامبر صلوات الله علیه و آله است!؟
    در این نوشتار، با بررسی انتقادی ادله مطرح شده در سلسله مقالات «محمد صلوات الله علیه و آله راوی رویاهای رسولانه»، اثبات می‌کنیم که ادعای دکتر سروش مبنی بر رویاانگاری وحی و بشری بودن قرآن، ادعای نادرستی است. همچنین، به صورت ضمنی به اثبات این دیدگاه می‌پردازیم که حضرت محمد صلوات الله علیه و آله در عالم بیداری کلام الهی را می‌شنید و بعد از دریافت آن، عینا آن را به مردم ابلاغ می‌کرد؛ ازاین‌رو قرآن کلام خدا است نه کلام و روایت بشری.

    کلیدواژگان: وحی، قرآن، رویا، بیداری، بصری، سمعی
  • سید محسن شریفی صفحات 97-114

    براساس یک شبهه، تولد فرزندی از امام‌حسن عسکری علیه السلام با نام «مهدی» مشکوک است؛ اسناد و مدارک معتبر تاریخی مقبول در نزد اهل‌سنت، تولد چنین فرزندی را تایید نمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر هیچ سند محکم تاریخی که با موازین و معیارهای اهل‌سنت در قبول روایات تاریخی تایید شود، در خصوص تولد و حیات مهدی# وجود ندارد؛ ازاین‌رو راه اثبات وجود و حیات مهدی# بر اهل‌سنت بسته است. در نقد این شبهه باید گفت که مسئله اعتقاد به تولد و حیات حضرت مهدی# تنها اختصاص به شیعیان ندارد؛ بلکه وجود انبوه روایات تولد مهدی# در منابع و مجامع معتبر حدیثی و روایی اهل‌سنت نشان از اهمیت این‌گونه روایات دارد که در کنار متواتر بودن احادیث مهدی# نشان از اعتبار این روایات با معیارهای اهل‌سنت دارد؛ البته صحت این روایات نیز از سوی عالمان اهل‌سنت تایید شده است. افزون‌براین، پذیرش و تایید رویداد تولد مهدی# توسط نسب‌شناسانی که بیشتر از میان اهل‌سنت هستند و گواهی افراد موثقی که امام را پس از تولد و در دوران غیبت مشاهده کرده‌اند، آشکارا بر قوت چنین ادله‌ای افزوده است که مجموع این دلایل برای باور اهل‌سنت به تولد و حیات امام‌مهدی# کفایت می‌کند.

    کلیدواژگان: تولد و حیات امام مهدی#، اهل سنت، دوران غیبت، نسب شناسی، احادیث مهدویت
  • فرج الله عباسی، حسن رضا رضایی صفحات 115-138

    تحریف‌ناپذیری قرآن از‌جمله باورهایی است که شیعه و سنی بدان پافشاری می‌کنند؛ برخی با استناد به روایات ضعیف، کتاب‌های غیرمعتبر و روایات تفسیر نزولی، شیعه را متهم به تحریف‌پذیری قرآن می‌کنند!؟
    نوشتار پیش‌رو به این سوال اصلی پاسخ می‌گوید که آیا علی‌بن‌ابراهیم قمی با توجه به وجود احادیث تحریف‌نما، معتقد به تحریف قرآن بوده است؟ در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه‌ای و نرم‌افزارهای علوم اسلامی تنظیم شده است، این نتیجه به‌دست آمده که این تفسیر متعلق به علی‌بن‌ابراهیم نیست؛ بلکه ابوالفضل عباس‌بن‌محمد، روایاتی را از تفسیر علی‌بن‌ابراهیم گردآوری کرده است؛ پس نمی‌توان با استناد به این کتاب، علی‌بن‌ابراهیم را از قایلان به تحریف‌پذیری قرآن دانست. علاوه‌براین، احادیث ادعا شده، به معنای تفسیر و توضیح آیات است نه اینکه الفاظ نازل شده تحریف شده باشد!

    کلیدواژگان: پندار تحریف، تحریف قرآن، تفسیر نزولی، علی بن ابراهیم، ابی الجارود
  • علی مجتبی زاده صفحات 139-162

    نگاهی گذرا به تاریخ معاصر ایران، بیانگر فهرست بلندی از توطیه‌ها، اقدامات خصمانه و دخالت‌های آمریکا در کشور عزیزمان ایران است؛ فهرستی که از کودتای 28 مرداد گرفته تا تحمیل قانون استعماری کاپیتولاسیون و حمایت و تحکیم پایه‏های حکومت استبدادی شاه تا حمله نظامی به طبس، کودتای نقاب و تحریک و حمایت همه‌جانبه از صدام در جنگ تحمیلی، فشارهای اقتصادی و اقدامات تحریمی، حمایت، سازماندهی و هدایت مخالفان نظام، فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی و جنگ روانی، مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته‌ای، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را در بر می‌گیرد. این حجم از کینه‌توزی و دشمنی، ریشه در ماهیت سلطه‌جویانه آمریکا و موقعیت راهبردی و منابع سرشار کشورمان داشته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل ماهیت اسلامی، عدالت‌خواهانه، استقلال‌طلبانه، سلطه‌ستیزانه و حمایت‌گرانه از مظلومان، جنبه‌های بسیار عمیق‌تری پیدا کرد.

    کلیدواژگان: آمریکا، ایران، انقلاب اسلامی، توطیه آمریکا، دشمنی
|
  • Relationship between maternity and abortion / Rasool Mazrouei,conversation
    Pages 11-36

    Abortion has always been one of the most important sharia-legal challenges. From the perspective of Islamic jurisprudence, deprivation of the right to life as one of the fundamental human rights has faced serious difficulties in the freedom of abortion. The study of verses and the hadiths of the infallibles shows that due to the importance of a human life and the “Honour and Sanctity of Muslim Blood”, the right to life of the fetus is protected by the Shari'a and abortion is prohibited. Nevertheless, there have always been legal doubts and contradictions in this matter. Abortion is interpreted as murder in the verses of the Qur'an and the hadiths of the Infallibles (peace be upon them). Therefore, in jurisprudential references, blood atonement and in some cases even retribution is considered for intentional abortion. So, despite some theories that facilitate abortion, according to Islam, it is not allowed except in special and necessary cases.

  • Ahmad Reza Dardashti, Ramezan Ali Hassani Pages 37-55

    Nowadays, economic development and material well-being are important issues in human societies. The advanced developmental situation and higher position of western countries are undeniable. However, Islamic countries also face many problems and obstacles in this way. Somebody, consider the economic development of western countries as a result of materialism and the backwardness of some Islamic countries as a consequence of Islamic theology. This view considers Islam to be a religion with afterlife beliefs, without any regard to economic growth and development. They believe that Islam opposes the lofty aspirations that are necessary tools for economic development and it emphasizes more on the afterlife. In the present article, via briefly explaining the Islamic view of the three issues of afterlife beliefs, lofty aspirations and fatefulness, we have answered the mentioned misleading. The research method is descriptive and analytical.

    Keywords: Islam, earthly, afterlife beliefs, lofty aspirations, destiny, fateand predestination
  • Mohammad Mahdi Rezapour Pages 57-72

    Abstract The progress and development of various scientific and technological tools has created an opinion that anything, even truth and falsehood which can be measured by materialistic criteria. This worldview has raised the theory that despite the role of great inventors in the comfort of human beings; is their existence may be more effective or the great men of religion and divine messengers? The study of various aspects of the philosophy of the emergence of the Prophets (pbuh) shows that they are more valuable than the scientists of experimental sciences. Considering the purpose of the creation of universe and the afterlife, the effectiveness of religious Doctrine and divine messengers is achieved. In addition, it is concluded that the prophets and saints of god did not decide to change the normal order of the world in order to advance the discoveries of mankind.

    Keywords: effectiveness, world order, progress, Islamic, Westerncivilization, prophets, experimental sciences, appearance of prophets
  • Meysam Shadpour Pages 73-95

    The revelation of the Holy Qur'an is the basis of the Islamic teachings. Dr. Abdolkarim Soroush, one of the contemporary Iranian intellectuals, has tried to provide a dream-like explanation of revelation in the series of articles entitled; "Muhammad (PBUH), as the narrator of apostolic dreams". According to him, Prophet Mohammad (PBUH) perceives truths in a mysterious and imaginary way (like a dream) and narrates them when he wakes up. In this viewpoint, the Holy Qur'an is not a divine word. In other words, the narrator of the Holy Qur'an is not the God, but of the Prophet Muhammad (PBUH)! In this article, by critically analysis of the topics presented in the series of the above-mentioned articles we argue to prove that Dr. Soroush's view is a false claim. We also implicitly demonstrate the view that Prophet Mohammad (PBUH) recieved the word of God in a conscious state. Hence, the Holy Qur'an is the word of God and not the word and narration of a mankind.

    Keywords: Revelation, Holy Quran, Dream, Consciousness
  • Seyed Mohsen Sharifi Pages 97-114

    According to a misgiving, the birth of a child by Imam Hassan Askari (pbuh) named "Mahdi" is suspicious. This impression states that authentic historical documents accepted by Sunnis do not confirm the birth of such a child. In other words, there is no conclusive historical document that is confirmed by the Sunnis criteria in accepting historical hadiths regarding the birth and life of the Mahdi (pbuh). Therefore, it may be impossible for the Sunnis to accept the existence and life of the Mahdi (pbuh). In order to criticize this doubt, it should be said that the issue of believing the birth and life of Mahdi (pbuh) is not limited to Shiites; rather, the existence of a large number of hadiths on the birth of Mahdi (pbuh) in the authentic sources of hadith and Sunni hadiths shows the importance of them. The frequent hadiths of the infallibles (peace be upon them) related to Mahdi (pbuh) show that their validity has also been confirmed by the Sunni scholar’s and criteria. In addition, the acceptance and confirmation of the event of the birth of the Mahdi (pbuh) by genealogists who are mostly Sunni and the testimony of trusted persons who observed the Imam after birth and during his absence, has clearly added to the strength of such evidences. All these reasons are enough for the Sunnis to believe in the birth and life of Imam Mahdi (pbuh).

    Keywords: Imam Mahdi (pbuh), Ahl al-Sunnah, period of absenteeism, genealogy, Mahdism hadiths
  • Farajollah Abbasi, Hassan Reza Rezaei Pages 115-138

    The non-distortion of the Holy Qur'an is one of the beliefs that both Shiites and Sunnis insist on. Somebody accuse the Shiites of believing in the distortion of the Holy Qur'an by citing weak hadiths, unreliable books and descending interpretive narrations! This leading article answers the main question whether Ali Ibn Qomi believed in distorting the Holy Qur'an due to the existence of distorted hadiths?! In this study, which has been compiled by descriptive-analytical method and based on library sources, it has been concluded that this book did not belong to Ali Ibn Ibrahim Qomi, basically. In fact, Abolfazl Abbas Ibn Mohammad has collected lectures from his Qur'anic commentaries. Therefore, based on this book, Ali ibn Ibrahim cannot be considered as one of those who believe in the distortion of the Holy Qur'an. In addition, the alleged hadiths mean the interpretation and explanation of the verses, not the distorted text of the Holy Qur'an!

    Keywords: Quran distortion, descending commentary, Ali Ibn Ibrahim, Abi Al-Jaroud
  • Ali Mojtaba zadeh Pages 139-162

    A brief study at the contemporary history of Iran reveals a long list of US conspiracies, hostile actions and interventions. It includes the coup d'état of Aug. 19, 1953 to the imposition of the colonial law of capitulation, support for strengthening the foundations of the Shah's authoritarian rule, military invasion of Tabas, incitement and full support of Saddam in the imposed war, economic sanctions, directing opposition groups, psychological warfare, opposition to the peaceful access to nuclear technology, various aspects of cultural aggression, and soft warfare. This amount of resentment and hostility is rooted in the hegemonic nature of the United States on the one hand and the strategic position and rich natural resources of the Islamic Republic of Iran on the other. After the victory of the Islamic Revolution, due to the Islamic nature, justiceseeking, independence, anti-hegemonic and protectionism of the oppressed people, these hostilities took on much deeper aspects.

    Keywords: Islamic Republic of Iran, United States of America, IslamicRevolution, Conspiracy, Enmity