فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی
سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 52، زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی اصغر سعدآبادی*، زهره رحیمی راد، حسین عظیم زاده صفحات 11-38

    در دهه چهارم انقلاب اسلامی، مدیریت جهادی با تکیه بر ارزش ها و اعتقادات معنوی، یکی از ضرورت های انقلاب اسلامی است. با توجه به بررسی پژوهش های انجام شده در حوزه مدیریت جهادی، خلا شناسایی مولفه های مدیریت جهادی از منظر امام خمینی (ره) نمایان شد. در این پژوهش، ابتدا به روش تحلیل مضمون، مولفه های مدیریت جهادی از منظر امام خمینی (ره) مورد شناسایی قرارگرفته و سپس کدهای اولیه با استفاده از نرم افزار MAXQDA چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفته شد. در پایان، مشخص شد که پنج مولفه اول بااهمیت در مدیریت جهادی از منظر امام خمینی (ره) شامل تهذیب نفس، جهاد با نفس، هم رنگی شیوه زندگی با مردم، شناسایی دشمنان اسلام از طریق عملکرد آنان و توجه به نظرات مردم در اجرای طرح ها است.

    کلیدواژگان: جهاد، مدیریت جهادی، مولفه های مدیریت جهادی، امام خمینی (ره)
  • مهدی محمدی*، مجید محمدی صفحات 39-71

    هدف از پژوهش حاضر بررسی و رتبه بندی مولفه های برنامه درسی پنهان (روش تدریس، روش ارزشیابی، تعاملات مدرسان، مربیان و فراگیران، فضای کالبدی و فیزیکی، جو اجتماعی مرکز آموزش، روحیه خدمتی فراگیر، محتوای دروس، قوانین و مقررات) ازنظر اهمیتشان در شکل گیری هویت علمی از دیدگاه فراگیران آموزشی مرکز آموزش شهید رجایی در سال 1397 بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری کلیه فراگیران مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ورودی اردیبهشت سال جاری بوده که با استفاده از جدول مورگان تعداد 228 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه برنامه درسی پنهان شامل 32 گویه با مقیاس پنج گانه لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان و اساتید تایید و پایایی آن از طریق روش ضریب آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از (فراوانی، میانگین، درصد) و در سطح آمار استنباطی از (ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی ساده، آزمون یومن- ویتنی، آزمون فریدمن) استفاده شد. طبق نتایج به دست آمده از دیدگاه فراگیران میان تمامی مولفه های برنامه درسی پنهان و شکل گیری هویت علمی شان رابطه و همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این ازنظر فراگیران تمامی مولفه ها، قدرت پیش بینی هویت علمی را داشته و مولفه ی «جو اجتماعی مرکز آموزش» نسبت به بقیه مولفه ها ازلحاظ تاثیرگذاری بر هویت علمی بااهمیت تر و مولفه ی «روحیه ی خدمتی» کم اهمیت تر ارزیابی و رتبه بندی گردید.

    کلیدواژگان: برنامه درسی، مولفه های برنامه درسی پنهان، دیدگاه فراگیر، هویت علمی
  • شهرام مهرآور گیگلو* صفحات 73-121

    طی سه دهه گذشته، بین المللی شدن آموزش عالی به عنوان یکی از الویت های توسعه آموزش در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. فعالیت های علمی بین المللی در آموزش عالی ایران نیز از سال ها قبل شروع شده است و بررسی سابقه فعالیت های بین المللی ایران نشان می دهد که ایران ازجمله کشورهایی است که در بین المللی کردن آموزش عالی بیشتر از طریق اعزام دانشجو به خارج از کشور مشارکت داشته است. اما در سال های اخیر علاوه بر تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در قالب تبادلات دانشجویی بین کشورها، تبادل استاد، برگزاری دوره های تحصیلی مشترک، انجام پژوهش ها و مطالعات علمی میان پژوهشگران داخلی و خارجی، برگزاری کنفرانس های بین المللی و غیره در راستای بین المللی کردن آموزش عالی ایران انجام شده است. همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقوله ارتباط فرهنگی با جهان خارج به منظور انتقال مفاهیم و ارزش های انقلاب به منزله یک الویت بااهمیت در سیاست خارجی کشور مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین با توجه به نقش سیاست های کلان و اسناد بالادستی در جهت دهی فعالیت های آموزش عالی ، در این مطالعه با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، جایگاه بین المللی شدن آموزش عالی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و تحلیل شده است.

    کلیدواژگان: آموزش عالی، بین المللی شدن، اسناد بالادستی
  • اسماعیل خان احمدی* صفحات 123-150

    عوامل متعددی می توانند باعث ارتقاء سطح مشارکت متربیان در برنامه های شوند از جمله عوامل محیطی. پژوهش حاضر درصدد آن است تا تاثیر عوامل مذکور را بر ارتقاء سطح مشارکت متربیان مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق شامل مربیان، متربیان؛ فرماندهان و مدیران گروه های دانشگاه افسری می باشند. نمونه تحقیق در این بخش 92 نفر بر اساس فرمول کوکران تعیین گردید. پرسشنامه محقق ساخته با 17 گویه تهیه گردید. که پس از تعیین روایی که با ضریب 9/0 تایید گردید بین 92 نفر نمونه تحقیق توزیع گردید. اطلاعات گردآوری شده با روش های آمار توصیفی، آمار استنباطی با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس یافته ها نظر به اینکه سطح معنی داری به دست آمده (0.000sig=) کمتر آلفای تحقیق (05/0=a) می باشد. بین عوامل هفدهگانه محیطی و ارتقاء سطح مشارکت متربیان در برنامه های آموزشی ابلاغی رابطه معنی داری وجود دارد. گویه فضاسازی فرهنگی با رتبه 29/10 بیشترین تاثیر، و گویه وضعیت، امکانات و تجهیزات فوق برنامه های آموزشی با رتبه 38/6 کمترین تاثیر را در ارتقاء سطح مشارکت متربیان در برنامه های آموزشی ابلاغی را دارد.

    کلیدواژگان: مشارکت، برنامه آموزش، متربیان، عوامل محیطی
  • مرتضی عسگرانی صفحات 152-170

    شناخته شده ترین تیوری انگیزش، نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو است. به اعتقاد مزلو نیازهای آدمی از یک سلسله مراتب برخوردارند که رفتار افراد در لحظات خاص تحت تاثیر شدیدترین نیاز قرار می گیرد. سلسله مراتب نیازهای مازلو ابزار مهمی برای درک انگیزش انسان در مقوله مدیریت است. سلسله مراتب نیاز توضیح کاملی برای انگیزش در محلکار و یا بازار نیست، بلکه به عنوان نقطه شروعی است برای درک اینکه افراد چگونه رفتار می کنند. البته هدف این است که مشخص شود چه چیزی افراد را برمی انگیزاند و این مسئله نیز بستگی به این دارد که افراد در کجای سلسله مراتب نیازها قرار گرفته باشند و کدام مجموعه نیاز مهم تر از بقیه باشد. تیوری سلسله مراتب نیازهای مازلو یک چارچوب انگیزشی کاربردی برای مدیران بیان می کند. مدیران با تجزیه و تحلیل نظریات، نگرش ها، کیفیت و کمیت کارکنان و شرایط شخصیتی، می توانند برای شناسایی سطح نیاز کارکنان که همواره به دنبال ارضا آنها هستند، اقدام مقتضی به عمل آورند و بعد از شناسایی سطح نیاز هر فرد، در محیط کاری فرصت هایی را فراهم آورند تا به کارکنان اجازه دهند نیازهای خود را برآورده سازند. پژوهش حاضر در پی آن است که با بررسی نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو، از کاربرد شناخته ترین تیوری انگیزش در مدیریت سخن بگوید.

    کلیدواژگان: نظریه، مازوو، سلسله مراتب نیازها
  • اکبر قاسمی پیربلوطی* صفحات 283-310
    هدف

    هدف این مقاله، اتخاذ مدل پذیرش فناوری بازنگری شده و تلفیقی (TAM) و مدل موفق سیستم اطلاعاتی، به عنوان چارچوبی مناسب به منظور بحث در مورد عوامل موثر بر تصمیم استفاده از یادگیری الکترونیکی برای تربیت و آموزش پلیس است.

    طراحی/ روش/ رویکرد:

     برای دستیابی به هدف بالا، این مطالعه از روش تنظیم پرسشنامه به منظور جمع آوری اطلاعات افسران پلیس مرزی تایوان استفاده کرده است. در مجموع 277 پرسشنامه تکمیل و اعتبارسنجی شده است.

    یافته ها

    نتایج نشان داده که هنجارهای ذهنی، سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده، به طور مثبت بر تصمیم استفاده از یادگیری الکترونیکی برای تربیت و آموزش پلیس تاثیر می گذارند. دوم، مشخص شد که هنجارهای ذهنی، ارتباط شغلی، کیفیت سیستم، کیفیت خدمات و سهولت استفاده، در یادگیری الکترونیکی پلیس تاثیر مثبت دارند. سرانجام، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات تاثیر مثبتی بر سودمندی درک شده در یادگیری الکترونیکی پلیس داشته اند.

    اصالت/ ارزش:

     مطالعه حاضر، مدل های موفق TAM2 و سیستم های اطلاعاتی را، به منظور ایجاد شاخص های اثربخشی یادگیری الکترونیکی، در چارچوب تحقیق ادغام کرده است. نتایج خوب به دست آمده در اعتبارسنجی، اهمیت نظری این مدل یکپارچه را نشان می دهد. مدل و یافته های تحقیق، خلا پژوهشی را، به ویژه در کاربرد یادگیری الکترونیکی پلیس، کاهش داده است.

    کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی، تصمیم استفاده، تربیت و آموزش پلیس