فهرست مطالب

مهندسی و مدیریت کیفیت - سال دهم شماره 3 (پاییز 1399)

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال دهم شماره 3 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی کرباسیان*، ام البنین یوسفی، ابوطالب شفقت، لیلا اصغر زاده صفحات 171-188

    طراحی برای هزینه که در مرحله طراحی مفهومی استفاده می شود، شاخه ای از طراحی برای x است که با استفاده از ابزارهای مختلف هزینه چرخه عمر طرح های مختلف یک محصول را قبل از ساخت محصول برآورد می کند هدف از این پژوهش، اجرا و پیاده سازی روش طراحی برای هزینه در یکی از محصولات الکترواپتیکی است. در پژوهش حاضر برخلاف سایر پژوهش ها از روش طراحی بدیهه گرا برای تحلیل نیازهای مشتریان و تبدیل آن ها به ویژگی های طراحی استفاده شده است. در قسمت برآورد هزینه چرخه عمر با مطالعه مدل های مختلف با توجه به ساختار هزینه ها و اطلاعات در دسترس صنعت مورد مطالعه به توسعه مدلی جهت برآورد پرداخته و ضمن ایجاد پایگاه دانش مناسب و فرمول های ریاضی به محاسبه هزینه چرخه عمر طرح های A و B محصول پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده مقرون به صرفه بودن تولید طرح A محصول ازنظر اقتصادی در طول چرخه عمر آن است.

    کلیدواژگان: طراحی برای هزینه، پایگاه دانش، تخمین هزینه چرخه عمر، روش طراحی بدیهه گرا
  • محمدجواد شمسی، محمود شهرخی* صفحات 189-202

    استفاده از بویلرهای بازیاب در نیروگاه های سیکل ترکیبی بازدهی تولید برق را به نحو چشمگیری افزایش می دهد یکی از بخش های پر اهمیت بویلرهای بازیاب سیستم تغذیه آب آن ها است. این مقاله به تشریح روند انتخاب پیکربندی بهینه سیستم تغذیه آب بویلرهای بازیاب (HRSG) می پردازد که در شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا انجام شده است. نخست تجهیزات مهم سیستم تغذیه آب به کمک نقشه های فرآیند و ابزار دقیق شناسایی و بلوک دیاگرام قابلیت اطمینان آن ها ترسیم شده اند. سپس آهنگ خرابی هر یک از تجهیزات با استفاده از مستندات آژانس بین المللی انرژی اتمی، هندبوک OREDA و استاندارد IEEE 500 برآورد شده و قابلیت اطمینان سیستم در محیط نرم افزار Excel محاسبه شده است. در پایان نیز نتایج تحلیل شده و بر مبنای آن پیکربندی بهینه سیستم تغذیه آب تعیین گردید. رویکرد پیشنهادی می تواند برای طراحی قابلیت اطمینان-محور سایر سیستم های صنعتی نیز به کار رود.

    کلیدواژگان: بویلرهای HRSG، سیستم تغذیه آب، مدل دیاگرام بلوکی، قابلیت اطمینان، شکست، افزونگی
  • بیژن پیشه جو، صابر ملاعلیرزاده زواردهی*، علی محمودی راد، الله کرم صالحی، رضا طهرانی صفحات 203-226

    هدف این پژوهش اولویت بندی تفسیرگرایانه کنترل ریسک های برون سپاری پایدار براساس قابلیت های در زنجیره تامین می باشد. در این پژوهش به منظور شناسایی مولفه ها (قابلیت های زنجیره تامین) و گزاره های پژوهش (ریسک های برون سپاری زنجیره تامین پایدار) از تحلیل فراترکیب و با مشارکت 14 نفر از خبرگان رشته مدیریت صنعتی در سطح دانشگاهی صورت پذیرفت و در بخش کمی مولفه ها و گزاره های شناسایی شده در قالب پرسشنامه های ماتریسی توسط 25 نفر از مدیران با سابقه ی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مورد ارزیابی تحلیل تفسیری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند، مولفه ی قابلیت های مدیریت دانش، بالاترین سطح اولویت در ابعاد قابلیت های زنجیره تامین جهت کنترل ریسک های برون سپاری زنجیره تامین پایدار را دارا می باشند و دو گزاره ی افزایش آلایندگی های زیست محیطی و عدم سرمایه گذاری در بازیافت ضایعات محتمل ترین ریسک های برون سپاری زنجیره تامین پایدار محسوب می شوند.

    کلیدواژگان: ریسک های برون سپاری پایدار، قابلیت های در زنجیره تامین، اولویت بندی تفسیرگرایانه
  • محمد مهدی موحدی*، علیرضا عزیزی، سید احمد شایان نیا صفحات 227-234

    هدف این مقاله بررسی کیفیت کالا در فرآیند انتقال بین اعضای زنجیره تامین میباشد. برای این منظور مدل ریاضی مناسبی برای مدیریت مسیر کانال حمل و نقل طراحی و با استفاده از الگوریتم ژنتیک به حل مسئله پرداخته شده است. در تحقیق حاضر، با درنظرگرفتن شرایط دنیای واقعی از جمله محدودیت تردد وسایل و همچنین کیفیت کالا با در نظر گرفتن اقلام برگشتی بررسی می شود و همچنین از زنجیره مارکوف برای بررسی احتمال سالم ماندن کالا در فرآیند انتقال بین اعضای زنجیره تامین استفاده شده است. نوآوری این تحقیق معرفی سیستم انتخاب کانال برای برنامه ریزی حمل و نقل در زنجیره تامین است. و مدیران را در حل مسایل بخش لجستیک به صورت موثری یاری میکند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که روش مورد استفاده در این پژوهش عملکرد مناسبی دارد و نحوه بهینه جریان محصولات در یک شبکه توزیع با استفاده از الگوریتم ژنتیک ارایه شده است.

    کلیدواژگان: الگوریتم ژنتیک، کیفیت زنجیره تامین، مسیریابی
  • علیرضا آقابیکی آلوقره، احسان ساده*، زین العابدین امینی صفحات 235-258

    هدف این پژوهش فرآیند رتبه بندی تفسیری (IRP) یکپارچه سازی ارزش براساس انعطاف پذیری در زنجیره تامین می باشد. از آنجاییکه که یکپارچه سازی ارزش زنجیره تامین می تواند متفاوت باشد، در این پژوهش به منظور شناسایی مولفه ها و گزاره های پژوهش از تحلیل فراترکیب و با مشارکت 15 نفر از متخصصان دانشگاهی صورت پذیرفت و در بخش کمی مولفه ها و گزاره های شناسایی شده در قالب پرسشنامه های ماتریسی توسط 23 نفر از مدیران با سابقه ی شرکت های پتروشیمی مورد ارزیابی تحلیل تفسیری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند، دو مولفه ی انعطاف پذیری تامین منابع مالی (T6) و انعطاف پذیری سیستم های اطلاعاتی (T7) بالاترین سطح اولویت در ابعاد انعطاف پذیری زنجیره تامین را دارا می باشند و دو گزاره ی خلق ارزش های نوآورانه و مدیریت مبتنی بر تقاضا محرکی تاثیرگذار در ارتقای سطح کثرت گرایی در فرآیندهای بازار یکپارچه سازی ارزش و گزاره ی پویایی ارتباط با تامین کنندگان مواد اولیه به عنوان محرک ترین عامل در سطح کثرت گرایی فرآیندهای تولید به منظور ایجاد یکپارچه سازی ارزش تعیین گردیدند.

    کلیدواژگان: فرآیند رتبه بندی تفسیری، یکپارچه سازی ارزش، انعطاف پذیری در زنجیره تامین
  • بختیار استادی*، میثم زرین کلاه صفحات 259-267

    تلاش های فراوانی برای رسیدن به معیارها و مدل های جامع برای ارزیابی شرکت ها انجام شده است. در این مقاله هدف به دست آوردن کارایی شرکت های پتروشیمی برپایه کارکردهای منابع انسانی، عملیات و فروش است. مدل کارایی با در نظر گرفتن این کارکردها می تواند عملکرد بهتری برای محاسبه کارایی داشته باشد. برای انجام این پژوهش 14 پتروشیمی فعال در بورس انتخاب و مدل مفهومی بر اساس سه واحدفوق ایجاد شده است. داده ها از سایت کدال استخراج شده است. رتبه بندی کارایی صنایع پتروشیمی با داده های یکسان با سه روش محاسبه شده است. از یک مدل شبکه ای برای به دست آوردن کارایی استفاده شده و نتایج حاصل نشان دهنده کارا بودن پتروشیمی های 1، 10 و 11 در هریک از مدل ها است. اجرای مدل ها، نشان دهنده این است که، کارکردهای منابع انسانی، عملیات و فروش می تواند بهتر عمل کنند. همچنین نتایج متفاوت سه مدل از یکدیگر نشان دهنده اهمیت انتخاب مدل ارزیابی کارایی برای سازمان ها است.

    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، ارزیابی کارایی، صنایع پتروشیمی، رتبه بندی واحدها