فهرست مطالب

معماری سبز - پیاپی 23 (بهار 1400)

نشریه معماری سبز
پیاپی 23 (بهار 1400)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1400/03/17
  • تعداد عناوین: 5
|
  • شکوه سادات اسدالهی*، ژاله صابرنژاد صفحه 1

    هدف این مقاله، امکان سنجی بهره گیری از انرژیهای نو در شهر تهران است. در حال حاضر با توجه به شناخت شیوه های طراحی و قابلیت بررسی آنها به صورت بومی، وجود دانش و فنآوری تولید بومی فتوولتاییکها در ایران طراحی و ساخت ساختمانهایی با این فنآوری در ایران دور از دسترس نیست. در این پژوهش اطلاعات اقلیمی سایت مورد نظر در موقعیت ایستگاه سینوپتیک امام خمینی تهران و شهر سالت لیک سیتی با یکدیگر مقایسه شد و بعد از اثبات شرایط اقلیمی مشابه دو منطقه به بررسی بهره گیری از انرژیهای نو در سالت لیک سیتی پرداخته شد و بنابراین راهکارهایی برای استفاده از انرژیهای نو در تهران ارایه شد. در این پژوهش به شیوه تطبیقی اطلاعات اقلیمی ایستگاه هواشناسی فرودگاهی امام خمینی در مقایسه با اطلاعات اقلیمی شهر سالت لیک سیتی قرار گرفت. استخراج اطلاعات از سازمان هواشناسی بوده و در تدوین مطالب از مقالات معتبر داخلی و خارجی استفاده شده است.

    کلیدواژگان: انرژیهای نو، ایستگاه سینوپتیک امام خمینی، سالت لیک سیتی، فتوولتائیک یکپارچه، اطلاعات اقلیمی تهران
  • هادی فرهنگدوست*، هیرو فرکیش صفحه 15

    عناصر متفاوتی در شکل گیری محصول معماری، در مراحل و فرایند آفرینش آن نقش دارند که ایجاد هماهنگی بین آنها، موضوع بسیاری از مطالعات طراحی پژوهی معاصر است. به گونه ای که تفاوت درنحوه سازماندهی این عوامل، دلیل ایجاد سبکهای متنوع طراحی همچون تحلیل-ترکیب، مشارکتی و حدس-تحلیل گردیده است. از سویی دیگر، سبکهای طراحی موجود، هنوز ارتباط اندکی با مفاهیم مطرح در مبانی نظری برقرار میکنند، زیرا زبان بیانی متفاوتی دارند. پژوهش حاضر با درک این ضرورت، با توجه به نقش ساختاری عوامل مختلف شکلدهنده به "واقعیت" ها در نظام طراحی معماری، تلاش دارد واقعیتها را به گونه ای سازماندهی کند که علاوه بر نقش مستقل و ساختاری خود، در کنار یکدیگر، قابی محدود، معنیدار و هدفمند، برای پاسخ به نیازهای طراحی ایجاد کند. استفاده از روش فرایند نگاری در مدلسازی این روند تحلیلی و تفسیری، روش پژوهش کیفی حاضر است. زیرا فرصتی برای ادراک بهتر جایگاه هر یک از عوامل، و همچنین چگونگی تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر را فراهم میکند. هدف مهم این پژوهش، استفاده عملیاتی از نمودهای واقعیت در معماری، از طریق ارایه الگویی است که، افزایش جامعیت در عین انعطاف و کارایی را ممکن کند. بدین منظور، با استفاده تحلیلی از منابع کتابخانه ای، استحصال پیشینه و نظریات ارایه شده، نهایتا عوامل مختلف در شکل گیری واقعیتها، ریشه شناسی شدند، سپس انواع الگوهای همنشینی این یافته ها ایجاد، و کاراترین الگوی فرایندی بر اساس شاخص دستیابی موثرتر به اهداف پژوهش، انتخاب و در انتهای این پژوهش ارایه گردید. میتوان کاربرد نتایج چنین بستر فرایندنگاری شده ای را، در بستر سازی ایجاد یک سبک طراحی، خصوصا برای استفاده تسهیل شده تری از فناوری های واقعیت مدار همچون BIM عنوان کرد، به گونه ای که مراحل مختلف بهره گیری از مبانی نظری، برای دست یابی به نمودهای واقعی، در این پژوهش پایه ریزی شده است. ضرورت پژوهش حاضر در ایجاد نظریه ای به عنوان پشتیبان، توسعه دهنده و هماهنگ کننده مبانی نظری با فناوری های واقعیت مدار، قابل بیان است.

    کلیدواژگان: الگوی طراحی، معماری، فرایند، واقعیت، سبک طراحی
  • آزیتا بلالی اسکویی*، راضیه شکری صفحه 43

    حیاط خانه های سنتی به عنوان قلب خانه، فضایی آرام و بهشت گونه است. فضایی که معمار آن با خلق نوعی خاص از الگوی سکونت، سبزی، طبیعت، خنکی، پاکی هوا و آسایش روان را به زندگی ارمغان میدهد. در این خانه ها، حیاط آنطور خلق میگردید که بهترین مکان برای انجام عملکردهای فضای باز، نیازها و خواسته های کیفی زندگی انسان در مقیاس و اندازه مطلوب باشد.تناسبات خود مفهومی است ریاضی که در معماری بر رابطه اجزا با یکدیگر و با کل تاثیرگذار است که در همه آثار هنری کاربرد دارد و همه آثار در خود نوعی تناسب را دارا میباشند. در این مقاله سعی بر این است تا با بررسی حیاط مرکزی و تناسبات حاکم بر آنها با روش تحقیق توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ به سوال چگونگی تناسبات در حیاط این خانه ها است. نتایج نشان میدهد هرچه طول حیاط افزایش یافته تقریبا به همان نسبت عرض نیز افزایش یافته و در نهایت این نسبت بین 1 تا 8/1 متغیر بوده است. حتی این تغییرات در بین خانه هایی با دو یا چند حیاط نیز صدق میکند و بیشترین تناسبات موجود در آنها 5/1 میباشد.

    کلیدواژگان: حیاط، تناسبات، مسکونی، گونه شناسی، قاجاریه، کاشان
  • میلاد اجلالی دیز، مونا صداقتی دافچاهی، مهسا دلشاد سیاهکلی* صفحه 51

    اکثر بناهای صنعتی که حامل میراثی ارزشمند از معماری و صنعت دوران گذشته اند به طور عمده بدون استفاده رها شده اند. جهت حفاظت از این آثار گرانبها، در برخی از این بناها به دلیل منسوخ شدن عملکرد اولیه، کاربریهای جدیدی جریان دارد که میتوان به کاربریهای عمومی اشاره کرد. سوال اصلی این است: چه عواملی در تغییر کاربری بناهای صنعتی به بناهای عمومی تاثیرگذار است؟در پژوهش فوق ابتدا در ادبیات موضوع به جمعآوری موثرترین عوامل انطباق پذیری پرداخته میشود که شامل پنج بخش است، سپس دو نمونه را که دارای یک نوع عملکرد هستند، براساس بخشهای دوم و سوم ادبیات موضوع ارزیابی میشوند. پژوهش فوق در تالش است تا با بازبینی دقیقتر در چالشها و فرصتها علاوه بر حفظ ارزشها، باعث تجدید کاربری سازگارتر میراث صنعتی شود. پژوهش فوق پژوهشی کاربردی و از نوع مطالعه موردی و پیمایشی است. براساس نمونه های مورد مطالعه با در نظر داشتن بخش دوم و سوم معیارهای جمع آوری شده در بخش ادبیات موضوع، از افراد غیرمتخصص و متخصص پرسشهایی میشود، پاسخ به سواالت با توجه به مولفه های بخش دوم و سوم پیشینه تحقیق تحلیل میشود. نتیجه تحقیق فوق برآن است که گالری موزه زمان شیراز نسبت به موزه حیات وحش هفتچنار تطابق بیشتری با معیارهای جمع آوری شده داشته است، انتخاب رویکرد طراحی مناسب رابطه متقابلی با حفاظت ، اصالت بخشی و جنبه های زیبایی شناختی در تجدید کاربری در بنا دارد.

    کلیدواژگان: میراث صنعتی، استفاده مجدد از بنا، سازگاری بنا، معماری داخلی، باززنده ساز
  • مژده کیوانی*، حدیثه کامران کسمایی صفحه 65

    انسان بیش از نیمی از عمر خود را در خانه سپری میکند و خانه از مهمترین عوامل شکل گیری رفتار فردی و اجتماعی افراد میباشد. خانه به عنوان مکانی که تمام اقشار جامعه در سنین مختلف از آن استفاده میکنند، نقش اساسی در سلامت انسان، چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی دارد و عاملی برای شکل گیری فرهنگ یک جامعه است. در شهرهای امروزی تراکم ساختمانها و گسترش آنها در ارتفاع باعث شده انسان نتواند به آسایش و آرامش در زندگی خود دست پیدا کند و خود را از طبیعت جدا و محروم ببیند. خانه ناسالم آثار زیان باری بر سلامت انسان دارد که از جمله آنها میتوان به مسمومیتها، افسردگی و اختلالات روانی اشاره کرد. ازاینرو طراحان داخلی و معماران شهری با رویکرد به معماری سبز یا طبیعت گرا سعی در ایجاد آسایش و آرامش افراد دارند. هدف معماری داخلی نیز، خلق فضایی است که هم از لحاظ عملکردی و هم از لحاظ فرمی نیازهای استفاده کنندگان را پاسخگو باشد لذا طراحی عناصر فضاهای داخلی با کشاندن سبزینگی به فضای معمارانه، مانند دیوار و بام سبز، امری ایده آل در فضای زندگی ماشینی بشر امروز به حساب می آید که باعث ایجاد مزایای متعدد از جمله ؛ حذف سموم و تصفیه هوای داخل ساختمان، کاهش آلودگی صوتی، برانگیخته شدن احساس شادی و صمیمیت و ایجاد آرامش و طراوت در انسان میشود.

    کلیدواژگان: معماری سبز، معماری داخلی، حس تعلق، سالمت روان