فهرست مطالب

مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث - پیاپی 15 (پاییز و زمستان 1399)

مجله مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
پیاپی 15 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سیده راضیه پورمحمدی*، زهره اخوان مقدم صفحات 7-21

    دریافت معنای آیات قرآن منوط به داشتن علوم و مقدمات متعددی است که گاه بدون آن‌ها، در بدو امر برخی شبهات یا تناقض‌ها ایجاد می‌شود. یکی از آن‌ها آیه 16 سوره اسراء است. پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی بر آن است معنا و تفسیر {... امرنا مترفیها ففسقوا...} را که با اختلاف نظر مواجهه شده، بررسی کند. با محوریت نظر تفسیری سید مرتضی؟ره؟ می‌توان دریافت: 1. اراده هلاکت محقق نمی‌شود مگر به هلاکت حسن و قبیح؛ مانند این‌که بگوییم امر کردیم او را به خیر، اما او عصیان کرد (امرته فعصی)، مامور به محذوف است، هرچند بعد از کلمه «امرنا» «فسق» واقع شده است؛ 2. متعلق «امرنا» طاعت است، زیرا اگر «فسق» باشد، باید پاداش داده می‌شدند، نه عقاب. واژه «امرنا» را به سه حالت قرایت کرده‌اند که در هر حالت معنای خاصی دارد؛ 3. «امرنا مترفیها» صفت «قریه» است؛ یعنی هر گاه بخواهیم قریه‌ای را که طبقه مرفه آن را امر کرده‌ایم و آن‌ها نافرمانی کرده‌اند، هلاک کنیم، بنابراین جواب «اذا» محذوف است و نیازی هم به آن نیست؛ 4. «اراده» در معنای مجازی به کار رفته است که در زبان عرب مجاز و استعاره و آرایه‌های ادبی زیادی به کار می‌برند؛ 5. در آیه تقدیم و تاخیر صورت گرفته و اگر شرط و جواب شرط جابه‌جا شود، تغییری در حکم ایجاد نمی‌شود.

    کلیدواژگان: سید مرتضی (ره)، محمود زمخشری، سوره اسراء، فسق، طاعت
  • خدیجه حسین زاده *، سید احمد موسوی باردئی، طاهره ماهرو زاده صفحات 23-46

    جامعیت قرآن از مبانی مهم صدوری تفسیر قرآن است که هر کدام از مفسران شیعی و سنی با استناد به ادله ای در هر یک از حوزه های جامعیت به یکی از دیدگاه ها، تمایل پیدا کرده اند. ورود تفصیلی و جدی آلوسی و آیت الله جوادی در این بحث موجب سوال در اخذ موضع گیری آن ها نسبت به قلمرو جامعیت قرآن شده است. ازاین رو نوشتار حاضر به روش نقلی و تطبیقی با رویکرد انتقادی درصدد پرداختن به این مسئله است. یافته های پژوهش نشان می دهد هر دو جامعیت مقایسه ای را پذیرفتند، اما در جامعیت ذاتی اختلاف دارند. آلوسی به خاطر شبهاتش در حوزه جامعیت ذاتی نتوانسته یکی از دیدگاه های موجود را اخذ کند، اما آیت الله جوادی دیدگاه حداکثری را با دو شرط شمول رهنمون های بطنی و تاویلی قرآن و تبیین آن ها توسط معصومین؟عهم؟، می پذیرد. اصل دیدگاه قابل اثبات است و دلایل دیگری در تایید آن می توان اقامه کرد، ولی در پاره ای از ادله ضعف وجود دارد.

    کلیدواژگان: جامعیت ذاتی قرآن، جامعیت مقایسه ای قرآن، جامعیت حداکثری، آیت الله جوادی، آلوسی
  • ابراهیم رضایی آدریانی، فاطمه طائبی اصفهانی * صفحات 47-68

    در قرآن کریم در آیاتی درباره امی بودن پیامبر سخن رفته و ذیل آن ها آرای مختلفی بیان شده است. فهم صحیح عبارت «النبی الامی» باوری قرآنی و اسلامی درباره پیامبر اسلام؟ص؟را رقم می زند که یکی از ادله بسیاری از افراد بر معجزه بودن قرآن بوده است. در این راستا، پژوهش حاضر می کوشد به بررسی و واکاوی دیدگاه های دو نظریه پرداز معاصر، یعنی استاد مطهری و محمدعابد الجابری بپردازد تا در نهایت اثبات کند علت اختلاف دیدگاه ها تفاوت پیش فرض های هر یک در تحلیل گزاره «النبی الامی» است. برای نیل بدین هدف، پس از بسط و تبیین مسیله، مهم ترین پیش فرض ها در تحلیل این گونه آیات بیان و آرای صاحب نظران ذیل آن ها شرح داده می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد پیش فرض ها نقش بسیار موثری در تحلیل گزاره های قرآن دارند و تببین لغت به وسیله نظرات نزدیک تر به زمان نزول و بررسی سیاق آیات ما را به نظراتی متفاوت با عرف متداول رهنمون می سازد.

    کلیدواژگان: محمدعابد الجابری، شهید مطهری، امی بودن، قرآن، پیامبر(ص)
  • صالحه شریفی * صفحات 69-91

    مفاهیم «ایمان» و «کفر» از واژگان کلیدی دستگاه زبانی قرآن است. در منظومه اعتقادی اسلام، بازگشت از ایمان به کفر، «ارتداد» نامیده می شود؛ امری مذموم که حکم به حرمت آن داده شده است. در فقه اسلامی، فروعات و احکام فراوانی راجع به این مسئله منعکس شده است. اگرچه غالبا مستمسک اصلی احکام اسلامی، قرآن و سنت است اما به نظر می رسد موطن اصلی مسایل ارتداد، منابع روایی بوده و آیات قرآن سهم اندکی در ارایه احکام مزبور دارند. ازاین رو ایده اصلی نوشتار حاضر بر تحلیل و بررسی مستندات قرآنی مسئله ارتداد سامان یافته است.یافته ها نشان می دهد قرآن به اصل مسئله ارتداد اشاره داشته و بعضا آثار وضعی و پیامدهای اخروی آن همچون حبط اعمال و خلود در آتش را بیان نموده است. اما گزاره صریح و مستقیمی بر مسایل عدیده ای که در فقه پیرامون ارتداد مطرح است، دلالت ندارد. اگرچه می توان برخی از آثار فقهی ارتداد، شرایط و اسباب آن را به طور غیرمستقیم از خلال آیات قرآن استخراج کرد.

    کلیدواژگان: ارتداد، مرتد، آیات ارتداد، فقه، مستندات قرآنی
  • عبدالرئوف عالمی *، علی محمد خراسانی صفحات 93-115

    زبان دین امروزه یکی از مسایل مطرح در مباحث فلسفه دین در غرب است که بیشتر متاثر از کاربردهای آن است: مثلا وقتی گفته می شود خداوند با موسی تکلم کردند، آیا منظور این است که خداوند دارای جسم مادی است که با اندام های نطق با موسی سخن گفت یا معنای دیگری مراد است؟ یعنی آیا زبان دین واقع نماست یا رازآلود ویا نمادین و... است؟ و به تدریج وارد جهان اسلام نیز گردیده است؛ وزمزمه آن هر از گاهی از زبان برخی نویسندگان و روشنفکران شنیده می شود؛ و ما چون مسلمانیم و کتاب آسمانی ما قرآن کریم است، بر آن شدیم تا ببینیم زبان دین ما که زبان قرآن کریم است در آثار، گفتار و نوشتجات امام خمینی؟ره؟ چگونه بازتاب یافته است. ازاین رو مقاله حاضر را به شکل تطبیقی بین نظریات فلیسوفان غرب در زمینه زبان دین و معتقدات حضرت امام خمینی؟ره؟ در مورد زبان قرآن در زمینه های مورد بحث هماهنگ با فیلسوفان غرب است یا با آن ها تفاوت دارد؛ بنابراین دیدگاه های حضرت امام خمینی؟ره؟ را از آثار پراکنده و مختلفشان جمع آوری کردیم و این بحث را سامان دادیم و با قبول کاستی های کار خود به این نتیجه رسیدیم که امام خمینی؟ره؟ چنان که سادگی بیانش حاکی از ذوب در اسلام و معارف قرآن بود، به صورت خیلی روشن و چشمگیر در وادی فلسفه دین نیز ورود همه جانبه داشته و زبان دین ما یعنی قرآن را کاملا واقع نما دانسته، برداشت های همه را از قرآن معتبر و غیرحجت دانسته اند و الفاظ را موضوع برای روح معانی در نظر گرفته اند؛ ازاین رو مفهوم حقیقی متن و الفاظ آن را ثابت و فراتاریخی دانسته و مصادیق آن را در چرخه تاریخ متحول می دانند.

    کلیدواژگان: زبان قرآن، فیلسوفان غرب، امام خمینی (ره)، معنا، تاریخمندی، شناختاری
  • هاشم اندیشه * صفحات 117-142

    إنه قد وقع النزاع فی تبیین مصداق لفظه انفسنا بین علماء السنه مع إجماعهم علی ان الآیه قد نزلت فی اهل بیت المصطفی؟ص؟ و فی کلمات کثیر منهم هو علی بن ابی طالب(ع) و هو قریب من الصواب و قد إحتج علماء الشیعه علی خلافه علی(ع) مباشره بعد النبی (ع) بهذه الآیه و هذا لا یتم الا بکون مصداق انفسنا علیا(ع).ومن العامه من هو قال بان الانفس فی الآیه هو النبی نفسه و البعض الآخر ذهب إلی اقوال اخری لا تبدو صحیحه إذ معرفه مصداق لفظه انفسنا فی الروایات المنقوله من طریق السنه تظهر بان ما رامه الشیعه هو الاقرب إلی الواقع.و ما قاله بعض العامه غیر تام و ان شبهاتهم فی سبب النزول و معرفه مصداق لفظه انفسنا قابل للإجابه و النقود.

    کلیدواژگان: انفسنا، علی (ع)، النبی(ع)، مصداق الآیه، المباهله
|
  • razieh pourmohammadi *, zohre akhavanmoghaddam Pages 7-21

    Understanding the meaning of the Qur'anic verses depends on many sciences and prerequisites, without which sometimes doubts or contradictions may seem to arise in the beginning. One of the contended verses is the verse 16 of Chapter al-Isra (17) of the Quran. The present study, using a descriptive-analytical method, intends to examine the meaning and interpretation of "We send Our commandment to the people of it who lead easy lives, but they transgress therein" which has been interpreted differently by different Muslim exegetes. Based on the exegetical view of al-Sayyid Murtaḍa, it can be concluded that: 1. the decision to destroy something does not materialize unless the good and the evil are destroyed. To say, for example, "We ordered him to do good but he disobeyed (امرته فعصی). The action to be done is not mentioned, though the words "send our commandments" are followed by "transgress". 2. The word (امرنا) refers to obedience, because if it were transgression, they should have been awarded, not punished in the said case. The word (امرنا) have been recited in three ways.  Each recitation has a special meaning. 3. The words «امرنا مترفیها» are adjectives of "town". That is, when We wish to destroy a town, We send Our commandment to the people of it who lead easy lives, but they transgress therein. Thus, the result clause is omitted and there is no need for it. 4. The term "decide" has been used in a figurative way which is common to Arabic.  5. The "if clause" and "result clause" are placed instead of each other. If one of them is moved to the place of the other, no change will take place in the commandment.

    Keywords: al-Sayyid Murtaḍa (ra), Mahmūd al-Zamakhshari, Chapter al-Isra, transgression, obedience
  • Khadija Husseinzadeh *, Sayyid Ahmad Musavi Bardaʾi, Tahereh Mahrouzadeh Pages 23-46

    The comprehensiveness of the Qur'an is one of the important foundations for the interpretation of the Qur'an.  Each of the Shiite and Sunni commentators has tended to one of the views based on arguments in each of the areas of comprehensiveness. The detailed and serious involvement of Alūsi and Ayatollah Javadi Amoli in this discussion has raised questions about their position on the realm and extent of the comprehensiveness of the Qur'an. Therefore, the present article seeks to address this issue in a comparative manner with a critical approach. The findings of the study indicate that both have accepted comparative comprehensiveness but have differed in essential comprehensiveness. Alūsi has not been able to obtain one of the existing views due to his doubts in the field of essential comprehensiveness, but Ayatollah Javadi accepts the maximum view with the two conditions including the esoteric and interpretive instructions of the Qur'an and their explanation by the infallibles (a). Although the opinion itself is provable and other reasons can be put forward to support it, there is some evidence of weakness in some arguments presented.

    Keywords: essential comprehensiveness of Quran c, omparative comprehensiveness of the Qur'an, maximum comprehensiveness, Ayatollah Javadi Amoli, Alūsi
  • ebrahim rezaeiadaryani, fatemeh taebi * Pages 47-68

    Some verses of the Holy Qur'an have spoken about the holy Prophet's being unschooled and various opinions have been expressed under them. A correct understanding of the phrase "The Unschooled Prophet" [al-Nabi al-ʾUmmi] shapes the Qur'anic and Islamic beliefs about the Prophet of Islam. His being unschooled has been one of the arguments of many people about the miracle of the Qur'an. In this regard, the present study tries to study and analyze the views of two contemporary theorists, namely Ustad Mutahhari and Mohammad Abed Al-Jaberi, to finally prove that the difference of views is rooted in the difference of presuppositions and assumptions of each scholar in the analysis of the adjective clause "al-Nabi al-ʾUmmi". To achieve this goal, the most important presuppositions in the analysis of such verses are expressed and the opinions of experts are described under them after expanding and explaining the issue. The research findings indicate that assumptions have a very effective role in analyzing the propositions of the Qur'an and that the explanation of a word by comments closer to the time of revelation and examining the context of the verses leads us to views that are different from those of rampant custom.

    Keywords: Mohammad Abed al-Jaberi, Shahid Mutahhari, being unschooled, Quran, Prophet (s)
  • Saleha Sharifi * Pages 69-91

    The concepts of "faith" and "infidelity" are key words in the linguistic system of the Qur'an. In the Islamic belief system, the return from faith to disbelief is called "apostasy", a reprehensible thing that has been prohibited and condemned. In Islamic jurisprudence, many laws and rulings on this issue have been presented and discussed. Although the Qur'an and Sunnah are often the main sources for derivation of Islamic laws, it seems that the main source of apostasy is the narrations, and the verses of the Qur'an play a small role in the rulings. However, the main idea of ​​the present article is to analyze the Qur'anic evidence on the issue of apostasy.
    The findings show that the Qur'an points to apostasy and sometimes expresses its effects and consequences in the afterlife. These include rejection of good deeds and perpetuation in the fire. But there is no explicit and direct statement which may indicate those many issues that are raised in the jurisprudence about apostasy. However, some of the jurisprudential consequences of apostasy, its conditions and causes can be extracted indirectly through the verses of the Qur'an

    Keywords: apostasy, apostate, verses of apostasy, jurisprudence, Quranic proofs
  • Abdur Raʾuf Alemi *, Ali Muhammad Khurasani Pages 93-115

    Today, the language of religion is one of the issues in the philosophy of religion in the West that is largely influenced by its applications. For example, when it is said that God spoke to Moses, does it mean that God has a material body that spoke to Moses with a tongue or does it imply something else? In other words, is the language of religion real or is it mysterious and symbolic and has gradually entered the Islamic world. Writers and intellectuals occasionally engage in discussing this topic. And because we are Muslims and our heavenly book is the Holy Quran, we decided to see how the language of our religion, which is the language of the Holy Quran, is reflected in the works, speeches and writings of late Imam Khomeini. The present article is a comparative study of Western philosophers' theories on the language of religion and Imam Khomeini's beliefs about the language of the Qur'an in the fields under discussion. Therefore, I collected Imam Khomeini's views from his scattered and diverse works, which was almost a difficult task, and then organized this discussion. I do admit that there are flaws in this study but the conclusion drawn is that just as Imam Khomeini's statements suggest his being submerged in Islam, they clearly indicate that he was also well-versed in philosophy. He believed that the language of our religion is indicative of the reality. He also believed that people's understanding of the Quran is valid but it is not authoritative.  He considered words to be the subject for the soul of meanings. Therefore, the true meaning of the text and words is considered to be fixed and trans-historical, and its examples are considered to change in the cycle of history.

    Keywords: Quranic language, Western philosophers, Imam Khomeini, meaning, historicity, cognition
  • hashem andisheh * Pages 117-142

    The dispute has occurred among Sunni scholars concerning the manifestation of the word ourselves</em> despite their being unanimous that the verse was revealed about the Ahl al-Bayt (household) of the Prophet (s). Many of them have rightly stated that the said word refers to Ali b. Abi Talib. However, Shiite scholars have argued relying on this verse to prove Imam Ali's successorship to the Prophet (s) and this is not possible unless Imam Ali (a) is taken and considered the manifestation of the word "ourselves" (anfusinā</em>).  Some in the Sunni circles have said the word 'anfus</em>' (selves)in the said verse refers to the Prophet (s) himself while others have said things that do not seem to be correct because we know the manifestation of the word "ourselves" according to the narrations transmitted through the Sunnis show that the Shiite position is closest to reality. What some Sunnis have said is flawed, and that their specious arguments regarding the cause of the revelation of the verse and the manifestation of the word ourselves can be answered and criticized.

    Keywords: Ourselves, Ali, Holy Prophet, manifestation of the verse, Mubahala (malediction)