فهرست مطالب

پژوهش یار - پیاپی 30 (فروردین 1383)

فصلنامه پژوهش یار
پیاپی 30 (فروردین 1383)

  • ویژه الکترونیک و مخابرات
  • 100 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/05/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • معرفی مجتمع دانشگاهی برق و الکترونیک
    صفحه 2
  • استفاده از کویل روگوسکی برای اندازه گیری غیرمستقیم جریان های پالسی با فرکانس و قدرت بالا
    سعید صالحی پور، علی اکبر صفری صفحه 6
    در این مقاله کویل روگوسکی به عنوان یکی از روش های دقیق اندازه گیری جریان به روش غیرمستقیم معرفی شده و اجزای آن و عملکرد هر یک بیان شده است. در ادامه تئوری حاکم بر سیستم و رفتار کویل در شرایط خاص و همچنین کالیبراسیون کویل مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: کویل روگوسکی، اندازه گیری جریان
  • یک مدل ساده برای محاسبه کم ترین اختلاف دمای قابل تفکیک (MRTD) در تصویربرداری های حرارتی و مقایسه آن با نتایج تجربی
    علیرضا عرفانیان، هادی وفادار علی، عبدالله کمانکش صفحه 10
    با استفاده از این واقعیت که در بسامدهای مکانی پایین می توان MRTD را مساوی با اختلاف دمای معادل نویز NETD فرض کرد، مدل ساده ای برای محاسبه MRTD برحسب بسامد مکانی ارایه شده است. در واقع مدل را ساده کرده ایم؛ به طوری که محاسبه MRTD فقط با معلوم بودن سه پارامتر قابل محابه خواهد بود. بدین منظور تابع انتقال سیستم MTF با تابع سیستم به موج مربعی جایگزین و محاسبات بر حسب نسبت بسامد مکانی به بزرگنمایی تصویربردار (f/M) انجام می شود. بر حسب پارامتر f/M، مقدار MRTD به دو بخش تقسیم گردید و برای هر بخش رابطه ساده ای به دست آمد.
    کلیدواژگان: سیستم های تصویربردار حرارتی، حداقل اختلاف دمای قابل تفکیک، قدرت تفکیک فضایی، اختلاف دمای معادل نویز
  • طراحی و ساخت روبشگرالکترواپتیکی در ناحیه مرئی
    نوید علایی شینی، مهران معمار افتخاری، ولی الله نادعلی صفحه 13
    در این مقاله روش طراحی و ساخت یک نوع روبشگر دو بعدی برای تصویربرداری در ناحیه مرئی شرح داده می شود. بروبش در دو بعد با حرکات مکانیکی چرخشی و انتقالی انجام می شود و میدان دید مورد نظر برای تک آشکارساز تشکیل می شود. حرکت روبشگر به صورت خودکار و توسط میکروکنترلر انجام می شود. اطلاعات تصویر به دست آمده، به رایانه منتقل می گردد و سپس به صورت گرافیکی در نمایشگر رایانه نمایش داده می شود. سرعت روبشگر برای تعداد المان های وضوح مختلف محاسبه شده و به صورت منحنی نشان داده می شود. در این مقاله همچنین نمونه هایی از تصاویر به دست آمده ارایه می شود.
    کلیدواژگان: روبشگر، میدان دید، سیستم اپتیکی، تصویربرداری
  • آشنایی با تصویر بردارهای حرارتی و کاربرد آنها
    عبدالله کمانکش، هادی وفادار علی، مهران معمار افتخاری صفحه 18
    ویژگی های منحصر به فرد تصویربرداری حرارتی باعث شده که امروزه این سیستم ها به طور گسترده ای در نیروهان نظامی، صنعت و پزشکی به کار گرفته شوند. در این مقاله با تکیه بر دید نظامی، ابتدا ضمن یادآوری تئوری تابش اجسام و تضعیف اتمسفر، نواحی کاری تصویربردارهای حرارتی در طیف الکترومغناطیسی معرفی شده اند. سپس زیر مجموعه های یک تصویربردار حرارتی و نقش هر یک از آنها در تولید تصویر نهایی تشریح شده است. نسل های مختلف تصویربردارهای حرارتی، مهم ترین ویژگی های هر نسل و چگونگی رده بندی تصویربردارها در هر نسل مورد بررسی قرار گرفته و در پایان فهرستی از مهم ترین کاربردهای نظامی و غیر نظامی این تصویربردارها ارایه شده است.
    کلیدواژگان: روبشگر اپتومکانیکی، آرایه آشکارسازهای دوبعدی، تصویربردار نسل اول، تصویربردار نسل دوم، تصویربردار نسل سوم
  • طراحی و پیاده سازی یک کنترل کننده مبتنی بر PC
    وحید تیموری صفحه 25
    بخش های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و صنعتی برای پیاده سازی و آزمون عملی طرح های کنترلی همواره به یک سیستم نمونه سازی اولیه سریع نیاز داشته اند. واضح است که برخورداری از ویژگی هایی از قبیل ارزانی، انعطاف پذیری و سادگی در تغییر الگوریتم کنترلی برای چنین سیستم هایی شرط اولیه محسوب می گردد. در این مقاله پس از ذکر مزایای متعدد بهره گیری PC از در سیستم های کنترل و کسب داده، یک سیستم نمونه سازی سریع مبتنی بر PC جهت پاسخگویی به نیازهای فوق ارایه گردیده است. سپس نتایج عملی به کارگیری این روش در طراحی یک کنترل کننده جهت کنترل موقعیت صفحه پایدار هیدرولیکی لانچر مینی کاتیوشا با دو درجه آزادی به صورتی کاملا عملی و کاربردی مطرح شده است.
    کلیدواژگان: RTWT، PC، کنترل کننده، صفحه پایدار
  • مقایسه انواع مدولاسیون های دیجیتال و نحوه انتخاب مدولاسیون مناسب
    حجت الله روحی، مجید نصیرزاده، حسن حاج قاسم، محسن فلاح، فرید زرین خط صفحه 32
    مهم ترین بخش در سیستم های مخابراتی دیجیتال، مدولاسیون و دمدولاسیون دیجیتال می باشد. در این مقاله 18 نوع مدولاسیون باینری M-ary و دیجیتال با توجه به معیارهایی نظیر عملکرد در مقابل نویز سفید، مشخصات طیفی، سرعت سیگنالینگ، تداخل، فیدینگ، پیچیدگی و هزینه ساخت با هم مقایسه شده اند که نتایج به صورت جداول ارایه شده است. این نتایج برای طراحان سیستم های مخابراتی دیجیتالی می توانند مفید واقع شود.
    کلیدواژگان: مدولاسیون دیجیتال، مدل فیدینگ رایلی، مشخصات طیفی
  • روش های استخراج پریود گام سیگنال صحبت
    حسن بابابیک، سید احمد موسوی صفحه 37
    پریود گام صحبت یکی از ویژگی های سیگنال صحبت می باشد که به آن فرکانس اصلی هم گفته می شود. سیستم هایی نظیر تصدیق هویت گوینده و کدکننده های صحبت، اغلب از ویژگی پریود گام سیگنال صحبت سود می برند. تخمین و استخراج پریود گام سیگنال صحبت، با پیچیدگی همراه می باشد که محققان روش های گوناگونی را جهت آن در حوزه زمان، فرکانس و ترکیبی ابداع کرده اند. روش های حوزه زمان، خواص زمانی سیگنال صحبت و روش های حوزه فرکانسی ضربه های فرکانس اصلی و هارمونیک های آن را مورد استفاده قرار می دهند. روش های ترکیبی از خواص زمانی و فرکانسی سیگنال صحبت برای استخراج پریود گام بهره می برند.
    کلیدواژگان: صحبت، پریود گام، کپستروم، خودهمبستگی، واکه
  • طراحی کدهای اطلاعاتی برای ضبط مغناطیسی و نوربخشی با قابلیت کنترل خطا
    احمد عفیفی صفحه 46
    یکی از راه های بهبود و افزایش ظرفیت حافظه های مغناطیسی و نوری، استفاده از روش های کدگذاری می باشد. کدهای RLL علاوه بر کاربردی که در سیستم های ضبط مغناطیسی و نوری دارند، برای کدگذاری میله ای و پاره ای از سیستم های مخابراتی مناسب هستند. کد طراحی شده بر اساس کدهای ترکیبی ECC/RLLK و با استفاده از کد RLL حفظ کننده فاصله با نرخ بالا، برای برآورده شدن اهداف فوق پایه گذاری شده است و لذا دارای سریع ترین ساختار تشکیلاتی و آسان ترین سیستم آشکارسازی و تصحیح خطا می باشد.
    کلیدواژگان: ضبط مغناطیسی و نوری، کدهای RLL، کدهای ECC، دیاگرام ترلیس، فاصله همینگ و کدگشایی ویتربی
  • شبیه سازی کد کننده همومورفیک در نرخ 1200 بیت بر ثانیه
    حسن بابابیک صفحه 52
    در این تحقیق شبیه سازی کدکننده همومورفیم با نرخ 1200 بیت در ثانیه انجام پذیرفته است. کدکننده های با نرخ بیت خیلی پایین جهت انتقال صحبت در کانال های محدود کاربرد دارند. برای دستیابی به نرخ بیت کم در کدکننده های صحبت، نیاز به استفاده از کدکننده های پارامتریک نظیر کدکننده همومورفیک می باشد تا به طور شایسته افزونگی سیگنال صحبت را حذف کند و آن را با کمترین حجم اطلاعات به گیرنده ارسال نماید. برای شبیه سازی دکننده 1200 بیت بر ثانیه، ابتدا پایگاه داده ای حاوی 1200 جمله که توسط 25 مرد و 25 زن بیان شده است، تهیه گردید.
    کلیدواژگان: همومورفیک، کدکننده صحبت، پریود پیچ، چندی کننده برداری
  • معرفی بخش TT&C در طرح ماهواره SMMS
    حسن حاج قاسم، محسن پیامی فرد، سید حسین محسنی ارمکی، حجت الله روحی، مجید نصیرزاده صفحه 58
    پروژه ماهواره کوچک چند منظوره SMMS یک پروژه بین المللی است که با همکاری کشورهای ایران، چین، تایلند و چند کشور آسیایی مراحل طراحی اولیه را طی می کند. بخشی از سهم ایران در این پروژه ترانسپوندر TT&C و GPS فضایی می باشد. مسئولیت این بخش به عهده مجتمع برق دانشگاه صنعتی مالک اشتر واگذار شده است. این مقاله، مشخصات دو زیر سیستم مذکور را به طور خلاصه معرفی می نماید.
    کلیدواژگان: GPS های فضایی، فاصله سنجی، ردیابی
  • مراحل طراحی و ساخت شبیه سازها به صورت ماژولار
    احمدرضا خوگر صفحه 63
    امروزه شبیه سازها در برآورد کیفیت رفتار و ارزیابی سامانه های مختلف هوایی، دریایی و زمینی یک رکن اساسی به شمار می روند. آنها در آموزش خلبانان نیز کاربرد وسیعی پیدا کرده اند. در این مقاله طراحی و ساخت چهار قسمت از اجزاء تشکیل دهنده سیمولاتورها به صورت ماژولار (کاربرد عمومی)؛ مطرح شده است. ماژولارسازی شبیه سازها مسئله ساخت آنها را تا حد نصب و راه اندازی ساده می کند.
    کلیدواژگان: ماژولا، شبیه ساز، واقعیت مجازی
  • GPS فضایی، وضعیت جاری و چشم انداز آینده
    سید حسین محسنی ارمکی، محسن فلاح صفحه 67
    سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) که توسط وزارت دفاع آمریکا توسعه یافت انقلاب سریعی در فضاپیماها و سیستم های فضایی ایجاد کرده است. با جاگذاری GPS در فضاپیماها، جرم، توان مصرفی و از این طریق هزینه کاهش چشم گیری پیدا کرده است. کاهش فوق اینگونه تحقق می یابد که GPS متشکل از حس گرهایی جهت توانایی در رسم خط سیر فضاپیما، وضعیت، زمان و فاصله سنجی می باشد که همگی در یک بسته جاسازی شده اند. جمع قابلیت های فوق در یک بسته باعث کاهش هزینه و مستقل بودن مدار on-board از سایر حس گرها می شود. این مقاله مروری بر وضعیت جاری GPSهای فضایی و توصیفی از گیرنده های GPS فعلی و آینده نزدیک و نیز شرحی از تجربیات استفاده از GPS در فضاپیماها و چشم اندازهای GPS در آینده می باشد.
    کلیدواژگان: GPSهای فضایی، عمق سنجی، تحمل تشعشعی
  • امنیت در ساختار وب
    مهرداد نادری صفحه 73
    در این مقاله به بررسی آسیب پذیری وب و روش ها و ماکانیزم های تضمین امنیت در ساختار وب می پردازیم. در ابتدا به بررسی وضع کنونی سیستم های امنیتی و چگونگی برنامه ریزی برای استفاده بهینه و امن اشاره می نماییم. در ادامه روش های کنترل دستیابی به پایگاه وب را شرح و در نهایت برای مقابله با ویروس های اینترنتی روش هایی را پیشنهاد می کنیم.
    کلیدواژگان: دیوار آتش، کشینگ، تجزیه بلادرنگ، پویشگر پراکسی
  • سیر امنیتی شبکه
    علیرضا هدایتی، فرشید مجیدفر صفحه 78
    سپرهای امنیتی شبکه های رایانه ای یا به عبارت دیگر دیوارهای آتش ابزارهایی هستند که برای حفظ شبکه از نفوذ جاسوسان و تبهکاران اطلاعاتی به کار می روند. این مقاله به نحوه عملکرد، وظایف، ساختمان، انواع و قابلیت های سپرهای امنیتی شبکه های رایانه ای پرداخته شد.
    کلیدواژگان: سپر امنیتی، سیستم های تشخیص نفوذ، رمزنگاری، سیستم های ذخیره، سیستم های بازیابی تراکنش، مسیریاب خارجی، مسیریاب داخلی
  • چکیده های لاتین
    صفحه 100