فهرست مطالب

ویژه نامه پژوهش یار - پیاپی 31 (تابستان 1383)

ویژه نامه پژوهش یار
پیاپی 31 (تابستان 1383)

  • ویژه طراحی ، تولید و مهندسی به کمک رایانه
  • 100 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/05/01
  • تعداد عناوین: 15
|
  • معرفی مرکز آموزشی و تحقیقاتی علوم و فناوری های نوین ساخت (متکن)
    صفحه 2
  • خودکار سازی
    رضا حسنوی، مهندس ناصر تاجیک صفحه 4
    در این مقاله به منظور تشریح ضرورت استفاده از خودکارسازی در صنایع نظامی، تعریف خودکارسازی، اجزاء، انواع و تاریخچه تحولات بیان و در این راستا، نقش رایانه در فعالیت های طراحی و تولید کارخانجات شرح داده می شود و شمایی از کارخانه خودکار آینده و همچنین نقش نیروی انسانی در آن ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: خودکارسازی، کارخانجات خودکار، CAD/CAM
  • روش های نوین ایجاد سوراخ های ریز در قطعات حساس
    علی محمد عمویی صفحه 11
    قطعات حساس با پیچیدگی های مختلف که همواره بر میزان آنها افزوده می شوده توسط طراحان به طور گسترده ای در سازه های پیشرفته به کار می روند در این میان فرآیندهای ساخت این قطعات نیز روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کنند. یکی از مسائل پیش روی سازندگان ایجاد سوراخ های با قطر کم و طول زیاد در قطعات حساس می باشد که از پیچیدگی و اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله سعی شده است تا ضمن مروری بر انواع روش های مورد استفاده جهت ایجاد سوراخ های ریز و عمیق در قطعات، قابلیت ها و ویژگی های هر روش مورد مطالعه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اشعه الکترونی، اشعه لیزر، سوراخ های با قطر کم، ماشین کاری تخلیه الکتریکی، الکتروسونیک
  • مطالعه ای بر توانایی های برش با جریان جت
    علی محمد عمویی صفحه 19
    با گسترش انتظارات صنعتی در کاربرد انواع مختلف قطعات با اشکال و مواد مختلف، روش های معمول ساخت قطعات نتوانستند پاسخگوی نیازهای صنایع باشند و لذا روش های نوین ساخت که به روش های غیر سنتی ساخت قطعات نیز معروف است به مرور کاربرد یافته و جایگاه خود را در صنایع پیدا کردند. ماشین کاری با استفاده از جریان جت یکی از این روش هایی است که امروزه موقعیت بسیار مناسبی در بین سایر فرآیندهای ساخت برای خود پیدا کرده است. در این مقاله قابلیت ها و ویژگی های این روش به همراه نمونه هایی از کاربرد عملی آن مورد مطالعه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: جریان جت، ماشین کاری، برش
  • بررسی حل مسائل متغیر با زمان در روش المان محدود به کمک تبدیل لاپلاس
    اکبر بگری صفحه 26
    روش های تبدیل بر پایه روش المان محدود () بطور خلاصه شرح داده شده اند، سپس جزئیات رویکرد برای آنالیز یک جای حرارتی / سازه ای با تاکید بر یک روش متداول تعمیم یافته برای فرمول بندی سازه ای و انتقال حرارتی توضیح داده شده است. روش های تست عددی برای مسائل مختلف برای شرح ویژگی های اساسی و قابلیت کاربردی فرمول های پیشنهاد شده، شرح داده شده اند. مقایسه با حل های تحلیلی و یا شمان المان محدود مرسوم هر جا که ممکن بوده انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: تنش های حرارتی، تبدیل لاپلاس، المان محدود، آنالیز حرارتی / سازه ای
  • بررسی فرایند ساخت پروانه های دریایی
    مهدی تاجداری، امیرمحسن جناب مهابادی صفحه 34
    ساخت پروانه های که به عنوان یکی از متداولترین سیستم های رانش اجسام شناور به شمار می روند به عوامل مختلفی از جمله ریخته گری و مهارت های ماشین کاری بستگی دارد. در این مقاله صرف نظر از مسائل طراحی هیدرودینامیکی، روش های جدید ساخت با استفاده از رایانه های پیشرفته و نرم افزارهای CAD/CAM تشریح شده، و در نهایت فرآیند ساخت پروانه های دریایی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: CAD / CAM، پروانه های دریایی، ماشین کاری، ریخته گری
  • معرفی سیستم برش نواری در ماشین سنگبری و تحلیل ارتعاشات آن
    محمدعلی حاج عباسی، مهدی تاجداری صفحه 39
    این مقاله، به معرفی سیستم برش نواری در ماشین سنگبری و تحلیل ارتعاشات آن می پردازد. اهمیت ارتعاشات با توجه به اثری که لرزش های نوار برش دهنده بر کیفیت محصول تولیدی باقی می گذارد آشکار می شود. نوار برش دهنده در ماشین سنگبری به صورت محیطی یک بعدی با انتقال جرم در امتداد آن مدل می شود. برای بررسی ارتعاشات نوار برش دهنده، ابتدا معادل انتگرالی - دیفرانسیلی حاکم بر رفتار ارتعاشی تشریح می شود و سپس با استفاده از روش گالرکین، معادله حاکم به دستگاهی از معادلات دیفرانسیل عادی مرتبه دوم و غیرخطی در حوزه زمان تبدیل می شود.
    کلیدواژگان: ماشین سنگبری، سرعت نوار برش، ارتعاشات نوار برش
  • شناسایی ایمپلرها و شرایط عملکردی آنها
    عباس حاجی کریم صفحه 45
    در این مقاله، ا یمپلر به عنوان یکی از قطعات اصلی که در کمپرسورهای شعاعی مورد استفاده قرار می گیرد، معرفی شده است. انواع ایمپلرها و ویژگی های هر کدام بیان شده و شرایط محیطی حاکم بر عملکرد آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به شرایط محیطی و بارهای وارده بر ایمپلرها، نیازمندی های طراحی و ساخت آنها نیز بیان شده است.
    کلیدواژگان: ایمپلر، دیفیوزر، کمپرسور شعاعی
  • مهندسی به کمک رایانه (CAE) و نقش تحلیل اجزاء محدود (FEA) در آن
    محمودرضا جهانی صفحه 50
    با روند رشد تصاعدی فناوری، صنایع پیشرفته دنیا جهت ترقی و بقاء از سیستم ها و ابزارهای نو استفاده می نمایند. یکی از این ابزارها مهندسی به کمک رایانه می باشد. مهندسی به کمک رایانه فناوری است که در فرآیند ساخت و تولید به کار گرفته شده و به کمک آن طرح با استفاده از مدل رایانه ای، به صورت مجازی و رایانه ای شرایط مرزی و بارگذاری های کاری را به مدل مربوطه اعمال می نماید و سپس مورد تحلیل قرار می دهد و چگونگی رفتار آن را در حین کار مورد مطالعه قرار داده و در صورت لزوم نواقص را رفع و عملیات بهینه سازی را انجام می دهد.
    کلیدواژگان: مهندسی به کمک رایانه، تحلیل اجزاء محدود، طراحی به کمک رایانه، روش اجزاء محدود، طراحی و بهینه سازی، شبیه سازی، نمونه سازی مجازی، ساخت به کمک رایانه، المان، نود، شبکه بندی
  • گرادیان اندوکتانس تفنگ ریلی برای ابعاد مختلف ریل
    اصغر کشت کار صفحه 60
    گرادیان اندوکتانس (L) تفنگ ریلی از کمیت های بسیار مورد توجه در بحث پرتاب کننده های الکترومغناطیسی بوده و مستقیما نیروی وارد بر پرتابه را تحت تاثیر قرار می دهد. از طرف دیگر، توزیع جریان در تفنگ ریلی، موثرترین عامل در تعیین بازده و گرادیان اندوکتانس آن است. توزیع جریان تابع عوامل مختلفی مثل هندسه و ابعاد ریل و آرمیژر می باشد. در این مقاله، تفنگ ریلی از روش المان محدود دو بعدی شبیه سازی شده، توزیع جریان، توزیع میدان مغناطیسی تولید شده و گرادیان اندوکتانس برای ابعاد مختلف ریل و فاصله بین ریل ها محاسبه و با هم مقایسه می شود.
    کلیدواژگان: گرادیان اندوکتانس، تفنگ ریلی، روش المان محدود
  • ماشینکاری به روش تخلیه الکتریکی
    سعید نهاوندی صفحه 64
    یکی از روش های نوین ماشین کاری، روش تخلیه الکتریکی یا به طور خلاصه EDM می باشد. این روش طی دهه های اخیر پیشرفت حیرت آوری داشته است. در این گفتار ابتدا تاریخچه و تعریفی از این روش می آید و سپس مکانیزم براده برداری و ساختمان ماشین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در نهایت این روش با روش های دیگر مقایسه می شود.
    کلیدواژگان: ماشین کاری به روش تخلیه الکتریکی، دی الکتریک، کانال پلاسما
  • فناوری نمونه سازی سریع (Rapid Prototyping)
    مجتبی سلیمی صفحه 70
    نمونه سازی سریع یا بطور خلاصه RP یکی از فناوری های نوین ساخت است. اولین نمونه دستگاه نمونه سازی سریع در سال 1986 در ایالات متحده به جهان معرفی گردید. از آن زمان تاکنون پیشرفت های چشمگیری در زمینه دستگاه ها و کاربردهای این فناوری حاصل شده است. به طوریکه کشورهای صنعتی توانسته اند در سایه به کارگیری این فناوری، زمان طراحی و ساخت طیف وسیعی از قطعات را بطور قابل ملاحظه ای کاهش دهند. متاسفانه علی رغم پیشرفت های صورت گرفته در دنیا، فناوری نمونه سازی و ساخت سریع در کشور ما چندان شناخته شده نیست و خلاء آن در صنایع داخلی و بویژه در صنایع دفاعی کشور بسار احساس می شود.
    کلیدواژگان: نمونه سازی سریع، مدل CAD، RT، RP
  • بررسی تغییرات بیومکانیک مندیبل در اثر اعمال نیروی اورتوپدیک
    بهمن طوطیایی صفحه 81
    یکی از روش های درمانی مال اکلوژن class III استفاده از دستگاه های ارتوپدیک نظیر facial music و chin cup می باشد. کارکرد chin cup علیرغم طولانی بودن سابقه استفاده از آن هنوز به طور قطع مورد تایید قرار نگرفته است و تاثیر آن بر روی رشد مندیبل و تغییرات آن در طی درمان مشخص نشده است. این مطالعه با هدف تعیین تغییرات بیومکانیک مندیبل در طی درمان اتوپدیک chin cup با استفاده از روش محاسباتی اجزای محدود در مرکز تحقیقات فناوری های نوین و با همکاری دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 77-1376 انجام پذیرفت.
    کلیدواژگان: مال اکلوژن cl، III، chin cup، روش محاسباتی اجزای محدود، بیومکانیک، توزیع تنش
  • برنامه نویسی 5 محور ایمپلرها - نکات مهم و روش های به حداقل رساندن تو نشستگی های ابزار
    کامران عقلمند فیروزآباد صفحه 88
    توسعه سریع در مهندسی و کاربرد آن در فرایند تولید، دریایی از تغییرات را در طراحی محصول بوجود آورده و باعث بوجود آمدن طرح های پیچیده و دقیق شده است. ایمپلرهای سه بعدی یکی از قطعات و طرح های پیچیده در توربوماشین ها می باشد. این ایمپلرها به شکل پره های پیچشدار برای رسیدن به کارائی بالا در توربوماشین ها طراحی می شوند. به علت پیچش بالا و فاصله کم بین پره ها ساخت این ایمپلرها با روش های ماشین کاری CNC سه محوره امکان پذیر نمی باشد. پیچیدگی بسیار زیاد این نوع ایمپلرها باعث شده است که برای ساخت آنها از فناوری CAD/CAM و CNC روش ماشین کاری پنج محور هم زمان استفاده شود.
    کلیدواژگان: ایمپلر، مسیر ابزار، ماشین کاری پنج محور
  • چکیده های لاتین
    صفحه 98