فهرست مطالب

نشریه مطالعات قدرت نرم
پیاپی 23 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/21
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مسعود مطلبی* صفحات 1-33
    ایران هراسی و شیعه ستیزی دو فاکتور مهم اکثر رسانه های جهان عرب چه به شکل مکتوب همچون الحیات، الشرق الاوسط، عکاظ، اخبار الخلیج، الاتحاد، الریاض و چه به شکل دیداری همچون شبکه های الجزیره، العربیه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. هدف از انجام این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر «نظریه بازنمایی»، به رشته تحریر درآمده است، مطالعه نقش شبکه سعودی العربیه در اثر گذاری بر افکار عمومی جهان عرب توسط بازنمایی برخی از رخداد های ضد ایرانی و شیعی است. مطابق با نظریه بازنمایی در فرایند تاثیرگذاری بر افکار عمومی یک رسانه هیچ گاه ابزاری خنثی و یک میانجی بی طرف در ارایه تصویر به حساب نمی آید؛ زیرا هر رسانه ای، بنوعی متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی به قدرت حاکم است. لذا بازنمایی حوادث توسط رسانه ها - سوای بحث اخلاقی و غیراخلاقی بودن آن- دارای سو گیری ایدیولوژیک است. بر اساس نظریه «بازنمایی سوگیرانه»، شبکه العربیه مبتنی بر ایدیولوژی وهابیت به گونه ای سیاست ایران هراسی و شیعه ستیزی را ترسیم و دنبال می نماید که حتی خطر ایران برای جهان عرب بیشتر از رژیم صهیونیستی است. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که در فرایند عملیات روانی - رسانه ای شبکه العربیه، جمهوری اسلامی باید به عنوان نظامی سنی ستیز به تصویر کشیده شود که هیچ کاری جز قلع و قمع اهل تسنن منطقه و تسلط بر جهان عرب در قالب طرح هلال شیعی ندارد.
    کلیدواژگان: رسانه، افکار عمومی، شبکه العربیه، ایران هراسی، شیعه ستیزی، جهان عرب
  • حسین صفری، میرمحمود سادات، امیرعلی کتابی* صفحات 35-63

    با توجه به اهمیت جهش تولید و ترقی اقتصادی در کلام مقام معظم رهبری(مدظله‏ العالی) در مبحث جنگ نرم اقتصادی، یافتن بازارها و اقدامات استراتژیک نوین درآمدزا برای کشور ج.ا.ا امری اجتناب ناپذیر است. از این رو ارایه مدل ‏های اقتصادی استراتژیک خلاقانه و هم‏راستا با فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‏ العالی) در جهت رسیدن به جهش تولید،اشتغال‏ زایی پویا و رسیدن به منابع درآمدزایی نوین برای کشور در مبحث جنگ نرم اقتصادی امری حیاتی است. در این پژوهش، ابتدا به بررسی ماهیت جنگ نرم اقتصادی و سیاست‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی امام خامنه‏ ای(مدظله‏ العالی) به عنوان راهکاری برای مبارزه با آن مفهوم نوین پرداخته شد و ظرفیت‏های راهبردی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر فرمایشات ایشان مرور گشت. سپس به مدل اقیانوس آبی به عنوان ابزاری کاربردی و خلاقانه در جهت شناسایی زمینه ‏های جدید اقتصادی و درآمدزایی، پرداخته شد؛ و با استفاده از مطالب فوق و با بهره‏گیری از ظرفیت اقتصادی دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی و خارجی متعهد و علاقه‏ مند به نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور، تجار ایرانی، ثروتمندان و صاحبان کسب وکار علاقه‏مند به ج.ا.ایران در کشورهای دوست و یا بی‏طرف، به منظور شناسایی اقدامات‏ راهبردی اقتصادی-سیاسی در جهت نیل به جهش تولید و ظرفیت‏ سازی، مدلی خلاقانه ارایه شد. سپس در جهت بررسی قابلیت اجرایی مدل ارایه شده به عنوان سلاحی برای مقاومت در جنگ نرم اقتصادی، چارچوب پیشنهادی در طراحی برخی اقدامات اقتصادی استراتژیک با رویکرد ایجاد شرایط جهش تولیدی به کار گرفته شد و نتایج آن ارایه گردید و در نهایت به منظور تحقیقات آتی، پیشنهاد هایی ارایه گشت.

    کلیدواژگان: جنگ نرم اقتصادی، سیاست‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، استراتژی اقیانوس آبی، جهش تولید
  • خاتون وکیلی* صفحات 65-94

    سند 2030 به ظاهر جامع‏ترین اقدامی است که جامعه جهانی برای رسیدن به توسعه پایدار از سال 2015 تاکنون بر آن توافق نموده است. آموزش که چهارمین هدف اصلی سند مذکور می‏باشد حاوی دستورالعمل‏هایی است که تلاش می‏کند به شکل قواعدی جهان‏شمول و همگانی خود را نشان دهد. با این حال اصل مذکور تجلی نوعی تفکر اومانیستی است که ریشه در خواست و اراده کشورهای غربی و توسعه‏ یافته برای سایر کشورهای جهان دارد. این واقعیت دلیلی است بر این امر که سند 2030 از لحاظ نظری، به عنوان نوعی منبع تهدید نرم قلمداد شود که قصد دارد با ارزشها، فرهنگ و اصول فکری و اخلاقی جوامع متنوع بشری را با منافع و سیاست‏های برخی از قدرتهای بزرگ و ذی نفوذ در سازمان ملل متحد همراه نماید. در مقاله حاضر تلاش شده است تا با رهیافت بومی‏سازی، الگوی ایرانی-اسلامی را در حوزه آموزش و پرورش ارایه دهد. سوال اصلی پژوهش این است که چه شاخصه‏هایی را می‏توان برای ارایه چنین الگویی مد نظر قرار داد؟ و اصولا این شاخصه ‏ها را از طریق چه منابعی می‏توان شناخت؟ نتایج تحقیق به ما نشان می‏دهد که شاخصه ‏های مهم و کلیدی را می‏بایست از اسناد بالا دستی نظام ج. ا. ایران استخراج نمود. این شاخصه ‏ها که اصولا در بنیان‏های فکری-فلسفی خود با سند 2030 در تناقض هستند در معرفی یک الگوی بومی ایرانی-اسلامی به ما کمک می‏کنند. روش تحلیلی و توصیفی داده‏ها، اسناد و مجموعه قوانین، ما را در مطرح کردن مباحث مختلف یاری می‏کند.

    کلیدواژگان: سند 2030، تهدید نرم، الگوی بومی، آموزش و پروش، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
  • علی دارابی* صفحات 95-121
    آیت الله العظمی سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضمن مروری به تجربه 40ساله انقلاب، با اشاره به گام دوم انقلاب، سرفصل ها و توصیه های اساسی را در بخش هایی چون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی مطرح می کنند اما پیش از این سرفصل ها یکی از نکاتی را که بدان اشاره و خاطرنشان می کنند موضوع سیاست تبلیغی و رسانه ای و محاصره تبلیغاتی دشمن است که بدون توجه به آن ها تحقق گام ها انقلاب امکان پذیر نیست. نوشتار توصیفی - تحلیلی حاضر تلاش دارد با توجه به تاکیدات رهبری نشان دهد که ابزارهای رسانه ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون های ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون رسانه ای دشمنان به سمت جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان به چشم می آید. نتایج و یافته های تحقیق نشان می دهد که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری توجه به سیاست گذاری رسانه ای میتنی بر مهارت انتقادی به عنوان یکی از بخش های سواد رسانه ای ضمن فراهم ساختن شکست محاصره تبلیغاتی نظام سلطه تسهیل کننده تحقق فصول بیانیه گام دوم به مثابه منشوری برای «دومین مرحله ی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» انقلاب اسلامی خواهد بود.
    کلیدواژگان: بیانیه گام دوم انقلاب، سواد رسانه ای، سیاست گذاری رسانه ای، تهاجم رسانه ای
  • رسول افخمی، بهشید ارفع نیا*، محسن محبی صفحات 123-157
    امروزه سازمان های بین المللی غیردولتی به دلیل ماهیت غیرانتفاعی وداوطلبانه خود مورد توجه بازیگران اصلی حقوق بین الملل قرار گرفته اند و توانسته انددر شکل گیری و اجرای قواعد بین المللی نقش مهمی را ایفا نمایند.یک سازمان غیر دولتی، شخصیتی غیرانتفاعی است که اعضای آن، شهروندیا مجموعه ای از شهروندان یک یا چند کشور است که نوع فعالیت آن به منظورپاسخ گویی به احتیاجات افراد جامعه و یا جوامعی که سازمان مذکور با آن همکاریمی نماید، تعیین می شود.و اما اداره اطالعات عمومی سازمان ملل متحد تعریف زیر را ارایه می دهد:به هر سازمان غیر دولتی و داوطلبانه ای اطالق می شود که در سطح محلی،ملی یا بین المللی فعالیت دارد و افرادی با عالیق مشترک آن را اداره می کنند.خدمات انسان دوستانه، توجه دادن مردم به اعمال دولت، نظارت بر سیاست هایاتخاذ شده از سوی دولت و تشویق به مشارکت سیاسی در امور خارجه، در شمارفعالیت های این سازمان قرار می گیرد. این گونه سازمان ها، با تحلیل و کارشناسیامور، نقش مشابه ساز و کارهایی هشدار دهنده را بازی می کنند. در خصوص جایگاهو اهمیت سازمان های غیر دولتی کافی است یادآوری گردد که در سال)1948 ،)45 سازمان غیر دولتی مقام مشورتی نزد سازمان ملل متحد کسب کرده بودند ودر حال حاضر 2719 سازمان دارای مقام مشورتی نزد شورای اقتصادی و اجتماعی)اکوسوک(بوده و حدود 400 سازمان غیر دولتی نیز دارای مقام مشورتی نزد»کمیسیون توسعه پایدار« می باشند.
    کلیدواژگان: صلح، قدرت نرم.نهادهای غیردولتی، ورزش، بازی های المپیک، روابط بین الملل
  • هادی مرادپیری*، حمیدرضا خضرایی صفحات 159-177

    طراحی و به کارگیری اصول، شیوه ها، تدابیر و تمهیدات اطلاعاتی از جمله ضروریات بی بدیل و غیرقابل جایگزین در عملیات های رزمی و اطلاعاتی به شمار رفته که رعایت و به کارگیری آن هر چند ممکن است پیروزی قطعی را تضمین ننماید اما به طور قطع عدم توجه و رعایت نکردن آن ناکامی و شکست حتمی را در پی خواهد داشت. بنابراین ضروری می نمایدکه تمام مراحل فعالیت های نظامی و اطلاعاتی،در عرصه های مختلف محیط جنگ آینده، در زمین، هوا، فضا، دریا و فضای سایبری، در بستر نگرش اطلاعاتی و باور به ضرورت رعایت اصول و تمهیدات امنیتی انجام پذیرد تا دست یابی به اهداف راهبردی وکسب پیروزی با ضریب قطعیت بیشتری میسور گردد. این نوشتار حاصل پژوهشی باعنوان «نقش فناوری های نوین اطلاعاتی  در جنگ های آینده و جنگ احتمالی آینده با آمریکا» می باشد. که هدف این پژوهش تبیین نقش فناوری های نوین اطلاعاتی در جنگ های آینده و کارکردهای آنها می باشد. در این نوشتار با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه با خبرگان، با رویکرد کاربردی، داده ها را با اتکاء بر موضوعات نظری و مطالعات تطبیقی، تحلیل نموده، و با تبیین نقش فناوری های نوین اطلاعاتی در جنگ های آینده نشان می دهد فناوری های نوین به صورت یک سلاح جدید، یک منبع انرژی جدید یا یک وسیله ارتباطی جدید همگی موجب شده اند که با اصلاح دکترین، سازمان و استراتژی نظامی، جنگ های آینده را دچار تحولات جدی می نماید.

    کلیدواژگان: اطلاعات، فناوری، هوش مصنوعی، جنگ آینده
  • حسین حدیدی* صفحات 179-207

    یکی از ابعاد و عرصه های تحقیق و پژوهش پیرامون قدرت نرم، تحقیق پیرامون این واقعیت از منظر دعاهای صحیفه سجادیه می باشد. دوران امام سجاد (ع)، یکی از سخت ترین و پراختناق ترین بازه های زمانی پس از ظهور اسلام است. آن حضرت در دورانی می زیستند که حکومت ستمگر بنی امیه در سراسر جامعه اسلامی حاکمیت یافته بود و آداب و رسوم جاهلیت را با قدرت رواج می داد. امام سجاد (ع) برای مقابله با تهدیدات نرم و جنگ نرم با دشمنان سلاح نرم کارآمدی با نام «دعا» را انتخاب کردند. هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخگویی به این سوال مهم است که قدرت نرم امام سجاد (ع) در دعاهای صحیفه سجادیه چگونه بوده و در این خصوص از چه شیوه هایی استفاده کرده است؟ در مقاله حاضر سعی شده است با روش توصیفی-تحلیلی و به صررت هدفمند به مطالعه و تحلیل اصول و شیوه هایی که امام سجاد (ع) در قدرت نرم به آنها توجه کرده و بهره برده اند، پرداخته شود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که امام سجاد (ع) در قالب یک سلاح نرم، یعنی «دعا»، با توجه به اصول و ساحتهای رویکرد اسلامی به قدرت نرم، به پالایش، ارتقاء و استحکام بخشی ارکان معرفتی دین اسلام پرداخته اند. همچنین با خوانش دقیق دعاهای صحبفه سجادیه متوجه خواهیم شد که امام سجاد (ع)، قدرت نرم در این کتاب ارزشمند را در بینش دهی و آگاه سازی انسان ها نسبت به موضوعات و مسایل، در هدایت جامعه و رشد انسان ها موثر می داند..

    کلیدواژگان: امام سجاد (ع)، صحیفه سجادیه، قدرت نرم، بنی امیه
  • پیام تیرانداز، علی فلاح*، محمدرضا باقرزاده، مهرداد متانی صفحات 209-248

    رسانه ها برای نقش آفرینی موثر در عرصه جنگ نرم علاوه بر به خدمت گرفتن دانش و فن آوری های روز باید نیروی انسانی  مستعد، معتقد و توانمند را در این عرصه به کار بگیرند. حل شدن این دغدغه در گرو شناختن استعدادهای افراد و هدایت آنها در مسیر درست می باشد. به این دلیل لازم است تا شایستگی های موردنیاز برای فعالیت در گروه های شغلی مختلف حوزه رسانه شناسایی شده و به صورت یک مدل شایستگی برای استعدادیابی در هر گروه شغلی تدوین گردد.روش پژوهش مورد استفاده روش آمیخته اکتشافی است که جامعه آماری آن در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان حوزه رسانه در داخل کشور بوده اند که بصورت هدفمند انتخاب شده و مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. سپس در بخش کمی 360 نفر از خبرنگاران خبرگزاری فارس در مقایسه با مدل سنجیده شده تا میزان انطباق هر فرد با شایستگی های موردنیاز شناسایی شود و نقاط قوت، بهبود و ضعف وی استخراج گردد. در پایان این فرآیند، کارنامه ای بر اساس مدل شایستگی و نمرات فرد در آن شایستگی ها به وی ارایه می شود که ابزاری برای برنامه توسعه فردی (PIP)و تعیین مسیر رشد حرفه ای به دست می دهد.

    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، مدل شایستگی، ارزیابی شایستگی، رسانه، خبرگزاری، خبرگزاری فارس
  • محمدرضا شرف، حبیب الله فاضلی* صفحات 211-244

    مهاجرت همواره یکی از دلایل اصلی بشر برای سازگار شدن با مشکلات اطرافش بوده است. مهاجران افغانستانی بزرگترین جمعیت مهاجر ساکن ایران را شکل داده اند. حضور مهاجران افغانستانی در کنار مشکلاتی که به همراه داشته ، فرصت هایی را نیز برای هر دو کشور به وجود آورده است. این مقاله در صدد است با دیدگاهی توصیفی و تحلیلی به شکل کتابخانه ای از منابع مختلف اینترنتی و غیر اینترنتی به بررسی ظرفیت های مختلف اقتصادی، فرهنگی، فردی و سیاسی حضور مهاجران افغانستانی که در هم افزایی قدرت نرم ایران و افغانستان موثر است بپردازد . نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که حضور مهاجران و کارگران افغانستانی میتواند در رونق تولید ، پیشرفت اقتصادی و پیوند دو ملت و ارتقای طرفیت های فرهنگی هردو کشور موثر عمل کند. مهاجران روابط تجاری بین دو کشور را گسترش میدهند، انتقال ارزش های فرهنگی را تسهیل میکنند و در نتیجه منجر به هم افزایی قدرت نرم دو کشور در عرصه منطقه ای و بین المللی خواهند شد.

    کلیدواژگان: مهاجران، افغانستان، قدرت نرم، روابط فرهنگی، رونق اقتصادی
  • سید ابوالقاسم فضائلی*، هادی زینی ملک آباد صفحات 245-276

    تهدید نرم، امروزه از موثرترین ، کارآمدترین ، کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع تهدید بر ضد امنیت ملی یک کشور است که با کمترین هزینه و بدون لشکرکشی و از بین بردن مقاومت های فیزیکی، عواطف و احساسات، فکر و اندیشه، باور و ارزش ها و آرمان ها و فرهنگ یک ملت و نظام سیاسی را مورد هجوم قرار می دهد ؛ اما نقش دعا، به عنوان اسلحه مومن، باوجود کارآمدی از منظر قرآن و روایات موردتوجه قرار نگرفته است؛ بنابراین این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر دانش معناشناسی به تبیین جایگاه و نقش دعا در جنگ نرم پرداخته است. معناشناسی دعا در قرآن کریم و اعتبارسنجی آن با مفاهیم و ادبیات رایج در جنگ نرم نشان داد دعا در حقیقت یک ابزار قدرتمند و اثرگذار در جنگ نرم است و سیره انبیاء و امامان معصوم مورد توجه قرارگرفته و نمونه بارز آن در صحیفه سجادیه تبلور یافته است.

    کلیدواژگان: جنگ نرم، معناشناسی، دعاء، قرآن
  • پرویز احدی* صفحات 277-302

    پژوهش حاضر به مطالعه و تشریح مولفه ها و عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در قرن بیست و یکم می پردازد. در این پژوهش علاوه بر توضیح مولفه ها و عناصر یاد شده سعی شده است اهمیت و شیوه کاربرد این قدرت برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز تبیین شود . مهم ترین استدلالی که اینجا مطرح شده است آن است که جمهوری اسلامی ایران با افزایش قدرت نرم خود در شرایط عادی، ضمن نفوذ در افکار و قلوب دیگران، می تواند به تقویت و ذخیره سازی قدرت سخت خود در شرایط بحرانی نیز دست یابد. ایران زمانی می تواند از قدرت نرم خود بهره ببرد و به تقویت قدرت ملی خود دست یابد که استراتژی، راهبرد و نیز ارزش های مطلوب خود را به گونه ای ارایه دهد که از دو بعد ملی و فراملی از مولفه های تولید قدرت خود نهایت بهره برداری را به عمل آورد. اهمیت تقویت و به کارگیری قدرت نرم توسط دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانی شدن و گسترش ارتباطات بین جوامع بیشتر می شود. حال سیوالی که مطرح می شود این است که مهم ترین مولفه ها و عناصر قدرت نرم ایران در حوزه های فرهنگ و سیاست و دیپلماسی چه می باشند. سیوال دیگر این است که از این مولفه ها و عناصر به چه نحوی می توان برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد ؟ در پژوهش حاضر سعی شده است به صورت علمی به این سیوالات پاسخ داده شود.

    کلیدواژگان: قدرت نرم، استراتژی، جمهوری اسلامی، سیاست خارجی
  • سوناز نصیری* صفحات 303-328

    قدرت نرم و مباحث مرتبط با آن از جمله مفاهیمی است که در دو دهه اخیر در مجامع علمی و آکادمیک مطرح گردیده و دانشمندان حوزه علوم سیاسی درصدد تشریح قدرت نرم، منابع قدرت نرم و عوامل تاثیرگذار در افزایش و کاهش قدرت نرم در سطح عمومی هستند لذا هر کشوری به واسطه داشتن شرایط و ویژگی های منحصر به فرد خود از لحاظ ژیوپولتیکی، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و... دارای منابع متفاوت خواهد بود و لذا کارویژه های منابع و عوامل تاثیرگذار قدرت نرم در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران به عنوان کشوری با تمدن کهن و فرهنگ غنی که یکی از کشورهای موثر در عرصه جهانی از ابتدا تاکنون بوده است لزوم بازشناسی و معرفی و توجه به منابع قدرت نرم و همچنین شناخت عوامل جدید تاثیرگذار در افزایش قدرت نرم و یا عوامل تاثیرگذار در کاهش قدرت نرم وجود خواهد داشت. پس از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 تغییری اساسی در منابع قدرت نرم ایران حاصل گردید، ایران به واسطه پیشینه تاریخی و داشتن فرهنگ و تمدن باستانی همواره در ذهن جهانیان به عنوان کشوری کهن تداعی می گردید، پس از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران علاوه بر ذهنیت قبلی، محور قرار گرفتن ایدیولوژی و طرح منابع جدید سیاسی و اقتصادی علاوه بر منبع فرهنگی به صورت جدی منابع قدرت نرم ایران را متحول کرد. لذا ما در این پژوهش قصد داریم ضمن بازشناسی و معرفی منابع قدرت نرم ایران جایگاه کشور را در منطقه و جهان و نقاط ضعف، نقاط قوت و پتانسیل های آنرا نشان بدهیم.

    کلیدواژگان: قدرت نرم، خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران، لبنان، نقاط قوت، نقاط ضعف
|
  • Masoud Motalebi * Pages 1-33
    After the victory of the Islamic Revolution in Iran, anti-Shiism and Iranophobia are two important factors in most of the media in the Arab world, whether in written form such as Al-Hayat, Al-Sharq Al-Awsat, Akhbar Al-Khaleej, Al-Ittihad, Al-Riyadh or visually as a network. Al Jazeera, Al Arabiya, Al Arab. The purpose of this research, which has been written in a descriptive-analytical method based on "representation theory", is to study the role of the Saudi Al-Arabiya network in influencing the public opinion of the Arab world by representing some anti-Iranian and Shiite events. According to the theory of representation in the process of influencing public opinion, a media is never a neutral tool and a neutral mediator in presenting the image; Because the media relies on language and meaning, and language and meaning always rely on power in the context of discourse. According to the "biased representation" theory, the Al-Arabiya network, based on the Wahhabi ideology, traces and pursues a policy of Iranophobia and anti-Shiism in a way that even Iran is more dangerous to the Arab world than the Zionist regime. The results of the present study show that in the process of Saudi psycho-media operations against Islamic Iran and also deciphering the revelation of Arab-Israeli relations in the media dictionary of Al-Arabiya network, the Islamic Republic should be portrayed as an anti-Sunni military. It has nothing to do but suppress the Sunnis of the region and dominate the Islamic and Arab world in the form of the Shiite Crescent.
    Keywords: Media, public opinion, Al-Arabiya Network, Iran phobia, Anti-Shiite, The Arab world
  • Hossein Safari, Mirmahmoud Sadat, Amirali Ketabi * Pages 35-63

    Given the importance of the leap in production and economic growth in the words of the Supreme Leader on the subject of soft economic warfare, finding markets and new strategic revenue-generating measures for the Islamic Republic of Iran is inevitable. Therefore, presenting creative strategic economic models in line with the orders of the Supreme Leader in order to achieve a leap in production, dynamic employment and new sources of income for the country in the matter of soft economic war is vital. Is. In this study, first, the nature of soft economic warfare and the communicative policies of Imam Khamenei's resistance economy (as) as a solution to combat that new concept and the strategic capacities of the resistance economy based on his orders were reviewed. گشت. The blue ocean model was then used as a practical and creative tool to identify new areas of economics and revenue generation; Using the above materials and taking advantage of the economic capacity of Iranian and foreign students and graduates committed and interested in the system of the Islamic Republic at home and abroad, Iranian businessmen, the rich and business owners interested in c In Iran, in friendly or neutral countries, a creative model was presented in order to identify strategic economic-political measures to achieve a leap in production and capacity building. Then, in order to evaluate the feasibility of the proposed model as a weapon for resistance to soft economic warfare.

    Keywords: Soft economic warfare, communication policies of the resistance economy, Blue Ocean Strategy, leap in production
  • Khatoon Vakili * Pages 65-94

    The 2030 Document is apparently the most comprehensive action the international community. It has agreed on since 2015 to achieve sustainable development. Education, which is the fourth main purpose of this document, contains guidelines that try to show themselves in the form of universal rules. this principle is the manifestation of a kind of humanist thinking that is rooted in the will and practical plan of Western and developed countries for the rest of the world. This fact is a proof that the 2030 Document is theoretically considered as a source of soft threat that, regardless of the values, culture and intellectual and moral principles of diverse human societies, intends to harm them with interests and policies of some of the great and influential powers in the United Nations. Following such an unpleasant fact, the present article intends to present the Iranian and Islamic model in the field of education with a localization approach. The main question of the research is what characteristics can be considered to provide such a model? And basically, through what sources can these characteristics be known? The results of the research show us that the important and key characteristics should be obtained from the upstream documents of Islamic Republic of Iran. These characteristics which are in fundamental contradiction with the 2030 Document in their intellectual and philosophical foundations help us to introduce an indigenous Iranian and Islamic model. Analytical and descriptive methods of data, documents and sets of rules help us to raise various issues.

    Keywords: 2030 Document, Soft threat, indigenous model, Education, Philosophy of Islamic Education
  • Ali Darabi * Pages 95-121
    Ayatollah Alozmah sayed Ali Khamenei in the statement of the second step of the Islamic Revolution, while reviewing the 40-year experience of the revolution, with reference to the second step of the revolution, with the topics and basic recommendations in sections such as science and research, spirituality and ethics, economics, justice and struggle With corruption, independence and freedom, national dignity and foreign relations and demarcation with the enemy, they raise the lifestyle, but before these topics, one of the points they point out is the issue of propaganda policy and the media and propaganda siege of the enemy, regardless of They are the realization of the steps of the revolution is not possible. The present descriptive-analytical article tries to show that the advanced and all-encompassing media tools have given a very dangerous possibility to the anti-spiritual and anti-moral centers, and now the increasing media attack of the enemies on the youth, teenagers and even infants. It is visible. The results and findings of the study show that according to the emphasis of the Supreme Leader, attention to media policy can be applied to critical skills as one of the sections of media literacy while providing failure of the propaganda siege of the domination system facilitates the realization of the second step of the statement. It will be a charter for the "second stage of self-construction, socialization and civilization" of the Islamic Revolution.
    Keywords: Statement of the Second Step of the Revolution, Media Literacy, Media Policy, Media Aggression
  • Rasoul Afkhami, Behshid Arfania *, Mohsen Mohebi Pages 123-157
    Today, international NGOs due to the nature of nonprofits andVoluntarily, they have attracted the attention of the main players of international law and have been able toPlay an important role in the formation and implementation of international rules.A non-governmental organization is a nonprofit whose members are citizensor a collection of citizens of one or more countries whose type of activity is intended to beResponding to the needs of people in the community or communities with which the organization cooperatesIt is determined.But the UNITED NATIONS Public Information Administration provides the following definition:is available to any NGOs and voluntary organizations at the local level,It operates nationally or internationally, and is run by people of common highness.Humanitarian services, paying attention to government actions, monitoring policiesAdopted by the government and encouraged political participation in foreign affairs, in numberThe activities of this organization are located. Such organizations, with analysis and expertiseAffairs play the same role as alarming mechanisms. About the positionAnd the importance of NGOs is enough to remind you that in 1948,45 NGOs had gained advisory positions with the United Nations andCurrently, 2,719 organizations have advisory positions with the Economic and Social CouncilEcosuk and about 400 NGOs did not have advisory positions."Sustainable Development Commission".
    Keywords: Peace.soft power, NGOs, sports, Olympic Games, international relations
  • Hossein Hadidi * Pages 179-207

    One of the dimensions and areas of research on soft power is research on this fact from the perspective of the prayers of Sahifa Sajjadieh. The time of Imam Sajjad (AS) is one of the most difficult and glorious periods after the advent of Islam. They lived in a time when the oppressive rule of the Umayyads ruled over the entire Islamic society and promoted the customs of ignorance by force. Imam Sajjad (AS) chose an effective soft weapon called "prayer" to deal with soft threats and soft war with enemies. The main purpose of this study is to answer the important question of what was the soft power of Imam Sajjad (AS) in the prayers of Sahifa Sajjadieh and what methods did he use in this regard? In the present article, a descriptive-analytical method has been tried to study and analyze the principles and methods that Imam Sajjad (AS) has paid attention to and used in soft power. The findings of the research indicate that Imam Sajjad (AS) in the form of a soft weapon, ie "prayer", according to the principles and areas of the Islamic approach to soft power, have refined, promoted and strengthened the epistemological pillars of Islam. Also, by carefully reading the prayers of Sahifa Sajjadieh, we will realize that Imam Sajjad (AS) considers the soft power in this valuable book to be effective in giving insight and informing people about issues and issues, in guiding society and human growth.

    Keywords: Imam Sajjad (AS), Sahifa Sajjadieh, Soft power, Umayyads
  • Payam Tirandaz Pages 209-248

    To play an effective role in soft warfare, media need to employ apt, believing and capable human force in addition to modern knowledge and technologies. The solution to this concern depends on recognizing the individual's talents and guiding him in the right direction. For this reason, it is necessary to identify the competencies required to work in different occupational groups in the field of media and to develop a competency model for talent identification in each occupational group.The research method used is a mixed exploratory method whose statistical population was in the qualitative section of 18 media experts in the country who were purposefully selected and interviewed semi-structured.Then, in the quantitative section, 360 reporters of Fars News Agency were measured in comparison with the model to identify the degree of compliance of each person with the required competencies and to extract her strengths, improvements and weaknesses. At the end of this process, a resume based on the competency model and the individual's scores on those competencies were provided to him / her, which provide a tool for the Personal Development Plan (PIP) and determining the path of professional growth.

    Keywords: Talent Management, Competency Model, Competency Assessment, Media, news agency, Fars News Agency
  • Mohammadreza Sharaf, Habib Ollah Fazeli * Pages 211-244

    Migration has always been one of the main ways for a human to adapt to his problems. Afghan immigrants have formatted the largest immigrant population in Iran. The presence of Afghan immigrants, in addition to the problems, has also created opportunities for the country. This study seeks to examine the various economic, cultural, social, and political capacities of the presence of Afghan immigrants in Iran in synergy of soft power between Iran and Afghanistan with a descriptive and analytical perspective in the form of a library method of various online and offline sources. The results of the present study show that the presence of Afghan migrants and workers, is effective in the prosperity of production and economic development of both countries, expands trade relations with Afghanistan and attracts capital, plays a role in transmitting cultural values and increasing cultural relations between the two countries. As a result, it promotes synergy of Iran and Afghanistan’s soft power and enables the two countries to support each other in the international arena.

    Keywords: Immigrant, Afghanistan, Soft power, cultural relations, Economic Prosperity
  • Seyed Abolghasem Fazaeli *, Hadi Zeini Molkabad Pages 245-276

    The soft threat is today one of the most effective, efficient, least costly, and at the same time the most dangerous and complex type of threat against the national security of a country, which is at the lowest cost and without military campaign and eliminates physical resistance, emotions, thoughts, beliefs and values. Attacks the ideals and culture of a nation and political system; However, the role of prayer, as a weapon of the believer, has not been considered despite its effectiveness from the perspective of the Qur'an and hadiths; Therefore, this research has explained the position and role of prayer in soft warfare by descriptive-analytical method and relying on semantic knowledge. The semantics of prayer in the Holy Quran and its validation with common concepts and literature in soft war showed that prayer is in fact a powerful and effective tool in soft war and the manners of the prophets and infallible imams have been considered and its prominent example is crystallized in Sahifa Sajjadieh.

    Keywords: soft warfare, semantics, Prayer, Quran
  • Parviz Ahadi * Pages 277-302

    the present study examines the components and elements of the soft power of the islamic republic of iran in the 21 st century . in this study , in addition to explaining the components and elements , it has been tried to explain the importance and way of application of this power to advance the aims of the foreign policy of the islamic republic of iran . the most important argument here is that the islamic republic of iran can achieve its strong power in critical condition by increasing its soft power in normal conditions , as it penetrates the thoughts and hearts of others . iran can take advantage of its soft power and to achieve its national power to develop its strategy , strategy as well as its desired values in a way that makes use of the two national and national dimensions of its power production components . The importance of strengthening and implementing soft power is made by the governments of the Islamic Republic of Iran in the age of globalization and the spread of relations between communities . The question now is what is the most important components and elements of Iran 's soft power in the fields of culture and politics and diplomacy . the other question is , how can these components and elements be used to advance the goals of the foreign policy of the islamic republic of iran ? in this study , we have tried to answer these questions scientifically.

    Keywords: Soft power, strategy, Islamic Republic, Foreign Policy