فهرست مطالب

مجله پایش
سال بیستم شماره 3 (پیاپی 97، خرداد و تیر 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بهزاد دماری، مریم تاج آبادی ابراهیمی، الناز جعفروند* صفحات 263-273
    مقدمه

    مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر به یک نگرانی عمده در سراسر جهان تبدیل شده است. از عوامل تغذیه ای موثر در کنترل این بیماری ها، غذاهای فراسودمند مانند پروبیوتیک ها، پره بیوتیک ها و سین بیوتیک ها هستند. این مطالعه با هدف بررسی و ساماندهی وضعیت موجود و ارایه نقشه راهی برای آینده صنعت پروبیوتیک ها و غذاهای فراسودمند طراحی شده است.

    مواد و روش کار

    مطاله حاضر یک بررسی کیفی بود که در سال 1394 توسط انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند با همکاری موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. در این مطالعه از چارچوب خلاصه سیاستی و در سه بخش شناحت، جهت گیری و نظام استقرار در طراحی این مطالعه استفاده شده است. جمع آوری اطلاعات به سه روش مرور منابع علمی، بحث گروهی متمرکز ذینفعان و پرسشنامه کتبی صورت گرفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل گردید.

    یافته ها

    تعداد کارخانه های تولید کننده محصولات پروبیوتیک در کشور 85 مورد بوده و 163 محصول پروبیوتیک مجوز تولید دریافت کرده بودند. رشد سالانه بازار پروبیوتیک در ایران از سال 2009 تا 2014، منفی 54 درصد بود. نقاط تمرکز سیاست توسعه پروبیوتیک ها و غذاهای فراسودمند در سه حوزه قانون- سیاستی، فرهنگی- رفتاری و ساختاری- عملیاتی توزیع شده است و توسعه این صنعت منوط به برنامه ریزی و اجرا در هر سه حوزه است.

    نتیجه گیری

    برای توسعه صنعت پروبیوتیک لازم است دانش سیاست گذاران و گروه مصرف کنندگان در ارتباط با محصولات پروبیوتیک افزایش یابد و همزمان امنیت سرمایه گذاری در این حوزه تامین شده و نظامی برای رصد توسعه این صنعت و رفع مشکلات آن استقرار یابد.

    کلیدواژگان: پروبیوتیک، پره بیوتیک، خلاصه سیاستی، بحث گروهی متمرکز
  • ابراهیم جعفری پویان، علی محمد مصدق راد، مریم مزینانی* صفحات 275-284
    مقدمه

    دسترسی به اطلاعات متناسب اساس تصمیم گیری و انتخاب صحیح است. با این وجود، مردم اطلاعات بسیار اندکی از ساختارها، فرآیندها و پیامدهای بیمارستان ها وکیفیت، قیمت وکارایی خدمات ارایه شده در اختیار دارند. تجارب دیگر کشورها نشان می دهد که وجود تمایل و اراده در مسیولان می تواند یکی از قوی ترین پیشران ها برای ایجاد شفافیت باشد. هدف این پژوهش سنجش میزان تمایل مدیران سطوح مختلف بیمارستانها به ایجاد شفافیت در ارایه اطلاعات مرتبط با شاخص های بیمارستانها به عموم است.

    مواد و روش کار

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که به روش پیمایشی انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته بعد از تایید روایی صوری و محتوایی و پایایی، توسط 310 نفر از مدیران ارشد، میانی و عملیاتی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران تکمیل شد. تحلیل داده ها با کمک نرم افزار spss انجام گرفت.

    یافته ها

    بیشترین میزان تمایل مدیران نسبت به شفافیت اطلاعات، در حوزه شاخص های ساختاری و کمترین میزان در خصوص شاخص های پیامدی بیمارستانها بود. سطح مدیریتی، پست سازمانی و میزان تحصیلات با تمایل به شفافیت در ابعاد گوناگون آن ارتباط معنی دار داشت.

    نتیجه گیری

    وفق نتایج این مطالعه، مدیران بیمارستانی مطالعه به طور کلی تمایل نسبتا زیادی به شفافیت اطلاعات برای مردم دارند. سیاستگذاران می توانند با آگاهی نسبت به اولویت ها و تمایلات مدیران، شاخص های قابل انتشار اطلاعات بیمارستانی بومی کشور را شناسایی کرده و از شاخص هایی با حساسیت کمتر فرآیند شفافیت را در کشور آغاز کنند.

    کلیدواژگان: شفافیت، دسترسی آزاد به اطلاعات، مدیران بیمارستان
  • حسین اسدی، عقیل حبیبی سولا*، راحله حمیدی، سولماز ارشادی فرد، علی رضاپور، مهناز داوری صفحات 285-293
    مقدمه

    یکی از مهمترین عوامل نشان دهنده عملکرد بیمارستان، شاخص های بیمارستانی هستند. از شاخص ها برای مقایسه میزان خدمات، ارزیابی خدمات، مقایسه خدمات با استاندارد ها یا برای مقایسه با سالهای گذشته استفاده می شود. هدف این پژوهش تعیین شاخص های عملکردی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و مقایسه آن با استاندارد های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در سال 1398بود.

    مواد و روش کار

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که به بررسی شاخص های عملکردی 12 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل پرداخت. اطلاعات خام با مراجعه به واحد آمار معاونت درمان و بر طبق فرمهای نظام نوین آماری جهت استخراج شاخص های مورد نظر جمع آوری و با استفاده از نرم افزار spss22  تحلیل شد.

    یافته ها

    نسبت «تخت فعال به ثابت» در 9 بیمارستان 75 درصد، نسبت «عملکرد تخت، نسبت پذیرش به ازای هر تخت و متوسط اقامت بیمار» در 10 بیمارستان83/3 درصد و «فاصله چرخش تخت» در 7 بیمارستان58/4 درصد و در سطح مطلوب قرار داشتند. « درصد اشغال تخت» در 7 بیمارستان 58/4 درصد بود که در مقایسه با استاندارد های وزارت بهداشت در وضعیت نامطلوب بود. 

    نتیجه گیری

    شاخص های عملکردی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به استاندارد در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارند، اما نیازمند به ارتقا و اصلاحات، هستند. لذا لازم ست مدیران در جهت افزایش کارایی، اثربخشی و بهره برداری عملکرد آن مراکز تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

    کلیدواژگان: شاخص های عملکردی، بیمارستان، استاندارد
  • سیداحمد احمدی تیمورلویی، اعظم چوپانی، سمیرا یونسی خانقاهی*، غلامرضا بیاضیان، سعید رستم پور، رویا طزری صفحات 295-300
    مقدمه

    کودکان از گروه های آسیب پذیر در بیمارستان ها در خصوص سقوط به شمار می روند زیرا معمولا آسیب وارده به کودکان در اثر سقوط، ضربه به سر است که می تواند آسیب های جدی برای کودک به بار آورد. ولی تحقیقات محدودی در مورد پیشگیری از سقوط کودکان وجود دارد. این مطالعه باهدف تحلیل ریشه ای عوامل موثر در سقوط کودکان از تخت در بیمارستان  انجام شد.

    مواد و روش کار

    این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود. برای انجام پژوهش ابتدا رویدادهای ناخواسته، با استفاده از فرم ثبت خطای ماهانه اندازه گیری شد؛ سپس تحلیل ریشه ای مساله در شش مرحله، (شناسایی مساله، تشکیل تیم، تهیه اطلاعات اولیه و نقشه نهایی، شناسایی علل و ترسیم جداول، شناسایی راهکارها و اجرا و ارزیابی راهکارها) انجام شد.

    یافته ها

    عوامل ریشه ای در دو حیطه عوامل انسانی و فیزیکی شناسایی شدند که شامل ناکافی بودن آموزشهای پرستاران، نبود آموزش های موثر به همراه بیمار، مهار فیزیکی کودکان بی قرار، قدیمی بودن تعدادی از تخت ها، کوتاه بودن و فاصله زیاد بین نرده های تخت بود.

    نتیجه گیری

    آموزش همراه بیمار در خصوص بالا بودن نرده های تخت و عدم ترک کودک می تواند تاثیر زیادی در کاهش آمار  سقوط از تخت داشته باشد؛ همچنین استانداردسازی تخت های بیمارستانی، تهیه دستورالعمل های پیشگیری از سقوط برای پرستاران و آموزش های برقراری ارتباط موثر بین پرستار و همراه بیمار و شناسایی کودکان در معرض خطر زیاد می تواند در کاهش سقوط و آسیب های ناشی از آن کمک کننده باشد.

    کلیدواژگان: سقوط از تخت، بیمارستان کودکان، تحلیل ریشه ای علل ​​​​​​​
  • مهربان شهماری، مرضیه حسن پور* صفحات 301-310
    مقدمه

    هدف از آموزش به بیمار ایجاد رفتارهای مثبت در بیمار است. با این وجود یکی از بزرگترین موانع در اجرای آموزش و ارتباط موثر با بیمار، تفاوت زبان بین بیمار و ارایه دهندگان خدمات مراقبت سلامت است. از این رو مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی تاثیر موانع زبان برآموزش به بیمار در دنیا و ایران انجام شده است.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه مروری دامنه‏ای، مطالعات با هر نوع طراحی در زمینه تاثیر موانع زبان برآموزش به بیمار، به دو زبان فارسی و انگلیسی، در محدودیت زمانی 2020-2010 و در بانک‏های اطلاعاتی PubMed, Embase, Scopus, Web of Science, ProQuest Science, DirectSpringer,Cochranelibrary,Google, Scholar, ,MagIran SID, Iran Doc, ,,Iran Medex Elmnet با استفاده از کلید واژه های Communication Barriers, language barriers, communication, Patient education different language, Bi Language  Language obstacle, و معادل فارسی آن ها  جستجو شد.  

    یافته ها

    از میان 8900 مطالعه بررسی شده، در نهایت 16 مطالعه وارد این بررسی شد. نتایج مطالعات بررسی شده ارتباط واضح بین مهارت محدود زبان و مشکل در ارتباط با بیمار و در پی آن ارایه آموزش موثر به بیمار را، صرف نظر از محل تحقیقات انجام شده، نشان داد.

    نتیجه گیری

    این امر قابل قبول است که بین مهارت زبانی و ارایه خدمات آموزشی به بیمار ارتباط نزدیکی وجود دارد، به طوریکه نداشتن مهارت زبانی کافی مانع برقراری ارتباط موثر با بیمار جهت ارایه خدمات آموزشی می‎شود. با این وجود، محدودیت مطالعاتی که صرفا تاثیر موانع زبانی بر آموزش موثر به بیمار را بررسی کرده باشد، مشهود بوده و لزوم  انجام مطالعات بیشتر در این خصوص مطرح است.

    کلیدواژگان: موانع زبان، آموزش به بیمار، مرور دامنه ای
  • مرتضی مجاهدی، مجید اصغری، عباس عبادی، رضا ایلخانی، زهرا آقانوری*، علی منتظری صفحات 311-322
    مقدمه

    در طب ایرانی دیابت از نظر مزاجی به دو نوع گرم و سرد تقسیم و برای هر یک درمان‏ های متفاوت ذکر شده ‏است. هدف از این پژوهش، دست‏یابی به معیارهای مورد توافق متخصصان با تجربه طب ایرانی، جهت تعیین مزاج کودکان مبتلا به دیابت بود.

    مواد و روش کار

    در این تحقیق که طی سالهای 96-94 انجام شد، ابتدا معیارهای مطرح شده جهت تعیین مزاج بیماران دیابتی طی سه زیر مطالعه کیفی شامل؛ کتب معتبر طب ایرانی، مصاحبه با بیماران و متخصصان طب ایرانی، شناسایی و تحلیل شدند. سپس با استفاده از روش دلفی از 16 متخصص طب ایرانی، در خصوص اهمیت کمی و کیفی شاخص‏های به‏دست آمده طی سه دور نظرسنجی به عمل آمد. پس از هر دور پاسخ‏ها مورد تجزیه و تحلیل آماری و کیفی قرار گرفت و در نهایت شاخص ‏هایی که میانگین امتیاز بسیار خوب داشتند معیار اصلی و آنها که امتیاز خوب داشتند معیار فرعی تلقی شدند. 

    یافته ها

    پس از انجام سه دور دلفی؛ متخصصان، گزاره های میزان عطش، ملمس دست، ملمس کلیه، تاثیر‏پذیری از هوا، تاثیر‏پذیری از غذا و تهبج (پف دور چشم) را به عنوان معیارهای اصلی و علایمی همچون رنگ ادرار، بوی ادرار، رنگ چهره و رنگ چشم را به عنوان معیارهای فرعی در تشخیص مزاج کودکان دیابتی در نظر گرفتند.

    نتیجه گیری

    معیارهای به‏ دست آمده علاوه بر کمک به تشخیص انواع سوء مزاجات عام و عضوی ساده یا مادی، دقت کافی در افتراق دیابت گرم و سرد‏ را در کودکان دیابتی دارد. کمی‎سازی معیارهای به‏ دست آمده سبب افزایش دقت آنها در تشخیص مزاج بیماران شده است.

    کلیدواژگان: مزاج، دیابت، ذیابیطس، روش دلفی، طب ایرانی
  • کتایون ارفعی، فاطمه ناهیدی* صفحات 323-332
    مقدمه

    بارداری دوران ویژه ای در زندگی زنان است که، در بردارنده تغییرات گسترده، خصوصا از جنبه روحی و روانی است که، گاها خارج از کنترل بوده و منجر به ایجاد آسیبهای متفاوتی درسلامتی و بهزیستی مادر و کودک، میگردد، اما علی رغم اهمیت این موضوع اطلاعات کمی در این رابطه موجود است، لذا هدف از هدف مطالعه حاضر، شناخت بیشتر ابعاد روانشناختی چالش برانگیز بارداری، باتوجه به نقطه نظرات مادران بود.

    مواد و روش کار

    این تحقیق، یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی بود. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته فردی بر اساس راهنمای مصاحبه استاده شد. مشارکت کنندگان زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه های بهداشتی و درمانی شهر تهران بودند که، پس از انجام 28 مصاحبه ، داده ها به حد اشباع رسید و نهایتا اطلاعات موجود با نرم افزار 10 Maxqda مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    در این مطالعه زنان باردار، از گروه های مختلف اجتماعی و عمدتا خانه دار با تحصیلات سیکل تا دکترا؛ طیف سنی (41-18) سال و مرتبه بارداری اول تا پنجم، مشارکت داشتند. چهار طبقه، ترس از دست دادن، عدم کنترل ذهنی، افسردگی و تصویر بدنی منفی، به عنوان مهمترین چالشهای روانی مادران تبیین گردیدند.

    نتیجه گیری

    با توجه به ابعاد تبیین شده در این مطالعه، متصدیان امر سلامت مادران باید با آموزش و ارایه برنامه همه جانبه سلامت محور از بروز ترس، افسردگی و احساسات مبهم و منفی مادران کاسته و با توضیح در مورد برگشت پذیری بسیاری از تغییرات بارداری، مادران را در این عرصه یاری نمایند. بدیهی است که، درگیر کردن همسر، در حمایت از زن باردار، نقش حیاتی را در گذر ایمن از این دوران ایفا خواهد نمود.

    کلیدواژگان: بارداری، اختلالات خلقی، سلامت روان، معضلات روانشناختی
  • محمد ترکاشوند مرادآبادی، واحد سروش، زهرا ترکاشوند* صفحات 333-345
    مقدمه

    در طی گذار اپیدمیولوژیک و افزایش بیماری های مزمن، یکی از علل اصلی مرگ سرطان است. سرطان عامل سوم مرگ در ایران است. هدف مطالعه حاضر شناخت وضعیت و روند مرگ ناشی از سرطان و مقایسه آن در بین گروه های سن و جنسیتی در ایران در 1390 تا 1397 است.

    مواد و روش کار

    این مطالعه به تحلیل داده مرگ ناشی از سرطان در پایگاه داده سازمان ثبت احوال ایران پرداخته است. در این پایگاه تعداد 278301 مرگ سرطان برای سال های 1390-1397 ثبت شده است. شاخص میزان مرگ، به عنوان یک شاخص استاندارد در مقایسه استفاده شده و میزان مرگ ناشی از سرطان به تفکیک سن و جنسیت در هر سال محاسبه شد.

    یافته ها

    نتایج مطالعه نشان از این است که مرگ بر حسب علت سرطان در کشور افزایش یافته است. میزان مرگ سرطان (در 100 هزار) از 38 نفر در سال 1390 به 47 نفر در سال 1397 افزایش یافته است. میزان مرگ و افزایش آن در بین مردان بالاتر از زنان است. در طی گروه های سنی، بغیر از سنین بارداری، میزان مرگ در مردان بالاتر از زنان است. میانگین سن مرگ ناشی از سرطان برای مردان 60 و برای زنان 56 سال است. بر اساس شاخص سال های عمر از دست رفته، مرگ زودرس ناشی از سرطان در سال 1390 و 1395 به ترتیب در حدود 420 و 530 هزار نفرسال عمر از کشور گرفته است. این افزایش عمدتا ناشی از افزایش سرطان در سنین بزرگسالی و سالمندی به ویژه برای مردان است.

    نتیجه گیری

    سرطان به عنوان نتیجه گذار اپیدمیولوژیک در کشور افزایش یافته است و بهترین راه کنترل این بیماری پیشگیری از ابتلا به آن است. تجربه سایر کشورها حاکی از آن است که از طریق پیشگیری و سبک زندگی سلامت محور میتوان روند سرطان را کاهشی نمود. در جوامع پس از گذار اپیدمیولوژیک نیاز است در ارتقای سلامت صرفا به درمان اتکا نکرده و به نقش فرهنگ سازی و سیاست گذاری اجتماعی نیز تاکید نمود.

    کلیدواژگان: گذار اپیدمیولوژیک، مرگ، سرطان، سال های عمر از دست رفته، ایران
  • نگار صادقی، مجیده هروی کریموی*، ناهید رژه، علی منتظری صفحات 347-356
    مقدمه

    ترس از سقوط، ترس اصلی افراد مسن در جامعه، و یک عامل خطر مستقل برای کاهش تحرک و از دست دادن کیفیت زندگی است. برای ارزیابی ترس از افتادن به ابزاری استاندارد نیاز است. پرسشنامه اختصاصی ترس از افتادن در سالمندان Geriatric Fear of Falling Measure - GFFM یکی از ابزارهای رایج مورد استفاده برای این منظور است. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی اولیه نسخه فارسی پرسشنامه ترس از افتادن انجام شد.

    مواد و روش کار

    این پژوهش از نوع مطالعات روش شناختی بود که روی 250 سالمند انجام شد. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان ادبیات فارسی و سالمندان، روایی پرسشنامه به صورت کیفی تعیین گردید. روایی پرسشنامه ترس از افتادن در سالمندان از طریق سنجش روایی همگرا، سنجش همبستگی بین نسخه فارسی پرسشنامه GFFM و Activities Specific Balance Confidence  Scale - ABC و روایی سازه از طریق گروه های شناخته شده (وضعیت سلامتی در سالمندان) بررسی شد. پایایی ابزار با تحلیل همسانی درونی ارزیابی شد.

    یافته ها

    نتایج تحلیل مقایسه گروه های شناخته شده نشان داد که میانگین نمره کل مقیاس ترس از افتادن در سالمندان در افرادی که وضعیت سلامتی متوسطی داشتند به طور معنی دار بیشتر از سایر گروه های دیگر است. روایی همگرا بیانگر همبستگی معنی دار بین نسخه فارسی پرسشنامه GFFM و ABC بود. ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد و کل پرسشنامه بین 0/751 -0/892 می باشد.

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش، حاکی از روایی و پایایی مناسب نسخه فارسی پرسشنامه ترس از افتادن در سالمندان (GFFM) بود؛ به طوری که نشان داده شد که قابلیت به کارگیری در موقعیت های مختلف از جمله محیط های بالینی و تحقیقاتی را دارد. پیشنهاد می گردد در مطالعات آینده روایی سازه پرسشنامه  GFFM با استفاده از تحلیل عاملی در نمونه بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: اعتباریابی، سالمند، پرسشنامه ترس از افتادن در سالمندان (GFFM)
  • محمد امین شبانی، زهرا طاهری خرامه* صفحات 357-358

    سردبیر محترم، در حال حاضر، بزرگترین چالش برای سیستم های بهداشتی و اقتصادی در سراسر جهان ظهور بیماری همه گیر COVID-19 است. خطرات مرتبط با این همه گیری فقط شامل مسایل پزشکی نیست، بلکه پیامدهای زیان بار گسترده ای را برای مسایل اقتصادی روانی - اجتماعی، رفتاری، حکمرانی، محیطی و فناوری در پی داشته است]1[. این بیماری همه گیر به اقتصاد (به دلیل مشکلات اقتصادی، بیکاری، نا امنی مالی و فقر) آسیب رسانده است. محدودیت های اعمال شده باعث کاهش نیروی کار در تمام بخش های اقتصادی شده و باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل شده است. افراد با مشاغل کم درآمد و افراد خود اشتغال بیشترین تاثیرپذیری را به دلیل از دست دادن کار یا تعطیلی موقت کار خود متحمل شده اند. علاوه بر این، از آنجا که بحران COVID-19 به طور بالقوه آسیب های عاطفی طولانی مدت را تحمیل می کند، اثرات مخربی را بر سلامت جسمانی و روانی و کیفیت زندگی افراد جامعه به دنبال دارد. به نظر می رسد برخی از مباحث اساسی روانی-اجتماعی ناشی از این بیماری عبارتند از: عزای غیر طبیعی برای مرگ عزیزان، قرنطینه خانگی، اختلال در زندگی روزمره، افزایش حساسیت و وسواس در تمیز کردن و شستشو و ضدعفونی کردن. همچنین اضطراب، نگرانی و ناراحتی روانی آن، و در نهایت پریشانی عمومی روانشناختی و نیز مشکلات ناشی از شایعات و تضعیف سرمایه اجتماعی و اختلالات حوزه اجتماعی مشکلات مالی ناشی از بیکاری و قرنطینه خانگی، تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و تاثیرات اجتماعی- آموزشی- تفریحی در مختل کردن آن از دیگر مسایل مربوط به این رخداد تلقی می شود]2[...

    کلیدواژگان: مشارکت اجتماعی، مدیریت، بیماری کووید 19
|
  • ‌‌Behzad Damari, Maryam Tajabadi Ebrahimi, Elnaz Jafarvand* Pages 263-273

    Objective (s):

    Deaths from non-communicable diseases have become a major concern worldwide. Functional foods such as probiotics, prebiotics and synbiotics are effective nutritional factors in controlling non-communicable diseases. The purpose of this study was to review and organize the existing situation and design the future roadmap.

    Methods

    The present study was a qualitative study that conducted by the Society of Probiotic and Functional Foods in collaboration with the National Institute of Health Research of the Islamic Republic of Iran in 2015. The policy brief was used in design and was formulated in three parts: cognition, orientation, and establishment of system. The information was collected through three methods of scientific resource review, stakeholder focus group discussion and written questionnaire. Data were analyzed using content analysis method.

    Results

    The number of probiotic factories was 85 and 163 probiotic products had received production licenses in the country. The annual growth of the probiotic market from 2009 to 2014 was negative (54%). The policy focus areas for the development of probiotics and functional foods were distributed in three areas: legal policy, behavioral culture and operational structure and the development of this industry depends on planning and implementation in all three areas.

    Conclusion

    To develop the probiotic industry it is necessary to increase the knowledge of policy makers and consumer groups about probiotic products. Indeed, investment security in this area be provided and a system be deployed to monitor the development of the industry and solve its problems.

    Keywords: Probiotics, Prebiotics, Policy Brief, Focus Group Discussion
  • Ebrahim Jaafaripooyan, Ali Mohammad Mosadegh Rad, Maryam Mazinani* Pages 275-284

    Objective (s):

    Access to relevant information is the basis for making the right decision and choice. However, people have very little information about the structures, processes and outcome of hospitals and the quality, price and efficiency of services provided. The experiences of other countries have shown that the first step to move towards transparency is the tendency and determination of the authorities. This research then aimed to measure the tendency of hospital managers to be transparent in disclosing information to public.

    Methods

    The present study was an applied descriptive study using survey method. A questionnaire was developed by research team and used after confirming the face and content validity as well as its reliability. This questionnaire was completed by 310 senior, middle and operational managers of genral public hosptials affilated to Tehran University of Medical Sciences (TUMS). Data analysis was performed using SPSS software.

    Results

    The highest tendency of participants was towards information transparency related to the structural indicators and the lowest was in outcome indicators of hospitals. Management level, organizational position and level of education showed significant relationship with the tendency to transparency in its various dimensions.

    Conclusion

    Hospital managers have a relatively strong tendency for transparency of information in the general public hospitals. Taking knowledge of the priorities and desires of managers, policymakers might be able to identify the disclosable performance indicators. Public disclosure of less sensitive indicators (i.e. structural indicators) might pave the way for the transparency practices.

    Keywords: Transparency, Open Access Dataset, Hospital Administrator
  • Hosein Asadi, Aghil Habibi Soola*, Raheleh Hamidi, Solmaz Ershadifard, Ali Rezapour, Mahnaz Davari Pages 285-293

    Objective (s):

    Hospital indicators are very important in indicating their performance. Indicators are used as a tool to compare the number of services, evaluate services, compare services with standards or compare them with previous years. The aim of this study was to determine performance indicators of hospitals in a number of teaching hospitals and comparing them with performance indicators of Ministry of Health and Medical Education, 2019

    Methods

    This was a cross-sectional study that descriptively examined the performance indicators of 12 hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences. The data were collected by referring to statistical unit of health deputy and analyzed using SPSS22 software.

    Results

    The ratio of active beds to fixed in 9 hospitals (75%), bed performance ratio, admission ratio per bed and average length of stay in 10 hospitals (83.3%) and bed turnover interval in 7 hospitals (58.4%) were desirable. The bed occupancy ratio in 7 hospitals (58.4%) was poor compared to the standards.

    Conclusion

    The performance indicators of the hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences were relatively good compared to the standards. However, there is a need for promotion and improvements. Therefore, it is necessary that managers take the necessary proceedings to increase hospitals’ performance indicators.

    Keywords: Performance indicators, hospital, standard
  • Seyed Ahmad Ahmadi Teymourlouy, Azam Choopani, Samira Unesi Kjnaghahi*, Gholamreza Bayazian, Saeed Rostam Pour, Roya Tazari Pages 295-300

    Objective (s):

    Children are one of the most vulnerable groups in falls from hospital beds, because usually this might cause head injurie. There are limited researches to prevent children from falling. Therefore, this study was performed to analyze the roots cause factors affecting the fall in children.

    Methods

    This was a cross-sectional study. First the adverse events were measured using a monthly error recording form, then the root cause analysis of the problem was performed in six steps, problem identification, team formation, preparation of initial information and final map, identification of causes and drawing tables, identification of solutions and implementation and assessment of solutions.

    Results

    Lack of effective training of patient companions, old hospital beds, short, and long distance between bed railings, training of nurses, and controlling of the restless children were obtained as a root causes based on futuristic barrier analysis. The solutions were identified and implemented and the comparison of statistics before and after the implementation of the strategies showed that the rate of falling from the bed in the third quarter of the year has reached to zero percent.

    Conclusion

    Educating the patient companions about the keeping of the bed railings high and not leaving the child can have a great impact on reducing falls. Also, standardizing hospital beds, providing fall prevention guidelines for nurses, training the effective communication skills, and identifying high-risk children can help to reduce falls and injuries.

    Keywords: Falling from Bed, Children's Hospital, Root Cause Analysis
  • Mehraban Shahmari, Marzieh Hasanpour* Pages 301-310

    Objective (s):

    The purpose of patient education is creating positive behaviors.  However, one of the biggest barriers of effective patient education and communication is differences of language between patients and health care providers. This study aimed to review the impact of language barriers on patient education worldwide.

    Methods

    In this scoping review, papers both in Persian and English related to patient education language barriers were searched using the following databases: PubMed, Embase, Scopus, and Web of Science, ProQuest, Science Direct, Springer, Cochrane library, Google Scholar, MagIran, SID, Iran Doc, IranMedex and Elmnet during 2010 to 2020. The keywords included communication barriers, language barriers, communication, patient education, Bi language, language obstacle in both Persian and English.

    Results

    In all 8900 citations were retrieved. Of these 16 studies were relevant included in this study. The results of the studies showed a clear association between limited language skills and difficulty in communicating with patients and providing effective patient education, regardless of the research settings.

    Conclusion

    There is a close relationship between language skills and the provision of educational services to the patient. Lack of sufficient language skills prevents effective communication with patients. However, the limitations of studies that have only examined the effect of language barriers on effective patient education are evident, and there is a need for further studies on the topic.

    Keywords: Patient education, Language Barriers, Scoping Review
  • Morteza Mojahedi, Majid Asghari, Abbas Ebadi, Reza Ilkhani, Zahra Aghauri*, Ali Montazeri Pages 311-322

    Objective (s):

    In Persian Medicine (PM) diabetes mellitus is known as a dystempramental diseases (Su-e-mizaj) and is divided into two main types, hot and cold. Achieving agreed diagnostic criteria among PM experts for standardizing such criteria for identification of ‎two types of diabetes and its management is essential. This study aimed to examine diabetes mizaj criteria via consensus of PM physicians.

    Methods

    This was a cross sectional survey and conducted by the Delphy method. Diabetes mizaj symptoms was collected from PM literature, and patient and PM experts interview. Sixteen PM experts were requested to evaluate quantitative and qualitative value of these symptoms during 3 rounds of Delphi.

    Results

    Based on the results of third round; thirst, touch condition of hand and kidney, impressibility of air and food and face puffing, were considered as major criteria and urine color and smell and face and eye color were considered as minor criteria for identification of diabetic children Mizaj or Su-e-mizaj

    Conclusion

    This study extracted the agreed criteria for determining the diabetic children Mizaj. These criteria, can be used to diagnose, different Su-e-mizaj of hole body and organs and so two types of diabetes (hot and cold) in diabetic children. Quantifying the intended criteria might lead to more exact diagnosis of the patients’ mizaj.

    Keywords: Diabetes, Ziabites, mizaj, Delphi method
  • Katayoun Arfaie, Fatemeh Nahidi* Pages 323-332

    Objective (s):

    Pregnancy is a distinct period in the womenchr('39')s life, which involves extensive changes, especially in the psychological aspects, which are sometimes out of control and lead to different damages to the health and well-being of mother and child. However, despite the importance of this issue, little information is available in this regard. Thus the purpose of the study was to better understand the psychological challenges of pregnancy.

    Methods

    This was a qualitative study with a conventional content analysis approach that conducted in 2017. Data was collected from in-depth semi-structured individual interviews. The participants were pregnant women who were referred to health care services in Tehran. After 28 interviews, the data saturation achieved and finally the available data were analyzed with Maxqda 10 software.

    Results

    Mothers from different social back grounds, educational levels and aged 18-41 years old, participated in the study. The analysis indicated 4 categories (fear of loss, negative body image, depression and lake of mental control) were explored as mothers’ psychology challenges in pregnancy.

    Conclusion

    Maternal health care providers should reduce maternal anxiety by providing a comprehensive health-oriented program and education about the dimensions and reversibility of pregnancy events.

    Keywords: pregnancy, Mood disorders, Psychology, Mental health
  • Mohammad Torkashvand Moradabadi, Wahed Soroush, Zahra Torkashvand* Pages 333-345

    Objective (s):

    Cancer is one of the leading causes of death. Cancer is the third leading cause of death in Iran. The goal of this study was to identify the trends in cancer mortality by age and sex in Iran from 2011 to 2018.

    Methods

    We analyzed cancer mortality data available in the Civil Registration Organization. A total of 278301 cancer deaths were registered in this database during 2011-2018. The rate of cancer deaths was then compared by age, sex, and time.  

    Results

    The cancer death rate (per 100,000) has increased from 38 in 2011 to 47 in 2017. The mean age of mortality by cancer, death rate, and its increase was higher among men than women. Premature death due to cancer has increased from 420 to 530 thousand person-years of life during 2011 to 2016, respectively. This increase was mainly due to an increase in adulthood cancer and old age, especially among the male gender.

    Conclusion

    Cancer deaths have increased in Iran since cancer has increased in the country as an epidemiological transition consequence. To overcome such excess mortality preventive measures are recommended.

    Keywords: Demographic Transition, Death, Cancer, Years of Life Lost, YLL, Iran
  • Negar Sadeghi, Majideh Heravi- Karimooi*, Nahid Rejeh, Ali Montazeri Pages 347-356

    Objective (s):

    Fear of falling is the main fear among older adults and is an independent risk factor for decreased mobility and quality of life. Therefore, a standard tool is needed to assess the fear of falling. The Geriatric Fear of Falling Measure is one of the common tools that used for this purpose. The present study aimed to translate and initially validate the Persian version of the questionnaire in Iran.

    Methods

    This was a methodological study and was conducted on 200 elderly people. After translating and obtaining opinions of experts, the content and face validity of the questionnaire were determined qualitatively. Then, the validity of the GFFM was assessed through convergent validity (correlation test between the Persian version of the GFFM and the Activities Specific Balance Confidence Scale-ABC questionnaire) and known group comparison. Reliability was evaluated using internal consistency (Cronbachchr('39')s alpha).

    Results

    The results obtained from known groups comparison indicated that the questionnaire well differentiated among participants who were differed in self-reported health condition. The convergent validity showed a significant correlation between the Persian version of the GFFM and the ABC questionnaires. The Cronbachchr('39')s alpha coefficient for the dimensions and the total questionnaire was between 0.75 and 0.89.

    Conclusion

    The findings indicated that the Persian version of the GFFM is a valid instrument and can be used in a variety of situations, including clinical and research environments. It is suggested that the future studies assess the structural validity of the GFFM using factor analysis with a bigger sample size.

    Keywords: Validation, older, Geriatric fear of falling measure
  • Mohammadamin Shabani, Zahra Taheri-Kharameh* Pages 357-358