فهرست مطالب

مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 11، بهار 1400)

مجله مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 11، بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ایمان خدابنده بایگی، سید مهدی شریفی* صفحات 11-44

    نیروی انسانی خلاق، سرمایه ای حیاتی برای سازمان های رسانه ای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمان ها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانه ای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. به منظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز خلاقیت در خبرگزاری صداو سیما، از پرسشنامه استاندارد «چشم انداز موقعیتی[1]» استفاده شده است. این پرسشنامه شامل 9 بعد و 9 سوال برای سنجش ابعاد جو سازمانی است. خبرگزاری صدا و سیما، به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شده است. بنا بر نتایج به دست آمده، این خبرگزاری برای بهبود جو سازمانی خود، لازم است تمایل شغلی کارکنان خود را بالا ببرد، آزادی عمل آنها را افزایش دهد و شرایط کاری محافظه کارانه را از بین ببرد. 

    کلیدواژگان: خبرگزاری صدا و سیما، مدیریت رسانه ای، نیروی انسانی، خلاقیت حرفه ای، خبر
  • محبوبه علی آقایی، علی اکبر رزمجو*، جهاندار امیری صفحات 45-80
    هدف این پژوهش، شناخت عوامل موثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکه تلویزیونی «زاگرس» است. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری، مشتمل بر ساکنان شهر کرمانشاه است. با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی و بر اساس فرمول کوکران، پرسشنامه در میان نمونه 400 نفری از این جامعه آماری (شامل 207 نفر زن و 193 نفر مرد)، توزیع و سپس اطلاعات گردآوری شده، با استفاده از نرم افزار spss تحلیل شد. 215 تن (معادل 53.75 درصد پاسخگویان) از اخبار این شبکه به میزان زیاد و خیلی زیاد ابراز رضایت کردند، همچنین 135 تن (33.75 درصد) به میزان متوسط و50 تن (12.5 درصد) رضایت خود را از اخبار این شبکه به میزان کم و خیلی کم ابراز کرده اند. در مجموع، مخاطبان در شهر کرمانشاه 67.34 درصد از اخبار شبکه زاگرس رضایت داشته اند.
    کلیدواژگان: خبرتلویزیونی، رضایت مخاطب، شبکه تلویزیونی زاگرس، مخاطب خبر، شهر کرمانشاه
  • پیام غنی پور*، سید علی روحانی صفحات 81-102

    در سال های اخیر، به واسطه تحولات فراوان در حوزه تولید و نمایش فیلم در ایران، گرایش به وجوه هنری و متفاوت در گونه های مختلف فیلم سازی، منجر به تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه شد. این گروه با حمایت های دولتی توانست در مدت زمانی کوتاه، خود را در میان سینماگران و مخاطبان، به عنوان پایگاهی فرهنگی برای تولید فیلم هنری، مطرح کند. مشابه چنین فرایندی را می توان در تجربه تاریخی سینمای فرانسه در دهه شصت میلادی مشاهده کرد. این پژوهش می کوشد با بهره گیری از آرای پیر بوردیو، جامعه شناس فرانسوی، به ویژه نظریه میدان وی و مفاهیم پیرامونی آن، جایگاه فرهنگی گروه سینمایی هنر و تجربه در سینمای ایران را تحلیل کند. همچنین نشان دهد که سینمای هنر و تجربه، به منزله مجرایی برای سینمای هنری و تجربی، چگونه تلاش می کند در میدان قدرت سینمای ایران، برای خود زیرمیدانی با ویژگی خودمختاری تعریف کند و در این زمینه، تا چه حد موفق بوده است.

    کلیدواژگان: سینمای ایران، فیلم های گروه هنر و تجربه، پیر بوردیو، نظریه میدان
  • طاهر براتچیان، شهناز هاشمی*، علی جعفری، محمد سلطانی فر صفحات 103-128

    هدف این پژوهش، مقایسه عوامل موثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکه های اجتماعی در مقایسه با شبکه های ماهواره ای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعه آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه‏ های ماهواره ای یا شبکه‏ های اجتماعی استفاده می کنند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، معادل با 400 تن انتخاب شده است. روش نمونه گیری، خوشه ای، چندمرحله ای و تصادفی است. یافته ها نشان می دهد پاسخگویان، کسب اخبار از شبکه های اجتماعی را به شبکه های ماهواره ای ترجیح می دهند. از عوامل موثر بر این گرایش، می توان به جذابیت های محتوایی بیشتر اخبار در شبکه های اجتماعی اشاره کرد. در مقابل، اخبار شبکه های ماهواره ای، در شاخص هایی همچون اعتماد، صحت و شفافیت، سرعت انتشار، بی طرفی، عدم سانسور، موضوعات متنوع و مورد علاقه و نیاز مخاطبان، ارجح هستند.

    کلیدواژگان: شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی، اخبار، شهروندان اردبیل
  • حبیب الله مازندرانی، علی محمد مزیدی شرف آبادی*، علیرضا افشانی صفحات 129-150
    هدف این پژوهش، طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با استفاده از نظریه زمینه ای (Grounded Theory) است که نظریه داده بنیاد نیز می نامند. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی است. جامعه آماری پژوهش را متخصصان حوزه فیلم، تهیه کنندگان سینما، کارگردانان، کارشناسان و مدیران فرهنگی تشکیل می دهند و 22 تن نیز براساس اشباع نظری انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته است و تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافته ها نشان می دهند که برای بهبود وضعیت سینمای دفاع مقدس، باید بسترهایی را فراهم کرد که موجب افزایش تولیدات آن می شوند. این بسترها عبارتند از ،  حذف نگاه حاکمیتی از فیلمهای دفاع مقدس ، تحکیم زیر ساخت های فنی در مراحل تولید این آثار ، تقویت بودجه تولید و تامین پشتوانه پژوهشی برای نگارش فیلمنامه.
    کلیدواژگان: سینمای ایران، فیلم های دفاع مقدس، تولید فیلم، نظریه زمینه ای
  • رضا سربخش*، حسین میرزاپور، رئوف سربخش صفحات 151-181
    هدف این پژوهش دستیابی به ویژگی های یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیین های نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگی های متمایز انیمیشن های تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک می پردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون و میکی ماوس که از شبکه های کودک آمریکا پخش شده است و تحلیل آنها، مهم ترین ویژگی های انیمیشن های تلویزیونی آیینی را به دست آوردند. یافته ها حاکی از آن است که انیمیشن های موفق آیینی با استفاده از روایت غیرمستقیم، ایجاد الگوهای تقلیدی با شخصیت پردازی مناسب، تاکید بر حرکت (به جای گفت وگومحوری)، فضای بصری جذاب و تعدد و تکرار، توانسته اند در شکل دهی آیین ها در ذهن کودکان تاثیری مهم داشته باشند. طبق نظریه یادگیری اجتماعی، کودک با جذب شدن به انیمیشن، از رفتار شخصیت های موردعلاقه خود در تلویزیون، تقلید می کند و این روند، در نهایت- به دلیل تکرار در زمان های مختلف- به یک الگوی رفتاری تبدیل می شود. باتوجه به الگوپذیری کودکان و علاقه مندی آنها به انیمیشن، سیاست تولیدی مدیران و هنرمندان عرصه انیمیشن تلویزیونی باید در این حوزه تغییر کرده و شاهد تولید انیمیشن های جذاب تری با موضوع آیین های نمایشی باشیم.
    کلیدواژگان: فیلم انیمیشن، ارتباطات آیینی، نظریه یادگیری اجتماعی، اسکوبی دو، چارلی براون، میکی ماوس
|
  • Iman Khodabandeh Bygee, Sayed Mehdi Sharifi * Pages 11-44

    Creative human resource is a vital asset for every media organization. But, in addition, to do this creative manpower, the conditions in which the creativity emerges are also important. This research is opting to assess the necessary conditions for the emergence of creativity. To achieve this goal, a survey is done to examine the organizational Atmosphere suitable for creativity to manifest itself by applying a standard questionnaire for situational outlook. This questionnaire covers 9 perspectives plus 9 questions to assess the aspects of organizational Atmosphere. In this process, IRIB’s News Agency was selected as a statistical population. According to the findings, IRIB News Agency must enhance its personnel job satisfaction, give them more freedom of action and diminish conservative working practices.

    Keywords: IRIB News Agency, Media Management, human resource, Professional Creativity, News
  • Mahboubeh Aliaghaei, Aliakbar Razmjoo *, Jahandar Amiri Pages 45-80
    The aim of this research is to understand about the effective factors on Kermanshah’s audience satisfaction from Zagros TV network news broadcast. To achieve this, a survey research is done by using questionnaires. The inhabitants of Kermanshah were taken as statistical population of the research. By the help of multistage cluster sampling & random sampling based on Cochran’s formula, 400 questionnaires were distributed among audience to answer (including 207 female & 193 male). Then, the data was collected & analyzed by SPSS method. 215 persons (equal to 53.75% of respondents) expressed their satisfaction to a high & very high extent from the news broadcast of Zagros TV network. Also, 135 persons (equal to 33.75%) were moderately satisfied & 50 persons (equal to 12.5%) showed their dissatisfaction to low and very low extent. On the whole 67.34% of audience in Kermanshah were satisfied with Zagros news broadcast.
    Keywords: TV news, Audience Satisfaction, Zagros TV Network, News Audience, Kermanshah
  • Payam Ghanipour *, Ali Rohani Pages 81-102

    In recent years, due to the expanded evolutions in the field of producing & screening films in Iran, the tendency towards artistic aspects of filmmaking in different genres has led to the formation of the Art & Experience Cinema Institute. Under governmental support, this newly born institute could propound itself among filmmakers & audiences as a cultural base for producing art films. This occurrence very much resembles what happened in French Cinema during the 60s. The present research tries to take advantage of the views of French Sociologist “Pierre Bourdieu” and analyze the standpoint of Iran’s Art & Experience cinema based on his “Field Theory”. The research will also intend to show how Art & Experience cinema tries to define itself as an independent entity besides mainstream cinema having autonomous features. This research will also examine the fact that to what extent this effort has been successful.

    Keywords: Iranian cinema, Art & Experience Films, Pierre Bourdieu, field theory
  • Taher Baratchian, Shahnaz Hashemi *, Ali Jafari, Mohammad Soltanhfar Pages 103-128

    This research is opting to survey the effective factors on Ardabil’s audience who receive news via social networks in comparison to satellite networks. The methodology of the research surveys and it has applied questionnaire technic. The statistical population of the research is Ardabil’s citizens above 18 years old who use social & satellite networks. Sampling has been done according to Cochran’s formula with 400 persons. This is done by multistage cluster & random sampling. The outcome of the research shows that respondents prefer to receive news from social & satellite networks. On the contrary, satellite news has been preferred for features such as trust-building, accuracy, transparency, speed of circulation, impartiality, uncensored, and a variety of subjects that audiences are looking for.

    Keywords: Satellite networks, Social Networks, News, Ardabil’s Audience
  • Habibollah Mazandarani, Ali Mohammad Mazidi Sharafabadi *, Alireza Afshani Pages 129-150
    The goal of this research is to compile & design a model for promoting sacred defense cinema production with an approach of Grounded Theory. This research is applied in its nature and executed with a qualitative method. The statistical population of the research consists of film specialists, cinema producers, experts & cultural managers. Then, 22 persons were selected based on theoretical saturation. Semi-structured interviews were used as a tool of data collecting and then, they were analyzed in three stages of open, axial & selective coding. The findings show, to improve sacred defense cinema, there should be paths provided to cause an increase in productions. It is also necessary that authoritative views should be put aside and pay attention to technical & production infrastructures. An adequate budget for film production in line with the goals of sacred defense is a must. Strong research-based works together with core concepts values in providing suitable screenplays should also be paid special attention.
    Keywords: Iranian cinema, Film Production, Sacred Defense Films, Grounded theory
  • Reza Sarbakhsh *, Hossein Mirzapour, Raouf Sarbakhsh Pages 151-181
    The aim of this research is to find out about the fact that what are the features of a successful TV animation for representing ritual content in order to influence children. The present research has adopted a descriptive-analytical method to survey on the characteristics of distinct TV animations, and consequently, realize that how such concepts are received by children. In line with these goals, researchers have surveyed on three TV animations from American TV networks namely “Scooby-Doo, Charlie Brown & Mickey Mouse”. The analysis of the aforementioned animations provided the most important features of TV animation. The findings justify that successful ritual animations adopt indirect narrative while giving imitative patterns with suitable characterization, emphasizing on action (Rather than being dialogue oriented). In addition to that, attractive visual settings have succeeded in forming the rituals in children’s minds. According to Social Learning Theory, children who are attracted to animation, will imitate their popular characters and in turn this leads to a kind of behavioral modeling. Regarding the fact that children have a modeling reception through animation, then, this should remind artists & decision makers of TV animation to pay more attention in producing attractive animations with ritual subject matters.
    Keywords: Animation Film, ritual communications, social learning theory, Scooby-Doo, Charlie Brown, Mickey mouse