فهرست مطالب
ماهنامه معرفت
سال سیام شماره 3 (پیاپی 282، خرداد 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/04/22
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحه 5
این متن شرحی است بر کلام امام محمدباقر علیه السلام در باب اوصاف شیعیان واقعی به جابربن یزید جعفی. یکی از اوصاف شیعیان واقعی، محبوب واقع شدن نزد خدای متعال با تزیین اعمال و کردار درست است. محبوب واقع شدن نزد دیگران میلی است فطری که خدای متعال در نهاد بشر قرار داده است. اگر انسان عظمت الهی و ارزش محبوب شدن نزد خدای متعال را درک کند، محبت دیگران نزد او رنگ میبازد. البته جلب محبت دیگران از راه ادعای ایمان، تقوا، انقلابی بودن، اهل عبادت از جمله حیلههایی است که نمیتوان به وسیله آنها نزد خدا نفوذ کرد. ازاینرو، صدق و درستی در کارها، یکی از راههای محبوب واقع شدن است. همچنین، راه دیگر محبوب واقع شدن، شتافتن برای انجام کار خیرا ست. اگر بخواهیم محبت پایدار خدا را به دست آوریم، باید رفتارهایمان توجه ویژه خدا را جلب نماید. این مقاله به تفصیل به این موضوع می پردازد.
کلیدواژگان: محبوب واقع شدن، صدق، نفاق، شتافتن در کار خیر -
صفحه 10
مقاله حاضر در پی آن است تا مسئله عصمت انبیاء را از منظر ابن ابیجمهور احسایی تبیین و دیدگاه این متفکر بزرگ امامیه را در این راستا تشریح کند. ابن ابیجمهور احسایی (838912ق) بهعنوان شخصیتی که جایگاه مهمی در مسیر ادغام شاخههای مختلف نظری در سایه تعالیم امامی دارد، بر مبنای دیدگاه جمعگرای خود در زمینه منابع معرفتی، با ایجاد هماهنگی و همخوانی میان سه رویکرد کلامی، حکمی و عرفانی، عصمت نبی را اثبات میکند. ابتدا از منظر کلامی، با ارایه تقریری از نظریه لطف، سپس از دیدگاه حکمت الهی، با بهرهگیری از نظریه عنایت و در نهایت از نظرگاه عرفان اسلامی و از مجرای مقام خلیفگی انسان کامل و مفهوم اعتدال، ضرورت عصمت نبی و گستره آن را اثبات کرده است. از امتیازات دیدگاه ایشان نسبت به پیشینیان آن است که علاوه بر تاکید بر منصب ظاهری پیامبر و مقام رسالت، از منظر جایگاه باطنی وی در عالم و ضرورت وجودی او (انسان کامل) به مسئله عصمت پرداخته است.
کلیدواژگان: ابن ابی جمهور احسائی، عصمت، قاعده لطف، نظریه عنایت، خلافت الهی، اعتدال -
صفحه 18
ویژگیها و مصادیق امامت در تشیع امامی از مباحث مهم در کلام شیعی است که بسیاری از آموزههای اعتقادی تشیع امامی مبتنی بر آن است. ازاینرو، ایمه اطهار و عالمان شیعه کوشیدند تا با بهرهگیری از قرآن به تثبیت اعتقادات شیعه در مسئله امامت بپردازند. نوشته پیشرو با شیوهای توصیفی تحلیلی بر آن است تا یافتههای قرآنی معصومان و استفادههای قرآنی عالمان شیعه را در مهمترین ویژگیهای امامت نظیر علم غیب، عصمت، نصب الهی امام، اثبات فرزندان رسول خدا بودن ایمه، افضلیت و حجت و هادی الیالله بودن آنان را تحلیل و تبیین کرده و استشهادهای قرآنی درباره امامت ایمه به طور مصداقی را مورد بررسی قرار دهد.
کلیدواژگان: امامت، ویژگی های امام، مصادیق امامت، امامت در قرآن -
صفحه 31
علم امام، گستردگی و ویژگیهای آن ازجمله مباحث چالشی در تاریخ کلام شیعه امامیه بوده و پاسخهای متعددی به مسئله علم امام، ازجمله عدم ضرورت دانش امام به دایره غیب یا ضرورت این علم ارایه شده است. مسئله مقاله حاضر، قلمرو علم امام و ویژگیهای آن از دیدگاه مرحوم کراجکی است. هدف از پژوهش، پاسخ به این پرسش است که گستردگی دانش امام به دین تا چه حد بوده؟ و آیا قلمرو علم امام در دایره امامت، شامل علوم غیبی نیز هست؟ پاسخ به این پرسش به روش توصیفی تحلیلی ارایه شده است. کراجکی بهعنوان یکی از متکلمان امامیه منتسب به مکتب بغداد با اتخاذ رویهای میانه، به این مسئله با رویکرد پاسخ به شبهات پرداخته و پاسخ او بهعنوان متکلم نزدیک به عصر حضور، مهم تلقی میشود. یافتههای مقاله شامل بررسی ادله کراجکی در ضرورت کمال علمی امام به دین و علم امام به برخی نهانها و امور غیبی با قید لا علیالدوام و با ویژگیهای خاص چون علم شانی و معصومانه است.
کلیدواژگان: علم امام، قلمرو دانش امام، افضلیت، کراجکی -
صفحه 42
ولایت تکوینی یکی از شیون مهم امام است و به تفویض محدود و مطلق تقسیم میشود. از دیرباز بحث درباره ولایت تکوینی داشتن امام، مطرح بوده و مخالفان این اعتقاد شبهات فراوانی را نسبت به آن مطرح کردهاند که نشان میدهد هنوز ابعادی از این بحث به خوبی روشن نشده است. بنابراین بحث و تبادل نظر در اینباره و پرداختن به آن با شیوههای جدید، لازم و ضروری است. یکی از این شیوهها، نگاه عقلی به آیات و روایاتی است که درباره ولایت تکوینی امام میباشد. این شیوه بحث، به دلیل عقلی بودن و سبک منطقی آن، کمتر میتواند مورد اشکال و شبهه واقع شود. در این نوشتار به این نتیجه رسیدیم که دلایل و برداشتهای متعدد عقلی از اخباری که درباره معرفی امام و یا ویژگیهای امام است؛ تفویض محدود ایشان را در عالم تکوین ثابت میکند؛ ولی درباره تفویض مطلق امام، به دلیل کمتر بودن آیات و روایات، اثبات آن از طریق برداشتهای عقلی دشوارتر است؛ اما در عین حال اخباری که درباره امضاء مقدرات عالم توسط امام در شب قدر است میتواند آن را ثابت کند.
کلیدواژگان: امام، ولایت تکوینی، تفویض محدود، تفویض مطلق، برداشت عقلی -
صفحه 54
انسان در ارتباط با پدیدههای پیرامون خود، به آنها شناخت پیدا میکند و به برخی از این شناختها باور و اطمینان پیدا کرده، آنها را میپذیرد. ما با نگاه به این باورها متوجه میشویم که سطح پذیرش باورها در مقایسه با یکدیگر یکسان نبوده و دارای سطوح مختلفی است؛ حال نقش سطوح مختلف باورها در فهم پدیدهها چیست؟ و انسان باورمند، پدیدههای پیرامون خود را چگونه فهم میکند؟ و در صورت فهم سازگاری یا ناسازگاری پدیده با باورهای خود، چه واکنشهایی از سوی او قابل تصور میباشد؟ این مقاله به روش عقلی، توصیفی و پدیدار شناسانه، نقش باورهای انسانی را در فهم پدیدههای پیرامونی خود و واکنش او در مواجهه با این پدیدهها را مورد بررسی قرار میدهد و نتیجه میگیرد: 1. باورها از جهت میزان پذیرش، به سطحی، میانی و بنیادین تقسیم میشوند؛ 2. ما دو نوع فهم از پدیده داریم، فهم سازگاری پدیده با باور، و فهم ناسازگاری پدیده با باور؛ 3. اقسام واکنشها به پدیده: قبول پدیده، انکارپدیده و کشف پدیده.
کلیدواژگان: باورشناسی، پدیدارشناسی، تقابل باور ها، فهم ناسازگار -
صفحه 67
هدف این نوشتار بررسی تبیینی تطبیقی دیدگاه آیتالله جوادی آملی و آلوین پلانتینگا در بحث فطرت و باور پایه میباشد و روش آن تطبیقی استنتاجی است. آیتالله جوادی آملی معتقد هستند که فطرت امری حضوری است و انسانها براساس آن ارتباط مستقیم و حقیقی با خدا برقرار میکنند، لذا منظور از خداشناسی و خداگرایی فطری در نظر ایشان، همان خداشناسی و خداگرایی حضوری و بیواسطه است که انسان با علم حضوری حق را مییابد؛ اما در نظر آلوین پلانتینگا منظور از پایه بودن یک باور این است که بدون ابتناء بر قضایای دیگر پذیرفته شده باشد و غیرعقلانی هم نباشد. با اینکه پلانتینگا اعتقاد به خداوند را باوری پایه میداند؛ اما پایه دانستن اعتقاد به خدا به معنای فطری بودن آن نیست و به همین جهت تفاوت اساسی بین این دو دیدگاه وجود دارد.
کلیدواژگان: فطرت، باور پایه، آیت الله جوادی آملی، آلوین پلانتینگا، معرفت شناسی اصلاح شده -
صفحه 79
یکی از آفتهای دینداری، تحریف در محتوای دین است. قرآن مجید و روایات معصومان مهمترین منبع دین هستند که همواره مورد سوءقصد بدخواهان واقع شدهاند. به دلیل اعجاز بیانی، آیه حفظ، آیه عدم ورود باطل در قرآن و همچنین به دلیل اهتمام ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، اهلبیت علیها السلام و مسلمانان بر نگهداری آیات الهی، قرآن از تحریف لفظی مصون بوده؛ ولی از تغییر در محتوای آیات و مصادیق آنها در امان نمانده است. حکام جور برای تنزیه خود و صحیحسازی ایده و عملکرد خویش، دست به تحریف معنوی آیات و روایات نبوی زدند و مردم نیز به دلیل فاصله گرفتن از ثقل اکبر، از مطالب انحرافی استقبال کردند و خود را از معارف ناب اسلام محروم ساختند. پژوهش پیشرو به صورت توصیفی تحلیلی به مسئله تحریف معنوی و مصادیق آن پرداخته است. تحریف معنوی صورتگرفته در آیات و روایات تاثیر مهمی بر تغییر باور و شناخت مردم و در نهایت عمل آنها داشته است. تعصب، دنیاطلبی، حقد و کینه، تقدسزدایی از چهره پیامبر و منزلتبخشی به خلفاء، از جمله عوامل تحریف معنوی است.
کلیدواژگان: تحریف معنوی، تغییر مصداق آیات، تغییر محتوای آیات، تحریف روایات، دنیاطلبی، معاویه -
صفحه 92
«امید» یکی از مهمترین نیازهای روانی و ریشه در کمالجویی فطری انسان دارد. امید یعنی انتظار رسیدن به امر مورد علاقهای که اسباب آن فراهم است و از تحقق آن لذت و شادی حاصل میشود. امید نقش مهم و اثرگذاری در جنبههای مختلف زندگی دارد. آنچه معنویت اسلامی به آن توجه دارد، تقویت روحیه و ایجاد انگیزه از طریق «امیدواری» است که نتیجهاش رسیدن به یکی از جنبههای مهم زندگی انسان، یعنی سعادت حقیقی است. این پژوهش با روش تحلیلی و با گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای به دنبال تامین این هدف است که نشان دهد که دین اسلام بهعنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسانها، تامین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی میداند. حاصل اینکه، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت علیهم السلام عناصر و عوامل امیدآفرین همسو با هدف غایی را مورد توجه قرار داده و انسانها را به سوی امیدی حقیقی که باعث رسیدن به آن سعادت حقیقی است، رهمنون میسازد.
کلیدواژگان: امید، دین، معنویت، اسلام، آرزو، روان شناسی
-
Page 5
This paper is a commentary on the advices of Imam Mohammad Bagher (PBUH) to Jabir b. Yazid al-Ju’fi, one of his noble companions, regarding the characteristics of the real Shiites. His holiness says, one of the characteristics of the real Shiites is attracting the love of God Almighty by doing the right deeds. Although attracting the love of others is an innate desire that God Almighty has put in human beings, but attracting the love of others becomes worthless to man, if one understands God's Majesty and the value of attracting the love of the Almighty God. Of course, attracting the love of others by claiming faith, piety, being a revolutionary or worshiper are among the tricks that cannot bring man closer to God. Therefore, truthfulness is one of the ways to be loved by God. Also, another way to be loved by God is to hasten in doing good deeds. If we want to gain God's enduring love, our actions must receive God's special attention. This article deals with this issue in detail.
Keywords: to be loved by God, truthfulness, hypocrisy, hastening in good deeds -
Page 10
This paper seeks to discuss the issue of the infallibility of the prophets from the perspective of Ibn Abi Jumhur al-Ahsa'i, one of the great Imami thinkers. Creating harmony between the three theological, philosophical and mystical approaches, Ibn Abi Jumhur al-Ahsa'i (838-912AH), as a person who has an important status in merging different theoretical branches in the shadow of Imami teachings, has proved the infallibility of the prophet based on his collectivist view of epistemic sources. Presenting a commentary on the theory of divine Grace from a theological point of view, taking benefit of the theory of divine Providence with a philosophical approach and finally, paying attention to the status of the caliphatehood of the perfect man and the concept of moderation in Islamic mysticism, he has proved the necessity and the scope of the infallibility of the Prophet. In addition to his emphasis on the apparent position of the prophet and the position of mission, one of the advantages of his view over his predecessors is that he has dealt with the issue of infallibility from the perspective of the inner position of the prophet in the universe and the necessity of his existence (perfect man).
Keywords: Ibn Abi Jumhur al-Ahsa'i, infallibility, divine Grace rule, divine Providence rule, divine Caliphate, moderation -
Page 18
The characteristics and examples of Imamate in Shiite Imami is one of the important topics in Shiite theology on which is the basis of many of the doctrinal teachings of Shiite Imami. Therefore, referring to the Holy Quran, the pure Imams (PBUT) and Shiite scholars tried to establish the Shiite ideological foundations during the time. Using a descriptive-analytical method, this paper seeks to analyze and explain the Quranic reasoning of the infallible Imams and the Quranic findings of the Shiite scholars on the most important features of the Imamate, such as the knowledge of the unseen, infallibility, the divine installation of the Imam, proving that the Imams are the children of the Messenger of God and the superiority, authority and guiding position of the Imams towards God.
Keywords: Imamate, characteristics of Imam, examples of Imamate, Imamate in the Quran -
Page 31
Imam's knowledge, its scope and characteristics have been among the challenging topics in the history of Imami Shiite theology and, numerous answers have been provided to this issue, including the non-necessity of Imam's knowledge to the unseen or the necessity of this knowledge. Using a descriptive-analytical method, this paper analyzes the realm of Imam's knowledge and its characteristics from the perspective of the late Karajki. This research aims to show the extent of the Imam's knowledge of religion. And does the realm of Imam's knowledge in the circle of Imamate also include the unseen knowledge? Karajki's views are considered important as a theologian close to the age of the presence of the Imams (PBUT). The findings show that Karajki considers the high degree of Imam's knowledge to religion as a necessary matter as he considers the Imam's knowledge of some hidden and unseen matters necessary, but on the condition that this knowledge is not permanent with special features such as infallibility and potentiality.
Keywords: Imam's knowledge, Imam knowledge realm, excellence, Karajki -
Page 42
Existential guardianship is one of the important dimensions of the Imam and is divided into limited and absolute resignation. The issue of Imam's existential guardianship has long beendiscussed among theologians, and its opponents have criticized it a lot, which shows that some aspects of this issue have not been clarified yet. Therefore, it is necessary to discuss it in new methods. One of these methods is a rational look at the verses and traditions about the Imam's existential guardianship. This method, due to its rationality and logical style, can be less questioned. The rational studies of traditions show that the Imam has limited existential guardianship in the universe, but given the lack of sufficient evidences, it is difficult to prove the absolute resignation of the Imam through rational interpretations. Of course, this can be proved by the traditions that show that the destiny of the world is signed by the Imam on the Night of Power.
Keywords: Imam, existential guardianship, limited resignation, absolute resignation, rational perception -
Page 54
When man communicates with the phenomena of the universe, he or she becomes acquainted with them and eventually believes in some of them. Observing these beliefs, we find that the level of beliefs is not the same compared to each other and has different levels. Now, the question is, what is the role of different levels of beliefs in understanding phenomena? And, if one understands the compatibility or incompatibility of the phenomenon with his or her beliefs, what reactions can he imagine? Using a rational-analytical and phenomenological method, this paper studies the role of human beliefs in understanding the surrounding phenomena and one's reaction in the face of these phenomena. The results show that, I) beliefs are divided into superficial, intermediate and fundamental in terms of acceptance, II) We have two types of understanding of the phenomenon, understanding the compatibility of the phenomenon with belief, and understanding the incompatibility of the phenomenon with belief, III) Types of reactions to the phenomenon are: accepting the phenomenon, denying the phenomenon and discovering the phenomenon.
Keywords: belief recognize, phenomenology, confrontation of beliefs, inconsistent understanding -
Page 67
Using a comparative-explanatory method, this paper studies the views of Ayatollah Javadi Amoli and Alvin Plantinga on the discussion of nature and basic belief with a comparative approach. Ayatollah Javadi Amoli believes that nature is a matter of presence knowledge based on which man establishes a direct and real relationship with God. Therefore, the meaning of theology and innate God-seeking in his view is the same as theology and present and direct God-seeking, but for Alvin Plantinga, the basic belief is a belief that is accepted without relying on other propositions and is not irrational. Although Plantinga considers belief in God to be a basic belief, but he does not consider it to be innate belief. Accordingly, there is a fundamental difference between these two views.
Keywords: nature, basic belief, Ayatollah Javadi Amoli, Alvin Plantinga, modified epistemology -
Page 79
One of the problems with religiosity is the distortion of religion. The Holy Quran and the traditions of the infallible (PBUT) are the most important sources of religion that have always been attacked by malicious people. Although the Quran has been protected from verbal distortion because of its expressive miracle, God's promise to protect the Quran (15:9), the impossibility of the entrance of vain in the Quran, and the special attention of the Prophet, ahl al-Bayt (PBUT) and Muslims in preserving the divine verses, but the content of its verses and their examples has not been immune from distortion during the time. The tyrant rulers distorted the verses and traditions semantically in order to purify themselves and confirm their ideas and actions and the people welcomed the deviant content because of their distance from the ahl al-Bayt (PBUT), and thus they deprived themselves of the pure teachings of Islam. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the issue of semantic distortion and its examples. Semantic distortion in the verses and traditions has had a significant impact on people's beliefs and knowledge and ultimately their actions. Prejudice, worldliness, hatred and malice, desecration of the Prophet and giving status to the caliphs are among the causes of semantic distortion.
Keywords: semantic distortion, changing the meaning of verses, changing the content of the verses, distortion of traditions, worldliness, Muawiyah -
Page 92
"Hope" is one of the most important psychological needs that is rooted in human innate perfection. Hope means waiting to achieve the desired matter that its means are provided and man rejoices and delights in its realization. Hope plays an important and influential role in various aspects of life. Strengthening the spirit and creating motivation through "hope" that brings man to happiness, which is the most important aspect of human life, are the most important aspects of Islamic spirituality. Using an analytical-deskresearch method, this paper shows that the religion of Islam, as a comprehensive and complete religion and in accordance with the nature of human beings, considers the provision of human needs in line with the ultimate goal, which is nearness to God. The findings indicate that Islamic spirituality, based on the Holy Quran and the traditions of the ahl al-Bayt (PBUT), considered the hopeful elements and factors in line with the ultimate goal and it leads people to true hope, which leads to true happiness.
Keywords: hope, religion, spirituality, Islam, desire, psychology