فهرست مطالب

مجله مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
پیاپی 16 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/27
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمد امینی*، نادر نادری، بیزن رضایی صفحات 10-46
    این مقاله درصدد است بعد از شناخت ریشه های اخلاقی-مذهبی موثر در کارآفرینی نخستین سرمایه داری، اولا نظر اسلام را در خصوص این ریشه های اخلاقی-مذهبی ارایه دهد و ثانیا آموزه های اساسی ای را بیان کند که اهتمام به آن ها در فعالیت های کارآفرینانه از آسیب های نظام اقتصادی غربی ممانعت می کند. این پژوهش با روش اسنادی و معنی شناسی به انجام رسید. نتایج حاکی است برخی مولفه های اخلاقی-مذهبی در کارآفرینی نخستین سرمایه داری، مورد پذیرش اسلام نیست. به علاوه، "گسترده خواهی اقتصادی آزاد از هر قید" که ویژگی اخلاقی حاکم بر اقتصاد کنونی غرب است نه تنها با آموزه های اسلام که حتی با کتاب مقدس مسیحیت نیز مغایر است. اسلام اولا توفیق طلبی را که از مهم ترین ویژگی های کارآفرینان است نه از طریق تقدیس ثروت اندوزی یا ایجاد اشتیاق به سود محض و گسترده خواهی اقتصادی، که با دعوت به عمران و آبادانی زمین، تحصیل نصیب دنیایی، و نهایتا رحمت الهی برمی انگیزد، ثانیا در جهت ارتقای زندگی شخصی و عمومی و درعین حال ممانعت از آسیب های سرمایه داری، کارآفرینان را به بیشینه سازی تلاش برای افزایش درآمد و به گردش درآوردن ثروت از طریق مکانیسم زکات، انفاق و ایجاد شغل توصیه می کند.
    کلیدواژگان: کارآفرینی اسلامی، اقتصاد اسلامی، پیشرفت اقتصادی، توفیق طلبی، قرآن، انجیل
  • محمدباقر میرزایی حصاریان* صفحات 48-75

    زبان فارسی میراثی عظیم ، باشکوه و بسیار ارزشمند فرهنگی است؛ با این حال، پرسش اساسی آن است که در تمدن نوین اسلامی جایگاه زبان فارسی چگونه خواهد بود و راه های دستیابی به آن جایگاه چیست؟ پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و پیکره بنیاد است. پیکره ی پژوهش شامل نوزده سخنرانی رهبری در بازه ی زمانی1370 تا 1398 در مناسبت ها و در جمع افراد گوناگون درباره ی زبان فارسی است که از بین 266 سخنرانی حاوی سخنانی درباره ی زبان فارسی در جمع آوری گردیده ؛ این تعداد سخنرانی با استفاده از ابزار جستجو در پایگاه اطلاع رسانی رهبری یافت شد. پس از تعیین پیکره ی پژوهش، ابتدا ریوس مطالب اصلی ارایه شده در هر سخنرانی استخراج شده در ادامه، مطالب گزینش یافته دسته بندی و تحلیل گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زبان فارسی از دید رهبری به عنوان بهترین حامل و رسانه برای معارف، افکار، نوآوری و تمدن عمیق اسلامی و نیز به سبب ظرفیت والای زبانی، نقش مهمی در تمدن نوین اسلامی دارد؛ با این حال باید بستر و زمینه های لازم برای نقش آفرینی زبان فارسی در تمدن نوین اسلامی فراهم گردد و یکی از مهم ترین زمینه های لازم آن درنوردیدن مرزهای علمی جهان و تولید علوم روز جهان به زبان فارسی است. البته در کنار این امر مهم، باید به موضوعات دیگری همچون پاسداری از زبان فارسی و پویاسازی و پالایش آن نیز توجه داشت.

    کلیدواژگان: زبان فارسی، تمدن نوین اسلامی، بیانات، رهبری
  • سید محمدجواد قربی، غلامرضا جمشیدیها* صفحات 78-108

    نظام سیاسی اسلام برای تعالی نیازمند توجه به اقتصاد است و ساختارهای اقتصادی در حکومت باید در برابر آسیب ها، تهدیدات و چالش ها مستحکم شوند از این رو، تبیین روندهای استحکام بخشی به نظام اقتصادی در حکومت اسلامی امری راهبردی است و آیت الله شاه آبادی به عنوان یکی از متفکران اسلامی در قرن اخیر، ایده های نوینی در حوزه الگوی بومی اقتصاد اسلامی ارایه داده است و به همین دلیل، این مقاله تلاش دارد با بهره گیری از روش تحلیلی-توصیفی و مطالعات کتابخانه ای به این سوال پاسخ دهد؛ راهبردهای استحکام اقتصادی نظام سیاسی اسلام از منظر آیت الله محمدعلی شاه آبادی کدامند؟ یافته های مقاله نشان می دهد که مهمترین تاکید ایشان در کتاب شذرات المعارف، توجه به سیاست عده و عده می-باشد و در راستای تعالی در این سیاست های اقتصادی، وحدت و اخوت دینی لازمه پیشبرد اهداف اقتصادی است و در عرصه مالی، شرکت مخمس الگوی مطلوب نظام مالی-اقتصادی برآمده از آموزه های اسلامی است. برخی از ملزومات استحکام اقتصادی از منظر آیت الله شاه آبادی عبارت از؛ تقویت تولید داخلی، تعامل قوای عاقله و عامله، توجه به مقتضیات بومی و دینی در روندهای خرد و کلان اقتصادی، تبلیغ فرهنگ اقتصادی مطلوب، اولویت مصالح جمعی بر مصالح فردی در کنش های اقتصادی می باشد.

    کلیدواژگان: آیت الله محمدعلی شاه آبادی، استحکام اقتصادی، تولید ملی، اخوت دینی، شرکت مخمس، مصالح جمعی
  • یونس وکیل الرعایا*، مهدی جمال صفحات 110-137
    کارآفرینی و توسعه آن در مناطق روستایی یک استراتژی مهم برای توسعه اقتصادی و برون رفت از بحران هایی مانند فقر، بیکاری، مهاجرت بی رویه از روستاها و کمبود کالاهای مصرفی اساسی بحساب می آید. توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی به دلیل مشکلات عدیده ای که بواسطه محدودیت های دسترسی به منابع استراتژیک، شرایط محیطی و تغییر در ساختارهای فرهنگی دارد، با دشواری زیادی همراه است. اما سوال اینجاست آیا رویکرد مدیریت جهادی می تواند مدلی بهینه از توسعه کارآفرینی روستایی ارایه دهد؟ لذا، این پژوهش به شناسایی و تبین ابعاد توسعه مدل کارآفرینی روستایی را با این رویکرد مدیریت جهادی پرداخته است. پژوهش حاضر یک مطالعه با رویکر کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد می باشد. تمرکز تحقیق بر کارآفرینی روستایی در استان سمنان بوده است. نمونه گیری بر مبنای نمونه گیری غیراحتمالی، همچون نظری و هدفمند و گلوله برفی انتخاب و مطالعه شدند. داده ها با بهره گیری از سه ابزار مصاحبه و مشاهده های میدانی و مرور اسناد و مدارک آرشیوی، گردآوری شد و با استفاده از سازوکار کدگذاری، در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و انتخابی تجزیه وتحلیل شد. برای این منظور، گروهی مشتمل بر 12 شرکت کننده از سه گروه کارآفرینان روستایی و کارشناسان و مسیولان منطقه ای و خبرگان و صاحب نظران فرامنطقه ای انتخاب شده اند. یافته ها نشان میدهد که کارآفرینی جهادی شامل سه مولفه روحیه جهادی، انگیزه جهادی و حرکت جهادی بعنوان مقوله محوری کارآفرینی روستایی میباشد و مقوله های علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامد ها به نوعی با کارآفرینی جهادی همسو هستند.
    کلیدواژگان: توسعه، کارآفرینی روستائی، مدیریت جهادی، نظریه داده بنیاد
  • جواد علی پور*، هاتف پوررشیدی صفحات 140-167
    سند اولیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سند توسعه و پیشرفت ایران در دهه های آینده با الهام از مبانی نظری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اسلامی در صدد تحقق اهداف پبشرفت و توسعه است. از آنجایی که موفقیت هر ایده و برنامه ای به سازگاری گفتمان حاکم بر آن با گفتمان ها و ارزش های حاکم بر جامعه بستگی دارد، تحلیل گفتمان این سند به عنوان یکی از روش های کیفی، کمک می کند با عبور از متن به فرامتن، بتوان گفتمان مسلط در این سند را بررسی و تحلیل و میزان انطباق آن با نیازها و خواسته های جامعه را مشخص نمود. بنابراین این سوال ها مطرح می شود که آیا در این سند به تمام مولفه هایی اسلامیت قابل طرح و دال های تشکیل دهنده گفتمان اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخته شده است؟ و در این سند به چه میزان به تمام ارزش ها، سنت ها، فرهنگ ها، هنجارها، ساختارها، سلایق و خواسته های آحاد مردم توجه شده است؟ در مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف، گفتمان این سند تحلیل می شود و با مشخص کردن دال مرکزی گفتمان سند و تعریف دال های پیرامونی مرتبط، ارتباط عمیق دینی سند با مبانی اسلامی در قالب گفتمان اسلامی مشخص و تبیین می گردد.
    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، الگوی پیشرفت، اسلام، ایران، توسعه
  • محمد دادفر*، رضا نجاری، کمال میانداری صفحات 170-215

    تاریخ بشر با تفاوت هایی در الگوها و سبک های مدیریتی همراه بوده که به اقتضای بافت فرهنگی- اجتماعی هر جامعه ، حلقه مفقوده در راهبرد انتخاب و انتخاب گری صحیح از میان کثرات در عالم ربط ها و نسبت ها است؛ لذا نیاز به انتخاب است و جوامعی که به انتخاب درست می رسند، پیشتاز و صف شکن به سمت رفاه دنیوی و سعادت اخروی خواهند بود که به نظر می رسد الگوی جمع الجمع مدیریت رصدخانه ای به اقتضای مقوله های اصلی آن می تواند تامین گر این هدف و جنبه مدیریت کلان ذیل فلسفه اجتماعی و مدیریت تراز اسلامی باشد. بر این اساس در پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی ذیل نظریه سازی داده بنیاد و با تحلیل مندی بین رشته ای انجام شد، با بررسی سه گانه ای از نامه 53 نهج البلاغه (منشور مدیریت)، تتبعات پژوهش و 13 مصاحبه اکتشافی با مدیران و کارکنان دولتی و غیر دولتی به کدگذاری پرداخته شد. مطابق با یافته های پژوهش که در پی پاسخ به این سوال راهبردی بود که «الگوی جمع الجمع مدیریت رصدخانه ای متشکل از چه عواملی بوده و چگونه الگویی است؟» 191 عامل در مرحله کدگذاری باز در دو سطح ایجابی و سلبی احصا شد که پس از تایید عوامل با بررسی مجدد توسط مصاحبه شوندگان، کفایت داده ها با اشباع نظری حاصل شد و سپس با کدگذاری محوری، 35 مقوله ایجابی و سلبی تعیین شد که با کدگذاری انتخابی که مدیریت رصدخانه ای است و مراحل 6 گانه کدگذاری محوری، الگوی پژوهش ترسیم و ذیل ذهنیت آزاد از تشریفات اندماجی و فلسفه خادمیت، الگوی جمع الجمع مدیریت رصدخانه ای طراحی شد.

    کلیدواژگان: مدیریت رصدخانه ای، تشریفات اندماجی، شفافیت گرایی مولد، فلسفه خادمیت
  • آزیتا بلالی اسکویی*، یحیی جمالی صفحات 218-266
    بقاع متبرکه، از جمله بناهای عمومی در سرزمین ایران هستند که از جنبه های مختلف اجتماعی، هنری، مذهبی و تاریخی حایز اهمیت می باشند و از نظر اهمیت برای جامعه دیندار ایران، بعد از مساجد، رتبه دوم را در بین ابنیه مذهبی، به خود اختصاص می دهند و کمتر نقطه ای را در این سرزمین می توان یافت که که از این قسم از ابنیه، تهی باشد. هدف از این پژوهش ، شناخت، مدون سازی و دسته بندی ویژگی های کالبدی-فضایی متکی بر اصول معماری ایرانی-اسلامی آرامگاه های مذهبی ایلخانی و صفوی اصفهان و مقایسه تحلیلی این دو دوره با یکدیگر است چرا که با شناخت تاریخ و تحولات آن در گذر زمان است که می توان از طرق پیشرفت یا انحطاط تمدن ها آگاه شد و از آن برای ساخت آینده ای نیکوتر بهره برد. در این راستا ابتدا، ضمن بررسی اصول کلی معماری آرامگاهی در هر یک از این دو دوره، 15 آرامگاه ایلخانی و 17 آرامگاه صفوی، در محدوده اصفهان و مناطق تابعه، شناسایی شدند و ویژگی هایی کالبدی- فضایی هریک از آن ها به روش توصیفی تحلیلی و به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت. سپس با کنار هم قرار دادن تحلیل های انجام شده، مقایسه آماری این ادوار صورت پذیرفت و نتایج قابل تاملی در خصوص اشتراکات و افتراقات این دو دوره عرضه شد که از جمله این موارد می توان به تفاوت میان سلسله مراتب دسترسی به فضای گنبدخانه ای، تفاوت در میزان بهره گیری از ایوان به عنوان یکی از اندام های شاخص معماری ایران، تفاوت در جهتگیری کلی، شباهت در بهره مندی از نظام فضایی چهارصفه و برونگرایی غالب آن ها اشاره کرد.
    کلیدواژگان: معماری آرامگاهی، ساختار ایرانی اسلامی، ایلخانی، صفوی، اصفهان
  • اسماعیل عبدی* صفحات 268-298
    مناطق آزاد تجاری و صنعتی یکی از استراتژی های نسبتا موفق توسعه فناوری و رشد فعالیت های نوآورانه به منظور دستیابی به رشد اقتصادی سرزمین اصلی در بسیاری از کشورهای دنیا بوده است. بررسی های مختلف نشان می دهد که شکل گیری اکوسیستم نوآوری در این مناطق به دلیل داشتن نهادهایی از قبیل قوانین حمایتی، دسترسی راحت تر به شبکه بازیگران بین المللی، زیرساخت های مجهز، و فضای مناسب کسب و کار به راحتی قابل انجام است. تجربیات جهانی نیز موید این نکته است که بسیاری از دولت ها با شکل دهی اکوسیستم خلق ارزش ناشی از انجام فعالیت های نوآورانه در این مناطق، به توسعه فناوری و در نتیجه رشد اقتصادی در سرزمین اصلی کمک کرده اند. در ایران نیز علی رغم سابقه بیش از نیم قرن در حوزه تاسیس و مدیریت مناطق آزاد تجاری و صنعتی، اما متاسفانه نه تنها اکوسیستم نوآوری در این مناطق در شکل نگرفته بلکه ماموریت های ابتدایی این مناطق نیز مانند صادرات مجدد و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در میان مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران و درس های آموخته شده از تجارب موفق جهانی در این زمینه، نشان دهنده این امر است که برای شکل گیری اکوسیستم نوآوری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی در راستای انجام فعالیت های نوآورانه، توسعه فناوری، رشد اقتصادی و در نتیجه اثرگذاری بر اقتصاد سرزمین اصلی، نیاز به ایجاد نهادهای جدید و یا اصلاح و حذف نهادهای فعلی می باشد. این پژوهش به دنبال ارایه الگوی نهادی شکل گیری اکوسیستم نوآوری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران می باشد.
    کلیدواژگان: اکوسیستم نوآوری، منطقه آزاد تجاری و صنعتی، منطق نهادی، نهاد
  • وحید صالحی، منصور شریفی*، حبیب الله کریمیان دهقی صفحات 302-324

    مفهوم شهروندی یکی از دیرپاترین مفاهیم سیاسی، اجتماعی، حقوقی و شهری است که متفکران، در حوزه های مختلف و از یونان باستان تا به امروز به آن توجه داشته اند. کسب مهارت های شهروند، یا به عبارت دیگر تبدیل شدن به ی شهروند موثر و کارآمد، مستلزم آگاهی از حقوق و تکالیف و مسئولیت شهروندی است، آگاهی شهروندی در جوانب مختلف عامل سایر مهمی برای تداوم زندگی جمعی در دنیای پرمخاطره مدرن است. آگاهی شهروندی باعث می شود فرد تکالیف و مسئولیت خود را بشناسد. این شناخت از یک سو عاملی است تا شهروندان تکالیف و مسئولیتشان را به نحو احسن انجام دهند و از سوی دیگر باعث رسیدن آنها به سبکی از زندگی که در رفع کمیابی و نیازهای آنها در راستای رسیدن به توسعه باشد. با توجه به اهمیت سبک زندگی در ایجاد توسعه محوری از یک سو و اهمیت آگاهی شهروندان و مسئولیت پذیری در تحقق مهم از سوی دیگر، در این پژوهش ابتدا، میزان و عوامل موثر بر آگاهی شهروندان در مسئولیت پذیری در منطقه منتخب شهر تهران مورد بررسی قرار می گیرد، سپس، رابطه میان مسیولی پذیری و سبک زندگی توسعه محور مورد تحلیل قرار می گیرند.

    کلیدواژگان: دانش، آگاهی شهروندی، مسئولیت پذیری، سبک زندگی، توسعه محوری
  • علیرضا حدادی*، سید محمدصادق امامیان، مرتضی زمانیان صفحات 324-369

    بسیج دانشجویی به عنوان یکی از مهم ترین جنبش های اجتماعی که نقشی موثر در تحولات گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور بر دوش دارد، نیازمند هدف گذاری دقیق، تعیین استراتژی ها و برنامه هایی مشخص است که توان عظیم دانشجویان را در عرصه های مختلف علمی و عملی به کار گیرد و ظرفیت های آنان را در مسیر ایفای رسالت های تعیین شده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هدایت نماید. ماهیت این جنبش دانشجویی مبین ویژگی های سازمانی غیرانتفاعی است، فلذا ادبیات مقاله بر اساس ادبیات سازمان های داوطلبانه غیرانتفاعی سامان یافته است. در سازمانهای غیرانتفاعی مفهوم ماموریت به عنوان اساسی ترین رکن در آغاز فرآیند برنامه ریزی استراتژیک مورد توجه قرار می گیرد. در سازمان هایی که در بدو تاسیس قرار دارند، این مفهوم به شکل تدوین ماموریت و در سایر سازمان ها به صورت اصلاح ماموریت موجود و دستیابی به ماموریت مطلوب تعبیر می گردد. مقاله حاضر به بررسی ماموریت موجود بسیج دانشجویی پرداخته و مبتنی بر روشی کیفی، بر اساس مطالعه تطبیقی با سازمان های داوطلبانه بین المللی، تحلیل سیستمی و نظرات خبرگان و ذی نفعان، ماموریت مطلوب آن را ارایه کرده است. مدل کلی در نظر گرفته شده ترکیبی از مدل های برایسون و هکس بوده که در قسمت های مختلفی تغییرات لازم به منظور بومی سازی آن در بسیج دانشجویی اعمال شده است. بر این اساس، ماموریت های چهارگانه تربیت نیرو، نقش آفرینی عمومی، رشد تخصصی و نقش آفرینی تخصصی برای بسیج دانشجویی پیشنهاد گردیده است.

    کلیدواژگان: بسیج دانشجویی، سازمان های غیر انتفاعی، تدوین ماموریت، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، برنامه ریزی استراتژیک، جنبش اجتماعی
  • اکبر طلابکی* صفحات 372-391
    با عنایت به تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر قرار دادن سند الگوی پایه ی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سند بالادستی سیاست های کلی و قوانین برنامه ای کشور به شرط ارتقاء و تکمیل و حصول اطمینان از کفایت آن در جایگاه یادشده، این پرسش مطرح می گردد که آیا سند موجود به لحاظ شکلی و محتوایی در این جایگاه خطیر -که آن را در سلسله مراتب حقوقی پس از قانون اساسی قرار می دهد- قرار دارد یا نیازمند اصلاح و ارتقاء است؟ این مقاله با این فرضیه که جایگاه سند در نظام حقوقی در محتوا و نحوه نگارش آن تاثیر مستقیم دارد، با روش تحلیل انتقادی محتوای سند و مقایسه آن با اسناد یاد شده، مدعی است که سند الگو به دلیل وجود آسیب ها و نقاط خلا جدی در بخش های مختلف آن ازجمله؛ شباهت ساختاری و محتوایی با سیاست های کلی و عدم ابتکار در ارایه ادبیات متناسب با الگو به عنوان سند انتظار، نداشتن ارتباط و تناظر با مبانی، آرمان، رسالت و افق ترسیم شده در قانون اساسی، عدم توجه به اقتضایات تدوین و اعمال سند در چارچوب دولت اسلامی، عدم ترسیم ابعاد نظام اسلامی مطلوب محقق کننده و پیشران سند، عدم تبیین چارچوب جامعه اسلامی به عنوان مقدمه ایجاد تمدن نوین اسلامی و عدم تبیین مفاهیم حقوقی نیازمند تحول بنیادین ازجمله تغییر ادبیات، تعریف مفاهیم از منظر حقوق اسلامی، تبیین ارتباط با سایر اسناد حقوقی، حذف بخش تدابیر (واگذاری آن به سیاست های کلی) و... با تکیه بر فقه نظام و دانش حقوق اساسی است
    کلیدواژگان: سند الگو، سند انتظار، سیاست های کلی، دولت اسلامی، قانون اساسی، نظام اسلامی
  • محمد محمدلو، امیر سعدالدین*، حسین محمدی صفحات 394-430

    به منظور تحقق امنیت در حوزه های آب و غذا و برون رفت از چالش های موجود و پیش روی در زمینه حفاظت محیط زیست، امروزه اندیشمندان رویکرد مدیریت جامع آبخیزهارا اثربخش و سودمند پیشنهاد می نمایند. ادراک واقعی و درست از مدیریت جامع آبخیزها مستلزم داشتن یک نگاه سیستمی بوده و در گرو شناخت و دخالت دادن تمامی ذینفعان در فرایند تصمیم گیری ها می باشد.این امر، به نوبه خود موجب جلب مشارکت مردمی در اجرای سیاست ها، راهبردها و برنامه های مدیریت منابع طبیعی می شود.این مقاله بر نقش فرهنگ و آموزه های دینی در تحقق مدیریت جامع و مشارکتی آبخیزها و ارتباط این آموزه ها با موفقیت طرح های مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست تاکید دارد و در آن سعی شده است با آسیب شناسی فاصله موجود بین آموزه های دینی در مفاهیم نظری تا اجرایی شدن برنامه ها، به منظور تحقق عملی این آموزه ها راه حل هایی ارایه شود. نتایج نشان می دهد که ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت جوامع محلی با تکیه بر آموزه ها و نهادهای فرهنگی و دینی وجود دارد که بایستی به طور جدی مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان در حوزه مدیریت منابع طبیعی ومحیط زیست ایران قرار گیرد.

    کلیدواژگان: آموزه های دینی، ظرفیت فرهنگی، مدیریت جامع آبخیزها، مشارکت مردمی، مدیریت منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست
|
  • Mohammad Amini *, Nader Naderi, Bijan Rezaei Pages 10-46
    This article aimed to identify the effective ethical-religious roots on primary entrepreneurship within capitalism, in order to firstly present Islam's view on the ethical-religious roots; and secondly, to state the basic teachings preventing the dilemmas that the Western economic system has been suffering from. The research was done by content analysis and semantic methods. The results suggest that some of the ethical-religious roots of primary entrepreneurship in capitalism are not accepted by Islam. In addition, “Economic greed” that isn’t acceptable in Islamic view, is contrary to the Bible too. Islam firstly, does not encourage achievement motivation, which is one of the most important characteristics of entrepreneurs, by sanctifying wealth and mere profit; Islam encourages it by inviting to development of the earth and ultimately to Allah mercy and grace. Secondly, in order to improve personal and public life while preventing the capitalist dilemmas, Islam advises entrepreneurs to maximize efforts to increase income and return wealth through zakat, charity and job creation.
    Keywords: Islamic Entrepreneurship, Islamic Economics, economic progress, Achievement motivation, Quran, Bible
  • MohammadBagher Mirzaei Hesarian * Pages 48-75

    The Persian language is a great, magnificent and very valuable cultural heritage; however, the essential question is how will be the position of Persian language in modern Islamic civilization. And what are the ways to get there? The present study is a descriptive-analytical research. The corpus of research consists of eighteen leadership lectures on the occasion and among various people on the Persian language collected from 266 lectures containing lectures on Persian; after determining the corpus of the research, first outline the main content presented in each extracted lecture. The selected material is then categorized and analyzed. The results of the study indicate that Persian from the perspective of leadership is as the best carrier and medium for knowledge, thoughts, innovations and deep Islamic civilization; so, because of its high linguistic capacity plays an important role in modern Islamic civilization; However, it is necessary to provide the background for the role of the Persian language in modern Islamic civilization. And one of the most important fields is to cross the scientific boundaries of the world and to produce the up-to-date sciences in Persian. Of course, besides this important issue, other issues such as protecting the Persian language and its dynamism and refinement should also be considered.

    Keywords: Persian language, Modern Islamic Civilization, Leadership, expressions
  • Seyyed MohammadJavad Ghorbi, Gholamreza Jamshidiha * Pages 78-108

    The political system of Islam for excellence needs to pay attention to the economy and the economic structures in the government must be strengthened against harms, threats and challenges. Therefore, explaining the trends of strengthening the economic system in the Islamic government is a strategic matter and Ayatollah ShahAbadi, as one of the Islamic thinkers in the last century, has presented new ideas in the field of indigenous model of Islamic economics and for this reason, this article tries to use analytical-descriptive method and library studies to this Answer the question; What are the strategies for the economic strength of the Islamic political system from the perspective of Ayatollah Mohammad Ali Shahabadi? The findings of the article show that his most important emphasis in the book Shazrat al-Ma'aref is to pay attention to the politics of "edde" and "odde", and in order to excel in these economic policies, religious unity and brotherhood are necessary to advance economic goals and in the financial field. mokhammas Company is a favorable model of the financial-economic system based on Islamic teachings. Some of the requirements of economic strength from the perspective of Ayatollah Shahabadi are; Strengthening domestic production, the interaction of rational and factor forces, paying attention to indigenous and religious requirements in micro and macro economic processes, promoting a favorable economic culture, is the priority of collective interests over individual interests in economic actions.

    Keywords: Ayatollah Mohammad Ali Shahabadi, Economic Strength, national production, religious brotherhood, Mokhammas Company, Collective Materials
  • Younos Vakil Alroaia *, Mahdi Jamal Pages 110-137
    Entrepreneurship and its development in rural areas is an important strategy for economic development and overcoming crises such as poverty, unemployment, rural migration and shortage of basic consumer goods. Entrepreneurship development in rural areas has faced many problems because of its limitations such as access to strategic resources, environmental conditions, and changes in cultural structures. But the question is whether the jihadi management approach can offer an optimal model of rural entrepreneurship development? Therefore, this study has identified and explained the dimensions of rural entrepreneurship model development with jihadism management approach. The present study is a qualitative approach based on grounded theory. The focus of research has been on rural entrepreneurship in Semnan province. Sampling was based on purposeful sampling and in-depth semi-structured interviews with 12 experts. Open, axial and selective coding has been used to discover and analyze categories. Findings show that jihadi entrepreneurship includes three components of jihadi spirit, jihadi motivation and jihadi movement as a central category of rural entrepreneurship and the categories of causal, contextual, interventionist, strategic and consequences are in line with jihadi entrepreneurship.
    Keywords: Development, Rural Entrepreneurship, Jihadism Management, grounded theory
  • Javad Alipoor *, Hatef Pourrashidi Pages 140-167
    The Initial Document of the Islamic-Iranian Model of Progress as the document of Iran's development and progress in the next decades has been inspired by the political, social, economic, cultural, scientific and Islamic theoretical principles in order to achieve the goals of development and progress. Since the success of any idea and program depends on the consistency of its ruling discourse with the dominant discourses and values of the society, the discourse analysis of this document as one of the qualitative methods helps transcending from text to meta-text and enable researchers to analyze and examine the dominant discourse of this document and determine its adaptation to the needs and desires of the community. Therefore, these questions arise that whether this document addresses all the applicable components of Islamism and the forming signifiers of the Islamic-Iranian progress discourse? And to some extend this document considers all values, traditions, cultures, norms, structures, tastes and desires of all people? This paper analyses the discourse of this document by using Lacla and Mouff’s discourse analysis method and determines and explains the profound religious relation of the document with the Islamic foundations by identifying the central signifier of the discourse of the document and defining the relevant peripheral signifiers in the form of Islamic discourse.
    Keywords: Discourse Analysis, Model of Progress, Islam, Iran, Development
  • Azita Belali Oskui *, Yahya Jamali Pages 218-266
    The holy shrines are among the public buildings in the land of Iran that are important in various social, artistic, religious and historical aspects and are of secondary importance for the religious community of Iran, after mosques, among the religious buildings. And few points can be found in this land that are devoid of these kinds of buildings. The purpose of this study is to identify, codify and categorize the physical-spatial features based on the principles of Iranian-Islamic architecture of the patriarchal and Safavid religious tombs of Isfahan and the analytical comparison of these two periods with each other because by knowing the history and developments. It is in the course of time that one can become aware of the progress or decline of civilizations and use them to build a better future. In this regard, first, while examining the general principles of tomb architecture in each of these two periods, 15 Mongol patriarchal tombs and 17 Safavid tombs were identified in Isfahan and its subordinate areas. The separate face was examined. Then, by combining the analyzes, a statistical comparison of these periods was made and thought-provoking results were presented regarding the commonalities and differences between the two periods, including the difference between the hierarchy of access to the domed space and the difference in utilization. He mentioned the porch as one of the prominent organs of Iranian architecture, the difference in the general orientation, the similarity in the efficiency of the four-page space system and their predominant extroversion.
    Keywords: tomb architecture, Islamic Iranian structure, Mongol patriarchy, Safavid, Isfahan
  • Esmaeil Abdi * Pages 268-298
    Free trade and industrial zones have been one of the relatively successful strategies for technology development in order to achieve mainland economic growth in many countries around the world. Various studies show that the formation of innovation ecosystems in these areas due to having institutions such as protection laws, easier access to the network of international actors, well-equipped infrastructure, and a suitable business environment is easy. Global experience also confirms that many governments have contributed to the development of technology and, consequently, to economic growth in the mainland by shaping the ecosystem of value creation resulting from innovative activities in these areas. In Iran, despite the history of more than half a century in the field of establishment and management of free trade and industrial zones, but unfortunately not only the innovation ecosystem has not been formed in these zones, but also the basic missions of these zones such as re-export and attract investment Foreign direct has also been neglected. Studies conducted among the free trade and industrial zones of Iran and lessons learned from successful global experiences in this field indicate that to form an innovation ecosystem in the free trade and industrial zones in order to carry out activities Innovative, technological development, economic growth and thus impact on the mainland economy, the need to create new institutions or modify and eliminate existing institutions. This study seeks to provide an institutional model for the formation of the innovation ecosystem in the free trade and industrial zones of Iran.
    Keywords: Innovation ecosystem, Free Trade, and industrial zone, institutional logic, institution
  • Vahid Salehi, Mansour Sharifi *, Habiballah Karimian Dehaghi Pages 302-324

    The concept of citizenship is one of the oldest political, social, legal and urban concepts that thinkers have paid attention to in various fields, from ancient Greece to the present day. Acquiring citizen skills, or in other words, becoming an effective and efficient citizen, requires awareness of the rights, duties and responsibilities of citizenship. Citizenship awareness in various aspects is another important factor for the continuation of collective life in the modern high-risk world. Citizenship awareness makes a person aware of his duties and responsibilities. On the one hand, this knowledge is a factor for citizens to perform their duties and responsibilities well, and on the other hand, it causes them to achieve a lifestyle that addresses their scarcity and needs in order to achieve development. Considering the importance of lifestyle in creating pivotal development on the one hand and the importance of citizens 'awareness and responsibility in important realization on the other hand, in this study, first, the extent and factors affecting citizens' awareness of responsibility in the selected region of Tehran Then, the relationship between responsibility and development-oriented lifestyle is analyzed. The research method was descriptive-analytical, data collection was performed using a questionnaire and the data obtained from the questionnaire were analyzed in SPSS software using chi uare chi, crosstabs, test-t and Spearman man tests. .

    Keywords: Knowledge, citizenship awareness, Responsibility, Lifestyle, pivotal development
  • Alireza Haddadi *, Mohammadsadegh Emamian, Morteza Zamanian Pages 324-369

    Student mobilization, as one of the most important social movements that plays an effective role in various scientific, political, social, cultural and economic developments of the country, needs accurate targeting, determination of specific strategies and programs that enable students to work in various fields of science and Practice and guide their capacities in the direction of fulfilling the missions set by the Iranian Islamic model of progress. The nature of this student movement reflects the non-profit organizational characteristics, so the literature of the article is based on the literature of voluntary non-profit organizations. In nonprofits, the concept of mission is considered as the most fundamental element at the beginning of the strategic planning process. In organizations that are in the process of being established, this concept is interpreted as the formulation of a mission, and in other organizations it is interpreted as reforming the existing mission and achieving the desired mission. The present article examines the existing mission of the student mobilization and based on a qualitative method, based on a comparative study with international voluntary organizations, systematic analysis and the opinions of experts and stakeholders, has provided the desired mission. The general model is a combination of Bryson's and Hux's models, which have been modified in various sections to localize it in student mobilization. Accordingly, the four missions of force training, general role-playing, specialized development and specialized role-playing have been proposed for student mobilization.

    Keywords: Student mobilization, Non-profit Organizations, mission development, Iranian Islamic model of progress, strategic planning. social movement
  • Mohammad Mohammadlou, Amir Sadoddin *, Hossein Mohammadi Pages 394-430

    To achieve water and food security, and to overcome the existing and future challenges in environmental protection, scientists propose the integrated watershed management approach as an effective and useful one. A real understanding of integrated watershed management depends on applying a systemic view as well as recognizing and involving all stakeholders in decision making process. This, in turn, promotes public participation in implementing policies, strategies, and programs for natural resource management. The emphasis of this paper is on the role of culture and religious teachings on integrated watershed management and their impacts on the success of natural resource and environmental management programs. The authors of the paper attempted to scrutinize the problem and identify the gaps between these teachings in theory and the real world in order to provide solutions for realizing these teachings. The analysis shows that there is a great capacity to promote the participation of local communities with the emphasis on culture and religious teachings which should be fully considered by policy makers and planners for natural resource and environmental management of Iran.

    Keywords: religious teachings, integrated watershed management, Public Participation, Natural resource management, Environmental protection