فهرست مطالب

حقوق بشر - پیاپی 30 (پاییز و زمستان 1399)

نشریه حقوق بشر
پیاپی 30 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/12
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید صادق حقیقت* صفحات 5-18

    جماعت گرایی به عنوان یکی از مکاتب مهم فلسفه سیاسی شناخته می شود. در واقع، این عنوانی است که اساسا مخالفان ایشان به آن ها عطا کرده اند. در عین حال، مفاهیمی همچون «جماعت»، «سنت» و «خود» بین ایشان اشتراک دارد. علاوه بر آن، جماعت گرایان در نقد لیبرالیسم نیز هم داستان هستند، هرچند اختلافاتی بین خود ایشان نیز دیده می شود. از آن جا که جماعت گرایی به جهان فلسفه تحلیلی، که بر زبان و منطق تاکید دارد، متعلق است، انتظار می رود بر متن بیش از زمینه نظر داشته باشد. از سویی دیگر، تاکید بر «سنت» و «این جا و اکنون» نشان می دهد که به نوعی محلی گرا هستند و به زمینه بی وجه نیستند. همان گونه که جهانمشول گرایی به اشتراک ملاک ها و ارزش ها بین فرهنگ های مختلف نظر دارد، جماعت گرایی و زمینه گرایی به اقتضایات تاریخی و بومی توجه دارند. این مقاله درصدد نشان دادن این مطلب است که مطلب فوق در اندیشه جماعت گرایان به ابهام برگزار شده و از نظر روش شناختی، باید راه سومی بین متن و زمینه برگزیده شود. از دیدگاه نویسنده، نه تنها غنی سازی مفاهیم لیبرالی، از جمله حقوق بشر جهانشمول، ممکن است، بلکه این مسئله با تنوع فرهنگی و نوعی نسبی گرایی نیز پیوند می خورد.

    کلیدواژگان: جماعت گرایی، جماعت، سنت، خود، حقوق بشر، متن گرایی، زمینه گرایی
  • رضا اسلامی* صفحات 19-36

    در این مقاله چارچوبی برای ارزیابی شریعت در قانون اسلامی به توجه به حقوق بشر بین المللی ارایه می شود. در این مقاله چنین استدلال می شود که برخی از معیارهای جهانی حقوق بشر و آزادی ها، بر اساس آنچه که در اسناد بین المللی حقوق بشر درک و تدوین شده است، فاقد معادل دقیق در قوانین اسلامی هستند و برخی از اصول پذیرفته شده شریعت با اصول متناظر در حقوق بشر بین المللی مغایرت دارد. پاسخ شریعت به ایده حقوق بشر و تفسیر سنتی قانون اسلامی به سختی با هنجارها و موازین بین المللی حقوق بشر سازگار است. همچنین ادعا می شود که اجرای شریعت و به طور خاص قوانین عمومی و کیفری، مشکل ساز است و منجر به ناکارایی و سختی در جوامع اسلامی می شود. این مقاله به بحث در مورد اصلاح طلبی اسلامی و حقوق بشر کمک می کند تا بتواند از تناقض شریعت با موازین بین المللی حقوق بشر جلوگیری کند و چنین بیان می کند که سازوکارهای سنتی اصلاحات در چارچوب شریعت برای دستیابی به درجه لازم اصلاحات کافی نیست. پیشنهاد می شود که برای یک گفتگوی بین فرهنگی و یک بحث فکری، یک اصلاح اولیه و اساسی باید مبانی عینی حقوق بشر در عقل و کرامت انسانی را تعریف کند و نه بر اساس معیارها و مدارک شرعی.

    کلیدواژگان: قانون اسلامی، شرع، اسلام، حقوق بشر، کرامت
  • علیرضا ملکی* صفحات 37-52

    حق قانونی و حق اخلاقی برای شکایت از یک طرف دعوا همواره با همدیگر منطبق نیستند. طبیعی است در مواردی که حقوق قانونی تعیین نشده، بتوان این حق اخلاقی را برای فرد معتبر دانست که نسبت به رفتاری که خارج از چهارچوب های اخلاقی صورت گرفته، مدعی شکایت باشد. در نظام های حقوقی معاصر «حق شکایت از دیگری» باید مبتنی بر قانون موضوعه باشد؛ اما مسایلی وجود دارد که هرچند در قوانین داخلی و نظام های حق محور بین المللی شناسایی نشده اند، اما از بعد نظری قابل توجه اند؛ چراکه برخی از این موارد از لحاظ اخلاقی، به راحتی قابل رد و انکار نیستند و شناسایی نشدن آنها، دلیلی بر نبود یا کم اهمیت بودن آنها نیست. به عبارت دیگر: شناخته نبودن حق اخلاقی به عنوان حق قانونی، نافی آن نیست.ازاین رو در این نوشتار کوشیده ایم تا حق اخلاقی فرزند به وجود آمده از تجاوز به مادر را بررسی کرده و اثبات کنیم که اگر مادر از روی اختیار، جنین را پرورش داده و به دنیا آورده، آیا فرزند می تواند مادر را در مضان اتهام قرار دهد؟ در پایان مقاله نشان خواهیم داد که فرزند با شرایطی که مطرح می شود، امکان و حق شکایت اخلاقی از مادر خود را دارد.

    کلیدواژگان: تجاوز به عنف، بارداری اجباری، وضع حمل اختیاری، شکایت از والدین، حق اخلاقی کودک برای شکایت
  • محمد مهدی مجاهدی * صفحات 53-66

    این مقاله این پرسش اصلی را پی می گیرد که چگونه می توان از جهان شمولی حقوق بشر در عالم مقال چندفرهنگ گرایانه ی روزگار مدرن متاخر و پسامدرن سخن گفت. با بررسی این پرسش، این مقاله شرایط و حدود امکان اندیشیدن نقادانه به حقوق بشر و جهان شمولی آن را می کاود. مباحث این مقاله در دو تراز روان است. در تراز نظری، با مقابل نشاندن رویکرد های مونیستی و پلورالیستی به حقوق بشر، کوشش شده است که مساله ی جهان شمولی حقوق بشر چنان از نو صورت بندی شود که در عالم مقال چندفرهنگ گرایانه قابل بحث و بررسی باشد. در همین تراز، عناصر مقوم ایده ی حقوق بشر به مثابه ی انصاف معرفی می شود. در تراز کاربست و عمل، مباحث این مقاله بر چرایی و چیستی و چگونگی روند و روالی تمرکز می یابد که می تواند به جای گزین شدن فهم بسته از حقوق بشر با فهمی گشوده و کثرت گرایانه از آن در قالب حقوق بشر به مثابه ی انصاف بینجامد.

    کلیدواژگان: جهان شمولی حقوق بشر، انصاف، چندفرهنگ گرایی، مونیسم، پلورالیسم، یکه باوری، کثرت گرایی
  • ایرنه اشنایدر * صفحات 67-80

    آزادی دین به معنای آزادی عقیده و مظاهر دینی، در آموزش و تمرین و عبادت و رعایت آن یکی از حقوق اساسی بشر است که در ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر مندرج شده است. آزادی دین به این معنا حقی مهم تلقی می شود که نقشی مهم در برقراری صلح اجتماعی در جامعه دارد. آلمان به عنوان یک کشور سکولار و دارای پیوند تاریخی با دین مسیحیت، این حق آزادی دینی را در ماده 4 قانون اساسی تثبیت کرده است. طبق ماده 3/7، آموزش دینی در مدارس دولتی مطابق با جوامع دینی و معمولا به وسیله کلیساهای کاتولیک و پروتستان و همچنین از سوی جامعه یهودیان انجام می شود. 3.2 میلیون مسلمان از ترکیه، کشورهای عربی و ایران در آلمان زندگی می کنند. بیشتر این مسلمانان قصد بازگشت به کشورهای بومی خود را ندارند و در آلمان اقامت خواهند داشت. آن ها از آزادی دینی به معنای یادشده لذت می برند. در این نوشتار، به این پرسش می پردازم که چگونه مظاهر دینی مسلمانان در آلمان «در امر تعلیم، عمل، عبادت و رعایت آن» انجام می شود. من بر آموزش دینی آن ها تمرکز خواهم کرد و می کوشم تا به این پرسش ها پاسخ دهم: تعلیم و تربیت اسلامی در آلمان، در یک کشور سکولار به چه معناست؟ چه کسی و چگونه آن را فراهم می کند؟ تفاوت آن با آموزش دینی در کشورهای اسلامی چیست؟ توسط جامعه آلمانی چگونه دیده می شود؟ در دو سطح ملی و بین المللی به این پرسش ها پاسخ خواهم داد. در سطح ملی، تلاش آشکار دولت آلمان برای ادغام اقلیت مسلمان به عنوان یک گروه دینی در دولت آلمان دیده می شود. به همین دلیل، وزیر آلمان، ولفگانگ شویبل، در سال 2006 تشکیل جلسه داد و از حقوقدانان، محققان مطالعات اسلامی و نمایندگان جوامع مختلف مسلمان و همچنین اشخاص مستقل برای صحبت درباره وضعیت مسلمانان در آلمان دعوت کرد. پرسش باقی مانده این است که چگونه گروه های مختلف اسلامی متشکل از مسلمانان با زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی و مذهبی و از کشورهای مختلف مانند ترکیه، کشورهای عربی، ایران و افغانستان با سنت های ملی اسلامی مختلف می توانند بستر مشترک اعتقادات مذهبی اسلامی را در یک کشور سکولار پیدا کنند. با تاسیس شورای هماهنگی (Koordinierungsrat) مسلمانان در آلمان، در آوریل 2007، برخی از سازمان های بزرگ اسلامی سعی در ایجاد ساختار مشترک برای نمایندگی همه مسلمانان داشتند. تاکنون این سازمان از سوی دولت آلمان به عنوان نماینده رسمی همه مسلمانان به رسمیت شناخته نشده، اما بحث ها در «Islamkonferenz» هنوز به پایان نرسیده است و همچنان ادامه دارد. یکی از اهداف اصلی تشکل های مسلمان، به دست آوردن حق برگزاری دوره های دینی اسلامی در مدارس دولتی آلمان است؛ درحالی که در سطح ملی، ادغام اسلام به عنوان یک دین در سیستم سکولار مورد بحث قرار گرفته است. در سطح محلی، هم اکنون آموزش دینی در پروژه های مختلف در بسیاری از مدارس دولتی منتخب در آلمان و همچنین در مساجد محلی در حال انجام است. آموزش مذهبی در مساجد با الگوبرداری از مساجد در «Goettin-gen» -یک شهر کوچک دانشگاهی در آلمان مرکزی- مورد بحث قرار خواهد گرفت. در گوتینگن دو مسجد اصلی وجود دارد: یکی متعلق به جامعه ترک (دیتیب) و دیگری مسجد عرب.اگر من مفهوم تربیت دینی را که در مسجد اعراب ارایه شده است با توجه به محتوای آن و نحوه آموزش آن به کودکان، خواه متناسب با آموزش کلاسیک اسلامی و هم مفاهیم، اعتقادات، آیین ها و اعمال عبادی ترسیم کنم، آیا برای کودکانی که در یک زمینه کاملا سکولار بزرگ می شوند مهم تلقی می شود؟ سرانجام، من این روش را در سطح محلی با تلاش های انجام شده در سطح ملی مقایسه خواهم کرد و درباره چگونگی قضاوت این تلاش های مختلف به وسیله جامعه آلمان، بحث خواهم کرد.

    کلیدواژگان: جامعه مسلمانان، تربیت اسلامی، جامعه سکولار، صلح
  • سیمون امرت* صفحات 81-98

    از آنجا که تصور می شود حقوق بشر برای همه انسان ها برابر است و هرگونه اختلاف اجتماعی را کنار می گذارد، باید راه هایی برای آموزش جمعیت در امور حقوق بشر یافت. یکی از راه های آموزش حقوق بشر دین است. دین پیوند بین افراد یک جامعه است که به تفاوت های اجتماعی و آموزشی اهمیت نمی دهد. برای اعتقاد و اعتراف به یک دین نیازی به تحصیلات عالی نیست. اما در زمان ناامنی، به عنوان مثال در جنگ ها یا فجایع، مردم بیشتر از زمان صلح، مذهبی هستند و از رهبران مذهبی خود درخواست کمک و مشاوره اخلاقی دارند. با شرکت در مراسم مذهبی، مردم نه تنها در مورد امور مذهبی بلکه در مورد موارد سیاسی نیز مطلع می شوند زیرا نهادهای مذهبی مکانی برای تبادل دانش نیز هستند. رهبر مذهبی نقش مهمی را ایفا می کند زیرا او می تواند تاثیر زیادی بر روی توده هایی با تحصیلات پایین بگذارد. رهبر مذهبی با استفاده از روش های موثر می تواند به اجرای حقوق بشر در جامعه کمک کند. از آنجا که روش های مختلفی برای آموزش بین فرهنگی در امور حقوق بشر وجود دارد، می خواهم توضیح دهم که چگونه آموزش بین دینی در امور حقوق بشراز فعالیت های ضد تعصبی حمایت می کند. پایه و مبنای این مفهوم ضد تعصب در اصل در آفریقای جنوبی ایجاد شده و هدف آن رفع کلی تبعیض از قبیل تبعیض جنسی، نژادپرستی، سلسله مراتب شمال-جنوب و غیره است. تمرکز این نوشتار بر روی حساسیت بخشیدن به خود و شروع یک فرایند یادگیری مادام العمر برای زندگی با آگاهی از تعصبات موجود و ایجاد تحمل در جامعه است. مفهوم ضد تعصب مستقیما با مکانیسم تبعیض در ارتباط است و بنابراین برای زمینه های آموزشی که شامل نهادهای مذهبی است، مفید و مناسب است. رهبر مذهبی توسط این آموزش قادر به کار با تمام گروه های کودکان و بزرگسالان یا مردان و زنان است و می تواند این افراد را به سمت تجربه احساسی خودشان سوق دهد. با توسعه این روش، رفتارهای غیر تبعیض آمیز در زندگی شخصی و کار ایجاد می شود. دینی که با روش ضد تعصب همراه باشد، نشان می دهد که جامعه چه فرصت هایی برای مبارزه با تبعیض کمتر برای همه افراد جامعه است و در نهایت به اجرای حقوق بشر کمک می کند.

    کلیدواژگان: دین، حقوق بشر، تحصیلات، متد مبارزه با تعصب
  • لیزوته آبید * صفحات 99-116

    دموکراسی واژه ای است که بسیار مورد استفاده و سوءاستفاده قرار گرفته است. به عنوان ساختار احتمالی سازمان سیاسی، مفاهیم دموکراتیک در کشورهای اسلامی بسیار مورد بحث و بررسی است. دموکراسی در معنای غربی با «دموکراتیزه کردن» خاورمیانه همراه شده است که در واقع جنگ و اشکال مختلف سلطه خارجی را به مناطق مهم این منطقه حساس وارد کرده است. بااین حال، تاکنون ساختارهای دموکراتیک در کشورهای مسلمان یک استثنا بوده است. به دلیل تحولات تاریخی در طول قرون گذشته، به نظر می رسد برای دموکراسی در فرهنگ خاورمیانه، پشتوانه نظری وجود ندارد. این تعجب آور است؛ زیرا اسلام از آغاز، الگوی شورا (مشورت) را ارایه داده است که می تواند و باید برای خدمت به حاکمیت مدرن توسعه یابد. به ویژه، تشیع می تواند از طریق تفاسیر و توضیحاتی که برای شکل گیری و اجرای دموکراسی اسلامی مناسب است، پشتوانه دینی ارایه دهد. در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، طرح کلی و زیبایی ازآنچه امروز «حکمرانی خوب» نامیده می شود، می یابیم. افزون بر این، تشیع امامت مهدی(ع) را به عنوان یک قاعده عادلانه فرض می کند. در غیاب امام زمان مردم سالاری اسلامی باید با مشارکت کامل مسلمانان اجرا شود، اما چگونه می توان یک کشور مسلمان مدرن را به صورت دموکراتیک سازمان دهی کرد؟ افزون بر دولت و کارگر و مجلس یا پارلمانی که بر اساس انتخابات تشکیل شده باشد، تخصص علمای دینی نیز لازم است؛ علمای دانشمندی که توانایی اجتهاد داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای زندگی امروز و در پی آن، تغییرات اجتماعی مداوم باشند. در یک حکومت اسلامی، دوره انتظار حضرت مهدی(ع)  نیازمند مشارکت فعال مردم است؛ زیرا تا آمادگی گسترده ای برای حمایت از هدف خیر وجود نداشته باشد، ایشان ظهور نمی کنند. این مشارکت یکی از حقوق اساسی بشر و همچنین وظیفه زن و مرد است. بنابراین، هر فردی باید این فرصت را داشته باشد که آگاهی اخلاقی، دینی و فرهنگی و آگاهی اجتماعی و سیاسی خود را از طریق آموزش و خودآموزی توسعه دهد تا شهروندان در چهارچوب اسلام، مسئولیت های اجتماعی و دموکراتیک خود را انجام دهند.

    کلیدواژگان: تشیع، اسلام، دموکراسی، صلح حقوق بشر
  • کاترین کاونا* صفحات 117-124

    حق نو ظهور دموکراسی (به عنوان مثال فرانک، تی) در حقوق بین الملل از یک ترکیب لیبرال و دموکراتیک طرفداری می کند. با این وجود، همانطور که عبدالکریم سروش استدلال می کند، لیبرالیسم و دموکراسی با هم آمیخته اند اما باید جدا شوند. در این مرحله جدایی است که این مقاله قانونی بودن دموکراسی ستیزه جویانه را در سطح بین المللی مورد بررسی قرار می دهد و همچنین در این مقاله نشان داده می شود که یک دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی چگونه و در چه زمانی می تواند به صورت قانونی برای مبارزه با تهدیدات اعمال دموکراسی به روشی ضد دموکراتیک عمل کند. دموکراسی ستیزه جویانه اصطلاحی است که در سال 1937 توسط کارل لوونشتاین معرفی شد. این به نوعی دموکراسی مشروطه ای اشاره دارد که مجاز است از آزادی مدنی و سیاسی با محدودیت پیشگیرانه اعمال آن محافظت کند. در آن زمان، نوشته های لونشتاین مربوط به محدودیت های نهادهای دموکراتیک در مهار فاشیسم بود. دموکراسی های مبارزه با اصول کثرت گرایی حقوقی در تضاد هستند، اما حد و مرز اختیارات مجاز حقوق بین الملل در دستورکارهای سیاسی تحول آفرین که به دنبال اجرای اشکال خودمختاری مذهبی، فرهنگی یا ملی هستند، مشخص نیست.

    کلیدواژگان: دموکراسی، حقوق بشر، حقوق بین الملل، آزادی خواهی
  • لیندا بریسکمن * صفحات 125-136

    همزیستی مسالمت آمیز یک آرمان جهانی، اما دست نیافتنی است. به رغم جستجوی ابزار برای ایجاد جهانی صلح آمیز، درگیری میان ملت ها و درون ملت ها همچنان ادامه دارد. پرورش صلح موضوعی است که علما، رهبران مذهبی و سیاستمداران ذهن خود را به آن معطوف می کنند، اما با وجود این توجه، این پارادوکس باقی می ماند که شواهد کمی درباره کاهش درگیری های محلی و جهانی وجود دارد. در حالت ایده آل، کلید ارایه راه حل را می توان در اصول اصلی ادیان و سنت های فرهنگی جهان و در ذهن برخی از صداهای بزرگ فلسفه دوران گذشته و مدرن یافت. متاسفانه این اصول اغلب در سیستم های آموزشی که تلاش های محدودی برای تشویق جوانان به تفکر محلی و جهانی درباره عدالت اجتماعی، صلح و حقوق بشر انجام می شود، وجود ندارد. بسیاری از روش های فعلی انتقال دانش حقوق بشر و صلح محدود است و تنها بر جنبه حقوقی و اسناد بین المللی، مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) تاکید شده است. «UDHR» سندی الهام بخش است؛ زیرا مبنای آن برآمده از تعهد به بشریت است، اما پذیرش غیر انتقادی آن، انتقادات درباره سلطه غرب را نفی می کند. قطعا جستجوی صلح و عدالت اجتماعی محدودیت هایی خواهد داشت، مگر اینکه بشر راهی پیدا کند که بتواند با تنش میان رویکردهای جهانی و نسبی گرایی به حقوق بشر، دست وپنجه نرم کند. این نوشتار ایجاد مفاهیم حقوق بشری فراتر از چهارچوب های قانونی برای کشف چگونگی استناد به مفاهیم حقوق بشر از طریق آموزش برای کاهش جهل، تعصب، عدم تحمل مذهبی و ترس را که از اهداف همزیستی مسالمت آمیز هستند، بررسی می کند. همچنین، مسئولیت در قبال دیگران را بررسی می کند؛ نوعی مسئولیت که در برخورد فرهنگ ها و درگیری میان ملت ها مشهود نیست. این نوشتار طرح و برنامه ای را برای درک حقوق بشر بر اساس رویکردهای فلسفی، سیاسی، تاریخی، انسان شناسی، حقوقی و عملی حقوق بشر پیشنهاد می کند. که شامل ایجاد ارتباط بین نظریه و عمل است و عبارت است از: مشارکت در آموزش انتقادی از طریق فرایند گفتگو و تحقیق مشترک، آشنایی با ریشه های تاریخی حقوق بشر و کاربرد آن ها و درک اینکه مفاهیم حقوق بشر در هر سنت فرهنگی و مذهبی یافت می شودبرای دفاع از این الگو، نمونه هایی را ارایه می دهد که موانع و چشم اندازهای موجود را نشان می دهد. در این راستا، اقداماتی را که در برنامه کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه کرتین در استرالیا انجام می شود به عنوان مدلی که ممکن است با دیگر زمینه ها سازگار باشد، معرفی می کند. در پایان، پیشنهادهایی برای روش های عملی که با آن می توان این طرح را به اجرا گذاشت، ارایه می گردد؛ ازجمله: تعهد آموزشی مادام العمر به حقوق بشر از طریق درک تاریخی و فلسفی، گفتگوی میان ادیان و تبادلات فرهنگی.

    کلیدواژگان: صلح، عدالت، حقوق بشر، دین
  • مارتا کونکا * صفحات 137-152

    فردی که قانونی را نقض می کند و وجدانش به او می گوید که این کار ناعادلانه است و کسی که مجازات حبس را می پذیرد تا وجدان جامعه درباره اقدام ناعادلانه خود را بیدار سازد، در واقع بالاترین درجه از ادای احترام به قانون را ابراز کرده است. مارثا لوتر کینگ، ج ر در این نوشتار، نظریه ها و عواملی بحث می شود که دلالت دارند هنگام اجرای تغییرات ضروری و لازم الاجرا برای بهبود حوزه سیاسی و حوزه عمومی اجتماعی، پدیده نافرمانی مدنی یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین ابزارهای جامعه دموکراتیک است. در نخستین بخش به تعریف دقیق، اما مرسوم و متعارف نافرمانی مدنی پرداخته می شود که از سوی جان رالز در تیوری عدالت مطرح شده است. با توجه به این تعریف و شرایط کلی که اقدامات انجام شده در چهارچوب نافرمانی مدنی قابل توجیه باشد، تجزیه و تحلیل خود را بر دو جنبه اصلی مفهوم مورد بحث متمرکز خواهم کرد. در آغاز، درباره نافرمانی مدنی بحث خواهم کرد که در اصل یک عمل غیرقانونی است، اما به گونه ای متناقض، بالاترین احترام را برای قانون مثبته توسط شخصی که اقدام به نافرمانی مدنی می کند، از طریق تسلیم شخص در برابر قضاوت قانون که مورد اعتراض فرد است، بیان می کند. به این ترتیب، نافرمانی مدنی خود را به عنوان پدیده ای نشان می دهد که عدم شناسایی به وسیله قانون (قانونی نبودن)، دارای قدرت فوق قانونی لازم برای اعمال تغییرات در سیستم حقوقی ناعادلانه یا مقررات خاص ناعادلانه است. در بخش دوم اشاره خواهم کرد که نافرمانی مدنی، به عنوان یک عمل عمومی که مردم انجام می دهند (مشمول قانون خاص)، بیانگر اراده آنان است و بنابراین، (به خودی خود) در مواردی که در تضاد با منافع شخصی آن ها باشد، نمی تواند به وسیله آن ها مورد استفاده قرار بگیرد، اما همیشه از سوی «حس مشترک عدالت» (رالز) پشتیبانی می شود. از این فرض نتیجه می گیرم که حقوق بشر بین المللی، بر اساس ادعای طرفداران آن، یکی از اهداف اصلی فعالیت سیاسی در دهه اخیر است و باید از آن به روش نافرمانی مدنی حمایت شود. در بخش آخر، تعریف رالزین را به روشی بسیار گسترده تر و مرتبط تر، در مورد دنیای جهانی شده امروزه مقایسه خواهم کرد. در این جهان ، دولت های ملی هنگامی که با حوزه عمومی فراملی مواجه می شوند، به عنوان تنها بازیگر سیاسی متوقف می شوند و بنابراین، درک نافرمانی مدنی به عنوان یک عرصه عرضی مخالفت عمومی ارایه شده از سوی رولان بلیکر (2000) مناسب تر است. در این تعریف، نافرمانی مدنی نه تنها به ابزاری سیاسی برای موضوعات خاص یک جامعه تبدیل می شود، بلکه به ابزاری تبدیل می شود که به نام ارایه و تحمیل احترام به حقوق بشر بین المللی، به رغم تمام پارادایم های سنتی اجتماعی و مرزهای ملی، برای بسیج کردن بین المللی ابزارها و افراد استفاده می شود.

    کلیدواژگان: نافرمانی مدنی، قانون، قانون مدنی، جامعه دموکراتیک، حقوق بشر
  • ویلیام آیهم* صفحات 153-174

    در تاریخ آمریکا، «بدن سیاه» هم در دوران برده داری و هم در دوره معاصر کالایی بوده است که مدیریت خصوصی زندان ها تا حدی موجب حبس گسترده سیاه پوستان شده است. لغو برده داری در حدود 150 سال پیش در مقایسه با 400 سالی که مورد استفاده قرار گرفته هنوز نسبتا جدید است. بنابراین، برخی از رفتارهای شنیع صاحبان برده به سیستم عدالت کیفری منتقل شده و باعث شده است پلیس، هییت منصفه، قضات و غیره در رفتار با همتایان سفیدپوست خود و مردم سیاه پوست نابرابر و غیرعادلانه رفتار کنند. از «اقدامات شیاطین عصیانگر» در دوران برده داری گرفته تا پوشش رسانه ای نژادپرستانه وحشیگری پلیس علیه سیاه پوستان، اعتراضات سیاه پوستان، رفتار با مظنونان جنایی و غیره، مشخص شده است که رسانه های جمعی آمریکا نقش مهمی در حفظ ساختارهای نژادپرستانه عمیقی دارند که موجب حبس گسترده سیاه پوستان شده است. این نوشتار برخی از اقدامات تاریخی علیه سیاه پوستان را با شیوه های نژادپرستانه معاصر پیوند می زند تا نشان دهد که برده داری همچنان در آمریکا زنده است و به طور مشخص از طریق سیستم عدالت آشکار می شود. هدف این نوشتار، تقویت بحث های جاری درباره نابودی بقایای برده داری در آمریکاست.

    کلیدواژگان: مردم سیاه پوست، نژادپرستی، فرضیه بی گناهی، رسانه های جمعی، بی رحمی پلیس، اعتراضات زندان
  • فاطمه بهندری* صفحات 175-179

    پس از جنایت های انجام شده در دوران جنگ جهانی دوم، شهروندان جهان یک صدا خواستار یک سری اصول اخلاقی جهانی بودند. در تاریخ 10 دسامبر 1948 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد و بدین ترتیب، استانداردی جدید از اصول اخلاقی را برای پیروی کشورها تعیین کرد. بر اساس ماده 18 اعلامیه حقوق بشر «هر کس حق دارد از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و نیز متضمن اظهار عقیده و ایمان و همچنین شامل تعلیمات و اجرای مراسم دینی است. هر کس می تواند از این حقوق  منفردا یا اجتماعا و به طورکلی، خصوصی یا عمومی برخوردار شود». مردم و به ویژه زنانی که در مناطق مختلف دنیا متولد می شوند دارای هویت فرهنگی و مذهبی متفاوت هستند. زمان آن فرا رسیده است که آموزش و درک جهانی از تفاوت های هویتی زنان مسلمان، به طور جهانی قابل دسترس و درک شود.

    کلیدواژگان: اسلام، زنان مسلمان، هویت، حقوق بشر
|
  • Seyed Sadegh Haghighat * Pages 5-18

    Communitarianism is considered as one of the most pivotal schools of thought in contemporary normative political theories. In fact, it is a label for a group of people who share common characteristics such as critiques on liberalism, and some concepts like “community”, “tradition” and “self”. Since most communitarians belong to the analytical philosophy, which focus on language and logic, they could not be regarded as contextualists. On the other hand, their analysis is related to “tradition”, “here and now”, and “particularism” which denotes the importance of historical, political and sociological situation. It seems that not only the enrichment of morality and human rights in communitarianism is possible, but also it implies somehow relationship with context, cultural diversity and relativism. It seems that communitarianism needs a “third way” between text and context.

    Keywords: Communitarianism, Community, Self, Particularism, human rights, Textualism, Contextualism
  • Reza Eslami * Pages 19-36

    This paper advances a framework for the evaluation of Sharia (Islamic law) with respect to the modern notion of international human rights law. The paper argues that certain universal standards of human rights and freedoms, as understood and formulated in international human rights documents, lack precise equivalents in Islamic law, and some generally-accepted principles of Sharia contradict corresponding principles of international human rights law. Sharia's response to the idea of human rights and traditional interpretation of Islamic law are hard to reconcile with international human rights norms and standards. It is also argued that the application of Sharia, public and criminal law in particular, is problematic and results in deficiencies and hardship in Muslim societies. This paper contributes to the debate on Islamic reformism and human rights in arguing that Sharia's contradiction of universal human rights norms cannot be avoided, and that traditional mechanisms of reform within the framework of Sharia are inadequate for achieving the necessary degree of reform. It is suggested that, based on a cross-cultural dialogue and intellectual debate, an essential and primary reform should define the objective foundations of human rights in reason and human dignity, not on Sharia criteria and qualifications.

    Keywords: Islamic Law, Sharia, Islam, human rights, dignity
  • Alireza Maleki * Pages 37-52

    The moral and legal rights to sue a party do not always conform well. In cases where legal rights are not established, one may obviously be entitled to file a lawsuit against the action conducted outside the ethical frameworks. In contemporary legal systems, “the right to sue someone” must be based on statutory law; however, there are some issues which are not recognized in national laws or international right-oriented systems, but they have theoretical significance. Because some of these issues cannot be easily denied in terms of morality and just because they are not recognized, they cannot be rejected or undermined. In other words, a moral right shall not be denied merely because it is not recognized as a legal right.  Therefore, this article seeks to look at the moral right of the child born out of rape and prove that if a mother decides to keep and give birth to such a child, can the child bring a charge against the mother?

    Keywords: rape, Unintended Pregnancy, Voluntarily Giving Birth to a Child, Suing the Parents, Moral Right of the Child to Complaint
  • Mohammad Mahdi Mojahedi * Pages 53-66

    The guiding question of this paper is “How can, if at all, the universality of human rights survive critical examinations within the prevailing multiculturalist frame of reference?” This paper examines the possibility conditions of critically reasoning for the universality of human rights. The discussions in this paper runs at two levels of analysis. At the conceptual level, a theoretical monist-pluralist frame of reference will be developed to reformulate the problematic of the universality of human rights in a form more compatible methodologically with multiculturalist approaches in the humanities, social sciences and current discourses of cultural studies. Demonstrating the weaknesses of the alternative solutions, the main hypothesis of this study suggests to refer to a reconstructed version of the “golden rule of reciprocal fairness.” At the practical level, this paper will set forth three “why”, “which”, and “how” questions regarding those principles which can bolster a universal reception of the human rights as fairness.

    Keywords: The Universality of Human Rights, fairness, multiculturalism, monism, Pluralism
  • Irene Schneider * Pages 67-80

    Freedom of religion in the sense of freedom of belief and of religious manifestations; in teaching, practice, worship and observance is one of the basic human rights laid down in the Universal Declaration of Human Rights, art. 18. Freedom of religion in this sense is considered to be an important right and to play an important role in keeping up social peace in society. Germany, being a secular state with a historical connection to Christian religion, has anchored this right of religious freedom in is constitution in Article 4.According to Art. 7/3 religious education in state- run schools is accomplished in accordance with the religious communities. This religious education is normally provided for by the Catholic and Protestant Churches, but also by the Jewish community.  There are 3,2 Mio Muslims in Germany , especially from Turkey, but also from the Arab countries and Iran. Most of these Muslims do not plan to return to their native countries and will remain in Germany.They do enjoy freedom of religion in the above-mentioned sense. In my paper I will deal with the question of how religious manifestations of the Muslims in Germany “in teaching, practice, worship and observance “is accomplished. I shall focus on their religious education and endeavor to answer the following questions: What does Islamic education mean in Germany, in a secular state? Who provides for it and how? How does it differ from religious education in Islamic countries? How is it seen by the German society? I will deal with these questions on two levels (1) on the national level and (2) on the local level. On the national level a clear effort of the German state can be seen to integrate the Muslim minority as a religious group into the German state. For this reason the German Minister Wolfgang Schäuble convened in 2006 the so called “Islamkonferenz inviting jurists, scholars of Islamic studies and representatives of the different Muslim communities as well as independent persons to talk about the situation of Muslims in Germany. The unsolved question still is: how the different Islamic groups comprising Muslims from different social, political and religious backgrounds and from different countries as Turkey, Arab states, Iran, Afghanistan with different national Islamic traditions could find a common platform of religious Islamic belief in a secular state. By establishing the Coordinating Council (Koordinierungsrat) of Muslims in Germany in April 2007, some larger Islamic organizations tried to create a common structure for the representation of all Muslims. So far this organization has not been recognized by the German state as the official representative of all Muslims, but the discussions at the “Islamkonferenz” are not yet finished and are still going on. One of the main aims of the Muslim Organizations is to gain the right to give Islamic religious lessons at German state-run schools. Whereas on the national level the integration of Islam as a religion within the secular system is discussed, on the local level religious teaching is currently taking place within different projects in many selected state schools in Germany as well as in local mosques. Religious teaching at mosques will be discussed by taking the example of mosques in Goettingen, a small university town in Central Germany. There are two main mosques in Goettingen: one belonging to the Turkish community (Ditib) and the other being an Arab mosque. I shall sketch the concept of religious education given in this Arab mosque with regard to its content and the way it is taught to the children, whether it corresponds to the classical Islamic education and which concepts, beliefs, rituals and cultic acts are being considered important for children growing up in a completely secular context? Finally, I shall compare this approach at the local level with the efforts made on the national level and discuss how these different efforts are judged by the German society.

    Keywords: Muslim community, Islamic education, Secular Society, peace
  • Simone Emmert * Pages 81-98

    As Human Rights are supposed to be equal for all human beings leaving any social
    differences away there must be ways found to educate the population in Human Rights matters. One of the ways for Human Rights education is Religion. Religion is the link between the people of one society that does not care for social and educational differences. There is no need for high education to believe and to confess to a religion. But also in times of insecurity, e.g. wars or catastrophes, people tend to be more religious than in times of peace and are seeking help and moral advice from their religious leaders.
    By attending religious ceremonies people get informed not only about religious matters but also about political ones as religious institutions are also a place for exchanging knowledge. An important role plays the religious leader as he can have a great influence esp. on the masses with lower education. By using effective methods he can contribute to implementing Human Rights in society. As there are already different methods of intercultural training on Human Rights affairs existing I would like to explain how, in analogy to that, an inter-religious training on Human Rights Affairs, esp. anti-discrimination, could work. The basis is the anti-bias concept which was originally developed in South Africa and which aims at the general removal of discrimination like sexism, racism, north-south-hierarchy, etc. The focus is on the sensibilization of oneself and starting a life-long-learning process of living aware of existing prejudices and developing tolerance in society. The anti-bias concept starts working directly at the mechanism of discrimination and is therefore useful and appropriate for the pedagogical fields which include religious institutions. The religious leader is enabled by this training to work with groups, e.g. children and adults or men and women, and lead those people to their emotional self-experience. Developing on this, non-discriminating conducts for the personal life- and the working situation is produced. Religion that works together with the anti-bias method shows how many chances a society has with less discrimination for all and helps finally to implement Human Rights.

    Keywords: Religion, human rights, education, Anti-Bias-Method
  • Liselotte ABID * Pages 99-116

    Democracy is a much used and abused word. As a possible structure of political organization, democratic concepts are very much under debate in Muslim countries. Democracy in a western sense has become associated with a forceful “democratization” of the Middle East, which in effect has brought war and various forms of foreign domination to crucial areas of this sensitive region. However, up to now democratic structures are an exception in Muslim countries. Due to historical developments during the past centuries, there seems to be a lack of theoretical backing for democracy in the culture of the Middle East. This is surprising, because Islam, from its beginning, has offered the model of shura (consultation), which can and should be developed to serve modern governance. Especially Shi'ism can offer a theological backing through interpretations and explanations conducive to the formation and implementation of an Islamic democracy. In Imam Ali's (a.s.) letter to Malik al-Ashtar, we find a beautiful outline of what today is called “good governance”. Moreover, Shi'ism postulates the Imamate of the Mahdi (a.s.) as a just rule to-come. In the absence of the Imam-e zaman, an Islamic democracy should prevail with full participation of Muslims. But how is it possible to organize a modern Muslim country democratically? In addition to a working government and a majlis or parliament formed on the basis of elections, the expertise of religious scholars is needed – scholars who are capable of Ijtihad, so that they can find answers to the needs of present-day life in the wake of ongoing social change. In an Islamic polity, the period of awaiting al-Mahdi al-muntazar requires active participation of the people, since unless there is widespread readiness to support the good cause, the Mahdi will not appear. This participation is a basic human right and also a duty of men and women. For this purpose, every individual should have the opportunity to develop his/her moral, religious and cultural consciousness and the social and political awareness through education and self-education, so that citizens may fulfil their social and democratic responsibilities within the framework of Islam.

    Keywords: Shi'ism, Islam, democracy, peace, human rights
  • Kathleen Cavanaugh * Pages 117-124

    The emerging right to democracy (e.g. Franck, T) within international law favors a liberal, democratic packaging. Yet as Abedolkarim Sourash argues, there has been a conflation of liberalism and democracy, which must be decoupled.  It is from this point of departure that this paper will examine the international legality of militant democracy and interrogate when and how a constitutional democracy can legally act in an anti-democratic manner to combat threats to its democratic existence.  Militant democracy was a term introduced in 1937 by Karl Lowenstein. It refers to a form of constitutional democracy authorized to protect civil and political freedom by pre-emptively restricting its exercise. Lowenstein’s writings, at the time, were concerned with the limitations of democratic institutions in containing fascism. Militant democracies stand in contrast with the principles of legal pluralism, but the extent to which international law authorizes transformative political agendas that seek to implement forms of religious, cultural, or national autonomy is unclear.

    Keywords: democracy, human rights, International Law, Liberalism
  • Linda Briskman * Pages 125-136

    Peaceful co-existence is a universal but elusive aspiration. Despite the search for tools to create a peaceful world, conflict remains between nations and within nations. The fostering of peace is a question to which scholars, religious leaders and politicians put their minds, but despite this attention the paradox remains that there is little evidence that local and global conflict have subsided. Ideally the key to providing solutions can be found in the tenets of the world’s major religions and cultural traditions and in the musing of some of the great philosophy voices of past and modern times. Regrettably these tenets are often absent in education systems where there are limited endeavours to encourage young people to think locally and globally about social justice, peace and human rights. Many of the current ways of imparting knowledge of human rights and peace are limited, with the emphasis on the legal aspect alone and on international instruments such as the Universal Declaration of Human Rights (UDHR). Although the UDHR is an inspiring document given that its creation stemmed from a commitment to all humanity, its uncritical acceptance negates the critiques about western dominance. Arguably, unless humankind can find a way to grapple with the tension between universal and relativist approaches to human rights by acknowledging diversity, the search for peace and social justice will be limited. This paper contemplates the creation of human rights understandings beyond legal constructs to explore how human rights concepts can be invoked through education to reduce ignorance, prejudice, religious intolerance and fear that detracts from the goal of peaceful co-existence. It explores the question of responsibility to ‘the other’, a form of responsibility that is not apparent in the clash of cultures and the conflict between nations. The paper suggests a schema for human rights understandings based on philosophical, political, historical, anthropological, legal and practical approaches to human rights. This includes forging the connection between theory and practice; engaging in critical pedagogy through a process of collaborative dialogue and inquiry; being familiar with the historical origins of human rights and their application; and understanding that concepts of human rights are found in every cultural and religious tradition.  In advocating such a schema it draws on examples that present barriers and prospects and in so doing outlines the endeavours that take place in the inter-disciplinary Master of Human Rights program at Curtin University in Australia as a model that may be adaptable to other contexts. The paper concludes by suggesting practical ways in which the schema could be enacted including through a lifetime educational commitment to human rights through historical and philosophical understandings, inter-faith dialogue and cultural exchanges.

    Keywords: peace, Justice, human rights, Religion
  • Marta Kunecka * Pages 137-152

    The following paper will present the theory and possibilities of implication of the phenomenon of civil disobedience understood as one of the most powerful and most effective tools of democratic society when it comes to implementing the necessary and indispensable changes required for the improvement of the political domain and the social public sphere.   In the first part I will present the narrow but orthodox and widely discussed definition of civil disobedience presented by John Rawls in his Theory of Justice (1971). Given such a definition, as well as the major conditions under which the actions undertaken in the name of civil disobedience can be justified, I will focus my analysis on two major aspects of the discussed notion.   Firstly, I will discuss civil disobedience, which is in its essense an unlawful act, paradoxically expresses the highest respect for the positive law by the person performing the civilly disobedient act through one’s submission to the judgment of the law which is an object of one’s protest. This way, civil disobedience presents itself as the phenomenon which, not having a legal recognition (not being legalized), holds super-legal force required to impose the changes on the unjust legal system or on the particular unjust regulation.   Secondly, I will point out that civil disobedience, as a public act performed by the people (the subjects of the particular law), expresses the will of the people and, therefore, it can not be used (by themselves) in the ways contradictory to their best self-interest but always supported by the “the commonly shared sense of justice” (Rawls). From this premise I conclude that the universal human rights, as thier supporters claim, are one of the main ends of the political activism in the recent decade and should be advocated in the civilly disobedient manner.   In the last part I will contrast the Rawlsean definition with a much broader and more relevant understanding of civil disobedience when it concerns today’s globalizing world. In this world, the nation-states cease to be the only political actors when confronted with the transnational public sphere, and, therefore, the understanding of civil disobedience as a transversal arena of public dissent presented by Roland Bleiker (2000) is more appropriate. In this definition civil disobedience becomes, not only a political instrument of particular subjects of a particular society, but it also becomes a tool for the international mobilization of means and of people in the name of presenting and imposing the respect for the universal human rights despite the national borders and societal paradigms.

    Keywords: Civil Disobedience, Law, civil law, Democratic Society, human rights
  • Williams Iheme * Pages 153-174

    In American history, the ‘Black body’ has been commodified both during the slavery era and in the contemporary period whereby the private management of prisons has partly resulted to mass Black incarceration. The abolition of slavery some 150 years ago is still fairly recent compared to the 400 years it was practiced: thus some of the heinous treatments by slave owners were carried over into the criminal justice system, causing the police, jury, judges, etc., to treat Black people unequally and unfairly compared to their White counterparts. From the ‘proceedings of the rebellious negroes’ in the slavery era to the racialized media coverages of police brutality against Black people, Black protests, treatment of criminal suspects, etc., the American mass media have been identified as playing a major role in the maintenance of the deep racist structures that perpetuate mass Black incarceration. This paper links up some historical practices against Black people with the contemporary racist practices in order to show that slavery is still functionally alive in America and manifests concretely through the justice system: this paper aims at amplifying the ongoing debates toward obliterating the remnants of slavery in America.

    Keywords: Black people, racism, Presumption of Innocence, Mass Media, police brutality, prison, protests
  • Fatimah K Bahandari * Pages 175-179

    After the atrocity’s committed during the Second World War, the citizens of the world cried out for a universal code of ethics. On December 10th 1948 the General Assembly of the United Nations adopted a universal declaration of human rights, thus setting a new standard for all nations to follow. According to Article 18 of that declaration “Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship, and observance”. People, and women in particular, who are born in different parts of the world have different cultural, as well as religious identities. It is time for education on, and a universal understanding of, the identity differences of Muslim women to be made universally accessible, and understood. Although the ultimate result was the near obliteration of an entire race, and a worldwide war, the groundwork was laid in a much quieter manner. The Nazi party slowly began working their ideals into society. First espousing the sovereignty of the German race and then planting the seeds for the loathing and contempt that would follow for all other races. Near the end of the Second World War Adolph Hitler described Jewish people as “something aggressive” the same words that French president Jacques Chirac recently used when petitioning Parliament to pass a law banning the wearing of hijab in France?

    Keywords: Islam, Muslim Women, Identity, human rights