فهرست مطالب

نفس - سال هشتم شماره 1 (بهار 1400)

فصلنامه نفس
سال هشتم شماره 1 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ماندانا عسکری، عطیه کربلایی، مهرداد بهمنش صفحات 1-24

    بیماری‌های تنفسی در سراسر جهان در حال افزایش است و سالانه بر سلامتی و کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد. بیماری‌های مزمن تنفسی و عفونت‌های حاد تنفسی مسیول بسیاری از بستری‌ها و مرگ‌ها در بیمارستان‌ها هستند و نیاز به درمان‌های پیچیده‌ای دارند که انتقال داروها را به محل هدف خاص با مقدار انتشار کنترل شده مشکل می‌کنند. امروزه علم نانو در زمینه‌های مختلف پزشکی و درمانی بطور چشم‌گیری توسعه یافته است و زمینه‌های مختلف آن از جمله نانوذرات به‌صورت گسترده برای انواع برنامه‌های کاربردی، به‌ویژه دارو رسانی و موارد تشخیصی و تصویربرداری مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر تعداد زیادی از سیستم‌های دارورسان از نانوذرات ساخته شده‌اند و به‌عنوان عوامل کنترل کننده مقدار و سرعت رهایش دارو، بهبود اثربخشی درمان و افزایش ایمنی داروها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این زمینه، نانوذرات با منشا مختلف مثل نانوذرات لیپیدی، لیپوزومی، پروتیینی، کربنی، پلیمری، فلزی و مغناطیسی برای مطابقت با این تقاضا مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین این مواد می‌توانند تغییرات و بهبنه سازی سطحی مانند اتصال هدفمند و کارآمد به لیگاندهای خاص و آنتی‌بادی‌ها را نیز فراهم کنند تا این نانوذرات بتوانند به ‌صورت هدفمند عمل کنند. مقاله مروری حاضر، نگاهی اجمالی به سهم نانوذرات در درمان بیماری‌های ریوی خواهد داشت و خلاصه‌ای از پیشرفت‌های اخیر در مورد استفاده از نانوذرات به عنوان سیستم‌های دارورسانی برای درمان بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی ارایه شده است.

    کلیدواژگان: بیماری تنفسی، رهایش دارو، نانوذرات
  • ناهید برخورداری، لااله شعاع زرگری، لطیفه جوادی صفحات 25-31
    مقدمه

    هر دوره درطول تاریخ افکار وعقاید فرهنگی خاص خودرا داشته است که نمایه سابقه وتاریخچه مراقبتهای بهداشتی در آن عصر بوده است.الگوهای سیستم بهداشت ودرمان ومراقبت های بهداشتی در زمانهای گذشته ،طی گذر زمان تغییر پیدا کرده وتحت تاثیر الگوهای جدید پزشکی وپرستاری قرار گرفته است. .جوامعی که مردم آن همواره در حرکت تکاملی قرار دارنددر پیشبرد هنروعلم واخلاقیات موفق هستند. در این مقاله قصد برآن است که به رویکرد پرستاری در این حرکت تکاملی در صدر اسلام تاکنون ونقش پرستاران در بحران پاندمی کرونا پرداخته شود.

    روش

    از پایگاه های اطلاعاتی موجود در کتابخانه دیجیتال پزشکی ایران مانندGoogle Scholar,Elsevier,.Nursing index :و پایگاه های اطلاعاتی فارسی از جمله SID : ،Magiran ،Iran Medex ،Irandoc وباا ستفاده از کلید واژه ها ، به صورت مجزا و ترکیبی انجام شد.

    یافته ها و نتیجه گیری

    سیر تحولی نقش پرستاران از زمان صدر اسلام تا به امروز ادامه دارد پرستاری سنتی تا تشکیل هیات برد پرستاری در ایران ،ارتقاء یافته وهمچنان مسایل مهمی در پرستاری وجود دارد. پرستاری یکی از گروه های عمده در تیم بهداشتی ودرمانی می باشد که خدمات آنان بسیار تاثیر گذار در صیانت از سلامت اجتماعی وپیشبرد اهداف جامعه است که از صدر اسلام الگوهایی تحت نظر پیامبر اسلام (ص) وجود داشته وایفای نقش نموده اند که الگوی پرستاران امروزی نیز می باشند.در شرایط همه گیری کرونا نیز با تعهد لازم وغلبه بر استرس خاص کرونا به مراقبت از بیماران می پردازند.

    کلیدواژگان: پرستاری و سلامت، پرستاری صدر اسلام، تحولات پرستاری ایران، پرستاری در کرونا
  • شبنم اسلام پناه، مریم حسن زاد*، علی ولی نژادی، حسینعلی غفاری پور، سید علیرضا مهدویانی، نوشین بقایی، علی اکبر ولایتی صفحات 25-33

    فراهم آوردن امکاناتی به منظور حصول شرایط بهتر زندگی در مبتلایان به سیستیک فیبروزیس از اهمیتی ویژه برخوردار است. استعمال سیگار یکی از فاکتورهای شناخته شده‌ای است که سبب تشدید بیماری سیستیک فیبروزیس می‌شود. اما اثرات مواجهه با دود سیگار (مصرف شده توسط والدین) در صورت عدم مصرف آن توسط خود شخص چندان مشخص نمی‌باشد. لذا بر آن شدیم تا در این مطالعه به بررسی کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به  بیماری سیستیک فیبروزیس، بر حسب سابقه مصرف دخانیات در والدین، بپردازیم. در این پژوهش کاربردی که به صورت پیمایش مقطعی و تحلیلی انجام شد، تعداد 100 نفر از بیماران مبتلا به سیستیک فیروزیس مراجعه کننده به بیمارستان مسیح دانشوری تهران که در سال‌های 1397 تا 1399 بستری شدند، به صورت در دسترس انتخاب شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. بعد از اندازه‌گیری قد و وزن، شاخص توده بدنی محاسبه و ارتباط این فاکتور‌ها (از جمله مصرف دخانیات در والدین، تست‌های عملکرد ریوی و شاخص توده بدنی) با کیفیت زندگی این بیماران بررسی شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود. آنالیز داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 انجام شد. آزمون‌های مورد استفاده شامل تی مستقل و پیرسون بود و سطح معناداری 05/0 محسوب گردید. کیفیت زندگی مبتلایان در میان دو گروهی که والدین، مصرف کننده و عدم مصرف دخانیات بودند، تفاوت آماری معنادار نداشت ولی عملکردهای فیزیکی و اجتماعی و شدت بیماری در گروه با خانواده مصرف کننده دخانیات کمتر از گروه دیگر بود (05/0<P). در این پژوهش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس در عملکرد فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و شدت بیماری با نسبت خانوادگی مصرف کننده دخانیات در گروه خانواده بیماران مصرف کننده دخانیات ارتباط معنادار نداشت (05/0<P)؛ ولی کیفیت زندگی در بیمارانی که پدر خانواده مصرف کننده دخانیات بود کمتر بود. در مطالعه حاضر در خصوص ارتباط کیفیت زندگی مبتلایان در گروه خانواده بیماران مصرف کننده دخانیات با تعداد مصرف روزانه دخانیات (سیگار) در اطرافیان و مدت زمان مصرف سیگار خانواده (سال) نیز ارتباط معناداری مشاهده نشد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که مصرف دخانیات، کاهش دهنده نمره کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس می‌شود. بنابراین لزوم توجه والدین و نزدیکان بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس جهت افزایش کیفیت زندگی بیماران به طور جدی احساس می‌گردد. اگرچه ارتباط معنادار آماری در مصرف دخانیت وابستگاه بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس و کاهش کیفیت زندگی در این مطالعه مشاهده نشد ولی پیشنهاد می‌شود جهت بررسی بیشتر این مطالعه در نمونه بزرگتر و شهرهای مختلف در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس انجام و نتایج مقایسه گردد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، سیستیک فیبروزیس، مصرف دخانیات، والدین
  • ناعمه جعفرپور، خدیجه صادق، امیرحسین احمدی* صفحات 34-46

    کارسینومای سلول‌های غیر کوچک (NSCLC) شایع ترین نوع سرطان ریه است که سالانه منجر به مرگ حدود یک میلیون نفر در جهان می‌شود. اگرچه مبتلایان به NSCLC در مراحل ابتدایی بهتر به داروها پاسخ می‌دهند، میزان بقای کلی پنج ساله برای بیمارانی که در مراحل پیشرفته این سرطان قرار دارند ضعیف باقی مانده است. از این رو درک مکانیسم‌های مولکولی از جمله تغییرات بیان ژن‌ها که باعث پیشرفت NSCLC می‌شود برای شناخت اهداف درمانی جدید و افزایش بقای بیماران حایز اهمیت است. ابزار‌های بیوانفورماتیک در کنار مطالعات ریزآرایه و توالی یابی نسل جدید تقش مهمی در شناسایی ژن‌های کانونی داشته‌اند که بیشترین تاثیر را در شبکه ژن‌های تغییر بیان یافته دارند. به این ترتیب هدف از مطالعه‌ی حاضر شناسایی ژن‌های کانونی مرتبط با پیشرفت NSCLC و بررسی ارتباط آن‌ها با میزان بقای این بیماران است. در این مطالعه دو پروفایل بیان ژنی GSE21933 و GSE21933 از مطالعات ریزآرایه‌ از پایگاه GEO استفاده شد. به منظور شناسایی ژن‌هایی که بیان آن‌ها بین نمونه‌های توموری و کنترل تغییر بیان یافته بود از نرم افزار R استفاده شد. تجزیه و تحلیل هستی‌شناسی و غنی شدن ژن‌ها در مسیرهای KEGG با استفاده از پایگاه GSEA انجام شد. برای یافتن ژن‌های کانونی از نرم افزار Cytoscape و افزونه Cytohubba استفاده گردید. ارتباط تغییر بیان ژن‌ها بر میزان بقای بیماران از پایگاه داده Kaplan Meier plotter استخراج شد. نتایج مطالعه نشان داد که ژن‌های کانونی در شبکه ژن‌های تغییر بیان یافته، مختص به مراحل پیشرفته NSCLC شامل EGFR، CCT2، CCT5، PDIA6، AR، WDR12، PNPLA2، PENK، NUP37 و SNAI2 می‌باشند که به غیر از PNPLA2 و SNAI2 همگی با میزان بقای کلی بیماران ارتباط معناداری دارند. ژن‌های کانونی مرتبط با مرحله پیشرفته NSCLC که در این مطالعه معرفی شده‌اند می‌توانند به عنوان اهدافی در جلوگیری از پیشرفت بیشتر و افزایش بقای مبتلایان به NSCLC مورد توجه قرار گیرند.

    کلیدواژگان: سرطان غیر سلول کوچک ریه، پروفایل بیان ژن، ژن های کانونی، بقای کل
  • علی پورمحک، نادر شاکری*، خسرو ابراهیم، حسین عابدنطنزی، ماندانا غلامی صفحات 54-63
    زمینه و هدف

    ترکیبات خون بر اثر فعالیت های بدنی مختلف تغییر می کند. برخی از این تغییرات، باعث کم خونی می شووند. هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرین های هوازی بر عوامل هموگلوبین، فریتین سرم و ترانسفرین با مصرف مکمل آهن و پس از یک دوره کوه زدگی زنان جوان می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه 40 دختر به طور داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (گروه کنترل، گروه مکمل آهن، گروه تمرین ورزشی) به صورت دوسویه کور انجام گرفت. این تقسیم بندی شامل گروه اول: تمرینات با شدت بالا (90-80 درصد ضربان قلب بیشینه) + مصرف مکمل، گروه دوم: تمرینات با شدت بالا (90-80 درصد ضربان قلب بیشینه) + تمرین ورزشی، گروه سوم: تمرینات با شدت متوسط (75-65 درصد ضربان قلب بیشینه) + مصرف مکمل، گروه چهارم: تمرینات با شدت متوسط (75-65 درصد ضربان قلب بیشینه) + تمرین ورزشی، گروه پنجم: گروه کنترل شدند.

    یافته ها

    کاهش گلبول های قرمز بعد ازشش هفته تمرین هوازی و یک دوره قرار گیری در شرایط کوه زدگی معنادار نبود. افزایش معنادار سطح فریتین در طی شش هفته تمرین ورزشی پس از یک دوره کوه زدگی مشاهده شد، اما در گروه های دیگر این افزایش مشاهده نشد. کاهش معنادار در سطح ترانسفرین در طی شش هفته تمرین هوازی پس از یک دوره کوه زدگی مشاهده شد. افزایش معنادار در سطح ترانسفرین در طی شش هفته مصرف مکمل آهن و ترکیب تمرین ورزشی و مصرف مکمل آهن مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    یافته های حاضر نشان داد که تمرین ورزشی همراه با مصرف مکمل آهن سبب افزایش سطح و ذخیره آهن در فاکتورهای انتقال اکسیژن می شود و از بروز کم خونی جلوگیری و باعث به تاخیر انداختن خستگی با افزایش اکسیژن رسانی می شود.

    کلیدواژگان: کوه زدگی، مکمل آهن، هموگلوبین، فریتین سرم، ترانسفرین
  • بهشته جبلی، محمد ورهرام، گردآفرید مرادیان، شیرین اسماعیلی، مریم تاج بخش، ندا دوزنده، الهام قازانچایی صفحات 64-71
    زمینه و هدف

    ویروس کرونا با ماهیت انتقال سریع، افراد و سیستم بهداشتی در سراسر دنیا را ملزم می کند تا به سرعت اقدام به تغییر روش های مربوط به بهداشت عمومی باشند و اقدامات فوری را برای آموزش به مبتلایان و پاسخگویی به سوالات آنان و به حداقل رساندن انتقال بیماری از طریق تجمعات و ترددها انجام دهند. آموزش مجازی استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی برای ارایه اطلاعات سلامت و خدمات پزشکی از راه دور است. لذا با توجه به اینکه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری بعنوان یکی از مراکز ریفرال بیماری COVID-19 می باشد و با توجه به شرایط بیماران مبتلا پس از ترخیص، ضرورت پیگیری بیماران و آموزش مسایل مراقبتی و بهداشتی پس از ترخیص امری ضروری است.

    روش کار

    استفاده از چک لیستی شامل 5 حیطه که 4 روز پس از ترخیص بیماران بستری مبتلا به کووید-19 از بیمارستان مسیح دانشوری می باشد که توسط کارشناس پرستاری تکمیل شد و سپس در نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    مطالعه بر روی 80 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 بستری شده در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، پس از ترخیص انجام شد. میانگین سنی شرکت کنندگان در طرح 5/15±22/53 بود. نتایج نشان داد ارتباط بین عوامل دموگرافیک افراد و اثر آموزش حیطه های مختلف دارای ارتباط معنی دار بود. در حیطه رعایت اصول تغذیه ای 38 نفر (5/47%) از افرادی که بیماری زمینه ای نداشتند اثر آموزش ها را زیاد اعلام کرده اند.

    بحث و نتیجه گیری

    این مطالعه نشان می دهد که آموزش از راه دور تاثیر مثبتی بر یادگیری و بالابردن سطح آگاهی بیماران در زمان همه گیری دارد. آموزش ها و تا حدودی درمان از راه دور از طریق ارتباطات مجازی می تواند موجب رضایتمندی بیماران، ارتقای یادگیری، دانش و ارتقای خود مراقبتی گردد. به نظر می رسد آموزش مجازی یک روش موثر برای جایگزینی ویزیت های معمول در شرایط خاص است.

    کلیدواژگان: آموزش مجازی، کووید 19، یادگیری، دانش، همه گیری
  • حسینعلی غفاری پور* صفحات 72-78
    سابقه و هدف

     فیبروز کیستیک (CF) یکی از شایع ترین بیماریهاییست که به شکل اتوزومال مغلوب منتقل می شودکه ناشی از جهش در ژن (CFTR) است CF یک بیماری چند عضوی است که ریه ها ، لوزالمعده ، غدد عرق ، سیستم های هضم و تولید مثل و چندین بافت دیگر را درگیر می کند. این وضعیت ناتوان کننده با عفونت های مکرر دستگاه تنفسی تحتانی باکتریایی و ویروسی و همچنین عوارض التهابی همراه است که در نهایت ممکن است منجر به نارسایی ریوی شود. این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد ریوی بیماران مبتلا به سیستسک فیبروزیس قبل و پس از برونکوسکوپی انجام شد.

    مواد و روش ها

    مطالعه بر روی 18 بیمار مبتلا به فیبروز کیستیک (کودکان و بزرگسالان) که در بیمارستان مسیح دانشوری (تهران ، ایران)بستری شدند انجام شد. اسپیرومتری قبل و پس از برونکوسکوپی و شستشوی ریوی انجام شد و شاخص های ریوی ظرفیت حیاتی (FVC) و حجم بازدم در ثانیه اول(FEV1) مورد ارزیابی قرار گرفت و این معیارها قبل و پس از برونکوسکوپی مورد مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها

    میانگین سنی بیماران 15.2 سال بود که در محدوده 5 تا 24 سال قرار داشتند. FVC در اکثر بیماران (7/66٪) کمتر از 60٪ بود و فقط 33.3٪ از بیماران اختلال عملکرد تنفسی نرمال یا خفیف را نشان دادند. در آنالیز آماری انجام شده، ، افزایش معنی داری در FVC نوبت دوم، بعد از مداخله، دیده شد؛ همچنین FVC در نوبت دوم واضحا افزایش داشت.. FVC از میانگین اولیه 77/56٪ به حدود 27/57٪ رسید. pvalue: 0.033)) FEV-1 از میانگین اولیه 27/47٪ به حدود 50/54 رسید. (Pvalue:0.01)

    کلیدواژگان: فیبروز کیستیک ب، رونکوسکوپی، برونکو آلوئولار لاواژ، تست عملکرد، ریوی
|
  • Mandana Askari, Atiyeh Karbalaei, Mehrdad Behmanesh* Pages 1-24

    The exponential growth of people suffering from respiratory disease is inevitable and affects the health and life quality of millions of people around the world. Chronic respiratory disease and severe lung infections are main reasons of high Hospitalization and death rates which depends on complex therapeutic strategies. Nowadays, applications of nanotechnology in various fields of medicine such drug-delivery, diagnosis, and medical imaging are becoming lionized. currently Different types of nanoparticles including lipid-based, liposomal, peptide, carbon-based, polymeric, metallic, and magnetic nanoparticles are being used via ligand surface modifications to target specific targets. This article takes a brief look in the role of nanoparticles for therapeutic applications of respiratory disease and recent approaches in this field of study.

    Keywords: Respiratory disease, Drug release, Nanoparticles
  • Mandana Askari, Atiyeh Karbalaei, Mehrdad Behmanesh * Pages 25-31
    Introduction

    Each period has had its own cultural thoughts and beliefs throughout history, which has been an index of the history of health care in that era. Is. Communities whose people are constantly evolving are successful in advancing art, science, and ethics. This article intends to discuss the nursing approach in this evolutionary movement in the early days of Islam and the role of nurses in the Corona pandemic crisis.

    Method

    Databases in the Iranian Digital Medical Library such as Google Scholar, Elsevier, .Nursing index: and Persian databases such as SID: Magiran, Iran Medex, Irandoc and using keywords were done separately and in combination. Findings and

    Conclusions

    : The evolution of the role of nurses from the beginning of Islam to the present day Traditional nursing until its formation The nursing board in Iran has been upgraded and there are also important issues in nursing. Nursing is one of the major groups in the health and treatment team whose services are very effective in protecting social health and advancing the goals of society. In the event of a corona epidemic, they also care for patients with the necessary commitment and overcoming the specific stress of the corona.

    Keywords: Nursing, Health, Early Islamic Nursing, Iranian Nursing Developments, Corona Nursing
  • Shabnam Eslampanah, Maryam Hassanzad*, Ali Valinejadi, Hossein Ali Ghaffaripoor, Seyed Alireza Mahdaviani, Noushin Baghaei, Ali Akbar Velayati Pages 25-33

    Providing facilities to achieve better living conditions in patients with cystic fibrosis (CF) is of particular importance. Smoking is one of the known factors that aggravate CF. But the effects of exposure to secondhand smoke of the parents of a non-smoker CF patient are not very clear. Therefore, in this study we decided to evaluate the quality of life (QOL) in patients with CF, based on the smoking history of their parents.In this cross-sectional and analyticalstudy, 100 CF patients who were referred and admitted to Dr. Masih Daneshvari Hospital of Tehran during 2019-2021, were selected by convenience sampling. After measuring height and weight, body mass index was calculated and the relationship between the factors (including smoking in parents, pulmonary function tests and body mass index) with the QOL of the participants was assessed. The data collection tool was a questionnaire. Using SPSS Ver.20 software and statistical tests (e.g. independent t and Pearsontests), data analysis was performed. The significance level was considered as 0.05.There was no statistically significant difference between the QOL of the patients in two groups of smokers and non-smokers parents, however the physical and social functions and severity of the disease in the group of smoker family was lower than the other group (P>0.05). In the smoker family group, the QOL of CF patients (in physical, emotional and social functions and also disease severity items) had no significant relation with the family degree of smoker person (P> 0.05); meanwhile the QOL was lower in patients whose father was a smoker. In the present study, there was no significant relationship between the QOL of patients in the smoker family group with the number of daily consumption of tobacco (cigarettes) and also the duration years of family smoking.the findings of this study showed that smoking reduces the QOL score of patients with cystic fibrosis. Therefore, it is seriously needed to emphasize on the attention of the parents and relatives of the CF patients to enhance their QOL. Although, the results showed no statistically significant relationship between QOL decrement of CF cases and smoking habit of their parents, it is suggested that this study be performed with higher sample size and in different places, in order to have comparable results.

    Keywords: Cystic fibrosis, Quality of Life, Smoking, Parents
  • Naemeh Jafarpour, Khadijeh Sadegh, Amirhossein Ahmadi* Pages 34-46

    Non-small cell lung carcinoma is the most prevalent type of lung cancer which causes about one million death worldwide. Although patients with the early stage of NSCLC have better responses to drugs, the overall five-year survival remains poor for the patients with the late stages of this cancer. Therefore, understanding the molecular mechanisms underlying the progression of NSCLC, like alterations in expression profile, is essential to find new therapeutic targets and increase the patient’s survival. Bioinformatic tools and microarray together with next-generation sequencing studies have important roles in finding hub genes in the network of differentially expressed genes. Thus, this study aims to find hub genes which are associated with NSCLC and study their correlations with the patients’ survival.In this study, two microarray studies of GSE21933 and GSE21933 from GEO database were selected. To find differentially expressed genes in tumor samples versus controls, the R software was used. Gene ontology and KEGG gene enrichment analysis were performed by GSEA website. Cytoscape software and Cytohubba plugin were used to identify the hub genes. The correlation between each canonical gene and patients’ survival was extracted from the Kaplan Meier plotter website.The results showed that the hub genes in the network of late stage-specific differentially expressed genes are EGF, CCT2, CCT5, PDIA6, AR, WDR12, PNPLA2, PENK, NUP37 and SNAI2. All genes except PNPLA2 and SNAI2, showed a significant correlation with the patients’ overall survival.This study introduced hub genes which are associated with the late-stage NSCLC. Possibly, they could be targeted to inhibit NSCLC progression and increase the survival of patients with NSCLC.

    Keywords: Non-small cell lung carcinoma, Gene expression profile, Hub genes, Overall survival
  • Beheshteh Jebelli, Mohammad Varahram, Gordafarid Moradian, Shirin Esmaeili, Maryam Tajbakhsh, Neda Dozandeh, Elham Ghazanchaei* Pages 64-71

    The rapid transmission of coronavirus requires individuals and health systems around the world to rapidly change public health practices and take immediate steps to educate and answer questions and minimize transmission. Do it through gatherings and traffic. Virtual education is the use of information and electronic communication technologies to provide health information and telemedicine services. Therefore, considering that Dr. Masih Daneshvari Hospital is one of the referral centers for COVID-19 disease and considering the condition of patients after discharge, it is necessary to follow up patients and teach health and care issues after discharge.The use of the checklist includes 5 areas that are completed by the nursing expert 4 days after discharge of patients hospitalized with Covid-19 from Masih Daneshvari Hospital and then analyzed in SPSS software.The study was performed on 80 patients with Covid 19 admitted to Dr. Masih Daneshvari Hospital after discharge. The mean age of participants in the project was 53.22. 15.5. The results showed that there was a significant relationship between demographic factors and the effect of education in different areas. In the field of observance of nutritional principles, 38 people (47.5%) of people who did not have an underlying disease have stated that the effect of training is high.

    Discussion and conclusion

    This study shows that distance education has a positive effect on learning and raising patients' awareness during the epidemic. Training and, to some extent, distance therapy through virtual communication can lead to patient satisfaction, learning promotion, knowledge and self-care promotion. Virtual education seems to bean effective way to replace routine visits in certain situations.

    Keywords: Virtual education, Covid 19, learning, knowledge, epidemic
  • Hosseinali Ghaffaripour* Pages 72-78

    Cystic fibrosis (CF) is one of the most common life-limiting recessive genetic disorders in, caused by mutations in the cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR). CF is a multi-organ disease that involves the lungs, pancreas, sweat glands, digestive and reproductive systems and several other tissues. This debilitating condition is associated with recurrent lower respiratory tract bacterial and viral infections, as well as inflammatory complications that may eventually lead to pulmonary failure. The aim of this study was to compare the pulmonary function of patients with cystic fibrosis before and after bronchoscopy.

    Materials and Methods

    This study was performed on 18 patients with cystic fibrosis (children and adults) who were admitted to Masih Daneshvari Hospital (Tehran, Iran). Spirometry was performed before and after bronchoscopy and pulmonary lavage. Forced vital capacity (FVC) and Forced expiratory volume in the first second (FEV1) were evaluated. These criteria were compared before and after bronchoscopy.The mean age of patients was 15.2 years, ranging from 5 to 24 years. FVC was less than 60% in most patients (66.7%) and only 33.3% of patients showed normal or mild respiratory dysfunction. However, in the statistical analysis performed, probably due to the lack of samples, no significant increase was seen in the FVC after the intervention; But the FVC clearly increased. The FVC rose from an initial average of 56.77٪to about 57.27٪. (pvalue: 0.033). FEV-1 rose from an initial average of 47.27% to about 54.50%. (Pvalue:0.01)