فهرست مطالب

نشریه دانش حسابرسی
سال بیست و یکم شماره 2 (پیاپی 83، تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/14
  • تعداد عناوین: 10
|
  • نسرین ملک شیرآبادی، رویا دارابی*، قدرت الله طالب نیا صفحات 5-33

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر ارزیابی ریسک تقلب توسط حسابرسان و اعتبارسنجی مدل ساختاری مبتنی بر روش شناسی آمیخته با رویکرد توصیفی-اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی و حسابرسان خبره سازمان حسابرسی کشور و برای مرحله کمی، کلیه حسابرسان سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی خصوصی در شهر تهران بوده است. ابزار جمع آوری داده ها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و در مرحله دوم پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و داده های کمی به روش تحلیل عامل تاییدی و معادلات ساختاری است. نتایج بخش کیفی نشان داد که عوامل تاثیرگذار بر ارزیابی ریسک تقلب شامل سه عامل اصلی رفتاری، ساختاری و محیطی می باشند که هرکدام دارای زیر عواملی نیز بوده اند. همچنین نتایج بخش تحلیل عامل تاییدی حاکی از آن است که مدل اندازه گیری هر یک از سه عامل یاد شده از برازش بالایی برخوردار بوده اند. در نهایت نتاج معادلات ساختاری روشن ساخت که عامل محیطی بیشترین و عامل رفتاری کمترین تاثیر را در ارزیابی ریسک تقلب توسط حسابرسان داشته اند. این پژوهش تابستان سال 1398 شروع و در تابستان 1399 به پایان رسید.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: ریسک تقلب، عوامل رفتاری، عوامل ساختاری، عوامل محیطی، معادلات ساختاری
  • امیر عباسپور ثانی، رضوان حجازی*، زهره حاجیها، علی نجفی مقدم صفحات 34-75

    هدف از این پژوهش طراحی مدل افشای موارد کلیدی در گزارش حسابرسی  با استفاده از نظریه داده بنیاد و تحلیل ماتریس تفسیری فازی() است. این پژوهش بارویکرد آینده پژوهی بر اساس نظریه داده بنیاد و تحلیل ماتریس تفسیری فازی با استفاده از  پرسشنامه استاندارد و مصاحبه با خبرگان انجام شده است . روش پژوهش مورد استفاده از منظر روش شناختی ، تحقیق پیمایشی ، از منظر ماهیت توصیفی- کاربردی و از منظر نتیجه جزو پژوهش های توسعه ای و از منظر روش شناسی مبتنی بر روش آمیخته (ترکیبی از کیفی و کمی) است. دوره زمانی پژوهش یکسال و جامعه هدف در بخش کیفی 13 نفر از متخصصان دانشگاهی و شرکای موسسات حسابرسی بودند که چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ تجربی، خبره تلقی می شدند. فرآیند انتخاب افراد شیوه ی نمونه گیری نظری براساس دانش تجربی در حرفه حسابرسی بود . پاسخ های دریافت شده از پرسشنامه توزیع شده میان جامعه آماری نشان می دهد که نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجود 3 مقوله، 6 مولفه و 31  کد مفهومی حکایت دارد اما جامعه هدف در بخش کمی 22 نفر از کارگزاران دارای تجربه بیش از 5 سال بودند که مولفه های اصلی شناسایی شده را به صورت ماتریس فازی مورد ارزیابی قرار دادند بودند. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد، افشای موارد کلیدی گزارش حسابرسی بر عدم موفقیت کسب و کار شرکت های بورس اوراق بهادار تهران تاثیر منفی و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: افشای موارد کلیدی در گزارش حسابرس، تحلیل نظری داده بنیاد، تحلیل ماتریس تفسیری فازی
  • حبیب الله رسولی، محمدرمضان احمدی*، سعید نصیری، مهدی بصیرت صفحات 76-104

    هدف این پژوهش، بررسی آثار تعدیل کنندگی ارتباطات سیاسی بر رابطه بین قابلیت های مدیران با تجدید ارایه های متقلبانه صورت های مالی و احتمال ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای اندازه گیری تجدید ارایه های متلقبانه صورت های مالی از سه معیار شامل (تجدید در ارایه صورت های مالی، تجدید ارایه افزایشی، تجدید ارایه کاهشی) و برای اندازه گیری احتمال ورشکستگی از مدل تعدیل شده آلتمن (Z - Score) استفاده شده است. بدین منظور سه فرضیه اصلی برای بررسی این موضوع تدوین و داده‏های مربوط به 103 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران برای دوره ی زمانی بین سال های 1390 تا 1396  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از مدل لاجیت، بررسی و آزمون شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که  قابلیت های مدیران تاثیر منفی و معناداری بر تجدید ارایه های متلقبانه صورت های مالی و احتمال ورشکستگی دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارتباطات سیاسی تاثیر منفی و معناداری بر تجدید ارایه های متلقبانه صورت های مالی  و احتمال ورشکستگی دارد. در نهایت نتایج پژوهش حاکی از آن است که که ارتباطات سیاسی تاثیر منفی و معناداری بر رابطه بین قابلیت های مدیران و تجدید ارایه های متلقبانه صورت های مالی (در صورتی که به روش های تجدید در ارایه صورت های مالی، تجدید ارایه افزایشی) و احتمال ورشکستگی دارد.

    کلیدواژگان: قابلیت های مدیران، تجدید ارائه های متلقبانه صورت های مالی، احتمال ورشکستگی و ارتباطات سیاسی
  • عیسی ابیضی، حیدر محمدزاده سالطه*، یعقوب اقدم مزرعه، علی اکبر نونهال نهر صفحات 105-131

    پژوهش حاضر به دنبال تدوین الگوی جامع کیفیت حسابرسی مالیاتی با رویکرد زمینه بنیان می باشد و جزء پژوهش های اکتشافی محسوب می شود و با توجه به این موضوع که با داده ‌های کیفی سروکار دارد، در طبقه پژوهش های کیفی و از لحاظ نتیجه نیز در زمره پژوهش های توسعه ای قرار می‌گیرد. در این پژوهش با نمونه گیری نظری و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه با 20 نفر از خبرگان حرفه حسابرسی مالیاتی در سال 1399 و سپس تحلیل اطلاعات و در نهایت استخراج مدل و خلق نظریه طی سه مرحله اصلی (کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری انتخابی) انجام گردید. در این پژوهش با استفاده از رویکرد نظام مند استراوس و کوربین (1998)، الگوی کیفیت حسابرسی مالیاتی همراه با مولفه های توضیح دهنده آن، یعنی شرایط علی، شرایط بستر، راهبردها، عوامل مداخله گر و پیامدها، تبیین شد.در تدوین الگوی کیفیت حسابرسی مالیاتی، پتانسیل های منابع انسانی، سازمانی و مودیان مالیاتی جزء شرایط علی شناسایی شده اند که این انتخاب در بستری از عوامل اقتصادی و سیاسی داخلی و کلان، عوامل فرهنگی و بازار و الزامات بورس اوراق بهادار صورت می گیرد. راهبردها نیز در دو سطح سازمانی و سطح مودیان مالیاتی دسته بندی شدند که مهمترین آنها عبارتند از: استقرار سامانه جامع اطلاعاتی برای فعالان اقتصادی، اجرای کارآمد سیستم اتوماسیون الکترونیکی، استقرار کارگروه کنترل کیفیت پرونده های حسابرسی مالیاتی که می تواند پیامدهایی کوتاه مدت و بلند مدت از جمله بهره وری سازمانی و مالی به همراه داشته باشد. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد راهبرد های اتخاذ شده در همه سطوح کیفیت حسابرسی مالیاتی با توجه به شرایط موجود متناسب و متفاوت بوده است. در اتخاذ راهبردهای الگوی کیفیت حسابرسی مالیاتی، برخی شرایط مداخله گر همچون عدم تجربه و سهل انگاری کارشناسان مالیاتی، فرصت طلبی مدیران، پیچیدگی و تغییر سریع قوانین و مقررات حاکم، کیفیت حسابرسی مالیاتی را با دشواری مواجه ساخته است

    کلیدواژگان: کیفیت حسابرسی مالیاتی، رویکرد نظام مند، نظریه پردازی زمینه بنیان
  • سید علیرضا بنی هاشمی کهنگی، نگار خسروی پور* صفحات 132-148

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و حسابرسی صورت های مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. متغیرهای نوع اظهارنظر حسابرس و تاخیر در گزارش حسابرس به عنوان متغیرهای وابسته و مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است. 22 معیار مختلف به عنوان معیار سنجش مسئولیت اجتماعی شرکت ها بکارگرفته شده است.  برای این منظور از داده های 135 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال های 1389 تا 1395 استفاده شد. این پژوهش از نوع کاربردی، تحلیلی و همبستگی است. همچنین از نظر روش شناسی علی پس از وقوع می باشد. آزمون فرضیه ها به کمک مدل های رگرسیونی انجام شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکت بر نوع اظهارنظر حسابرس تاثیر مستقیم و معنادار و بر تاخیر در گزارش حسابرسی تاثیر معکوس و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری اجتماعی، حسابرسی، اظهارنظر حسابرس، تاخیر در گزارش حسابرس
  • آتوسا خیرالهی*، قربان اسکندری، سید رسول حسینی صفحات 149-165

    تغییرات اخیر در فرآیندهای حسابرسی نیاز به اشکال جدید و متفاوتی از قضاوت حسابرس دارد که این فرآیندها در نهایت می تواند بر کیفیت حسابرسی تاثیر مستقیمی داشته باشد. حسابرسی، به دلیل وجود فشارهای سیاسی و زمانی، اغلب استرس زا با ویژگی های منحصر به فرد است که می تواند فشار کار را تشدید و بر کیفیت حسابرسی لطمه وارد نماید. هدف این مطالعه بررسی نقش تاثیر میانجی عوامل هوش هیجانی بر فشار بوجه زمانی و فشار سیاسی در حسابرسی است. براین اساس با استفاده از طرح تحقیق کمی و استراتژی پیمایشی،  نتایج حاکی از آن است که هوش هیجانی در کاهش تنش فشار بوجه زمانی و فشار سیاسی بر حسابرسی بسیار موثر است. الگوهای رفتاری متفاوتی بین حسابرسان دارای هوش هیجانی بالا و هوش هیجانی پایین مشاهده شد به طوری که حسابرسان با هوش هیجانی بالاتر، در شرایط فشار، نسبت به حسابرسان با هوش هیجانی پایین تر، واکنش های منطقی ارایه می نمودند. تغییرات اخیر در فرآیندهای حسابرسی نیاز به اشکال جدید و متفاوتی از قضاوت حسابرس دارد که این فرآیندها در نهایت می تواند بر کیفیت حسابرسی تاثیر مستقیمی داشته باشد. حسابرسی، به دلیل وجود فشارهای سیاسی و زمانی، اغلب استرس زا با ویژگی های منحصر به فرد است که می تواند فشار کار را تشدید و بر کیفیت حسابرسی لطمه وارد نماید. هدف این مطالعه بررسی نقش تاثیر میانجی عوامل هوش هیجانی بر فشار بوجه زمانی و فشار سیاسی در حسابرسی است. براین اساس با استفاده از طرح تحقیق کمی و استراتژی پیمایشی،  نتایج حاکی از آن است که هوش هیجانی در کاهش تنش فشار بوجه زمانی و فشار سیاسی بر حسابرسی بسیار موثر است. الگوهای رفتاری متفاوتی بین حسابرسان دارای هوش هیجانی بالا و هوش هیجانی پایین مشاهده شد به طوری که حسابرسان با هوش هیجانی بالاتر، در شرایط فشار، نسبت به حسابرسان با هوش هیجانی پایین تر، واکنش های منطقی ارایه می نمودند.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، فشار بودجه زمانی، فشار سیاسی، حسابرسی بخش عمومی
  • علی طریقی، کیهان آزادی*، سینا خردیار صفحات 166-194

    با توجه به اهمیت مفهوم کنترل داخلی در جلوگیری از هدر رفت منابع عمومی کشور و دستیابی به اهداف مورد انتظار بخش عمومی، هدف کلی مطالعه حاضر ضمن شناسایی مولفه های مختلف فرهنگی اثرگذار بر کنترلهای داخلی، به دنبال ارزیابی درجه اهمیت آنها در اثرگذاری بر کنترلهای داخلی در سازمان های غیرانتفاعی بخش عمومی کشور بوده است. در این راستا سعی گردید ابتدا با استفاده از مصاحبه و اخذ نظرات خبرگان دیوان محاسبات کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و اساتید دانشگاهی که سابقه مدیریت اجرایی نیز داشته اند عوامل علی فرهنگی موثر بر کنترلهای داخلی احصاء و سپس به منظور اعتبار سنجی و رتبه بندی، عوامل احصاء شده در قالب پرسشنامه بین گروه دوم خبرگان دیوان محاسبات توزیع و ضمن حضور پژوهشگر و ارایه توضیحات لازم پرسشنامه ها تکمیل و با بهره گیری از تکنیک های تحلیل عاملی تاییدی و تاپسیس، اقدام به اعتبار سنجی و رتبه بندی عوامل فرهنگی از نظر درجه اهمیت آنها در اثرگذاری بر کنترل داخلی در سازمان های مورد مطالعه پرداخته شود. نتایج حاصل از مرحله اول پژوهش نشان داد که مفهوم فرهنگ می تواند از سه مسیر فرهنگ مدیران، فرهنگ کارکنان و فرهنگ کلان سازمانی  بر کیفیت کنترل داخلی در سازمان های بخش عمومی کشور اثرگذار باشد. همچنین نتایج مرحله دوم پژوهش در خصوص ارزیابی درجه اهمیت مولفه های فرهنگی مورد مطالعه حاکی از آن بود که سه مولفه فرهنگی شامل دیدگاه مدیریتی مرتبط با کنترل های داخلی در سازمان های غیرانتفاعی، ویژگی های رفتاری کارکنان و دیدگاه کارکنان در ارتباط با کنترل های داخلی به عنوان سه مولفه اولویت دار فرهنگی مهم و تاثیرگذار بر کیفیت کنترل های داخلی در سازمان های غیرانتفاعی کشور  شناسایی شده اند و لازم است از دیدگاه فرهنگی، توجه ویژه ای بر این مولفه ها در سازمان های غیرانتفاعی در راستای بهبود کیفیت کنترل های داخلی صورت پذیرد.

    کلیدواژگان: مولفه های فرهنگی، کنترل داخلی، سازمان های بخش عمومی، تحلیل عاملی، تکنیک تاپسیس
  • محمد مرادی*، منیره یحیائی، هدی اسکندر صفحات 195-226

    حسابرسی مستقل نقش بسزایی در افزایش شفافیت بازار سرمایه و ایجاد حس اعتماد در سرمایه گذاران دارد که این امر خود موجب رشد و توسعه بازارهای سرمایه و در نهایت پیشرفت اقتصادی کشورها خواهد شد. با افزایش روز افزون موسسات حسابرسی، رقابت بین موسسات جهت جذب صاحبکار تشدید خواهد شد. در نتیجه موسسات حسابرسی برای کاهش هزینه های آتی ناشی از درگیری در دعاوی حقوقی و افزایش درآمدهای آتی ناشی از ارایه سایر خدمات حرفه ای، باید عوامل موثر بر پذیرش صاحبکار را دقیق تر مد نظر قرار دهند. در این پژوهش با استفاده از نظریه برخاسته از داده ها به تدوین الگوی پذیرش صاحبکار توسط حسابرس مستقل در ایران پرداخته می شود و سعی شده است تا عوامل موثر در سه سطح موسسه حسابرسی، حرفه حسابرسی و صاحبکاران، بررسی گردد. پس از جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه، داده ها به صورت باز، انتخابی و گزینشی کدگذاری شدند و در نهایت الگوی پژوهش طراحی گردید. نتایج حاصله نشان می دهد مهمترین راهبردها برای موسسات حسابرسی در پذیرش صاحبکار، شناخت متقابل، سازش و تعامل با صاحبکار، حق الزحمه، گسترش ارتباطات می باشد. عوامل مداخله گر بر این راهبردها شامل: ویژگی های صاحبکار نظیر صلاحیت و درستکاری مدیران، توانایی مالی، ریسک های صاحبکار و اهمیت و اندازه صاحبکار و ویژگی های موسسه حسابرسی نظیر شهرت و استقلال آن است. پیامدهای حاصل از این الگو نیز در سطح موسسه حسابرسی، بازار حسابرسی، حرفه حسابرسی، بازار سرمایه و در سطح کلان کشور قابل طبقه بندی می باشد.

    کلیدواژگان: الگوی پذیرش صاحبکار، نظریه برخاسته از داده ها
  • سید محمد مشعشعی*، مهدی مران جوری، مونا غلامی صفحات 227-245

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر تخصص مالی کمیته حسابرسی بر رابطه بین ضعف کنترل داخلی و حق الزحمه حسابرسی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال های 1392 الی 1397 است. برای این منظور، 163شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیه ها، از رگرسیون چندمتغیره بر مبنای داده های پانلی استفاده شده است و تجزیه و تحلیل داده ها با به کارگیری نرم افزار ایویوز انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین ضعف کنترل داخلی و حق الزحمه حسابرسی ارتباط وجود ندارد؛ اما تخصص مالی اعضای کمیته حسابرسی رابطه بین ضعف کنترل داخلی و حق الزحمه حسابرسی اثر تعدیل کنندگی مثبت دارد. با توجه به تاثیر تخصص مالی اعضای کمیته حسابرسی بر رابطه بین ضعف کنترل داخلی و حق الزحمه حسابرسی لزوم توجه به اثربخشی کمیته های حسابرسی از اهمیت بسیار بالا برخوردار است.

    کلیدواژگان: تخصص مالی کمیته حسابرسی، ضعف کنترل داخلی، حق الزحمه حسابرسی، رگرسیون چندمتغیره
  • امید امری، محمدرضا شورورزی*، ابوالقاسم مسیح آبادی، علیرضا مهرآذین صفحات 246-266

    در پژوهش حاضر رابطه بین کوته بینی و توانمندی مدیران با نوع اظهارنظر حسابرس و تغییر حسابرس در سال بعد از اظهارنظر تعدیل شده براساس نمونه آماری مشتمل بر 109 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دوره 6ساله (1391-1396) با استفاده از مدل آماری پانلی و رگرسیون لجستیک آزمون گردید. کوته بینی مدیریت با استفاده از مدل اندرسون و سیایو (1982) و توانمندی مدیریت از طریق مدل دمریجان و همکارانش (2012) اندازه گیری شدند. فرضیات پژوهش بیانگر آن است که کوته بینی و توانایی مدیران با اظهارنظر حسابرس و تغییر حسابرس در سال بعد از اظهارنظر تعدیل شده ارتباطی نداشته و توانایی مدیریت، نتوانسته است ارتباط بین کوته بینی مدیریت و صدور گزارش حسابرسی تعدیل شده و ارتباط بین کوته بینی مدیریت و احتمال تغییر حسابرس پس از صدور اظهارنظر تعدیل شده را تعدیل کند. از دلایل عدم ارتباط مزبور را می توان به مشکل بودن شناسایی دستکاری های واقعی سود توسط حسابرسان به علت ماهیت آن ها و عدم تاثیرپذیری حسابرسان نسبت به توانایی مدیریت، متفاوت بودن بازار حسابرسی ایران نسبت به دیگر کشورها و غیره دانست.

    کلیدواژگان: تغییر حسابرس در سال بعد از اظهارنظر تعدیل شده، توانایی مدیریت، کوته بینی مدیریت، نوع اظهارنظر حسابرس
|
  • Nasrin Malek Shirabadi, Roya Darabi*, Ghodratollah Talebnia Pages 5-33

    The present study aimed to identify the factor affecting fraud risk assessment by auditors and validate a structural model based on a methodology mixed with a descriptive-exploratory approach. The statistical population for the qualitative stage included academic experts and certified auditors of the Auditing Organization of the country and for the quantitative stage, all auditors of the auditing organization and private audit institutions in Tehran. The statistical sample was selected in the qualitative section with a target verdict approach of 13 people and in the quantitative section by a random stratified method of 274 people. Data collection tools in the first stage include semi-structured interviews with experts and also in the second stage there is a questionnaire consist of the 28-items which was confirmed by the content method and the reliability of the questionnaire by Cronbachalpha (0.913) Qualitative data analysis was performed using a content analysis method and quantitative data was performed using confirmatory factor analysis and structural equations in Amos 26 software. The results of the qualitative section showed that the factors affecting the risk assessment of fraud include three main factors, such as behavioral, structural, and environmental, which each of them had sub-factors. Moreover, the results of the confirmatory factor analysis section indicate that the measurement model of each of the three mentioned factors had a high fit. Finally, the results of structural equations showed that environmental factors (with a regression coefficient of 0.701) had the most and behavioral factor (with a regression coefficient of 0.281) had the least effect on auditorsrisk assessment of fraud. This research started in the summer of 1398 and ended in the summer of 1399.

    Keywords: Fraud risk, Behavioral factors, Structural factors, Environmental factors, Structural equations
  • Amir Abasspoursani, Rezvan Hejazi*, Zohre Hajiha, Ali Najafimoghadam Pages 34-75
  • Habibollah Rasoli, Mohammad Ramezan Ahmadi*, Saeed Nasiri, Mehdi Basirat Pages 76-104

    The aim of this study is to investigate Modifying Impact of Political connections with the relationship between Managers Ability and Restatement of Fraudulent financial statements and Probability of bankruptcy Companies in Tehran Stock Exchange. These three dimensions Restatement of Fraudulent financial statements in our tests: (Financial Statement Restatement, Restatement increase and Revised downward (and Dimensions Probability of bankruptcy in our tests Altman Modified Model. For this purpose six hypotheses are developed and data on the 103 companies in Tehran Stock Exchange for the period of 1390 to 1396 were analyzed. This regression model using panel data with Logit model and tests.  The results showed that the Managers Ability has significant Negative impact on Restatement of Fraudulent financial statements and Probability of bankruptcy. Also the results showed that the Political connections has significant negative impact on Restatement of Fraudulent financial statements and Probability of bankruptcy. Moreover the results showed that the Political connections has significant negative impact the relationship between Managers Ability and Restatement of Fraudulent financial statements and Probability of bankruptcy.

    Keywords: Managers Ability, Restatement of Fraudulent financial statements, Probability of bankruptcy, Political connections, Logit model
  • Eisa Abyazi, Heydar Mohammadzade*, Yagoob Agdam, Ali Akbar, Ali Akbar Nonahal Nahr Pages 105-131

    the current research Development the Comprehensive Model of Tax Audit Quality in Iran Based on Grounded Theory Approach،and considered as exploratory research and due to the fact that it deals with qualitative data, it is in the category of qualitative research and in terms of results is also in the category of developmental research. In this research, by theoretical sampling and collecting information through interviews with 20 experts in the field of tax auditing in 2020 and then analyzing the information and finally extracting the model and creating a theory in three main stages (open coding, axial coding, selective coding) done. In this study, using the systematic approach of Strauss and Corbin (1998), the tax audit quality model was explained along with its explanatory components, ie causal In formulating the quality model of tax audit, the potentials of human resources, organizations and taxpayers have been identified as causal conditions that this choice is made in the context of domestic and macroeconomic and political factors, cultural and market factors and the requirements of the stock exchange. Strategies were also categorized into two levels of organization and taxpayers, the most important of which are: the establishment of a comprehensive information system for economic actors, the efficient implementation of electronic automation system, the establishment of a quality control working group of tax audit files that can have short-term and long-term consequences. Including organizational and financial productivity. The results also show that the strategies adopted at all levels of tax audit quality have been appropriate and different according to the existing conditions. In adopting tax audit quality model strategies, some intervening conditions such as inexperience and negligence of tax experts, opportunism of managers, complexity and rapid change of governing laws and regulations, have made the quality of tax audit difficult

  • Pages 132-148

    The study aims to investigate corporate social responsibility and financial statement auditing of listed companies in Tehran stock exchange. Variables as audit opinions and audit report lag were considered as dependent variables and coporated social responsibility was considered as a independent variable. 22 different parameters were used as mesurement parameters of coporated social responsibility. So, information of 135 listed companies in Tehran stoch exchange between the periods of 1389 to 1395 were used. The study was practical, Analytical and correlational. Testing the hypotheses were performed by repression model. Findings indicated that companychr('39')s corporated social responsibility has a direct and significant effect on audit opinions and also it has a inverse and significant effect on audit reporting lag.

    Keywords: Corporate social responsibility, audit opinions, audit report lag
  • Pages 149-165

    Recent changes in audit processes require new and different forms of auditor judgment that may ultimately have a direct impact on audit quality. Auditing, due to political and temporal pressures, is often stressful with unique features that can exacerbate work pressure and impair audit quality. The purpose of this study is to investigate the mediating effect of emotional intelligence factors on temporal budget pressure and political pressure on audit. Accordingly, using quantitative research design and survey strategy, the results indicate that emotional intelligence is very effective in reducing the time pressure and political pressure on audit. Different behavioral patterns were observed between the auditors with high emotional intelligence and low emotional intelligence so that the auditors with higher emotional intelligence provided more rational reactions in the stress condition than the auditors with lower emotional intelligence.

    Keywords: Emotional Intelligence, Time Budget Pressure, Political Pressure, Public Sector Audit
  • Ali Tarighi, Keyhan Azadi*, Sina Kheradyar Pages 166-194

    Regarding the importance of the concept of internal control in preventing wastage of public resources of the country and achieving the expected goals of the public sector, the overall objective of the present study was to identify the various cultural components affecting internal control in public sector organizations meanwhile evaluating their importance in impacting on internal control process in public sector nonprofit organizations. In this regard, it was attempted to rank the cultural factors in terms of their importance in influencing the implementation of the concept of internal control in the organizations under study by obtaining the views of statistical samples in the form of interviews and questionnaires and by using confirmatory factor analysis and TOPSIS techniques. The results of the first phase of the research showed that the concept of culture can affect the quality of internal control in public sector organizations in three ways: managers’ culture, staff’s culture and corporate macro culture. In addition, the results of the second phase of the study on The evaluation of the degree of importance of the cultural components indicated that three cultural components, including managementchr('39')s view of internal controls in non-profit organizations, employees’ behavioral characteristics, and employeeschr('39') view of internal controls are three important cultural priority factors affecting the quality of controls. Based on findings it could be noted that it is necessary to pay special attention to these components in non-profit organizations in order to improve the quality of internal controls.

    Keywords: : Cultural Components, Internal Control, Public Sector Nonprofit Organizations, Factor Analysis, TOPSIS
  • Mohamad Moradi*, Monireh Yahyaei, Hoda Eskandar Pages 195-226

    Independent auditing has an important role to play in enhancing the transparency of the capital market and creating a sense of trust in investors, which will in turn lead to the growth and development of capital markets and ultimately to the economic development of countries. With the increasing number of auditing firms, competition among firms to attract client has intensified. As a result, audit firms should consider more closely the factors affecting the acceptance of the client to reduce their future costs resulting from litigation and increase their future earnings from other professional services. In this study, using the Grounded Theory, the model of client acceptance by External Auditor in Iran is formulated and it is tried to investigate the effective factors at three levels of auditing institute, auditing profession and clients. According to the qualitative research method, requirement data was collected interview. Open coding, selective coding and theoretical coding were done too. The results show that the most important strategies for audit firms are Recognition, Compromise and Customer Interaction, audit fee and expanding communications. Factors that interfere with these strategies include: customer characteristics such as the competence and integrity of managers, financial capability, customer risks and the importance and size of the client, and the characteristics of the audit firm such as its reputation and independence. The implications of this model can also be classified at the audit firm level, audit market, audit profession, capital market, and at the macro level.

    Keywords: client Acceptance Pattern, Grounded Theory Approach
  • Seyedmohammad Moshashaei*, Mehdi Maranjory, Mona Gholami Pages 227-245

    The purpose of this research is to examine the effect of audit committee financial expertise on the relationship between internal control weakness and audit fees. The statistical population of this research includes all firms listed in Tehran Stock Exchange during the period of 2013 to 2018. For this purpose, 163 companies in the Tehran Stock Exchange were selected. To test the hypotheses, regression method was used and data were analyzed using Eviews software.The results show that there is no relationship between internal control weakness and audit fees, but the financial expertise of audit committee members has a moderating effect on the relationship between internal control weakness and audit fees.Financial expertise of audit committee members has a moderating effect on the relationship between internal control weakness and audit fees. Given the effect of audit committee financial expertise on the relationship between internal control weaknesses and audit fees, it is important to consider the effectiveness of audit committees.

    Keywords: Audit Committee financial expertise, internal control Weaknesses, Audit fees, Multivariate Regression
  • Omid Amri, Mohammadreza Shoorvarzy*, Abolghasem Massihabadi, Alireza Mehrazeen Pages 246-266