فهرست مطالب

معماری سبز - پیاپی 25 (تابستان 1400)

نشریه معماری سبز
پیاپی 25 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اصفغر دانشمند، سحر طوفان صفحه 1

    با گذشت قرن ها و تحول شکل زندگی بشر، فضای سبز همچنان همانند عنصری جدایی ناپذیر از زندگی انسان قلمداد میشود. فضاهای سبز در معماری ایران همیشه مورد توجه بوده و میتوان گفت هیچ بنایی احداث نمی شده مگر آنکه ساماندهی و شکلگیری صحیح فضاهای سبز آن نیز مدنظر معمار بوده است. اهمیت استفاده از عوامل طبیعی در معماری امروزه و نیاز به ایجاد پایداری اکولوژیک میان طبیعت و مصنوعات بشری حداکثر استفاده از عوامل محیطی و طبیعی در معماری جزء ارکان پایداری در این زمینه میباشد. در این پژوهش توصیفی به بررسی جایگاه فضای سبز به عنوان عنصر حیاتی در زندگی بشر پرداخته شد. در گام نخست به مطالعه و شناخت تاثیرات حاصل از فضای سبز بر زندگی انسان پرداخته شد که نتایج نشان دهنده تاثیرات بسیار تعیین کنندهای است که عبارتاند از: تاثیرات روانشناختی- تاثیرات جامعه شناختی و تاثیرات فرهنگی. در ادامه، برخی مجتمع های مسکونی آپارتمانی در پروژه های موفق در مسابقه معمار از سال 93 - 1399 مورد پژوهش قرار گرفت.

    کلیدواژگان: آپارتمان، جایزه معمار، فضای سبز، مجتمع مسکونی، معماری
  • هانیه فدایی تمیجانی صفحه 11

    رشد ساختمان سازی در ایران از یک سو و نیاز به راهبردهای طراحی به منظور استفاده بهینه از انرژی های تجدیدپذیر و کاهش سوخت های فسیلی از سوی دیگر، ضرورت تدوین یک سیاست گذاری مدون در طراحی، اجرا و حفاظت از ساختمانها را بر مبنای معیارهای زیست محیطی، اجتنابناپذیر می سازد. امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته، سامانه های امتیازدهی زیست محیطی ساختمان ها در قالب گواهینامه های ساختمانی تدوین شده اند که برخی از آنها در سایر مناطق جهان نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این در حالی است که در ایران، تنها سند مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی، مبحث 19 مقررات ملی ساختمان بوده و بسیاری از نکات زیست محیطی در آن مغفول مانده است. این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی در بستر مطالعات کتابخانه ای، در صدد است تا با شناخت سامانه های متداول زیست محیطی، گامی موثر در طراحی ساختمانهای سبز بردارد. مطالعه سامانه های امتیازدهی در هفت کشور توسعه یافته و در حال توسعه، تحلیل نمونه بناهای دارای این گواهینامه ها و مروری مبحث 19مقررات ملی ساختمان، از اصلی ترین مباحث مورد بررسی در این مقاله میباشند.

    کلیدواژگان: سامانه امتیازدهی، گواهینامه سبز، ساختمان سبز
  • طیبه قاسم پور *، علی دهار صفحه 23

    محله فرصتی است جهت دیدار و ایجاد روابط همسایگی در دل شهر؛ که فضایی باز برای اجتماع مردم و کم و بیش بناها و فضاهایی با کارکردی متناسب با معماری و سبکهای مختص به آن منطقه ساخته میشود. پیرامون محله بناهایی قرار میگرفت که از نظر کارکردی و کالبدی وابسته و متعلق به محله بود. این مطالعات برگرفته از منابع علمی و کتابخانه ای و با تکیهبر نظرات اندیشمندان و صاحب نظران گردآوری گردیده؛ و روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و تحلیل محتوا بوده که به عوامل و مولفه های موضوع تحقیق پرداخته شده است. هدف از این تحقیق درک محله با توجه به گسترده شدن شهرها و مشکلات شهرنشینی تا بستری جهت احساس تعلق و محلی جهت تعاملات اجتماعی جهت افراد باشد. با توجه به نتایج حاصله محله میتواند عاملی جهت ارتقای تعاملات اجتماعی با توجه به وسعت محله به وجود آورد و میتواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اجتماع تاثیرگذار و موجب تعاملات اجتماعی در افراد گردد و در نهایت موجب پایداری اجتماعی جهت انتقال به آیندگان باشد.

    کلیدواژگان: معماری، محله، سرای محله، تعاملات اجتماعی
  • محمد بهزادپور، لاوین گنجه فر، فرزانه اصغری * صفحه 31

    امروزه با رشد طبیعی جمعیت و مهاجرت های بیرویه به سمت شهر تهران، مشکلات متعددی را به همراه خود داشته است. طی این امر شهر تهران دیگر رنگی از پایداری به خود نخواهد داشت؛ بنابراین با تصمیم گیری دولت نهم، طرح احداث شهرهای جدید با هدف اصلی خانهدار کردن قشرهای کمدرآمد جامعه مطرح شد و در پی آن طرح مجتمع های مسکونی مسکن مهر، در شهرستان پردیس، طراحی و اجرا شد. نوع تحقیق حاضر کاربردی بوده و روش تحقیق آن توصیفی تحلیلی است؛ که در بستری از اسناد و مدارک کتابخانه ای و پیمایش میدانی حاصل شده است؛ و در نهایت با تحلیل جدول سوات به راه حل و راهبردهای مناسب برای افزایش سطح توسعه پایدار در شهر پردیس دست خواهیم یافت. نتایج حاکی از آن دارد که مجتمع های مسکونی شهر جدید پردیس در راستای توسعه پایدار شهری بسیار ضعیف عمل نموده است.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، شهر پایدار، پایداری اجتماعی، پایداری اقتصادی، شهرجدید پردیس
  • پریسا ذوقدار قوچانی، نوید غفاری جدیدی صفحه 41

    گسترش مدرنیته منجر به رواج استفاده از ماشین در سراسر جهان شده است. به نحوی که در محیط های شهری که تا پیش از انقلاب صنعتی، در انحصار انسان بود، به فضاهایی با اولویت تردد خودرو تبدیل شدند؛ و آلودگی هایی مانند صدای بوق ماشین ها، موتور اتومبیل ها و ازدحام آنها شرایط را به گونه ای زده که عابرین پیاده فقط از روی اجبار از معابر شهری استفاده میکنند؛ اما رفته رفته اندیشمندان برنامه ریزی توجه به اولویت تردد انسان بر ماشین را در فضاهای شهری مد نظر قرار دادند. پیاده روی دارای اهمیت اساسی در احساس تعلق به محیط و در بافت کیفیت های محیط است. در این راستا عدم توجه به مقیاس انسانی و نادیده گرفته شدن نیازهای عابرین پیاده از معضلات پیش رو می باشد. در همین راستا، پیاده راه ها با توجه به تاثیر عمیق خود در ارتقاء کیفیت زندگی شهری، اهمیت ویژهای در میان فضاهای شهری دارند و از عناصر لازم در هویت بخشی به فضای اجتماعی و فرهنگی در شهر می باشند. شاهین شهر، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان و در استان اصفهان قرار دارد؛ و در همسایگی شمالی و در حدود 01 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. خیابان فردوسی یکی از مهمترین خیابان های شاهینشهر است و به دلیل وجود کاربریهای مختلف در این خیابان نقش ترافیکی هم پیدا کرده است. در ساعات مختلف دارای اختلال ترافیکی ما بین اتومبیل هاو عابرین پیاده، است؛ و مشکلات و معضلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. هدف از این پژوهش بررسی مولفه های تاثیرگذار بر کیفیات فضایی پیاده راه ها در خیابان فردوسی شاهینشهر است. این تحقیق یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و فرآیند آن ترکیبی (کمی و کیفی) می باشد.

    کلیدواژگان: فضاهای شهری، پیاده راه، شاهین شهر
  • سجاد میری صفحه 47

    فضای سبز شهری، مانند پارک ها، جنگلها، پشت بام های سبز، باغ های عمومی، خدمات اکوسیستم متفاوتی را فراهم
    میکند. فضای سبز همچنین فعالیت های فیزیکی، سلامتی روانی و سلامت عمومی در ساکنان شهری را فراهم می کند.
    مطالعات نشان میدهند که توزیع فضاهای سبز معمولا بیشتر موجب منفعت گروه های خاصی از شهروندان می شود.
    دسترسی به فضای سبز از این رو به عنوان یکی از موضوعات عدالت اجتماعی مطرح میشود. به عنوان نمونه موردی
    برنامه های راهبردی مشابه نیز در شهرهای چین مورد استفاده قرار گرفته است که کنترل دولتی بیشتری در تامین زمین
    در این کشور در نظر گرفته شده است اما انگیزش های بازاری مشابه برای سبز سازی محیط شهری در نظر گرفته شده
    است. اما در هر دو زمینه، برنامه های راهبردی سبز سازی شهری ممکن است متناقض باشد: درحالیکه معیار جدید فضای
    سبز برای مشکلات موضوعات عدالت زیست محیطی، میتوانند جذابیت شهری و سلامت زیست محیطی را ایجاد کرده و
    همچنین ممکن است هزینه های مسکن سازی و ارزش مالکیت را نیز افزایش دهد. در نهایت، این موضوع میتواند موجب به نوسازی و جابجایی در بسیاری از سکونت گاه ها در مکانهایی شود که برنامه های سبز سازی فضای شهری در آنجا اجراشدهاند. ازاینرو باید بر روی برنامه های راهبردی فضای سبز شهری متمرکز شوند که به اندازه کافی فضای سبز ایجاد کرده و از این رو بتواند به صورت شفاف از پایداری های اجتماعی و زیست محیطی پشتیبانی کند.

    کلیدواژگان: فضای سبز شهری، سلامتی انسان، عدالت زیست محیطی، استراتژی های برنامه ریزی
  • محمد مسعود غیابی صفحه 55

    امروزه توجه به آثار و ابنیه باستانی به عنوان جزیی از قالب کلی منظر و در کنار سایر پدیده های محیطی (طبیعی و مصنوعی) مورد توجه و ارزش گذاری قرار گرفته است. منظر باستانی - طبیعی معرف آثار باستانی در بستر طبیعی است که امروزه به عنوان یکی از انگیزه های لازم به منظور جذب گردشگر محسوب می شوند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف تاثیر عوامل طبیعی در شکل گیری مناظر باستانی- طبیعی دژ پشت قلعه آبدانان در راستای شاخص سازی منطقه و تبدیل آن به قطب گردشگری انجام گرفته است. منطقه فرهنگی پشت کوه دارای ویژگیهای طبیعی و جغرافیایی خاصی است و از مناطق مهم بین فرهنگی و محل برهم کنش فرهنگها در تاریخ به شمار میرود. نتایج نشان داد دلایل مختلف از قبیل منفک بودن تپه ای که دژ پشت قلعه روی آن قرار دارد از سایر تپه ها، ارتفاع مناسب و اشراف داشتن به کل منطقه، مناظر طبیعی و زمین های کشاورزی پیرامون دژ، عبور رودخانه دویرج، سبب شاخص شدن این منطقه تاریخی-طبیعی شده است که باید بیشتر مورد توجه مسیولان میراث فرهنگی و گردشگری برای تبدیل شدن به جاذبه تفریحی توریستی باستان شناختی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: نظر باستانی، منظر طبیعی، منظر فرهنگی، دژ پشت قلعه، آبدانان