فهرست مطالب

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 44، بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • یونس بادآور نهندی *، محمدعلی کاوه نژاد صفحات 5-22

    سیاست تقسیم سود همواره با سایر تصمیمات مالی شرکت در تعامل است و این رابطه تعاملی تحت تاثیر شرایط مختلف قرار می گیرد. از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رابطه بین سیاست تقسیم سود و سایر تصمیمات مالی ، فرصت های سرمایه گذاری است . این پژوهش به بررسی تاثیر میزان سود تقسیمی سهام بر رشد شرکت از طریق تامین مالی خارجی با تاکید بر نقش فرصت های سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش شناسی از نوع تحقیقات علی (پس رویدادی) است . جامعه آماری پژوهش ، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک ، 131 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب ، و دوره زمانی آن بین سال های 1388 تا 1393 است . روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات ، کتابخانه ای می باشد و برای آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان سود تقسیمی سهام بر رشد شرکت از طریق تامین مالی خارجی تاثیر ندارد و فرصت های سرمایه گذاری بر رشد شرکت از طریق تامین مالی خارجی تاثیر ندارد. همچنین ، فرصت های سرمایه گذاری در میزان اثربخشی سود تقسیمی سهام بر رشد شرکت از طریق تامین مالی خارجی تاثیر مثبت و معنادار دارد.

    کلیدواژگان: میزان سود تقسیمی سهام، رشد شرکت از طریق تامین مالی خارجی و فرصت های سرمایه گذاری
  • بابک حاجی کریمی *، نشاد سردیوند چگینی، اسماعیل مفرد بوشهری، علی توسلیان صفحات 23-54

    با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات ، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارت هایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فن آوری به پیش برود. هدف باید پرورش انسان هایی باشد که بتوانند با مغزی خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آن ها بپردازند. سازمان های نوآور در پیشبرد اهداف خود از سازمان های دیگر پیشی می گیرند در این پژوهش با توجه به الزامات مدل تعالی سازمان در خصوص یادگیری، خلاقیت و نوآوری ، عوامل اثرگذار بر تفکر خلاق در هر حوزه شناسایی و رتبه بندی گردیده است و بر این اساس مدل خلاقیت و نوآوری و همچنین هسته های بهبود کیفیت طراحی گردیده است . در این طرح با استفاده از مبانی نظری عوامل خلاقیت در شرکت گاز استان قزوین شناسایی و رتبه بندی شده اند. تحلیل آماری با نرم افزار spss انجام شده است . سپس سیستم اطلاعاتی برای استقرار چرخه خلاقیت با 20 عامل شناسایی شده طراحی و روش های تفکر خلاق تدوین گردیده است . نهایتا با رویکرد جایزه ملی فن آوری و نوآوری و مدیریت دانش بر اساس شاخص ها با روش های MADM واحدها رتبه بندی شده اند.

    کلیدواژگان: چرخه خلاقیت، مدل تعالی سازمان، رتبه بندی و روش های MADM
  • آرمان دیانت مهر*، سید مرتضی موسوی محب، نادر شیخ الاسمی کندلوسی، حسام دیانت مهر صفحات 55-74

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی روابط با کارکنان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است . برای این منظور از 138 پرسشنامه استاندارد 48 سوالی با سه بعد استراتژی منابع انسانی ، روابط با کارکنان ، استراتژی پاداش و عملکرد سازمانی استفاده گردیده است . جامعه آماری کارمندان ارشد، معاونین و مدیران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت می باشد. جهت آزمون فرضیه ها مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss و pls استفاده گردیده است . نتایج نشان می دهد، مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معنادار، بر روابط با کارکنان تاثیر مثبت و معنادار بر روابط با کارکنان بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشته و روابط با کارکنان در رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی نقشی میانجی ایفا می کند.

    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک منابع انسانی، عملکرد سازمانی و روابط با کارکنان
  • صدیقه طوطیان *، ساینا سیده زاده صفحات 75-106

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد مالی با شرایط وام دهی بانک های تجاری و دسترسی به اعتبارات رسمی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است . جامعه آماری پژوهش جامعه آماری پژوهش حاضر شرکت های خصوصی متقاضی وام از کلیه بانک های پذیرفته شده در بورس هستند که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب می شوند. از تعداد 1000 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس فرمول کوکران 100 شرکت انتخاب شده است . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به صورت رواییی محتوا و با مراجعه به نظر 5 نفر از خبرگان و اساتید فن بررسی و تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد که نتایج نشان می دهد ضریب آلفا بیشتر از مقدار ملاک 0.7 است . لذا پرسشنامه از پایایی مناسب برخوردار است . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss20 انجام شده است . نتایج نشان می دهد که سواد مالی و شرایط وام دهی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با هم رابطه دارند. همچنین سواد مالی و دسترسی به اعتبارات رسمی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با هم رابطه دارند.

    کلیدواژگان: سواد مالی، شرایط وام دهی، دسترسی به اعتبارات رسمی و بانک های تجاری
  • پیمان اخوان، مهدی کرامتی نژاد* صفحات 107-138

    امروزه استفاده از روش های مختلف علمی جهت شناسایی ریسک ها، جلوگیری از وقوع شکست ها در سازمان ها کاربرد افزونی داشته است از این رو در این مقاله از تکنیک مهندسی FMEA (Failure Mode & Effect Analysis) استفاده شد. این تکنیک نخست به منظور پیشگیری در حوزه مدیریت قابلیت اطمینان استفاده گردید و دامنه کاربرد آن در صنایع نظامی ، خودرویی ، الکترونیک ، مکانیک و صنایع خدماتی گسترش یافت . در این پژوهش ، ما با استفاده از روش دلفی عوامل عدم بهره وری بالقوه (داخلی و خارجی) یک سازمان صنعتی را تعیین نمودیم که به کمک تکنیک FMEA این عوامل مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شد که منجربه به استخراج یکسری اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع برای یک سازمان صنعتی که هنوز ایجاد نشده است و یکسری اقدامات اصلاحی برای یک سازمان صنعتی که دارای بهره وری پایین و یا بهره وری ندارد، گردید. بنابراین برای ایجاد و یا افزایش سطح بهره وری یک سازمان صنعتی ، عامل یا علت به خصوصی را نمی توان ارایه نمود بلکه ارتقای بهره وری معلول ترکیبی از عوامل گوناگون است و هر کدام به نوبه خود تاثیر لازم را می گذارد. از این رو مدیریت باید تلاش نماید تا با توجه به شرایط موجود در سازمان صنعتی خود، اقدام به ترکیب بهینه ای از عوامل بزند تا با استفاده از آن بتواند به حداکثر کارایی دست پیدا نماید.

    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خرابی و آثار آن (FMEA)، بهره وری، اقدامات پیشگیرانه، اقدامات اصلاحی و دلفی
  • نازنین پیله وری سلماسی *، مهشید جیهونی، امیرحسن کسرائی صفحات 139-186

    امروزه ظهور فن آوریهایی مانند بلاک چین منجر به دیجیتالی شدن زنجیره های تامین شده است و برخی مسایل جهانی مانند چالش های مدیریتی زنجیره تامین را تسهیل می کند. باتوجه به اهمیت صنعت خودرو در زنجیره تامین پایدار، در این مقاله روشی ترکیبی مبتنی بر دیمتل فازی و مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزیی ((PLS برای شناسایی و دسته بندی موانع پذیرش بلاک چین در زنجیره تامین پایدار در این صنعت ارایه شده است و چهار دسته مانع پذیرش فن آوری بلاک چین شامل موانع درون سازمانی ، بین سازمانی ، فن آوری و خارجی در ابعاد اجتماعی ، اقتصادی و محیطی در زنجیره تامین پایدار بررسی شده است . به این منظور پرسشنامه ای برای خبرگان صنعت خودرو ارسال و 35 پرسشنامه بررسی و رایج ترین موانع شناسایی و موانع کلیدی با روش دیمتل فازی انتخاب شد. سپس پرسشنامه دوم ارسال و 146 پرسشنامه براساس روش حداقل مربعات جزیی برپایه مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد و 28 مانع به عنوان عوامل موثر شناسایی شدند. این بررسی ، به شرکای زنجیره تامین در درک و برنامه ریزی برای موانع در پیاده سازی فن آوری بلاک چین کمک می کند.

    کلیدواژگان: پایداری، بلاک چین، زنجیره تامین و پذیرش تکنولوژی
  • لعیا الفت *، بهزاد مقیمی شهری صفحات 159-186

    امروزه مفهوم پایداری حوزه وسیعی از مطالعات را در بر می گیرد و پژوهش های که بر روی پایداری در زنجیره تامین در ایران انجام می گیرد رو به فزونی است که بیشتر فرآیندها، محصولات و تکنولوژی به کار رفته در مدیریت زنجیره تامین را مد نظر قرار می دهند. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و شاخص های تاثیرگذار بر زنجیره تامین پایدار در صنایع تولیدی مصالح ساختمانی در خراسان می باشد که برای دست یابی به این امر ابتدا با مرور جامع ادبیات زنجیره تامین پایدار، آن دسته از ابعاد و شاخص هایی که متناسب با موضوع بودند، شناسایی شدند، سپس بر اساس نظر خبرگان صنعت و دانشگاهی مورد تعدیل قرار گرفتند و در نهایت به وسیله پرسش نامه و تحلیل عاملی شاخص های مهم شناسایی شدند. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان صنایع تولیدی مصالح ساختمانی در خراسان می باشد . از جمله یافته های این پژوهش می توان به اهمیت شاخص های اجتماعی ، اقتصادی و محیطی به ترتیب در زنجیره تامین پایدار اشاره نمود که بنا به شرایط اقلیمی بایستی بر روی این معیارها وهمچنین زیر معیارهای تعهدات اجتماعی ، عملیات کسب و کار و حقوق شهروندی نیز تمرکز نمود.

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، مدیریت زنجیره تامین، توسعه پایدار، تحلیل عاملی
  • جاوید رخشانی *، سمیه صائب نیا، رقیه افشاری صفحات 187-207

    امروزه در فضای رقابتی موجود، یک سازمان برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود بایستی به منافع جامعه و مفاهیمی چون پاسخ گویی اجتماعی شرکت بی اندیشد، این سازمان ها خود نیز انتظار دارند که کارکنانشان نیز به نوبه خود، سود و منفعت شخصی را به منافع بلندمدت شرکت ترجیح نداده و منافع شرکت را فدای موارد ذکرشده نکنند . از این منظر است که مفاهیم قصد ترک شغل نیز پا به میان می گذارد. بر این اساس در این پژوهش قصد بر این است تا تاثیر پاسخ گویی اجتماعی شرکت بر قصد ترک شغل در نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا بررسی شود. جامعه آماری شامل کلیه نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا در استان اردبیل است . نمونه آماری نیز شامل کلیه کارکنان در نظر گرفته شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 175 نفر به دست آمد که برای اعتبار بخشیدن به نتایج پژوهش 180 نفر بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی ، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL انجام گرفت . نتایج نشان داد که پاسخ گویی اجتماعی شرکت بر قصد ترک شغل تاثیر معنی داری ندارد.

    کلیدواژگان: پاسخ گویی اجتماعی شرکت، قصد ترک شغل، نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا