فهرست مطالب
نشریه معرفت ادیان
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 47، تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/06/31
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 7
انجیل توماس از جمله کشفیات نجع حمادی و مبتنی بر عقاید گنوسی مسیحی است و پژوهشگران تحقیقات بسیاری را در زمینههای تاریخی و مذهبی پیرامون این کشفیات و مخصوصا عقاید گنوسی که حاکم بر بیشتر این متون است، انجام دادهاند؛ که میتوان گفت در این راستا بهدنبال کشف یک مسئله بودهاند و آن اینکه گنوس به حقیقت نزدیک است یا مسیحیت؟ در این مقاله نیز یکی از متون نجع حمادی (انجیل توماس) و عقاید موجود در آن (گنوسی مسیحی) مورد نقد و بررسی تطبیقی با قرآن کریم قرار گرفته است که میتوان گفت طبق این بررسی تطبیقی، بیش از نیمی از گفتارهای منسوب به حضرت عیسی در این انجیل ساختگی و مخالف با آموزههای اسلامی است و این ادعا را که 114 گفتار موجود، منسوب به آن حضرت است، بهنوعی مردود میشمارد. البته بخشی از گفتارها دارای تطابق ظاهری با آموزههای اسلامی است؛ اما لازم به ذکر است که همین بخشهای مشترک نیز بر اساس بررسی انجامشده، با روش و نگرش اسلامی در تقابل است.
کلیدواژگان: قرآن کریم، اناجیل غیر رسمی، عیسی، گنوس، مسیحیت -
صفحه 25
از زمانی که دیدگاه تکاملی مطرح شد و ازآنجاییکه این دیدگاه جهانبینی خاصی را ارایه میکرد که با دیدگاههای رایج همخوانی نداشت، واکنشهای متفاوتی به این دیدگاه در میان متولیان امر دین در ادیان مختلف برانگیخته شده است. این تحقیق با بهکارگیری روش توصیفی تحلیلی درصدد دستیابی به شباهتها و تفاوتیهای مواجهه کلیسای کاتولیک و عالمان شیعه با این دیدگاه است. نتایج حاصله، حکایت از عقبنشینی کلیسای کاتولیک از دیدگاه اولیه خود درباره این نظریه دارد؛ علاوه بر اینکه این کلیسا به ابعاد مختلف و عمق تاثیرگذاری این دیدگاه توجه کرده است.
کلیدواژگان: نظریه تکامل، داروین، عالمان شیعه، کلیسای کاتولیک، شباهت ها و تفاوت ها -
صفحه 47
تقریبا در تمام ادیان، امر قدسی بهشکل نور توصیف شده است و در همه آنها، نور و عناصر مربوط به آن، جایگاه خاصی در اساطیر و آیینها داشته و در نهایت به هنر دینی راه یافته است. در دین مسیحی، خداوند نور مطلق است. عیسی در انجیل خود را نور معرفی میکند و در توصیفی نمادین آمده است: «من نور جهان هستم. هرکه مرا پیروی کند، در تاریکی نخواهد ماند؛ زیرا نور حیاتبخش راهش را روشن میکند». نور در ابتدای دوره مسیحیت، یا نقش واسطه میان خدا و جهان را بازی میکرد یا خود نمادی از وجود خدا بوده است. با توجه به همین سنت بسیار مهم درباره نور، عجیب نیست که یکی از تاثیرگذارترین منابع در هنر مسیحی، بهویژه در نمادپردازی نور، عهد جدید باشد. البته با بررسی دقیق نمادهای نور در مسیحیت، از جمله هاله نور، شمایلها و کاربرد عنصر نور در معماری مسیحی، تاثیر دیگر ادیان و فرهنگهای باستانی، بهویژه دین یهود و فرهنگ یونانی رومی، که مسیحیت در دامن آنها بالید، نیز بهروشنی به چشم می آید.
کلیدواژگان: نور، مسیح، هنر دینی، هاله نور، شمایل، کتاب مقدس -
صفحه 63
آیین بودا و آیین زرتشت دو سنت مهم دینی هستند که هر کدام نظریاتی در باب وضعیت انسان در جهان مطرح نموده و راههایی برای رسیدن به رستگاری ارایه کردهاند. در آیین بودا، منشا رنج انسان، میل و جهل است که به تناسخ میانجامد و نجات از گردونه تناسخ و رسیدن به نیروانه، هدف اصلی محسوب میشود و نیل به این هدف در دو فرقه اصلی بودایی، یعنی تراواده و مهایانه، تا حدی متفاوت است. تراواده راه ارهت، و مهایانه راه بودیستوه را در پیش میگیرد. در آیین زرتشت، رهایی از عواقب کارها، سخنان و اندیشههای نادرست و رسیدن به بهشت اهورامزدا، اصول نظریه نجات بهشمار میآید که این امر از طریق ایمان به اهورامزدا، پندار و گفتار و کردار نیک و توبه، با کمک امشاسپندان و منجیان تحقق مییابد. این نوشتار، آموزه «نجات» از دیدگاه دو فرقه بودایی تراواده و مهایانه را با آموزه «نجات» در اوستا، متن مقدس آیین زرتشت، مقایسه و بررسی میکند.
کلیدواژگان: نجات، آیین بودایی، تراواده، مهایانه، آیین زرتشت، اوستا -
صفحه 83
هر کدام از ادیان الهی در عصر خود شریعتی داشتهاند که قوانین مورد نیاز مردم برای رسیدن به سعادت بوده است. از اینرو شریعت در هر دینی مهم است و بررسی آن نیز اهمیت ویژهای دارد. یکی از این ادیان الهی که بر پایه یکتاپرستی است، آیین زرتشت است و در این مقاله به مداقه درباره شریعت آن و سیر تحولاتی که از سر گذرانده و جایگاه امروزین آن پرداخته شده است. شواهد تاریخی نشان میدهد که شریعت زرتشت در طول تاریخ، از بدو ظهورش فراز و نشیب زیادی داشته است و امروزه با توجه به تحقیقات انجام شده، دریافتیم که اثری از شریعت بهمعنای دقیق آن در متن این آیین نیست. شریعتی که در ادیان الهی همواره در متن دین است، در این آیین کمرنگ شده است و زرتشتیان شریعت و کتب شریعتشان را کنار گذاشتهاند و این نقیصه مهمی است.
کلیدواژگان: آیین زرتشت، شریعت، اوستا، تحول، وندیداد، خرد جمعی -
صفحه 101
این مقاله بینارشتهای (تاریخی ادیانی)، در پی معرفی مراکز آموزشی ترسایان ایران عصر ساسانی است تا بر پایه یافتههای تاریخی، به واکاوی درباره اموری همچون انواع، پراکندگی جغرافیایی، نام و نشان معلمان و متعلمان، مواد آموزشی و دستاوردهای علمی، اقتصاد، و آموزش و پرورش در آنها بپردازد. در این پژوهش بنیادی تاریخی، که بهروش توصیفی تحلیلی انجام شده است، برای کندوکاو درباره موضوع، به گردآوری و ساماندهی اطلاعات تاریخی لازم پرداخته و پس از بررسی یافتهها معلوم شد: 1. گزارشهای تاریخی درباره مراکز آموزشی ترسایان، بسیار بیش از گزارش درباره نهادهای آموزشی زرتشتیان است؛ 2. مراکز آموزشی ترسایان سهگونه بوده است؛ 3. پراکندگی جغرافیایی این مراکز نامتوازن بوده است؛ 4. از نام و نشان شماری از این مراکز و مدرسان و شاگران آنها در تاریخ هیچ یاد نشده است؛ 5. محور اصلی برنامه درسی آنها کتاب مقدس بوده؛ اما علوم یونانی چون فلسفه و منطق و ریاضیات و پزشکی و... هم در آنها تدریس میشده است؛ 6. اقتصاد این مراکز بر کمکهای مردمی و موقوفات و مساعدتهای اسقفها متمرکز بوده است؛ 7. همه این مراکز را اسقفها برپا داشتهاند و ریاست آنها نیز با همین افراد بوده است؛ 8. شماری از این مراکز در دیرها ساخته میشدند؛ 9. این مراکز در اقتصاد و مدیریت و اخلاق و آداب آموزشی، تحت حاکمیت و پوشش حمایتی کلیسا بودهاند.
کلیدواژگان: ترسایان، مدارس، ساسانیان، مدرسان، شاگردان، مواد آموزشی، اقتصاد آموزشی
-
Page 7
The Gospel of Thomas is one of the discoveries of Nagaa Hammadi and is based on Gnostic-Christian beliefs. Researchers have done a lot of historical and religious studies about these discoveries, especially the Gnostic beliefs that dominate most of these texts. They have sought to discover which one is closer to God, Gnosis or Christianity? In this paper, one of the texts of Nagaa Hammadi (the Gospel of Thomas) and its beliefs (Gnostic-Christian) have been comparatively studied based on the Holy Qur'an. It can be argued that according to this comparative study, more than half of the sayings attributed to Jesus in this Gospel are fabricated and contrary to Islamic teachings, and the claim that the 114 existing sayings are attributed to Jesus is rejected. Some of the sayings seem to be consistent with Islamic teachings; however, it should be noted that, based on the conducted study, they are also in conflict with the Islamic method and attitude.
Keywords: the holy Qur'an, unofficial Gospels, Jesus, Gnosis, Christianity -
Page 25
Since the theory of evolution was proposed, and as it presented a particular worldview that was inconsistent with the current views, different reactions to this view have been triggered among the followers of different religions. Using a descriptive-analytical method, this paper seeks to consider the similarities and differences between the Catholic Church and Shiite scholars in dealing with this view. The results indicate that there is a withdrawal of the Catholic Church from its original view on this theory. Besides, the church has paid attention to the various dimensions and depth of influence of this view.
Keywords: theory of evolution, Darwin, Shiite scholars, Catholic Church, similarities, differences -
Page 47
Almost in all religions, holy issues have been described as a form of light. In all religions, light and its related elements have had a special place in mythology and rituals, and have eventually led to religious art. In Christianity, God is absolute illumination. In the Bible, the Messiah introduces himself as light, and there is a symbolic description that states: “I am the light of the world”, whoever follows me will not remain in darkness; because the life-giving light illuminates the path." At the beginning of the Christian era, illumination either played the role of a mediator between God and the world or was itself a symbol of God's existence. Considering this important tradition of light, it is not surprising that one of the most influential sources in Christian art, especially in the symbolism of light, is the New Testament. A careful investigation of the symbols of light in Christianity including aureole, icons and the use of the element of illumination in Christian architecture can clearly show the influence of other ancient religions and cultures, especially Judaism and Greco-Roman culture in whose context Christianity flourished.
Keywords: light, the Messiah, religious art, aureole, icons, the Bible -
Page 63
Buddhism and Zoroastrianism are two important religious traditions each of which have proposed theories about man's condition in the world and have shown some paths to achieve salvation. Based on Buddhism, the source of human suffering is desire and ignorance which leads to reincarnation, and the main goal is salvation from the cycle of reincarnation and attainment of power. Achieving this goal is somewhat different in the two main Buddhist sects, Theravada and Mahayana. Theravada takes the path of Arhat, and Mahayana the path of Buddhism. In Zoroastrianism, the principles of the theory of salvation include getting rid of the consequences of wrong deeds, words and thoughts and reaching the paradise of Ahura Mazda, which is achieved through having faith in Ahura Mazda, having good thoughts, words, deeds and repenting with the help of Amshaspandan (angels) and saviors. This study compares the doctrine of "salvation" from the perspective of the two transcendent and Mahayana Buddhist sects with the doctrine of "salvation" in the Avesta, the sacred text of Zoroastrianism.
Keywords: salvation, Buddhism, Theravada, Mahayana, Zoroastrianism, Avesta -
Page 83
All divine religions have had a Sharia including the laws people need for achieving happiness. Therefore, Sharia is important in any religion and its study is also of special importance. One of these divine religions, which is based on monotheism is Zoroastrianism. This study discusses Zoroastrianism’s Shari'a, the course of its developments and its current status. Historical evidence shows that the law of Zarathustra has had many ups and downs throughout its history. Today, research shows that there is no trace of Shari'a in the exact sense of the word in the texts of this religion. The Shari'a, which always exists in the text of any divine religions, has been diminished in this religion, and the Zoroastrians have abandoned the Shari'a and their Shari'a books, and this is an important shortcoming.
Keywords: Zoroastrianism, sharia, Avesta, development, Vendidad, collective wisdom -
Page 101
This interdisciplinary (historical-religious) paper seeks to introduce the educational centers for the Tarsayan (Christians) of Iran during the Sassanid era. Based on historical findings, it tries to analyze issues such as types, geographical distribution, names of teachers and students, educational materials and scientific achievements, economics and education. For scrutinizing the issue, this basic-historical research which is done through the descriptive-analytical method has collected and organized historical information. The research findings are as follows: 1- historical reports on Tarsayan educational centers are much more than reports on Zoroastrian educational institutions; 2- Tarsayan training centers have been of three types; 3- the geographical dispersion of these centers has been unbalanced; 4- the names of a number of these centers and their teachers and students have not been mentioned in history; 5- the main focus of their curriculum was the Bible; but Greek sciences such as philosophy, logic, mathematics, medicine, etc. were also taught; 6- the economy of these centers has been focused on public aid and endowments and assistance of bishops 7- all these centers were established and presided by the bishops; 8- a number of these centers were built in temples 9- in economics, management, ethics, and etiquette, these centers have been governed and supported by the church.
Keywords: Tarsayan, schools, Sassanids, teachers, students, educational materials, educational economics