فهرست مطالب
نشریه اسلام و پژوهش های روان شناختی
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 12، پاییز و زمستان 1398)
- تاریخ انتشار: 1399/12/20
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 7
پژوهش حاضر با هدف ساخت پرسشنامه احسان در روابط میانفردی بر اساس منابع اسلامی انجام شده است. دادهها با استفاده از دو روش تحلیل محتوای متون دینی و پیمایشی از آیات و روایات گردآوری شدند. بر اساس نظر ده نفر از کارشناسان علوم دینی و روانشناسی، یافتههای پژوهش در بخش کیفی، برای احسان 41 نشانه را در 6 مولفه نظری تحت عنوان «سودمندی اجتماعی»، «روابط مثبت»، «مثبت اندیشی»، «نفوذ-مطلوبیت»، «خویشتنداری» و «تمامیت» به دست داد. بر این اساس گویههای اولیه طراحی شد و سپس بنا بر نظر ده نفر از کارشناسان مذکور، 130 گویه طراحی و در جامعه آماری اجرا گردید، پس از تجزیهوتحلیل آماری بر روی دادهها، پرسشنامه اولیه احسان با 121 گویه تهیه و تدوین گردید. با روش پیمایشی به منظور بررسی و ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس اولیه احسان در نمونه 85 نفری از جامعه آماری، ساکنین شهرک پردیسان قم (سال 95-96) مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی روایی محتوای نشانگان و گویهها، از نظرات ده نفر از کارشناسان خبره استفاده گردید. برای بهدست آوردن روایی سازه، همبستگی (پیرسون) هر گویه با نمره کل محاسبه گردید و نتایج حاکی از روایی مطلوب بود. در بررسی اعتبار مقیاس نیز ضریب آلفای کرونباخ، 83/0 و ضریب دونیمه سازی گاتمن،90/0 و ضریب دونیمه سازی اسپیرمن- براون، 91/0 بهدستآمده است.
کلیدواژگان: احسان، منابع اسلامی، آزمون، روابط میانفردی، پرسشنامه احسان -
صفحه 27
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مبانی خانوادهدرمانی اسلامی است. این تحقیق بنیادی نظری، با روش توصیفی - تحلیلی و روش استنباط از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین صورت گرفته است. نتایج تحقیق، نشان داد که یک نظریه خانوادهدرمانی اسلامی، بر اساس این مبانی است: 1. هستیشناختی: ربوبیت خداوند، وجود جهان پس از مرگ، خیر و زیبا بودن جهان، تدریجی بودن تغییرات. 2. انسانشناختی: معناگرایی، زیبادوستی، کرامت و ضعف و نقص انسان، وجود تفاوتهای جنسیتی، مکملیت، نیاز به انس و الفت، همراهی با رنج و سختی، نیازمندی به دیگران، سیستمی بودن خانواده. 3. ارزششناختی: ارزشمندی و تقدس ازدواج و خانواده، ارزشمندی فرزند و فرزندآوری، وظیفهمحوری و حقوقمداری، قیمومیت. 4.آسیبشناختی: آسیبهای مشترک زوجین و آسیب های مربوط به هریک از زوجین. 5. مبانی فقهی و اخلاقی مطلوبیت اصلاح ذات البین، وساطت در تشکیل خانواده و اصلاح روابط خانوادگی است. این مبانی در اهداف و تکنیکهای خانواده درمانی موثر است، بنابراین بایستی نظریه پردازان خانواده درمانی با رویکرد اسلامی، در تدوین پروتکلها، بایستی بر اساس این مبانی، اهداف و تکنیکهای خانواده درمانی را تدوین کنند.
کلیدواژگان: خانواده درمانی، اسلام، مبانی، هستی شناختی، انسانشناختی -
صفحه 43
مجادله فطرینگری-تجربینگری، همواره یکی از مباحثات تاریخی و پردامنه در خصوص ماهیت انسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخصهای سلامت روان در مشاوره فطرتمحور با رویکرد اسلامی و مقایسه آن با سه مکتب روانتحلیلگری، رفتاردرمانی و درمانفردمدار، ارایه شده است. این پژوهش، بنیادی بوده و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که سلامت روان بر مبنای رویکرد فطرتمحور، مفهومی فرازمانی، فرامکانی، فرافرهنگی و فراموقعیتی است. ارتباط چهارگانه انسان با خود، خدا، خلق و خلقت، پیشنیازهای اساسی است که متضمن وصول فرد به این مفهوم است. بر این اساس، انسان سالم کسی است که با چهار عامل اساسی مذکور، ارتباطی «پویا» و «تکاملبخش» داشته و آن را تجربه نماید. همچنین این پژوهش نشان داد، در رویکرد فطرتمحور، تمامی روشها و مدلهای درمانی در وصول به سلامت شخصیت مراجع، بر اساس «کمالطلبی» فطری مراجع طراحی میشود و باقی فطریات و تمایلات غریزی، تابع این گرایش خواهند بود.
کلیدواژگان: فطرت، مشاوره، اسلامی، خودشکوفایی، سلامتروان -
صفحه 65
روابط غیرکلامی یکی از راهکارهایی ارتباطی است که اثر بسزایی در تقویت روابط زوجین دارد. در آموزههای اسلامی به روابط غیرکلامی همسران توجه شده است. هدف این پژوهش تدوین روابط موثر غیرکلامی همسران بر اساس منابع اسلامی است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است. یافتهها نشان میدهد که چهره بشاش، تبسم، همنشینی و صمیمیت بدنی و بصری، هدیه دادن، استقبال از همسر، تفریح و مسافرت، کمک در کارهای خانه، گوش دادن فعال، آراستگی، کنترل خشم و بایستههای غیرکلامی در رابطه جنسی همسران، از جمله راهکارهای موثر غیرکلامی در تامین نیازهای عاطفی همسران از منظر منابع اسلامی است.
کلیدواژگان: ارتباط غیرکلامی، ارتباط عاطفی، همسران، محبت، منابع اسلامی -
صفحه 83
این پژوهش در راستای شناسایی مفهوم مسئولیتپذیری و استخراج مولفههای آن از منابع اسلامی از جمله آیات، روایات و نظرات اندیشمندان اسلامی انجام گرفت. روش این تحقیق، تحلیل محتوای کیفی متون دینی با رویکرد تفسیری است که در آن ابتدا به جستوجوی واژه مدنظر و مترادفهای آن در فرهنگهای لغت پرداخته شد. در مرحله بعد لغات یافته شده را در منابع اسلامی یافته و پس از جمعبندی یافتهها، از برآیند آیات و روایات، مولفهها برداشت شد. سپس با ارایه مولفههای به دست آمده به کارشناسان متخصص در روانشناسی و علوم دینی، میزان ارتباط و ضرورت مولفهها برای مستندات و همچنین صحت استنباط مولفهها از مستندات -توسط پژوهشگر- ارزیابی شد. براساس نظر کارشناسان، مولفههای تایید شده مسئولیتپذیری عبارتند از: مولفههای شناختی (هشیاری نسبت به مسئولیت)، عاطفی (پایداری در مسئولیت و دغدغهمندی) و رفتاری (مراقبت، پاسخگو بودن، وفای به مسئولیت، اتقان در عمل، مجاهدت و عدم سستی، تکلیفمحور بودن و عذر نیاوردن).
کلیدواژگان: مسئولیت پذیری، مولفه های مسئولیت پذیری، مفهوم مسئولیت پذیری، تعهد، وظیفه، تکلیف -
صفحه 111
هدف پژوهش حاضر تحلیل روانشناختی ثروتمندان متمول «مترفین» و عالمان فاسد از منظر قرآن کریم به عنوان دو گروه مرجع است. برای رسیدن به این هدف ابتدا ملاک و معیارهای گروه و گروه مرجع از نگاه علم معاصر تبیین گردید و سپس با روش تحلیل محتوای کیفی، آیات مرتبط با بحث مورد بررسی قرار گرفت، برای این مهم از واژگان مرتبط «تبع»، «اسوه» و «اقتداء» استفاده شد. با توجه به اهمیت دو گروه ثروتمندان و عالمان فاسد و تاثیر بهسزای آنها در جامعه، این دو گروه به عنوان جامعه هدف انتخاب شدند؛ در ادامه با استفاده از روش تفسیر موضوعی، آیات مرتبط با این دو گروه تحلیل و ویژگی های آنها از قرآن کریم استخراج شد. یافتهها نشان داد ویژگیهای مترفین شامل تکرار و اصرار بر راه اشتباه، مقدم دانستن منافع خود بر حق و حقیقت، ارایه منطقی نادرست و لجاجت در مسیر انحراف و ویژگیهای عالمان فاسد شامل استفاده از اموال ناحق و نامشروع، جمع آوری ثروت و عدم پرداخت وجوهات شرعی، مسدود کردن راه خدا، تحریف احکام الهی و کتمان حق، به دست آمد.
کلیدواژگان: گروه مرجع، مترفین، عالمان فاسد، قرآن
-
Page 7
The aim of this study was to construct a Ihsan questionnaire in interpersonal relationships based on Islamic sources. Data were collected using two methods of content analysis of religious texts and a survey of verses and hadiths. According to the opinion of ten experts in religious sciences and psychology, the findings of the research in the qualitative section, for benevolence, 41 signs in 6 theoretical components entitled “social utility”, “positive relationships”, “positive thinking”, “influence-desirability”, “ abstinence “ and “ totality “. Based on this, the initial items were designed and then, according to ten experts, 130 items were designed and implemented in the statistical community. After statistical analysis on the data, the initial Ihsan questionnaire with 121 items was prepared and compiled. Residents of Pardisan of Qom (2016-2017) were surveyed by a survey method to evaluate the validity and reliability of the initial Ihsan scale in a sample of 85 people from the statistical population. The opinions of ten experts were used to evaluate the validity of the content of symptoms and items. To obtain the construct validity, the correlation (Pearson) of each item with the total score was calculated and the results showed the desired validity. In the validity of the scale, Cronbach’s alpha coefficient was 0.83 and Guttmann halving coefficient was 0.90 and Spearman-Brown halving coefficient was 0.91.
Keywords: ihsan (goodness), Islamic sources, test, interpersonal relations, questionnaire of ihsan -
Page 27
The present research aims at recognizing the bases of family therapy based on Islamic resources. The research, which is a foundational-theoretical one, uses a descriptive-analytical method and gathers data from Islamic resources to answer the questions on the nature of family therapy’s basics. To compose the research, we have inferred the basics from the Quran and the traditions. The final findings of the research show that the family therapy based on the Islamic sources enjoys the followings: the ontological bases of God’s deity, mediation of grace by selected men, the existence of after-life world, beauty and goodness of universe, the gradual nature of changes, the anthropological bases of human’s spirituality, human’s aestheticism, human’s dignity, human’s weakness and deficiency, the existence of sexual differences, being complement, human’s need to attachment and sympathy, human’s being accompanied by difficulty and hardship, human’s need to others, family’s being systematic, the value bases of sanctity of marriage and family, the value of child and having children, the centrality of duty and rights, man’s tutorage, the pathological bases of the family’s general impairments, the couple’s common impairments, the impairments specified to each of the couples, the jurisprudential and moral bases of desirability of reconciliation among Muslims, the desirability of intercession in forming family, the desirability of reforming the familial relationships. These basics are effective in the goals and techniques of family therapy, so family therapy theorists with an Islamic approach, should formulate the goals and techniques of family therapy, based on these basics.
Keywords: Family therapy, Islam, basics, ontological, anthropological -
Page 43
The naturalism-empiricism debate has always been one of the most historical and far-reaching debates about human nature. The present study aims to explain the indicators of mental health in nature-based counseling with an Islamic approach and compare it with the three schools of psychoanalysis, behavioral therapy and individual therapy. This research is fundamental and has been done using content analysis method. The results of this study showed that mental health is based on the nature-based approach, a concept of transtemporality, trans-spatial, transcultural and trans-situational. Man’s fourfold relationship with himself, God, creation, is a basic prerequisite that ensures one’s attainment of this concept. Accordingly, a healthy person is one who has a “dynamic” and “evolutionary” relationship with the four basic factors mentioned above and experiences it. This study also showed that in the nature-based approach, all methods and treatment models in achieving the health of the client’s personality are designed based on the instinctual “perfectionism” of the clients and the rest of the instincts and instinctual tendencies are subject to this. Will be the trend.
Keywords: Nature, counseling, Islamic, self-fulfillment, mental health -
Page 65
Non-verbal relationships are one of the communication strategies that have a great effect on strengthening couples’ relationships. In Islamic teachings, attention has been paid to the non-verbal relations of spouses. This descriptive-analytical method has examined the effective non-verbal relationships of spouses in Islamic sources. Findings show that happy face, smile, physical and visual companionship and intimacy, giving gifts, welcoming spouse, having fun and traveling, helping with household chores, active listening, grooming, anger management and non-verbal sexual needs of spouses, including Effective non-verbal strategies in meeting the emotional needs of spouses from the perspective of Islamic sources.
Keywords: Nonverbal Communication, Emotional Communication, Spouses, Love, Islamic Sources -
Page 83
This research was conducted in order to identify the concept of responsibility and extract its components from Islamic sources - including verses, hadiths and opinions of Islamic thinkers.
The method of this research is qualitative content analysis of religious texts with an interpretive approach in which the word in question and its synonyms in dictionaries were first searched.
In the next stage, the words found were found in Islamic sources and after summarizing the findings, the components were taken from the results of verses and hadiths. Then, by presenting the obtained components to experts in psychology and religious sciences, the level of relevance and necessity of the components for the documents as well as the accuracy of the inference of the components from the documents were evaluated by the researcher.
According to experts, the approved components of responsibility are cognitive components (awareness of responsibility), emotional (persistence in responsibility and concern) and behavioral components (care, accountability, fulfillment of responsibility, perseverance in action, struggle and Lack of laxity, being task-oriented and not making excuses).Keywords: responsibility. Components of responsibility. The concept of responsibility. obligation. Duty. homework -
Page 111
This research was conducted in order to identify the concept of responsibility and extract its components from Islamic sources - including verses, hadiths and opinions of Islamic thinkers.
The method of this research is qualitative content analysis of religious texts with an interpretive approach in which the word in question and its synonyms in dictionaries were first searched.
In the next stage, the words found were found in Islamic sources and after summarizing the findings, the components were taken from the results of verses and hadiths. Then, by presenting the obtained components to experts in psychology and religious sciences, the level of relevance and necessity of the components for the documents as well as the accuracy of the inference of the components from the documents were evaluated by the researcher.
According to experts, the approved components of responsibility are cognitive components (awareness of responsibility), emotional (persistence in responsibility and concern) and behavioral components (care, accountability, fulfillment of responsibility, perseverance in action, struggle and Lack of laxity, being task-oriented and not making excuses).Keywords: responsibility. Components of responsibility. The concept of responsibility. obligation. Duty. homework