فهرست مطالب
فصلنامه معرفت فلسفی
سال هجدهم شماره 4 (پیاپی 72، تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/06/23
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحه 7
تبیین ساحت ذات الهی از پیچیدهترین و جنجالیترین مسایل کلامی، فلسفی و عرفانی است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی به این پرسش پاسخ میدهد که حکمت متعالیه، عرفان و صوفینمایان ذات الهی را در کدامین جایگاه هستیشناختی مستقر میدانند. سپس با بررسی دیدگاههای یادشده به داوری آنها مینشیند. حکمت متعالیه تا آنجا که به تشکیک وجود پایبند است، ذات الهی را برترین رتبه نظام تشکیکی میداند که بهجهت سلب قیدهای مراتب پایین «وجود بشرط لا» نامیده میشود. «وجود بشرط لا» به سبب تقید به سلب، تعین ویژهای از هستی است که عروض آن بر هستی، نیازمند «سلب» یادشده است. ازاینرو نمیتواند بهمنزله ذات بینیاز حق قلمداد شود. صدرالمتالهین با گذار از تشکیک، مانند عارفان، ساحت ذات را وجود نامحدودی ورای تشکیک و محیط به آن میداند؛ اما صدرا با پیروی از عبارات قیصری تعبیرهای یکسانی از ساحت یادشده ندارد. صوفینمایان، با دریافتی نادرست از سخن عارفان، ذات الهی را «وجود لابشرط قسمی» و ساری در اشیا گرفتهاند؛ در نتیجه پنداشتهاند: ذات حق تحقق بالفعلی ندارد و با دگرگونیاش در اشیا تحقق مییابد. ازاینرو برای تحقق خارجیاش نیازمند اشیاست. صدرالمتالهین و حکیم سبزواری این دیدگاه را بهسختی نقد کردهاند. اختلاف نگاه عارفان، حکیمان و صوفینمایان درباره ذات الهی، پیامدهایی دارد که بررسی آنها تصور دقیقتری از دیدگاههای یادشده به دست خواهد داد.
کلیدواژگان: ساحت ذات الهی، وجود بشرط لا، وجود لابشرط مقسمی، وجود لابشرط قسمی، حکمت متعالیه، عرفان، تصوف -
صفحه 25
برخی حکمای معاصر درباره مبحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و مبحث اقسام معقولات اظهارنظر کردهاند، اما در منظومه آرای ایشان، انسجام میان این دو مبحث جای تامل دارد. ازجمله این افراد میتوان علامه طباطبایی و شهید مطهری را نام برد. در این نوشتار، ماحصل این دو مبحث به طور خلاصه از منظر این دو حکیم تشریح و ارتباط این دو نظریه در منظومه فکری ایشان بررسی شده است. بهطورکلی از عدم هماهنگی این دو نظریه، انفکاک مبحث «صدق» از «تحقق عینی» حاصل میگردد که بیتوجهی به این نتیجه، انفکاک معرفتشناسی از هستیشناسی را نتیجه میدهد. در این مقاله علاوه بر بررسی نظرات حکمای مذکور، ارتباط میان مبحث «صدق» و «تحقق عینی» تبیین شده و از ارتباط این دو مبحث با یکدیگر، در منسجم کردن نظریه اصالت وجود با مبحث اقسام معقولات استفاده گشته است. در پایان دستهبندی جدیدی از اقسام معقولات ارایه شده است.
کلیدواژگان: تحقق عینی، اصالت وجود، صدق، معقولات اولی، معقولات ثانیه فلسفی -
صفحه 37
تحلیل انتقادی معارف، زمینه تنقیح و تعالی آنها را فراهم میکند. کمتر معرفتی میتوان یافت که موفق به اخذ اتفاق و تحصیل اجماع شده باشد. هر معرفتی کموبیش مخالفان و منتقدانی دارد. تفکر فلسفی نیز همواره مخالفان متعدد، با انگیزههای متفاوت و روشهای متنوع رویاروی خویش دیده است. جریان اخباریگری یکی از آنهاست که اگرچه هیچوقت به جریان غالب در حوزه تفکر شیعی تبدیل نشد، اما رگههایی از این نوع تفکر همواره در این فضا وجود داشته است. ملامحمدامین استرآبادی که از ارکان تفکر اخباری است، در بخشی از «الفواید المدنیه» به نقد آرای حکما همت گماشته و با رویکردی درونی و مصداقی سعی در نقد و ابطال اندیشههای حکمی نموده است. در این مقاله به روشی تحلیلی مصداقی نقدهای او را در محک سنجش، ارزیابی و داوری قرار دادهایم.
کلیدواژگان: حرکت، تخلل سکون، اخباریگری، مخالفان فلسفه، استرآبادی -
صفحه 53
در این نوشتار، مفهوم پیدایش (Genesis) در نوشتههای ارسطو هم به لحاظ لغوی و اصطلاحی و هم به لحاظ فهم ارسطویی آن تبیین و بررسی شده و اهمیت تمایز آن با فهم وحیانی و ادیان ابراهیمی مورد توجه قرار گرفته است. با تبیین این مفهوم، اهمیت اصطلاحات و مفاهیمی همچون به وجود آمدن و پدید آمدن نیز بیشتر آشکار میشود و این پرسش مطرح میگردد که مطابق با فهم ارسطویی و یونانی، مفهوم به وجود آمدن که در زبانهای مختلف نقش مهمی ایفا میکند، چه معنایی میتواند داشته باشد و آیا این مفهوم به تفکر ادیان وحیانی و بحث خلقت نزدیکتر نیست؟ لذا در این مقاله، اصطلاح پیدایش را در سه کتاب مهم ارسطو یعنی فیزیک، متافیزیک و رساله کون و فساد پی گرفته و تحلیل و بررسی کردهایم تا تبیین بهتری نسبت به تمایز این مفهوم با فهم دینی عرفی مفاهیمی همچون به وجود آمدن و خلق شدن داشته باشیم. با دقت در نوشتههای ارسطو در این باب درمییابیم که هرچند ارسطو با تصور هیولای اولی به مفهوم خلقت از عدم ادیان وحیانی نزدیک شده است، اما این اختلاف فکری در باب مفهوم پیدایش میان تفکر ارسطویی و فلسفی با تفکر دینی همچنان برقرار است.
کلیدواژگان: جنسیس، پیدایش، به وجود آمدن، گردیدن، تغییر یافتن، شدن، خلق شدن، آفریده شدن -
صفحه 71
مبحث حدوث و قدم عالم ریشه در مبانی تفکر کلامی و فلسفی نظیر ملاک نیاز معلول به علت، نسبت علت تام و معلول، ضرورت علی و معلولی، تبیین ماهیت زمان و مکان و نسبتشان به یکدیگر، تبیین ذات و صفات الهی نظیر علم، قدرت، اراده و نسبت صفات با ذات دارد. دراین میان، برخی متکلمان، براساس مبانی فکری خود و توجه به ظاهر آیات و روایات، حدوث زمانی عالم را برگزیدند و شواهد و استدلالهایی اقامه کردند. در نقطه مقابل، فلاسفه مسلمان با نقد ادله و شواهد ایشان، قدم زمانی عالم را اختیار کردند. از سوی دیگر، برخی متکلمان برای گریز از چالشهای حدوث زمانی و ترمیم ساختاری آن، نظریه زمان موهوم را ارایه کردند. یکی از محورهای اساسی در این نظریه، مسیله موجودیت و معدومیت زمان موهوم است که شکلدهنده دیالوگ استدلالی میان فلاسفه و متکلمان بوده است. در این پژوهش، اولا نظرات متکلمان که در سه محور موجودیت، معدومیت و نفسالامری بودن این زمان متغیر است، مورد بررسی قرار میگیرد؛ ثانیا نقدهای فلاسفه بر آرای متکلمان تبیین میگردد. نهایتا نیز آشکار میگردد که با وجود تنافر آرای فلاسفه و متکلمان و اشکالات واردشده مانند شبیه زمان موجود بودن زمان موهوم و لغو بودن معدومیت زمان موهوم، میتوان هر دو گروه را در اثبات نوعی وعاء برای موجودات عوالم مافوق ماده با وجود اختلاف در تبیین ویژگیها و منشا انتزاع این وعاء متفق دانست.
کلیدواژگان: زمان موهوم، وعاء، عدم صریح، زمان موجود، فلاسفه، متکلمان -
صفحه 89
در این نوشتار علاوه بر اعلام موضع درباره وحدت و یا تعدد نوعی نفوس بشری به دنبال پاسخی درخور برای حل معمای روانشناختی چگونگی ماهیت انسان هستیم. یکی از مباحث مطرح در علمالنفس فلسفی، مسئله وحدت و یا تعدد نوعی نفوس انسانی است. اندیشمندان مسلمان در این زمینه اقوال مختلفی را مطرح ساختهاند و علاوه بر اقامه استدلال از شواهد قرآنی و روایی در تثبیت اندیشه خود بهره بردهاند. برخی حکمای اسلامی معتقد به وحدت نوعی نفوس و برخی دیگر معتقد به تعدد آن هستند. در این میان صدرالمتالهین در بعضی کتب خود نظری بینابین ارایه داده و به وحدت ابتدایی نفوس در نوع و در عین حال کثرت نوعی آنها طی یک حرکت جوهری رای داده است. این مسئله فلسفی قرابت سازندهای دارد با مسئله مطرح در روانشناسی تحت عنوان ماهیت روانشناختی انسان که در آن روانشناسان دیدگاههای مختلف و بعضا متضادی بیان کردهاند. بعضی ماهیت انسان را خنثا دانستهاند، برخی آن را دارای تمایلات شر انگاشتهاند و بعضی نیز تمایلات خیر را به آن نسبت دادهاند. با حل مسئله وحدت یا تعدد نوعی نفوس در حکمت اسلامی، پاسخی درخور به پرسش مطرحشده در علم روان شناسی داده میشود.
کلیدواژگان: تعدد نوعی نفوس، حکمت اسلامی، روان شناسی، صدرالمتالهین، ماهیت انسان -
صفحه 105
نظریه تطور، از بدو انتشار موجی از مخالفتهای فلسفی و دینی را برانگیخت. تفسیر متعارف امروزین این نظریه نیز در چالش با خداباوری تلقی میگردد. طبیعی است که تلاشهایی از بدو پیدایش این نظریه تا به امروز در راستای نشان دادن سازگاری یا ناسازگاری دعاوی این نظریه با آموزههای دینی صورت گرفته است. الیوت سوبر، فیلسوف زیستشناسی برجسته معاصر، روایت بدیعی از نسبت تطور و خداباوری ارایه نموده است. او میکوشد با نشان دادن خصلت احتمالاتی نظریه تطور، سازگاری آن را با وجود عوامل پنهان تعینبخش (و از جمله خدا) نشان دهد و از سوی دیگر، نسبت ادعای هدایتنشده بودن جهشهای زیستی را با خداباوری بررسی کند. دستاورد نهایی بررسیهای او این است که نظریه تطور، نسبت به دعاوی خداباورانه خنثاست و بنابراین ضوابط طبیعتگرایی روششناختی را رعایت میکند. در این مقاله، موضع سوبر تشریح شده و نهایتا مورد ارزیابی قرار گرفته است. به نظر میرسد تصویری که او از هدایتنشده بودن تطور مبتنی بر شواهد تجربی ارایه میکند، ناتمام است و او بهصورت نابجا از جهشهای هدایتنشده به تطور هدایتنشده منتقل شده است.
کلیدواژگان: تطور، طبیعت گرایی، خداباوری، داروینیسم، الیوت سوبر -
صفحه 119
موضوع مقاله بررسی نظریه حسن و قبح ذاتی و ارتباط آن با وظیفهگرایی کانتی یا نظریات مشابه آن است. مسئله اصلی این است که آیا پذیرش ذاتی بودن حسن و قبح به وظیفهگرایی میانجامد. این مسئله در دو حیطه توصیفی تاریخی و غیرتوصیفی بررسی شده است. در بخش توصیفی نظریات عدلیه و معتزله، این پرسش مطرح میشود که آیا ذاتی بودن حسن و قبح به وظیفهگرایی منجر میگردد؟ این پرسش در خصوص سه گزاره از معتقدات عدلیه پاسخ داده میشود: 1. حسن و قبح ذاتی است؛ یعنی وابسته به جعل خداوند نیست؛ 2. خداوند عادل است؛ یعنی بهطورکلی به نحوی عمل میکند که ما انسانها عدالت را درک میکنیم؛ و 3. عدالت ذاتا حسن دارد؛ یعنی معنای خوبی در عدالت نهفته است. گزاره اول و دوم را همه عدلیه قبول دارند و گزاره سوم را برخی از عدلیه پذیرفتهاند. مورد دوم بنا بر برخی فرضیات به وظیفهگرایی میانجامد. در بعد غیرتوصیفی این مسئله بیان میشود که اگر شخصی معتقد باشد خود افعال بدون در نظر گرفتن غایت یا نتیجه خاص خوب هستند و عقل توان درک این خوبی را دارد، منجر به وظیفهگرایی کانتی خواهد شد. بین دانشمندان عدلیه طرفداری برای این نظریه پیدا نشد.
کلیدواژگان: حسن و قبح ذاتی، حسن و قبح الهی، نظریه امر الهی، وظیفه گرایی کانتی، عدلیه، معتزله
-
Page 7
Explaining the realm of divine essence is among the most complicated and most controversial issues in theology, philosophy and mysticism. The present study uses a descriptive-analytical method to answer the following question: “In which ontological position do the transcendental theosophy, mysticism and Sufism regard the divine essence as established?” It then investigates those views to judge them. The transcendental theosophy, as far as it is committed to the gradation of existence, regards the divine essence as the most exalted order of the system of gradation, which is called “negatively-conditioned existence” due to negation of limits of the lower orders. The “negatively-conditioned existence”, due to being limited to negation, is a certain determination of existence whose accidents on existence require the aforementioned “negation.” Therefore, it cannot be considered as the needless essence of God. Mulla Sadra, like mystics, passes over the gradation and regards the realm of the essence as an unlimited existence beyond gradation and enfolding it. However, he follows the Caesarian statements and does not use the same expressions for that realm. The Sufis, with a wrong perception of the mystics’ statements, have regarded the divine essence as “the divisional negatively-conditioned existence” and spreading in everything. Thus, they have maintained that the divine essence has no actualized realization and is actualized by variation in things. Therefore, it requires things to be externally actualized. Mulla Sadra and Hakim Sabzewari have harshly criticized this view. The difference of the views of mystics, philosophers and some Sufis about the divine essence has some consequences, and investigating them gives a more precise image of the aforementioned views.
Keywords: the realm of the divine essence, negatively-conditioned existence, the dividing negatively-conditioned existence, divisional negatively-conditioned existence, transcendental theosophy, mysticism, Sufism -
Page 25
Some of the contemporary philosophers have commented on two subjects: (1) the principality of existence and the conventionality of quiddity; and (2) various types of intelligibles. However, the consistency between these two discussions needs to be scrutinized in the array of their views. Among those persons, we may name Allama Tabataba’i and Martyr Mutahhari. In the present article, we have shortly expounded the concluding views of those two philosophers and investigated the relationship between the two views for them. Generally, the separation of ‘veracity’ from ‘objective realization’ is resulted from the inconsistency between those theories; and ignoring this would result in separation of epistemology from ontology. In this article, in addition to investigating the opinions of the abovementioned philosophers, we have explained the relationship between the two discussions of ‘veracity’ and ‘objective realization’, and have used this in making the theory of principality of existence consistent with the discussion of types of intelligibles. At the end, we have presented a new classification of the types of intelligibles.
Keywords: objective realization, principality of existence, veracity, the primary intelligibles, the secondary philosophical intelligibles -
Page 37
The critical analysis of teachings prepares the ground for their examination and elevation. Few teachings can be found that succeeded in obtaining a consensus and bringing about an agreement. Any teaching has, more or less, some opponents and critics. The philosophical thought has had numerous opponents with a variety of motivations and methods. The traditionalist group is one of them. Although this thought never turned into the dominant stream in the Shiite thought, there has been a taint of it in that sphere. Mulla Muhammad Amin Astarabadi, one of the pillars of traditionalism, reviews the opinions of philosophers in one section of his al-Fawa’id al Madaniyya, and uses an internal and referential approach to review and falsify the philosophical thoughts. In this article, we use an analytical-referential method to evaluate and judge his reviews.
Keywords: motion, dilatation of stillness, traditionalism, opponents of philosophy, Astarabadi -
Page 53
In this article, the concept of genesis in Aristotle’s writings has been investigated both from the literal and from the terminological point of view, and the importance of its distinction from the revelational understanding and the Abrahamic religions has been minded. With explaining this concept, the importance of terms and concepts such as ‘creation’ and ‘generation’ gets evident, and the question arises as follows: ‘What can be the meaning of the concept of genesis, with its important role in various languages, according to Aristotelian and Greek understanding? Is this concept not closer to the notion in the revelational religions and creation?’ Therefore, in this article, we have studied and analyzed the term ‘genesis’ in three books written by Aristotle entitled physics, metaphysics, and On Generation and Corruption in order to have a better explanation of the distinction between this concept and the conventional religious understanding of concepts such as genesis and creation. With paying attention to Aristotle’s writings in this regard, we will find out that although Aristotle has approached the concept of ‘creation from naught’ in revelational religion with his idea of primal matter, this intellectual difference between Aristotelian and philosophical thought and religious thought is going on.
Keywords: genesis, emergence, creation, becoming, change, getting, become created -
Page 71
The discussion pertaining to the origination and eternity of the universe is rooted in the foundations of the theological and philosophical thoughts such as the effect’s need of the cause; the relationship of the ultimate cause and the effect; the cause and effect necessity; explaining the time and place and their relationship; explaining the divine essence and attributes such as knowledge, power, willpower, and the relationship between the attributes and the essence. Meanwhile, some of the theologians have chosen the temporal origination of the universe on the basis of their intellectual foundations and by considering the appearance of the verses and traditions, having presented some evidences and arguments for this. On the opposite side, the Muslim philosophers have criticized their evidences and reasoning to choose eternity of the universe. However, some other theologians have presented the theory of the imaginary time to evade the challenges of the temporal origination and proceed with its structural modification. One of the basic lines in this theory is the issue pertaining to the existence or non-existence of the imaginary time, which forms the argumentative dialogue among the philosophers and theologians. In this study, we have firstly investigated the opinions of the theologians in three lines of existence, nothingness and noumenality of the time. Secondly, we have explained the critiques of philosophers to the theologians’ opinions. Finally, it is clarified that in spite of the inconsistency between the views of the philosophers and theologians and the objections posed such as similarity between the existent time and the imaginary time as well as the absurdity of the nothingness of the imaginary time, we can consider both groups as having agreement in proving some sort of container for the beings beyond matter and in spite of disagreement in explaining the features and the source of abstractness of that container.
Keywords: imaginary time, container, explicit nothingness, existing time, philosophers, theologians -
Page 89
In this article, in addition to proclaiming a position regarding the typical unity or plurality of the human souls, we are seeking to find a proper resolution for the psychological riddle of the human’s quiddity. One of the issues in the philosophical psychology is the question regarding the typical unity or plurality of the human souls. The Muslim scholars have offered a variety of opinions in this regard and, in addition to presenting some arguments, they have used evidences from the Quran and hadith in establishing their idea. Some of the Islamic philosophers believe in the typical unity of the souls and some others believe in the species plurality of the souls. Among them, Mulla Sadra has presented a middle line in some of his books, believing in an initial unity in type of the souls and, at the same time, their typical plurality in the process of a substantial motion. This philosophical issue has a formative association with the psychological discussion posed under the title of the ‘human’s psychological nature’, wherein the scholars have offered various, an even contrasting, views. Some have regarded human’s quiddity as neutral, some have regarded it as having evil leanings, and some others have attributed good leaning to it. By resolving the issue of the typical unity or plurality of the souls in Islamic philosophy, a proper answer would be given to the question posed in psychology.
Keywords: typical plurality of the souls, Islamic philosophy, psychology, Mulla Sadra, human’s quiddity -
Page 105
The theory of evolution gave rise to various philosophical and religious oppositions from the very onset. The conventional modern interpretation of this theory is also regarded in opposition to theism. Naturally, some attempts have been made, since the emergence of this theory, to show the consistency or inconsistency of the claims of this theory with religious doctrines. Elliot Sober, the prominent contemporary biological philosopher, has offered a novel account of the relationship of the evolution theory and theism. He attempts to show the presumptive nature of that theory and prove its consistency with the existence of the hidden determining factors (including God) on the one hand, and investigate the relationship between the claim of unguided nature of the biological mutations and theism on the other hand. The final achievement of his investigations is that the evolution theory is neutral regarding the theistic claims and thus observes the naturalistic methodological rules. In this article, we have expounded Sober’s position and have finally evaluated it. It seems that the image he presents of the unguided nature of evolution based on empirical evidences is incomplete, and he has unduly been transferred from unguided mutations to unguided evolution.
Keywords: evolution, naturalism, theism, Darwinism, Elliot Sober