فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 71 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اعظم حسینی*، حسن ذوالفقاری، غلامحسین غلامحسین زاده، نجمه دری صفحات 9-40

    یکی از بنمایه های داستانی منظومه های عاشقانه "مرگ عشاق" است. سراینده در این متون هنر خود را به کار می گیرد تا مرگ قهرمان را همانند تولد او، حادثه ای به یادماندنی توصیف کند. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی به این سوالات پاسخ می دهد که بنمایه مرگ عشاق در منظومه های عاشقانه فارسی را چگونه می توان طبقه بندی کرد و هر زیرگونه آن چه نقشی در روایت داستان ایفا می کند. برای این منظور کتاب "یک صد منظومه عاشقانه فارسی" (ذوالفقاری،1394) مبنای کار قرار گرفت و این نتیجه به دست آمد که سه گونه مرگ طبیعی، خودکشی و قتل به همراه زیرگونه ها و عللی برای عشاق اتفاق افتاده است.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: ادبیات غنایی، منظومه های عاشقانه، بنمایه، مرگ عشاق
  • مهرداد زارعی* صفحات 41-68

    مهدی اخوان ثالث یکی از نامداران شعر معاصر است که شعرش در طول زمان تحولات قابل توجهی پذیرفته. او بعد از روی آوردن به شعر نیمایی و پس از اوج چشمگیری که در از این اوستا نشان داد، در مجموعه های بعدی به تدریج از آن اوج فاصله گرفت. با توجه به جایگاه رفیع شعر اخوان ثالث مسلما باید عوامل مهمی این افت هنری را رقم زده باشند. پژوهش پیش رو در پی یافتن این عوامل با رویکرد «نقد تاریخی برون مبنا» و با بیان این مسیله که پیوند متقابلی میان آثار با موقعیت فرهنگی و اجتماعی مقطع تاریخی آفرینش آن ها وجود دارد، به سراغ زندگی و شعر اخوان ثالث رفته است. بر این مبنا، مسایل و عواملی محیطی ای که بر روحیه و عاطفه اخوان تاثیر گذاشته و موجب تغییر در ابعاد مختلف شعر وی شده، تحت عنوان «عوامل فرامتنی» و عواملی که درنتیجه عوامل فرامتنی ظهورشان در شعر اخوان، منجر به افول شعر وی شده است، تحت عنوان «عوامل متنی» تقسیم و بررسی شده اند. در پایان مشخص گردیده است که شرایط محیطی ای که پس از از این اوستا در زندگی اخوان به وجود می آید، موجب می شود که وی با همه مهارت و تسلطش، انگیزه و توان لازم را جهت سرودن اشعاری هم تراز با اشعار این مجموعه نداشته باشد.

    کلیدواژگان: مهدی اخوان ثالث، نقد تاریخی، تطور سبک شخصی، عوامل افت هنری
  • اصغر شهبازی * صفحات 69-97

    در این مقاله زمینه های دیالکتیکی غزلیات حافظ، بر اساس عناصر دیالکتیک و نوع سنتز آنها بررسی شد است. در این بررسی مشخص شده که مهمترین زمینه های دیالکتیکی غزلیات حافظ را زهد و زندقه، تشرع و عرفان، توبه کاری و توبه شکنی، شرع و خلاف شرع، مدح و عرفان، عقل و عشق، شطح گویی و مخالفت با آن، ریاکاری و بیریایی، دولت و فقر، عشق زمینی و عشق الهی، جبر و اختیار، درست دیدن و بددیدن، مرگ اندیشی و عرفان، حافظ قرآن و حافظ درباری تشکیل می دهد که از این تعداد در پنج زمینه زهد و زندقه، تشرع و عرفان، توبه کاری و توبه شکنی، شرع و خلاف شرع، مدح و عرفان دیالکتیک از نوع اول است؛ یعنی تز و آنتی تز از بین می رود و سنتزی نو به وجود می آید. در سه زمینه عقل و عشق، شطح گویی و مخالفت با آن، ریاکاری و بی ریایی دیالکتیک از نوع دوم است؛ یعنی تز و آنتی تز از بین نمی رود، بلکه در سنتزی نو ارتقا می یابد. در زمینه دولت و فقر، دیالکتیک از نوع سوم است؛ یعنی تز و آنتی تز در سنتزی الزاما پارادوکسیکال جمع شده است. در زمینه عشق زمینی و آسمانی، دیالکتیک از نوع چهارم است؛ یعنی تز و آنتی تز اجزایی از کل (سنتز) به شمار می رود. در جبر و اختیار، درست دیدن و بددیدن، مرگ اندیشی و عرفان، حافظ قرآن و حافظ درباری، دیالکتیک از نوع پنجم است؛ یعنی تز و آنتی تز به تناوب اثبات می شود، اما همدیگر را نفی نمی کند و حتی به سنتز روشنی نمی رسد. بنابراین می توان گفت در غزلیات حافظ با توجه به تقابلهای دوگانه، انواعی از دیالکتیک وجود دارد و همین زمینه دیالکتیکی یکی از مبانی جمال شناسی شعر اوست.

    کلیدواژگان: دیالکتیک در شعر حافظ، زمینه های دیالکتیکی، در نظم فارسی جمال شناسی غزلیات حافظ، انواع دیالکتیک در شعر فارسی
  • مینا کاظمی، محسن محمدی فشارکی* صفحات 99-122

    در این پژوهش، کنشهای گفتاری در منتخب قصاید مدحی تحلیل شد تا بسامد و کارکرد کنشهای مختلف در چگونگی بیان دیدگاه های شاعر، نوع مفاهیم و اهداف برجسته شده وجایگاه شاعر در برابر حاکمیت در شعر مدحی بازنمایی شود؛ بدین منظور، شش شاعر برجسته متعلق به دوره های رونق مدح از آغاز تا پایان قرن ششم شامل فرخی، منوچهری، انوری، سنایی، خاقانی و کمال اسماعیل برگزیده، و از هر شاعر، بیست قصیده مدحی انتخاب شد. براساس نتایج، شاعران از کنشهای گفتاری برای تبیین جایگاه حکومتی و معنوی ممدوح بهره برده و با کنش تصریحی بر موقعیت ممدوح تاکید و اهداف ایدیولوژیکی مدح را برجسته کرده اند. شاعران با کنش عاطفی کوشیده اند با ابراز احساسات مثبت به ممدوح از فاصله خود و ممدوح بکاهند و توجه او را جلب کنند. براساس رابطه فرادستی و فرودستی ممدوح و شاعر، بسامد کنش ترغیبی، اندک و بیشتر کاربرد آن نیز به دعوت کردن ممدوح به شادی یا دشمنان او به اطاعت مربوط است. به طورکلی، شاعران با کاربرد کنشهای گفتاری، همسو با گفتمان قدرت به برجسته سازی ممدوح و پیگیری اهداف مدح اقدام کرده اند.

    کلیدواژگان: کنشهای گفتاری و مدح شاعران، رابطه قدرت و مداحی شاعران، نظریه کنش گفتاری و شعرفارسی، قصاید مدحی و کنش گفتاری
  • زینب محمد ابراهیمی جهرمی*، سیده نرجس نیری فلاح صفحات 123-150

    پژوهش با هدف تعیین منبع خطاهای فعلی فارسی آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته شکل گرفته است و سعی می کند به این پرسش پاسخ دهد. که خطاهای فعلی فارسی آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته از چه منبعی نشات می گیرد. بدین منظور انشا هایی از پیکره بین المللی بنیاد سعدی به نشانی الکترونیکی http://sfcorpus.ir انتخاب شد. این داده ها توسط مدرسان بنیاد در سالهای94و95 در سامانه این بنیاد درج شده است و به زبان آموزان عرب، چینی، پاکستانی، هندی و ترک دوره فارسی آموزی در شش سطح (پایه، پیش میانی، میانی، فوق میانی، پیشرفته و فوق پیشرفته) متعلق است. با توجه به موضوع پژوهش، 210 انشا متعلق به پنج فارسی آموز از کشورهای عربستان، چین، پاکستان، هند و ترکیه انتخاب شد که از هرفارسی آموز14برگه و در مجموع 70 برگه در هر سطح زبان آموزی (مبتدی، میانی و پیشرفته) با موضوعات مختلف برگزیده شد؛ سپس داده ها براساس انگاره تحلیل خطا1 (کشاورز2 ،1994)  به روش توصیفی تحلیل، و نتایج به صورت کیفی و کمی ارایه شد. نتایج این بررسی نشان می دهد که خطاهای فعلی فارسی آموزان در سطح مبتدی از منبع برون زبانی3 نشات می گیرد و در سطح میانی به راهبرد یادگیری4 و در نهایت در سطح پیشرفته به بافت یادگیری5 مربوط است. حاصل این بررسی می تواند مورد توجه مدرسان، مولفان و برنامه ریزان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان قرار گیرد تا به شناخت بهتری از نقاط ضعف فارسی آموزان به منظور انتخاب روش تدریس مناسب و تدوین کتابهای آموزشی دست یابند.

    کلیدواژگان: تحلیل خطای فارسی آموزان، فعل، فارسی آموزان، منبع خطای فارسی آموزان، سطح زبان آموزی
  • ایاد نیسی، ناصر زارع*، رسول بلاوی صفحات 151-173

    این جستار به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. در این پژوهش ضمن کشف و طبقه بندی شخصیت های دینی و اسطوره ای در شعر پایداری سید ابوطالب مظفری، ارتباط آنها با اندیشه مقاومتی شاعر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که شاعر به بازآفرینی شخصیت های دینی و اسطوره ای پرداخته و الگوهای دیروزین را با واقعیت های امروزین جنگ پیوند داده، و در این راستا برای غنابخشی ادبی به شعر و دلالت های زبانی آن، و پیوند اندیشه مقاومتی با فضای خفقان زای جامعه افغانستانی، در تلاش به فراخوانی این شخصیت ها برای خدمت به موضوع ادبی و هویت سازی آن است.

    کلیدواژگان: فراخوانی، شعر پایداری افغانستان، شخصیت های دینی، شخصیت های اسطوره ای، سید ابوطالب مظفری
|
  • Azam Hosseini*, Hasan Zolfaghari, Gholamhosein Gholamhoseinzadeh, Najme Dorri Pages 9-40

    One of the motives of the love poems is "Death of Lovers". In these texts, the poet uses his art to describe the death of the hero as a memorable event. This descriptive-analytical study answers the questions of how the basis of the death of lovers in Persian love poems can be classified and what role does each of its subspecies play in the narration of the story? For this purpose, the book "One Hundred Persian Love Poems" (Zolfaghari, 1394) was the basis of the work and it was concluded that three types of death (natural, suicide and murder) with subtypes and causes, have occurred for lovers.

    Keywords: Lyrical literature, love poems, death of lovers., motive
  • Pages 41-68

    Mehdi Akhavan-Sales is one of the most famous Persian Contemporary poets. His poetry has undergone significant changes over time. After he turned into Nimachr('39')i poetry, and after the dramatic climax manifested in Az In Avesta, he gradually declined in the next collections. Given the high status of his poetry, there must have been important factors in this artistic decline. The present study has turned to seek the life and poetry of Akhavan-Sales in order to find these factors with the approach of "external-based historical criticism" and by stating that there is a reciprocal link between the works and the cultural and social situation of the historical period of their creation. Therefore, The environmenal issues and factors that have affected the spirit and emotions of Akhavan have caused his poetry to change in different dimensions, under the title of “contextual factors” and as a result of which, contextual factors emerging in Akhavanchr('39')s poetry has led to declination of his poetry. The titles of the “textual factors” are divided and examined. In the end, it is clear that the environmental conditions that arise in the life of Akhavan after this Avesta, shows that he does not have the necessary motivation and power to compose poems equal to the poems of this collection with all his skills and mastery.

    Keywords: Mehdi Akhavan-Sales, historical criticism, personal style developments, artistic decline
  • Asghar Shahbazi * Pages 69-97

    According to many memorizers, Hafez, influenced by the dialectical system that rules the universe, has a strong dialectical thought system and therefore always seeks to know objects and phenomena through their opposites. With this view, he contrasted two phenomena of incompatible or incompatible and created a strong dialectical background, which has led to the prominence of the content and one of the aesthetic criteria of his poetry. Since in many researches about Hafezchr('39')s poetry, its dual contexts have been studied from different perspectives, but have not been studied according to the dialectical system. In this article, the dialectical contexts of Hafezchr('39')s sonnets have been studied based on their dialectical elements and synthesis. In this study, it has been found that the most important dialectical contexts of Hafezchr('39')s lyric poems are asceticism, legislation and mysticism, repentance and breaking repentance, sharia and against sharia, praise and mysticism, reason and love, flattery and opposition to it, hypocrisy and nudity, government and poverty. , Earthly love and divine love, predestination and free will, right and wrong, mortal thinking and mysticism, the memorizer of the Qurchr('39')an and the memorizer of the court, of which, in five areas of asceticism and orthodoxy, legislation and mysticism, repentance and breaking repentance, sharia and sharia , Dialectical praise and mysticism is of the first type; That is, thesis and antithesis disappear and a new synthesis is created. In the three fields of reason and love, flattery and opposition to it, hypocrisy and dialectical blindness are of the second type; That is, thesis and antithesis do not disappear, but are promoted in a new synthesis. In the context of government and poverty, the dialectic is of the third type; That is, thesis and antithesis are necessarily paradoxically combined in synthesis. In the context of earthly and heavenly love, the dialectic is of the fourth type; That is, thesis and antithesis are considered as parts of a whole (synthesis). In algebra and discretion, right and wrong, mortalism and mysticism, the memorizer of the Qurchr('39')an and the memorizer of the court, is a fifth type of dialectic; That is, thesis and antithesis are proved alternately, but they do not negate each other and do not even reach a clear synthesis. Therefore, it can be said that in Hafezchr('39')s lyric poems, due to the dual contrasts, there are types of dialectics, and this dialectical background is one of the foundations of the aesthetics of his poetry.

    Keywords: dialectics, dialectical contexts, Hafez lyric poems, types of dialectics
  • Mina Kazemi, Mohsen Mohamadi Fesharaki* Pages 99-122

    Speech acts are a branch of linguistics studies of pragmatics that identifies writer goals with analysis of text statements. This approach is a suitable way for representation of writer orientation about text statements, explanation people relationships and how ideology works. In this research, speech acts in panegyric poem as the most ideological classic poem, gas classified and analyzed to be revealed how the mechanism of panegyric statements. According to results, poets have used speech acts for explanation of mamduh governmental and spiritual status as the most important people in poem. They have highlighted the mamduh station and ideological goals by using the explicit action. Poets have used emotional action to show positive emotions to mamduh and decrease the instance between mamduh and themselves. According to relationship between mamduh and poet, the frequency of motivational action is low and the most its used is about inviting mamduh to happiness or his enemies to obeying him. Poets have highlighted mamduh by focus on explicit action and use the persuation methods in mamduh description.

    Keywords: Panegyric, Ode, Power, Speech Acts
  • Zeynab Mohammed Ebrahimi Jahromi*, Seyed Narjes Nayeri Fallah Pages 123-150

    The present study has formed in order to determine the current errors source of Persian leaners at beginner, intermediate and advanced levels. this survey tries to give answer to this question: From what source do current errors and mistakes of Persian leaners originate at beginner, intermediate and advanced levels? To this end, some compositions were prepared from Saadi Foundation Corpus in this address: http://sfcorpus.ir. These data were recorded by foundation instructors regarding years (2015-16) on website and they belong to Persian learning courses held for Arab, Chinese, Pakistani, Indian and Turkish language learners at six levels (Basic, pre-intermediate, intermediate, upper-intermediate, advanced and upper- advanced). Given research subject, 210 compositions, belonged to 5 Persian-learners from Saudi Arabia, China, Pakistan, India and Turkey were elected in several subjects where each Persian learner gave 14 sheets with totally 70 sheets at any learning- level (Beginner, intermediate and advanced). Then, data were analyzed by descriptive method based on Error Analysis Scale (Keshavarz, 1994) and the acquired results were presented both qualitatively and quantitatively. The given findings derived from this analysis showed that the current errors of Persian learners originate from extra lingual source at beginner level and learning strategy is the factor for current error for Persian learner at intermediate level. Finally, the current errors of Persian learners are related to learning texture at advanced level. The analytical results can be addressed by instructors, authors and educational planners for non-Persian speakers so that to recognize better weak points of Persian learners to select appropriate teaching technique and provide educational textbooks.

    Keywords: error analysis, verb, Persian learners, error source, language learning levels
  • Ayad Neissi, Naser Zare*, Rasoul Balavi Pages 151-173

    This article has been written in a descriptive and analytical methods based on library studies. In this research, with the discovery and classification of the materials in the Religious and Mythical Figures in the Reststance Poetry of Seyyed Abutaleb Mozaffari, its relation with the poetchr('39')s idea of resistance was examined. The results of the research indicate that the poet has recreated religious and Mythical figures, and linked yesterdaychr('39')s patterns with todaychr('39')s realities of war, and in this regard, in order to enrich the literature with poetry and its linguistic implications, and to connect the idea of resistance with the suffocating atmosphere of Afghan society, it is trying to application of these characters to serve the literary subject and its identity.

    Keywords: Summoning, Afghanistan Reststance Poetry, Religious Figures, Mythical Figures, Seyyed Abutaleb Mozaffari