فهرست مطالب

نشریه مطالعات رفتاری در مدیریت
پیاپی 24 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسن سرحدی، محمدرضا عبدلی*، رویا ایری صفحات 1-17

    هدف این پژوهش ارایه الگویی تفسیری/ساختاری از مضامین قراردادهای روانکاوانه ی تعاملات فردی حسابرس با شرکاء بود. در این پژوهش که مبتنی بر روش شناسی کیفی و کمی است، ابتدا 15 نفر از خبرگان دانشگاه در حوزه حسابداری و مالی در بخش فراتحلیل و دلفی مشارکت داشتند تا مولفه ها و گزاره های قراردادهای روانکاوانه ی تعاملات فردی حسابرس با شرکاء را از میان 56 پژوهش مشابه اولیه ی شناسایی و براساس تکنیک ارزیابی انتقادی آن ها را غربال نماید تا ضمن شناسایی مولفه ها، گزاره های پژوهش در قالب چک لیست های امتیازی مدون گردند تا در گام دوم به منظور رسیدن به کفایت نظری مولفه و گزاره های شناسایی شده، از تحلیل دلفی استفاده شود. در بخش کمی با مشارکت 21 نفر از شرکای حسابرسی که از طریق نمونه گیری همگن-دردسترس انتخاب شده بودند، با استفاده از پرسشنامه های ماتریسی تلاش شد تا گزاره های شناسایی شده در طیفی از تاثیرگذارترین  تا کم اثرترین مضامین گزاره ای لایه بندی شوند. نتایج در بخش تحلیل کیفی از وجود 2 مولفه اصلی در قالب 11 مضمون گزاره ای نهایی مبتنی بر کفایت نظری حکایت دارد و در بخش کمی مشخص شد تقویت اعتمادمتقابل در ارتباطات بین شریک با حسابرس؛ تقویت فرهنگ اشتراک گذاری تجارب و دانش حسابرسان به منظور ارتقای تعاملات اثربخش و تقویت باورهای حسابرس نسبت به ضوابط و رویه های حرفه ای حسابرسی به عنوان تاثیرگذارترین مضامین قراردادهای روانکاوانه ی تعاملات فردی حسابرس با شرکاء تعیین گردیدند.

    کلیدواژگان: مضامین قراردادهای روانکاوانه ی تعاملات فردی حسابرس با شرکاء، تحلیل دلفی، تحلیل جامع تفسیرمندانه و ساختارگرایانه
  • احد دهقانزاده، اسفندیار دشمن زیاری*، مجتبی معظمی، اسماعیل کاوسی صفحات 19-30
    پژوهش حاضر به طراحی و ارایه مدل کیفی ارزیابی تاثیر اثربخشی دوره های مجازی آموزش های ضمن خدمت بر رفتار کارکنان در بانک تجارت پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی می باشد. نخست از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است، جامعه آماری در این مرحله حدودا 80 منبع در حوزه ارزیابی اثربخشی دوره های مجازی آموزش های ضمن خدمت کارکنان می باشد که به صورت هدفمندانتخاب شده است. در ادامه، متون مورد مطالعه قرار گرفته و پاراگراف های مرتبط با سوالات تحقیق انتخاب گردیده و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شده و سپس کد مفاهیم استخراج شده در دسته های هم مفهوم قرار گرفته و نهایتا برای دسته های هم مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگر تم اصلی پژوهش است تبیین شده است . سپس، جهت تعیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های ارزیابی اثربخشی دوره های مجازی آموزش های ضمن خدمت از تکنیک دلفی استفاده گردیده است. در این تحقیق تعداد 15 نفر از خبرگان و اعضای هییت علمی دانشگاه های تهران (تمام وقت و حق التدریس) در رشته های مدیریت آموزشی و آموزش عالی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری هدفدار از نوع گلوله برفی جهت تعیین روایی مرحله کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحله اول مدل کیفی ارزیابی تاثیر اثربخشی دوره های مجازی آموزش های ضمن خدمت بر رفتار کارکنان در بانک تجارت در چهار بعد تدریس اثربخش مدرسان دوره های مجازی، کیفیت خدمات آموزشی در آموزش مجازی، نفش فناوری اطلاعات در آموزش های مجازی و روش های آموزش الگترونیکی ارایه شد.
    کلیدواژگان: تدریس اثربخش مدرسان دوره های مجازی، کیفیت خدمات آموزشی در آموزش مجازی، نفش فناوری اطلاعات در آموزش های مجازی و روش های آموزش الکترونیکی
  • عباس قائدامینی هارونی*، رضا ابراهیم زاده دستجردی، مهرداد صادقی ده چشمه، مجید ماهرانی برزانی صفحات 31-48
    امروزه در سازمان ها به منابع انسانی به عنوان مهم ترین منابع سازمان نگریسته می شود و مدیران به خوبی دریافته اند که مهم ترین عامل کسب مزیت رقابتی، منابع انسانی سازمان می باشند. ضرورت پاسخگویی به نیازهای اساسی کارکنان، در اولویت اول قرار می گیرد. یکی از مهم ترین نیازهای کارکنان در سازمان وجود اعتماد سازمانی می باشد سطوح بالای اعتماد در سازمان موجب مدیریت تغییر اثربخش می شود. هدف این تحقیق بررسی تاثیر اعتماد سازمانی برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در شرکت گیتی پسند اصفهان که تعداد 693 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند و داده ها از طریق پرسشنامه گرد آوری شد و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک معادلات ساختاری در نرم افزار وارپ انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که اعتماد به سازمان از طریق آمادگی برای تغییر بر تعهد به تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 39/0 است ولی از طریق کیفیت رابطه بر تعهد به تغییر تاثیر معناداری ندارد همچنین تاثیر مستقیم بر تعهد به تغییر نیز معنادار نیست.
    کلیدواژگان: اعتماد سازمانی، تعهد به تغییر، کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر، آمادگی بر تغییر
  • افسون قدیری، مهران صمدی* صفحات 49-66
    در چند سال اخیر در صنعت بانک داری، بازار تغییرات گسترده ای در نحوه خدمت دهی، رقبا و نیازهای مشتریان شاهد بوده است. این تغییرات سبب شده تا بانک ها برای رقابت و جلب رضایت مشتری تغییرات زیادی در نحوه خدمت دهی خود ترتیب دهند. لذا هدف از این تحقیق مطالعه رابطه بین ادراک عدالت سازمانی کارکنان و الگوی رهبری مدیران شعب با نگرش شغلی کارکنان شمال غرب بانک تجارت می باشد. این تحقیق از نوع پژوهش های کمی و با هدف کاربردی و استراتژی توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان شمال غرب بانک تجارت در شهر تهران می باشد. نمونه تحقیق به کمک روش تصادفی طبقه بندی متناسب بر اساس جایگاه و رتبه شغلی می باشد و به کمک فرمول جامعه محدود کوکران، 330 نفر به دست آمد. روایی پرسشنامه تحقیق ازطریق روایی صوری (نظر متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ حاصل شد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که بین ادراک عدالت سازمانی کارکنان و الگوی رهبری با نگرش شغلی کارکنان رابطه وجود دارد. هم چنین بین 4 بعد عدالت یعنی عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای و اطلاعاتی با نگرش شغلی کارکنان رابطه وجود دارد. هم چنین بین 4 بعد رهبری یعنی بین نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی با نگرش شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، الگوی رهبری، رهبری تحول آفرین، نگرش شغلی کارکنان، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، بانک تجارت
  • نادر شیخ الاسلامی* صفحات 67-82

    هیجانات و عواطف دانشجویان از جمله مواردی است که ممکن است تاثیرگذاری مثبت و منفی ای در دانشگاه ها ایجاد کنند و عملکرد آنان را متاثر سازند. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی دانشجویان نظامی با عملکرد آنان در دانشگاه علوم انتظامی امین می باشد. روش تحقیق بکار رفته از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. بر اساس فرضیه های تحقیق به بررسی رابطه هوش هیجانی و مولفه های این هوش با عملکرد دانشجویان (دانشگاه علوم انتظامی امین) و همچنین به بررسی رابطه متغیرهای جمعیت شناختی (جنس، سن و تحصیلات) با هوش هیجانی و مولفه های این هوش می پردازد، که از بین مولفه های هوش هیجانی (آگاهی هیجانی، کنترل هیجانی، تسهیل هیجانی و ادراک هیجانی)، مولفه کنترل هیجانی دارای بیشترین اهمیت و مزیت می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای استاندارد با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است. پرسشنامه این پژوهش دارای 40 سوال می باشد که 16 سوال اول آن مربوط به متغیر مستقل هوش هیجانی و 24 سوال پایانی آن مربوط به متغیر وابسته عملکرد دانشجویان می باشد که روایی محتوایی آن توسط تعدادی از صاحب نظران و متخصصین مربوطه مورد تایید قرار گرفت؛ و همچنین پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه (هوش هیجانی = 874/0 و عملکرد دانشجویان = 919/0) مورد تایید قرار گرفت. در مجموع هوش هیجانی و تمام مولفه های این هوش رابطه معنادار با عملکرد دانشجویان داشتند، که از میان این مولفه ها کنترل هیجانی دارای بالاترین همبستگی با عملکرد دانشجویان داشت. در پایان نیز پیشنهادهایی در این باره مطرح می شود.

    کلیدواژگان: هوش، هوش هیجانی، عملکرد، دانشگاه علوم انتظامی امین
  • نادی علیزاده*، امیرحسین خجسته صفحات 83-104

    پژوهش حاضربا هدف بررسی تاثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی با نقش میانجی اهمال کاری تحصیلی در سال تحصیلی 97-98 انجام گرفت. از لحاظ هدف پژوهش کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده ها توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است که 695 نفر است. نمونه آماری مطابق با جدول کرجسی مورگان 245 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بوده است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد بوده است که از پرسشنامه های اشتیاق به رایانه هاینسن و همکاران (1987)، اضطراب اجتماعی کانور (2000)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (1984) اقتباس شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و تحت نظر استاد راهنما استفاده شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به اینکه کلیه متغیرها دارای ضریب بیشتر از 7/0 بوده، پایایی آن ها تایید شد. اشتیاق به رایانه دارای پایایی 86/0 و اهمال کاری تحصیلی دارای پایایی 90/0 و اضطراب اجتماعی دارای پایایی 93/0 است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد. فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تاثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی با نقش میانجی اهمال کاری تحصیلی تایید شد؛ نتایج فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر تاثیر اشتیاق به رایانه بر اضطراب اجتماعی تایید شد؛ نتایج فرضیه فرعی دوم مبنی بر تاثیر اشتیاق به رایانه بر اهمال کاری تحصیلی تایید شد؛ نتایج فرضیه فرعی سوم مبنی بر تاثیر اهمال کاری تحصیلی بر اضطراب اجتماعی تایید شد.

    کلیدواژگان: اشتیاق به رایانه، اضطراب اجتماعی، اهمال کاری، اهمال کاری تحصیلی
  • رزین بزازیان قدیم، ناصر آزاد* صفحات 105-110

    قرن بیست و یکم یا به عبارتی عصر اطلاعات فرصت ها و چالش هایی برای جهان ما، جهان بدون مرز، به ارمغان آورده است نکته مهم این است که مدیران با یک محیط بین المللی پویا و به هم پیوسته مواجه شده اند.یکی از چالش های مهم در عصر حاضر پیدایش رسانه های اجتماعی در کنار رسانه های سنتی و ایفای نقش آنها در حوزه های مختلف بوده است که یکی از مهمترین حوزه های آن بازاریابی می باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگی های تبلیغاتی شرکت ایرانسل در رسانه های اجتماعی بر قصد خرید می باشد. تحقیق، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه انجام، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کاربران شرکت ایرانسل درشهر تهران می باشند، که پس از نمونه گیری به روش غیراحتمالی در دسترس تعداد 384 پرسشنامه جمع آوری شد. از پرسشنامه الالوان (2018) و کلر و لهمن (2003)، برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شده است و داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که ویژگی های تبلیغات در رسانه های اجتماعی (تعامل، انگیزه های لذت و خوشی و ارزشمندی اطلاعات،) بر طرز فکر مصرف کنندگان و قصد خرید آنان تاثیر مثبت و معنی داری دارند.

    کلیدواژگان: تبلیغات رسانه های اجتماعی، قصد خرید مشتری، شرکت ایرانسل