فهرست مطالب

پژوهشنامه کلام - سال هشتم شماره 14 (بهار و تابستان 1400)

پژوهشنامه کلام
سال هشتم شماره 14 (بهار و تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/30
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حامد دژآباد*، معین معروفی صفحات 5-27
    کامل بودن دین اسلام، یکی از باورهای ضروری مسلمانان است و آیه اکمال نیز سندی محکم بر این دعوی است؛ اما هیچ گاه دانشمندان مسلمان، این پرسش را که چه چیز یا چیزهایی سبب کامل بودن اسلام است؟ به صورت یک پرسش مستقل مورد کاوش قرار نداده اند. با وجود این، با دقت در همین احتجاج ها و یا برخی از اشکالاتی که به عنوان دفع دخل مقدر، ذیل آیه کریمه آورده اند می توان دریافت که از نگاه عموم مسلمانان، کامل شدن روند نزول و تبلیغ گزاره های دینی (اعم از قرآن و سنت) علت کامل شدن دین است. نگارنده با به چالش کشیدن این سخن، اثبات می کند که کمال اسلام، نه در گرو گزاره های تبلیغ شده از سوی پیامبر9که در گرو وجود شخص حجت مفترض الطاعه خداوند است که مصداق آن در زمان پیامبر9 خود ایشان و پس از آن امامان دوازده گانه: اند.
    کلیدواژگان: آیه اکمال، اکمال دین، دین کامل، امامت، حجت مفترض الطاعه
  • حکیمه واعظ موسوی*، محمدتقی دیاری بیدگلی، علیرضا زکی زاده صفحات 29-48
    بنابر آموزه های اسلام، تشریع ویژه ذات باری تعالی است و پیامبران و جانشینان ایشان عهده دار تبیین همان شریعت الهی بوده اند. برخی همچون ناصر القفاری با فراهم آوردن متونی از احادیث شیعی، واگذاری قانونگذاری به امامان: را از اصول مذهب امامیه بر شمرده است. مسئله اصلی پژوهش حاضر، واکاوی عباراتی است که در متون شیعی به عنوان تفویض تشریع قلمداد شده و قفاری به آن ها استناد نموده تا شیعه را کافر قلمداد نماید. با توصیف و تحلیل روایات و با تاکید بر منابع اهل سنت، در دو محور مفهوم شناسی تفویض تشریع و علت واگذاری قانونگذاری به امامان: به مسئله فوق پاسخ داده شده است. دستاورد تحقیق حاکی از آن است که مفهوم صحیح تفویض تشریع، واگذاری امر دین به امامان در مرحله چگونگی ابلاغ شریعت است و نه وضع شریعت در مقابل شریعت الهی و علت این تفویض، تعلیم مستقیم خداوند به اهل بیت: و برخورداری از علم الهی و مقام ایشان در تقرب به خداست که اهل بیت را هدف غایی خلقت و واسطه فیض قرار داده و اراده ایشان را با اراده خدا مقارن ساخته است؛ ازاین رو قفاری به معنای صحیح تفویض نزد امامیه نپرداخته و تنها به ذکر چند حدیث بسنده نموده و در نقل روایت، بخشی از احادیث مربوطه را نیز تقطیع نموده تا شبهه خود را زیبا جلوه داده و از این طریق به رد عقاید شیعه بپردازد.
    کلیدواژگان: ناصر القفاری، اصول مذهب شیعه، تفویض تشریع، اهل بیت، تقیید و تخصیص
  • مهدی نیک آفرین*، علیرضا نجف زاده تربتی، محمدجواد عنایتی راد صفحات 49-70

    دانشمندان مسلمان درتبیین صفات خبری روش هایی از قبیل تشبیه، تاویل، توقف و اثبات بلا کیف را مطرح نموده اند. محمد بن اسحاق بن خزیمه محدث و فقیه نامدار اهل سنت (311-233ق.) در کتاب التوحید با ذکر انبوهی از آیات، روایات و استدلال ها به اثبات صفات خبری پرداخته است. سوال این است که مدعای ابن خزیمه و استدلال های او چیست و با چه نقدهایی مواجه است؟ فرضیه ما این است که ابن خزیمه با طرح استدلال هایی از قبیل قوت و قدم صفات خداوند، ادعای «اثبات بلاتشبیه» کرده و به رد تاویل پرداخته است. با مطالعه و کاوش در کتاب ابن خزیمه و پردازش به شیوه توصیفی، تحلیلی، این نتایج حاصل شد: استدلال های ابن خزیمه با تعارضات و محذورات متعددی روبه رو بوده و ابن خزیمه نه تنها توفیقی در رفع تشبیه نداشته، بلکه به جسم انگاری دامن زده است. او در عین تخطیه اهل تاویل به استفاده مکرر از تاویل در تبیین آیات و روایات پرداخته است. کتاب التوحید ابن خزیمه، همواره مستمسک رهبران سلفی همچون ابن تیمیه و مورد توجه وهابیت قرار گرفته و روشن نمودن ناکارآمدی آن می تواند در دفاع از توحید ناب، تاثیرگزار و مفید باشد.

    کلیدواژگان: ابن خزیمه، تشبیه، اثبات بلاتشبیه، صفات خبری، کتاب التوحید
  • محمدعلی محمدی صفحات 71-92

    پاسخگویی به شبهات، راهبردهایی دارد که بدون توجه به آن ها، پاسخ ناکافی و چه بسا نادرست است. ایمه: نه تنها در تبیین معارف الهی، بلکه در ارایه راهبردها نیز الگو هستند؛ ازاین رو شناخت راهبردهای آنان در مواجهه با شبهات اهمیت و اولویت دارد. در بین معصومان:، حضرت علی7 مواجهه بیشتری با شبهات داشته اند، ازاین رو، کشف راهبردهای آن حضرت در مواجهه با شبهات، اولویت افزون تری دارد. با تبیین راهبردهای یاد شده، علاوه بر کشف پیشینه شبهات، افق ها و راهبردهای جدیدی برای پاسخگویی هویدا خواهد شد. مسئله پژوهش، کشف راهبردهای روشی حضرت علی7 در پاسخگویی به شبهات کلامی و فرضیه تحقیق، امکان دستیابی به راهبردهای یاد شده است. این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی با استخراج روایات کلامی امام علی ع و تبیین و تحلیل صورت و مواد برهانی احادیث تدوین شده است. یافته ها نشان می دهد مهم ترین راهبرد آن حضرت هنگام پاسخگویی به شبهات، راهبرد برهانی است. آن حضرت از حیث صورت برهان، در غالب موارد از «برهان إنی» و تنها در مواجهه با دانشمندان از «برهان لمی» استفاده کرده اند. از حیث مواد برهان، در شبهات مربوط به مبدا شناسی از اولیات و محسوسات، در شبهات راهنماشناسی از تجربیات، در مباحث درون دینی از متواترات و در شبهات فقهی از حدسیات و در شبهات اخلاقی از فطریات استفاده کرده اند.

    کلیدواژگان: حضرت علی (ع)، شبهات، برهان لمی، برهان إنی
  • نجف علی سعادتی*، جعفر مروارید، جواد رقوی صفحات 93-112

    درباره اهداف قیام امام حسین، نظرات گوناگونی مانند امر به معروف و نهی از منکر، احقاق حق و ابطال باطل، برپایی عدالت، احیای سنت و اماته بدعت، تشکیل حکومت و شهادت اظهار شده است در این میان، دو دیدگاه شهادت سیاسی، اجتماعی و تشکیل حکومت از دیدگاه های دیگر مشهورتر است، تا بدانجا که به مثابه دو گفتمان رایج در بیان اهداف قیام امام حسین (ع) شناخته شده اند. در این نوشتار، این دو گفتمان با روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و با درنظر داشت پیامدهای کلامی آن ها، این نتیجه به دست آمده است که هیچ یک از این دو، هدف قیام امام حسین7 نمی باشند، بلکه تشکیل حکومت و شهادت، راهبردهای امام حسین (ع)  برای نیل به هدف کلی انجام وظیفه امامت و هدایت جامعه بود، که این هدف کلی، بستر تحقق تمام اهداف جزیی دیگر بوده است.

    کلیدواژگان: عاشورا، قیام، امام حسین(ع)، شهادت، حکومت
  • محمدحسین احمدی*، سید مرتضی حسینی شاهرودی، جعفر مروارید صفحات 113-134

    سوال اصلی تحقیق حاضر این است که آیات قرآن چه رابطه و تعاملی را بین ایمان و عمل صالح ترسیم می کند؟ این نوشتار سعی دارد با تحلیل آیات ناظر به ایمان و عمل صالح، دیدگاه قرآن در خصوص رابطه و تاثیر متقابل آن ها را ارایه نماید. در این تحقیق با بررسی آیات متعدد و اشاره به دو دیدگاه مهم دست یافتیم؛ ایمان از نگاه قرآن، عمل ارادی و تصدیق و گرایش قلبی است که بر اساس عقل عملی به خدا، نبوت، معاد و دیگر اصول اعتقادی تعلق می گیرد. این گرایش مغایر با علم، ولی متوقف بر آن است که پس از معرفت لازم نسبت به متعلقات ایمان که مصداق عقل نظری است، تحقق می یابد. عمل صالح رفتاری است که علاوه بر صورت زیبا، سیرت نیکو و حسن فاعلی نیز لازم دارد. اساس سیرت نیکو، ایمان و انگیزه الهی است. تنها چنین عملی از نظر قرآن مستحق پاداش الهی است. عمل صالح از نگاه قرآن در حقیقت ایمان دخالت ندارد، ولی ایمان عامل اصلی عمل صالح و شرط قبولی آن می باشد. از سوی دیگر عمل صالح نه تنها در مقام اثبات نشانه ایمان است، بلکه در مقام ثبوت باعث افزایش و کمال ایمان است.

    کلیدواژگان: ایمان، عمل صالح، تفاوت ایمان و علم، رابطه ایمان و عمل
  • سید محمد مظفری صفحات 135-154

    دین چه گرهی از گره های بشر را در گذشته و حال گشوده و می گشاید، چه فوایدی را برای بشر به ارمغان آورده است؟ فواید و کار آمدی دین بدیل ناپذیراست؟ اگر بدیل ناپذیر است سر آن چیست؟ افزون برفیلسوفان و متکلمان مسلمان و غیرمسلمان ، بسیاری از فیلسوفان دین، جامعه شناسان، روانشناسان اعم از مومن و غیر مومن برای دین فوایدی بر شمرده اند. که همه آن ها به دو دسته: ریالیست و پراگماتیست قابل تقسیم است. با این تفاوت که دسته نخست برای دین اصالت  قایل اند و آن را هم حق و مطابق با واقع می دانند و هم دارای فواید، ولی از منظر مکتب پراگما تیسم، کشف واقعی بودن دین و گزاره های ان مورد نظر نیست، اما در این مکتب نیز کار کردهای  مفید و بدیل ناپذیری برای دین حتی برای غیر معتقدان به دین بیان شده است. در این مقاله ضمن طبقه بندی مهم ترین فوایدی دین، چرایی و سر بدیلپذیری فواید و کارکرد دین مورد واکاوی قرار گرفته است و باشیوه تحلیلی وتحقیق میان رشته ای و با استناد به مبنای امکان فقری و قاعده عقلی«فاقد شی معطی شی نیست» و «هرامر عرضی باید منتهی به ذاتی شود» به این نتیجه رسیده است که بدیل ناپذیری خدمات دین به وجود حق تعالی که مبدا ومنشاء دین و کمال مطلق و غنی بالذات است، منتهی می گردد.

    کلیدواژگان: بدیل ناپذیری دین، کارکرد دین، سر بدیل ناپذیری دین، امکان فقری، نیازهای انسان
  • عبدالله میراحمدی*، فاطمه نصیری نصرآبادی صفحات 155-181
    بهشت و جهنم از برجسته ترین مسایل حوزه معادشناسی است که در متون دینی به وجود آن ها تصریح شده است. به خلاف اتفاق نظر اندیشمندان اسلامی پیرامون اصل وجود بهشت و جهنم، در جزییات و ویژگی های آن اختلاف وجود دارد. یکی از این اختلاف ها آفرینش کنونی بهشت و جهنم به شمار می آید. در این میان، خوارج، برخی از معتزله و گروهی از زیدیه منکر آفرینش فعلی بهشت و جهنم شده اند. در مقابل، سایر متکلمان به وجود کنونی بهشت و جهنم باور دارند. از مهم ترین ادله نقلی منکران خلقت کنونی بهشت و جهنم، استناد به آیات خلود، فانی شدن همه مخلوقات و وسعت بهشت است. عبث بودن آفرینش بهشت و جهنم پیش از قیامت و لزوم قرار گرفتن بهشت و جهنم در عالم افلاک یا سایر عوالم، از برجسته ترین ادله عقلی منکران محسوب می شود. قایلان به آفرینش کنونی بهشت و جهنم در اثبات مدعای خود، جدای از روایات به آیاتی مانند آیات ناظر به مهیا بودن بهشت و جهنم، آیات مربوط به معراج پیامبر9، آیات پایانی سوره تکاثر و آیات بیانگر سکونت آدم و حوا در بهشت خویش استناد می کنند. در این پژوهش به شیوه تحلیل محتوا، پس از تبیین مبانی هر یک از مکاتب کلامی پیرامون معاد، به بررسی و نقد ادله معتزله، دیدگاه و ادله امامیه و اشاعره پیرامون آفرینش کنونی بهشت و جهنم پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: آفرینش کنونی بهشت و جهنم، بهشت و جهنم برزخی، دیدگاه اندیشمندان اسلامی
  • حمزه علی بهرامی صفحات 183-212

    بحث تاثیرگذاری عقاید یهودی در جامعه مسلمانان موضوعی است که از همان عصر صحابه با نام اسراییلیات وجود داشته است. سلفیان ابن تیمیه گرا یکی از فرقه های تاثیرگذار معاصر هستند و ابن تیمیه نقش موثری در شکل گیری سلفیان داشته است. هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که  آیا خداشناسی تشبیهی سلفیان تاثیری از خداشناسی تجسیمی یهودیان گرفته است؟ یهودیان چه نقشی در شکل گیری خداشناسی سلفیان داشته اند؟ فرضیه پژوهش این است که اندیشه تشبیهی سلفیان متاثر از نفوذ فرهنگی یهودیان بوده و باور تشبیهی یک باور وارداتی به جهان اسلام است تا یک عقیده اصیل اسلامی. پژوهش حاضر با روشی اسنادی، تحلیلی تطبیقی در پی اثبات این فرضیه به شباهت ها و شواهد و اعترافاتی از تاثیرپذیری خداشناسی تجسیمی سلفیان از یهودیان دست یافته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا  تفسیر قطعی تاویل گرایانه از عقاید و باورهای یهود در بابصفات خبری خداوند ناصحیح است. ثانیا وجه مشترک باور تجسیمی سلفیان و یهودیان این تصور را ایجاد می کند که خداشناسی تجسیمی سلفیان در قالب پذیرش اسراییلیات منبعث و متاثر از خداشناسی تشبیهی یهودیان بوده است. ثالثا این همگرایی نظری می تواند موجب نوعی همگرایی عملی میان سلفیان تکفیری با یهودیان صهیونیزم باشد.

    کلیدواژگان: سلفیان، یهودیان، ابن تیمیه، اسرائیلیات
  • محمدحسین مروی*، محمد غفوری نژاد صفحات 213-240

    دو فهرست نگاری کهن شیعه، یعنی فهرست شیخ طوسی و فهرست نجاشی که مولفان آن ها در دوره شکوفایی مکتب کلامی بغداد در این شهر می زیسته اند، اطلاعات ناب و دست اولی در مورد این مکتب عرضه کرده اند که با استخراج، دسته بندی و تحلیل آن می توان نمایی کلی از این مدرسه کلامی ترسیم کرد. بر اساس داده های نجاشی و شیخ طوسی 25 متکلم امامی از اواخر قرن سوم تا نیمه قرن پنجم در بغداد شناسایی گردید که تعداد 162 اثر کلامی در موضوعات کلامی تالیف کرده اند. در این میان بیشترین تالیفات در موضوع امامت با فراوانی 50 مورد است که با توجه به جایگاه این موضوع در اعتقادات امامیه و نیز فضای فکری متنوع بغداد قابل تبیین است. از حیث قالب نگارش های کلامی، عمده این تالیفات با فراوانی 155 مورد به صورت تک نگاری عرضه شده اند و آمار جامع نگاری های کلامی اندک است. این اختلاف نیز ناشی از آن است که اساسا سنت جامع نگاری کلامی در دوره متاخر بغداد(عصر شیخ مفید به بعد) رواج یافته و تا پیش از آن مطرح نبوده است.

    کلیدواژگان: تاریخ کلام امامیه، متکلمان امامی بغداد، مکتب کلامی بغداد، فهرست نجاشی، فهرست شیخ طوسی، میراث کلامی امامیه
  • سعیده فخار نوغانی، وجیهه قادری بافی صفحات 241-256

    احمد بن اسماعیل بصری (احمد الحسن) یکی از مدعیان دروغین مهدویت است که با ادعای ظهور یمانی در سال 2002م. دعوت خویش را اغاز کرده و در مراحل بعدی خود را فرزند امام زمانا و جانشین ایشان و حجت معصوم الهی معرفی می کند. در قانون معرفت حجت ابداعی او (نص، علم و دعوت به حاکمیت الهی) از رویا به نص مستقیم الهی تعبیر شده و البته صرفا به حجیت خوابی که نص تشخیصی ایجابی باشد قایل است. وی در اثبات حجیت رویا علاوه بر دلایل نقلی به ادله عقلی نیز استناد می کند، انچه این نوشتار را از سایر پژوهش های مرتبط متفاوت می سازد، بررسی ادله عقلی اعتبار رویاست، چرا که برای پیشگیری از دور باطل، ادله حجیت رویا به عنوان قانون عام شناخت حجت، الزاما باید عقلی باشد. دلایل سه گانه عقلانی او در این مسئله عبارت اند از استناد به حکمت الهی در لزوم شناساندن خلیفه خود، محال بودن اضلال الهی و حجیت قطع حاصل شده برای بیننده خواب. البته م توان با تمایز مقام تنصیب خلیفه از سوی خدا با مقام معرفی ایشان به مردم  و نیز تمایز معناداری پدیده ها با حقیقت مندی آن ها خطای دیدگاه مذکور را به خوبی نشان داد. همچنین با تاکید بر اختیار انسان درگزینش یک منبع معرفتی، اضلال الهی منتفی خواهد بود. علاوه بر آن به استناد دلایل متقن عدم تطابق با واقع همه خواب ها، مقدمات قطع بیننده خواب نیز مورد خدشه است. حجیت خواب در میان متفکران شیعه به صورت مستقل هرگز پذیرفته نشده است و اعتبار هر گونه شهود مشوب صرفا با معیار نص قطعی و مطابقت با دلیل عقلی سنجیده می شود.

    کلیدواژگان: منابع معرفت، یمانی، احمد بصری، حس، عقل، شهود، رویا
  • سید محمدهادی مقدسی صفحات 257-279

    نسبت سنجی رابطه اصل «امامت» در اندیشه سیاسی شیعه به معنای زعامت سیاسی با «اقتدارگرایی» به عنوان شکلی از حکومت، توسط یک طیف از نویسندگان غربی و بومی پیگیری شده است. برخی که حکمرانی امام را اقتدارگرا می دانند از ترکیب «لویاتان اسلامی» برای اشاره به آن استفاده می کنند و بدون ارایه یک صورت بندی علمی و قانع کننده، به اثر مهم هابز یعنی «لویاتان» ارجاع می دهند. این مقاله از روش تحلیل محتوا بهره می گیرد تا همسانی امامت شیعی با اقتدارگرایی هابزی را نقد کند. ازاین رو، پس از ارایه یک صورت بندی از انگاره «لویاتان اسلامی» بر اساس دیدگاه هابز در توجیه حکومت مطلقه، نادرستی آن را از منظر اندیشه سیاسی شیعه اثبات می کند. نتیجه آنکه به دلیل تفاوت اندیشه سیاسی شیعه با دیدگاه هابز در غایت بودن سعادت و زمینه ای بودن قدرت، نفی استخدام یکجانبه در وضع طبیعی، اهمیت رای مردم پیش و پس از تاسیس حکومت، الهی بودن حکومت، ضرورت تالیف کارویژه های دینی و دنیوی، تضایف حقوق حاکم و مردم، ضرورت برخورداری حاکم از شرایط ویژه و کاستی در شناخت انسان، ایده «لویاتان اسلامی» مردود است.

    کلیدواژگان: اقتدارگرایی، حکومت مطلقه، لویاتان، لویاتان اسلامی، امام، امامت
|
  • Mahdi Nikafarin *, Alireza I Najafzadeh Torbat, MohammadJavad Enayati Rad Pages 49-70

    Muslim scholars regarding predicative attributes have proposed methods such as anthropomorphism, esoteric interpretation, suspension and affirmation without quality(bila kayf). Muhammad ibn Ishaq ibn Khuzaymeh, the great Sunni narrator and jurist (233-311 AH) in his book Al-Tawhid has proved the predicative attributes by quoting a multitude of verses, narrations and argumentsThe question is what are the claims of Ibn Khuzaymeh and his arguments?The research hypothesis is that Ibn Khuzaymeh proposed arguments such as pre-eternity and strength af the attributes of God, claimed affirmation without anthropomorphic and rejected the esoteric interpretationstudying and exploring Ibn Khuzaymeh's book in a descriptive-analytical method led to the following results Ibn Khuzaymeh's arguments encountered many conflicts and restrictions and not only he had no success in tackling anthropomorphism but also raised further discussions on Tajsim.In spite of esoteric interpretators falsification, he has repeatedly used esoteric in explaining the verses and narratives. Ibn Khuzaymeh's book Al-Tawhid has always been subterfuge af salafi leaders such as ibn Taymiyyeh and has been the subject af interest to Wahhabism.Showing the inadequacy af this book a great affect on the defense af pure monotheism.

    Keywords: ibn Khuzaymeh, anthropomorphism, affirmation without anthropomorphic, predicative attributes, book Al-Tawhid
  • Najaf Ali Saadati *, Jafar Morvarid, Javad Raghavi Pages 93-112

    Various views have been expressed about the aims of Imam Hussein uprising. Meanwhile the two views of socio-political martyrdom and the formation of the government are more famous than other views, to the extent that they are known as two common discourses in expressing the goals of the movement of Imam Hussein(as).In this article, the two discourses are examined by analytical method, and according to the drawbacks of these two views, it is concluded that neither of them aims to rise up and justify why this fateful movement,But the formation of the government and martyrdom were the strategies of Imam Hussein(as) to achieve the general goal of performing the duty of Imamate and guiding the society, which in itself was the basis for the realization of all other minor goals. As a model, the discourse of socio-political martyrdom and government can be strategic models of Islamic movements and uprisings. Also, by changing the attitude of the goal of martyrdom and the government to the strategy of these two, a way will be provided to eliminate the objections to both views.

    Keywords: Ashura, uprising, Imam Hussein(AS), martyrdom, government
  • MohammadHossein Ahmadi *, Sayyed Mortaza Hosaini Shahrudi, Jafar Morvarid Pages 113-134
  • Abdollah Mirahmadi *, Fatemeh Nasiri Nasrabadi Pages 155-181
    Heaven and Hell are among the most prominent issues in the field of resurrection, which are mentioned in religious texts. Contrary to the consensus of Islamic thinkers on the principle of the existence of heaven and hell, there is a difference in its details and characteristics. One of these differences is the current creation of heaven and hell. In the meantime, the Kharijites, some Mu'tazilites, and a group of Zaydis have denied the current creation of heaven and hell. In contrast, other theologians believe in the present existence of heaven and hell. One of the most important narrations of the deniers of the current creation of heaven and hell is quoting the verses of holiness, the mortality of all creatures and the vastness of heaven. The futility of the creation of heaven and hell before the Day of Judgment and the necessity of heaven and hell being in the world of the heavens or other worlds is one of the most prominent rational arguments of the deniers. Those who believe in the current creation of the Garden of Hell, apart from the narrations, cite verses to prove their claim; Such as the verses referring to the preparation of heaven and hell, the verses related to the ascension of the Prophet (PBUH), the final verses of Surah Takathir and the verses expressing the residence of Adam and Eve in heaven.
    Keywords: The current creation of heaven, hell, heaven, hell purgatory, the view of Islamic thinkers
  • MohamadHosein Marvi *, Mohammed Ghafouri Nejad Pages 213-240
  • Saeedeh Fakhar Noghani, Wajih Qaderi Bafi Pages 241-256

    Shiite thinkers by dividing intuition into infallible intuition and tainted intuition accept infallible intuition and consider the validity of knowledge based on tained intuition conditional on conformity with the definite index . Ahmad ibn Ismail Basri, the false contemporary claimant of Mahdism is one of the opposition of this view. Basri interprets the dream as a direct divine text. his reasons for proving the authority of the dream are absolute, but he believes only in the authority of the dream. In his point of view in order to prevent falsehood circle, the arguments for the authority of a dream must necessarily be "rational."These reasons include thenecessity of identifying his caliph based on Divinewisdom, the impossibilityof makingmistakeby God, and theauthority of certaintyfor the dreamer.It is clear that by distinguishing the position of the appointment of the caliph by God with the position of introducing him to the people and also the significant difference between the meaning of phenomena and their truthfulness, the error of the mentioned view can be well shown. Also, by emphasizing human free will in choosing a source of knowledge, making mistake by God will be eliminated.also not matching the reality of all dreams compromised the certaintyof deams

    Keywords: knowledge source, Ahmad Basri, perception, reason, intuition, dream
  • Seyed MohamadHadi Moqadasi Pages 257-279

    The comparison of the relationship between the principle of "Imamate" in Shiite political thought, meaning political leadership, and "authoritarianism" has been pursued by a range of Western and local writers. Some who consider the Shiite Imamate to be authoritarian use the combination of "Islamic Leviathan" to refer to it and refer to Hobbes' important work, "Leviathan", without providing a convincing scientific formulation. This article uses content analysis method to critique the similarity of Shiite Imamate with Hobbesian authoritarianism. Thus, after explaining the dominant position in Hobbes' political thought with the focus on rational and narrative reason, he proves its inaccuracy. The result is that due to the difference between Shiite political thought and Hobbes's view in: (1) the end of happiness and the context of power; (2) denial of unilateral employment in the natural state; (3) the importance of the people's vote before and after the establishment of the government; (4) the divinity of government; (5) the necessity of compiling religious and secular features; (6) doubling the rights of the ruler and the people; (7) The necessity of having special conditions, the idea of ​​"Islamic Leviathan" is rejected.

    Keywords: Authoritarianism, Absolute Government, Leviathan, Islamic Leviathan, İmam, Imamate