فهرست مطالب

پژوهشنامه جریان شناسی شعر و داستان ادبیات معاصر ایران - سال دوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)

پژوهشنامه جریان شناسی شعر و داستان ادبیات معاصر ایران
سال دوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/26
  • تعداد عناوین: 12
|
  • شهربانو سلایی* صفحات 9-31

    مجموع? اشعار آتشی دربردارند? مضامین متعددی است و یکی از موضوعاتی که نقش برجسته ای در قلمرو زبانی و اندیش? شعری وی دارد، مفهوم درد است. این واژه و واژه های مربوط به آن، فراوانی قابل توجهی در اشعار وی دارد؛ البته این درد، درد سطحی و فردی نیست، بلکه درد مردم و جامعه است و از جنس دردهای مقدس. اصالت و وفاداری به سرزمین مادری از شاخصه های شعر آتشی، و طبیعت و مردم جنوب از اجزای جدانشدنی شعر او به شمار می رود؛ از این رو تصویر درد طبیعت و اقلیم جنوب و رنج و اندوه مردم این دیار در آیین? شعر شاعر جنوبی به وضوح انعکاس یافته است. وی در لا‎به‎لای اشعارش به گوشه هایی از زندگی مردم بوشهر از جمله روستاییان و بندرنشینان اشاره دارد؛ رنج ها، سختی ها و مشکلاتی را که با آن دست و پنجه نرم می کنند، به پهن? شعر کشانده و دردها، دغدغه ها، آرزوها، غم ها و شادی های مردم نجیب جنوب را در شعر خویش به تصویر کشیده است. ما در این مقاله با هدف تبیین بازتاب مضامین درد و رنج طبیعت و مردم جنوب در صددیم اشعار آتشی را با تکیه بر روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای بررسی کنیم و به این پرسش ها پاسخ بگوییم که دغدغه های بازتاب یافت? مردم و طبیعت بوشهر در شعر آتشی کدامند، سبب این درد و رنج ها چیست و کدام دردها، درگیری ذهنی بیشتری برای شاعر ایجاد کرده است؟

    کلیدواژگان: رنج، آتشی، جنوب، مردم
  • افسانه حسن زاده دستجردی صفحات 33-50

    روایت‏های اسطوره ‏ای درباره مرگ و رستاخیز دوباره در ادبیات اغلب ملت‏ها نمود یافته است. در برخی از روایت‏ها، ایزدی گیاهی شهید می‏شود. ایزد بانوی باروری به جست‏وجوی او سرزمین زندگان را ترک می‏کند. در غیبت آن ها، تاریکی، ناباروری، مرگ، و ویرانی جهان را فرامی‏گیرد و با بازگشتشان، زندگی و رویش از نو آغاز می شود. در برخی دیگر، تنها ایزدبانوی باروری حضور دارد و جهان از وجود او آفریده‏می‏شود. در این پژوهش، با بهره‏گیری از روش تحلیلی، دو متن برجسته از ادبیات دو ملت، شعر «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» اثر فروغ فرخزاد و «سرزمین ویران» اثر تی. اس. الیوت با هدف نشان‏دادن میزان بازتاب الگو یا الگوهای اسطوره ‏ای باروری  بررسی و مقایسه شد. حاصل آنکه هر دو شعر کهن‏ الگوها و بن‏مایه‏ های اسطوره‏ای مشترکی دارند و از ساختار الگوی اسطوره ‏های باروری پیروی‏ م ی‏کنند. در شعر فروغ، ایزدبانوی باروری برجسته‏ شده‏ و نشانه‏ هایی از ایزد گیاهی نیز دیده ‏می‏شود، اما در «سرزمین ویران»، ایزد گیاهی نقشی محوری دارد. فروغ مانند الیوت از این اسطوره تاثیر پذیرفته و به مقتضای فرهنگ و جنسیت خود تغییراتی در آن ایجاد کرده‏‏است.

    کلیدواژگان: اسطوره باروری، بررسی تطبیقی، تی. اس. الیوت، فروغ فرخزاد، مرگ و زندگی
  • رضا محمدصالحی صفحات 53-76

    اعتراض برگرفته از تعهد اجتماعی در آیینه شعر معاصر، مقولهای است که طی آن صاحب نظران و هنروران ادب فارسی به منظور تبیین مشکلات جامعه و روشنگری و آگاهی بخشی، ناخرسندی خود را از وضع موجود ابراز و به واسطه رسالت و مسیولیتی که بر دوش خود احساس میکنند،فراخور شرایط و مقدورات، کژیها و ناراستی ها را به ویژه در ساختار اجتماعی و سیاسی برنمی-تابند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهند. شاعران فارسی و عربی زبان معاصر نسبت به وطن و زادگاه خویش ارادتی قلبی و بیپیرایه دارند که به اشکال مختلف نسبت به بروز آن اقداممیکنند و شعر که از دیرباز به عنوان تجلیگاه اندیشه انسان از ظرفیت لازم برای بروز اینارادت شناخته شده یکی از این ابزارهاست و شاعران، علاوه بر اعتراض به وضع موجود نسبت به احکام بی کفایت و شهروندان بی مسیولیت و بعضا خاین به وطن، پرچم مخالفت برداشته اند.در این پژوهش به واکاوی موضع شاعران عربی زبان و فارسی زبان معاصر (در محدوده ایران جغرافیایی-کشورهای فارسیزبان فعلی) در قبال وطن فروشی و وطن فراموشی پرداخته شده وضمن آوردن نمونه هایی از اشعار، داوری های این طبقه فرهیخته در موضوع خیانت به آرمانوطن، یا دل بریدن از مام میهن، نقد و بررسی شده است. این تحقیق نشان میدهد که در این اشعار، جلوه هایی قابل اعتنا از نکوهش و مذمت وطن فراموشی و وطن فروشی مشهود است.

    کلیدواژگان: اعتراض، شعر، شاعران معاصر، وطنفروشی
  • آرمیتا جلیل ناغونی صفحات 77-92

    اساطیر در قالب داستان ها به دلیل بیان معانی تلویحی، غنی تر شدن متن با این گونه پژواک ها و تاثیر در ساخت شخصیت ها اهمیت بسزایی دارند. اسطوره سفر قهرمان یکی از پرکاربردترین جنبه های اسطوره ای مشترک در آثار ادبی ملل است. در پژوهش حاضر، رمان کولی های زاهاریا استانکو و رمان لولی خنده فروش علی اکبر کرمانی نژاد از منظر الگوی «سفر قهرمان» مورد بررسی قرار می گیرد. در این جستار به دو سوال مطرح شده پاسخ داده خواهد شد: اسطوره سفر قهرمان تا چه اندازه در شکل گیری معنای متن موثر بوده است؟ آیا در کاربرد این الگو، علی اکبر کرمانی نژاد از زاهاریا استانکو متاثر بوده است؟ بررسی تطبیقی این دو رمان ازآن جهت حایز اهمیت است که آثار دو نویسنده در محتوا، پرداختن به گروه خاصی از اجتماع دو ملت با در نظر داشتن اساطیر، شخصیت و پیرنگ داری اشتراکاتی اند. تحلیل دو رمان با توجه به خوانش اساطیری سفر قهرمان نشان می دهد دو قهرمان در مرحله دعوت به ماجرا، رد دعوت، عبور از نخستین آستانه، آزمون، متحدان، دشمنان و راه یابی به ژرف ترین غار مشترک اند ولی در مرحله آزمایش بزرگ و بازگشت باهم تفاوت دارند.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، اسطوره، سفر قهرمان، لولی خنده فروش، کولی ها
  • فریده داننده، رحمان مشتاق مهر صفحات 93-106

    با توجه به انعکاس دقیق بسیاری از واقعیات اجتماعی در ادبیات داستانی معاصر و طرح گسترده مسایل زنان در داستان های کوتاه و بلند، این آثار می توانند از منابع ارزشمند جهت بررسی تصویر اجتماعی زن معاصر باشند. انتخاب آثار مطرح دهه 40 تا70 جهت بررسی در این مقاله به سبب ویژگی های خاص تاریخی و اجتماعی و نیز انتشار آثار برجسته از داستان نویسان زن در این مقطع زمانی است. موقعیت فکری و منزلت اجتماعی زن در آثار مورد مطالعه، با توجه به تفاوت ها و تشابه ها در چهار گروه: زن سنتی، زن تحصیل کرده متجدد، زن متجددمآب و زن روستایی، بررسی‌شده است. طبق شواهد برآمده از آثار با تزلزل سنت های اجتماعی پیشین حرکت هایی در راستای رسیدن به رشد و منزلت اجتماعی در میان زنان خصوصا زنان تحصیل کرده، آغاز شده است. اما سلطه نگرش های تحقیرآمیز و مردسالارانه در باره هر یک از گروه های مذکور به شکل وکیفیت خاص خود دیده می شود. حتی در میان روشنفکران نیز سطحی نگری و چیرگی نگرش های پیشین چه از جانب خود زن و چه درباره او کاملا مشهود است.

    کلیدواژگان: زن سنتی، زن تحصیل کرده، زن متجددمآب اعیانی، ادبیات داستانی، موقعیت اجتماعی
  • مرضیه دشت بش پودنک* صفحات 107-124

    رمان معاصر از جمله بسترهای مناسب برای طرح نظرهای گوناگون است. عرفان و نگرش های عرفانی، یکی از گفتمان های غالب و رایج در پاره ای از رمان ها است که نویسنده با شگردهای گوناگون ادبی به بیان آن می پردازد. رمز و نماد در این رمان ها از جمله عناصر غالب و دست مایه های ادبی، کارکردی بسیار گسترده در بیان مفاهیم و مضامین عرفانی دارند که در خدمت هدف غایی داستان، یعنی معرفت افزایی و رسیدن به بصیرت و آگاهی است که برای سالک معرفت، جنبه ی تعلیمی دارد. مساله اساسی در این پژوهش که به شیو? کتابخانه ای و توصیفی - تحلیلی صورت گرفته، تبین و شناخت رمز و نماد در انتقال درونمایه های عرفانی در سه رمان « روی ماه خداوند را ببوس »، « ملکوت » و « باده کهن » است؛ که پژوهشگر به عنوان منتخبی از رمان هایی که در آن به بیان اندیشه های عرفانی پرداخته شده، توجه نموده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که رمز و نماد در سه رمان مورد بحث، چیزی جدای از محتوا و درونمایه داستان ها نیستند، از حالت آرایه ای آن خارج شده اند و به شکل تعبیر، تاویل و مکاشفه کارکردی بسیار گسترده در بیان مفاهیم و مضامین عرفانی دارند.

    کلیدواژگان: رمان معاصر، عرفان، رمز، نماد
  • یوسف صفیان بلداجی صفحات 127-140

    داستانها ازیکطرف زاده جامعه مدرن است و از طرف دیگر تحولات اجتماعی را درخود منعکس میکنند. در واقع داستانهای کوتاه هم به تحولاتی که انسانها در جامعه مدرن با آن روبه رو می شوند، میپردازد. در این پژوهش به بررسی نقشهای زن ایرانیدر داستان های کوتاه معاصر پرداخته شده است. بررسی ها نشان می دهد زنان درداستان های کوتاه جلوه های گوناگونی جدای مادر، خواهر، همسر در اجتماع ایرانیبرای خود پذیرفته اند که هویت ایشان را در داستان تشکیل می دهد و ازجمله نقش های مختلف آنها جلوه مادر، زن ستمدیده و مظلوم و بیپناه و یا تهمت دیده است، نقش مرد گونه او جلوه دیگری از زندگی اجتماعی را تشکیل میدهد و علاوه براین میتوان به جلوه های، زن و انسان اشاره نمود که شرح هرکدام در جای خودگفته شده است.

    کلیدواژگان: زن، جلوه، اجتماع، داستان کوتاه، معاصر
  • بنفشه مشرفیان دهکردی*، حمید رضایی صفحات 143-171

    رمان های حاضر با تجربه انسان هایی همراه با واقعیت های زندگی گذشته وحال در ارتباط می باشد. در واقع در رمان های معاصر با وجود تحولات تازه همچنان رد پای مرد سالاری و زنانی که گرفتار خشونت می باشند به وضوح دیده می شود. مقاله مورد نظر به بررسی خشونت علیه زنان در رمان های طوبی و معنای شب، زنان بدون مردان، سگ و زمستان بلند آثار شهرنوش پارسی پور می پردازد. هر چند خشونت همان عمل فرد معین (جمعی از افراد یا گروهی خاص)است که به جان یا مال یا شرف دیگران تعرض و حمله می کند. فن به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوا می باشد. حاصل مطالعه چنان می نماید. که خشونت در این رمان ها نقش اساسی دارد و در قالب های گوناگون (آشکار و پنهان) ظاهر می شود و زنان را مغلوب می سازد. در واقع بیشترین خشونتی که در این رمان ها بکار رفته است. خشونت روانی می باشد. گاهی در گفتار وگاهی درکلام است و نمونه های آن عبارتند از: انتقاد ناروا، تحقیر، بد دهانی، فحاشی، توهین، تمسخر، گوشه و کنایه، متلک پرانی می باشد. در واقع می توان نتیجه گرفت که شهرنوش پارسی پور به عنوان یک زن در جامعه به گونه ای خشونت به زنان را در رمان های خود آشکار کرده است و به نوعی خواننده را با خود همراه کرده است که گویا در صحنه حضور داشته و از نزدیک شاهد وقایع بوده و سرکوب و حقارت زنان را در دو نسل متفاوت می بیند.

    کلیدواژگان: رمان، زنان، شهرنوش پارسی پور، خشونت، تعرض
  • سجاد نجفی بهزادی*، معصومه مهری صفحات 187-208

    یکی از شیوه های مهم انتقال مفاهیم پایداری به کودکان، استفاده از صورت های خیال انگیز شعر است. هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل صورت های خیال (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه) در اشعار پایداری کودک است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مجموعه اشعار لیلا جعفری است. شیوه پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان داد که از میان صورت های خیال، عنصر تشبیه بیشترین کاربرد را در اشعار شاعر داشته است. دلیل آن ارایه تصاویر محسوس و عینی از رویدادها و حوادث تلخ و خشونت بار جنگ است. شاعر فضای ترسناک و خشن جنگ را با کمک تصاویر لطیف و ملموس در اختیار مخاطب کودک قرار داده تا خواننده با پدیده جنگ و حوادث آن آشنا شود. در طبقه بندی تصاویر نیز شاعر از هر دو نوع تصاویر سطح و عمق استفاده کرده است.

    کلیدواژگان: صورت های خیال، تشبیه، استعاره، تصویر. جعفری
  • علی بازوند*، محمدامین میرزاییان صفحات 188-205

    چوبک از جمله نویسندگان توانا و مشهور معاصر ایران است که داستان هایی امروزی و قوی دارد. او از میان مکاتب ادبی جهان به ناتورالیسم گرایش دارد. هنر چوبک در داستا ن نویسی، نشان از قدرت و مهارت او در استفاده از عناصر داستان دارد. از میان عناصر داستانی، چوبک از عنصرهای زبان، روایت و شخصیت استفاده های نوآورانه کرده است. در حیطه زبان، مهارت چوبک در ورود زبان عامیانه در ساختار داستان هایش است و در زمینه شخصیت، انتخاب افراد فقیر و فرودست جامعه که هرکدام از این افراد نماد گروهی از مردم روزگار چوبک هستند و در بخش روایت، ترکیب روایت عینی با ذهنی است. فهم و شناخت قدرت چوبک در داستان نویسی مستلزم نقد و بررسی عناصر به کار رفته در داستان های وی و نحوه استفاده از این عناصر است. از این رو در این پژوهش سعی شده تا ضمن بررسی مکتب ناتورالیسم، مبانی فکری، جایگاه اجتماعی، توانایی ها و کاستی های عناصر داستانی و نحوه استفاده و قدرت استفاده چوبک از این عناصر مورد بررسی قرارگیرد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که مهم ترین شاخصه رمان های او شامل زبان که از نوع محاوره ای، عامیانه، زنده و پویا است. روایت که زاویای دید در آن متنوع و متناسب با داستان های وی انتخاب شده اند. شخصیت-پردازی که غالبا آن ها افرادی ساده و از طبقه فرودست جامعه هستند.

    کلیدواژگان: عناصر داستان، رمان، داستان کوتاه، صادق چوبک
  • مهناز فولادی* صفحات 209-232

    ادبیات داستانی، ظرفیت مطلوبی برای کشف مسایل روانشناسی در سطوح فردی و اجتماعی دارد. نگارنده با درنظرگرفتن این خصوصیت و قابلیتی که به نظر می رسید، رمان های رضا براهنی در این زمینه دارند؛ به واکاوی پنج رمان: رازهای سرزمین من، آواز کشتگان، روزگار دوزخی آقای ایاز، آزاده خانم و نویسند ه اش و بعداز عروسی چه گذشت، از این نویسند? معاصر، براساس نظری? گریز از آزادی اریک فروم، روانکاو اجتماعی مکتب فرانکفورت، پرداخت. این تحلیل نشان داد در این آثار برخی شخصیت ها دارای ویژگی های نظری? گریزاز آزادی فروم هستند. در رازهای سرزمین من، تیمسارشادان شخصیت قدرت گرا (سادیست و مازوخیست) و تخریب گر، سرهنگ جزایری قدرت گرا (مازوخیست)، سودابه پیرو و هوشنگ و فرزام تخریب گر هستند. در آوازکشتگان، ماموران شکنجه قدرت گرا (سادیست)، پدراسماعیلی قدرت گرا (مازوخیست)، قاصد، معلم، قاسمی مامور شهربانی، شخصیت پیرو دارند، سلطان محمود در روزگار دوزخی آقای ایاز، قدرت گرا (سادیست) و ویران گر، ایاز قدرت گرا (سادیست) و مردم شخصیت پیرو دارند، در آزاده خانم و نویسنده اش بیب اوغلی و شادان قدرت گرا (سادیست) و در بعدازعروسی چه گذشت؟ بیرجندیه دارای شخصیت پیرو و تخریب گر است. پیامد وجود چنین شخصیت هایی در جامعه آسیب های جبران ناپذیر در خانواده و اجتماع و همچنین کمک به ایجاد نظام دیکتاتوری و استثماری در جامعه است.

    کلیدواژگان: رضا براهنی، رمان، اریک فروم، گریز از آزادی
  • هادی طی طه، ویدا دستمالچی صفحات 233-253

    یکی از این تمهیدات و شگردهای شعری برای دستیابی به زبانی ادبی، عدول از زبان هنجار با به کارگیری انواع هنجارگریزی ها است. لیچ از زمره ی فرمالیست هایی است که نخستین بار به تقسی مبندی انواع هنجارگریزی ها و تبیین و توصیف آنها پرداخته است.بسامد بالای هنجارگریزیها در اشعار بیژن الهی نشان دهندهی تاکید شاعر بر نوعی اززبان است که از آن به عنوان کارکرد ادبی زبان یاد میشود. المانهای زبان آرکاییک وهنجارگریزی واژگانی در سطح ترکیب به سبب تاکید بر معنایی دیگر و متفاوت درمجموعه ی دیدن الهی جنبه ی پررنگتری نسبت به سایر انوع هنجارگریزی به خود می-گیرد. ازاینرو نگارندگان در این پژوهش بر اساس آرای لیچ به بررسی انواع هنجارگریزی-ها و غریبه سازیهای نحوی، نوشتاری، معنایی، زمانی یا آرکاییسم، آوایی و واژگانی وشگردها و تمهیدات به کاربرده شده برای عدول از هنجار در مجموعه شعر دیدن بیژناله ی پرداخته اند و انواع گریز از هنجارها را بر اساس منابع موجود و بر اساس تقسیم بندی-های لیچ، تعریف و توصیف، و نمونه های موجود در این مجموعه ی شعری را مشخص کرده اند. الهی به وسیله ی هنجارگریزی ها در سطح زبان تمایل داشته است تا معنایی متفاوت و دیگر را در اشعار خود به نمایش بگذارد.

    کلیدواژگان: انواع هنجارگریزی، بیژن الهی، دیدن، فرمالیسم، هنجارگریزی
|
  • Shahrbanoo Salaei * Pages 9-31

    The collection of Atashi poems contains several themes, and one of the topics that plays a prominent role in his realm of language and poetic thought is the concept of pain. This word and related words have a considerable frequency in his poems; Of course, this pain is not superficial and individual pain, but the pain of people and society and is of the kind of sacred pains. Originality and loyalty to the motherland are the characteristics of Atashi poetry, and nature and the people of the south are inseparable components of his poetry; Hence, the image of the pain of nature and the southern climate and the suffering of the people of this land is clearly reflected in the poetry of the southern poet. in addition to his poems, he refers to aspects of the life of the people of Bushehr, including the villagers and port dwellers; He brings the sufferings, hardships and problems they struggle with to the forefront of his poetry and depicts in his poetry the pains, worries, aspirations, sorrows and joys of the noble people of the South. In this article, with the aim of explaining the reflection of the themes of nature and suffering of the people and the people of the south, we try to study Atashi poems based on descriptive-analytical and library methods and answer these questions. What is the cause of these pains and sufferings and which pains have caused more mental conflict for the poet?

    Keywords: suffering, Atashi, South, peoplere
  • Marzieh Dasht Bash Podanak * Pages 107-124

    Contemporary novel is one of the most suitable subcategories and safe entries for different ideas. One of the dominant and common discourses in the novel is mysticism and mystical attitudes. The cipher and symbol in these novels are among the most prevalent elements and literary works of great expediency in expressing mystical concepts and themes, and they are closely intertwined with the content and content of stories, so that the cipher and symbol of something separate from Themes and themes are not stories and they have been removed from its array, and in the form of interpretation, interpretation and revelation to express the mystical concepts and serve the ultimate goals of the stories, namely, raising knowledge and gaining insight and Consciousness The purpose of this study is to analyze the code and the way it is used in the novels"roye mahe ghodavand ra bebos", " i", " malakot" and " badeh kohan"

    Keywords: contemporary novels, mysticism, allegory, symbol
  • Banafsheh Mosharrafian Dehkordi *, Hamid Rezaee Pages 143-171

    The present-day novels are associated with the experience of humans , coupled whit the realities of past and present life in fact the present novel, despite the new developments, is still seen as a patriarcnal footprint and women who are rulnerablet to violence the article addresses the issue of violence against women in the novels of tuba and the meaning of the night, women without men dogs and the high winter works of shahrnoush parsipour using literary criticism.Violence however is the same act of a particular person (a group of individuals or a particular group) who attacks and attacks on the life or property of others. The technigue usea in this research is content analysis. The result of thers the technigue used in this research is content analys is the result of the study is that. Violence plays an essential role in these novels and appears in violence forms (revealing and hidden) and condemns woman . in fact the worst violence used in these novels is psychological violence. Sometimes it’s in speech and sometimes in theology and it’s examples are: false criticism humiliation mischief disgust in sult ridicule cornering and shouting trampling and in fact, it can be concluded that shahrnoush parsipour as a woman in society has exposed woman in their novels in a way of violence, and has brought some kind of reader that seems to be present at the scene and is close to witnesses it has been the events that saw the oppression and humiliation of woman in two

    Keywords: violence, woman, novel, and shahrnoush parsipor
  • Sajad Najafi *, Masoomeh Mehri Pages 187-208

    One of the most important ways to convey the concepts of sustainability to children is to use imaginative forms of poetry. The aim of this study is to investigate and analyze imaginary forms (simile, metaphor, metaphor and irony) in children's stability poems. The population studied in this research is a collection of poems by Leila Jafari. The research method is descriptive-analytical. The results showed that among the imaginary forms, the element of simile has been used the most in the poet's poems. The reason is to provide tangible and objective images of the bitter and violent events of the war. The poet provides the child with a scary and violent atmosphere of war with the help of delicate and tangible images so that the reader can get acquainted with the phenomenon of war and its events. In classifying images, the poet has used both surface and depth images.

    Keywords: Imaginary faces, similes, metaphors, images, Jafari
  • ALI Bazvand *, MohammadAmin Mirzaeian Pages 188-205

    Choubak is one of the Iranians famous and skilled contemporary writers who has modern strong stoties. Among the literary schools he has inclination towards naturalism. Choubaks mastery hn story writing indicates his ability and skill in the use of story elements. In the field of language, Chubak's skill in entering slang is in the structure of his stories, and in the field of personality, he chooses the poor and inferior people of the society, each of whom is a symbol of a group of people of Chubak's time. Among the story elements choubak has made innovative uses of language narration and characters elements. Recognizing and understanding chubaks ability in story writing requires the criticism of the elements and the way he used them in his stories. So in this paper it has been tried to study naturalism school as well as Choubaks biography thoughts social status strengths and weaknesses story elements used and his ability and way of using these elements. The findings of this study show that the most important features of his novels include language that is conversational, slang, lively and dynamic. A narrative in which the angles of view are selected and appropriate to his stories. Characterization that they are often simple people from the lower classes of society.

    Keywords: Sadegh choubak, short story, novel story, elements
  • Mahnaz Fooladi * Pages 209-232

    Fiction has the potential to explore psychological issues at the individual and societal levels. Considering this characteristic and capability that the seemed, Reza Baraheni's novels have in this field, analysing five novels: Razhae sarzamine man, roozegare doozakhie agaie ayaz, Avaze koshtegan, Azadeh khanom va nevisandeash And Ba'adaz aroosi che gozasht by this contemporary author, based on the theory of escape from freedom by Eric Fromm, Frankfurt School social psychologist. This analysis shows that in these works, some characters have the characteristics of the theory Escape from Freedom of forum. In Razhae sarzamine man, the Timsar Shadan is the power-hungry (sadistic) and destructive characters, sarhang Jazayeri is the power-hungry (masochistic), Soodabeh have the following character and Houshang, and Farzam the destroyer character. In the Avaze koshtegan Torturer are power-hungry (sadistic), the Ismaili father is power-hungry (masochistic), the Ghased, Moallem and Ghasemi, have a follower character, Sultan Mahmud in the roozegare doozakhie agaie ayaz, the power-hungry (sadist) and the destructive, The people have followers, In Azadeh khanom va nevisandeash Bibogli and Shadan, the power-hungry (sadist), and Ba'adaz aroosi Che gozasht? Birjandieh has a follower and destructive personality.The consequence of the existence of such personalities in society is irreparable damage to the family and society, as well as helping to establish a dictatorial system in society.

    Keywords: Reza Baraheni, novel, Eric Fromm, escape from freedom