فهرست مطالب

نشریه مطالعات جامعه شناسی
سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 49، زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حیدر محمدزاده، باقر ساروخانی*، عبدالرضا ادهمی صفحات 7-29
    هدف اصلی مطالعه حاضر ، طراحی الگویی برای کشف رابطه بین سرمایه اجتماعی وتوسعه اقتصادی درمناطق آزادتجاری ایران بود . توسعه اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت های تولیدی اعم از ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی است . سرمایه یکی ازتعیین کننده های مهم برنامه های اقتصادی است و سرمایه اجتماعی به شکل مهارت ها ، آموزش و تعلیم و کارآموزی از عوامل تولید و بهره وری است . روش تحقیق ، تلفیقی و ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه عمیق و پرسشنامه بود . با استفاده ارنظریه زمینه ای ، عوامل ومولفه های تعیین کننده مدل رابطه سرمایه اجتماعی وتوسعه اقتصادی مناطق آزاد ازنظرنخبگان این منطقه شناسایی گردید. جامعه آماری افراد دارای صلاحیت وآشنا نسبت به امورمناطق آزاد درمنطقه آزاد بودند . بر اساس مدل طراحی شده ، توسعه اقتصادی مناطق آزاد ، مستلزم داشتن لوازمی است که اساس و پایه آن را تشکیل می دهند . مدل پیشنهادی ، دربرگیرنده پنج مقوله گسترش تولیدات دانش بنیان ، ایجاد و توسعه اقتصاد پیشرفته ، رشد داخلی اقتصاد ، استفاده مفید از همه ظرفیت های داخلی وبین المللی و گسترش فرهنگ کسب وکار ورونق تولیدداخلی به منظورصادرات است. کلمات کلیدی : طراحی مدلی ، سرمایه اجتماعی ، توسعه اقتصادی ، مناطق آزاد تجاری ایران
    کلیدواژگان: طراحی مدلی، سرمایه اجتماعی، توسعه اقتصادی، مناطق آزاد تجاری ایران
  • محمدصادق قیصری، سراج الدین محبی*، کرم الله دانش فرد صفحات 31-50

    هدف پژوهش ، شناسایی نارسایی های ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارایه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیاده سازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . داده های مورد نیاز از طریق روش میدانی و مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری ، 385 نفر از دانشجویان و کارشناسان رشته مدیریت و مدیران بخش دولتی استان فارس که به روش نمونه-گیری تصادفی ، و 15 نفر از کارشناسان خبره هییت علمی رشته های مختلف مدیریت دانشگاه های دولتی و آزاد استان فارس که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند . نتایج بدست آمده از برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که تمام ضرایب مسیر در سطح اطمینان 95 درصد معنادار بودند. بنابراین ارتباط بین همه تم های مدل تایید شده اما این ارتباط ، دارای اولویت های متفاوتی می باشند. نتایج حاکی از آن است که نارسایی های محتوایی با ضریب مسیر (0.738) در اولویت اول و نارسایی های ساختاری با ضریب مسیر (0.456) در اولویت دوم نسبت به تاثیر آنها در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی، با توجه به پیاده سازی پنج اصل محوری استقرار شیوه مدیریت دولتی نوین در ایران قراردارند .

    کلیدواژگان: نارسایی های ساختاری، نارسایی های نهادی، بخش دولتی، بخش خصوصی
  • فاطمه کریم وند، ندا سلیمانی*، محمود علمی صفحات 51-72

    سازمان های امروزی به منظور موفقیت در کسب و کار نیازمند درک صحیح از مشتریان و خواسته های آن ها می باشند. مدیریت ارتباط با مشتری ابزاری کارآمد برای به دست آوردن، نگهداری و افزایش رضایت مندی مشتریان می باشد که در نتیجه اجرای آن وفاداری مشتریان به سازمان را در پی خواهد داشت. فروشگاه ها ، سازمان هایی هستند که به لحاظ ماهیت کار خود بسیار نیازمند فرآیندهای مدیریت ارتباط با مشتریان می باشند. در این پژوهش با ارایه مدل بهینه مدیریت ارتباط با مشتری در فروشگاه های زنجیره ای هایپرمی با رویکرد بهبود وضعیت مالی و سود آوری، مولفه های اساسی و کلیدی شناسایی شده و بر اساس اهمیت و عملکرد مولفه های مختلف CMR ، برنامه بهینه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مشخص گردیده است . نتایج نشان داد که مهمترین معیارهای اصلی عبارتند از 1- مشتری محوری 2- وفاداری 3- شناخت نیاز 4- درک متقابل 5- انعطاف پذیری . مولفه هایی که بالاترین امتباز را در شاخص ها بدست آوردند عبارتند از 1- ارایه خدمات سریع به مشتریان 2- درک صحیح نیازهای مشتریان کلیدی از طریق فرآیند یادگیری مستمر 3- وجود سیستم بازخورد دقیق از مشتریان و عمل به آن 4- انعطاف پذیری مدیریت و کارکنان برای ارایه خدمات جدید 5- توجه مدیران ارشد به مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان یک اصل ضروری 6- تلاش برای جلب وفاداری مشتری از راه های گوناگون.

    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، بهبود وضعیت مالی، سودآوری، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
  • عبدالرضا بایاری، ابوالقاسم حیدرآبادی*، علی رحمانی فیروزجاه صفحات 73-93

    هدف اصلی مقاله، شناسایی میزان کاهش وقوع جرایم بواسطه استقرار پلیس محله محور در محلات، پاساژ ها، سازمان ها و شرکت ها بوده که بواسطه شناخت این هدف می توان میزان موفقیت این شرکت ها را ارزیابی نمود. بدین منظور از نظریات ساختی کارکردی پارسونز، نظریه بی سازمانی اجتماعی و کنترل اجتماعی به عنوان چارچوب تیوریک استفاده شد. روش تحقیق، پیمایشی است. شیوه نمونه گیری، خوشه ای چندمرحله ای است و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 358 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه محقق ساخته است. روش تجزیه و تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS است. پرسشنامه دارای اعتبار صوری بوده و مقدار آلفای متغیرهای رضایت از شرکت های خدمات انتظامی (0.858) و میزان جرایم (0.712) است.که در حد بسیار بالایی است و از پایایی مناسبی برخوردار می باشد. نتایج آزمون نشان می دهد که میانگین جرایم در قبل و بعد از اجرای طرح پلیس محله محور برابر با 3.99 و 2.34 است. بین مدت زمان استقرار پلیس محله محور و میزان رضایتمندی از پلیس محله محور با میزان جرایم رابطه منفی و معکوس وجود دارد. به طوری که هرچه میزان رضایت از پلیس محله محور بیشتر باشد، میزان جرایم کمتر می شود. و برعکس هر چه رضایت از پلیس محله محور کمتر شود، میزان جرایم افزایش می یابد. حدود 34.6 درصد از تغییرات میزان جرایم توسط متغیرهای مدت زمان استقرار پلیس محله محور و میزان رضایتمندی تبیین شده و بالاترین تاثیر را رضایت از پلیس محله محور دارد.

    کلیدواژگان: میزان جرایم، موسسات خدمات حفاظتی، رضایتمندی از خدمات پلیس محله محور و امنیت
  • مالک شیخی، اکبر اعتباریان*، رضا ابراهیم زاده صفحات 95-111
    هدف این پژوهش تبین راهبردها و پیامدهای کنش های اعتراضی غیررادیکال در سازمان ها است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل پارادایمی سیستماتیک استراوس و کوربین انجام شده است. در این راستا، مصاحبه های عمیق با استفاده از نمونه گیری نظری با تکنیک گلوله برفی با متخصصان و نخبگان جامعه شناسی، مدیرانی که در معرض عصیان سازمانی بوده اند و همچنین خود عصیانگران صورت گرفت. تعداد نمونه ها تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ ها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 12 مصاحبه). تجزیه و تحلیل داده ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام و سپس بر اساس مدل نظریه داده بنیاد، راهبردها و پیامدهای حاصل از کنش های اعتراضی غیررادیکال تبیین شد. راهبردها در پنج بعد شامل " اعتراض نمادین، نقش هنجارها، اعتراض پنهان، شکستن مشروعیت سازمان و سکوت سازمانی" و پیامدهای حاصل، شامل چهار محور "کاهش بهره وری، رفتار ضد تولید، خشونت مخفی و سو رفتار شهروند سازمانی" می باشد.
    کلیدواژگان: عصیان، کنش های اعتراضی، داده بنیاد
  • یوسف محنت فر، فریبا عثمانی* صفحات 113-133
    در این مقاله، ارتباط بین حقوق مالکیت فکری و رشد اقتصادی و توزیع درآمد در ایران با استفاده از داده های سری زمانی طی دوره 1396-1360 و با روش حداقل مربعات معمولی بررسی شده است. در این مقاله رابطه بین رشد اقتصادی و درجه باز بودن اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هزینه های دولت و شاخص حقوق مالکیت فکری بررسی شده است، و نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنادار بین رشد و فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتباط منفی بین رشد و حقوق مالکیت فکری می باشد. از سوی دیگر رابطه ی بین توزیع درآمد و نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و شاخص حقوق مالکیت فکری نیز مورد بررسی قرار گرفته شده است که نتایج حاکی از ارتباط مثبت و از نظر آماری معنادار بین حقوق مالکیت فکری و توزیع درآمد و ارتباط معنی دار و منفی بین نرخ تورم، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی با توزیع درآمد می باشد. بدین منظور دولت باید با حمایت از حقوق مالکیت فکری و ایجاد زمینه های برقراری قوانین و نظارت بر آن، راه رسیدن به توزیع برابر درآمد را هموار و به ایجاد انگیزه برای نوآوران بپردازد.
    کلیدواژگان: حقوق مالکیت فکری، رشد اقتصادی، توزیع درآمد، حداقل مربعات معمولی
  • میترا بیات، حسن خیری*، محمدحسین پوریانی صفحات 135-154

    از جمله عوامل تاثیرگذار بر توسعه سیاسی، عامل کلیدی سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی تشکل های مردم نهاد استان مرکزی بر توسعه سیاسی می باشد. شاخص های مورد نظر سرمایه اجتماعی، اعتماد و انسجام اجتماعی هستند. برای دستیابی به این هدف از نظریات پاتنام، کلمن و فوکویاما استفاده شده و از روش پیمایشی (پرسشنامه) و اسنادی بهره می گیرد و با استفاده از آموس و مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی انجام می شود و با استفاده از SPSS شاخص های توصیفی به دست می آید. ضریب آلفای کرونباخ برای21 گویه، 925/0 و دارای پایایی قابل قبولی می باشد. جامعه آماری، اعضای تشکل های مردم نهاد استان مرکزی (1304نفر) می باشد و از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده استفاده شده است. حجم نمونه 384 نفر می باشد. یافته پژوهش این است که سرمایه اجتماعی تشکل های مردم نهاد بر توسعه سیاسی تاثیر مثبت و معناداری دارد و برای تحقق جبهه فرهنگی- اجتماعی انقلاب و هم افزایی استعدادها و ظرفیتها برای سامان دادن به اهداف سیاسی نظام و مبارزه با دشمنان و شفاف سازی چالش های پیش رو و توسعه جامعه مدنی، نقش مهمی ایفا می کنند.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، توسعه سیاسی، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی، تشکل های مردم نهاد
  • علی معین فر، رضاعلی محسنی*، مجید کفاشی صفحات 155-180
    زمینه و هدف

    هدف پژوهش حاضر ، بررسی جامعه شناختی موانع تحقق حقوق شهروندی با تاکید بر تبارگرایی در استان آذربایجان غربی می باشد. در پژوهش حاضر عمدتا از تیوری های مارشال، فالکس ، پارسونز، گیدنز استفاده شده است.

    روش بررسی

    روش تحقیق حاضر، پیمایش تبیینی و روش نمونه گیری خوشه ای است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان استان آذربایجان غربی که 384 نفر از آنها با استفاده فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ (ضعف در اجرای حقوق شهروندی 826/0، تبارگرایی 73/0، حاکمیت تفکر نظام ارباب - رعیتی 72/0، رشد نیافتگی جامعه مدنی 85/0) و برای روایی از روایی سازه و تکنیک تحلیل عاملی استفاده شد.

    یافته ها

    تحلیل داده های این پیمایش نشان داد بین تبارگرایی و ابعاد آن (طایفه گرایی و قوم گرایی)، حاکمیت تفکر نظام ارباب - رعیتی و رشد نیافتگی جامعه مدنی با ضعف در اجرای حقوق شهروندی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. ضعف در اجرای حقوق شهروندی بر اساس پایگاه اجتماعی اقتصادی شهروندان متفاوت است. ضعف در اجرای حقوق شهروندی در بین پاسخگویان شهرستان های دوقومیتی در مقایسه با ساکنان شهرهای با بافت جمعتی همگن بالاتر است.

    کلیدواژگان: طایفه گرایی، قوم گرایی، تبارگرایی، رشدنیافتگی جامعه مدنی، حقوق شهروندی
  • معصومه نظری آزاد، اکبر طالب پور*، مجید کاشانی صفحات 181-205

    تلقی از نابرابری جنسیتی در بین ورزشکاران زن یکی از زمینه های کشف علاقه مندی زنان در حوزه ورزش قلمداد می شود تحقیق حاضر با استفاده از تیوری های؛ جامعه پذیری جنسیت ، نظریه نابرابری جنسیتی بلوم برگ، نظریه نابرابری جنسیتی چافتز، نظریه های کلیشه های جنسیتی و نظریه موانع فیزیولوژیکی به مدل تحلیلی به منظور تبیین تلقی از نابرابری جنسیتی در ورزش ایران رسیده است. بر اساس مدل نظری تحقیق متغیرهای مستقل؛ پایگاه اجتماعی- اقتصادی ، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی ،الگوپذیری از والدین، نوع فعالیت ورزشی زنان ، تحصیلات زنان ،استفاده از رسانه ها بعنوان متغیرهای موثر بر متغیر وابسته تلقی از نابرابری در ورزش انتخاب شدند. روش تحقیق پژوهش حاضر استفاده از شیوه پیمایشی در میان زنان ورزشکار در سطح ملی و بین المللی بعنوان جامعه آماری بوده است، تعداد 200نفر از این افراد بعنوان نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری احتمالی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق پرسشنامه بوده که پایایی آن با استفاده آلفای کرونباخ تایید گردید. یافته های تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نتایج تحلیل رگسیون چندگانه نشان دادند؛ متغیرهای ؛ پایگاه اجتماعی- اقتصادی ، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی ، الگوپذیری از والدین ، تحصیلات زنان و استفاده از رسانه ها به ترتیب بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته تحقیق داشته و در مجموع بیش از 48 درصد از تغییرات متغیر تابع را تبیین نموده اند.

    کلیدواژگان: تلقی از نابرابری جنسیتی، زنان ورزشکار، ورزش، تحلیل رگرسیون چندگانه، تحلیل مسیر
|
  • Heidar Mohammadzade, Bager Sarukhani *, Abdolreza Adhami Pages 7-29
    AbstractThe main purpose of this study was to design a model to explore the relationship between social capital and economic development in Iran's free trade zones. Economic development Economic is accompanied by fundamental changes in the economy and an increase in production capacity, including physical, human and social capacities. Capital is one of the important determinants of economic programs and social capital in the form of skills, education and training and internship are factors of production and productivity. The research method is integrated. Data collection tools were in-depth interviews and questionnaires, and using the underlying theory, the factors and components determining the model of the relationship between social capital and economic development of free zones were identified by the elites of this region. The statistical population was qualified and familiar with the affairs of free zones in the free zone . According to the designed model, the economic development of free zones requires the equipment that forms the basis of it. The proposed model includes the five categories of expanding knowledge-based production, creating and developing an advanced economy, domestic economic growth, making good use of all domestic and international capacities, and expanding the business culture and domestic production boom for exports.Keywords: Model Design, Social Capital, Economic Development, Free Trade Zones of Iran
    Keywords: Model Design, Social capital, Economic Development, Free Trade Zones of Iran
  • MohammadSadegh Gheisari, Sirajuddin Mohebbi *, Karamullah Daneshfard Pages 31-50

    This process has not been very successful and has created problems in the application of modern government management. The purpose of this study was to identify the structural and institutional shortcomings of the public sector in applying the key features of the private sector and to provide an appropriate model to create a favorable environment for the implementation of modern government management in Iran. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-exploratory. The required data were collected through field method, semi-structured interview and questionnaire. Statistical population: 385 students and experts in the field of management and managers of the public sector of Fars province by random sampling, and 15 experts of the faculty of different fields of management of public and free universities in Fars province who by They were purposefully selected. the results showed that all path coefficients were significant at 95% confidence level. Therefore, the relationship between all themes of the model is approved, but this relationship has different priorities. The results indicate that content failures with path coefficient (0.738) in the first priority and structural failures with path coefficient (0.456) in the second priority in terms of their impact on the use of key features of the private sector, with Considering the implementation of the five central principles of the establishment of modern government management in Iran.

    Keywords: Structural failures, institutional failures, Public sector, Private Sector
  • Malek Sheikhi, Akbar Etebarian *, Reza Ebrahimzadeh Pages 95-111
    The purpose of this study is to explain the strategies and consequences of non-radical protest action in the organization.This research is a qualitative research using grounded theory and a systematic paradigm model of Strauss and Corbin. In this regard, in-depth interviews were conducted using theoretical sampling with snowball technique with sociologists and elites, managers who have been exposed to rebels, and rebels themselves. The number of samples continued until the responses reached saturation stage (with 12 interviews). Data analysis was performed in three stages: open coding, central coding and selective coding, and then based on the grounded theory, the strategies and consequences of non-radical protest actions were explained. Strategies in five dimensions include "symbolic protest, the role of norms, covert protest, breaking the legitimacy of the organization and organizational silence," and the four outcomes include "reduced productivity, anti-production behavior, covert violence, and organizational citizen misconduct."
    Keywords: Non-radical protest action, Organization, Grounded Theory
  • YUSEF MEHNATFAR, FARIBA OSMANI * Pages 113-133
    In this paper, the relationship between intellectual property rights and economic growth and income distribution in Iran has been investigated using time series data during the period 1360-1396 using the ordinary least squares method. This paper examines the relationship between economic growth and the degree of economic openness, information and communication technology, government spending and the intellectual property rights index, and the results indicate a positive and significant relationship between growth and information and communication technology and a negative relationship between growth and Intellectual property rights. On the other hand, the relationship between income distribution and inflation rate, unemployment rate, economic growth and intellectual property rights index has also been examined. The results indicate a positive and statistically significant relationship between intellectual property rights and income distribution and significant relationship. Negative is the relationship between inflation, unemployment and economic growth with income distribution. To this end, the government should pave the way for equal income distribution and motivate innovators by protecting intellectual property rights and creating the conditions for enacting and overseeing laws.
    Keywords: Intellectual Property, Growth Economic, Income distribution, OLS
  • Mitra Bayat, Hassan Kheiry *, MohammadHossein Pouryani Pages 135-154

    One of the influential factors in political development is the key factor of social capital. The current study seeks to investigate the effect of social capital of Non- Governmental Organizations of Markazi province on the political development. The desired indicators of social capital are trust and cohesion. Putnam, Coleman and Fukuyama’s theories have been used and has applied a survey method (questionnaire) and documental method and by using Amos and structural equation modeling, confirmatory factor analysis is performed and descriptive statistics were obtained using SPSS. Cronbach's alpha coefficient for 21 items is ./925 and has an acceptable amount of reliability. The statistical population includes the members of NGOs of Markazi province that is 1304 people and a stratified random sampling has been used. The sample size is 384. The finding of the research reveals that social capital of non-governmental organizations has a positive and significant effect on the political development. They play an important role for the manifestation of the socio- cultural aspect of the Revolution and for the synergy of all talents and capacities for organize the political goals of Iran and to fight enemies and to face challenges ahead.

    Keywords: Social capital, political development, political participation, Political Culture, Institutions of the people
  • Ali Moeinfar, Rezaali Mohseni *, Majid Kaffashi Pages 155-180
    Background and Aim

    The aim of the present study is to investigate the sociological barriers to the realization of citizenship rights with emphasis on tribalism in the province of West Azerbaijan. The present study mainly uses the theories of Marshall, Faulks, Parsons, Giddens, and Castells.

    Methods

    This descriptive study was a descriptive survey that was carried out by cluster sampling and a researcher-made questionnaire on 384 citizens of West Azarbaijan province . To test the hypotheses, Pearson correlation coefficientanalysis of variance were used. Reliability of the questionnaire based on Cronbach's alpha (0.826 citizenship enforcement weakness, 0.87 0.73 kinship, 0.72 manorialism, 0.85 undeveloped civil society), and construct validity and factor analysis technique were used for validity.

    Results

    Analysis of the data of this survey showed that there is a direct and significant relationship between kinship and its dimensions (tribalism and ethnicity), the dominance of master-slave system thinking and the immaturity of civil society with citizenship enforcement weakness. The difference in scores of weakness in the implementation of citizenship rights based on the socio-economic status of respondents is significant. Weaknesses in the implementation of citizenship rights are higher among respondents in dual-city counties than in urban residents with homogeneous population.

    Keywords: tribalism, ethnicity, kinship, undeveloped civil society, Citizenship Rights