فهرست مطالب

نشریه مطالعات جامعه شناسی
سال نهم شماره 2 (پیاپی 31، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ناصر فقهی فرهمند * صفحات 7-21

    از آن جا که از مهم ترین عوامل بقاء سازمان، پاسخگویی مناسب به توقعات ذی نفعان سازمانی می - باشد، امروزه ذی نفعان سازمانی با حق انتخاب، کالا یا خدمات با کیفیت پایین را نمی پذیرند و سازمان ها که با آحاد ذی نفعان سازمانی در ارتباط هستند، باید بتوانند به توقعات عقلایی جوابگو باشند. چون بحثی که اینک در محافل مدیریت جامعه شناسی مطرح است، بقاء و پایداری سازمان در جامعه است. در این راستا، هدف این بررسی یافتن راهکارهایی مناسب و کاربردی جهت افزایش رضایت ذی نفعان سازمانی از سازمان ها است تا این راهکارها بتواند مدیران را در جهت تصمیم گیری مناسب یاری رساند. لذا با این فرضیه که مهندسی سازمانی موجب جلب رضایت ذی نفعان سازمانی می گردد و با این سیوال که آیا مطلوبیت مهندسی سازمانی بر رضایت ذی نفعان سازمانی تاثیر دارد با آزمایش نظام یافته فرضیه، جهت بررسی راهکارهای مربوطه با روش توصیفی میدانی و ارایه پرسشنامه هایی به جامعه آماری این تحقیق شامل دو گروه ذی نفعان سازمانی و کارکنان 10 سازمان مختلف، اطلاعات لازم کسب و نتایج حاصله تایید فرضیه را نشان داد. در واقع  فرض H1 با اطمینان 95% تایید و نتیجه گرفته شدکه کلیه این عوامل موجب جلب رضایت ذی نفعان سازمانی می گردند.

    کلیدواژگان: رضایت ذی نفعان سازمانی، مدیریت مهندسی سازمانی و رویکرد مهندسی اجتماعی
  • عزیز هدایتی، یوسف زینی وند*، صمد رسول زاده اقدم صفحات 23-45

    هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل محور با تربیت دینی دانش آموزان است. پرسش اصلی این است که استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل محور چه تاثیری بر تربیت دینی دانش آموزان کاربر آن دارد؟ پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، با تکیه بر نظریه های کاشت، استفاده و رضایت مندی و نظریه ساخت یابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی مقطع متوسطه شهر تبریز تشکیل می دهند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده (استفاده هدف مند)، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب شبکه های اجتماعی مجازی با تربیت دینی همبستگی معکوسی وجود دارد؛ یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعال بودن دانش آموزان در استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی افزایش پیدا می کند و آن ها محتوای این شبکه ها را بیشتر واقعی تلقی می کنند و نوع استفاده شان هدف مندتر می شود از میزان تربیت دینی شان کاسته می شود.

    کلیدواژگان: تربیت، تربیت دینی، شبکه های اجتماعی موبایل محور
  • شبنم مسعودی اصل، فیروز راد * صفحات 47-68

    خانواده یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی است که اساس و پایه حیات اجتماعی محسوب می شود و در تعادل عاطفی، روانی و اجتماعی افراد موثر است. به دنبال تحولات و تغییرات رو به رشدی که در ساختار جوامع بشری به وجود آمده است، نهاد خانواده نیز از این تحولات بی نصیب نمانده و بعضادر بسیاری موارد، تغییرات شگرفی را در ساختار خود پذیرفته است، لذا ناسازگاری زناشویی در زمان حاضر تبدیل به یک مسئله اجتماعی شده است که به نهاد خانواده آسیب می رساند و به صورت اندک اندک جامعه را به وضعیت بحرانی و تامرز متلاشی شدن ارزش ها می کشاند. به همین دلیل برنامه ریزان اجتماعی لازم است این مشکل را به طور عملی مورد بررسی قرار دهند و علل و عوامل آن را شناسایی و برای رفع آن اقدام نمایند. با روش تحقیق پیمایش، اطلاعات مورد نیاز از 1400 نفر جامعه آماری 200 زن ناسازگار 50-15 ساله شهر تبریز به عنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است و از نمونه گیری مبتنی بر زمان استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد که داده های آن را بااستفاده از برآوردهای نرم افزار spss نسخه20 و بر اساس روش های آماری مطابق با فرضیات تحقیق ، شامل همبستگی پیرسون، آزمون T و آزمون F و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. با توجه به یافته های حاصل از رگرسیون چند متغیره، ناکامی جنسی با (32/0) بیشترین سهم را در میزان ناسازگاری زناشویی دارد و در مجموع (41/0) میزان ناسازگاری زناشویی توسط متغیرهای ناکامی جنسی، پایبندی های مذهبی و پایگاه اجتماعی (پایین) تبیین می شود. براساس ضریب بتاهای به دست آمده رابطه ناکامی جنسی و پایگاه (پایین) با میزان ناسازگاری زناشویی مستقیم و ازطرف دیگر پای بندی های مذهبی رابطه معکوس با میزان ناسازگاری دارد.

    کلیدواژگان: ناسازگاری زناشویی، پای بندی های مذهبی، پایگاه اجتماعی، ناکامی جنسی و دخالت دیگران در زندگی
  • ثریا حسنی آذر، محمود علمی * صفحات 69-85

    هدف از تحقیق حاضر تعیین عوامل اجتماعی، اقتصادی مرتبط با رضایت شغلی دبیران متوسطه شهر اهر بود که به روش پیمایش مقطعی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه دبیران دوره متوسطه شهر اهر به تعداد 327 بر اساس جدول مورگان 180 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین شدند. روش نمونه گیری ، تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه بود. ابزار مورد استفاده در این مطالعه از پرسشنامه (JDI) استاندارد استفاده شده و در سنجش متغیرهای رضایت شغلی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادیودین داری، جهت آزمون فرضیه ها به تناسب سطح سنجش متغیرها از آزمون های t، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که، رضایت شغلی دبیران در حد متوسط به بالا می باشد. هم چنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها رابطه معنادار بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و دین داری با متغیر رضایت شغلی مشاهده شده است.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و دین داری
  • زهرا محمدی گوجانی، صمد صباغ صفحات 87-104
    هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که با استفاده از روش پیمایش انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان به تعداد 31447 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق برای کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی، پرسشنامه های استاندارد و برای متغیر احساس امنیت اجتماعی پرسشنامه محقق ساخته بوده اند که اعتبار و پایایی آن ها مورد آزمون و تایید قرار گرفت. طبق نتایج به دست آمده در تحقیق بین متغیرهای احساس امنیت اجتماعی (سطح معناداری= 003/0)، مشارکت اجتماعی (معناداری=000/0) و کیفیت زندگی رابطه معناداری به دست آمد.  هم چنین بین کیفیت زندگی با جنس (سطح معناداری = 033/0) و دانشکده (سطح معناداری = 003/0) تفاوت معناداری به دست آمد. اما بین کیفیت زندگی و مقطع تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، مشارکت اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی
  • ناهید مصطفایی، مهران صمدی صفحات 105-122
    پژوهش حاضر به منظور تعیین و مطالعه رابطه مهارت های ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه صنعتی سهند اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان دانشگاه صنعتی سهندکه شامل 235 نفرکارمند می باشد تشکیل می دهد . از این میان تعداد 147 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند . روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نوع ، توصیفی و همبستگی بوده و برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن ، پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون جی. ای و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت ، کندال و هیولین استفاده گردید . جهت برآورد میزان ضریب پایایی پرسشنامه ها از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار به دست آمده برابر 965/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده است . یافته ها نشان داد که بین مهارت های ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی بارضایت شغلی رابطه ای معنا دار وجود دارد، هرچهار مولفه مهارت - های ارتباطی با رضایت شغلی رابطه معنادار دارد. از این مولفه ها مهارت شنیداری کمترین همبستگی را با رضایت شغلی دارد . هم چنین هر چهار مولفه عدالت سازمانی با رضایت شغلی رابطه معنادار دارد و از این مولفه ها عدالت توزیعی کمترین همبستگی را با رضایت شغلی دارد .
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، عدالت سازمانی، رضایت شغلی، عدالت توزیعی، عدالت مراوده ای، عدالت رویه ای و عدالت اطلاعاتی
  • صدیقه مرادزاده، احسان شاکری خوئی صفحات 123-136

    مقاله حاضر به مطالعه نقش فرایند دولت ملت سازی بر شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی در خاورمیانه، به صورت مطالعه موردی عراق و سوریه پرداخته است. تبیین نقش فرایند دولت ملت سازی  بر شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی در خاورمیانه به خصوص جوامع عراق و سوریه، تبیین مولفه های مربوط به فرایند دولت ملت سازی در جوامع خاورمیانه، تبیین صورت بندی و ساختار اجتماعی جوامع عراق و سوریه، تبیین خاستگاه اجتماعی پیدایش داعش، ازاهداف این تحقیق می باشد. دولت- ملت سازی ناقص درخاورمیانه (عراق و سوریه) باعث شکل گیری و تکوین بنیادگرایی دینی شده است؛ ساختارمتنوع و متکثر قومی، مذهبی و موزاییکی بودن جوامع عراق و سوریه و انجام دولت- ملت سازی ناقص و مصنوعی بر مبنای قرارداد سایکس- پیکو در کشورهای خاورمیانه و از طرفی فرایند دولت ملت سازی باعث انباشت مطالبات و عدم تحقق آن در جوامع عراق و سوریه، به عنوان فرضیه های تحقیق درنظر گرفته شده است. مطالعه موردی دراین تحقیق در ارتباط با بنیادگرایی دینی درعراق و سوریه صورت گرفته است. بازه زمانی تحقیق مربوط به پس از اشغال عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین در سال 2003 تا به حال و تحولات سیاسی و اجتماعی سوریه، پس ازمرگ حافظ اسد در سال 2000 و روی کارآمدن بشار اسد در نظر گرفته شده است.

    کلیدواژگان: ناسیونالیسم، دولت- ملت سازی، قرارداد سایکس- پیکو، بنیادگرایی دینی، خاورمیانه، عراق، سوریه
  • معصومه فریدی ثانی، مجید ظروفی * صفحات 137-154

    در پژوهش حاضر سعی شد نقش رسانه ها بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی مدیران راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که از میان 298 نفر از جامعه ی آماری 177 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی سرمایه ی اجتماعی دلاویز بود که هنجاریابی عوامل آن در ایران نیز صورت گرفته و پایایی و اعتبار آن نیز به تایید رسانده است. منظور ازمصرف رسانه ای، تلویزیون و اینترنت و تلفن همراه بود. نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد سرمایه اجتماعی و مصرف رسانه ای همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه اصلی پژوهش حاضر وجود همبستگی مثبت و معنادار بین میزان استفاده از رسانه ها با سرمایه اجتماعی بود. یعنی با بالا رفتن میزان استفاده از رسانه ها، سرمایه اجتماعی نیز افزایش می یابد. این امر ما را به نقش مهم رسانه ها بر نگرش افراد آشنا می کند و لزوم پرداختن به این مسئله را دو چندان می کند.

    کلیدواژگان: مصرف رسانه ای، سرمایه اجتماعی، مدیران مقاطع راهنمایی و دبیرستان اعتماد اجتماعی
|
  • Nasser Fegh-Hi Farahmand * Pages 7-21

    One of the most important factors in the survival of an organization is to properly meet the expectations of organizational stakeholders. Nowadays, organizational stakeholders with the right to choice do not accept low quality goods or services and organizations which are associated with organizational stakeholders should be held accountable to rational expectations. This study seeks to find suitable solutions to increase the satisfaction of organizational stakeholders from organizations that these solutions help managersto make appropriate decisions. So considering this hypothesis that the organizational engineering can be resulted in organizational stakeholder's satisfaction, this paper studies the effect of important factors such as organizational stakeholder's satisfaction in 10 different organizations and with 95 percent, confidence found that correlation of them is positive. It means that, all these factors can cause to the organizational stakeholder's satisfaction.

    Keywords: organizational stakeholder's satisfaction, organizational engineering management, social engineering approach
  • Aziz Hedayati, Yosef Zeynivand *, Samad Rasoulzadeh Aghdam Pages 23-45

    The aim of this study is the pathology of relationships between uses of mobile based social networks with religious education of students. The main question is that, how using of mobile based social networks affect student’s religious nurturance. The survey conducted using a researcher-made questionnaire based on cultivation, use and satisfaction theory and the Glidden's theory of structuration. The respondents of this research are Tabriz high school students who use virtual social network. Research findings indicate that, there is an inverse correlation between membership, active using and the real treat of virtual social networks contents with religious nurturance of students, that mean that the more membership, the more students actively and objective using of mobile based social networks and their real treat of virtual social network contents, the less religious nurturance of them.

    Keywords: nurturance, religious nurturance, mobile based social networks
  • Shabnam Masoudi Asl, Firouz Rad * Pages 47-68

    The family is one of the most important social institutions and sources of healthy community, and healthy family. Regarding to the growing of development and change in the behavior of human societies, the family is not deprived of these developments and in many cases; dramatic changes in its structure are accepted.  Marital discord and at its peak divorce is a social phenomenon that they are Family damage. This study seeks to examine the relationship between social factors and sexual failure. Conducting the survey methodthe information of 200 women at 15-50-year-old that have conflict has been obtained by the time-based sampling method. According to the results of multivariate regression, sexual failure with 32% has the more share in the marital conflict. In total, 41 per cent of the maladjustment of commitmentsis explained by the conflict committed, religious commitmentsand social base (bottom). Based on Beta coefficient, the relationship between sexual failure and social base (bottom) with marital discord is direct and with religious commitments is inverse.

    Keywords: marital discord, religious commitment, social base, sexual frustration, interference in others life
  • Soraya Hasni Azar, Mahmood Elmi * Pages 69-85

    The aim of this study was to determine the social and economic factors related with job satisfaction of teachers that is a cross-sectional survey.The population of the study are all the teachers in Ahar (327) among whom 180 subjects were selected based on Morgan table. The Sampling was done using stratified random sampling method. The Instrument used in this study was a standard questionnaire (JDI) and to measure the variables of job satisfaction, social capital, financial capital, religiosity and also, to test the hypothesis t test, Pearson correlation coefficient and Spearmen test were used. The findings show that, job satisfaction of teachers is in moderate to high. Also, the results of testing hypotheses show that, there is a meaningful relationship between social capital, economic capital and religiosity with the job satisfaction.

    Keywords: Job satisfaction, Social capital, economic capital, religiosity
  • Zahra Mahammadi Gojani, Samad Sabagh Pages 87-104
    The purpose of this study is social factors associated with quality of life of students of Islamic Azad University of Tabriz. The survey method was conducted. The study consisted of all students (31447) among whom the sample size of 323 students were selected using Cochran formula. Standard questionnaires were used for quality of life and social participation, and a researcher-made questionnaire was used for social security that their validity and reliability were confirmed. According to the results obtained in research there is a meaningful relationship between the sense of social security, social participation and quality of life. Also, there is a significant difference between quality of life by gender and faculty. But there was no significant difference between the quality of life and level of education.
    Keywords: quality of life, social participation, understanding social security
  • Nahid Mostafayi, Mehran Samadi Pages 105-122
    This paper studies the relationship between managers’ communicational skills and perceiving the organizational justice with job satisfaction among the employees of Sahand Technical University. The population of the study is all employees (235) working in Sahand Technical University in Tabriz among whom 147 people were selected as the sample using Cochran formula and stratified random sampling method. The purpose and the type of this study are applied and descriptive and correlational respectively. In order to gather the data three questionnaires were used; organizational justice questionnaire of Neihoff and Moorman, communicational skills questionnaire of Barton and job satisfaction questionnaire of Smith, Kendall and Hulin. To test the reliability of the questionnaires, Alpha Cronbach was used that equals to 0.965, also to analyze the data Pearson Correlation Coefficient and Spearman were used. The results show that, there is a meaningful relationship between managers’ communicational skills and perceiving the organizational justice with job satisfaction, and all four elements of communicational skills has the meaningful relationship with job satisfaction. However, from these elements listening skill has the lowest correlation with job satisfaction. Also, all four elements of organizational justice have meaningful relationship with job satisfaction and from those elements distributional justice has the lowest relationship with job satisfaction.
    Keywords: communicational skills, Organizational Justice, Job satisfaction, distributional justice, Interactional Justice, Procedural Justice, informational justice
  • Sedigheh Moradzadeh, Ehsan Shakeri Khoyee Pages 123-136

    The aim of the present study is the process of the government and nation building and its role on the formation of religious fundamentalism in Middle East, as the case study of Iraq and Syria. Explanation of the components of nation building in Middle East communities, explanation of the formation and social structure of Iraqi and Syrian communities and explanation of the social origin of the emergence of ISIS are also among the aims of this study. The research hypotheses are: Incomplete government and nation building in the Middle East (Iraq and Syria) that caused the formation of religious fundamentalism, diverse structure and plural ethnic, religious and mosaic communities of Iraq and Syria, incomplete and artificial government- nation building on the basis of the Sykes-Picot agreement in Middle East countries and the process of government- nation building that caused the accumulation of debts and lack of its realization in Iraq and Syria. Case study in this research is in connection with the religious fundamentalism in Iraq and Syria. The timeframe of the research is related to the period after the occupation of Iraq and toppling Saddam Hussein’s regime in years 2003 up to now, and also social-political developments in Syria after the death of Hafez al-Assad in years 2000 and coming to power of Bashar al-Assad.

    Keywords: Nationalism, the government- nation-building, Sykes-Picotagreement, religious fundamentalism, Middle East, Iraq, Syria
  • Masomeh Faridi Sani, Majid Zorofi * Pages 137-154

    This paper studies the effect of media on social capital. This is a descriptive and correlational study that the population of it is all secondary and high school administrators in Tehran region 2 (298).  177 people were selected as the sample of the study by random sampling method. Delaviz social capital questionnaire was used as a tool which the normalization of its elements were conducted in Iran and also its reliability and validity has been approved. The media consumption in this study includes the use of Internet, TV and Mobile phone. The results show that, there is a meaningful relationship between social capital and media consumption. It means that, the more media consumption the more social capital will be. In this way the role of media is more obvious.

    Keywords: media consumption, Social capital, secondary, high school administrators, Social trust