فهرست مطالب

نشریه مطالعات جامعه شناسی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صمد صباغ، مریم سیدزاده طلاتپه صفحات 7-25

    تغذیه مناسب و به عبارتی حق برخورداری و دسترسی به غذای سالم و مناسب، از اساسی ترین حقوق انسان هاست. بدون برخورداری از تغذیه مناسب، هیچ کس از موهبت سلامت برخوردار نخواهد بود. انسانی که سالم نیست، توانایی و کارآیی لازم را برای فعالیت های روزمره ندارد. در دیدگاه گسترده تر، توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی در جامعه ای که افراد آن سالم نیستند، اتفاق نخواهد افتاد. در این میان، توجه به تغذیه بانوان و دختران، به دلیل نیاز های جسمانی خاص آن ها در دوران مختلف زندگی اهمیت ویژه ای دارد. دختران امروز، مادران آینده هستند و در صورت توجه به نیازهای تغذیه ای آنان در زمان حال، مادران سالم تر و در نتیجه، نسل سالم تر و کارآمدتری در آینده خواهیم داشت. براین اساس هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل  جامعه شناختی موثر بر گرایش های تغذیه ای دختران می باشد. در این پژوهش از  نظریه های ماری استوری، شاو، مک کوب، رایزمن، هربرت مید، چارلز هورتون کولی و... استفاده شده است.

    روش

    روش تحقیق حاضر، پیمایش از نوع توصیفی- همبستگی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است. نمونه آماری بدست آمده توسط فرمول کوکران و به روش تصادفی چند مرحله ای (نسبتی مطبق)، 276 نفر می باشد. داده ها توسط spss  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای آزمون روابط بین متغیرها، از آزمون های r پیرسون، رگرسیون خطی و چند متغیره استفاده شده است.

    یافته های تحقیق

     بر اساس نتایج تحقیق رسانه بیشترین تاثیر را بر گرایش های تغذیه ای دارد و عامل دوم نقش خانواده بوده است که این متغیرها به میزان 20 درصد گرایش های تغذیه ای را تبیین می کنند.

    کلیدواژگان: گرایش های تغذیه ای، نقش خانواده، نقش همالان، پایگاه اقتصادی اجتماعی، نقش رسانه
  • محمود علمی، عزیزمحمد برزی صفحات 27-50

    سبک های مدیریت و نحوه ی عملکرد مدیر در فعالیت های کارکنان تاثیر به سزایی دارد، و با توجه به سبک های مدیریت و نحوه ی رفتار مدیر، میزان تعهد سازمانی در میان کارکنان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر این اساس تامین تعهد سازمانی زیاد معلمان یکی از مهم ترین عوامل نگهداری آنان در مکان های شغلی شان است، میزان تعهد سازمانی به بسیاری از پدیده ها بستگی دارد و یک حالت درونی است که فرد نسبت به کاری که پذیرفته است، دارد. هدف اصلی پژوهش تعیین رابطه ی بین سبک مدیریت مدیران و تعهد سازمانی دبیران آموزش و پرورش شهرستان بوکان می باشد که براساس سبک مدیریت رابطه مدار و ضابطه مدار و هم چنین تعهد سازمانی الن و می یر انجام گرفته است. روش این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی همبستگی انجام گرفته و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ی مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 90-89 بود، حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران 36 نفر مدیر و 180 دبیر محاسبه و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی برای انتخاب نمونه استفاده گردید. برای گردآوری داده ها از دو نوع پرسشنامه ی سبک مدیریت لوتانز و تعهد سازمانی آلن و می یر استفاده شد. پایایی پرسشنامه سبک مدیریت لوتانز 751/0 درصد و تعهد سازمانی آلن و می یر 810/0 درصد از طریق تکنیک آلفای کرانباخ بدست آمد، داده ها به وسیله نرم افزار 18 SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها بین سبک مدیریت مدیران و تعهد سازمانی دبیران شهر بوکان رابطه ی معنی داری وجود دارد. بین سبک مدیریت رابطه مدار و تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد عقلانی دبیران شهر بوکان رابطه ی معنی داری وجود دارد. بین سبک مدیریت وظیفه مدار و تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد عقلانی دبیران شهر بوکان رابطه معنی داری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: سبک مدیریت رابطه مدار و وظیفه مدار، تعهد سازمانی، عاطفی، هنجاری و عقلانی
  • رضاعلی محسنی صفحات 51-72

    ورزش به عنوان یک عنصری قوی و فعال، نقش موثری در جامعه رو به توسعه امروز ایفا می نماید و استمرار و تداوم آن در ارتقاء سطح فرهنگی مادی و معنوی جامعه موثر واقع می شود و سلامت جسمی و روحی افراد جامعه را تضمین می نماید. ورزش به مثابه یک پدیده اجتماعی جایگاه مهمی در بدنه جامعه و خانواده دارد. یکی از دلایل مهم برای مطالعه ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی فراگیر، این است که با بسیاری از مظاهر زندگی اجتماعی افراد جامعه ارتباط بسیار نزدیک دارد. ورزش در اشکال مختلف، بازتابی از جامعه در کلیت خویش است. در جامعه ای که فرهنگ خشونت و پرخاشگری امری رایج باشد، زمینه های آن را در بسیاری از پدیده های اجتماعی، از جمله ورزش، آشکار می شود. مطالعه و تحقیق پیرامون خشونت و پرخاشگری در ورزش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مقاله با الهام از رهیافت های نظری روانشناختی اجتماعی ضمن تحلیل نظام رفتاری پرخاشگری و خشونت های ورزشی، به کنترل خشونت و راهکارهای پیشگیری آن می پردازد.

    کلیدواژگان: ورزش، خشونت، پرخاشگری، روانشناسی اجتماعی، نظریه های خشونت، اوباشگری
  • کامران صداقت، نازلی پورلطف الهی صفحات 73-90

    با توجه به این که خانواده یک نهاد اصلی و مهم می باشد حفظ پایه های آن در سلامت روانی و رفتاری زوجین بسیار مهم می باشد. و فقدان مهارت های ارتباطی و توانایی های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مشکلات و مسایل آسیب پذیرنموده و آن ها را درمعر ض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرارمی دهد. از این ر و یکی از راه های پیشگیری از بروزمشکلات زناشویی آموزش مهارت های اجتماعی است. در این تحقیق هدف اصلی، تعیین رابطه بین مهارت های اجتماعی و سازگاری زناشویی زنان شاغل تبریز می باشد. اهداف اختصاصی آن تعیین رابطه بین مهارت های رفتاری و شناختی، میزان استقلال طلبی زنان، سن زنان و براساس آشنایی قبل از ازدواج (متغیر مستقل) با میزان رضایت زناشویی (متغیر وابسته) می باشد. چارچوب نظری آن را نظریه های فریمو، نای، گازدا، گاتمن،  مارکس، انگلس و روشه تشکیل می دهند.

    روش

      روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری آن  زنان 55-20 ساله شهر تبریز و حجم نمونه آن 381  نفر و شیوه نمونه گیری،  طبقه ای متناسب می باشد. ابزار تحقیق پرسش نامه است که برای سوال های مهارت های اجتماعی از پرسش نامه محقق ساخته و برای سنجش متغیرملاک (سازگاری زناشویی) از پرسش نامه اسپاینر استفاده شده است. برای ارایه نتایج از روش ها وآماره های توصیفی و نیز برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون،Ttest ، استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss انجام گردید.

    یافته های تحقیق

    رابطه معنی دار بین متغیرهای مهارت های اجتماعی (رفتاری- شناختی) استقلال طلبی زنان، سابقه آشنایی قبل از ازدواج، سن زنان و سازگاری زناشو یی وجود دارد. سازگاری زناشویی زنان شاغل، بیش از هر متغیر دیگری از متغیر مهارت های شناختی زوجین، متاثر می باشد. آخرین عامل تاثیرگذار استقلال طلبی زنان می باشد.

    کلیدواژگان: : سازگاری زناشویی، مهارت های رفتاری و شناختی، زنان شاغل، استقلال طلبی، عوامل-فردی
  • داود ابراهیم پور صفحات 91-110

    طرح اندیشه اتوپیا از طرفی بیشتر در دوره هایی صورت گرفته که نظام های اجتماعی از عدم انعطاف سیاسی بیشتری برخوردار بوده و اندیشمندان خود را در تاثیرگذاری بر نظام سیاسی اجتماعی زمان خود ناتوان دیده اند و از طرف دیگر وجود ساختی ناسالم و به تعبیر جامعه شناختی، غیرکارکردی، موجب می شده که هر کدام از اندیشمندان، فیلسوفان و حتی جامعه شناسان به ساختن تصویری ذهنی و آرمانی از جامعه ای که مردم و مخصوصا طبقات و اقشار پایین جامعه بتوانند نیازهای خود را در حد معقولی تامین کرده و دوستی و تعاون را جایگزین ستیزه و تضاد در روابط اقتصادی اجتماعی کنند، اقدام کرده اند. به همین دلیل می توان تلاش اندیشمندان در طرح مدینه فاضله را نوعی طرح ریزی و برنامه ریزی برای ایجاد اصلاحات و تغییرات دانست که مقصد آن در این اندیشه ها همان مدینه فاضله است. توصیف افلاطون از مدینه فاضله و حکومت با شرح منشا جامعه سیاسی یعنی چگونگی گردهم آمدن مردمان برای برپا کردن کشور آغاز می شود. به نظر او انگیزه این کار نه همسایگی و نه تشابه نژادی، بلکه نیاز اقتصادی افراد بشر به یکدیگر است و این نیاز هم از دو چیز بر می خیزد یکی توانایی محدود افراد برای برآوردن همه نیازهای خود و دیگری استعدادهای گوناگون افراد که آنان را به کارهای متفاوتی قادر می سازد. با آطن که افلاطون به طور جزمی معتقد به اقتصاد به عنوان تنها منشا جامعه سیاسی نیست، بلکه عوامل دیگری را هم دخیل می داند و لیکن نیاز اقتصادی را زیربنا می انگارد. مدینه فاضله در اندیشه فارابی بر اساس تعاون، یاریگری، تقسیم کار و توزیع مسیولیت های اجتماعی بین اعضای جامعه، به منظور رفع نیازهای فردی و جمعی تشکیل می شود. به نظر فارابی وظیفه اصلی حکومت کوشش و تلاش همه جانبه برای برقرار امنیت و آرامش و استقرار گسترده شبکه آموزش و پرورش به منظور کشف استعدادها و پرورش آن ها و بهره گیری صحیح از استعدادهای شکوفا شده برای واگذاری مسیوولیت های متناسب در ضمن تقسیم کار است.کارل مارکس معتقد است که کمونیسم به عنوان مدینه فاضله انسان ها، امکان به فعلیت در آوردن آرزوهای دیرینه بشر یعنی حذف امتیازات اقتصادی و نابرابری های اجتماعی را فراهم آورده و از این طریق انسان ها در عمل به آزادی و تساوی بیشتری برای کنش اجتماعی خود دست می یابند.

    کلیدواژگان: مدینه فاضله (اتوپیا)، اندیشه اجتماعی، افلاطون، ابونصر فارابی، کارل مارکس
  • محمدرضا ایروانی، جعفر ابراهیمی صفحات 111-124

    فرار از خانه از جمله رفتارهای ناسازگارانه نوجوانان است و با توجه به پیامدهای سوء آن یکی از آسیب های اجتماعی و خانوادگی جامعه محسوب می شود. آسیبی که می تواند بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان  روند رو به افزایش آمار فرار دختران از خانه نگرانی هایی را به دنبال داشته است. پدیده فرار دختران پدیده ای چند علتی است که ریشه های آن را می توان در فقر، طلاق، جدایی های عاطفی والدین، رفاه و آزادی بیش از حد، تعرض جنسی اطرافیان، اعتیاد، شکاف بین نسل ها و اختلاف فرزندان و والدین جستجو کرد. در این مقاله به بررسی رابطه میان مهارت های اجتماعی و اعتماد به نفس با کاهش فرار از خانه دختران 12 تا 18 ساله شهر اصفهان پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی میزان فرار از خانه دختران کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: فرار از خانه، اعتماد به نفس، مهارت های اجتماعی، دختران نوجوان
  • سیروس فخرایی، انور کریمیان صفحات 125-148

    هدف از انجام این تحقیق سنجش تجربی مفاهیم سرمایه فرهنگی وهویت اجتماعی، رابطه ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی بانحوه تعریف افراد ازخویشتن می باشد وهمبستگی سرمایه فرهنگی را با هویت های مختلف اجتماعی بررسی می کند.این مطالعه به صورت پیمایشی در بین 250 نفر از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان بوکان انجام شده است. بر اساس دیدگاه پیر بوردیو سرمایه فرهنگی دارای سه بعد است: بعد ذهنی، بعد عینی و بعد نهادی. وجه دیگر این تحقیق سنجش هویت اجتماعی دانش آموزان پیش دانشگاهی است که شامل هویت های قومی، ملی، دینی و جهانی می باشد. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که همبستگی معنادار ومثبت بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی، قومی و دینی وجود دارد. لیکن همبستگی معناداری بین سرمایه فرهنگی و هویت جهانی وجود ندارد. هم چنین نوع همبستگی ابعادعینی، ذهنی ونهادی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی متفاوت است بدین معنا که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی، ملی و دینی رابطه معنی داری وجود دارد، در حالی که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی وهویت جهانی رابطه معنی داری وجودندارد. هم چنین بعدذهنی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی و ملی رابطه معنی داری وجود دارد، در حالی که بین بعد ذهنی سرمایه فرهنگی و هویت های دینی و جهانی رابطه معنی داری وجود ندارد و نیز بین بعد نهادی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی، ملی، دینی و جهانی هیچ گونه رابطه معنی داری و جود ندارد.

    کلیدواژگان: : سرمایه فرهنگی، هویت اجتماعی، دانش آموزان پیش دانشگاهی، بازتولید فرهنگی
  • نعمت الله تقوی، مینا سلطانی صفحات 149-167

    مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با گرایش زنان دانشجو به اشتغال در خارج از خانه در میان دانشجویان کارشناسی ارشد زن غیرشاغل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 1389- 1388 انجام شده است. متغیرهای مستقل در این مقاله شامل انگیزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و کلیشه های جنسیتی است. متغیر وابسته گرایش زنان دانشجو به اشتغال در خارج از خانه می باشد. در این مقاله پس از تعاریف مفهومی گرایش و اشتغال به تیوری های توضیح دهنده گرایش پرداخته می شود. در مرحله بعدی نظریه جامعه پذیری فرهنگی، دیدگاه فمینیستی، تیوری های تقسیم کار جنسیتی اقتصادی، فرایند تجزیه جنسیتی کار درجهان غرب و نظرات تصورات قالبی رفتار پرداخته شده و فرضیه های مربوط بحث و نتیجه گیری شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد زن غیرشاغل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 1389-1388 است که تعداد کل آن ها 1887 نفر می باشد. از این تعداد، طبق فرمول کوکران و برحسب واریانس به دست آمده از پیش آزمون پرسشنامه، حجم نمونه آماری به تعداد 216 نفر محاسبه و انتخاب شد. نمونه گیری به شیوه خوشه ای و به تفکیک دانشکده انجام گرفت. در آزمون روابط متغیرها، از تحلیل آماری رگرسیون چندگانه به روش Enter و آزمون های r پیرسون استفاده شده و نتایج به دست آمده به شرح زیر می باشد: گرایش زنان دانشجو به اشتغال در خارج از خانه با انگیزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و کلیشه های جنسیتی آنان رابطه مستقیم و معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: گرایش، اشتغال، انگیزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی وکلیشه های جنسیتی
|
  • Samad Sabagh, Maryam Seyedzadeh Talatapeh Pages 7-25

    Good nutrition and access to safe and appropriate food are the most fundamental rights of human beings. Without the proper nutrition, no one will enjoy the blessings of health. Meanwhile, the Nutrition of Women and Girls are particularly important because they have special physical needs in different periods of life. On the other hand, girls today are the future mothers and considering their nutritional needs, the healthier mothers, the healthier and the more efficient generation we will have in the future. On this basis, the present thesis aim to determine the sociological factors affecting the eating attitudes of girls. In this study, theories of Mary Story, Jean Baudrillard, Neil Postmen, Shills, Daniel Lerner, Hayprt, Markvzeh, Rieszman, and Robert Merton & Lazarsefled, Cockerham, Herbert Mead and Charles Horton Cooley were used. The aim of this research is to determine the correlation of sociological factors (media, advertising, family, peers, socio-economic status of family) and eating attitudes among MA girl Students of medical faculty, urmia branch in 1388-89. The total number of female students was 977 and 276 students were selected by Kocran formula. Data were analyzed by SPSS and statistical tests of F, r-Pierson and multi _regression were used to acquire results. So results showed that of applied factors media had the highest effect on girls eating attitudes. Applied variables could explain 20%of eating attitudes.

    Keywords: Eating Attitudes Role of Media, Family, Peers, Family Socioeconomic Status
  • Mahmood Elmi, Aziz Mohammad Barzi Pages 27-50

    This study aimed to survey the relationship between management style of managers and organizational commitment of teachers in Boukan city. This research has been done with the descriptive correlation method and statistical population consists of all teachers and managers in high schools of Boukan in educational year of 89-90 that are 40 managers and 670 teachers. 36 managers and 18 teachers were calculated through Kukran formula and the stratified random sampling method was used for selecting of the sample. For collecting of data two types of management style questionnaires Leautanz 0/781 percent and organizational commitment of Alen Meyer 0/810 were achieved through Cronbach's alpha techniques. Data were analyzed through Spss 18 software and by using Prearson correlation test, independent T- test and one way analysis of variance. The results showed that there is significant relationship between management style of managers and teachers     organizational commitment in Boukan City.  There isn’t significant relationship between oriented relation management, emotional commitment, normative commitment and intellectual commitment of high school teachers in Boukan City.There isn't significant relationship between task circuit management, emotional commitment, normative commitment and intellectual commitment of teachers in Boukan City.

    Keywords: Task Oriented Style of Management, Circuit Relation Management, Organizational Commitment, Emotional Commitment, normative commitment, Intellectual Commitment
  • Reza Ali Mohseni Pages 51-72

    Exercise as a strong and active element plays a significant role in the development of community and the continuity of it can be effective in raising the cultural level of the community and also ensure the people's physical and mental health. One of the main reasons for studying sport as a social phenomena is its strong connection with the real social life of people. Exercise in various forms is a reflection of society in its totality. In the culture of violence and aggression it is apparent to find their grounds in many social phenomena including sports. Study on violence and aggression in sports is extremely important.This article is inspired by social psychological theory deals with the analysis of behavioral aggression and violence in sports and also presents violence control and prevention of it.

    Keywords: Exercise, Violence, aggression, social psychology, Violence Theories, Mob
  • Kamran Sedaghat, Nazli Pour Lotfolahi Pages 73-90

    Since family is a main and basic entity, maintaining of its basis has an important role in psycho-behavioral healthiness of couples. Lack of relational skills and sentimental, mental and social capabilities makes people vulnerable in facing problems and exposes them to different kinds of mental, social and behavioral disturbances. So training of social skills is one of the preventing ways of occurrence of marriage problems. The main aim in this research is to determine the relationship between social skills and marriage consistence of working women in Tabriz and professional aims include determination of relation between behavioral and cognitional skills with marriage consistency, the extent of women’s independency demand and marriage consistency, marriage consistency, women’s age and marriage consistency and comparison of marriage consistence of familiarity before marriage and its theoretical framework consists of theories of Freimo, Nay, Gazda, Gatman, Roushe, Marks, Angles. The method of research is metrical. Its statistical population is women who have age range of 20-50 in Tabriz and its sample volume is 381 and the way of sampling is a proper level that was done by simple random method. The tool of researching is a questionnaire that for questions of social skills, the researcher-built questionnaire was used and Spiner questionnaire was used for evaluation of criterion variable (marriage consistency). In order to present results, descriptive methods and statistics were used and correlation coefficient of Pierson, Variance analysis and T-test were used in order to examine hypothesis. Analysis of data was done with spss software. Results show that there is a meaningful relation between variables of social skills (behavioral – cognitional), women’s independency, levels of women’s history of familiarity before marriage, duration of marriage, women’s age and marriage consistency.

    Keywords: Marriage Consistency, Social Skills (behavioral – cognitional), working women, Independency Demanding, Personal Factors
  • Davood Ebrahimpoor Pages 91-110

    The idea of utopia was in times that social systems suffered from the lack of flexibility and social thinkers of time were unable to influence the social-political system of that time.Scholars attempt in posing utopia is a kind of planning and programming for reforms and changes that its destination in those thinking is utopia. Plato's descriptions of utopia and government begins with the explanation of the origin of political society, that is how people come together to set up the country. Plato believed that the economy as the only source of political community is not dogmatic, but also considers other factors and contribute the economic needs as infrastructure. Farabi's utopia based on the idea of cooperation, sponsors, division of labor and social responsibility among community bmembers in order to meet the needs of individual and collective forms. Karl Marx believed that communism as a man's utopia, actualized the possibility of human long-standing aspirations of elimination of economic benefits and social inequalities and thereby provides the freedom and equality for human to have social action.

    Keywords: Utopia, Social Thought, Plato, Abonasr Farabi, Karl Marx
  • MohammadReza Iravani, Jafar Ebrahimi Pages 111-124

    Running away from home is one of the maladaptive behaviors of adolescents and regarding its adverse consequences, it is one of the social damages of the community. Damage that could affect the individual and community's mental health.Meanwhile there are more concerns about the increasing number of girls run aways. Girls running away roots in poverty, divorce, extreme prosperity and freedom, sexual assault, addiction, the gap between generations and the conflicts between children and parents. This article examines the relationship between social skills and self-confidence and reduction of the escape of the girls aged 12 to 18 in Isfahan. The results showed that with increased self-confidence and social skills the amount of girls running away from home decreases.

    Keywords: Run Away From Home, Self- Confidence, social skills, Adolescent girls
  • Sirus Fakhraei, Anvar Karimian Pages 125-148

    This study offers empirical measures for the concepts of cultural capital and social identity, analyzes the relationship between various dimensions of cultural capital and how one defines himself and examines the correlation between cultural capital and salience of various social Identities. The study consists of a survey research conducted among 250 preuniversity students of Bookan city. Based on the theory offered by Pierre Bourdieu cultural capital has three dimensions: subjective, objective and institutional. Social Identity includes ethnical identity, national identity, religious identity and universal identity. There isn’t a positive correlation between cultural capital and the salience of the identities. Yet, the highest degrees of correlation are with ethnic and individual and national and religious identities, while the lowest is with global Identity. Also, the correlation between the various types of social identity and institutional and subjective dimensions of cultural capital is to some extent different from that with the objective dimension. Also, There is a meaningful relationship between the subjective dimension of cultural capital and tribal and national identities; while there is no meaningful relationship between the subjective dimension of cultural capital and the international and religions identities. And there is no meaningful relationship between the international dimension of cultural capital and the international, religions, national and tribal identities.

    Keywords: Cultural capital, Social identity, Preuniversity Students, Cultural Reproduction
  • Nematolah Tagavi, Mina Soltani Pages 149-167

    This paper aims to examine factors associated with the tendency of female students to work outside the home among non-working graduate female students in Islamic Azad University of Tabriz in 1389.Independen variables in this article are economic, social, cultural and family motivations and gender stereotypes. Dependent variable is the tendency of students to work outside the home. The population is non-working graduate female students in Islamic Azad University of Tabriz which are 1887 students. The sample population is 216 which are calculated and selected using Kokran formula and survey.In testing variables multiple regression method and Pearson r were used. The results showed that female students tendency to work outside home has a significant relationship with the economic, social, cultural and family motivations and gender stereotypes.

    Keywords: Tendency, Employment, Economic, Social, Cultural, Family Motivations, Gender Stereotype