فهرست مطالب

نشریه مطالعات جامعه شناسی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 6، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا پورمحمدی، میرستار صدرموسوی، علی آذر صفحات 7-25
    طبق اطلاعات جمع آوری شده 52%  از پاسخ دهند گان، تامین بیش تر و ایجاد حریم خصوصی را دلیل اصلی گذاشتن درب عنوان کرده اند و جلوگیری از عبور خودروها با 28% و جلوگیری از ورود افراد متفرقه با 20% علل دیگر خصوصی سازی این گونه از محیط های شهری است. یکی از معیارهای مهم در زمینه پایداری اجتماعی محله های شهری و تامین امنیت مناطق مختلف آن، مشارکت اجتماعی مردم و میزان ارتباطات اجتماعی کنشگران می باشد. در مناطقی که مشارکت اجتماعی ساکنین در سطح بالایی قرار دارد، امنیت شهری و میزان جرایم شهری کم می باشد. بین مشارکت ساکنین و امنیت شهروندان همبستگی مستقیم که برابر 87/. است، وجود دارد. هم چنین یک همبستگی مثبت برابر 7/. بین دو متغیر میزان درآمد و سرزندگی افراد وجود دارد. بر این اساس بالا بودن میزان تعلق به محیط، بیش تر بودن سابقه سکونت و  بالا بودن سطح درآمدها از دلایل اصلی پایداری اجتماعی-کالبدی محدوه مورد مطالعه می باشد. طبق نظر ساکنین، دلیل انتخاب محل سکونتی آن ها، بالا بودن امنیت در این گونه از کوی ها و محیط های شهری است.
    کلیدواژگان: پایداری و سرزندگی، محله، امنیت شهری، تعلق شهری، شهر تبریز
  • مریم حشمت، حسین بنی فاطمه، محمود علمی صفحات 27-43

    در تحقیق حاضر به بررسی میزان سرمایه اجتماعی گروه های سنی (جوانان، میان سالان و سالمندان) و هم چنین گروه های جنسی در دو منطقه حاشیه نشین و غیرحاشیه نشین پرداخته شده است. سه مولفه اصلی سرمایه اجتماعی که عبارت از:  اثربخشی جمعی، اعتماد و مشارکت اجتماعی با معرف های (انسجام و همبستگی اجتماعی، کنترل هنجاری غیررسمی، اعتماد بین فردی، اعتماد تعمیم یافته و اعتماد نهادی، مشارکت رسمی و مشارکت غیررسمی) سنجیده شد. مطالعه حاضر با استفاده از تیوری های سرمایه اجتماعی طرح ریزی شده است. تحقیق حاضر در سطح خرد و از نوع پیمایشی می باشد و گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه همراه با مصاحبه انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل 10757 نفر از افراد حاشیه نشینان مراغه و نمونه آماری براساس فرمول کوکران شامل 400 نفر می باشد. یک گروه 400 نفری از غیرحاشیه نشینان نیز انتخاب گردیده است که از لحاظ سن و جنس دو گروه 400 نفری با همدیگر همگن شده اند و در کل گروه شامل 800 نفر می باشد. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است. در این بررسی با استفاده از تحقیقات قبلی صورت گرفته در عرصه داخلی و خارجی و استفاده از روش اعتبار محتوایی سوال ها پرسشنامه طراحی گردیده اند. جهت اطمینان از پایایی سوال ها پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که با اجرای پرسشنامه در میان30 نفر از  افراد نمونه، از اعتبار و روایی لازم برخوردار بود. یافته های تحقیق نشان دادکه میزان سرمایه اجتماعی در بین مناطق حاشیه نشین و مناطق غیرحاشیه نشین متفاوت است. هم چنین شاخص های سرمایه اجتماعی نیز به جز مشارکت غیررسمی در مناطق حاشیه نشین و غیرحاشیه نشین متفاوت بود و این شاخص ها در مناطق غیرحاشیه نشین بیش تر بوده است. در کل نتایج پژوهش نشان داد که حجم سرمایه اجتماعی موجود در مناطق غیرحاشیه نشین بیش تر از مناطق حاشیه نشین است.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، حاشیه نشین، غیرحاشیه نشین، اثربخشی جمعی، اعتماد، مشارکت رسمی و غیررسمی
  • صمد صباغ، فیروز راد، میترا رهنمایان صفحات 45-64

    این مقاله به بررسی تحلیلی اخلاق مدنی در جهان مدرن اختصاص دارد که براساس آراء و اندیشه های جامعه شناسان مکتب فرانکفورت و پست مدرن تدوین شده است. در این بررسی جهت دستیابی به دیدگاه های این متفکران، به پاره ای از آثار تعدادی از این اندیشمندان مراجعه شده است، که عبارتند از: آدورنو، هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس، بودریار، لیوتار و دریدا. بررسی حاضر یک پژوهش کیفی است که بر اساس رویکرد تفسیری- تفهمی به مطالعه تطبیقی و انتقادی نظرات ارایه شده می پردازد. نتایج به دست آمده از این یافته ها حاکی است که میان آراء جامعه شناسان در دو نحله فکری، تفاوت ها و شباهت های قابل تاملی وجود دارد. براساس نکاتی که کم و بیش مورد اتفاق نظر این اندیشمندان است، می توان تصویری کلی از وضعیت اخلاق مدنی در جهان مدرن ترسیم نمود. این تصویر حاکی از وجود معضلات و بحران هایی در حیات جمعی انسان ها در جوامع مدرن می باشد.

    کلیدواژگان: اخلاق، مدنیت، مدرنیته، سیستم، زیست جهان، عقلانیت، سرمایه داری، مصرف گرایی، فردگرایی، از خود بیگانگی
  • علی اکبر فرهنگی، ناصر میر سپاسی، غلامرضا معمارزاده تهرانی، مهران صمدی صفحات 65-85

    این تحقیق اولا در صدد شناسایی یک الگوی رهبری بومی برای روزنامه های دولتی و غیر دولتی و ثانیا مقایسه الگوی رهبری در روزنامه های دولتی وغیر دولتی است. به این منظور ابتدا تمام الگوهای رهبری موجود مطالعه و با تلفیق آن ها با الگوی رهبری اسلامی که متناسب با شرایط جمهوری اسلامی ایران می‎باشد. 134 شاخص به عنوان شاخص های مطلوب الگوی رهبری بومی احصاء گردید و این شاخص ها در اختیار56 نفر از اساتید مدیریت رسانه و مدیران روزنامه های کشور قرار داده شد که پس از تحلیل عاملی 68 گویه در چهار طبقه به دست آمد که به ترتیب فاکتور رهبری فرهمند با 32 گویه، فاکتور یادگیرندگی با 18 گویه، فاکتور ارزشی. اخلاقی با 12 گویه و فاکتور مهارت های ارتباطی (همدلی) با 6 گویه حاصل شد که پس از اجرای پرسشنامه در یک محیط پایلوت و محاسبه آلفای کرونباخ شش گویه حذف و در نهایت به ترتیب فاکتور رهبری فرهمند با 32 گویه، فاکتور یادگیرندگی با 16 گویه، فاکتور ارزشی. اخلاقی با 9 گویه و فاکتور مهارت های ارتباطی (همدلی) با 5 گویه حاصل شد. در آخرین مرحله اجرای تحقیق و با هدف شناسایی تفاوت های احتمالی الگوی رهبری در روزنامه های دولتی و غیر دولتی، پرسشنامه در میان کارکنان چهار روزنامه توزیع و جمع آوری گردید که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که در هر چهار بعد فرهمندی، یادگیرندگی، ارزشی. اخلاقی و همدلی، تفاوت معنی داری بین الگوی رهبری در روزنامه های دولتی و غیر دولتی وجود دارد.

  • نازیلا عبدالله زاده، نعمت الله تقوی، محمدباقر علیزاده اقدم صفحات 87-106

    در این مقاله به تعیین عوامل مرتبط با مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزپرداخته شده است. یک مطالعه پیمایشی از نوع همبستگی می باشد و سوال اصلی این تحقیق این استکه: عمده ترین عوامل مرتبط با مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز کدام هاهستند؟ جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز هستند که 25611 نفراعلام شده است. از این تعداد 386 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی سادهبه عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، که عبارتند از 195 نفر مرد و 189 نفر زن با میانگین سنی 23 سالکه 67 نفر متاهل و 319 نفر مجرد بودند. برای اندازه گیری متغیر مشارکت اجتماعی 13 سوال 6گزینه ای، متغیر هویت اجتماعی 7 سوال 5 گزینه ای و متغیر رضایت از خدمات دانشگاه 10 سوال 5انجام spss گزینه ای با استفاده از طیف لیکرت بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریتست استفاده شده است. یافته ها نشان t ، شد و از آزمون های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانسداد بین هویت اجتماعی، رضایت از خدمات دانشگاهی، با مشارکت اجتماعی دانشجویان رابطه وجود دارد و-1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ کارشناسی ارشد جامعه شناسی، تبریز، ایران.-2 استادیار بازنشسته گروه علوم جتماعی دانشگاه تبریز.-3 عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.« مطالعات جامعه شناسی »سال دوم، شماره ششم، بهار 138987 - ص ص 10688 مطالعات جامعه شناسی، سال دوم، شماره ششم، بهار 1389میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان براساس جنسیت آنان متفاوت است و مشارکت اجتماعی دانشجویانپسر بیشتر از دختر است

    کلیدواژگان: مشارکت اجتماعی، هویت اجتماعی، رضایت از خدمات دانشگاهی
  • پریا عرشی آراسته، صمد عابدینی، ربابه پورجبلی صفحات 107-130
    موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط با بازنمایی هویت در فضای اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 91-1390 می باشد. چارچوب نظری تحقیق را نظریه های کنش متقابل نمادین روزنبرگ، حوزه عمومی هابرماس و آنتونی گیدنز تشکیل می دهد. روش تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که تعداد آن ها طبق آمار گزارش شده از سوی دانشگاه برابر با 24686 نفر می باشد و طبق فرمول نمونه گیری کوکران 378 نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد که در مقیاس طیف لیکرت 5 درجه ای و هم چنین سوال های بسته پاسخ در مورد متغیرهای زمینه ای طراحی گردید. اعتبار ابزار از طریق اعتبار محتوایی و هم چنین اعتبار سازه ای با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعیین گردید و نتایج قابل قبول به دست آمد. برای ارایه نتایج از روش ها و آماره های توصیفی و نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها شیوه های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین مستقل T و تحلیل واریانس یک طرفه و هم چنین برای تبیین متغیر ملاک از روی متغیرهای پیش بین از تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. قابل ذکر است که تمام تحلیل های فوق با نرم افزار spss نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین گمنامی در اینترنت، مهارت، فضای آزاد اینترنتی و فشارهای اجتماعی با هویت بازنمایی شده در اینترنت همبستگی مستقیم داشتند. هم چنین هویت بازنمایی شده در بین دانشجویان زن و مرد متفاوت بود. در نهایت طبق تحلیل رگرسیون چندمتغیره 34% از تغییرات متغیر ملاک (هویت بازنمایی شده) توسط متغیرهای پیش بین در تحقیق تبیین می شود. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می شود از طریق فرهنگ سازی و نیز آموزش های غیر رسمی هنجارمند امکاناتی را فراهم آورد تا از این طریق جوانان بتوانند به تعریف مناسبی از هویت دست یابند.
    کلیدواژگان: هویت بازنمایی شده، فضای اینترنت، دانشجویان
  • محمود علمی، فرامرز تقی لو، رحیم موسی زاده صفحات 131-154

    نگاهی اجمالی به تاریخ جوامع بشری به ما نشان می دهد که مشارکت سیاسی همیشه دارای اهمیت ویژه بوده و در هر جامعه ای بر اساس شرایط و زمینه های موجود در آن متفاوت و تعیین کننده بوده است تا جای که مقوله مشارکت و مشارکت سیاسی مورد توجه و بحث اندیشمندان و صاحب نظران جامعه شناسی و روان شناسی بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بیگانگی اجتماعی و میزان مشارکت سیاسی دانشجویان انجام شده است. بیگانگی که از سوی بسیاری از صاحب نظران مانعی در راه مشارکت سیاسی مردم و دیگر اقشار جامعه به خصوص دانشجویان می باشد. سوالی که مطرح است این است که بین بیگانگی و مشارکت سیاسی رابطه وجود دارد؟ نوع روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و با ابزار پرسشنامه می باشد و جامعه آماری آن دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی نقده در سال 90-89 است و حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران 298 نفر به دست آمده که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردیده است. اعتبار پرسش نامه از طریق اعتبار صوری و اعتبار سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید. تحلیل داده ها نیز از طریق بسته آماری نرم افزار spss نسخه 17 می باشد و برای آزمون فرضیه ها از تکنیک های آماری ضریب همبستگی اسپرمن و آزمون تفاوت میانگین بومان ویتنی استفاده شد. با توجه به تجزیه وتحلیل آزمون فرضیه های تحقیق، نتایج نشان می دهدکه بین بیگانگی اجتماعی و میزان مشارکت سیاسی دانشجویان رابطه معنی داری وجود ندارد، در بین مولفه های بیگانگی اجتماعی، احساس انزوای اجتماعی با میزان مشارکت سیاسی رابطه معنی داری وجود دارد در حالی که دیگر مولفه های بیگانگی رابطه ای با مشارکت سیاسی ندارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بیگانگی اجتماعی نقشی در میزان افزایش وکاهش مشارکت سیاسی ندارد و برحسب جنسیت دانشجویان نتایج نشان می دهد که مشارکت سیاسی پسران بیش تر از دختران است.

    کلیدواژگان: بیگانگی اجتماعی، مشارکت سیاسی، احساس بی قدرتی، احساس انزوای اجتماعی، احساس بیهنجاری
  • بختیار کرمی، ابوالفضل هاشم زاده صفحات 155-169
    ارزش ها، باورها و اعتقادات، پایه و اساس بینش و کنش انسان را تشکیل می دهند و در انتخاب، گزینش و انجام کنش، نقش دارند و تعیین کننده رفتار و کنش اجتماعی هستند که در آداب و رسوم، قوانین، اعتقادات و اصول مقدس و شیوه های زندگی روزمره تجلی می یابند و از نظر اهمیتی که دارند، یکسان نبوده و در مجموعه ای جای دارند که نظام ارزشی نامیده می شود. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه گرایش های ارزشی دانشجویان ایرانی و هندی در قالب نظریه ساختار ارزشی شوارتز می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه میسور هندوستان بوده است که از این میان، 690 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان برحسب رشته تحصیلی، جنسیت انتخاب و با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان گرایش های ارزشی دانشجویان هندی و ایرانی در سه ارزش محافظه کاری، امنیت گرایی و سنت گرایی تفاوت معناداری وجود دارد. دانشجویان ایرانی تمایل بیش تری به انتخاب ارزش امنیت گرایی در مقایسه با دانشجویان هندی از خود نشان داده اند و در مقابل دانشجویان هندی تمایل بیش تری به انتخاب ارزش محافظه کاری و سنت گرایی در مقایسه با دانشجویان ایرانی از خود نشان داده اند.
    کلیدواژگان: گرایش ارزشی، دانشجویان، دانشگاه تربیت مدرس ایران، دانشگاه میسور هند
|
  • Mohammadreza Pourmohammadi, Mirsattar Sadrmousavi, Ali Azar Pages 7-25
    Nowadays, more than 50 percent of world population lives in cities. High population density in urbane centers increases the urbane crimes and decreases the safety in urbane communities. Residents close the residential spaces illegally which made these spaces impervious and reduce their vitality. The position of urbane playing in social security of citizens, identification of closed spaces in east of Tabriz, neighborhood stability testing, residents’ belonging, and presenting guidelines to increase stability of Tabriz neighborhoods are  some of the purposes of this study. The research method is descriptive and analytical, and questionnaire, field, and document studies have been used. According to data 52% of respondents considered to creating more security and privacy, 28% to the prevention of passing vehicles, and 20% to other reasons for privatizing of residential areas.  One of the important criterions of social sustainability in urban neighborhoods and securing different areas of them is social participation and social interaction of actors. In areas where social participation is high, town security and urban crime rates are low. There is a correlation between residents’ participation and security (87%), also there is a positive correlation between income and vitality (7%). According to these data, belonging to the environment, long time residency, and high income are the main reasons of social stability. Also the main reason of the respondents’ residency in these areas is the high environment security of these areas.
    Keywords: Stability, Vitality, neighborhood, Urbane Security, Urbane Belonging, Tabriz City
  • Maryam Heshmat, Hossein Banifatemeh, Mahmoud Ielm Pages 27-43

    In the present study, the social capital of age groups (young-adult and old) and sex groups in two urbane and suburban areas has been considered. Three components of social capital: collective efficacy, trust, and social participation were measured with indicators such as (social solidarity, informal normative control, interpersonal trust, generalized trust, institutional trust and formal and informal participation). This study is planned on the basis of theories of social capital. The study is micro-level survey and data collected by questionnaires and interviews. The population of the study includes 10,757 people of urbane Maragheh and sample population is 400 on the base of Cochran formula. A group of 400 was chosen from the urban area that was made homogenous with the same age and sex with other group of 400 that make the whole group 800.the sampling method is multistage cluster sampling. Reliability and validity of the questionnaire estimated using cronbach’s alpha coefficient and conducting the questionnaire among 30 samples. The findings show that social capital is different in urbane and suburban areas. Indices of social capital are different except informal participation in urbane and suburban areas. Overall results showed that social capital in suburban areas is more than urban areas.

    Keywords: Social capital, Urban, Suburban, Collective Efficacy, Trust, Formal, Informal Participation
  • Samad Sabagh, Firouz Rad, Mitra Rahnamayan Pages 45-64

    This article is an analytical study of civic ethics in the modern world with an emphasis on Frankfort school and postmodern sociologists’ ideas. In order to achieve the vision of these thinkers, some works of them were referenced as: Adorno, Horkheimer, Markus, Habermas, Baudrillard, Leotard, and Derrida. This qualitative research which is based on an interpretive-comprehensive approach studies these ideas interpretatively and critically.The results show that, there are similarities and differences in the sociologists’ ideas. Based on the consensus of scholars, it is possible to trace the general picture of the state of civic ethics in modern world. This picture implies the existence of problems and crises in human social life in modern societies.

    Keywords: : Ethic, Civility, modernity, system, Biological World, Rationality, Capitalism, Consumerism, individualism, Alienation
  • AliAkbar Farhangi, Nasser Mirsepasi, Gholamrezai Memarzadeh Tehran, Mehran Samadi Pages 65-85

    This study intends to identify a model of local leadership for government and non-government newspapers and also, to compare the model of leadership in the government and non-government newspapers. For this purpose, first all leadership models have studied and combined with Islamic leadership model and then 134 indexes were selected as optimal indexes of local leadership. These indexes were sent for 56 media management professors and newspaper managers. After factor analysis, 68 items were classified in four factors that the charismatic leader with 32 items, learning with 18 items, values - ethnics with 12 items and communications skills (empathy) with 6 items were obtained. After implementing a questionnaire in pilot study and using Cronbach alpha, six items were deleted. Finally the charismatic leadership with 32 items, learning with 16 items, values - ethnics with 9 items and communications skills (empathy) with 5items was selected. The questionnaire were distributed among the employees of four newspapers and its results show that, there is a significant difference between leadership in government and non-government newspapers in four factors of charismatic leadership, learning, values-ethics and empathy.

    Keywords: Non-Government Newspapers, Government Newspapers
  • Nazila Abdollahzadeh, Nematollah Taghavi, MohammadBagher Alizadeh Aghdam Pages 87-106

    The aim of this research is to determine the factors related to social participation of Tabriz Azad university students. Social participation is a sense of belonging and collective effort of community in order to achieve a fair social system.  The sample population of the study is 25611Tabriz Azad university students that 386 of them are chosen as a statistical sample by Corcoran formula and simple random sampling method. The research method is survey and a researcher-made questionnaire that has acceptable reliability and validity was used. Data were analyzed by SPSS software, Pearson correlation tests, t-test, and variance. The results showed that there is relationship between social identity, satisfaction of university services and social participation of students, social participation of students is different based on their sex, and social participation of female students is more than male students.

    Keywords: social participation, Social identity, religiousness, Sense Of Belonging To Environment, Satisfaction Of University Services
  • Parya Arshi Arasteh, Robabeh Pour Jebeli, Samad Abedini Pages 107-130
    This study examined factors related to the representation of identity in cyberspace among students of Islamic Azad University of Tabriz in 2012. Theoretical framework of the study is Rosenberg’s symbolic interaction theory, Anthony Giddens and Habermas.The research method is survey and the statistical population of this study is 24686 people who were selected by stratified random sampling method and the sample size of the study are 378. The data was collected by questionnaire and its reliability measured using alpha Cronbach. Descriptive statistics are used and statistical methods for data analysis are Pearson correlation test, Independent T-Test of mean difference and also variance analysis are used to explain the criterion variable on multivariate regression analysis of predictors.
    The results showed that, the anonymity on the Internet, skill, space and social pressures were correlated with the identity representation on the Internet. Also, representation of identity between males and females was different. Finally, multiple regression analysis showed that, 34% of the variability criterion (identity representation) is defined by predictors. The findings suggest that culturization and informal training opportunities can provide the proper definition of the identity among young people.
    Keywords: Identity, representation, Cyberspace, Students
  • Mahmoud Elmi, Faramarz Taghiloo, Rahim Mosazadeh Pages 131-154

    A glimpse into human history shows that political participation has always been of particular importance and in each society it is different based on the circumstances and contexts. Participation and political participation have always been considered by psychologists and sociologists. The purpose of this study is to examine the relationship between social alienation and political participation. Many experts believe that alienation is an obstacle to people’s political participation especially students. This study is a survey and the sample population is determined using questionnaire. The population of the study includes 298 male and female students of Islamic Azad University of Naghadeh in 89-90 based on Cochran formula. The results show that there isn’t a significant relationship between social alienation and students’ political participation. Also, among social alienation components, there is only a significant relationship between feeling of social isolation and political participation. It is concluded that political participation doesn’t play any role in increasing or decreasing the students’ political participation. Also, in terms of gender, boys’ political participation is more than that of girls’.

    Keywords: social alienation, political participation, Feeling Of Powerlessness, Feeling Of Social Isolation, Feeling Of Anomaly, Students Of Islamic Azad University Of Naghadeh
  • Bakhtyar Karami, Abolfazl Hashemzadeh Pages 155-169
    Values on the one hand, are a help for determining social trends and ideologies and on the other hand, are a determinant of social behaviors and actions. This paper provides a brief overview of a comparative study on value priority among Iranian and Indian students. The main purpose of this research is to understand the position of the value priority among Iranian and Indian students. This study includes 690 male and female students from Tarbiat Modarres University in Iran and Mysore University in India. A sample size randomly selected according to the table of Karjice and Morgan. The research tool is Schwartz’s questionnaire. The results have shown that there is a significant difference between value priorities of conservation, tradition, and security in Indian and Iranian students. There is also a significant difference between priorities of values of openness to changes in Indian and Iranian students and these types are also tested using t-test.
    Keywords: : Value Orientation, Students, Tarbiat Modarres University, Mysore University