فهرست مطالب

توسعه تکنولوژی صنعتی - پیاپی 45 (پاییز 1400)

مجله توسعه تکنولوژی صنعتی
پیاپی 45 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمیدرضا قاضی زاده، مهرداد حسینی شکیب*، عباس خمسه صفحات 3-16

    از دیرباز روابط و تعاملات بین انسان ها موجب شکل گیری مجموعه ای از قوانین نانوشته در لایه های زیرین جامعه گردیده که اصطلاحا روتین های آن جامعه نامیده می شوند، این رفتارها در اثر گذشت زمان فرهنگ های خاصی را برای آن جامعه ایجاد می کند. پژوهش حاضر سعی در ارایه مدلی جهت مدیریت روتین های فرایند نوآوری در شرکت های توربین های گازی دارد. در این پژوهش از روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. در ابتدا با مطالعه منابع کتابخانه ای، و سپس انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق با 13 نفر از خبرگان، شاخص ها شناسایی شدند. در بخش کمی، پرسشنامه حاصل از شاخص ها بین 43 نفر ازکارشناسان مرتبط توزیع و نتایج با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل و مورد تایید قرار گرفت. پس از کدگذاری، تحلیل داده ها و استفاده از معادلات ساختاری در نهایت مقوله های اصلی که شامل عوامل؛ فناوری، محیطی، فرهنگی، سازمانی، آموزشی و انسانی بود شناسایی و در ادامه با استفاده از نظریه داده بنیاد مدل مفهومی استخراج گردید. با توجه به داده های حاصل از تحقیق، پیشنهاد می گردد در راستای مدیریت روتین های فرآیند نوآوری اقداماتی از قبیل؛ تاسیس مرکز توربین گاز ایران، تحقیق و نوآوری در حوزه مکانیک، مواد و فرایندهای تست، اهمیت به دانش و تجربه فردی، آموزش های تخصصی به شکل مستمر انجام پذیرد.

    کلیدواژگان: مدیریت نوآوری، مدیریت روتین، قابلیت های فناورانه، توربین گازی
  • ابوالفضل باقری*، محمد جعفری صفحات 17-30

    صنعت فولاد را می توان یکی از بنیان های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد، به گونه ای که حتی مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخصی به منظور ارزیابی صنعتی بودن یک کشور مطرح است. در اوایل دهه 60 میلادی، کره جنوبی اقدام به هدف گذاری در راستای استراتژی ایجاد واحدهای بزرگ و یکپارچه فولادسازی کرد. در آن زمان اقتصاد کره جنوبی که دو جنگ جهانی دوم و جنگ با کره شمالی را گذرانده بود، ازلحاظ تامین سرمایه، دانش فنی، نیروی انسانی، انرژی و مواد اولیه به شدت در مضیقه بود، اما دولتمردان دوراندیش این کشور برای عبور از اقتصاد جنگ زده آن زمان، نقشه راه صنعتی سازی کره جنوبی را در سر می پروراندند که به صورت مرحله به مرحله، از صنایع ساده و سنگین تا صنایع پیشرفته و پیچیده را در برمی گرفت. در ابتدای راه، ایجاد و توسعه صنایع فولاد به عنوان صنعت مادر مورد تاکید قرار گرفت که در ادامه و باگذشت چهار دهه، صنعت فولاد کره جنوبی با رشدی استثنایی و غیرخطی به یکی از موفق ترین صنایع فولاد دنیا با بیشترین بهره وری و همچنین عامل اصلی رشد سایر صنایع مانند کشتی سازی و خودرو سازی تبدیل شد. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و از حیث روش تحقیق، مطالعه موردی است که بامطالعه عمیق و از روش های جمع آوری داده ها و استنباط اطلاعات می باشد. این تحقیق باهدف بررسی و روند رشد و توسعه شرکت پوسکو عوامل اصلی موفقیت آن را موردبررسی و تحلیل قرار داده است که به طور خاص، نقش سیاست دولت، رهبری، مدیریت ارشد، یادگیری فن آوری و نوآوری، رقابت در هزینه را به عنوان عوامل مهم موفقیت جهت تعمیم نتایج موردبررسی قرار می دهد.

    کلیدواژگان: همپایایی، پوسکو، لیت کامر
  • مریم روضه سرا*، سید سروش قاضی نوری، منوچهر منطقی، سید حبیب الله طباطبائیان صفحات 31-48

    این پژوهش به طور اکتشافی و با هدف شناسایی و تبیین کارکرد استانداردها در فرایند نوآوری یک بالگرد چندمنظوره تعریف شده است. براین اساس، از طریق مطالعه موردی یک محصول در صنعت هوانوردی دارای چارچوب تنظیم گری سخت گیرانه و در نتیجه، لزوم کاربرد استانداردهای اجباری و داوطلبانه، و نیز با بهره گیری از روش تحلیل مضمون و ابزار شبکه مضامین، کارکرد گونه های مختلف استانداردها در فرایند نوآوری محصول تبیین شده است. گردآوری داده های پژوهش بااستفاده از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با ده تن از خبرگان و متخصصان در مراحل مختلف چرخه عمر بالگرد، و بررسی مبانی و پیشینه پژوهش و همچنین، داده های بایگانی صورت پذیرفت. براساس یافته های پژوهش، کارکردها و آثار استانداردها در فرایند نوآوری بالگرد به شرح 10 مضمون سازمان دهنده و 57 مضمون پایه شناسایی شدند. کارکردها و یا مضامین سازمان دهنده در این پژوهش شامل کارکردهای اطلاعات، کارایی، انتقال فناوری، ایجاد قابلیت فناورانه، مدیریت پیچیدگی و عدم قطعیت، اندازه گیری، سازگاری، کیفیت/ایمنی، سازماندهی و کاهش تنوع می باشند. نتایج این پژوهش، ضمن این که در آشکار شدن جنبه های تازه ای از رابطه متقابل استانداردها و نوآوری در فرایند توسعه و نوآوری یک محصول مشارکت کرده، پیامدهای مهمی را نیز برای مدیریت نوآوری به ویژه، در بنگاه های دنباله رو و یا دیرآمده در صنایع کشور به همراه دارد.

    کلیدواژگان: استانداردها، کارکرد استانداردها، فرایند نوآوری، بالگرد چندمنظوره، صنعت هوانوردی
  • حجت الله مومیوند *، جلال نوری، احمدرضا اسکندری، پیمان اخوان صفحات 49-60

    محیط پیچیده، متغیر و غیر قابل پیش بینی سازمان های نظامی نیازمند به نوآوری و خلاقیت، کشف راه ها و محصولات جدید ،توانایی پایش، شناسایی و تسلط بر فناوری های نوین و شناسایی فرصت های جدید است . این مقاله به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری در یک سازمان تحقیقاتی نظامی پرداخته است جامعه آماری تحقیق 240 نفر کارکنان و مدیران این سازمان می باشد که به روش حذف سیستماتیک تعداد 60نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . تحقیق از نوع کمی و همبستگی _توصیفی می باشد ابزار جمع آوری داده تحقیق پرسشنامه استاندارد است روایی پرسشنامه توسط افراد خبره و تحقیقات قبلی و پایایی پرسشنامه تحقیق به وسیله آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت دانش 908/0و برای پرسشنامه خلاقیت و نوآوری 880/0تایید شده است برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار spssاستفاده شده است نتایج تحقیق نشان می دهد بین ابعاد مدیریت دانش شامل کسب دانش، خلق دانش ، کاربرد دانش ، انتقال دانش ، حفظ دانش ، نوآوری در مدیریت دانش و مستند سازی نتایج مدیریت دانش با مدیریت خلاقیت و نوآوری سازمانی رابطه معناداری همچنین ضریب پیرسون برای فرضیه های تحقیق نشان از شدت این رابطه دارد.

    کلیدواژگان: خلاقیت و نوآوری سازمانی، مدیریت دانش، اکتساب دانش، خلق دانش، کاربرد دانش
  • زهره قربعلی، هانیه نیکومرام*، ایرج محمد فام، فرهاد غفاری صفحات 61-75

    چکیده- رفتار افراد در محیط کار توسط متغیرهای مختلفی تحت تاثیر قرار می گیرد اما ارتباط بین این متغیرها و رفتار ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی افراد به صورت قطعی تایید نشده است، یا حتی الامکان در همه جوامع صنعتی و صنایع متنوع با ویژگیهای مختلف فرهنگی تایید نشده است. هدف از این پژوهش ارایه مدل مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست به منظور اصلاح رفتار کارکنان بود. جامعه آماری در قسمت کیفی متخصصان، خبرگان و کارشناسان HSE شهرداری تهران و در بخش کمی کارکنان اجرایی شهرداری منطقه 7 تهران می باشد. در این پژوهش از مطالعات کتابخانه ای و تکنیک دلفی برای شناسایی عوامل فردی و سازمانی موثر بر اصلاح رفتارهای کارکنان استفاده شد و جهت بررسی تاثیر این متغیرها بر اصلاح رفتار کارکنان و ارایه مدل مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست از پرسشنامه و تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-Pls استفاده گردید. نتایج نشان داد از میان عوامل فردی (نگرش نسبت به رفتار، آگاهی و دانش و درک ریسک) و از میان عوامل سازمانی (تعهد مدیریت، جو ایمنی، فرهنگ سازمانی و ارتباطات موثر) بر اصلاح رفتار کارکنان اجرایی شهرداری تهران موثراند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در بهبود مستمر مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست به کار می رود

    کلیدواژگان: مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست، اصلاح رفتار، مدیریت و تکنولوژی شهری، شهرداری
  • عاطیه صفردوست*، سید سروش قاضی نوری، منوچهر منطقی، محمد نقی زاده، جهانیار بامداد صوفی صفحات 77-84

    نوآوری در شبکه های فناورانه تحت تاثیر بازیگران با ماهیت های گوناگون است و ناهمگون بودن اعضای شبکه می تواند روی دستاوردهای شبکه اثرگذار باشد. همچنین مبتنی بر دیدگاه دوسوتوانی، سازمان ها برای موفقیت و توسعه عملکرد باید دو دسته فعالیت اکتشاف و بهره برداری را مورد توجه قرار دهند. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ناهمگونی در توسعه عملکرد شبکه های نوآوری صنعت زیست داوریی با رویکرد دوسوتوانی سازمانی می باشد. در این پژوهش در ابتدا با بررسی مبانی نظری و از طریق مصاحبه با تعدادی از متخصصان حوزه شبکه های زیست دارویی نسبت به شناسایی ابعاد ناهمگونی شبکه های نوآوری اقدام گردید و در ادامه به منظور بررسی فرضیات پژوهش و تاثیر ابعاد ناهمگونی شبکه بر عملکرد با رویکرد کمی نسبت به توزیع پرسشنامه بین مدیران ارشد شرکت های زیست دارویی فعال در شبکه های نوآوری اقدام شد و با روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-Pls یافته ها تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که ناهمگونی روی عملکرد شرکت ها در شبکه های نوآوری، دارای اثر مثبت و معناداری می باشد. همچنین یافته ها نشان می دهد که اثر ناهمگونی شبکه روی عملکرد آتی شرکت ها بیشتر از عملکرد فعلی است.

    کلیدواژگان: شبکه نوآوری، ناهمگونی شبکه، ناهمگونی بازیگران، عملکرد شبکه، دوسوتوانی سازمانی
|
  • HamidReza Ghazizadeh, Mehrdad Hoseini Shakib *, Abbas Khamseh Pages 3-16

    Relations and interactions between human beings have long led to the formation of a set of unwritten rules in the lower strata of society, which are called the routines of that society. These behaviors over time create specific cultures for that community. The present study attempts to provide a model for managing innovation process routines in gas turbine companies. In this research, mixed methodology (qualitative-quantitative) has been used. First, the indicators were identified by studying library resources and then semi-structured and in-depth interviews with 13 experts. In the quantitative part, the questionnaire obtained from the indicators was distributed among 43 related experts. the results were analyzed and approved using structural equations. The main categories including technological, environmental, cultural, organizational, educational and human factors were identified after coding, data analysis and using structural equations. Finally, using grounded theory, a conceptual model was extracted. It is suggested that in order to manage the routines of the innovation process, following measures should be taken: establishment of Iran Gas Turbine Center, research and innovation in the field of mechanics, materials and test processes, paying attention to individual knowledge and experience, continuous specialized training.

    Keywords: innovation management, Routine management, Technological capabilities, Gas turbines
  • Abolfazl Bagheri *, Mohammad Jafari Pages 17-30
  • Maryam Mohammad Rozesara *, Soroush Ghazinoori, Manochehr Manteghi, Seyed Habibollah Tabatabaeian Pages 31-48

    This is an exploratory research with the aim of identifying and explaining the functions of standards in the innovation process of a multi-purpose helicopter. Accordingly, through the case study of a product in the aviation industry with a strict regulatory framework and, the necessity of applying compulsory and voluntary standards, as well as by using the method of thematic analysis and thematic network tools, the function of Various types of standards are explained in the product innovation process. Research data were collected using in-depth and semi-structured interviews with ten experts and specialists at different stages of the helicopter life cycle, literature review and archival data. Based on the research findings, the function and effects of standards in the helicopter innovation process were identified by 10 organizing themes and 57 basic themes. Organizing themes (function of standards) in this research include information, efficiency, technology transfer, technological capability building, complexity and uncertainty management, measurement, compatibility, quality/safety, organization and variety reduction. The results in addition to revealing new aspects of the interplay between standards and innovation in the product development and innovation process, also have important implications for innovation management, especially in follower/latecomer firms.

    Keywords: Standards, Function of Standards, Innovation Process, Multi-Purpose Helicopter, aviation industry
  • Hojatollah Moomivand *, Jalal Nouri, Ahmadreza Eskandari, Peyman Akhavan Pages 49-60
  • Zohreh Ghorbali, Hanieh Nikoomram *, Iraj Mohammadfam, Farhad Ghaffari Pages 61-75

    AbstractBehavior in the workplace is affected by various variables, but the relationship between these variables and the safety, health and environmental behavior of individuals is not definitively confirmed, or even possibly in all industrial societies and diverse industries with different cultural characteristics is not confirmed. The purpose of this study was to present a health, safety and environmental management model to improve employee behavior. The statistical population in the qualitative part are HSE specialists and experts of Tehran Municipality and in the quantitative part are the executive staff of Tehran Region 7 Municipality. In this study, library studies and Delphi technique were used to identify individual and organizational factors affecting employee behavior correction and to investigate the impact of these variables on employee behavior correction and provide a model of health, safety and environmental management a questionnaire and structural equation technique with Smart-Pls software was used. The results showed that among individual factors (attitude towards behavior, awareness and knowledge and Risk perception) and among organizational factors (management commitment, safety atmosphere, organizational culture and effective communication) are effective in improving the behavior of executive staff of Tehran Municipality. The results of this study can be used in the continuous improvement of health, safety and environmental management.

    Keywords: Health Management, Safety, Environment, Behavior modification, Urban management, technology, municipality
  • Atiyeh Safardoust *, Seyed Sourush Ghazinorii, Manouchehr Manteghi, Mohammad Naghizade, Iahayar Bamdad Soofi Pages 77-84

    Innovation in technological networks is influenced by actors of different natures, and the heterogeneity of network members can affect the achievements of the network. Also, based on the ambidexterity approach, organizations must consider two categories of exploration and exploitation activities to succeed and develop performance. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the role of heterogeneity in the development of the performance of innovation networks in the biotechnology industry with an organizational ambidexterity approach. In this research, first, by examining the theoretical foundations and through interviews with a number of experts in the field of biopharmaceutical networks, the dimensions of heterogeneity of innovation networks were identified. A quantitative approach was taken in the distribution of questionnaires among senior managers of biopharmaceutical companies active in innovation networks and the findings were analyzed by structural equation modeling using Smart-Pls software. The results show that heterogeneity has a positive and significant effect on firm performance in innovation networks. The findings also show that the effect of network heterogeneity on the future performance of companies is greater than the current performance.

    Keywords: Innovation Network, Network Heterogeneity, Actor Heterogeneity, Network Performance, organizational ambidexterity