فهرست مطالب

پژوهش های انسان شناسی ایران - سال دهم شماره 2 (پیاپی 20، پاییز و زمستان 1399)

نشریه پژوهش های انسان شناسی ایران
سال دهم شماره 2 (پیاپی 20، پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/04
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مرضیه مددی دارستانی*، امیلیا نرسیسیانس صفحات 9-34

    در این تحقیق به بررسی و مطالعه درک و مواجهه دختران نسل جدید با مفهوم باکرگی می پردازیم. محوریت تحقیق، تجربه زیسته دخترانی است که رابطه جنسی آزاد داشته اند و هرکدام در مواجهه با باکرگی و عدم باکرگی تصمیم های متفاوتی برای بدن و سرنوشت خود گرفته اند. در بخش نظری از نظریه پاکی و خطر مری داگلاس[1] به دلیل هم پوشانی با مسئله بکارت در ایران و ارتباط پاکی و ناپاکی بدن در مقوله باکرگی استفاده شده است. در بخش روش، محوریت تحقیق، مردم نگاری و کار میدانی بوده است. در این پژوهش با 55 مشارکت کننده مصاحبه انجام شده است. شرکت کنندگان 18 تا 30 ساله، مجرد، دارای تحصیلات دانشگاهی و از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسط و متوسط رو به بالا هستند. درک و مواجهه دختران جدید نسبت به باکرگی درکی مبهم و پیچیده است. نسل جوان با درگیری و تناقض بین خواسته های فردی در امر جنسی و فشارهای اجتماعی در ارتباط با ارزشمندی بکارت دختران، با وجود هنجارشکنی اولیه در انتها مجبور به تبعیت و پذیرش هنجارهای غالب می شوند و برای پذیرش مجدد در اجتماع و ارایه بکارت فیزیکی، به عمل های ترمیم بکارت روی می آورند.

    کلیدواژگان: باکرگی، بدن زنانه، بکارت، ترمیم بکارت، مشروعیت پذیری، هویت اجتماعی
  • علیرضا قبادی، علی حیدر حیدری* صفحات 35-53

    ضرب المثل ها در هر جامعه ای، آیینه تمام نمای شیوه های زندگی اعضای جامعه و جزیی از میراث فرهنگی نسل های پیشین هستند. ضرب المثل های جنسیتی در هر فرهنگی، جایگاه و موقعیت اجتماعی جنسیت زن و مرد را تعیین و انتظارات و توقعات اجتماع از اعضایش را مشخص و شیوه تربیت و پرورش آن ها را از قبل معین می کنند و از اعضای جامعه می خواهند در چه مسیرهایی گام بردارند. فرهنگ سرشار از ضرب المثل های جنسیتی بر برساخت و بازنمایی فرهنگ جنسیتی دلالت دارند. این ضرب المثل ها بر تفاوت و تقابل استوارند و زن را دیگری مرد تصور کرده اند. در برخی از ضرب المثل های لکی، هویت مردان و زنان نسبت به یکدیگر معنا می یابد و جایگاه و منزلت آن ها به نسبت دیگری تعریف می شود. در ضرب المثل های جنسیتی لکی، مردان در جایگاه و موقعیت اجتماعی فرادستی نسبت به زنان ترسیم شده اند. چنین القا می شود که مردان به نسبت زنان از توانایی های عقلی و ذهنی بیشتری برخوردارند. در این ضرب المثل ها، اصل و نسب، پدرتباری است و فرزندان ذکور خانواده، پرچم دار و زنده نگه دارنده اسم و رسم خانواده و خاندان به تصویر درآمده اند. در این فرهنگ، نسبت به تربیت و جامعه پذیری دختران و پسران نگرش سخت گیرانه ای وجود دارد و توصیه شده است از تربیت کودکان در شرایط اجتماعی و اقتصادی رفاه و آسایش اجتناب شود. در انحرافات جنسی، پیش داوری و قضاوت ارزشی منفی نسبت به جنسیت زن وجود دارد و زنان، اغواگر و تحریک کننده تصور شده اند.

    کلیدواژگان: بازنمایی، برساخت، ضرب المثل، هویت های جنسیتی
  • الهه پنجه باشی* صفحات 55-77

    نقاشی از شاه در دوران قاجار یکی از موضوعات اصلی پیکر نگاری درباری است. نقاشی از چهره ناصرالدین شاه (1247-1313‍ ق) در دوران حکومتش از ابتدا تا انتها مسیر متفاوتی را طی می کند. در دوره ابتدایی چهره او منطبق با معیارها و زیبایی شناسی نقاشی ایرانی و در دوره انتهای سلطنت چهره او تحت تاثیر صنعت عکاسی و تغییرات اجتماعی و سفر به اروپا به سمت واقع گرایی و نقاشی اروپایی تغییرمی کند. سوال کلی این مقاله آن است که تصاویر پیکر نگاری از ناصرالدین شاه در دوره ابتدایی و انتهایی قاجار دارای چه تغییراتی است و با توجه به تغییر شرایط اجتماعی، معیارهای زیبایی شناسی برای چهره شاه در هر دوره کدام است. با توجه به اهمیت نقاشی از چهره شاه در دوران قاجار، این تغییرات در نقاشی از ناصرالدین شاه قاجار از ابتدا تا انتها موضوع این پژوهش است. بدین منظور، ابتدا نقاشی پیکر نگاری در دوران ناصری بررسی می شود. سپس به سیر تحول و تفاوت و شباهت نقاشی های این دوران از ناصرالدین شاه پرداخته می شود. محتوای پژوهش حاضر کیفی و شیوه گردآوری اطلاعات، به صورت اسنادی (کتابخانه ای) است و روش پژوهش، تاریخی-تطبیقی است. یافته ها بیانگر آن است که در دوران طولانی حکومت ناصرالدین شاه، نقاشی پیکر نگاری با موضوع شاه، یکی از مضامین اصلی در هنر نقاشی این دوران است. در دوره ابتدایی سلطنت او، نقاشی شاه متاثر از هنر نقاشی ایرانی در دوران قبل و دوران ابتدایی قاجار است و نگاه باستانی و آرمان گرایانه دارد، ولی در نقاشی دوره انتهایی، به علت تاثیرپذیری از تحولات اجتماعی این دوران به سمت واقع گرایی و عکاسی متمایل می شود و چهره شاه، انسانی و واقعی تصویر می شود. موضوع نقاشی از ناصرالدین شاه در هر دو دوره ثابت است، ولی نگاه نقاشان با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی دوران ابتدایی و انتهایی در زیبایی شناسی متحول و متفاوت تصویر می شود. این تحولات حاصل تغییر تفکر شاه، ارتباط با اروپا، تغییرات اجتماعی و استفاده از هنر عکاسی و تمایل به تصویر واقعی به دور از هرگونه آرمان گرایی است. این عوامل نشان می دهد هنر دوران ناصری در نقاشی از چهره در هر دو دوره متاثر از تغییرات اجتماعی آن دوران است و نگاه هنرمندان به موضوع پیکر نگاری با عوامل اجتماعی تغییر کرده و دارای زیبایی شناسی متغیر است. نگاه به موضوع انسان در هنر پیکر نگاری در هر دوره متفاوت تصویر شده و این روند در چهره ناصرالدین شاه قابل بررسی است. [1]
    [1]. این مقاله حاصل هسته پژوهشی با عنوان مطالعه هنر نقاشی پیکره نگاری دوره قاجار تصویب شده در دانشگاه الزهرا س می باشد.

    کلیدواژگان: انسان، پیکر نگاری درباری، قاجار، ناصرالدین شاه، نقاشی
  • مهدی اصل مرز*، سعید زاویه، ایرج داداشی صفحات 79-109

    اکثر صاحب نظران حوزه آیین معتقدند که آیین پدیده ای است که تا آن را نبینند نمی توانند بشناسند. بسیاری از آیین ها عناصر تشکیل دهنده مشترکی دارند، اما در کارکرد و اهدافی که دارند از هم متمایز می شوند. گونه ای از آیین ها که در بسیاری از فرهنگ ها با ادیان مختلف نقش پررنگی در زندگی انسان بازی می کنند، آیین های درمانی هستند. از آنجا که در روند مطالعه درمان های آیینی که توسط دین پژوهان، مردم شناسان و انسان شناسان انجام می پذیرد، انسان و نیازهایش و به طور ویژه در پدیده درمانی، قضیه شفا و شفایابی مطرح است، همه ابعاد پژوهش پیرامون انسان دور می زند. بدین جهت این مقاله دو موضع عمده در این بحث را از منظر علم گرایان به نمایندگی مالینوفسکی و دین پژوهان با محوریت الیاده مطالعه می دهد. در روند این مطالعه به این احتمال نزدیک می شویم که انسان زیستی و انسان دینی در لحظات بحرانی در موقعیتی قرار می گیرند که بر هم منطبق می شوند؛ یعنی موقعیت آیینی که در آن به رفع بحران ها مبادرت می ورزند. روش پژوهش میدانی، اسنادی و توصیفی-تحلیلی است. در بخش میدانی به مشاهده مستقیم آیین درمانی زار و همچنین مصاحبه با برگزارکنندگان و مطلعان بومی در این زمینه پرداخته شده است. در بخش اسنادی نیز کتاب ها، مقالات و فیلم های مستند فارسی و لاتین مرتبط با موضوع بررسی شده اند.

    کلیدواژگان: آیین زار، آیین های درمانی، اسطوره، الیاده، دین، مالینوفسکی
  • ندا کیانی اجگردی، ایمان زکریایی کرمانی*، ثریا معمار صفحات 111-136
    دست بافته های بختیاری به مثابه مصداقی بارز از محصولات فرهنگی و هنری قلمداد می شوند که همواره دارای رسالت اقتصادی و ظرفیت بالای درآمدزایی بوده اند؛ لیکن با توجه به محدود شدن بازار تقاضا و کاهش دامنه ی تولید، امروزه نقش اقتصادی آن ها کم رنگ گردیده است. درحالی که در جامعه امروزی معرفی و بهره گیری از تمام یا بخشی از این هنرها در جهت تداوم در نسل های بعد، تحکیم هویت بخشی و ترمیم کاستی های اقتصادی، تولیدی، بومی و درنتیجه ایجاد توسعه و اقتصادی پایدار به ویژه در میان عشایر بختیاری، امری حیاتی به شمار می رود. لذا اگرچه امروزه جمعیت عشایر کاهش یافته است لیکن با توجه به تغییر الگوی سکونت و کم رنگ شدن دیگر جنبه های درآمدزایی، دست بافته ها یک فرصت و ضرورت اقتصادی برای این جامعه محسوب می شوند. بر این مدار اهتمام جدی به مقوله ی توسعه ی اقتصادی و هنری این بافته ها ضرورت می یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل دخیل در اقتصاد دست بافته ها وابسته به حیطه های تولید، توزیع و مصرف، در وضعیت موجود است. روش پژوهش توصیفی_تحلیلی و ازلحاظ ماهیت کیفی است. یافته اندوزی به دو شیوه کتابخانه ای و میدانی و تحلیل آن ها بر پایه ی تحلیل مضمون انجام شده است. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و غیر احتمالی با 34 نفر از تولیدکنندگان، عرضه کنندگان، مصرف کنندگان و صاحب نظران، به روش گلوله برفی مصاحبه صورت گرفته است. حاصل آنکه در جامعه امروزی دست بافته ها به فراخور وجود مجموعه ای از عوامل اجتماعی و اقتصادی شامل: حقوق پایین بافنده، قیمت بالای بافته ها، پایین بودن سطح شناخت و نوع ارایه بافته ها، کم رنگ بودن نقش ارزش ها و فعالیت های شبکه ای قومی، نقش کارآفرینی، نقش صادرات و تبلیغات، کم تر مجال بروز و موفقیت اقتصادی یافته اند.
    کلیدواژگان: اقتصاد هنر، بستر اجتماعی، توسعه اقتصادی، دست بافته های کاربردی، عشایر بختیاری
  • پیمان ابوالبشری، محمدحسین رضایی* صفحات 137-156

    در سایه روشن تاریخ باورهای دینی باستانی مردمان بومی فلات ایران و به ویژه سرزمین های شرقی، تاثیرات آیین های بین النهرینی تا اندازه ای در تاریکی مانده است. یکی از نمونه ها که می توان به آن اشاره کرد، تاثیر خدای ایشتار در خراسان بزرگ است که در بقعه استیر بر کرانه کویر متجلی شده است. این نوشته براساس نشانه ها پیش رفته است؛ نشانه هایی خرد اما محکم که با جایگذاری مناسب در کنار هم، تصویر نسبتا روشنی را از حضور ایزدبانوی بابلی ایشتار در دل خراسان گواهی می دهد. مواردی مانند ریشه شناسی استاربذ، جنسیت زایران و موارد دیگر از انطباق پیر استیر با ایشتار پرده برمی دارد. روش پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد قوم نگاری با استفاده از منابع کتابخانه ای و مشاهده میدانی به صورت هم زمان است. مطالعه مزبور نشان می دهد پیر استیر با توجه به گزاره های موجود، همان ایزدبانوی بابلی است که در این خاک جا خوش کرده و تا دوره معاصر به حیات خود در قالب اسلامی ادامه داده و مستحیل شده است.

    کلیدواژگان: ایشتار، بین النهرین، پیر استیر، پسران کمیل، خراسان بزرگ
  • الهام سعادت، محسن محمدی فشارکی* صفحات 157-177
    پناهگاه یکی از کهن الگوهای بنیادین بشر است که در وطن تجسد می یابد؛ کالبدی برای ظهور جهان بینی و ساختار اجتماعی مردمانی که ویژگی های مشترک فرهنگی، سیاسی، زبانی و تاریخی دارند. انسان شناسان دو مولفه برای تعریف وطن ارایه کرده اند: اصالت مرز و آنچه درون مرزها دیده می شود. با توجه به این مسیله، زمین، حکومت و دشمن مولفه هایی هستند که هرکدام سهمی در خلق این مفهوم دارند و با توجه به الگوی هر دوران تاریخی، اهمیت بیشتر یا کمتری می یابند. در شاهنامه، ایران و ایرانشهر وطنی هستند که همه روایات در ارتباط با این دو شکل می گیرد، اما آمیختگی مکان های واقعی و فراواقعی، حکومت های اسطوره ای و تاریخی و دشمنان گوناگون در شاهنامه، تشخیص وطن را دشوار می کند. مکان مهم ترین و بدیهی ترین مولفه برای تعریف مفهوم وطن است؛ بنابراین در این پژوهش برای دست یافتن به تعریف وطن، مکان های شاهنامه تقسیم بندی، توصیف و تحلیل شده اند. مکان های فراواقعی، انعکاس ذهنیت ایرانیان درباره سکونتگاه و شاه آرمانی است و مکان های واقعی ساختارهای حکومتی و اجتماعی را به تصویر می کشد. بررسی مکان های واقعی و فراواقعی، این حقیقت را آشکار می کند که وطن در شاهنامه، مفهومی ذهنی، جمعی و شامل حوزه ای تمدنی است؛ یعنی مجموعه ای از شهرها و مردمان که با یکدیگر ارتباط دارند و یک حکومت مرکزی قدرتمند آن ها را اداره و از آسیب دشمن حفظ می کند.
    کلیدواژگان: حماسه، شاهنامه، مکان های واقعی، مکان های فراواقعی، وطن
  • مرضیه احدی، شروین خمسه*، تراب جنگی قهرمان صفحات 179-211
    مدرنیسم جریانی است که تقریبا در اواخر قرن نوزدهم میلادی در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... وسعت یافت. این جنبش به گسستی تمام عیار و رادیکال از سنت های فرهنگی و هنری غرب و خلق شکل های نوین بیان هنری اشاره دارد. مدرنیسم به تدریج وارد عرصه ادبیات و داستان نویسی شد و به سبب برخورداری از ویژگی های ادبی خاص، از شکل های سنتی و تکنیک های بیانی قدیم فاصله گرفت. مدرنیسم دارای شاخصه هایی از قبیل سنت ستیزی، علم گرایی، انسان مداری، فردگرایی، آزادی خواهی، انتزاعی سازی، انسانیت زدایی، نسبیت گرایی، اعتراض به جهان صنعتی مدرن، آشنایی زدایی، ضدقهرمان گرایی، تاکید بر ضمیر ناخودآگاه و همچنین گرایش های فمینیستی است. مهرنوش مزارعی از جمله داستان نویسان مهاجر ایرانی تبار معاصر است که در زمینه داستان های کوتاه مدرنیستی، صاحب چندین مجموعه داستان و یک رمان است. در این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، ضمن بررسی عناصر و مولفه های مدرنیستی در چهار داستان برگزیده از مهرنوش مزارعی، ویژگی های مدرنیستی موجود در این داستان ها با توجه به آرای سوزان فرگوسن و چارلز می و نگاه و اهمیت او به جایگاه حقوق زنان در جامعه مردسالاری طبق نظریات جامعه شناسی آنتونی گیدنز تحلیل می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد مهرنوش مزارعی از بسیاری از عناصر و مولفه های مکتب مدرنیسم در داستان های خود استفاده کرده است. این مولفه ها عبارت اند از: آغاز بدون مقدمه داستان، پایان باز، محدودیت مکان و زمان و کاربرد استعاری آن ها، توجه به ذهنیت شخصیت ها، درون مایه های مدرن (بیگانگی، تنهایی، انزوا، فردگرایی و...)، ذهنیت مرکزی، فشرده سازی زبان و ایجاز، پیرنگ های حذفی و استعاری، عدم قطعیت، وجود ضدقهرمان، درهم آمیختن رویا و واقعیت، بی قصگی، چندلایگی ذهنی شخصیت ها و روایت های نامتوالی.
    کلیدواژگان: آنتونی گیدنز، چارلز می، داستان کوتاه، مدرنیسم، مهرنوش مزارعی
  • عمار احمدی* صفحات 213-236
    گلین بالا عروسک و نوعی اسباب بازی سنتی زنان و دختران بیشتر مناطق آذربایجان است. بیشتر این مناطق گلین بالاهای مخصوص به خودشان را دارند که از نظر ساختار فیزیکی و کارکرد نمادین اجتماعی آن با هم متفاوت هستند. در این مطالعه موردی بر گلین بالاهایی تمرکز شده است که خانواده ها در روستای آلوارس شهرستان سرعین می سازند. عروسک گلین بالا در میان مردم روستای آلوارس هم به نوعی نشان دهنده نقش دختران روستا و به عبارتی آموزش وظایف و مسئولیت اجتماعی آینده آن هاست. به بیان دیگر، گلین بالا از نظر اجتماعی مقیاس کوچک زنان آلوارس و نقش آن ها در خانواده را برای کودکان بازتولید می کند. در قصه گلین بالا مردم آلوارس آیتم زمانی و مکانی تا حدودی لحن و رنگ ساختاری فرهنگ مردم آلوارس را شامل شده است. شرایط اقلیمی و زیستی قصه نشان می دهد مکان قصه کوهستانی است که زمستان های طولانی و سختی دارد و تابستان های کوتاه و خنگی در آن موج می زند. در جای جای قصه پر است از شرایط زندگی اجتماعی سختی که در زمستان طی می شود. مشکل راه و وسایل حمل و نقل با اکوسیستم طبیعی این روستای کوهستانی سنخیت دارد که باز در داستان به آن اشاره می شود. در تحلیل و تفسیر مردم شناختی این مقاله از نظریه انسان شناسی نمادین و تفسیری استفاده کرده ایم. گلین بالا از نظر فرم ظاهری و کارکرد نمادین آن با دیگر گلین بالاها تفاوت هایی جزیی دارد. قصه منتسب به این گلین بالا مخصوص مردم آلوارس است. قصه ای با این تم و موضوع در داستان های شبیه آن کمتر دیده می شود.
    کلیدواژگان: آلوارس، انسان شناسی نمادین، عروسک، گلین بالا
  • طیبه عزت اللهی نژاد* صفحات 237-257
    انسان شناسی هنر، رویکردی مردم شناختی است که هنر را در زمینه جامعه تولیدکننده آن مطالعه می کند و بر آن است که بررسی هنر جامعه ای خاص، بیشتر در ارتباط با جایگاه آن در همان جامعه امکان پذیر باشد و فهم آن نیز در جایی که تولید شده است، با درک و فهم اعضای جوامع دیگر تفاوت دارد. در این پژوهش، با مطالعه ای مردم نگارانه، بعد عاملیت قالی که در زبان ترکمنی بدان «هالی» می گویند، در روستای دویدوخ بررسی و تحلیل های کیفی انجام شد. داده های تحقیق، با انجام مصاحبه، مشاهده و بررسی کتابخانه ای و الکترونیکی جمع آوری شدند. پرسش اصلی پژوهش آن است که هنر به ویژه قالی (دوروی ابریشمی) چه نقشی در تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستای دویدوخ ایفا می کند و هنرمند در این راستا چه نقشی دارد. نتایج نشان می دهد قالی در عین رقابت، سبب انسجام و اتحاد افراد جامعه بوده و به نوعی یکی از حلقه های اتصال آنان با یکدیگر است. هنر و هنرمند در این جامعه معادل کار (آیش) و کارگر (ایشلی/ایشچی) است. هنرمند جایگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. مهارت در نوع بافت، کیفیت بافت و مواد اولیه موجب متمایزشدن این محصول در ایران و جهان شده است و همین امر هنرمند را ترغیب کرده است تا در حفظ این تمایز کوشش کند. علاوه بر اینکه قالی منبع اصلی درآمد اهالی روستا است، یکی از مهم ترین عوامل حفظ و انتقال هویت قومی و تاریخی نیز هست. البته در سال های اخیر تغییرات و تحولات در نوع نقوش قالی ها روی داده و اغلب سلیقه خریداران بر آن تاثیر گذاشته است. با این وجود ، هنرمند روستای دویدوخ با خلق شی ء هنری خاص موجب رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شود.
    کلیدواژگان: انسان شناسی هنر هالی، روستای دویدوخ، عاملیت، قالی
  • فرزانه فرشادی، منصور وثوقی* صفحات 259-286
    در بسترهای تاریخی، دوگانه مادر-کودک با حضور میانجی هایی مانند بهداشت، پزشکی و فناوری به زنجیره مادر-میانجی-کودک ترکیب بندی شده است؛ به این معنی، مفصل بندی روابط مادر و کودک یا کنش فرزندآوری از گذر میانجی ها در ضرورت های تاریخی تغییر یافته و خانواده های مختلف گسترده به صورت هسته ای صورت بندی شده است. پس آیا با تغییر صورت خانواده، محتوا یا معنای مادر شدن نیز در یک فرایند تاریخی متناسب با تغییرات فرم خانواده در فهم کنشگر دوباره مفصل بندی می شود؟ اگر چنین است چگونه تغییرات معنایی نزد کنشگر رخ می دهد؟ و مفصل بندی فهم و معنای مادرشدن در گذر زمان چه تغییراتی کرده است؟ این ها مسایلی است که این مقاله به کمک مفاهیم فرم، محتوا، ساختار آگاهی نزد زیمل و هوسرل در جست وجوی پاسخ آن است. روش اصلی برای استخراج معانی، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. هدایت مصاحبه براساس مولفه های سنخ آرمانی محقق ساخته پیش برده می شود، تا امکان مقایسه و تغییر معنا در میان نسل ها فراهم شود. طبقه بندی مصاحبه شوندگان نیز براساس دوره شناسی و بسترهای تاریخی است. درنهایت با انطباق یافته ها بین تجربه زیسته سه نسل از زنان، تحول محتوای کنش فرزندآوری در بسترهای اجتماعی آشکار می شود. به این صورت، سه گونه مفصل بندی نظام معنایی مادری شامل گذار، ترازمند و ارادی صورت بندی می شود که به ترتیب با سه فرم نیمه هسته ای-نیمه مستقل، هسته ای و الحاقی مرتبط هستند. نتیجه اینکه با حصول آگاهی از موضوع شناخت بدن، نگرش به فرزندآوری (ارزش) نیز در نسبت های جدیدی بازشناسی می شود. در همین صورت بندی جدید از ارزش است که مرحله دیگری از معنای مادری نزد کنشگر برساخته می شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، تجربه زیسته، تحول معنای مادری، خانواده، محتوا و فرم
  • رویا پورتقی، محمد همایون سپهر*، وحید رشیدوش صفحات 287-308

    زنان در بعضی از مناطق ایران تا قبل از دهه پنجاه، در محفل های خصوصی زنانه و دور از چشم مردان به اجرای نمایش می پرداختند تا تصویری موقت از آمال و آرزوهای خود را به نمایش درآورند. قوانین حاکم بر جامعه، آزادی و قدرت آن ها را محدود کرده بود و نیازهایشان که در هاله ای از آرزو و رویا راهی برای بروز می جست، سرانجام از طریق حرکات نمایشی و روایت های جاری در آن ها نمود یافت. این پژوهش این است که نمایش های آیینی زنانه چه تناسبی با آرزوها و موقعیت آن ها به عنوان جنس دوم داشته است. روش این پژوهش، اسنادی-میدانی است. برای داده های میدانی، با هفت زن از تهران در رده سنی 65 تا 75 سال که اجراکننده اصلی نمایش ها بودند، مصاحبه صورت گرفت. از طریق مطالعات اسنادی، معروف ترین نمایش های زنانه شناسایی و طبقه بندی می شوند تا در تحلیل داده ها به کار گرفته شوند. داده های گردآوری شده به روش تحلیل تماتیک انجام شده است. برای درک آیینی نمایش های زنانه، از رویکرد انسان شناسی نشانه شناختی نمادها بهره گرفتیم و برای تبیین تضادهایی که بین نقش های موجود در ساختار نمایشی مشاهده می شد، از مفهوم آیین های وارونگی گلاکمن [1] استفاده کردیم. نتایج بیانگر آرزوی داشتن فضایی امن تر و قدرت بیشتر و عاملیتی برای داشتن استقلال و اقتداری مانند مردان است

    کلیدواژگان: آیین، آیین وارونگی، امیال زنانه، جنسیت، نمایش
|
  • Marziyeh Madadi Darestani *, Emilia Nercissians Pages 9-34

    In this research, we have studied the perception and encountering of the new generation of girls with the concept of virginity. The research focuses on the life experience of girls who have had free sexual intercourse. Each of them makes different decisions about their body and destiny in the face of virginity and non-virginity concepts.  In the theoretical part, we have used the purity and danger theory of Mary Douglas because of the overlap with the issue of virginity in Iran and the relationship between purity and impurity of the body in the concept of virginity. In the methodological section, the focus of the research has been on ethnography and fieldwork. In this study, 50 participants were interviewed. The age group of the participants is 18 to 30 years old, single, with university education, and economically and socially in the middle and upper-middle level. Young girls' perceptions and encounters with virginity are vague and complex. The young generation, with conflicts and contradictions between individual desires in sex and social pressures related to the value of girls' virginity, despite the initial violation of the norm, but eventually girls are forced to follow and accept the prevailing norms, and in order to be accepted in society they must provide physical virginity and they have to perform virginity restoration surgeries.

    Keywords: virginity, Female Body, legitimacy, Restoration of virginity, Social Identity
  • Alireza Ghobadi, Ali Heydar Heydary * Pages 35-53

    Proverbs in every society mirror the lifestyles of members of a community and are part of the cultural heritage of previous generations. Gender proverbs in every language and culture determine the social status of men and women. The expectations of the community outline their members, the way they are prioritized, and ask their members how to take their paths.  Laki's culture and language are full of gender Proverbs that imply the construction and representation of gender culture. These proverbs are based on differences and oppositions, and they have imaged a woman as other than a man. In some of Laki's proverbs, the identity of men and women is relative to one another, and their status is defined relative to one another. In Laki's gender proverbs, men are portrayed in a superior social position than women. It is assumed that men have more intellectual and mental abilities than women do. In these proverbs, the lineage is patrilineal, and the male children of the family are depicted as flag bearers and survivors of the family as well as family name and traditions.In this culture, there is a strict attitude towards raising boys and girls and it is recommended that bringing children up to be avoided in social and economic conditions of comfort and welfare. And in sexual deviations, prejudices and judgments are negative about females, and women are thought to be seductive and provocative.

    Keywords: construction, Gender Identities, Proverbs, Representation
  • Elahe Panjehbashi * Pages 55-77

    The painting of the Shah during the Qajar period is one of the main subjects of court sculpture. The face of Naser al-Din Shah (1247 AH - 1313 AH) during his reign goes through a different path from beginning to end. In the early period, his face conforms to the standards and aesthetics of Iranian painting and in the last period of his reign, his face is influenced by the photography industry and social change. A trip to Europe changes European realism and painting. The general question in this article is as follows: What are the changes in the sculptural images of Nasser al-Din Shah in the early and late Qajar period, and the aesthetic criteria of each period due to changing social conditions? Given the importance of paintings of the Shah during the Qajar period, these changes in a painting by Nasser al-Din Shah Qajar are the subject of this study. In order to investigate this issue, the first sculptural painting in the Nasiri period is examined, and then the evolution and differences and similarities of paintings. The content of the present study is qualitative and the method of collecting information is documentary (library) and the research method is historical-comparative. The results indicate that during the long period of Nasser al-Din Shah, Sculpture painting with the theme of the king is seen as one of the main themes in the art of painting. In the early period of his reign, Shah's painting was influenced by the Iranian painting art of the previous and early Qajar periods and has an ancient and idealistic look. In the painting of the last period, due to the influence of social developments of this period, he tends towards realism and photography. The face of the king is humane and real. The subject of a painting by Nasser al-Din Shah can be seen in both periods, but the view of painters has changed according to the social and political conditions of the early and late period, and this is reflected in every painting with the subject of the king. These developments are the result of the Shah's change of mind, connection with Europe, social change, and the use of the art of photography. These factors show that art in both periods is affected by social changes and the view of artists on the subject of sculpture changes with social factors and shows the view of the subject of man in the art of sculpture. [1][1]. This article is the result of a research core entitled "Study of the Art of Sculpture Painting of the Qajar Period" approved by Al-Zahra University

    Keywords: Qajar, Painting, court iconography, Nasser al-Din Shah
  • Mehdi Aslemarz *, Saeed Zavieh, Iraj Dadashi Pages 79-109

    A vast majority of specialists in the field of rites are of the belief that the ritual is a phenomenon that they can NOT recognize unless they observe it. Most of the rituals have elements in common but differ in their function and purpose. One type of ritual that plays a significant role in human life in many cultures with different religions is the “Healing Ritual”. Since mankind and its needs, in particular, the issue of healing in a therapeutic phenomenon is important during the process of studying therapeutic rituals carried out by theologians, ethnologists, and anthropologists, all aspects of the researches revolve around humans. For this reason, the dissertation aims to investigate two significant stands, one from the scientific view represented by Malinowski and the other from theologians represented by Eliade. In the process of this study, we get close to the possibility that biological humans and religious humans lie in a situation in which they are coincided in the critical moments, the ritual situation in which they take action to solve the crisis. The research methodology is based on field, documentary, and analytical studies. Regarding the field study, direct observation of the Zār therapeutic ritual, as well as interviews with local organizers & informants in this field have been conducted. Regarding the documentary study, Persian & English books, research papers, and documentaries relevant to the subject have been reviewed.

    Keywords: Eliade, Healing Rituals, Malinowski, myth, Religion, Zār ritual
  • Neda Kiani Ejgerdi, Iman Zakariaee Kermani *, Soraya Memar Pages 111-136
    Bakhtiari handwoven is considered a clear example of cultural and artistic products that have always had an economic purpose. However, due to the limited market demand and reduced production range, their economic role has diminished today. While in today's society, the introduction and use of all or part of these arts in order to continue in the next generations, strengthening identity, repairing economic shortcomings, production, indigenous, creating development and sustainable economy is especially vital, especially among Bakhtiari tribes. Therefore, serious attention to the economic and artistic development of these weaves is necessary. The purpose of this study is to investigate the role of factors involved in the economy of handwoven dependent on the areas of production, distribution, and consumption in the current situation. The research method is descriptive-analytical and in terms of qualitative nature. Information has been collected in two ways: library and field and their analysis has been done based on thematic analysis. Using targeted and non-probabilistic sampling, 34 people were interviewed by snowball method. As a result, in today's society, handwoven according to the existence of a set of social and economic factors, have less opportunity for economic emergence and success, including low wages for a weaver, high prices of weaves, low level of knowledge and type of presentation of woven products, the low role of values and activities of ethnic networks, entrepreneurial role, the role of exports and advertising.
    Keywords: Art Economics, Applied handwoven, Bakhtiari nomads
  • Peiman Abolbashari, MohammadHossein Rezaei * Pages 137-156

    In the light of the history of the ancient religious beliefs of the indigenous peoples of the Iranian plateau, and especially of the eastern lands, the effects of the Mesopotamian religions have remained somewhat obscure. One of the examples that can be mentioned is the influence of the Ishtar goddess in Greater Khorasan, which is manifested in the tomb of Estir on the desert shore. This Article is based on signs; Small but solid signs that, with proper placement, give a relatively clear picture of the presence of the Babylonian Ishtar goddess in the heart of Khorasan. Statements such as Star etymology, the gender of the pilgrims, and others reveal Piere Estir's conformity to Ishtar. The method of the present study is based on ethnographic approach using library resources and field observation simultaneously. This study shows that Piere Estir, according to the existing propositions, is the Babylonian goddess who settled in this land and continued to live in the Islamic form until the contemporary period and has been transmuted.

    Keywords: Ishtar, Pire Estir, Greater KhorasanIshtar, Mesopotamia, Pir-e Estir, Komail Sons, Greater Khorasan
  • Elham Saadat, Mohsen Mohamadi Fesharaki * Pages 157-177
    "Shelter" is one of the basic human archetypes that is embodied in the "homeland"; A body for the emergence of the worldview and social structure of people with common cultural, political, linguistic, and historical characteristics. Anthropologists have proposed two components to the definition of "homeland": the originality of the border and what is seen within the borders. According to this issue, land, government, and enemy are components that each have a share in creating this concept and according to the paradigm of each historical period, it becomes more or less important. In Shahnameh, "Iran" or "Iranshahr" is the homeland in which all narrations are formed; But the fusion of real and surreal places, mythical and historical governments, and various enemies in Shahnameh makes it difficult to identify the homeland. "Place" is the most important and obvious component for defining the concept of homeland, so in this study, in order to obtain the definition of "homeland", the "places" of Shahnameh are divided, described, and analyzed. "Surreal places" are a reflection of the Iranian mentality about the settlement and the ideal king, and "real places" depict governmental and social structures. The study of real places and surreal places reveals the fact that "homeland" in Shahnameh is a mental, collective concept and includes a sphere of civilization; it is a collection of cities and people that are interconnected and managed by a powerful central government and protected from enemy damage.
    Keywords: Epic, Shahnameh, Real Places, Surreal Places, Homeland
  • Marzieh Ahadi, Shervin Khamse *, Turab Jangi Ghahreman Pages 179-211
    Modernism includes one of the subject matters which were expanded in the various economic, cultural, political, and social fields nearly in the late 19th century. . Modernism entered the fields of literature and story writing gradually and got away from traditional forms and old expression techniques due to enjoying specific literary features. Modernism has characteristics such as anti-traditionalism, humanism, individualism, libertarianism, abstractionism, dehumanization, relativism, protest against the modern industrial world, anti-heroism The emphasis is on the subconscious as well as feminist tendencies. Ms. Mehrnoosh Mazarei is one of the contemporary immigrant story writers who has written several short story collections in the field of Modernist short stories. In this research, we attempt to analyze modernism features existing in the stories regarding votes of Charles May and Susan Ferguson with the descriptive-analytical method, As well as her importance of the place of women's rights in patriarchal society according to the sociological theories of "Anthony Giddens" having investigated elements of modernism in four stories selected by Ms. Mehrnoosh Mazarei. The results of the research showed that she could have figured out her stories by enjoying many elements of Modernism such as starting a story without introduction, Dream-Reality Confusion (DCR), Nonstory, and Character's subjective multilayer.
    Keywords: Anthony Giddens, Charles May, Mehrnoosh Mazarei, modernism, Short story
  • Ammar Ahmadi * Pages 213-236
    Glynbala is a doll and a kind of traditional toy for women and girls in most parts of Azerbaijan. Most of these areas have their own highlands, which differ in their physical structure and symbolic social function. In this case study, the focus is on the clay that is built by families in the village of Alvarez in the city of Sarein. The Glenn High doll among the people of Alvarez village also shows the role of the village girls, in other words, educating them about their future duties and social responsibilities. In other words, Glynbala socially reproduces the small scale of Alvarez women and their role in the family for children.In the story of Glynbala, the people of Alvarez have a temporal and spatial item that has a somewhat structural tone and color to the culture of the Alvarez people. The climatic and biological conditions of the story show that the place of the story is a mountain with long and hard winters and short and dull summers. Everywhere in the story is full of difficult social life conditions that take place in winter. The problem of roads and means of transportation is related to the natural ecosystem of this mountain village, which is mentioned again in the story. It should be noted that in the anthropological analysis and interpretation of this article, we have used the theory of symbolic and interpretive anthropology. The Glynbala in terms of appearance and symbolic function with other Glynbalas cannot be said to be fundamental but minor. The story attributed to this Glynbala is for the people of Alvarez. Stories with this theme are rarely seen in similar stories.
    Keywords: Dolls, Glybala, Alvarez, Symbolic Anthropology
  • Tayebeh Ezatollahinejad * Pages 237-257
    Anthropology of art is an anthropological approach that studies art in the context of the society that produces it, and believes that it is possible to study the art of a particular society more in relation to its place in that society and to understand it somewhere. Which is produced, differs from the understanding of members of another community. In this study, an attempt was made to study the qualitative dimension of carpet weaving, which is called "Hali" in Turkmen, in the village of Doydokh, and to perform qualitative analyzes. Research data were collected through interviews, observation and review of library and electronic documents. The main question of art, especially carpet (silk weaving), what role does it play in the economic, social and cultural interactions of Doydokh village? What is the role of the artist in this regard? The results show that the carpet, while competing, causes the cohesion and unity of people in society and is a kind of link between them. Art and artist in this society are equivalent to work (Ish) and worker (Ishli / Ishchi). The artist has a social, economic and cultural status, skills in the type of texture, texture quality and raw materials have made this product different in Iran and the world, and this has encouraged the artist to try to maintain this distinction. In addition to being the main source of income for the villagers, the carpet is one of the most important factors in preserving and transmitting ethnic and historical identities. Of course, in recent years, there have been changes and developments in the type of carpet designs and it has often been influenced by the tastes of buyers. Nevertheless, the artist of the village of Doydokh creates economic, social and cultural prosperity by creating a special artistic object.
    Keywords: Hali, agency, Anthropology of Art, carpet, Doydokh village
  • Farzaneh Farshadi, Mansour Vosooghi * Pages 259-286
    A Cognitive Study of the Mothering Meaning Evaluation and Family Form Changes Mediated by Contemporary Medical Contexts Farzaneh Farshadi[1]Mansour Vosoughi[2]AbstractThroughout the history, the mothering formation has been articulated differently due to the mediators such as health, medicine and technology. The articulation of the mother-child relationship or the act of childbearing has been changed through mediation via historical necessities, and different families, such as the extended, the nuclear, have been formed.Thus, has the content or meaning of motherhood re-articulated in a historical process along with the changes of family form? If so, how do semantic changes occur with the actor’s understanding? This article seeks to discover the answers with theories of Simmel, Husserl through concepts of form, content and consciousness.The semi-structured interview is the base of collecting data and conducts by the components of a researcher-made ideal type. The interviewees are classified based on chronology context.Finally, three types of articulation of the maternal semantic system (Transition, Balanced, Voluntary) are recognized, which are related to three forms (Semi-nuclear and Semi-autonomous nuclear, Adjoining), respectively.As a result, the attitude towards childbearing (value) is also articulated in new understanding by the acquisition of knowledge, understanding of the subject of cognition (body) it is in this new formulation of value that another stage of maternal meaning is constructed for the actor.   Key words: Consciousness, Family, Form and context, lived experience of mothering, Mothering meaning  [1] PhD Student in Cultural Sociology, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran[2] PhD in Sociology, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author)vosooghi_mn@yahoo.com
    Keywords: consciousness, _ Family, _ Form, context, Form, context, Family, lived experience of mothering, _ Mothering meaning, _
  • Roya Poortaghi, Mohammad Homayoonsepehr *, Vahid Rashidvash Pages 287-308

    Power and Agency and Women's Ritual Performances(A Study in Women's Plays before 1950s) Roya Portaghi[1]Mohammad Homayoun Sepehr[2]Rashidvash Vahid[3]AbstractIn some parts of Iran, women used to perform in private women's gatherings away from men's eyes until the 1950s. To show a temporary picture of their aspirations. The laws of society limited their freedom and power, and their needs were met in an aura of dream. Finally, it was manifested in them through dramatic movements and current narratives. The question is: how did their ritual performances relate to their aspirations and to their position as the second sex? The methods of this research are documentary-field. For field data, 7 women from Tehran in the age group of 65 to 75 years who were the main performers of the plays were interviewed. The most famous female plays were identified and classified through documentary studies to be used in data analysis. The analysis of the collected data is based on the logic of the thematic analysis method. To understand the ritual of female plays, we used the semiotic approach of symbols, and then to explain the contradictions between the patterns in the theatrical structure, the concept of Glackman's inversion mirrors was used. The results indicate the desire for a safer environment and more power and a factor for independence and authority like men.[1] PhD Student in Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.[2] Assistant Professor, Department of Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran (Corresponding Author).[3] Assistant Professor, Department of Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.

    Keywords: show, Religion, gender, inversion ritual, feminine desire