فهرست مطالب

نشریه فلسفه تحلیلی
پیاپی 3 (بهار 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/01/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تئوری آرامش در مشروعیت زناشوئی مسلمان و غیر مسلمان
    سید محمدرضا آیتی صفحات 7-25

    تبدیل دنیای بزرگ امروز به یک دهکده جهانی و رشد فزاینده تکنولوژی روابط انسان ها راعلیرغم فاصله بسیار دوری که از نظر جغرافیایی و اعتقادی دارند تسهیل و به هم نزدیککرده است . در این راستا علایق افراد بدون هیچ ملاحظه ای مرزهای دارالاسلام و دارالکفر رادرنوردیده و ما را به بررسی و بازنگری مسایل مهم دیرین که از حوزه ابتلا ء خارج شده بودمجبور ساخته است.از جمله این مسایل نکاح مسلمان ب ا غیر مسلمان است . نوشتار حاضر ضمن بررسیدیدگاه های مختلف فقها ء اسلام و ارزیابی ادله آنها که از گستره و تحریم مطلق تا جوازوسعت و پهنا دارد قایل به نظریه آرامش شده است . این نظریه ضمن تاکید بر دیدگاه فقها ءامامیه و توصیه به آن، تکثیر نسل و تحصیل آر امش را که از نظر قرآن اساس و هدف مهمزندگی زناشویی قلمداد می شود تنها در پرتو زندگی همفکران میسور دانسته است، حتیعشق هم نمی تواند در درازمدت دو مخالف در عقیده را در کنار یکدیگر با آرامش به انتهایزندگی و مقصد آن راهنمایی کند، مخالفان در عقیده باید بدانند آتش عشق در نهایت،زندگی و ثمرات آن را خواهد سوزاند . تنها راه رسیدن به آرامش انتخاب کفو و همفکر است .

    کلیدواژگان: عقیده، نکاح، آرامش
  • بررسی مهمترین چالشهای اصاله الظهور
    رامین پورسعید صفحات 27-50

    فقها آشکارا، عمل به ظن را حرام می دانند، مگر آنکه ظن، مبتنی بر دلی لی قطعی باشد .آنها در مورد ظن حاصل از ظواهر، به بنا ء عقلا تمسک کرده اند و معتقدند : عقلا به احتمالاتمقابل آنچه از ظاهر فهمیده م یشود، اعتنا نم یکنند.در صورتی که نظریات رقیب، چه در آثار و چه در روش، چالشهایی را در بحث ظهوراتمطرح کرده اند که مهم ترین آنها ، نظر میرزای قمی و آرای دانشمندان معاصر مسلمان به تبعهرمنوتیک حقوقی است.نگارنده در این مقاله، مقاصد شارع را، به خصوص در امضاییات، در جهت عدالت وعقلانیت می داند و بر آن است که شارع هرگز به تعطیلی مقاصد حقیق ی اش راضی نم یشود .این تصور که عقلا در محاورتشان به ظاهر کلام تمسک م ی کنند، مربوط به تمام احوال وزمینه ها نیست . عقلا مادام که با مخاطب در یک زمینه قرار دارند، به ظواهر اعتماد م ی کنند،اما اگر زمینه عوض شود، هیچگاه به آنچه از ظاهر برداشت م ی شود، قصد مولف یا متکلمنمی گویند. چه، گاهی مقاصد مولف یا متکلمی که در زمینه دیگر قرار دارد، در جهت عکسظهورات کلامش قرار م ی گیرد، و چون قراینی بین او و هم عصر ی هایش بوده که در دست مانیست، لازم است پیشنهادات شیو ه های رقیب را جدی بگیریم . ضرورت این مهم در جاییبیشتر است که علم به مفقود شدن قراین داشته باشیم.

    کلیدواژگان: ظاهر، ظن، تفسیر، حجیت، عدالت، عقلانیت
  • بررسی مبانی فقهی مشروعیت حقوق ادبی و هنری
    مهدی خدایی صفحات 51-86

    پدید آورنده اثر ادبی و هنری که با استفاده از هوش، استعداد و نبوغ خود در محیط فکر واندیشه اش اثری را خلق م ی نماید، از آنجا که او هنوز اثر را در خارج بر روی کاغذ، تابلو نوار و... متجلی نساخته است ، اثر مزبور در ملکیت ذاتی و تکوینی او م ی باشد و هیچ کس نم ی توانداو را وادار به ظاهر ساختن اثر مزبور بر روی اشیا ء خارجی نماید . او حتی پس از آنکه اثر را بااختیار خویش در خارج متجلی ساخت بر آن ملکیت ذاتی دارد . زیرا آنچه در خار ج ظاهرگشته تصویر اثری است که اصل آن در ذهن و محیط فکر پدید آورنده خلاق می باشد. دلیلفقیهان بر مشروعیت حقوق معنوی پدید آورنده می تواند همین امر باشد زیرا که اثر از پدیدآورنده آن به هیچ وجه جدا نیست . او همانگونه که بر فکر و شخصیت خود سلطه دارد بر اثرخود نیز که برآیند آن دو می باشد، سلطه و مالکیت ذاتی دارد و به خاطر همین سلطه علاوهبر حقوق معنوی، حقوق مادی اثر نیز متعلق به خود او است. بر فرض اینکه ملکیت ذاتی اورا نسبت به حقوق مادی اثرش نپذیریم م ی توان ملکیت عرضی حقوق مزبور را برای او ثابتنمود. این ملکیت عرضی م ی تواند اصلی و یا تبعی باشد . اثر پس از خلق و تجلی آن بر رویکاغذ، تابلو و... ممکن است از ملکیت ذاتی پدید آورنده خارج شده باشد لیکن در ملکیتاعتباری او قرار دارد و تا وقتی که حقوق مادی آن را به دیگری انتقال نداده در ملکیتعرضی اصلی او قرار دارند و م شتری به بهانه خرید نسخه ای از آن اثر نمی تواند در آن حقوقدخل و تصرفی نماید . او فقط حق استفاده مشروع از قبیل مطالعه ، سرگرمی و... اثر را دارد .زیرا آنچه داخل در مبیع (نسخه خریداری شده کتاب و...) می باشد فقط فیزیک نسخه اثر و
    انتفاع از آن برای مطالعه و... می باشد و به گواه عرف عام و خاص، حقوق مادی اثر بهمشتری منتقل نشده است . حال اگرملکیت اولی اصلی را نیز نپذیریم ملکیت اولی تبعی برایپدید آورنده نسبت به حقوق ادبی و هنری ثابت است همانگونه که بنابر قاعده (النم اءللاصول) مالک درخ ت، مالک میوه های آن م ی باشد پدید آورنده اثر نیز مالک حقوق ادبی وهنری اثر مزبور است.

    کلیدواژگان: مشروعیت، ملکیت ذاتی، پدیدآورنده، حقوق معنوی، حقوق مادی، ملکیت عرضی
  • اصغر عربیان صفحات 85-126

    امروزه در سایه علم و تکنولوژی ادله جدیدی برای اثبات دعاوی و اقناع قاضی پا بهعرصه وجود نهاده که به مراتب قویتر ازشهادت شهود بوده و چنان ظن قوی حاصل م ی کنندکه به آنها ادله قطعی عرفی اطلاق می شود و احتمال خلاف آنها را عرف عقلا ء بسیار کم وتقریبا منتفی م یداند و با توجه به اینکه عموم فقهاء مبنای اعتبار ادله بویژه شهادت شهود راعقل و عرف عقلا ء قلمداد می کنند، همچنین با امعان نظر به اینکه بینه، فاقد خصوصیتویژه است ، می توان با احراز وجود ملاک، ادله احص اء شده در شرع و قانون را ازحصرایجاد شده بیرون کشید و به هر دلیلی که شان اثباتی داشته باشد تعمیم داد.

    کلیدواژگان: دلیل، دعوی، بینه، اثبات
  • علیرضا فیض صفحات 127-155

    این تحقیقی است درباره عرف که تاثیر فراوان در استنباط احکام فقهی دارد و راهگشای بسیاری از مسایل مستحدثه است. نقش عرف در فقه و حقوق نباید مورد غفلت فقیه قرار گیرد چرا که بسیاری از مسایل فقهی و اصول فقه به وسیله عرف ثابت می شود همه سیستم های حقوقی جهان به عرف عقلاء توجه داشته اند. در زمان های گذشته در میان قبایل، عرف، پایه، و مایه همه پدیده های اجتماعی بوده و خود به تنهایی مصدر دین و اخلاق و معاملات به شمار می رفت. عرف از نظر اسلام معتبر شناخته شده و حلال بسیاری از مشکلات فقهی است.  عرف به مانند جامعه پویایی دارد و در اثر این پویایی، فقه و حقوق دستخوش پویایی و هم آهنگی با محیط می شوند.بعضی فکر می کنند که بر پایه حدیث«  حلال محمد، حلال الی یوم القیامه» در احکام اسلامی تحول راه ندارد در حالی که این برداشت سطحی، مورد پذیرش پژوهشگران نیست.

    کلیدواژگان: عرف، بنای عقلاء، حجیت، پویائی، دین و فقه، تقلید، عرف رجوع جاهل به عالم
  • سید محمد موسوی بجنوردی صفحات 157-175

    نگارنده در ابتدای مقاله، معنای عده را از دیدگاه های گوناگون مورد بررسی قرار م یدهدو احکام عده را در مورد زنانی که مشمول آن قرار می گیرند توضیح می دهد . در ادامه بهبحث در مورد آثار طلاق ، طلاق در رابطه بین زوجین، طلاق باین، طلاق رجعی پرداخته وسپس به بررسی حقوق و تکالیف مالی زوجین در زمان عده، نفقه، مقرری ماهانه و ارثمی پردازد.در پایان حقوق و تکالیف غیر مالی زوجین در زمان عده و آثار جدایی زوجین برفرزندان را مورد بررسی قرار میدهد.

    کلیدواژگان: عده، نکاح منقطع، استبرا، طلاق رجعی، طلاق بائن، ناشزه، نفقه، مطلقه رجعیه، حضانت، قیم، مطلق و مطلقه
  • سید ابوالقاسم نقیبی صفحات 177-196

    شکل گیری عمل حقوقی و عناصر سازنده آن و آسیب هایی که در مراحل مختلف تکوین اراده ممکن است بر آن وارد شود از موضوعات مهم فقهی و حقوقی است . از جمله مسایل قابل تعمق در این زمینه تعارض اراده ظاهری و باطنی در ا یجاد یک عمل حقوقی است که کدام از آندو اصل و حاکم تلقی می گردد. فقهاء و حقوقدانان اسلامی در این زمینه اختلاف نظر دارند برخی وباستناد به روایت موثقه ابن بک یر و سیره عقلا ء و عرف خاص تجار و ضرورت استحکام م عاملات وحفظ نظم اقتصادی ، اصل را اراده ظاهری پنداشته و برخی د یگر بر اساس آیات و روایات وضرورت تبع یت عقود از قصود ، از حاکمیت اراده باطنی جانبداری نموده اند این اختلاف فقها ء درقانون مدنی ا یران و نگرش حقوقدانان موثر افتاد و آنان ن یز در ا ین زمینه اتفاق نظر ندارند ماضمن بررسی مبانی و ادله نظریات یاد شده بر تعدیل هر یک از ایندو نظریه تاکید ورزیده ایم و درموارد جهل و اشتباه ، اصل را اراده ظاهری دانسته و در مواردی که به نظم اقتصادی ارتباط مستقیم دارد بر ضرورت دسترسی به اراده باطنی متعاقدین از ناحیه دادرس و شکل گیری رویه قضایی اصرار نموده ایم.

    کلیدواژگان: اراده، اراده ظاهری، اراده باطنی، قصد، رضا
  • عباس همامی صفحات 197-207

    مقابله یا معامله به مثل می تواند پاداش و یا کیفر باشد و قاعده فقهی مقابله به مثل درمورد پاسخ به عمل ناخوشایند - اعم از اینکه جنبه جز ایی داشته باشد یا خیر - بکار می رودکه معمو لا جنبه کیفری آن در نظر است . اینکه مقابله به مثل یک حق است یا وظیفه و نیزفطری بودن یا نبودن منشا آن، از مسایلی است که این مقاله بدان می پردازد . نیز محدودهاجرای این قاعده و نقش زمان و مکان و شرایط خا ص بزه دیده و بزهکار در اجرا یا عدماجرای قاعده و همچنین قابل انتقال بودن یا نبودن حق مقابله به مثل از مسایلی است که مقاله حاضر و بخشهای بعدی آن بدان خواهد پرداخت . در این راستا سعی می شود تادیدگاه اسلام به شکل تطبیقی مورد بررسی قرار بگیرد

    کلیدواژگان: حق، مصلحت، نسخ، قاعده ی مقابله به مثل
|
  • Theory of Peace in the Legitimacy of Marriage of Muslimand non-Muslim
    Sayyed M. Reza Ayati Pages 7-25

    Quran declares that a very fundamental principle in the marriageis "peace" for both parts. Considering this reality, the present essaytreats that principle as a basis for non-legitimacy of marriage of aMuslim and a non-Muslim because of lack of peace in such amarriage.

  • Investigation of Major Challenges of "Principality ofAppearance"
    Ramin Poursaeed Pages 27-50

    In defending "principality of appearance" it is said that the wisedo not consider probabilities opposing the appearance. On thecontrary, rival theories have raised questions concerning botheffects and methods of that claim. The present essay intends toexpand God's purposes on the one hand emphasizingprinciples of justice and rationality in them and, on the other,declare that the wise do not consider probabilities opposingthe appearance only when they are in a common context andwhen the addressee is in another context they do not ignorethose probabilities.

  • Investigating Juristic Essentials of Copyright
    Mehdi Khodaee Pages 51-86

    Creator of a piece of literature or art owns, in fact, essentiallywhat he has created and this can be a basis for proving the copyrightin the Islamic jurisprudence. Should one doubt it, we can assert thatthe creator has an accidental ownership as well which makes othersavoid violating his right to its material benefits. This is what thisessay intends to prove

  • Asghar Arabiyan Pages 85-126

    Thanks to the development in Sciences and technology, newevidence for substantiation of claims and convincing the judge haveappeared recently which are very stronger than witness-bearing ofeye-witness individuals. Such evidence is called "definite,customized proofs" whose opposite probabilities are overlooked bycustom of the wise. Considering this fact that most jurists treat"reason" and "custom of the wise" as the foundation for validity ofwitness-bearing of eye-witness individuals on the one hand andbayyinah (witness-bearing of two pious eye-witness individuals)lacks any specific peculiarity on the other, one can find therespective criterion in such newly invented evidence and therebygeneralize evidence in substantiation of claims to whatsoever canprove something.

  • Alireza Faiz Pages 127-155

    Custom of the wise plays a very significant role inunderstanding juristic precepts especially newly-raised ones and alllegal systems have taken it into consideration. Some think that thereis no transformation in the Islamic precepts, while it is not correctand dynamic custom of the wise can solve many newly-raisedjuristic questions

  • Sayyed Mohammad Bojnourdi Pages 157-175

    Meaning of "legally prescribed waiting period", its precepts,different cases in different kinds of divorce, and tasks of both partsin a divorce are thoroughly discussed in the present essay from anIslamic viewpoint

  • Sayyed Abolghasem Naghibi Pages 177-196

    Formation of legal act, its constitutional elements, and damageswhich may hurt the will in its various elements of formation areamong major juristic, legal subjects one of which beingcontradiction of exoteric will to esoteric will in making a legal actwith respect to sovereignty – that is, which of them enjoyssovereignty over the other? There is a dispute among jurists andIslamic lawyers in that connection on the basis of different proofsfor and against any of those two theories. While investigatingproofs of each theory, the present essay emphasizes modification ofboth theories and declares that in cases of ignorance the exotericwill and in cases relating directly to the economical order theesoteric will should be given priority.

  • Abbas Hemami Pages 197-207

    Reciprocity may appear in the form of reward or punishment.The juristic rule of reciprocity is used for a reaction to anunpleasant- no matter it has a criminal aspect or not- whose penalaspect is normally considered.Reciprocity being a right or a duty and its origination beingnatural or not are discussed in this essay. The realm in which thisrule applied , the role of time and space as well as specificconditions of the offended and the offender in the execution of therule and whether this right can be transferred to others or not aredealt whit in the present and the coming parts of our essay. Islamicviewpoints concerning the topic are taken into consideration in acomparative way as well.