فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 28 (آبان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • افروز زرکوب *، نادیا معقولی صفحات 1-20

    تخیل به گواه بسیاری از تیوریسین‌های تاریخ هنر عنصر بنیادین خلق آثار هنری است. گاستون باشلار از جمله تیوریسین‌هایی است که باور دارد تصاویر اساسی حیات، یعنی تصاویری که تخیل زندگی بدون آنها امکان‌پذیر نمی‌باشد، تصاویری وابسته و هم‌بسته به عناصر چهارگانه‌ی هوا، خاک، آب‌ و آتش در جهان می‌باشند که از ابتدا تا به امروز هموار ضامن ارزش‌های هستی‌شناسانه و حیاتی بوده‌اند. سالوادور دالی (1904-1989)، نقاش اسپانیایی، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین هنرمندان سوریالیست قرن بیستم است که عمدتا به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار خویش شناخته می‌شود. در این پژوهش تلاش می‌شود به آفرینش و بازنمایی جلوه‌های خیال در آثار سالوادور دالی پرداخته شود؛ بنابراین نگارنده در این تحقیق می‌کوشد تا با تحلیل پنج اثر شاخص سالوادور دالی به نام‌های دو هارکلین (1942)، تلویزیون، ارتباطات، هفت هنر پرجنب‌وجوش (1947)، ورزشکار کیهانی (1968)، هارمونی کرات (1978) و نبرد در ابرها (1979) بر مبنای رویکرد نقد تخیلی گاستون باشلار به این نتیجه دست یابد که عناصر چهارگانه‌ی جهان به‌‌منزله‌ی بنیان خیال در هستی سوژه‌های انسانی به حساب می‌آیند.

    کلیدواژگان: خیال، نقد تخیلی، سورئالیسم، گاستون باشلار، سالوادور دالی
  • مدیحه برزگر ریحانی، محمدمهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم صفحات 21-31

    با پیداش اخباریین در قرن 11 هجری حجت بودن ظواهر از جهات متعددی مورد تردیدقرار گرفت. حجیت ظواهرقرآن از ‏جمله مسایلی است که اخباریان درباره آن اندیشه متمایز از دیگر عالمان اسلامی دارند. پرسش اساسی دراین تحقیق این است دلایل ‏اخباریان بر عدم حجیت ظواهرقرآن چیست؟ااین مساله ازاین جهت دارای اهمیت است که اگر ظاهر قرآن حجیت نداشته باشد مردم ‏نمی توانند به آنچه که قرآن آن را واجب یا حرام اعلام کرده اعتماد کنند و عمل نمایند به این دلیل باید ظواهر قرآن حجیت داشته ‏باشند تا مردم به آن اعتماد نمایند و در آن تدبر نمایند. درمقاله پیش روپس ازگردآوری داده ها به روش کتابخانه ای این دلایل به ‏روش تحلیلی موردبررسی انتقادی قرار گرفته واین نتایج حاصل شده که اولا: حدیث ثقلین قابلیت دلیل شدن برای هر دو گروه چه ‏اصولی و چه اخباری را ندارد.وثانیا‎ ‎اخباری ها در این مدعابه تحریف قرآن استدلال کرده اند، ولی در نوشته های متاخر اصولی ‏چنین نسبتی به آنان داده شده که نسبتی ناروا می باشد.ثالثا ادعای اخباریان با واقعیت های کنونی زندگی در جامعه اسلامی سازگار ‏نیست و ادعای آنان آرمانی عالی ولی غیر قابل دسترس است. ‏

    کلیدواژگان: اخباری ها، ظواهر قرآن، حجیت، تحریف قرآن
  • حسین جلائی نوبری * صفحات 32-44

    از دیدگاه اسلام، مسئولیت تربیت فرزند در دوران کودکی بر عهده ی پدر و مادر است. تربیت، یکی از حقوق فرزندان بر والدین به شمار می رود. امروزه یکی ازبحران های جدی درجوامع انسانی، مساله سلطه تکنولوژی وسبک زندگی است.این مساله دربرنامه زندگی دینی،که با محدودیتهایی روبروست جدی ترمی باشد.هدف ازاین مقاله بررسی فرزند پروری برمبنای سبک زندگی اسلامی با توجه به تکنولوژی امروزه می باشد.دراین مقاله، ابتدا تاثیر شیوه های مختلف فرزند پروری برروی کودکان وسپس سبکهای رایج فرزند پروری و درادامه، سبک زندگی اسلامی مورد بررسی قرار گرفته ودر سرآخر راهکارهای استفاده درست ومناسب از تکنولوژی ارایه گردیده است. روش استفاده شده روش کتابخانه ایی بوده است وطی بررسی بعمل آمده به این نتیجه رسیدیم که فرزند پروری برمبنای سبک زندگی اسلامی بهترین روش تربیتی می باشد؛ زیرا بر اساس فطرت و برمحور تعادل است و برای داشتن نسلی سالم ومقید حایز اهمیت است .

    کلیدواژگان: فرزند پروری، سبک زندگی اسلامی، تکنولوژی
  • عطیه نتاج مجد *، سید عقیل شجاعی لنگری صفحات 45-58

    از جمله مهمترین مواهب الهی که در زندگی بشر از ارزش بسزایی برخوردار است، نور می ‏باشد که یکی از ملزومات اصلی برای درک و تجربه کردن محیط و همچنین وسیله ‏ای برای شناخت رنگ، فضا و حجم است. عکاسی از جمله علوم و هنرهایی است که به جایگاه نور در آن توجه ویژه ‏ای شده است. در هنر عکاسی، نور یکی از اجزایی است که در کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار، نظم فضایی، رنگ و غیره.. . مطرح می‏ شود و در عکس باید همچون یک عنصر اثرگذار نقش خود را ایفا کند. با هدایت متفکرانه نور به عدسی و با ایجاد عرصه‏ هایی از نور و تاریکی می‏توان فضایی شگفت از نور را بوجود آورد. نکته اساسی در یک نورپردازی موفق و خلاق فهم چگونگی کنترل ماهرانه است به آنچه که نور تابیده یا داده می ‏شود و آنچه در سایه می ‏ماند. نورپردازی تنها ایجاد روشنایی محیط برای کاربردی ویژه نیست بلکه عملی است مبتنی بر اصول ایجاد تیرگی و روشنی به منظور خلق فضا، حجم و ویژگی‏ های زیباشناسانه ‏ی عکس. در این مقاله که با استفاده از روش مطالعه کتابخانه‎ای صورت گرفته، برآنیم که اثرات نورپردازی در عکاسی را مورد پژوهش قرار داده و هدف از آن بررسی نقش و تاثیر نور در عکاسی به عنوان یک اصل اساسی و مفهوم بخش م ی‏باشد. نتایج حاصل شده نیز نشان می‏دهد که بی ‏توجهی به کارکردها و کیفیات نور در نورپردازی، مهمترین مسئله در آسیب‏ شناختی عکس‏ها حرفه‏ ای است.

    کلیدواژگان: نورپردازی، عکاسی، زیباشناسی نور، آسیب‏ شناختی عکس
  • علیرضا مسعودی * صفحات 59-67

    در این پژوهش تلاش شده است تا از یک پلیمر قالب مولکولی برای جذب اختصاصی و واجذب پروتئین نوترکیب هپاتیت ب که ماده اولیه ساخت واکسن هپاتیت ب میباشد استفاده شود. اگر چه استفاده از پلیمرهای قالب مولکولی به عنوان جاذب اختصاصی پیتیدها و پروتئین ها از سال 1990 آغاز شده است اما همچنان در مراحل پیشرفت خود به سر می برد. در کارهای صورت گرفته تا کنون از انواع پروتئین با وزن های مولکولی متفاوت استفاده شده است اما در این پژوهش هدف دستیابی به پروتئین خالص با خلوص بیشتر از 90 درصد است. همچنین در طی مراحل کار نبایستی شکل مولکولی پروتئین تغییر پیدا کند زیرا اثربخشی آن به عنوان واکسن منوط به شکل آنتی ژن سطحی است.

    کلیدواژگان: پلیمر قالب مولکولی، پروتئین، هپاتیت ب، واکسن
  • علی محمودی عالمی *، لیلا پارسا صفحات 68-77

    دوره اشکانی و ساسانی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخ فرهنگ و تمدن ایران از نظر ترویج هنرهای گوناگون است. در این دو دوره به دلیل وسعت شاهنشاهی که بر گستره وسیعی از جهان قدیم فرمانروایی می‌کردند، شاهد تنوع فرهنگی و اقلیمی و هنرهای رایج هستیم. یکی از این هنرها که به اوج شکوفایی خود رسیده‌ بود، هنر فلزکاری است. ظروف فلزی در دو دوره پادشاهی اشکانی (250 قبل از میلاد تا 224 میلادی) و ساسانی (224 تا651 م.) موضوع مورد مطالعه این پژوهش است. هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی نقشمایه های ظروف فلزی اشکانی و ساسانی است و پرسشی که مطرح می شود این است که: «ظروف فلزی دوره اشکانی و ساسانی از چه لحاظی با یکدیگر قابل تطبیق هستند؟» و در طرح فرضیه چنین بیان می شود که: «ظروف فلزی دوره اشکانی و ساسانی از لحاظ طرح، نقش، جنس، نحوه پرداخت، مضامین و چگونگی اجرای نقوش با یکدیگر قابل تطبیق می باشند». این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تطبیقی-تاریخی به مقایسه آثار فلزی در دوره اشکانی و ساسانی پرداخته و جمع آوری اطلاعات و منابع به صورت اسنادی (کتابخانه‌ای) است و با ارایه تطبیقی نقشمایه های فلزکاری اشکانی و ساسانی و مطالعه بر روی ظروف فلزی (سه نمونه از هر دوره) از لحاظ طرح، نقش، جنس، نحوه پرداخت، مضامین و چگونگی اجرای نقوش با یکدیگر پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، نقشمایه، هنر فلزکاری، ظروف فلزی، اشکانی، ساسانی
  • سیده مریم بازیار، محمدمهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم صفحات 78-93

    دیدگاه قرآن کریم و کتاب مقدس عهدین در رابطه با سرگذشت آدم (ع) و حوا به رغم داشتن نقاط و مباحث مشترک، دارای اختلافات اساسی است. کتاب عهدین خلقت آدم را دو مرحله آفرینش از خاک و دمیده شدن روح در بینی او می داند. عهدین به سرگذشت آدم یک نگاه مادی گرایانه دارد. در سرگذشت آدم حتی خدای معرفی شده در داستان، انسان وار، محدود و دروغگو و زودرنج است. در ارتباط با خلقت حوا در این کتاب آمده که از دنده چپ آدم خلق شده است هم چنین عامل فریب آدم، حوا بوده که او خود توسط موجودی به نام مار فریب خوده است. قرآن کریم نیز برای آدم دوساحت جسم و روح قایل است. آدم در آیات قرآن دارای امتیازاتی هم چون برتری علمی و مسجود ملایک است. به مبحث توبه و طلب استغفار آدم و حوا نیز اشاره شده که در عهدین مطلبی در این رابطه بیان نشده است.

    کلیدواژگان: آدم، عهدین، توبه، ملائکه