فهرست مطالب

خط مشی گذاری عمومی در مدیریت - سال یکم شماره 2 (پیاپی -2، پاییز 1389)

نشریه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت
سال یکم شماره 2 (پیاپی -2، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلام عباس شکاری*، فهیمه چراغی شامی صفحات 1-36

    هدف از اجرای این پژوهش سنجش کیفیت عملکرد اداره کل پست استان خراسان رضوی (شهر مشهد) در مسیربهبود و تعالی با بهره گیری ازمدل خود ارزیابی کاف می باشد که اولین تجربه عملی درنوع خود در سطح ادارات پست کشور محسوب می شود. پژوهش حاضر برمبنای هدف ازنوع تحقیقات کاربردی- عملی است و برمبنای روش ازنوع تحقیقات توصیفی تحول سنجی و تحقیقات توصیفی برآوردی محسوب می شود که بصورت مقطعی انجام گرفت و بمنظور بررسی همبستگی بین دوگروه توانمندسازها و نتایج ازروش تحقیق همبستگی بهره گرفته شده است . ابزارگردآوری داده ها دراین پژوهش رویکرد پروفرما براساس مدل CAF (ویرایش 2006) بود، تحلیل داده های پژوهش درسطح آمار توصیفی انجام گرفت و درنهایت، با بهره گیری از سیستم امتیازدهی کلاسیک CAF و پانل های ارزیابی گروه توانمندسازها و نتایج و به کمک نرم افزارهای آماری SPSS, STATISTICA , EXCEL به تجزیه و تحلیل و جمع بندی نتایج و فرضیه های تحقیق پرداخته شد. کیفیت عملکرد اداره کل پست استان خراسان رضوی درمسیربهبود و تعالی در دو حوزه توانمندسازها و نتایج مورد بررسی قرار گرفت، که در حوزه توانمندسازها و نتایج به ترتیب امتیازات 166.4 (33%) و 168.72(42%) را به خود اختصاص داده است و امتیاز نهایی شرکت براساس سنجش ابعاد نه گانه مدل کاف برابربا 335.12 (%33)می باشد. درمورد ارتباط بین نتایج و توانمند سازها، نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معنا داری بین دوگروه توانمندسازها و نتایج و جوددارد (0.845=r، p=0).

    کلیدواژگان: سنجش کیفیت عملکرد، بهبودوتعالی سازمانی، خود ارزیابی سازمانی، مدل تعالی تجاری، مدل خود ارزیابی کاف
  • غلامرضا معمارزاده طهران*، معصومه وزیری نظام دوست صفحات 64-80

    هدف از این تحقیق، سنجش میزان مسئولیت اجتماعی سازمان های دولتی ایران و  بررسی رابطه بین چهار عامل موثر(بعد اقتصادی، بعد اخلاقی، بعد اجتماعی و بعد زیست محیطی) و مسئولیت اجتماعی در سازمانهای دولتی ایران (نیروگاه برق طرشت)، می باشد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی است .جامعه آماری عبارت است از مدیران سازمان نیروگاه برق طرشت می باشد. در تجزیه و تحلیل داده ها، روش آزمون همبستگی اسپیرمن مورد استفاده قرار گرفت.پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آماری، این نتایج به دست آمده است:کلیه متغیرهای مستقل (بعد اقتصادی، بعد اخلاقی، بعد اجتماعی و بعد زیست محیطی) دارای رابطه معنی داری از نوع مستقیم با مسئولیت اجتماعی می باشند و متغیر بعد زیست محیطی با بیشترین مقدار ضریب همبستگی نسبت به سایر متغیرها به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر مسئولیت اجتماعی تعیین گردید.

  • احمد ودادی*، فاطمه آخوندی صفحات 81-100

    این مقاله به بررسی رابطه میان عدالت سازمانی در سه بعد عدالت توزیعی، رویه ایو تعاملی با سلامت اداری در گمرک ج.ا. ایران می پردازد. جامعه آماری پژوهش 657نفر از کارکنان گمرک ج.ا. ایران می باشند. برای سنجش عدالت سازمانی و سلامتاداری از پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و مدلمعادلات ساختاری صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان دهنده رابطه قوی میانابعاد گوناگون عدالت سازمانی و سلامت اداری است و بر اساس نتایج بدست آمدهبین عدالت سازمانی و سلامت اداری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.نتایج بررسی تاثیرگذاری مولفه های عدالت بر سلامت اداری نیز نشان می دهد کههمزمان از بین سه نوع عدالت مورد بحث عدالت روی های و تعاملی بر سلامت اداریتاثیرگذار است. همچنین برای رتبه بندی تاثیرگذاری مولفه ها بیشترین میزان همبستگیمیان عدالت سازمانی و سلامت اداری مربوط به عدالت رویه ای، دوم عدالت تعاملی وکمترین تاثیر بر سلامت اداری در گمرک ج.ا. ایران مربوط به عدالت توزیعی است.

    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت تعاملی، سلامت اداری
  • فرید احمدی*، سهیلا احمدی صفحات 101-127

    عوامل بسیاری، بخش دولتی را از بخش خصوصی متمایز می سازد و باعث تفاوت ماهیتی این دوبخش می گردد. این عوامل بر توفیق سطح پایین یا عدم موفقیت پروژه های ارتقای عملکردکه به تقلید از بخش خصوصی در سازمانهای دولتی پیادهسازی می شود نیزموثر است. این تفاوتها یکی از جدید ترین پارادایم های فراگیرمدیریت دولتی با عنوان مدیریت دولتی نوین رابه چالش می کشد. پارادایم مدیریت دولتی نوین در تلاش است که بخش دولتی را هر چه بیشتر شبیه به بخش خصوصی سازد. یکی از مهمترین تفاوتهای این دو بخش تعدد ذینفعان در بخش دولتی و تفاوت و تعارض نیازهای آنان است که مدیریت این اهداف و نیازهای متعارض رادشوار می نماید. یکی از عوامل کلیدی در موفقیت سازمانهای بخش دولتی، درگیری ومداخله داوطلبانه و آگاهانه شهروندان در پروژه ها و فرایند های سازمانهای دولتی است.حمایت و مشارکت ذی نفعان بخش دولتی خصوصا شهروندان در برنامه های مدیریت عملکرد باعث ارتقای مشروعیت سیستم و موفقیت این نوع برنامه ها می شود. درراستای پررنگ کردن مفهوم شهروندی و مداخله شهروندان، پارادایم جدیدی به نام پارادایم خدمات دولتی نوین شکل گرفته است که در این مقاله ضمن معرفی این  پارادایم جدید، مبتنی بر چارچوب نظری این پارادایم، یک مدل مفهومی از عواملارتقای مداخله شهروندان که باعث ارتقای دموکراسی و توفیق برنامه های توسعه ایمی گردد ارایه می گردد. در این مدل مفهومی، نقش کلیدی آموزش شهروندان و ارتقای آگاهی به عنوان زمینه سازان مشارکت و مشروعیت سیستم مورد تاکید قرار گرفتهاست. موضوعی که خالق تفکر پویا و خلاق در شهروندان بوده و ضامن ایجاددموکراسی و فرهنگ بلند مدت مشارکت و توجه به منافع ملی در عین توجه به منافع فردی است. نتیجه این فرایند ارتقای بهره وری و عملکرد در عین ارتقای دموکراسی پایدار در جامعه است.

    کلیدواژگان: مدیریت دولتی نوین، پارادایم خدمات دولتی نوین، مداخله شهروندی، مشارکتدموکراتیک، اداره دولتی قدیم
  • زین العابدین امینی سابق*، یدالله عباس زاده صفحات 128-150

    تحقیق و بررسی در مورد عدالت برای تشخیص جایگاه دولت در این موضوع چشم اندازهای متفاوتی را ارایه می نماید. ممکن است این گونه تصور شود که دولت هاهمواره منجر به تحقق عدالت اجتماعی خواهند شد، ولی واقعیت این نیست. این مقاله به این مهم می پردازد که وجود عدالت در دولت از چه منظرهایی قابل بررسی و تحقیقاست. شاید بتوان اینگونه گفت که مهمترین دلیل ضرورت اقدام دولت در عرصه اجتماع، تحقق عدالت اجتماعی است. و در پایان اینگونه نتیجه می گیرد که حوز ه هایبسیار زیادی وجود دارد که برای عملکرد دولت در بالابردن سطح عدالت اجتماعی بسیار حایز اهمیت است.

    کلیدواژگان: عدالت، عدالت اجتماعی، ساختارهای اجتماعی، عرصه های اقدامات دولت، صفاتعادلانه و ناعادلانه، دولت خوب
  • اسماعیل کاوسی* صفحات 151-185

    از آنجا که امروزه منابع انسانی با ارزش ترین عامل تولید و منبع اصلی زاینده مزیت رقابتی و ایجادکننده قابلیتهای کلیدی هر سازمان است و عامل انسانی منبع راهبردی برای سازمانها محسوب شده لذا برنامه ریزی منابع انسانی جزء برنامه ریزیاستراتژیک است و سنگ زیربنای برنامه ریزی منابع انسانی شناخت مفروضاتی است که تصمیمات در آن اتخاذ می شود و درصورت پیش بینی و قضاوت مناسب، اهداف موردانتظار تحقق می یابد. و همچنین بحث رویکرد استراتژیک در برنامه ریزی منابع انسانی و متدولوژی برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی است. چرا که این عوامل آن جنبه ایاز برنامه ریزی استراتژیک سازمان است که به جای توجه به منابع مالی یا دیگر منابع به نیروی انسانی توجه دارد و تجزیه وتحلیل قوتها ، ضعفها ،فرصتها و تهدیدات با توجهبه عوامل داخلی وخارجی تاثیر گذار بر فعالیتهای سازمان صورت می گیرد. از این روبررسی الگوها ومدل های مختلف برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و استفاده بهینهار آنها در موسسات و سازمانها جهت برنامه ریزی و بهسازی منابع انسانی مثمر ثمرخواهد بود.پس برنامه ریزی استراتژیک گونه ای از برنامه ریزی است که در آن هدف،تعریف و تدوین استراتژیهاست. از آنجایی که استراتژی می تواند دارای عمر کوتاه یابلند باشد برنامه ریزی استراتژیک م یتواند برنامه ریزی بلندمدت یا کوتاه مدت باشد امامتفاوت از آنهاست. و همچنین برنامه ریزی استراتژیک نگاه به آینده دارد و تمرکز بر  آینده پیش بینی شده می باشد که این گونه تمرکز و آینده نگری در کل سازمان بالاخص در پیشرفت و توسعه منابع انسانی جایگاه خاصی دارد . پس به همین دلیل مانیز در این مقاله به بررسی توسعه منابع انسانی ،برنامه ریزی استراتژیک ، و نقش آن درتوسعه منابع انسانی می پردازیم.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی استراتژیک، توسعه منابع انسانی، برنامه استراتژیک منابع انسانی، نقشبرنامه ریزی استراتژیک در توسعه منابع انسانی
  • کرم الله دانش فرد*، سودابه جلیلی صفحات 186-222

    امروزه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع شناخته شده است، از اینرو دولتها موظفند خط مشی های گوناگونی را در راستای ایجاد، حمایت وتوسعه کارآفرینی تدوین نمایند. در این مقاله مفهوم، مکاتب، سطوح، انواع، اقدامات،مدلهای کارآفرینی و همچنین ویژگی های کارآفرین موفق مطرح شده است. دولت کارآفرین، خط مشی های کارآفرینی، رتبه بندی کشورها از نظر کارآفرینی، دانشگاه های برتر کارآفرینی در جهان، و همچنین کارآفرینی، خط مشی های کارآفرینی و موانع کارآفرینی در ایران مورد بحث قرار گرفته است. در نهایت مدل کارآفرینی اسلامی ارایه شده است.

    کلیدواژگان: کارآفرین، کارآفرینی، خط مشی، دولت کارآفرین