فهرست مطالب

آزمایشگاه و تشخیص - پیاپی 53 (پاییز 1400)

فصلنامه آزمایشگاه و تشخیص
پیاپی 53 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/25
  • تعداد عناوین: 12
|
  • شهروز همتی، مهناز آل یاسین صفحات 9-15

    عفونت با ویروس SARS-CoV-2 باعث ایجاد واکنش ایمنی با واسطه سلولی و هومورال شده و آنتی بادی هایی علیه آنتی ژن های ویروسی مانند پروتئین نوکلیوکپسید (N) و پروتئین اسپایک (S) تولید می کند. آنتی بادی های ضد پروتئین S نیز زیر واحد پروتئین S1 سنبله (اسپایک) و دامنه اتصال گیرنده (RBD) را هدف قرار می دهد. آزمایش های سرولوژیک می توانند وجود این آنتی بادی ها را ظرف چند روز تا چند هفته پس از عفونت حاد در سرم تشخیص دهند. با این حال، این آزمایش ها نباید برای تشخیص عفونت حاد SARS-CoV-2 مورد استفاده قرار گیرد. آزمایش های سرولوژیک  می تواند افراد مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 در حال یا گذشته را شناسایی کرده و در نتیجه به دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی کمک نماید تا اپیدمیولوژی SARS-CoV-2 را بهتر بشناسند. اگر چه ارتباط بین ایمنی هومورال و مصونیت در این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما شواهد نشان می دهد که تولید آنتی بادی به دنبال عفونت احتمالا تا حدود 6 ماه موجب مصونیت در برابر عفونت مجدد می گردد. با این حال، مشخص نیست که این آنتی بادی ها در برابر انواع واریانت های ویروسی در حال ظهور تا چه حد می توانند محافظت کننده باشند.
    برخی آزمایش های سرولوژیک، آنتی بادی های تولید شده توسط واکسن های COVID-19 را تشخیص نمی دهند. از آنجا که این واکسن ها آنتی بادی هایی را ضد پروتئین های ویروسی القا می کنند، اگر آزمایش مورد استفاده، آنتی بادی های ناشی از واکسن را تشخیص ندهد، نتایج آزمایش آنتی بادی پس از واکسیناسیون در افرادی که سابقه عفونت قبلی ندارند ممکن است منفی گردد.
    همه افراد واجد شرایط باید واکسینه شوند، از جمله افراد واکسینه نشده که قبلا مبتلا و آنتی بادی های قابل تشخیص دارند.
    افراد واکسینه نشده، از جمله افرادی که قبلا آزمایش آنتی بادی مثبت داشته اند، باید از توصیه های فعلی برای پیشگیری از عفونت SARS-CoV-2 پیروی کنند.

    کلیدواژگان: Vaccination، Antibodies، Anti-S، Anti-N، SARS-CoV-2، COVID-19، : Serologic Tests
  • محمد قهری صفحات 16-22

    زیگومایکوزیس یک گروه از عفونت های ناشایع اما غالبا کشنده هستند که توسط اعضاء رده زیگومیست ها ایجاد می شوند. دامنه و گستره زیگومایکوزیس شامل عفونت های بینی-مغزی (رینوسربرال) در دیابت ملیتوس، عفونت های تنفسی که در طول دوره گرانولوسیتوپنی یا درمان کورتیکوستروییدی ظاهر می شوند و عفونت منتشره که در طول درمان با دفروکسامین ایجاد می شوند، می باشند. اکثر زیگومیست ها که در بیماران مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی یا میزبانان ناتوان عفونت های تنفسی ایجاد می کنند تمایل زیادی برای تهاجم ترومبوتیک عروق خونی دارند همچنین دوره بالینی آن ها به سرعت کامل شده، مرگ و میر بالایی داشته و نسبت به درمان های ضد قارچی مقاومت نسبی دارند. رده زیگومیست ها شامل راسته های مهم پزشکی از قبیل موکورال ها و انتموفتورال ها هستند. عفونت های تنفسی معمولا به وسیله قارچ های راسته موکورال ها ایجاد می شود. فراوان ترین عامل درگیر کننده رایزوپوس آریزوس است. در بین سایر موکورال ها گونه های دیگری مثل کانینگهاملا برتولتیا و آبسیدیا کوریمبیفرا بیشتر گزارش می شوند. اعضاء انتموفتورال ها نوعا موجب زیگومایکوزیس زیر جلدی تروپیکال و فرم دیگر زیگومایکوزیس نواحی زیر مخاطی بینی و به ندرت موجب زیگومایکوزیس منتشره و ریوی می گردند. از آنجا که ارگانیسم های مربوط به هر دو راسته موکورال ها و انتموفتورال ها موجب عفونت های مهلک در افراد مستعد می شوند واژه زیگومایکوزیس در مورد همه آن ها استفاده می گردد. زیگومایکوز ریوی غالبا در بیماران گرانولوسیتوپنیک و تحت درمان با کورتیکوستروییدها مشاهده می شود. زیگومایکوز رینوسربرال اغلب در بیماران با کتواسیدوز دیابتی کنترل نشده و در بیماران با سرکوب ایمنی دارویی مثل درمان کورتیکوستروییدی یا شیمی درمانی سیتوتوکسیک که  منجر به گرانولوسیتوپنی می شود رخ می دهد. بیماران با نارسایی کلیوی، دیابت ملیتوس و افرادی که تحت درمان با دفروکسامین هستند همچنین تمایل و استعدادی برای توسعه زیگومایکوزیس رینوسربرال دارند. بیماران مبتلا به عفونت HIV یک گروه تازه شناخته شده ای را تشکیل می دهند که در معرض خطر زیگومایکوزیس مجاری تنفسی هستند. تهاجم عروقی مربوط به زیگومیست ها منجر به انفارکتوس، هموراژ داخل ریوی مرگبار در نتیجه ترومبوسیتوپنی همزمان می شود. گرایش و تمایل برای تهاجم به عروق ممکن است به لحاظ کلینیکال به صورت انفارکتوس های ریوی، آنوریسم های سرخرگ ششی و هموراژ نشان داده شود. همین پروسه ترومبوز و انفارکتوس در محل های دیگر اتفاق می افتد و تظاهرات کلینیکی زیگومایکوزیس در این بافت ها را خاطرنشان می سازد. کتواسیدوز دیابتی و فرم های دیگر اسیدوزمتابولیک مزمن می توانند سیستم ایمنی میزبان را مختل کنند. اهمیت دسترسی آهن در رابطه میزبان- قارچ در زیگومیکوزیس به وسیله مشاهدات اخیر زیگومیکوزیس منتشره در بیماران دریافت کننده درمان چلاتور آهن مورد تایید قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: عفونت های قارچی ریه، بیماری های دستگاه تنفسی، موکورمایکوزیس، زیگومایکوزیس، عفونت های سیستمیک قارچی
  • سارنگ یونسی، محمد مهدی طاهری امین، پوراندخت سعادتی، سودابه جمالی، پیام بلوایه، محمد حسین مدرسی، شهرام سواد، سعید دلشاد، فریبا نویدپور، فرزانه ادیبان، ندا رفیع، محبوبه حلت آبادی، سالومه عمیدی صفحات 23-30
    مقدمه

    اندازه گیری آلفا فیتو پروتئین (AFP) به منظور غربالگری اختلالات طناب عصبی (NTDs) و اختلالات جدار شکمی، مانند تست های غربالگری دیگر دارای موارد مثبت و منفی کاذب است. این تست دارای مثبت کاذب 1% و منفی کاذب حدود 20% می باشد. موارد مثبت غربالگری باید به وسیله یک سونوگرافی آنومالی اسکن دقیق مورد پیگیری قرار گیرد و در بعضی از مواقع فالوآپ بیشتر توسط تست های تشخیصی در مایع آمنیون نیاز می باشد. در سالیان اخیر موارد زیادی از پیامدهای نامطلوب بارداری که به دنبال افزایش آلفا فیتو پروتئین صورت می گیرد، گزارش شده است و احتمال داده می شود که با افزایش گزارش های این پیامدها شاید بتوان در آینده یک ارتباط معنی داری بین این مارکرها و یک سری از پیامدها به دست آورد و بتوان به صورت یک ریسک گزارش نمود.

    هدف

    هدف اصلی این مطالعه بررسی فراوانی پیامدهای نامطلوب بارداری در بیماران با ریسک مثبت و بینابین از نظر NTDs و مقایسه آن با گروه کم خطر بوده است.
     
    مواد و روش:

    یک مطالعه گذشته نگر مقطعی در خانم های باردار مراجعه کننده در سه ماهه دوم، به یکی از آزمایشگاه های مرجع تست های غربالگری دوران بارداری در تهران در یک بازه زمانی دو ساله (1395 تا 1396) انجام گردید. تعداد کل بیماران مراجعه کننده 131268 نفر بوده اند که 65% بیماران مراجعه کننده از تهران و شهرهای اطراف بوده اند و 35% آن ها هم متعلق به 18 استان از کل ایران بوده است. بعد از تکمیل پرسشنامه و بررسی بازه زمانی انجام تست، 5 میلی لیتر خون لخته از بیماران دریافت و میزان AFP سرم این بیماران اندازه گیری شد. بعد از مشخص شدن سطح AFP در هر بیمار به همراه یک سری اطلاعات بالینی بیمار در نرم افزار محاسبه ریسک غربالگری دوران بارداری (Benetech, Canada) وارد شده و میزان ریسک برای هر بیمار تعیین گردید. بر مبنای سطح AFP MoM بیماران در سه گروه (پر خطر، با خطر بینابین و کم خطر) قرار گرفته شدند. به تمامی بیماران در گروه پرخطر (1412 نفر) و با خطر بینابین (1892) بعد از زایمان تماس گرفته شد و از نظر سایر اختلالات و پیامدهایی که در دوران بارداری ممکن بود سطح آلفا فیتو پروتئین را تحت تاثیر قرار دهند مورد بررسی قرار گرفتند و طبق یک پرسشنامه ای تمام اطلاعات مربوط به دوران بارداری از قبیل، افزایش فشار خون، دفع پروتئین، هفته ختم بارداری، آبریزش واژینال، نوع زایمان و کلا هر مسئله ای که مادر به عنوان یک عامل غیرطبیعی مطرح می کرد جمع آوری گردید. تمام داده ها در نرم افزار SPSS ورژن 21 وارد شده و برای مقایسه متغیرهای بین گروهی از آزمون کای دو و برای بررسی ارتباط بین متغیرها هم از آزمون آنووا استفاده گردید.

    نتایج

    متوسط سن مادران مراجعه کننده 7/28 سال و درصد بیماران مراجعه کننده با سن بیشتر و یا مساوی 35 سال، 2/23% می باشد. موارد مثبت از نظر NTDs (با ریسک بزرگ تر و مساوی 1:100)، 1/1% بوده و بیماران در گروه بینابین (ریسک بین 1:101 تا 1:150) شیوع 47/1، داشته و 5/97% بیماران هم سطح AFP شان نرمال بوده است. جمعا از  1412 بیمار موجود در گروه پر خطر، 571 نفر یک پیامد نامطلوب بارداری داشته اند که نشان از شیوع 4/0% این اختلالات در جامعه مورد مطالعه است و شیوع 2/40% این اختلالات در گروه پرخطر می باشد. بیشترین اختلال مشاهده شده به ترتیب لکه بینی، زایمان زودرس همراه با تولد نوزاد با وزن کمتر از 5/2 کیلوگرم و خونریزی واژینال بوده است و کمترین شیوع هم مربوط به وجود آکوندروپلاژیا می باشد.
     
    بحث:

    به طور کلی یک جواب غربالگری مثبت نشانه مشکل دار بودن جنین نمی باشد، بلکه به این معنی است که نیاز است که بررسی های بیشتری برای جنین انجام شود تا از سالم بودن آن اطمینان پیدا کرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که شیوع پیامدهای نامطلوب بارداری در گروهی که سطح آلفا فیتو پروتئین بالایی دارد، بالا بوده و ریسک این اختلالات را 4 برابر در گروه پرخطر به نسبت گروه کم خطر افزایش می دهند و در نتیجه بهتر است بیماران از این نظر هم مورد پیگیری و مراقبت بیشتری در دوران بارداری قرار گیرند.

    کلیدواژگان: اختلالات طناب عصبی، اختلالات جداره شکمی، سه ماهه دوم بارداری، آلفا فیتو پروتئین، پیامدهای نامطلوب بارداری
  • فریبا نباتچیان، فایزه عباسی صفحات 31-44

    بیماری‌ های قلبی عروقی عامل مهم مرگ در سراسر دنیا هستند. اختلال در عملکرد اندوتلیال، موقعیت های التهابی و استرس اکسیداتیو پیشرو در شروع و پیشرفت بیشتر بیماری های قلبی عروقی مخصوص بیماری های عروق کرونر و نارسایی قلبی هستند.
    آلبومین یک پروتئین در گردش خون است که عملکردهای متفاوتی دارد. غلظت آلبومین با فاکتورهای مختلفی از جمله میزان سنتز آن، میزان کاتابولیسم، توزیع خارج عروقی و اتلاف اگزوژن مرتبط است.
    به علاوه وضعیت تغذیه ای و التهاب سیستمیک بر سنتز آلبومین سرم اثر می ‌گذارد. تخمین غلظت آلبومین به پیش‌ بینی ریسک در شرایط کلینیکی مختلف کمک می‌ کند. آلبومین سرم خصوصیات فیزیولوژیکی زیادی دارد: مثلا آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد انعقاد و ضد تجمع پلاکتی. همچنین نقش مهمی در تبادل مایعات بین غشای مویرگی دارد.
    درک ارزش پیش آگهی دهنده آلبومین سرم در همه طیف بیماری‌ های قلبی عروقی بسیار مورد توجه است.
    هورمون ملاتونین، یک نوع هورمون ایندول نورو اندوکرین است. گیرنده‌ های ملاتونین، پیام ملاتونین را دریافت  و به ریتم های روزانه و فصلی تبدیل می کنند. در  ابتدا مشخص شد که تنظیم چرخه خواب و بیداری توسط عملکرد ملاتونین تنظیم می‌ شود. تحقیقات بیشتر مشخص کرد که ملاتونین اثرات ضد التهابی وآنتی اکسیدانی دارد. همچنین مشخص شده که متابولیسم گلوکز و لیپید را تنظیم می کند.
     همچنین اثرات بیولوژیکی دیگری شامل اثرات آنتی آپوپتوزی، تقویت میتوکندری و تحریک سلول های هدف برای ترشح سایتوکاین ها و ضد پیری دارد.
    تحقیقات اخیر، نقش ملاتونین را در بیماری‌ های مختلف قلبی عروقی شامل پر فشاری خون، سکته قلبی، ایسکمی، آترو اسکلروز و ‌..‌‌. نشان می ‌دهد.
    ملاتونین بر فاکتورهای مختلفی از عملکرد قلب و عروق اثر می‌ گذارد. شواهد مختلف نشان می دهد که ریتم ملاتونین اثر حیاتی بر پروسه ‌های پاتوفیزیولوژی قلبی عروقی شامل اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد فشارخون و احتمالا عملکرد ضد چربی دارد.

    کلیدواژگان: ملاتونین، غده پینه آل، بیماری های قلبی عروقی
  • داریوش فرهود، هانیه پورکلهر صفحات 45-50

    رتینوبلاستوما نوعی نادر از سرطان چشم است که معمولا در اوایل کودکی، به طور معمول قبل از سن 5 سالگی بروز می کند. این نوع سرطان در شبکیه ایجاد می شود، یعنی همان بافت حساس به نور در پشت چشم که نور و رنگ را تشخیص می دهد. این بیماری شایع ترین نوع سرطان چشم در کودکان است.
    یک سوم کل رتینوبلاستوماها ارثی هستند، به این معنی که جهش های ژن RB1 در تمام سلول های بدن از جمله سلول های تولید مثل (اسپرم یا تخمک) وجود دارد. مبتلایان به رتینوبلاستوما ارثی ممکن است سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشند و در معرض خطر انتقال ژن جهش یافته RB1 به نسل بعدی باشند. دو سوم دیگر رتینوبلاستوما غیر ارثی است، بدین معنی که جهش های ژن RB1 فقط در سلول های چشم وجود دارد و قابل انتقال به نسل بعدی نیست.
    تبدیل شدن یک پروتو-آنکوژن به یک آنکوژن، ممکن است به وسیله تغییر در پروتو-آنکوژن ایجاد گردد. این مسئله به دلیل آرایش مجدد ژن ها در کروموزوم، ایجاد شده و موجب می شود تا پروتو-آنکوژن به یک مکان جدید انتقال یابد.
    این رویداد همچنین به دلیل افزایش در تعداد کپی های به دست آمده از پروتو- آنکوژن نرمال، نیز ایجاد می شود. برخی اوقات یک ویروس وارد DNA می شود و با ورود به پروتو-آنکوژن، یا نزدیک شدن به آن، موجب تبدیل شدن آن به آنکوژن می گردد.
    حاصل هر یک از این رویدادها، تغییر در شکل ژن و عامل سرطانی شدن است.
    رتینوبلاستوما سرطانی نادر می ‌باشد که به‌ صورت پیشرونده و سریع سلول ‌های نارس شبکیه‌ چشم را درگیر می‌ کند. بیشتر مبتلایان، کودکان (معمولا زیر 5 سال) می ‌باشند. از هر‌ 15000 تا 20000 کودک، یک نفر به رتینوبلاستوما مبتلا می ‌شود. ولی شیوع این بیماری در بزرگسالان بسیار نادر است. منوط به این که در چه مرحله‌ زمانی و چه ‌قسمتی از ژن‌؛ جهش رخ‌ داده باشد‌، بیماری به دو ‌شکل ارثی (Congenital-Hereditary)  و غیر ‌ارثی (Non-Hereditary) وجود خواهد داشت. در 75 درصد از مواقع این بیماری در یک چشم (Unilateral) و 25 درصد از مواقع در دو‌ چشم (Bilateral) بروز ‌می‌کند که نوع دو طرفه‌ آن بیشتر سابقه‌ ارثی دارد.

    کلیدواژگان: پروتو-آنکوژن، آنکوژن، رتینوبلاستوما، سرطانی
  • مهدیه یاوری، صادق ولیان بروجنی صفحات 51-60

    اپی ژنتیک تغییرات پویا و وراثتی در ژنوم است که مستقل از توالی DNA رخ می دهد. این پدیده نیاز به درهم کنش منسجم با آنزیم های مختلف و سایر اجزای مولکولی دارد. تغییرات اپی ژنتیکی ناهنجار می تواند منجر به شروع بیان نامناسب ژن ها و ترویج تومورزایی شود. از آنجا که تغییرات اپی ژنتیکی مستعد عوامل بیرونی و برگشت پذیر هستند، در درمان سرطان های متعدد به اهداف امیدوار کننده ای تبدیل می شوند. اخیرا، داروهای اپی ژنتیکی مختلفی توسعه یافته و در استفاده بالینی نقش دارند. استفاده از داروهای اپی ژنتیکی به تنهایی یا همراه با شیمی درمانی یا ایمنی درمانی، نتایج قانع کننده ای از جمله افزایش اثرات ضد توموری، غلبه بر مقاومت دارویی و فعال شدن پاسخ ایمنی میزبان را نشان داده است.

    کلیدواژگان: اپی ژنتیک، سرطان، شیمی درمانی، داروهای اپی ژنتیک
|
  • Shahrouz Hemmati, Mahnaz Al Yasin Pages 9-15

    SARS-CoV-2 virus infection induces a cellular and humoral mediated immune response and produces antibodies against viral antigens such as nucleocapsid (N) protein and spike (S) protein. Anti-protein S antibodies also target the spike protein subunit S1 and the receptor binding domain (RBD). Serologic tests can detect the presence of these antibodies in blood serum within a few days to a few weeks after an acute infection. However, these tests should not be used to diagnose acute SARS-CoV-2 infection.
    Serologic tests can identify people who are currently infected with SARS-CoV-2 or had been infected in the past, and thereby help public health scientists and specialists better understand the epidemiology of SARS-CoV-2. Although the link between humoral immunity and protection against the disease is not yet fully understood, evidence suggests that the production of antibodies following infection may provide immunity against re-infection for up to about 6 months. However, it is unclear to what extent these antibodies can protect against emerging viral variants.
    Some serologic tests do not detect antibodies produced by COVID-19 vaccines. Since these vaccines induce antibodies to viral proteins, if the applied test does not detect vaccine-induced antibodies, the results of the post-vaccination antibody test in people who have no previous infection may be negative.
    Therefore, it seems that all eligible people should be vaccinated, including unvaccinated people who already have been infected and possess detectable antibodies.
    Unvaccinated people, including those who were previously tested positive for antibodies, should follow current recommendations for preventing SARS-CoV-2 infection.

    Keywords: Serologic tests, Vaccination, Antibodies, Anti-S, Anti-N, SARS-CoV-2, COVID-19
  • Mohammad Ghahri Pages 16-22

    The respiratory tract is the primary mode of entry for the Zygomycetes. Pulmonary infections usually occur in the immunocompromised patient and resemble those caused by the aspergillus spp. Risk factors include hematologic problems, ketoacidosis, long- term immunosuppressive therapy, and underlying lung disease. Needle aspirates or biopsy specimens provide the best yield for diagnosis. Tissue specimens should not be ground, but rather minced or cut up into small bits for inoculation to media, grinding may render the organisms nonviable and difficult to detect in smears.
    Histopathologic evaluation usually shows broad, nonseptate, hyaline hyphae, 7 to 15 microns in width and with either irregular branching or branching at 90-degree angles. Isolation is achieved fairly easily on most fungal media such as Potato dextrose agar, malt agar, or Czapek agar. Rhizopus is the most common;y isolated genus from human specimens, followed by Absidia and Rhizomucor. These three make up around 85% of all isolates. Identification of Zygomycetes is based on examination of the asexual morphology.
    Direct examination of scrapings and biopsy and other specimens is important for diagnosis. Tissue specimens should be stained promptly with Gomorri’s methenamine silver and with hematoxylin and eosin stains. In addition, a portion should be examined on a slide with 20% aqueous KOH with calcofluor under flurescent microscope.

    Keywords: Zygomycosis, Mucormycosis, Respiratory infection, Pulmonary infectio
  • Sarang Younesi, Mohammad Mehdi Taheri Amin, Pourandokht Saadati, Soudabeh Jamali, Payam Balavayeh, Mohammad Hossein Modaresi, Shahram Savad, Saeed Delshad, Fariba Navidpour, Farzaneh Adiban, Neda Rafi, Mahboubeh Helat Abadi, Salomeh Amidi Pages 23-30
    Introduction

    Prenatal maternal serum AFP screening tests have some inherent false positive and false negative results. For NTDs Screening test (FTS) false positive rate (FPR) is about 1% and false negative rate (FNR) is 20%.
    A false positive result encourages by Anomaly scan and invasive diagnostic procedures (that poses lots of stress on women, too), while a false negative result lead to a NTDs defect birth. So it is important to be informed about other conditions or disorders accompanied with abnormal serum marker levels or screen positive results.

    Objective

    The main goal of this study was evaluating the outcomes of pregnancy followed up a positive NTDs screening results.

    Design and Methods:

    A retrospective study of 131628 Iranian pregnant women who referred to the Nilou Laboratory from the beginning of March 2016 to the end of February 2017. 65% Of women were from Tehran and its suburbs and the rest were from 18 other provinces of Iran. The outcome of each pregnancy in 1412 in high risk group, 1892 in intermediate group and 4373 in low risk group was asked by calling the women (after their delivery). The number of screen positive cases, and all adverse obstetrics outcomes evaluated and documented.

    Results

    The average maternal age of studied women was 28.7 years and 23.2% of women were 35 years or older. High risk cases for NTDs (with greater or equal risk to 1: 100) were 1.07% and patients in the intermediate group (risk between 1: 101 to 1: 150) had a prevalence of 1.47, and 97.5% of patients had normal AFP levels. Out of 1412 patients in the high-risk group, 571 had an adverse pregnancy outcome, indicating a prevalence of 0.43% of these disorders in the study population and a prevalence of 40.2% of these disorders in the high-risk group. The most common disorders were spotting, preterm delivery with birth of a baby weighing less than 2.5 kg and vaginal bleeding, respectively, and the lowest prevalence was related to achondroplasia.

    Discussion

    In general, a positive maternal screening test result dose not necessarily mean that there is something wrong with the baby. It just means that further investigation should be performed for excluding maternal, fetal and /or placental causes for abnormal levels. The results of this study show that the prevalence of adverse pregnancy outcomes is high in the group with high AFP levels and increases the risk of these disorders 4 times in the high-risk group compared to the low-risk group, and therefore patients are better in this regard. They should be followed up and taken care of more during pregnancy.

    Keywords: High risk NTDs, elevated AFP, ventral wall defects, Adverse Obstetric Outcomes, Second Trimester screening
  • Fariba Nabatchian, Faezeh Abbasi Pages 31-44

    Cardiovascular diseases are a major cause of death worldwide.  Endothelial dysfunction, inflammatory conditions, and oxidative stress at the forefront of the onset and progression of most cardiovascular diseases specificaly coronary heart disease and heart failure.
    Melatonin is a type of indole neuroendocrine hormone.  It was first found that the regulation of the sleep-wake cycle is regulated by melatonin function.  Further research has shown that melatonin has anti-inflammatory and antioxidant effects.  It has also been shown to regulate glucose and lipid metabolism.
     It also has other biological effects including anti-apoptotic effects, mitochondrial enhancement, stimulation of target cells to secrete cytokines and anti-aging.
     Most importantly, recent research has shown the role of melatonin in various cardiovascular diseases, including hypertension, myocardial infarction, ischemia, atherosclerosis, and pneumonia.  it shows.
    Melatonin affects various factors of cardiovascular function.  Evidence suggests that melatonin rhythm has a vital effect on cardiovascular pathophysiological processes, including anti-inflammatory, antioxidant, antihypertensive, and possibly anti-lipid effects.
      Over the past decades, the protective potential of melatonin for cardiovascular diseases such as atherosclerosis and heart attack has become increasingly apparent. 
    Albumin is a circulating protein that has different functions. Albumin concentration is related to several factors.  Its synthesis rate, catabolism rate, extravascular distribution and exogenous loss.
     In addition, nutritional status and systemic inflammation affect serum albumin synthesis.  Estimation of albumin concentration helps to predict risk in different clinical conditions.  Serum albumin has many physiological properties: for example, antioxidant, anti-inflammatory, anticoagulant and anti-platelet aggregation.  It also plays an important role in the exchange of fluids between the capillary membranes.
     Understanding the prognostic value of serum albumin in all spectrums of cardiovascular disease is of great interest.
     What is the effect of melatonin on a variety of cardiovascular diseases?  By what mechanism does melatonin affect the cardiovascular system?
     What are the basic properties of albumin and what physiological functions associated with albumin contribute to its effect on cardiovascular disease?  Is prevention and correction of low serum albumin levels beneficial for people who have cardiovascular disease or are at risk?

    Keywords: Melatonin, Pineal gland, Cardiovascular Diseases
  • Daryoush Farhoud, Hanieh Pourkalhor Pages 45-50

    Retinoblastoma is a rare type of eye cancer that usually occurs in early childhood, usually before the age of five. This type of cancer occurs in the retina, the light-sensitive tissue behind the eye that recognizes light and color. It is the most common type of eye cancer in children. One-third of all retinoblastomas are inherited, meaning that mutations in the RB1 gene are present in all cells in the body, including reproductive cells (sperm or eggs). Patients with inherited retinoblastoma may have a family history of the disease and are at risk of passing on the RB1 mutant gene to the next generation. The other two-thirds of retinoblastomas are non-inherited, meaning that mutations in the RB1 gene are present only in ocular cells and cannot be passed on to the next generation.
    The conversion of a proto-oncogene to an oncogene may be caused by a change in the proto-oncogene. This is due to the rearrangement of genes on the chromosome, which causes the proto-oncogene to move to a new location. This event is also caused by an increase in the number of copies obtained from normal proto-oncogenes.
    Sometimes a virus enters DNA and enters the proto-oncogene, or approaches it, causing it to become an oncogene. The result of each of these events is a change in the shape of the gene and the cause of the cancer. Retinoblastoma is a rare cancer that progressively and rapidly affects immature retinal cells. Most sufferers are children (usually under 5 years).
    One in every 15,000 to 20,000 children develops retinoblastoma. But the prevalence of this disease in adults is very rare. Depending on at what point in time and what part of the gene; If the mutation occurs, the disease will be hereditary (Congenital-Hereditary) and non-hereditary (Non-Hereditary). In 75% of cases, the disease occurs in one eye (Unilateral) and 25% of cases in both eyes (Bilateral), the bilateral type has a more inherited history.

    Keywords: Proto-oncogene, oncogenes, retinoblastoma, cancerous
  • Mahdieh Yavari, Sadegh Valian Borujeni Pages 51-60

    Epigenetics are dynamic and inherited changes in the genome that occur independently of DNA sequencing. This phenomenon requires coherent interaction with various enzymes and other molecular components. Abnormal epigenetic changes can lead to the onset of improper gene expression and the promotion of tumorigenesis. Because epigenetic changes are prone to external and reversible factors, they are becoming promising targets in the treatment of multiple cancers. Recently, various epigenetic drugs have been developed and are involved in clinical use. The use of epigenetic drugs alone or in combination with chemotherapy or immunotherapy has shown convincing results, including increased antitumor effects, overcoming drug resistance, and activation of the host immune response.

    Keywords: Epigenetics, Cancer, Chemotherapy, Epigenetic drugs