فهرست مطالب

نشریه معماری سبز
پیاپی 26 (پاییز 1400)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1400/10/04
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حسام الدین ستوده*، سیما فرهادی، سمیه زین افزا صفحات 1-11

    امروزه، بحران انرژی و آلودگیهای زیست محیطی، معماران و سیستم آموزش معماری را وارد چالشی جهت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر نموده است . توجه به طراحی فرم ساختمان و استفاده از پتانسیلهای اقلیمی، از اصول مهم طراحی اقلیمی می باشد که نیازمند آموزش در دروس طراحی معماری است. پژوهش پیش رو میزان استفاده از شاخصه سایه اندازی، کوران و مصالح، را به عنوان سه عامل تاثیرگذار طراحی اقلیمی در درس طرح دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مورد مطالعه قرار داده است. روش تحقیق نیز از نوع کمی و کیفی می باشد که داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی جمع آوری و توسط نرم افزار انرژی پلاس شبیه سازی و تحلیل شده است. این پژوهش در سه مرحله، ابتدا با انجام مطالعات کتابخانه ای و میدانی، متغیرهای تاثیرگذار را شناسایی و سپس طرحهای اقلیمی ساختمانهای اداری منتخب دانشجویان را مورد آنالیز نرمافزاری قرار داده است و در انتها به ارزیابی نوع آموزش طراحی معماری و میزان به کارگیری متغیرها در طراحی های دانشجویان پرداخته است. نتایج حاصل نشان می دهد که؛ در حوزه آموزش طراحی معماری، متغیرها به درستی در طرح های دانشجویان منعکس نشده و نیاز به تبیین مناسب تر کاربرد شاخصه های اقلیمی مخصوصا کوران و تهویه طبیعی در آموزش طراحی معماری می باشد.

    کلیدواژگان: اقلیم گرم و مرطوب، سایهاندازی، کوران، دروس طراحی معماری، آموزش طراحی معماری
  • حسین شموسی*، محمدعلی کاظم زاده رائف، صبا میردریکوندی صفحات 13-24

    معماری ایران در ادوار مختلف تاریخی، همواره الگوهایی نمادینی در اجزای خود را متجلی ساخته است. به کارگیری فرم های هندسی که شاخصترین آن ها فرم مربع بوده است، در معماری ایرانی از دیرباز مرسوم بوده و با تامل و تعمق در سیر تحول معماری از دوران کهن تا کنون، میتوان دریافت که به کارگیری این فرم در باورها و نگرش مردمان این سرزمین ریشه دار بوده است. در عصر صفوی که یکی از دوران باشکوه معماری ایران به شمار میرود. معمار ایرانی با توجه به تحولات اعتقادات مردمی در پی رسمی شدن مذهب شیعه جعفری و به تبع آن تقویت اصول و مبانی دین مبین اسلام در ایران، عنایت بیشتری نسبت به ارتباط میان دو عالم انفسی و آفاقی داشته و هر یک را با نشانه مفهومی و هر نشانه را با هندسه و فرمی شاخص تعریف و هویتی ریشه دار را احیاء نموده است. به کارگیری هندسه مربع در ته رنگ، نماها، نقوش و احجام بناهای دوره صفوی، ریشه در بنیان های فکری و اندیشه های عرفانی معماران و حاکمان آن زمان دارد. که به نظر می رسد این موضوع با معماری کهن و رابطه هندسه مربع با تفکرات معماری در دوران باستان بی ارتباط نبوده است. هندسه مربع در ابنیه صفوی به میزان قابل توجهی نسبت به سایر ادوار پیشین و پسین مورد استفاده قرار گرفته است. به گونه ای که این فرم هندسی را میتوان در کلیه آثار این دوره در فرم بنا یا نقش و نگاره های آن مالحظه نمود. در این پژوهش سعی شده تا ضمن تحلیل خصوصیات هندسی و میزان اهمیت مربع در تاریخ معماری ایران، بررسی گردد که این شکل هندسی چه جایگاهی در تعریف و تکوین فضاهای معماری ایران در دوره صفویه داشته است. روش تحقیق این مقاله از نظر نوع، کیفی و از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه های علمی تخصصی معماری شهرسازی و مطالعه وبسایت های علمی پژوهشی دانشگاهی و مرکز اطلاع رسانی علوم و فن آوری بوده است.

    کلیدواژگان: مربع، فضای معماری، معماری دوره صفویه، ایران
  • رویا کریمی* صفحات 25-34

    موسیقی مانند همه هنرها آیینه تمام نمای زندگی و فرهنگ مردم یک سرزمین است. در این میان شاید به دلیل ظرفیت هایش سهم بیشتری در معرفی و انتقال فرهنگ یک ملت داشته باشد. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کلی امکان طراحی خانه موسیقی با تاکید بر احیا موسیقی بومی در شهر ساری تنظیم گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان شهر ساری هستند که بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نمونه را به روش تصادفی ساده انتخاب و با به کارگیری ابزار پرسشنامه مورد پرسشگری قرار گرفته اند. اطلاعات جمع آوری شده در قالب نرم افزار spss و آزمون آماری ناپارامتری دو جمله ای روابط بین متغیرها مورد آزمون قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده (% 57.51)از پاسخ دهندگان مرد و (%43.48)زن در پاسخ هایشان از طراحی و ساخت خانه موسیقی با تاکید بر موسیقی بومی مازندران در شهر خود رضایت دارند و طراحی آن را در حفظ و احیای موسیقی بومی مازندران موثر میدانند. همچنین با توجه به داده ها مشخص می شود که در میان عوامل تاثیرگذار در کمرنگ شدن موسیقی بومی مازندران بیشترین امتیازات مربوط به کمبود اماکن فرهنگی و آموزشی، ضعف خانواده در جهت انتقال موسیقی بومی بوده است.

    کلیدواژگان: خانه موسیقی، مکان های عمومی، موسیقی بومی، طراحی معماری
  • نگار فرامرزی فرد*، محمد نیرومند صفحات 35-44

    ساختمان ها به عنوان محیط های ساخت بشر با کاربرانشان دارای ارتباطی دو طرفه میباشند و همانگونه که شرایط محیطی بر ساختمان تاثیر گذار است شرایط ساختمانی نیز کاربرانش را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. خانه ها ومجموعه های مسکونی تنها به عنوان یک سرپناه نمیباشند و در تامین نیازهای بعدهای روحی و مادی ساکنان نقش بسزایی دارند. یک محیط مسکونی سالم باعث بهبود بعد روانی افراد میشود,پس با طرح ریزی مناسب برای مجموعه های مسکونی که مستلزم شناخت لازم طراحان از انسان,محیط پیرامون و همچنین توجهشان به وجود رابطه ی میان آنها است میتوان میزان کیفیت محیط های مسکونی و سالمت ذهن کاربران را افزایش داد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی,تحلیلی استفاده شده است و هدف آن طرح ریزی برای یک محیط مسکونی سالم تر میباشد. همچنین برای بررسی دقیق تر موضوع تحقیق به عوامل و راهکارهای تاثیرگذار طراحی محیط های مسکونی توسط تحلیل مجموعه مسکونی زیتون در شهر اصفهان پرداخته شده است. بدین ترتیب طبق بررسی های انجام شده,میتوان نتیجه گرفت که طرح ریزی مناسب طبق راهکارهای طراحی معماری در مجموعه های مسکونی سالمت ذهن افراد را تامین میکند و یک محیط مسکونی سالم تر را به وجود می آورد.

    کلیدواژگان: سلامت ذهن، طرح ریزی، محیط مسکونی سالمتر، مجموعه مسکونی زیتون
  • سحر لبافان* صفحات 45-56
    اهداف

    این پژوهش به شناسایی نقش طراحی پایدار در حفاظت از محیط زیست، کنترل و کاهش مصرف انرژی، توجه به انرژیهای تجدید پذیر، امکان بهره وری و کاربردهای آنها و در نهایت نقش معمار و معماری در راستای توسعه پایدار پرداخته است. اهداف اصلی این پژوهش در دو راستای کلی »بررسی امکان تامین آسایش انسان با حداقل مصرف انرژی و کاهش آسیب به محیط زیست« و »انتخاب الگوی صحیح و ارایه پیشنهاداتی در زمینه ی طراحی اقلیمی« طبقه بندی می شوند.

    روش ها

    این پژوهش بر آن است که با توجه به پدیدهی تغییر اقلیم و گرم شدن زمین، با به کار گیری مولفه های اقلیمی مربوط به آمار سالهای اخیر و با استفاده از نرم افزار تحلیلی اقلیمی و مدل آسایش حرارتی اشری 55 به بررسی تغییرات اقلیمی در یک بازهی زمانی حدود 30 ساله، پرداخته و مشخص میکند که راهکارهای اقلیمی قبلی تا چه اندازه قابلیت استناد و استفاده در ساختمان را دارد.

    یافته ها

    در این پژوهش شهر تهران به عنوان مطالعه موردی، انتخاب و اهم نتایج نشان میدهد که تعداد ماه هایی که شرایط آسایش در آن برقرار بوده، کمتر شده و ماه هایی که نیاز به تدابیر گرمایشی و سرمایشی دارند به بیشترین میزان خود رسیده است. مسایل اقلیمی، امکانات و راهکارهایی توسط نرم افزار تحلیلی اقلیمی شناسایی و گردآوری شده است تا در طی انجام بررسیهای توصیفی، تحلیلی، کمی و کیفی، ویژگیهای عناصر شاکله که در هر یک از دو حوزه واکاوی شده؛ و آن دسته از داده هایی که اعتبار و روایی آنها اثبات گشته، به منظور ارایه راهکارهایی در جهت طراحی همساز با اقلیم، با هدف افزایش سطح آسایش ارایه گردد.

    نتیجهگیری

    وجود شرایط آسایش از نظر دما و رطوبت، تراکم مناسب خاک و قابلیت بهره گیری از انرژی زمین گرمایی، خاک نسبتا غنی و امکان استفاده از گونه های متنوع گیاهی، امکان بهره گیری مناسب از نور آفتاب و وزش باد مطلوب از جبهه شمال غربی در تابستان را میتوان در حیطه امکانات شرایط اقلیمی شهر تهران و عواملی چون گرما و خشکی هوا در تابستان، وزش بادهای سرد در زمستان و بادهای گرم در تابستان، میزان کم بارش نزولات آسمانی و سرمای هوا در زمستان را میتوان جزو محدودیتها دانست.

    کلیدواژگان: طراحی اقلیمی، آسایش حرارتی، رتبه بندی عوامل اقلیمی، عوامل موثر براقلیم