فهرست مطالب

معماری سبز - پیاپی 26 (پاییز 1400)

نشریه معماری سبز
پیاپی 26 (پاییز 1400)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1400/10/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • وحدانه فولادی*، آتیکه محمدی نسب صفحات 1-8

    کهن الگوها در تمام علوم ازجمله معماری نقش مهمی در شناسایی و بازشناسی نظم موجود در دیدگاه های اندیشمندان به عنوان چراغ راه آیندگان ایفا کرده است. اهمیت گونه شناسی در معماری به گونه ای است که از حدود دوهزار سال پیش در آثار معماران مشهور ازجمله ویترویوس دیده میشود. بررسی کهن الگوها درگذشته بر اساس مقایسه پلان خانه ها و به صورت تحلیل دیداری صورت میگرفت ولی اکنون مقایسه کهن الگوها را میتوان به صورت کمی بررسی و تحلیل نمود که این کار با استفاده از ترسیم گراف پلان توجیهی و محاسبات ریاضیاتی انجام میگیرد. به عبارت دیگر با استفاده از تفکیک و کدبندی فضاها و مشخص نمودن ارتباط فضاها با یکدیگر میتوان به پلان محدب دستیافت و بدینوسیله گراف پلان توجیهی ترسیم میشود و با محاسبه درجه هم پیوندی، اهمیت و نقش فضاها در هر پلان مقایسه شده و درنهایت میتوان به یک کهن الگو دستیافت که پلانها فارغ از اندازه و فرم از یک الگوی واحد تبعیت میکنند. مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه کهن الگوی خانه های سنتی اقلیم گرم و خشک کاشان با خانه های سنتی معتدل و مرطوب شمال ایران با استفاده از نحو فضا و ارتباط آنها با یکدیگر میپردازد و این پرسش را پاسخ میدهد که چه تفاوتی در کهن الگوی این خانه ها با توجه به تفاوت اقلیم زیستی در آنها وجود دارد. نتایج مطالعه نشان میدهد که بیشترین هم پیوندی و یکپارچگی فضایی در حیاط و ایوان خانه های موردمطالعه مشاهده میشود و کمترین هم پیوندی مربوط به پستوها و بیرونی هست. بدین ترتیب افق فکری معماران در این دو اقلیم بدینگونه بوده است که از حیاط و ایوان بهعنوان فضایی که مرکزیت دسترسی به فضاهای دیگر را فراهم میکند استفاده میشود و پستوها بهعنوان خصوصیترین فضا بکار گرفته شده است. در این تحقیق نمونه های موردی خانه های اقلیم گرم و خشک کاشان (نشاسته پور، کارخانه چی، بنی احمدی و قریشی) و خانه های اقلیم معتدل و مرطوب شمال ایران (شفاهی، دارویی، کاشانی، قدیری، کیا و فاطمی) مورد مطالعه قرار گرفته اند و نمونه کهن الگوهای پیشنهادی هر دو اقلیم، بررسی و مقایسه شده است.

    کلیدواژگان: کهن الگو، ریاضیات گسسته، هم پیوندی
  • مهرداد کریمی مشاور*، مریم اردالنی صفحات 9-22

    فضای معماری درمانی مقوله ای اساسی در بحث طراحی معماری روز است. مشکل اساسی که انسانها در دوران مدرن کنونی با ان برخورد نموده اند انواع بیماریهای روانی و استرسزایی است که وجودیت انسانی را مورد حمله قرار داده است. براین اساس فضای معماری باید علاوه بر جلوگیری از تقویت عناصر استرس زاد باعث از بین رفتن آن نیز گردد. آرامش در طراحی فضای معماری از با اهمیت ترین موارد است که طراحان باید در بحث طراحی خود آن را به خدمت بگیرند. براین اساس سوال اساسی تحقیق این است که عواملی ایجاد استرس چگونه شناسایی شوند و در این خصوص مولفه های معماری چگونه میتواند از آن جلوگیری نماید. علاوه بر فضاهای درمانی دیگر فضاهای معماری نیز باید به گونه ای طراحی شوند که مساله ایجاد استرس را حل و فضای معماری استرس زدا باشد. روش تحقیق این پژوهش با توجه به کیفی بودن آن به صورت توصیفی و تحلیلی میباشد که با استفاده از علم روانشناسی محیط به عنوان علمی بینارشتهای در این خصوص بررسیهای اساسی صورت گرفته است. هدف اساسی نیز شناخت شاخصه هایی است که بتوان فضای معماری استرسزدایی را در مقول طراحی و پرداخت ارایه نمود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در کلیت طراحی فضای معماری اگر روابط فضایی به صورت ساده و شفاف ایجاد گردند و موضوعات حرکتی قابل تشخیص و خوانا باشند در این صورت میتوان با استفاده از مصالح و هندسه معماری ساده در عدم ایجاد شوک فضایی استرس را از فضای معماری خارج نمود و آرامش را جایگزین آن نمود.

    کلیدواژگان: روانشناسی، فضای معماری، انسانمحوری، استرس، درمان
  • معصومه بلوچستانی، مهسا دلشاد سیاهکلی* صفحات 23-34

    ا وجود پیدایش معمای مدرن و از بین رفتن هویت در ساخت و سازهای جدید، الگو شناسی یکی از موضوعات مهمی است که سعی در شناخت روش های کاربردی جهت دستیابی به عناصر و الگو های هویت ساز بومی گذشته و استفاده از آنها در معماری امروز به شکل نوین دارد. بافت های مسکونی سنتی به عنوان هسته اولیه تشکیل دهنده شهرها و نیز عناصر و ابنیه معماری موجود در آنها بدون تردید میراثی ارزشمند جهت بررسی، تحلیل و ارایه الگو های مناسب معماری بومی هستند. این پژوهش ابتدا با نگاهی توصیفی – تحلیلی مروری خواهد داشت بر مباحث کلیدی مطرح و مرتبط با باز آفرینی و الگو شناسی و سپس با توجه به مبانی نظری بدست آمده، فاکتورهای کالبدی، کارکردی و معنایی موثر بر الگو های بافت و ابنیه سنتی گیالن شناسایی می شود. در مرحله بعدی جهت شناخت و بررسی کالبد بناهای سنتی خانه های الهیجان بعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته و بعد از تحلیل، موثرترین فاکتورها اولویت گذاری شده و با توجه به نتایج، اصول معماری سنتی و ضوابط موجود آن، به همراه راهکارها و الگو های طراحی جدید با هدف ارتقا ابعاد کیفی و کمی فضاهای مسکونی معرفی می گردند.

    کلیدواژگان: باز آفرینی، الگو، مولفه های معماری سنتی، گیالن
  • فرناز صیامیان*، فاطمه مظفری قادیکلائی صفحات 35-46

    نور روز از اساسی ترین نیازهای جسمی و روانی انسان به شمار میرود. این عامل ضمن حفظ سلامتی شرایط مطلوبتری را برای افراد فراهم میسازد و میتواند باعث ایجاد آسایش و افزایش بازدهی شود. باتوجه به پتانسیل بسیار زیاد ایران در زمینه تابش نور خورشید متاسفانه تنها 2.0 درصد از این پتانسیل استفاده شده است بنابراین ضروری است که با معرفی تکنولوژیهای جدید در این زمینه و تحقیقات بیشتر از این پتانسیل بسیار بیشتر استفاده شود. در این مقاله به معرفی لوله های نوری به عنوان راهکاری برای استفاده از انرژی رایگان خورشید و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی پرداخته شده است. همچنین با مرور منابع مختلف پیشرفتها و نوآوری های این لوله ها نشان داده شده است. ابتدا لوله نوری تعریف شد سپس در مورد ساختار لوله ها و انواع سیستمهای انتقال نور، انواع لوله های نوری و ویژگیهای آنها صحبت شده است. در انتها هم بین لوله های نوری و پنجره های نورگیر سقفی مقایسه ای انجام شد. لوله های نوری علاوه بر کاهش مصرف انرژی، به سالمت روحی و جسمی استفادهکنندگان نیز کمک کرده است. به دلیل مزایای زیاد این لوله ها در بهبود مصرف انرژی در ساختمانها، این لوله ها در آینده جایگزین مناسبی نسبت به تامین روشنایی مصنوعی خواهند بود.

    کلیدواژگان: لوله نوری، نور طبیعی، صرفه جویی در مصرف انرژی، انرژی خورشیدی، انرژی های تجدیدپذیر
  • طیبه قاسمپور*، علی دهار صفحات 47-54

    مرکز پژوهش و هم اندیشی معماران یک مرکز ارایه و برخوردی افکار و آرایی نو و یکی از نیازهای اصلی در کشور مخصوصا شهرهای بزرگ می باشد، زمینه گرایی در این مراکز باعث میشد تا اندیشه ها، دیدگاه ها و اشکال بافت و زمینه در طراحی کالبدی محیط در نظر گرفته شده و بنایی که ساخته می شود نباید تافته ای جدا از این ویژگیها باشد، اصلی ترین سوال پیش روی مقاله آن است که شاخصای زمینه گرایی تا چه میزان بر روی مراکز پژوهشی و هم اندیشی تاثیرگذار است؟ روش این مقاله به صورت تحلیلی و استدلال مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده با توجه به اهمیت ارزش در شکل گیری تمدنها، به نقش معماری زمینه گرا در اثر خلق شده به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها پرداخته شود و درنهایت رسیدن به راهکارهایی و طراحی در تناسب با زمینه گرایی ارایه گردد.

    کلیدواژگان: مرکز پژوهش، هم اندیشی معماران، همایش، زمینه گرایی
  • زهرا رمضانی خانوانه* صفحات 54-64

    معماران، طراحان و حتی صاحبان مراکز خرید این نکته را دریافته اند که طراحی داخلی و نمود ظاهری فضای این مراکز از عوامل مهم در جذب مشتریان است. مشخص نمودن، بررسی، توجه و به کارگیری مناسب و صحیح این عوامل باعث افزایش تعداد مشتریان و تعداد دفعات بازدید از مرکز خرید و در واقع افزایش حس تعلق به فضا خواهد شد که این مسئله افزایش سودآوری اقتصادی و نهایتا موفقیت طرح معماری را در بر دارد. در این پژوهش هدف شناسایی این عوامل و چگونگی اثرگذاریشان در ایجاد حس رضایت و تعلق خاطر در استفاده کنندگان فضا است. روش این تحقیق، روش پیمایشی است که از طریق پاسخگویی بازدیدکنندگان نمونه ی موردی، که مرکز خرید نجم شهر رشت است به پرسشنامه دریافتیم که استفاده کنندگان به مولفه هایی مانند نور و روشنایی، رنگ، مبلمان و چیدمان فضایی اشاره کرده اند. این عوامل از نظر آنان بسیار چشمگیر، مهم و ملموس میباشند. بنابراین در این پژوهش تالش شد تا جنبه های گوناگون فاکتورهای ذکر شده توسط استفادهکنندگان فضا را بررسی کرده و چگونگی اثرگذاریشان را بر حضور طولانی تر و پدید آمدن احساس تعلق را تحلیل نماییم. مقوله ی تزیینات ظاهری، چیدمان فضایی، مبلمان، رنگ و محل تجمع بیشتر ردهی سنی جوان و خردسال را تحت تاثیر قرار میدهد و این در حالی است که بزرگسالان اغلب مواردی از قبیل محل نشستن و استراحت و همچنین عوامل مرتبط با حمل و نقل و دسترسی غرفه ها و مغازه ها را مد نظر قرار میدهند. این پژوهش تاکید میکند که معماری داخلی مراکز خرید تاثیر بسیاری در ارتقای حس تعلق و تمایل بیشتر مشتریان به سپری کردن زمان بیشتر در این مراکز را دارد. به کارگیری صحیح فاکتورهای ایجادکننده ی حس تعلق عامل رضایت و به وجود آمدن احساس تعلق در افراد میشود.

    کلیدواژگان: معماری داخلی، مرکز خرید، حس تعلق، رشت