فهرست مطالب

باغ نظر - سال هجدهم شماره 103 (دی 1400)

نشریه باغ نظر
سال هجدهم شماره 103 (دی 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباس کریمی، آرزو خانپور* صفحات 5-16
    بیان مسئله

     شیشه گری سنتی ایران در دوره صفوی پس از چند دهه رکود با کمک شیشه گران ونیزی که توسط شاه عباس به ایران دعوت شده بودند، مجددا احیا می شود. اشکدان های شیشه مجموعه صراحی های هستند که نمونه های ساخته شده آنها در دوره قاجار در اغلب موزه های جهان به عنوان شاخصه شیشه ایرانی شناخته می شود. موزه متروپولیتن مجموعه ارزشمندی از این نوع صراحی (اشکدان) متعلق به دوره قاجار را در اختیار دارد که در این مقاله به بررسی فرم و کاربرد این مجموعه پرداخته شده است.

    هدف پژوهش

     هدف این مقاله مطالعه فرم و کاربرد اشکدان های موزه متروپولیتن به منظور چیستی و چرایی ساخت آن، با طرح این پرسش است که فرم صراحی های موسوم به اشکدان چه کاربردی داشته و چگونه و از چه دوره ای در هنر شیشه ایرانی متداول شده است؟ و به بیان این فرضیه می پردازد که فرم اشکدان از دوره صفوی با ورود شیشه گران ونیزی و تاثیر آنها بر شیشه ایرانی شکل گرفته و کاربرد آن با گذر زمان، متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی هر دوره صورت های متفاوتی به خود می گیرد.

    روش پژوهش

    این مقاله از نظر راهبرد از نوع کیفی و از لحاظ هدف، کاربردی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و داده های حاصل از مطالعات میدانی و مشاهدات عمیق نگارندگان به انجام رسیده است. جامعه مورد مطالعه مجموعه صراحی های موسوم به اشکدان متعلق به دوره قاجار است که ده نمونه از اشکدان های موجود در موزه متروپولیتن به روش نمونه گیری غیراحتمالی وضعی (ترجیحی) انتخاب شده است.

    نتیجه گیری

    در نتایج حاصل از این پژوهش در پاسخ به چیستی اشکدان ها دریافت می شود که کاربرد این آثار با عنوانی که براساس فرم بدان اطلاق شده است مناسبت چندانی ندارند. ساخت صراحی های گردن قو با اقتباس از نمونه های غربی وارداتی و با کاربرد ظرف نگهداری شراب، گلاب و گل متداول می شود که از دوره قاجار با عنوان اشکدان با کاربرد تزیین از شاخص ترین آثار هنر شیشه ایرانی در جهان مورد توجه قرار می گیرد. فرضیه طرح شده مبتنی بر تاثیر شیشه گران ونیزی بر هنر شیشه ایرانی در این پژوهش صحیح است. فرم گردن و دهانه اشکدان ها تحت تاثیر آموزه شیشه گران ونیزی ملهم از کاترولف های رومی بوده و براساس توصیفات موجود از دوره صفوی متداول شده است. نمونه های موجود در اغلب موزه های جهان و به خصوص در موزه متروپولیتن متعلق به دوره قاجار است.

    کلیدواژگان: صراحی، اشکدان، بطری های گردن قو، اشکدان های قاجار، شیشه قاجار
  • فرزاد شفیعی فر، خشایار قاضی زاده*، حبیب الله صادقی، امیرحسین صالحی صفحات 17-28
    بیان مسئله

    باگذشت بیش از نیم قرن از انتشار حفریات نیشابور توسط ویلکینسن، به رغم مطالعات و پژوهش های صورت گرفته، هنوز نقاط ابهام زیادی در مورد چیستی و سرچشمه های برخی از نقوش باقی مانده است. برخی ریشه های ساسانی و همچنین تاثیرات از نقوش سامرا در طی تحقیقات گذشته روشن شده است. با این حال این مطالعات کمک چندانی به فهم برخی نقوش، که تفاوتی آشکار با سایر نقوش شناخته شده در چهار قرن نخستین اسلامی دارد، نکرده است.

    هدف پژوهش

    پژوهش حاضر در صدد ارایه راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام است.

    روش پژوهش

     این پژوهش سعی دارد با روش تاریخی، توصیفی - تحلیلی تصویر جدیدی از تحلیل نقوش نیشابور ارایه کند تا از این طریق راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام ارایه دهد.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد سمبل ها، نشانه های آیین جین، بودیسم و هندوییسم یکی از ارکان نقوش نیشابور بوده است. این سمبل ها و نشانه ها از طریق عواملی همچون بردگان و اسیران هندو، روابط بازرگانی و جاده ابریشم، جنگ ها و ارتباط حکام مسلمان با ادیان هندی و همچنین همزیستی اسلام و ادیان هند به نقوش نیشابور راه یافته اند.

    کلیدواژگان: نیشابور، تزیینات معماری، قرون نخستین اسلامی، کانون جدید، ادیان هندی
  • امین علی کردی، محسن مراثی* صفحات 29-40
    بیان مسئله

    با اهمیت یافتن عکاسی فیلم به عنوان ابزاری برای فروش بیشتر آثار سینمایی، عکاسان فعال در سایر شاخه های عکاسی نیز به عکاسی فیلم تمایل نشان دادند. در پژوهش حاضر با مقایسه میان عکس های «جاسم غضبانپور» از فیلم «زندگی و دیگر هیچ» و عکس های «جوزف کودلکا» از فیلم «نگاه خیره اولیس»، مسئله هویت مستقل عکاس فیلم و آثارش در روند تولید فیلم بررسی شده است. بر این اساس، این پژوهش در پی این است که موارد تشابه و تفاوت عملکرد غضبانپور و کودلکا را در دستیابی به هویت مستقل، ورای موضوع و روایت فیلم، در عکس های سینمایی بیابد.

    هدف پژوهش

    شناخت مراحل انتخاب عکاس فیلم در مرحله پیش تولید فیلم سینمایی و آشنایی با فعالیت عکاس در جریان تولید فیلم، با حفظ هویت مستقل هنری، اهداف این پژوهش به شمار می آیند.

    روش پژوهش

     این پژوهش با روش تحلیل محتوا و رویکرد تطبیقی انجام گرفته و داده های آن به دو شیوه کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. در ابتدا مراحل انتخاب غضبانپور وکودلکا برای عکاسی فیلم، به مدد نقد تکوینی، بررسی و سپس، نتایج فعالیت آن دو، بر مبنای نظریه رمزگان های رسانه ای دانیل چندلر، تفسیر و مقایسه می شود. تطبیق عملکرد هنری دو عکاس ایرانی و خارجی کمک می کند که درک عمیق تری از هویت مستقل عکاس فیلم حاصل شود.

    نتیجه گیری

     به دلیل خصلت های روایی و سبکی ژانر هنری در سینما، جاسم غضبانپور و جوزف کودلکا هویت مستقل خود را هنگام عکاسی فیلم حفظ کرده اند. همچنین از مقایسه عکس های آن ها می توان نتیجه گرفت که عکس ها دارای درون مایه و خصلت هایی مشابه با گونه مستند اجتماعی هستند و این دو عکاس به موضوعی که پیش از تولید فیلم از آن عکاسی می کردند گرایش دارند.

    کلیدواژگان: عکاسی فیلم، جاسم غضبانپور، جوزف کودلکا، رمزگان رسانه ای، نقد تکوینی
  • شهره جوادی، رضوان قلیزاده طیار* صفحات 41-48
    بیان مسئله

    مکان های آیینی ایران در اثر تغییر و تحولات سیاسی-اجتماعی، اقدامات تجددگرایانه و بازسازی های حساب نشده، دچار تحریف در بیان هویت و نیز انحراف در راستای فکری تاثیرگذارنده برای ساخت بنا شده اند. به طوری که در برخی نمونه های مطالعاتی حتی با ظهور بازتعریفی جدید، اصل موضوع دچار آلودگی مفاهیم شده و به مرور زمان آن مفاهیم تغییریافته جایگزین بنیان های اعتقادی اصیل شده اند. شهر اردبیل به لحاظ تجربه تاریخی، سیاسی و آیینی کهن نشانه هایی از این هویت های تغییریافته را به صورت نهان و آشکار در خود دارد. عبادتگاه سقاخانه در این شهر به علت هم عصری زمان احداث آن با پایه گذاری حکومت شاه اسماعیل صفوی که دوره عطف و تغییر اعتقادی در سرزمین ایران محسوب می شود و نیز به لحاظ جایگاه مکانی بنا که با مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین هم جوار انتخاب شده، قابلیت بالقوه ای برای بررسی چگونگی احداث و مطالعه ویژگی های محیطی پیرامون بنا را داشت.

    هدف پژوهش

     پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان تاثیر آیین ها و کهن الگوهای تاریخی جهت تصمیم گیری برای انتخاب موقعیت بنای عبادتگاه ها، اقدام به مطالعه موضوع کرد.

    روش پژوهش

     رویکرد مطالعه در این پژوهش از نوع کیفی و چهارچوب آن در قالب توصیفی- تحلیلی نگاشته شده و جمع آوری اطلاعات با شیوه کتابخانه ای به همراه تحقیق میدانی انجام شده است. این تحقیقات به صورت انجام مصاحبه های حضوری از افراد محلی که مطلع به تاریخ و گذشته مکان موردنظر بودند، صورت گرفت. در این پژوهش، فرضیه بر این مبنا استوار بود که انتخاب محل احداث معابد تحت تاثیرات اعتقادات کهن یعنی باورها و آیین های پیش از زرتشت که به حضور عناصر طبیعی مانند آب و درخت در جوار پرستشگاه ها تاکید و تکیه دارد.

    نتیجه گیری

     نتایج به دست آمده نشان داد که الگوهای مفروض برای احداث بناهای عبادی در آیین مهر و آناهیتا، انطباق با معیارهای محیطی و ظاهری بنای عبادتگاه سقاخانه را داراست.

    کلیدواژگان: سقاخانه اردبیل، مجموعه شیخ صفی الدین، آیین و باور، آناهیتا، اماکن مقدس
  • سارا غلامی، جمال الدین سهیلی*، کمال رهبری منش صفحات 49-64
    بیان مسئله

    عرصه های اجتماعی و فرهنگی ایران شاهد تحولات وسیعی در دوران پهلوی دوم بوده است. یکی از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در شکل گیری این تحولات، ورود مدرنیسم در نظام فکری جامعه و شکل گیری طبقه متوسط جدید در آن دوره است؛ بالطبع گونه های مسکن ظهور یافته این طبقه اجتماعی نیز در این دوره دستخوش تغییرات اساسی شد. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن الگوبرداری از مسکن طبقه متوسط جدید پهلوی دوم، الگوهایی نوین جهت مسکن طبقه متوسط معاصر پیشنهاد نماید.

    هدف پژوهش

    این پژوهش در صدد است با استفاده از دستور زبان شکل، که بر پایه به کارگیری معناشناسانه زبان شکل است، به قوانین حاکم بر کالبد گونه های مسکن طبقه متوسط جدید جامعه در دوره پهلوی دوم دست یابد و از این طریق، الگوهای طراحی متنوعی در مسکن اقشار متوسط امروز جامعه خلق نماید. در این راستا، کوی نارمک از دوره میانی و شهرک اکباتان از دوره پایانی پهلوی دوم به عنوان جامعه نمونه انتخاب و با توجه به شاخص های اجتماعی- فرهنگی مسکن مورد ارزیابی قرار گرفت.

    روش پژوهش

     اساس روش این تحقیق کیفی، تاریخی- تفسیری است؛ در ابتدای این تحقیق، طی یک بررسی تاریخ نگارانه به تاثیر طبقات اجتماعی بر ساختار خانه ها پرداخته شده است و سپس با روش توصیفی- تحلیلی، ابعاد کالبدی- فضایی خانه ها مورد بحث قرار گرفته است. روش تحلیل داده ها در این پژوهش، دستور زبان شکل است. اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از طریق مشاهده و بررسی های میدانی، مطالعات کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری گردیده است.

    نتیجه گیری

    براساس نتایج تحقیق، اجزاء خانه های این دوره تحت تاثیر تفکرات و معماری مدرن غرب بوده اند و در مقایسه با مسکن سنتی تهران دستخوش تحولات اساسی شده اند. ریزفضاهای مسکن به حداقل کاهش یافته و از یک دستور زبان شکلی پایه پیروی می کنند: چگونگی قرارگیری فضاها در این خانه ها براساس جانمایی یک عنصر پایه است. شکل پایه، فضاهای درهم (عرصه های نشیمن و ناهارخوری) در نظر گرفته شد و سپس سایر فضاها براساس مجموعه ای از قوانین، به شکل پایه اضافه شد. در انتها براساس فرایند الگوریتمی دستور زبان شکل، با بهره گیری از درخت تصمیم گیری، به خلق الگوهای متنوعی برای طراحی مسکن امروزی انجامید.

    کلیدواژگان: دوره پهلوی دوم، طبقه متوسط، گونه شناسی مسکن، دستور زبان شکل
  • شینا ص برنجی، مجتبی انصاری*، محمدرضا بمانیان، مسعود حسنی صفحات 65-74
    بیان مسئله

    علم نشانه شناسی نوین در عرصه های مختلفی از علوم، دریچه های جدیدی باز کرده و فرایند تحلیل را در شاخه های مختلف با ارایه الگوهایی بسط داده است. به نظر می رسد نشانه شناسی می تواند چارچوبی در اختیار معماران منظر  قرار دهد.

    هدف پژوهش

     این پژوهش با مراجعه به مبانی نشانه شناسی در پی یافتن نسبت بین نشانه شناسی و معماری منظر است تا از این طریق به الگویی برای تحلیل و طراحی معماری منظر برسد.

    روش پژوهش

     این مقاله از روش تطبیق لنزی برای قیاس منظر به عنوان یک متن و نشانه شناسی به عنوان ابزار تحلیل متن بهره می برد و با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل مفاهیم پایه، نظرات و تقسیم بندی های افراد صاحب نظر در عرصه نشانه شناسی می پردازد و الگوهایی ترکیبی برای تحلیل و طراحی پیشنهاد می کند.

    نتیجه گیری

     از یافته های این پژوهش پیشنهاد الگوی سه ‎وجهی ترکیبی برگرفته از الگوی پیرس و الگوی یلمزلف برای مطالعات منظر است که کالبد، معنا و مخاطب منظر را در ارتباط با یکدیگر مورد مطالعه قرار می دهد. همچنین در مطالعات مربوط به کالبد و معنا، الگوی بسط داده شده یلمزلف توسط وانگ را عملیاتی کرده، که الگوی سه مرحله ای برای یافتن معنای منظر یا معنابخشی به آن است.

    کلیدواژگان: نشانه شناسی، معماری منظر، چارچوب، کالبد، معنا
  • سارا فرحمند درو*، حجت امانی صفحات 75-88
    بیان مسئله

    از اواخر امپراتوری عثمانی روند مدرن سازی در کلیه زمینه های اجتماعی، اقتصادی، نظامی و هنری در ترکیه آغاز شد و در دوران جمهوری تبلیغات وسیعی جهت تشویق هنرمندان ترک به استفاده از دستاوردهای هنر غرب به راه افتاد. این مسئله سبب شد هنرهای سنتی از جمله نگارگری عثمانی به حاشیه رود. با این وجود در دهه های اخیر شاهد گرایش دوباره بسیاری از هنرمندان ترک به نگارگری بوده ایم که به نظر می رسد زبانی نو دارد و با اهداف متفاوتی از دوران گذشته شکل گرفته است.

    هدف پژوهش

     بررسی تاثیرپذیری هنر معاصر ترکیه از شاخصه های نگارگری سنتی عثمانی.

    روش پژوهش

     شیوه تاریخی-تحلیلی با رجوع به اسناد تاریخی و مطالعه آثار هنرمندان شاخص در زمینه استفاده از عناصر نگارگری عثمانی.

    نتیجه گیری

     گرایش به هنرهای سنتی که با ایجاد جنبش های ملی گرایی، خواست اجتماعی و تشویق نهادهای هنری آغاز شد، موجب شد تا هنرمندان بسیاری در پی احیای فرهنگ ملی و دستیابی به هویت و نیز با فرض دست یافتن به زبانی نو جهت بیان مسایل روز، رویکردی دوباره به هنر نگارگری داشته باشند. مقایسه این آثار از لحاظ محتوا و ساختار با آثار گذشته نشان داد که برخلاف نگارگری سنتی که در خدمت بیان رویدادهای درباری و تصویرسازی متون ادبی و تاریخی بود، آثار معاصر به رغم تاثیرپذیری از ساختار و مولفه های تصویری گذشته، بیشتر در پی بیان موضوعات سیاسی، اجتماعی و روزمره برآمده است. علاوه بر این، شاخصه های نگارگری در دوران معاصر بر رسانه های جدید دیگری چون چیدمان، انیمیشن، فیلم و... نیز تاثیر گذاشته است.

    کلیدواژگان: هنر معاصر، مینیاتور، نگارگری ترکیه، باززایی نگارگری
  • فهیمه زارع زاده* صفحات 89-98
    بیان مسئله

     طی چهل سال اخیر نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در نظر داشته تا با ژرفابخشی به مفهوم واژگان هنر اسلامی در نقاشی، از این مکانیسم بصری بهره بهینه ای ببرد و مبتنی بر آن توان معنادهی به گفتمان خویش را تحکیم کند. این موضوع سبب اطلاق عنوان هنر اسلامی به گونه هایی از نقاشی شده است. گونه هایی که چه به یادگارمانده از سده های پیشین تاریخی (در پنج گرایش نگارگری، تذهیب، گل ومرغ، نگارگری نو و نقاشی قهوه خانه ای) و چه نشات گرفته از رویدادهای سیاسی-اجتماعی همین دوران، اگرچه دارای محتوا و اصول زیبایی شناختی مختص به خویش هستند، لیکن همگی تقریبا یکسان و مشابه در اذهان عامه تجلی می یابند.

    هدف پژوهش

     بر همین اساس، پژوهش حاضر در پی کسب شناخت دال هایی برآمده که تحت گفتمان نظام در این گونه ها به نحوی مفصل بندی شده اند تا دلالت گر معنایی اسلامی باشند.

    روش پژوهش

    بر مبنای نظریه گفتمان لاکلا و موفه و تحلیل کیفی محتوایی تلاش شده تا تمامی عناصر گفتمانی گونه های مورد بحث مشخص شوند.

    نتیجه گیری

    بررسی ها نشان می دهند که گونه های «نقاشی ایرانی»، «نقاشی سنتی»، «نقاشی انقلاب» و «نقاشی دفاع مقدس» به ترتیب دارای دال های: 1. اشراقی، عرفانی و حماسی 2. اخلاقی، معنوی و الوهی 3. عقیدتی، تبلیغی و حق طلبانه 4. ارزشی، آرمانی و پایدارمدارانه هستند. دال هایی که چون همگی حول دال مرکزی گفتمان قدرت یعنی اسلام شیعی سامان یافته اند، بنابراین سبب پنداشته شدن همگی این گونه ها تحت عنوان هنر اسلامی شده اند. به گونه ای که هریک در ساحت های معنایی متفاوت از اسلام تاریخی-تمدنی، اسلام دینی-تعلیمی، اسلام حاکمیتی و اسلام سیاسی نه تنها منجر به پربارشدن و تجلی سایر دال های گفتمانی نظام شده اند، بلکه تحقق بخش اهداف سیاسی گوناگونش نیز بوده اند.

    کلیدواژگان: گونه نقاشی، گفتمان حاکم، دال، نظام جمهوری اسلامی ایران
|
  • Abbas Karimi, Arezoo Khanpour * Pages 5-16
    Problem statement

     Traditional Iranian glassmaking in the Safavid period was revived after several decades of stagnation with the help of Venetian glassmakers who was invited to Iran by Shah Abbas. Glass Ashkdans are a collection of carafes and those that were made during Qajar period are found in most museums around the world as the hallmarks of Iranian glass art. The Metropolitan Museum has a valuable collection of this type of carafe (Ashkdan) belonging to the Qajar period, whose form and application are investigated in the present study.

    Research objective

    The present study aims to investigate the form and application of Ashkdans in the Metropolitan Museum to answer the two questions: 1. what was the use of Ashkdan? and 2. how and when did Ashkdan become prominent in Iranian glass art? It also expresses the hypothesis that Ashkdan was first introduced by Venetian glassmakers into Iranian Glass art during the Safavid period, and its application varied over time, according to the cultural and social conditions of each period.

    Research method

    This applied qualitative descriptive-analytical study was conducted by using bibliographic databases and gathering the data from the field studies and through in-depth observations of the authors. The research sample is a collection of carafes referred to as Ashkdan belonging to the Qajar period. Ten samples of Ashkdans in the Metropolitan Museum were selected through a non-probability sampling method.

    Conclusion

    Based on the results, the application of Ashkdan is not related to its title and is based on its form. Making swan neck bottles became prominent by adaptation from western samples and using them as containers for wine, rosewater, and flower. Ashkdan, one of the most prominent works of Iranian glass art in the world, has received much attention since the Qajar period. The hypothesis on the influence of Venetian glassmakers on Iranian glass art in this study was approved. The form of the necks and mouths of the Ashkdans was influenced by the teachings of Venetian glassmakers, inspired by the Roman Kuttrolfs, and became common according to existing descriptions from the Safavid period. The samples in most museums around the world, especially in the Metropolitan Museum, belong to the Qajar period.

    Keywords: Carafe, Ashkdan, Swan-neck bottles, Qajar Ashkdan, Qajar glass art
  • Farzad Shafieifar, Khashayar Ghazizadeh *, Habibollah Sadeghi, Amir Hossein Salehi Pages 17-28
    Problem statement

    More than half a century after Wilkinson published his article on Nishapur excavations, despite the conducted research, there are still many ambiguities about the nature and origins of some of the motifs. Although some Sasanian roots, as well as influences from Samarra motifs, have been discovered during research, these studies have provided significant help in understanding some motifs that are distinctly different from other known motifs in the first six centuries of the Islamic era.

    Research objective

    The present study seeks to present a new way of reading the motifs in the Eastern Islamic World.

    Research method

    This research attempts to present a new picture of the analysis of the motifs of Nishapur through a historical descriptive-analytical method.

    Conclusion

    The symbols and signs of Jainism, Buddhism, and Hinduism appear to have been one of the pillars of the Nishapur motifs. These symbols and signs have made their way into the Nishapur motifs through such means as the Hindu slaves and captives, trade relations and the Silk Road, wars and the relationship of Muslim rulers with Indian religions, as well as the coexistence of Islam and Indian religions.

    Keywords: Nishapur, Architectural ornaments, Early centuries of the Islamic era, New hub, Indian Religions
  • Amin Alikordi, Mohsen Marasy * Pages 29-40
    Problem statement

     As film still photography has become more important as a means of selling more cinematic works, photographers active in other branches of photography have also shown interest in this field. In the present study, by comparing the photographs of Jassem Ghazbanpour from the film “Life, and Nothing More” and the photographs of Josef Koudelka from the film “Ulysses’ Gaze”, the issue of the independent identity of the film still photographer and his works in the film production process were investigated. The research question is “What are the similarities and differences between the actions of Ghazbanpour and Koudelka in achieving an independent identity beyond the subject and narrative of the film in the film still photography?”

    Research objective

    Understanding the stages of selecting a film still photographer in the pre-production stage of a film and identifying the photographer’s activities during film production while maintaining an independent artistic identity are the objectives of this research.

    Research method

    This research was carried out using the content analysis method and a comparative approach and data was collected in both bibliographic and field study methods. First, with the help of genetic criticism, the selection stages of Ghazbanpour and Koudelka for the film still photography were examined, and then, the results of their activities were interpreted and compared based on Daniel Chandler’s theory of communication codes. Comparing the artistic performance of two Iranian and foreign photographers helps to gain a deeper understanding of the independent identity of the film still photographer.

    Conclusion

    Due to the narrative and stylistic nature of the art genre in cinema, Jassem Ghazbanpour and Josef Koudelka have maintained their independent identities while filming. Also, comparing their photographs, it can be concluded that they have similar themes and characteristics in the form of social documentaries and have a tendency towards the subject that they photographed before the production of the film.

    Keywords: Film Still Photography, Jassem Ghazbanpour, Josef Koudelka, Communication Codes, Genetic Criticism
  • Shohreh Javadi, Rezvan Gholizadeh Tayyar * Pages 41-48
    Problem statement

     Due to socio-political changes, modernist actions, and uncalculated reconstructions, Iranian rituals, and religious places have been affected by distortion in the expression of identity, as well as deviations in the influential thoughts on construction. This effect is so much so that in some studies, even with the advent of a new redefinition, the essence of the subject has become contaminated with concepts and over time those concepts have changed and replaced the original beliefs. The city of Ardabil holds hidden and obvious signs of these changed identities in terms of historical, political, and ancient ritual experiences. Due to its establishment in the same era of Shah Ismail Safavid, which was a turning point in Iran, and its adjacency to the tomb of Sheikh Safi al-Din, the Saqakhaneh shrine can be examined for its construction process, and the environmental features surrounding the building.

    Research objective

    The present study aims to investigate the effect of rituals and historical archetypes on the choice of location for places of worship.

    Research method

    The research is qualitative with a descriptive-analytical framework, and data collection was done by bibliographic, as well as field studies. Field studies included face-to-face interviews with the locals, who knew the history of the place in question. This study hypothesized that the choice of the construction site of temples was under the influence of ancient beliefs, i.e. pre-Zoroastrian beliefs and rituals that emphasized and relied on the presence of natural elements such as water and trees near temples.

    Conclusion

    Finally, the obtained results showed that the hypothetical patterns for the construction of religious buildings in the Mehr and Anahita religions comply with the environmental and physical criteria of the Saqakhaneh shrine.

    Keywords: Ardabil’s Saqakhaneh, Sheikh Safi al-Din Collection, Religion, Belief, Anahita, Holy places
  • Sara Gholami, Jamaleddin Soheili *, Kamal Rahbarimanesh Pages 49-64
    Problem statement

    The social and cultural areas of Iran have undergone extensive changes during the second Pahlavi era. One of the most important influential indicators in these developments is modernism in the intellectual society system. The formation of a new middle-class in the second Pahlavi period is a sign of modernism achievements. Even the housing types of this social class also reflect their fundamental changes during this period. The present article intends to model the new middle-class housing of the second Pahlavi and suggests new models for contemporary middle-class housing.

    Research objective

    This research seeks to achieve new middle-class housing rules in the second Pahlavi period by using grammar and develop a variety of design patterns in the housing of today’s middle classes. In this regard, Narmak neighborhood from the middle period and Ekbatan town from the last period of the second Pahlavi were selected as a sample community and were evaluated according to the socio-cultural indicators of housing.

    Research method

    The basis of this qualitative research method is interpretive history; at the beginning of this article, during a historiographical study, the effect of social classes on the structure of houses has been studied, and then the physical-spatial dimensions of houses have been discussed by the descriptive-analytical method. The method of data analysis in this research is shape grammar. The information required in this research has been collected through field observations, library studies, and documentation.

    Conclusion

    According to the results of the research, the components of the houses of this period have been influenced by modern Western ideas and architecture and have undergone fundamental changes in comparison with the traditional housing of Tehran. The micro-spaces of the dwellings are reduced to a minimum and follow a basic shape grammar: arrangement of spaces in these houses is based on the location of a basic element. The basic shape was considered to be multipurpose spaces (living and dining areas) and then other spaces were added to the basic shape based on a set of rules. Finally, based on the algorithmic process of shape grammar led to the creation of various patterns for the modern housing design.

    Keywords: Second Pahlavi period, middle-class, Housing Typology, Shape grammar
  • Shina Sad Berenji, Mojtaba Ansari *, Mohammadreza Bemanian, Masood Hassani Pages 65-74
    Problem statement

    Modern semiotics has opened new avenues for research in various fields of science, and it has expanded the process of analysis in different branches by providing models. It seems that semiotics can provide a framework for landscape architects.

    Research objective

    This research seeks to discover the relationship between semiotics and landscape architecture to develop a framework for the analysis and design of landscape architecture based on semiotics.

    Research method

    This article employs the comparative method to analogize a landscape to a text and semiotics to a text analysis tool. Using a descriptive-analytical method, it examines and analyzes the basic concepts, opinions, and divisions of experts in the field of semiotics and proposes combined models for analysis and design.

    Conclusion

    Preparing a mixed three-dimensional model, which studies thephysical, semantic and audience-based dimensions of the landscape in relation to each other for landscape studies, based on the Peirce and Hjelmslev models, is one of the findings of the study. It has also applied Wang’s extended model of Hjelmslev in studies of physical and Meaning dimensions. It is a three-step pattern for finding the meaning of a landscape or giving it meaning.

    Keywords: Semiotics, Landscape architecture, framework, Meaning, Physical Body
  • Sara Farahmand Drav *, Hojjat Amani Pages 75-88
    Problem Statement

     From the end of the Ottoman Empire, the process of modernization in the social, economic, military, and artistic fields began in Turkey, and during the Republic, there was widespread propaganda to encourage Turkish artists to use the achievements of Western art. This led to the marginalization of traditional arts, including Ottoman painting. In recent decades, however, we have seen the re-approach of many Turkish artists in Ottoman painting, which seems to have a new language and has been formed for different purposes from the past.

    Research Objectives

    This study attempt to examine the influence of Turkish contemporary art on the characteristics of Ottoman traditional painting.

    Research Method

    In this article, a historical-analytical study on traditional Turkish painting was made, with reference to historical documents and study of works of prominent artists in the field of using Ottoman painting elements.

    Conclusion

    The tendency towards traditional arts, which began with the creation of nationalist movements, social will, and the encouragement of artistic institutions, caused many artists to take a new approach to traditional painting to revive national culture, achieve identity, and access a new language to express social and political issues. Comparison of these works in terms of content and structure with previous works showed that unlike traditional painting, which served to express court events and illustrate literary and historical texts, contemporary works, despite being influenced by the structure and visual components of the past, are more concerned with expressing political, social and everyday issues. In addition, the characteristics of contemporary painting have influenced other new media such as installation, animation, film, etc.

    Keywords: Contemporary Art, Ottoman painting, Negargary, Miniature, Turkish Paintings, Renovation of traditional painting
  • Fahimeh Zarezadeh * Pages 89-98
    Problem statement

     Over the last 40 years, the Islamic Republic of Iran has always attempted to deepen the concept of “Islamic Art” in painting to exploit it for reinforcing its conceptual discourse. Hence, some painting genres have been categorized as Islamic art. Such genres may be remnants of previous centuries (Miniature, Illumination, Gol-o-Morgh, New Miniature and Qahvekhane’i paintings) or originate from sociopolitical events of the era with their idiosyncratic content and aesthetics. However, all of them have a similar representation in people’s minds.

    Research objective

    This study aims to identify articulated predications that convey Islamic meaning according to the regime’s discourse.

    Research method

    This study employed Laclau and Mouffe’s discourse analysis as well as qualitative content analysis to identify all discourse elements of stated genres.

    Conclusion

    The findings revealed that the genres of Iranian painting, traditional painting, revolutionary painting, and ‘holy defense’ painting respectively have the following predications: 1) revelatory, mystical, and epic; 2) moral, spiritual, and divine; 3) ideological, propagandistic, and justice-oriented; 4) idealistic, value-based, and resilience. The said predications are centered on the pivotal discourse of the dominant power, i.e., Shia Islam; therefore, all of them can be categorized as Islamic art. In different conceptual realms of historic–civil Islam, each of the said genres, theological–didactic Islam, ideological-sovereign Islam, and political-ideological Islam, has enriched other discourse predications and helped achieve different political goals.

    Keywords: Painting genre, Dominant discourse, predication, Islamic Republic of Iran