فهرست مطالب

مطالعات میان فرهنگی - پیاپی 44 (پاییز 1399)

فصلنامه مطالعات میان فرهنگی
پیاپی 44 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی اکبر صابری*، حسن بشیر صفحات 9-50

    با توجه به رشد تحقیقات در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تا حدی امکان پذیر نمی باشد؛ بنابر این به انجام تحقیقات ترکیبی روی آورده اند که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم کنند. این مقاله در پی رسیدگی به این مسئله است که چارچوب عملی مقالات فصلنامه "مطالعات میان فرهنگی" را در روش تحقیق، نمونه گیری، روش شناسی و جمع آوری داده ها پیگیری و نتیجه گیری نماید. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده و سیر مراحل تحقیق و با استفاده از روش فراتحلیل تعداد 43 مقاله را مربوط به دوره ی 10 تا 14 فصلنامه مطالعات میان فرهنگی و با نظر کارشناسان در حوزه فرهنگی مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان می دهد که رویکرد مقالات فصلنامه در جهت تامین اهداف و مقاصد فصلنامه بوده و بیش از 80 درصد آنها به ابعاد فرهنگی و میان فرهنگی پرداخته اند. البته برخی کاستی ها نیز در این مسیر وجود دارد که می بایست مرتفع گردد. ازجمله: بکارگیری بیشتر روش های تحقیق ترکیبی، استفاده از روش مصاحبه و روش های مشابه در تحقیقات اجتماعی، تحدید و مشخص کردن روایی و پایایی.

  • سید عبدالهادی دانشپور*، مهران علی الحسابی، مصطفی حسینی کومله صفحات 51-75

    شهرهای ایرانی در دوران معاصر در پی دگرگونی ارزشها و اعوجاج آداب فکری و زیستی و تغییر رابطه انسان با جهان و طبیعت، انسجام دیرینه کالبدی، اجتماعی و فرهنگی خود را در معرض خطر می بینند. در چنین شرایطی خاطرات جمعی رو به فراموشی نهاده و روح و مفهوم شهر بکلی دگرگون می گردد. هدف از نوشتار حاضر، مطالعه دگرگونی، پیوستگی و پایایی مفهوم شهر و خاطره جمعی در مرکز تاریخی تهران است. روش پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسانه است. در این نوشتار، ضمن مروری بر نوشتگان مرتبط با خاطره جمعی، دگرگونی، پیوستگی و پایایی، یک چارچوب نظری برای انجام مطالعه پدیدارشناسانه تدوین گردیده و بر پایه آن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با معماران، هنرمندان و مورخان زاده و زیسته مرکز تاریخی تهران انجام شده است. نتایج این پژوهش، دربرگیرنده گونه-بندی خاطرات جمعی، دسته بندی نشانه ها و علل تغییر محدوده تاریخی تهران است. در این پژوهش به عواملی همچون تداوم حس و حال برخی محلات تاریخی، تداوم حضور پایگاه های مذهبی و تداوم بخشهایی از سنت معماری به عنوان راز پیوستگی مفهوم شهر در طول زمان اشاره گردیده و عناصری همچون سایه مستدام البرز، خیابان ولیعصر، ابنیه تاریخی، پارک شهر، بازار و بازارچه های تاریخی به عنوان ضامن پایایی شهر معرفی می گردند. همچنین می توان آستانه بهینه دگرگونی، پیوستگی و پایایی در مرکز تاریخی شهر را در حدود غلبه مرمت بر تخریب و نوسازی، فرهنگ پیرایش به جای آرایش، حفظ شخصیت مرکز تاریخی، سبک زندگی و سکونت اصیل در جریان تغییرات و عدم غلبه سوداگری بر نیازهای واقعی تعریف کرد.

    کلیدواژگان: خاطره جمعی، دگرگونی، پیوستگی، پایایی، مرکز تاریخی تهران
  • فاطمه نقی زاده، باقر ساروخانی* صفحات 77-100

    امروزه مسئله سرمایه فرهنگی از سوی متفکران و نظریه پردازان بسیاری مطرح شده است و شرایط فعلی جهان، گسترش ارتباطات و صنعتی شدن بر اهمیت موضوع افزوده است. از سوی دیگر ضرورت و اهمیت شناخت عقاید قالبی جنسیت و بررسی آنها به دلیل اثرات زیان آور آنها بر کسی پوشیده نیست .از مهم ترین اثرات زیانبار عقاید قالبی جنسیت می توان به این امر اشاره نمود که عقاید قالبی جنسیت موجب تبعیض در میان افراد است.بنابراین در این مقاله تاثیر ابعاد سرمایه های فرهنگی بر عقاید قالبی جنسیت والدین موردبررسی قرارگرفته است. رویکرد پژوهش، توصیفی -علی و به روش پیمایشی و به لحاظ زمانی، به صورت مقطعی انجام یافته است. جامعه آماری والدین 35-70 سال و فرزندان 16- 25 سال شهر کرمانشاه است که بر اساس آن تعداد 385 نفر از والدین و 385 نفر از فرزندان به عنوان حجم نمونه تعیین شدند.یافته های تحقیق نشان داد بین ابعاد سرمایه فرهنگی(تجسد یافته،عینیت یافته ،نهادینه) والدین با عقاید قالبی جنسیت آنان رابطه قابل قبول و معناداری وجود دارد. همچنین بین عقاید قالبی جنسیت والدین و جامعه پذیری جنسیتی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سرمایه فرهنگی، عقاید قالبی جنسیت، جامعه پذیری جنسیت، والدین
  • مژده مختاری، منصور یگانه*، رضا افهمی صفحات 101-126

    باغهای تاریخی به مثابه منظری شفابخش به عنوان بستر تاثیرگذار بر فرهنگ و هم بر جسم و هم روح و روان و ذهن استفاده کنندگان خاصه زنان، باید زمینه ساز آرامش روانی و ذهنی و فرهنگ سازی استفاده کنندگان با محیط پیرامون خود به منظور شفابخشی را فراهم کند.در همین راستا،در این مقاله هدف اصلی ارزیابی تاثیرات مولفه های کالبدی باغ های تاریخی بر کیفیت شفا بخشی منظر بانوان بوده است.این مقاله با توجه به روش، توصیفی-تحلیلی است و بر اساس هدف،کاربردی می باشد.شیوه گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت اسنادی و پیمایشی با ابزار پرسشنامه است و تحلیل داده ها به کمک تحلیل عاملی و آزمون رگرسیون چند متغیر در SPSS و مدل سازی معادلات ساختاری در محیط Amos صورت پذیرفته شده است.جامعه آماری بانوان مراجعه کننده به باغ های تاریخی شیراز بوده است که حجم نمونه 180 نفر در نظر گرفته شده است. یافته های حاصل از بررسی تحلیل عاملی تاییدی به کمک مدل سازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که 73.4 درصد از تغییرات در کیفیت شفا بخشی منظر بانوان تحت تاثیر بارهای عاملی مربوط به مولفه های کالبدی باغ های تاریخی قرار دارد که بر اساس آن در راستای کیفیت شفا بخشی منظر در باغ های تاریخی راهکارهایی هم چون فرهنگ سازی؛ جلوگیری از به وجود آمدن فضاهای رها شده در باغ های مطالعاتی؛ عدم ساخت مسیرهای طولانی به نحوی که در طول آن هیچ مسیر دیگری با آن تداخل نداشته باشد؛ اختصاص فضاهایی خاص به زنان در باغ های مطالعاتی؛ اختصاص فضاهایی فقط به منظور استفاده بانوان و... ارایه شده است.

    کلیدواژگان: باغ تاریخی، کیفیت شفابخشی منظر، تفاوت های جنسیتی و فرهنگی، بانوان، شیراز
  • مهرداد نوابخش، سید رضا صالحی امیری، علی اکبر رضایی، سید عباس هاشمی* صفحات 127-154

    کشور ایران برای داشتن آینده ای شکوفا و روشن، نیازمند جوانان بانشاط و توانمندی است که در دانشگاه ها و مراکز علمی در حال تحصیل هستند. توجه به نیازها و دغدغه های جوانان در زندگی بخصوص در دوران دانشجویی می تواند در ادامه مسیر به آنها کمک شایانی کند و آنچه مهم و ضروری است نیاز جدی جوانان به آموزش و آشنایی آنان با سبک زندگی ایران و اسلامی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های سبک زندگی اسلامی - ایرانی در میان دانشجویان در میان دو گروه از دانشجویان استان تهران و نخبگان حوزه های گوناگون از جمله دینی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی، ادبی و... که درنیمسال دوم 95/96 به تحصیل اشتغال داشته اند انجام پذیرفته است. که تعداد آنها 140000نفر می باشد و بر اساس فرمول کوکران برای جامعه محدود 384 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین گشت که در نهایت 400 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده توزیع گردید. داده های این پژوهش به صورت میدانی و با پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج حاصل از تحلیل با نرم افزار اس.پی. اس.اس نشان داد که 11 مولفه به نام های شاخص های اخلاق، خانواده، پایگاه اجتماعی، باور، عبادی، مالی، اوقات فراغت، سلامت، تفکر و تعقل، امنیتی-دفاعی و مناسبت مذهبی وجود دارد که در سبک زندگی اسلامی - ایرانی روزمره ی دانشجویان به کار می رود.

    کلیدواژگان: فرهنگ اسلامی، فرهنگ ایرانی، سبک زندگی، دانشجویان، مولفه
  • اختر سلطانی*، حامد حیاتی صفحات 155-183

    دین یکی از قدیمی ترین و در عین حال پویاترین نهادهای جامعه است. مطالعه کارکرد معنابخشی دین در حیات فردی و تاثیرات اجتماعی آن یکی از موضوعات مهم در جامعه شناسی دین است. اهمیت معنا در زندگی از آنجا ناشی می شود، که با ورود به جهان مدرن، نظام های ارزشی سنتی با چالش مواجه شدند و سیال بودن جهان زندگی مدرن، کثرت معناها و روایت های متعدد از آن، انسان ها را دچار سرگشتگی و اضطراب کرد. هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه میان اخلاق و دینداری و معناداری زندگی در بین دانشجویان می باشد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته ی معماری در سال 1397به تعداد 130نفر می باشد. جهت نمونه گیری از فرمول کوکران بهره گرفته شده است که تعداد نمونه را 98 نفر نشان می دهد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS22 استفاده شده است. در این پژوهش جهت سنجش ابعاد دینداری از ابعاد اعتقادی، عاطفی، مناسکی و پایبندی استفاده شده است، همچنین جهت سنجش معناداری زندگی از مولفه های ارزشمندی، امیدواری و هدفمندی بهره گرفته شده است. جهت سنجش روایی از نظر خبرگان و اساتید (روش روایی محتویی) بهره گرفته شده است. همچنین نتایج سنجش پایایی ابزار اندازه گیری به روش آلفای کرونباخ نشان می دهد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه در حوزه دینداری860/0 و در حوزه امید به می باشد، که نشان از پایایی پرسشنامه در سطح خوب می باشد. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی است. نتایج نشان داد که میان کلیه ابعاد مطرح شده در حوزه دینداری بجز بعد اعتقادی و معناداری زندگی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: دینداری، معناداری زندگی، آموزه های دینی، اسلام، همبستگی
|
  • Ali Akbar Saberi *, Hasan Bashir Pages 9-50
  • Seyed Abdolhadi Daneshpour *, Mehran Alalhesabi, Mostafa Hosseini Koumleh Pages 51-75
  • Fatemeh Naghizadeh, ساروخانی Saruokhani * Pages 77-100
  • Mozhdeh Mokhtari, Mansour Yeganeh *, Reza Afhami Pages 101-126

    Historical gardens, as a healing landscape as a platform that influences the culture and the body, soul and mind of users, especially women, should provide a basis for peace of mind and culture of users with their surroundings. Provide a healing purpose. In this regard, in this article, the main purpose of evaluating the effects of the physical components of historic gardens on the healing quality of women's landscape. This article, according to the method, is descriptive-analytical and is applied based on the purpose. The method of data collection in this study is documentary and survey with a questionnaire and data analysis was performed using factor analysis and multivariate regression test in SPSS and structural equation modeling in Amos environment. The statistical population included women referring to the historical gardens of Eram, Delgosha, Takht, Khalili, Jahannama, Narenjestan Ghavam, Karim Khan citadel, Bagh-e Nazar, Haft Tanan and Jannat, with a sample size of 180 people. Findings from confirmatory factor analysis using structural equation modeling also showed that 73.4% of the changes in the quality of landscape healing of women are affected by factor loads related to the physical components of historic gardens, according to which the quality of landscape healing In historical gardens, solutions such as culture building; Prevent the creation of abandoned spaces in study gardens; Not to build long routes in such a way that no other route interferes with it; Allocating special spaces to women in study gardens; Allocation of spaces is provided only for the use of women and …

    Keywords: Historical Garden, Quality of Landscape Healing, Women, Shiraz
  • Mehrdad Navabakhsh, Seyed Reza Salehy Amiri, Aliakbar Rezaee, S.Abbas Hashemi * Pages 127-154
  • Akhtar Soltani *, hamed hayati Pages 155-183

    Religion is one of the oldest and at the same time the most dynamic institutions of society. The study of the semantic function of religion in individual life and its social effects is one of the important topics in the sociology of religion. The importance of meaning in life stems from the fact that, with the advent of the modern world, traditional value systems have been challenged, and the fluidity of the modern world of life, the multiplicity of meanings and its many narratives, has left people confused and anxious. The purpose of this study is to investigate the relationship between ethics and religiosity and the meaning of life among students. The statistical population of the study of architecture students in 2018 is 130 people. Cochran's formula has been used for sampling, which shows the number of samples as 98 people. SPSS22 software was used to analyze the data. In this study, in order to measure the dimensions of religiosity, the dimensions of belief, emotion, ritual and adherence have been used, and in order to measure the meaning of life, valuable components, hope and purposefulness have been used. Experts and professors (content validity method) have been used to assess the validity. Also, the results of measuring the reliability of the measuring instrument by Cronbach's alpha method show that the Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire in the field of religiosity is 0.860 and in the field of hope, which indicates the reliability of the questionnaire at a good level. The research method is descriptive and survey. The results showed that there is a direct and significant relationship between all dimensions in the field of religiosity except the doctrinal dimension and the meaning of life.

    Keywords: Religiosity, Meaning of Life, Religious Teachings, Islam, Solidarity