فهرست مطالب

شاخص کارآفرینی - پیاپی 6 (زمستان 1396)

نشریه شاخص کارآفرینی
پیاپی 6 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • امیر محمودزاده صفحه 8
  • محمدمهدی رشیدی صفحه 9
  • علی اکبر افتخاری قوشه کند صفحه 11

    پیچیدگی رفتارهای انسان از یک‌سو و تفاوت های ذاتی و اکتسابی انسان ها از نظر علایق، ارزش ها، اولویت‌ها، تمایلات فردی و تفاوت‌های دیدگاهی ناشی از سوابق تحصیلی، تجربه های کاری و توانایی های شغلی و تخصصی از سوی دیگر، وجود تعارض و بروز اختلاف در روابط فی‌مابین افراد در محیط کاری را به امری طبیعی و احیانا غیرقابل اجتناب مبدل کرده است.
    در این پژوهش رابطه بین تعارض و عملکرد شغلی یک شرکت بازرگانی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش مورد استفاده در آن همبستگی می‌باشد و از رگرسیون جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها بهره‌گیری شده است. با توجه به تحلیل انجام شده، فرضیه کلی تحقیق تایید می‌گردد بدین معنی که بین تعارض با عملکرد شغلی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد، این رابطه به صورت معکوس است و با افزایش تعارض عملکرد شغلی کارکنان کاهش می‌یابد.
    با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد می‌گردد مدیران برای مدیریت تعارض و ارتقاء سطح عملکرد شغلی کارکنان در حوزه تحت مدیریت خود، بایستی با ایجاد بسترفرهنگی لازم جهت مشارکت کارکنان، استفاده از نظرات و آراء کارکنان در ارزیابی کار، حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاق و نوآورانه، پیروی از سبک رهبری تفویضی، اعطای امتیازات لازم به کارکنان و بهبود وضعیت ارتباطی میان واحدها، زمینه‌های کاهش تعارض و افزایش کارایی، اثر بخشی و بهبود عملکرد کارکنان را فراهم آورند.

    کلیدواژگان: تعارض، عملکرد شغلی، سازمان، کارکنان
  • شوکا فرزانه پور صفحه 28

    تحقیق حاضر به بررسی نقش بنادر در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی منطقه و ارایه یک چارچوب کلی در راستای توسعه بنادر سواحل جنوب شرقی ایران مکران می پردازد . برای نیل به این هدف از روش  میدانی به همراه تکنیک مصاحبه عمیق در کنار استراتژی  SWOTبهره برده شده است. ، برای جمع آوری اطلاعات از جامعه آماری و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری این پژوهش را همه اسناد نوشتاری(اعم از مقالات ، کتب، نشریات و...) که در حوزه بنادر  جنوب شرقی ایران سواحل مکران بنادری همچون (چابهار ، کنارک ، تیس ، زرآباد ، پزم و  بریس) می باشند و همچنین مطلعین کلیدی از جمله کارشناسان (آکادمیک و اجرایی) حوزه مذکور در استان سیتان و بلوچستان (در سالهای اخیر) بوده اند تشکیل می دهد . سرانجام استراتژی های بدست آمده از نظر انتخاب بر اساس میزان جذابیت با تکنیک QSPM مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، که نتایج حاصله بدین قرارند :استراتژی های اولویت بندی شده ی ST در سواحل مکران بر اساس اولویت به ترتیب ، تبلیغات گسترده بین المللی در زمینه توانمندی ها ، قابلیتها و موقعیت منطقه به منظور جذب اپراتورهای بخش خصوصی، توجه لازم و سرمایه گذاری هرچه بیشتر در امور زیر بنایی بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار، توسعه و بهبود و ارتقاء فعالیتها و خدمات فرودگاهی و زیر ساخت های مربوط به گسترش حمل و نقل هوایی ، جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی بخش خصوصی و سوق دادن هر چه بیشتر آنها به سمت فعالیت های مولد صنعتی ، کاهش قوانین و مقررات دولتی در چگونگی اداره منطقه آزاد ضمن حفظ اقتدار و منافع ملی ، توسعه و بهبود راه های ارتباطی جاده ای بین چابهار با سایر نقاط کشور و اهتمام ویژه جهت احداث راه آهن چابهار – مشهد و اتصال به شبکه سراسری ایران ، پاکستان و آسیای میانه می باشد .

    کلیدواژگان: سواحل مکران، توسعه منطقه ای، بنادر، سیتان و بلوچستان
  • جلال ریزانه، حمیده گوهران، حامد امیدی صفحه 56

    تحقیق حاضر باهدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مولفه های آن)خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارت‌های اجتماعی  (با مدیریت زمان انجام گردید. جامعه آماری تحقیق، ،مدیران کارگاه های شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان به تعداد 395 نفر (تعداد 82 نفر زن و 313 نفر مرد) بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 120 نفر از افراد جامعه آماری (تعداد 22 نفر زن و 98 نفر مرد) به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نوع تحقیق توصیفی- همبستگی بود و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانی شرینک و مدیریت زمان سیورت استفاده شد و ازآنجاکه پرسشنامه هوش هیجانی شرینک توسط افرادی متخصص ساخته‌شده و مورد تایید اساتید متخصص نیز قرار گرفت از روایی محتوایی خوبی برخوردار بود. پرسشنامه مدیریت زمان سیورت هم به چند نفر از متخصصان جهت مطالعه داده شد که همگی روایی محتوایی آن را مورد تایید قراردادند. ضریب پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق شاخص آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش هیجانی شرینک 85/0 و برای پرسشنامه مدیریت زمان سیورت 84/0 به دست آمد. داده های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزار SPSS از طریق آزمونt مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون شفه در آمار استنباطی و همچنین آمار توصیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد بین هوش هیجانی و مدیریت زمان در سطح رابطه معناداری وجود دارد (). همچنین بین همه مولفه های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودتنظیمی، خود انگیزی، همدلی و مهارت‌های اجتماعی  (با مدیریت زمان در سطح  به ترتیب با ضرایب همبستگی (276/0r =) و (226/0r =) و (281/0r =) و (260/0r=) و (214/0r =) رابطه معنادار وجود داشت. بعلاوه نتایج نشان داد مولفه های هوش هیجانی بر اساس جنسیت و سابقه کار تفاوت معناداری ندارد و در میان مولفه های هوش هیجانی، تنها مولفه خودتنظیمی بر اساس تحصیلات، دارای تفاوت معناداری بود و این تفاوت در دارندگان مدرک لیسانس با دیپلم و فوق دیپلم مشاهده گردید (). همچنین نتایج مربوط به تفاوت مدیریت زمان‌بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت، تحصیلات و سابقه کار) هیچ تفاوت معناداری را میان هرکدام از این ویژگی ها با مدیریت زمان نشان نداد ().

    کلیدواژگان: خودآگاهی، خودانگیزی، خودتنظیمی، مدیریت زمان، مهارت های اجتماعی، همدلی، هوش هیجانی
  • علی لوافان، سیروس شفقی، جمشید تقسیمی صفحه 74

    گردشگری فرهنگی- تاریخی در ایران جایگاه بسیار مهمی دارد، آنچه گردشگران را مشتاق سفر و دیدار از ایران میکند آثار تاریخی و فرهنگی ملموس و ناملموس فراوان و بی همتای آن است. پایداری گردشگری فرهنگی تاریخی بسیار حایز اهمیت است و برای پایداری گردشگری فرهنگی، عوامل اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی شاخص های موثر و تاثیرگذار می باشند. این پژوهش که از نوع تحقیق کیفی- کمی بوده از تحقیق توصیفی (رویکرد اثبات گرایی) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خبرگان، مدیران، کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی و سازمان های مرتبط با صنعت گردشگری در شهرهای اصفهان، شهرکرد، شیراز، یاسوج ، بوشهر و بندرعباس است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 128 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه ها از روش محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 0.716 برآورد گردید. برای بررسی فرضیات از روش معادلات ساختاری در نرم افزار Smart Pls3 و آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد شاخصهای بررسی شده در مدل شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی بر توسعه گردشگری پایدار فرهنگی  بطور معنی دار تاثیر دارد. که به ترتیب عامل اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سپس مدیریتی دارای اولویت می باشد و عامل زیست محیطی تاثیری در گردشگری پایدار فرهنگی ندارد.

    کلیدواژگان: گردشگری، گردشگری فرهنگی، پایداری، گردشگری پایدار
  • صفحه 113