فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال بیستم شماره 9 (پیاپی 152، آذر 1400)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیستم شماره 9 (پیاپی 152، آذر 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 953-954

    تا کنون در مورد پنج راز مهم دنیای پژوهش یعنی: خلاقیت و نوآوری [1]، کار بدون وقفه [2]، انتخاب یک یا دو موضوع اصلی مورد علاقه [3] شفافیت و صداقت در انجام پژوهش [4] و کار تیمی [5] صحبت کرده ایم. مجموعه این عوامل باعث می شود که شما، یک یا دو موضوع پژوهشی مورد علاقه خودتان را انتخاب و به صورت تیمی تخصصی بر روی آن ها دایما مطالعه نموده و نتایج این مطالعات را در کمال صداقت و در قالب مقالات علمی یا کتب علمی چاپ کرده و یا در همایش های علمی ارایه نمایید. در این صورت، شما کم کم آمادگی نیل به مرجعیت علمی در آن موضوع پژوهشی را پیدا خواهید کرد. نشانه هایی از مرجعیت علمی آن است که مقالات شما در مجلات مربوط و معتبر که دارای جایگاه علمی خاصی هستند، به چاپ می رسد. به علاوه، این مقالات توسط سایر دانشمندان هم رشته مورد مطالعه و استناد قرار می گیرند. سردبیر مجلاتی که مقالات شما را چاپ می کنند نه تنها با شما و حوزه کاریتان آشنا خواهند شد، بلکه مقالاتی را که سایر دانشمندان هم رشته ای شما، برایشان ارسال می کنند جهت داوری برای شما ارسال خواهند کرد. داوری مقالات علمی کار پر زحمت و طاقت فرسایی است که انجام آن برای شما که برنامه کاری تمام وقتی را دنبال می کنید، به معنی آن است که برخی از کارهایتان را به تعویق بیندازید. با این وجود، انجام این قبیل داوری ها ضروری است. آن هم به دو علت مشخص؛ یکی اینکه شما می توانید خدمت شایان توجهی را به ساحت علم انجام دهید تا آن را از گزند چاپ مقالاتی که دارای ایرادهای عمده هستند، در امان نگاه دارید. نکته دوم هم این است که شما با آخرین دستاوردهای علمی دانشمندان هم رشته ای خود، قبل از چاپ آن آشنا می گردید [6]. و این به آن معنی است که می توانید تا حدی جلوتر از زمان خود حرکت کنید. از دیگر نشانه های مرجعیت علمی این است که شما دعوتنامه هایی را برای شرکت در همایش های تخصصی دریافت می کنید. البته این دعوت نامه حتما باید از انجمن های تخصصی معتبر در رشته مورد علاقه تان به دستتان برسد. چون گاهی اوقات همان طور که نشریات نامعتبری هستند که درخواست ارسال مقاله از شما می نمایند [7]، افراد سودجویی هم هستند که با برگزاری همایش های غیر معتبر و دریافت وجه، شما را اغفال می نمایند که وقت گران بهای خود را هدر دهید. عضویت در مجامع علمی معتبر در رشته مورد علاقه شما و شرکت در همایش های سالانه یا دوسالانه، یکی دیگر از مواردی است که به شما کمک می کند با دانشمندان هم رشته ای خود در اطراف و اکناف جهان آشنا شده و طرح همکاری های مشترک را بریزید. بدیهی است که همکاری بین المللی پیش نیاز نیل به مرجعیت علمی است [8]. چرا که کمک می نماید پژوهش های بزرگ تر و مهم تری به رشته تحریر در آمده و نتایج آن در نشریات معتبر علمی چاپ شود و مورد استناد بیشتری قرار گیرد. اصولا هر چه پژوهش های شما عمیق تر باشد، از همکاری های بیش تری برخوردار گردیده و در نتیجه نویسندگان شناخته شده بیش تری خواهید داشت. علاوه بر این، مقالات شما در مجلات معتبرتری چاپ می گردد، مورد استناد بیش تری قرار خواهد گرفت و تاثیر زیادتری را در گسترش مرزهای دانشی در حیطه مورد علاقه شما خواهد گذاشت [9].

    کلیدواژگان: دنیای پژوهش، مرجعیت علمی
  • سیده فائزه قادری، اسحق رحیمیان بوگر*، سیاوش طالع پسند، فرحناز قهرمانفرد صفحات 955-972
    زمینه و هدف

    همواره در هر بیماری فرصت هایی برای بهبود وضعیت فردی وجود دارد که بخشی از آن تحت تاثیر وضعیت روان شناختی فرد قرار دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی منفعت یابی از سرطان بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی و بالینی، شناخت بیماری و پردازش هیجانی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی بر روی بیماران سنین 23 تا 82 سال مبتلا به سرطان در سال 1399 در شهرستان سمنان انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 311 بیمار ابزارهای منفعت یابی، شناخت بیماری، پردازش هیجانی و مشخصات جمعیت شناختی و بالینی را تکمیل نمودند و داده ها با آنالیز رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

     نتایج آزمون همبستگی نشان داد که شناخت بیماری، پردازش هیجانی و مشخصات جمعیت شناختی و بالینی (تحصیلات، مدت تشخیص بیماری، سن) ارتباط معناداری با منفعت یابی از سرطان دارند (05/0>p) و نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که در مجموع 32 درصد از تغییرات منفعت یابی از سرطان به وسیله متغیرهای پیش بین تبیین می شود که در این بین متغیرهای شناخت بیماری (377/0=β، 001/0>p)، جمعیت شناختی و بالینی (241/0-=β، 001/0>p) و پردازش هیجانی (221/0=β، 001/0>p) به ترتیب بیش ترین سهم را در تبیین منفعت یابی از سرطان داشتند.

    نتیجه گیری

    با توجه به وجود منفعت یابی در بیماران مبتلا به سرطان و ارتباط آن با عوامل روان شناختی، جمعیت شناختی و بالینی، لذا ضروری است تیم مراقبت و درمان، منفعت یابی از سرطان و عوامل موثر بر آن را مورد توجه قرار دهند و در اقدامات کل نگر، اقدامات اثربخشی را ارایه دهند.
    واژه های کلیدی: سرطان، رشد پس از سانحه، روان شناختی، شناخت، جمعیت نگاری

    کلیدواژگان: سرطان، رشد پس از سانحه، روان شناختی، شناخت، جمعیت نگاری
  • حسین تقوی*، متینه عبادی، سلیم کاظمی صفحات 973-988
    زمینه و هدف

    مشکلات تحصیلی، اجتماعی و روان شناختی دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست، نیاز به توجه ویژه دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل علی سازگاری تحصیلی بر اساس تنظیم رفتاری هیجانی با نقش میانجی ذهن آگاهی در دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست انجام شد.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست استان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که تعداد 210 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسش نامه استاندارد شده سازگاری تحصیلی Sinha و Sing، تنظیم رفتاری هیجان Kraaij و Garnefski و ذهن آگاهی Brown و Ryan استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل همبستگی Pearson و مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده نشان داد که تنظیم رفتاری هیجان (163/0=β) و ذهن آگاهی (678/0=β) اثر مستقیم و مثبت بر سازگاری تحصیلی دارند (001/0>P). هم چنین نتایج مربوط به شاخص های برازش مدل نیز نشان داد که ذهن آگاهی می تواند میانجی روابط بین تنظیم رفتاری هیجان با سازگاری تحصیلی باشد.

    نتیجه گیری

    به طور کلی، میانجی گری ذهن آگاهی را در رابطه بین تنظیم رفتاری هیجان و سازگاری تحصیلی دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست می توان تایید کرد. با توجه به معنادار شدن مدل ارایه شده و تایید نقش میانجی ذهن آگاهی، به درمانگران و مشاوران حیطه تحصیلی توصیه می شود در وهله اول متغیر مهم تنظیم رفتاری هیجان را مورد بررسی و سنجش قرار دهند و نقش مهم متغیرهای واسطه ای را در نظر بگیرند.

    کلیدواژگان: تنظیم هیجان، ذهن آگاهی، سازگاری، بی سرپرست، دانش آموزان
  • رضا گرجی، سعید حسن زاده*، سوگند قاسم زاده، مسعود غلامعلی لواسانی صفحات 989-1002
    زمینه و هدف

    اختلال طیف اوتیسم با شیوع بیش تر در سنوات اخیر به عنوان یکی از اختلالات حایز اهمیت عصبی تحولی شناخته می شود که همواره تشخیص به هنگام در مداخلات اثربخش مورد تاکید بوده است. یکی از راه های تشخیص، استفاده از ابزارهایی با ویژگی های روان سنجی مطلوب برای جامعه مورد نظر است. هدف از این مطالعه، تعیین حساسیت، ویژگی و دقت نسخه فارسی ویرایش سوم مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام (Gilliam autism rating scale-3; GARS-3) بود.

    مواد و روش ها

     پژوهش توصیفی حاضر از نوع اعتبارسنجی است. نمونه آماری در سال های 99-1398 در چهار استان با گروه سنی 3 تا 22 سال شامل 117 نفر با اختلال طیف اوتیسم، 55 نفر ناشنوا، 94 نفر کم توان هوشی و 52 نفر به هنجار انتخاب شدند. داده ها از گروه نمونه و با پرسش نامه مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام (2013) جمع آوری شد و با شاخص های توصیفی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

     نتایج نشان داد برای هر دو مقیاس 4 و 6 نمره ای در شاخص دقت بیشینه مقدار برای گروه اوتیسم و به هنجار (93/0) و کم ترین مقدار برای اوتیسم و کم توان هوشی (76/0) بود. در شاخص ویژگی، بیشینه مقدار برای گروه اوتیسم و به هنجار (90/0) و کم ترین مقدار برای اوتیسم و کم توان (52/0) بود و در نهایت برای شاخص حساسیت نیز مقدار 95/0 به دست آمد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده از سه شاخص مهم حوزه روان سنجی برای شناسایی اختلال طیف اوتیسم، استفاده از این ابزار غربال گری برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم در کودکان ایرانی توصیه می شود، اگرچه بهره گیری از سایر یافته های روان سنجی نیز مورد تاکید است.

    کلیدواژگان: اختلالات طیف اوتیسم، شاخص های روان سنجی، گارز-3
  • زهره کریمیان کاکلکی*، لاله رستاک، مریم خدیبی، پروین محمدی صفحات 1003-1016
    زمینه و هدف

    سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها است و بهترین اقدام در پیش گیری از آن، رفتارهای محافظت کننده در برابر نور خورشید است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل تعیین کننده رفتار محافظتی از سرطان پوست براساس الگوی فرآیند موازی توسعه یافته در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد واحد شهرکرد در سال 1400 انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی بر روی 196 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس و بر اساس رشته دانشجویان انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه مبتنی بر الگوی فرآیند موازی توسعه یافته استفاده شد و داده ها با استفاده از آنالیز رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    میانگین و انحراف معیار سنی شرکت کنندگان 19/4±84/21 سال و 100 نفر (51 درصد) زن و 96 نفر (49 درصد) مرد بودند. طبق یافته ها، سازه شدت درک شده بالاترین امتیاز را در بین سازه های مدل داشت. در بین سازه های مدل، اجتناب دفاعی (445/0=β) و خودکارآمدی (424/0=β) قوی ترین پیش بینی کننده قصد رفتاری بوده (001/0<p) و قصد رفتاری (669/0=β) قوی ترین پیش بینی کننده رفتارهای پیش گیری کننده از سرطان پوست بود (001/0<p).

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد سازه خودکارآمدی درک شده و قصد رفتاری اثربخش ترین عامل بر رفتارهای پیش گرانه از سرطان پوست می باشند، لذا توصیه می شود در زمینه توسعه مداخلات آموزشی در پیش گیری از سرطان پوست، این سازه های مدل بیش تر مد نظر قرار گرفته شود.

    کلیدواژگان: سرطان پوست، دانشجویان، الگوی فرآیند موازی توسعه یافته، شهرکرد
  • محسن رضائیان* صفحات 1017-1026

    توسعه مداوم حرفه ای یا آموزش مداوم حرفه ای، به آموزش مادام العمری اطلاق می گردد که به منظور به روز کردن دانش تخصصی، مهارت ها، نگرش ها، جنبه های معنوی و ارزش های اخلاقی، پس از پذیرش به یک حرفه خاص، برای متخصصان آن حرفه صورت می پذیرد. از این رو، با توجه به رشد روزافزون دانش در تمام حیطه های تخصصی به ویژه در امر سلامت، ضروری است که تمام متخصصان، سالانه با شرکت در برنامه های آموزشی گوناگون، به توسعه مداوم حرفه ای خود بپردازند. این برنامه های آموزشی متنوع در قالب کنگره ها، کنفرانس ها، سمپوزیوم ها، سمینارها، کارگاه ها و ژورنال کلاب ها برگزار می گردند و هدف از نگارش مقاله حاضر، ارایه تعریف و آشنایی با نحوه صحیح برگزاری آن ها می باشد.

    کلیدواژگان: توسعه مداوم حرفه ای، آموزش مداوم حرفه ای، کنگره، کنفرانس، سمپوزیوم، سمینار، کارگاه، ژورنال کلاب
  • میلاد سلوکی، فریبا محمودی، آرش عبدالملکی*، اسدالله اسدی صفحات 1027-1048

    آسیب دستگاه عصبی، سالانه هزینه های اقتصادی فراوانی را به بار می آورد. اگرچه تلاش های بسیار زیادی برای درمان این آسیب ها انجام شده است، اما هم چنان ترمیم اعصاب به طور کامل انجام نمی شود. به دنبال آسیب های اولیه سیستم عصبی مجموعه ای از وقایع مانند التهاب، افزایش استرس اکسیداتیو و گسترش آسیب ایجاد می شود. استرس اکسیداتیو که ناشی از عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد و واکنش های متابولیسمی است می تواند باعث آسیب به میتوکندری، پروتئین ها، ساختارهای غشاء سلولی، آسیب رساندن به بافت چربی و در طول زمان سبب ضایعات و بیماری های سیستم عصبی شود. سلول های عصبی نیاز به اکسیژن زیاد و آنتی اکسیدان دارند، در نتیجه پایین بودن سطح آنتی اکسیدان ها و یا افزایش بیش از اندازه تولید رادیکال های آزاد، می تواند سبب تشدید آسیب شود.استفاده از آنتی اکسیدان های سنتزی و یا طبیعی جهت جلوگیری از استرس اکسیداتیو و اثرات مخرب آن ضروری است. در این راستا نانوذرات با نیمه عمر طولانی می توانند نویدبخش در درمان بیماری های دستگاه عصبی باشند. از این رو بر استفاده زیستی از نانوذرات به عنوان رویکرد درمانی جدیدی که هنوز در مراحل ابتدایی است، در درمان بیماری ها و ضایعات دستگاه عصبی تاکید شده است. بنابراین هدف از این مطالعه مروری، تعیین اثرات محافظتی نانوذرات در درمان ضایعات سیستم عصبی است.

    کلیدواژگان: نانوذرات، ترمیم اعصاب، دستگاه عصبی، پزشکی ترمیمی
  • زهرا اقالری، سمیه جعفریان*، همت قلی نیا آهنگر صفحات 1049-1058
    زمینه و هدف

    اطلاع رسانی درخصوص ویروس کرونا می تواند مانع از ابتلاء به بیماری و کاهش بار اقتصادی بر مردم و وزارت بهداشت شود و وب سایت ها یکی از ابزار اطلاع رسانی محسوب می شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی کشور در راستای اطلاع رسانی و آموزش های بهداشتی پیش گیرانه در زمینه ویروس کرونا انجام شد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش توصیفی در سال 1399 بر روی وب سایت دانشگاه های علوم پزشکی ایران در سه دسته (دانشگاه های تیپ1، تیپ2 و تیپ3) انجام شد. ابزار مورد استفاده چک لیستی درخصوص بررسی اطلاعات عمومی وب سایت ها، وضعیت اطلاع رسانی و مطالب آموزش بهداشت فردی و بهداشت محیطی جهت پیش گیری و کنترل ویروس کرونا بود. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    در مطالعه حاضر، صفحات وب سایت مربوط به 48 دانشگاه علوم پزشکی ایران از 19 دانشگاه تیپ یک، 21 دانشگاه تیپ دو، و 8 دانشگاه تیپ سه بررسی شدند. میانگین و انحراف معیار نمره وب سایت ها درخصوص اطلاع رسانی و اخبار ویروس کرونا 75/1±54/8، و مطالب آموزشی بهداشت فردی و محیطی ویروس کرونا 14/1±96/10 بودند که نشان دهنده وضعیت مطلوبی است. آزمون مجذور کای نشان داد بین دانشگاه های علوم پزشکی براساس نوع تیپ و دسته بندی نمرات درخصوص وضعیت اطلاع رسانی مربوط به ویروس کرونا ارتباط معنی داری وجود داشت (006/0=p) و وضعیت اطلاع رسانی در دانشگاه های تیپ یک بهتر بود.

    نتیجه گیری

    مطالعه حاضر نشان داد همه دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک و دو و بیش از نیمی از دانشگاه های علوم پزشکی تیپ سه از نظر مجموع نمرات در دو حیطه اطلاع رسانی و آموزش بهداشت در مورد ویروس کرونا در وضعیت قابل قبول قرار داشتند.

    کلیدواژگان: دانشگاه علوم پزشکی، وب سایت، آموزش بهداشت، پیش گیری، ویروس کرونا
  • فاطمه رهبر کرباسدهی*، ابراهیم رهبر کرباسدهی صفحات 1059-1062

    کرونا ویروس 2019 نوعی ذات الریه ویروسی است که در دسامبر سال 2019 در ووهان چین شیوع یافت و اکنون نیز به سرعت در سطح جهان در حال گسترش است. سازمان بهداشت جهانی نیز طی اطلاعیه ای، شیوع این ویروس را عامل وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سرتاسر جهان اعلام نموده است. از سوی دیگر، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی یا خودایمنی بیش تر از سایرین در معرض پیامدهای شدید عفونت کرونا ویروس قرار دارند. با این حال توصیه های بهداشتی جهت پیش گیری از کرونا ویروس در کلیه افراد یک سان می باشد، اما در این شرایط، کم تر به سلامت روانی این افراد توجه شده است. سلامت روانی یک عامل مهم در مقابله با بیماری ها می باشد که حتی می تواند منجر به بهبود سلامت جسمانی در افراد شود. اضطراب ناشی از کرونا ویروس منجر شده است تا سلامت روان افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، با خطر مواجه شده و به دنبال آن سلامت جسمانی آنان نیز تحت تاثیر آن قرار گیرد. در این شرایط، افراد مبتلا به دیابت می توانند با به کارگیری درمان های روانشناختی به عملکرد بدنی خود کمک کرده و از بروز علایم شدید کرونا ویروس تا حد امکان پیش گیری نمایند.

    کلیدواژگان: سلامت روان، دیابت، کرونا ویروس
|
  • M. Rezaeian* Pages 953-954
  • S. F. Ghaderi, I. Rahimian Boogar*, S. Talepasand, F. Ghahreman Fard Pages 955-972
    Background and Objectives

    In every disease there are always opportunities for improvement of the individual status, part of which is affected by person's psychological status. Therefore, this study aimed to predict benefit finding in cancer based on demographic and clinical characteristics, illness cognition, and emotional processing in cancer patients.

    Materials and Methods

    This descriptive study was performed on patients aged 23 to 82 years with cancer in 2020 in Semnan city. The statistical sample consisted of 311 people who were selected by convenience sampling method. They responded to Benefit Finding Scale (BFS), Illness Cognition Questionnaire (ICQ), Emotional Processing Scale (EPS), and demographic and clinical characteristics questionnaire. Data were analyzed by multiple linear regression analysis using the simultaneous entry method.

    Results

    The results of correlation test showed that illness cognition, emotional processing, and demographic and clinical characteristics (education, duration of diagnosis, age) had a significant relationship with benefit finding (p<0.05). The results of multiple regression showed that a total of 32% of benefit finding changes were explained by predictor variables; out of which variables of illness cognition (β= 0.377, p<0.001), demographic and clinical characteristics (β= - 0.241, p<0.001), and emotional processing (β= 0.221, p<0.001) had the largest share in explaining the benefit finding in cancer patients, respectively.

    Conclusion

    Due to the existence of benefit finding in cancer patients and its relationship with psychological, demographic and clinical factors, the care givers and treatment team should consider the benefit finding in cancer and the factors affecting it, and in holistic measures, provide effective actions.

    Keywords: Cancr, Posttraumatic growth, Psychological, Cognition, Demography
  • H. Taghavi*, M. Ebadi, S. Kazemi Pages 973-988
    Background and Objectives

    The educational, social, and psychological problems of Orphan and poorly supervised students need special attention. Therefore, the present study was performed with the aim of designing and testing the casual model of academic adjustment based on behavioral emotion regulation with the mediating role of mindfulness in orphan and poorly supervised students.

    Materials and Methods

    The method of the present study was descriptive. The statistical population of this study consisted of all orphan and poorly supervised students in Ardabil province during the academic year 2020-2021, of which 210 were selected via convenient sampling method and participated in this research. For data collection, the standardized questionnaire of academic adjustment of Sinha and Sink, Behavioral Emotion Regulation of Kraaij & Garnefski, and mindfulness of Brown and Ryan were used. The collected data were analyzed by Pearson’s correlation analysis and structural equations modelling.

    Results

    The results showed that behavioral emotion regulation (β= 0.163) and mindfulness (β= 0.678) have a direct and positive effect on academic adjustment (p> 0.001). The results related to fit indices of the model also showed that mindfulness can mediate the relationship between behavioral emotional regulation and academic adjustment.

    Conclusion

    In general, mindfulness mediation can be confirmed in the relationship between behavioral emotion regulation and academic adjustment of orphan and poorly supervised students. According to the significance of the proposed model and confirming the mediating role of mindfulness, it is recommended to therapists and counselors in the educational field, in the first place, to examine and measure the important variable of emotion behavioral regulation and consider the important role of mediating variables.

    Keywords: Emotion regulation, Mindfulness, Adjustment, Orphaned, Students
  • R. Gorji, S. Hassanzadeh*, S. Ghasemzadeh, M. Gholamali Lavasani Pages 989-1002
    Background and Objectives

    In recent years, an increase in the prevalence of autism spectrum disorder (ASD) has made it to be one of the significant neurodevelopmental disorders, and well-timed diagnosis for effective intervention has always been emphasized. Using the tools with desirable psychometric features for the considered population is one of the diagnostic ways of the disorder. The goal of the study was to specify sensitivity, specificity, and accuracy of 3rd version of GARS-3 edition (Gilliam autism rating scale- 3) in Persian.

    Materials and Methods

    This descriptive research is of authentication type. The statistical sample was selected from four provinces in 2019- 2020 and included 3- 22 year-old people; out of which 117 were autistic, 55 deaf, 94 mental retarded, and 52 normal. The data was collected from the sample group and GARS (2013) questionnaire then was analyzed by descriptive indexes.

    Results

    The results indicated that for both 4 and 6-point scales in accuracy index, the maximum amount for the autistic and normal groups was 0.93, and the minimum amount for the autistic and mental retarded ones was 0.76. In specificity index, the maximum amount for the autistic and normal groups was 0.90, and the minimum amount for the autistic and mental retarded ones was 0.52, and finally for sensitivity index the amount was 0.95.

    Conclusion

    With regard to the achieved results of 3 significant psychometric scopes, using this type of screening tool to diagnose ASD in Iranian kids is advised. Although using other psychometric findings is also emphasized.

    Keywords: Autism spectrum disorder, Psychometric indexes, GARS- 3
  • Z. Karimiankakolaki*, L. Rastak, M. Khadibi, P. Mohammadi Pages 1003-1016
    Background and Objectives

    Skin cancer is one of the most common cancers, and the best way to prevent it is to protect yourself from the sun. The aim of this study was to determine the factors determining the protective behavior of skin cancer based on the extended parallel process model in medical students of Shahrekord Branch of Azad University in 2021.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted on 196 students of Shahrekord Azad University School of Medical Sciences. Convenience (available) sampling was applied according to students' field. A questionnaire based on the extended parallel processes model was used to collect information, and data was analyzed using analysis of multiple linear regression.

    Results

    The mean and standard deviation of age of participants were 21.84±4.19 years and 100 (51%) were female and 96 (49%) were male. According to the findings, the perceived intensity structure had the highest score among the model structures. Among the constructs of defensive avoidance model (β=0.445) and self-efficacy (β=0.424), the strongest predictor was behavioral intention (p<0.001), and behavioral intention (β=0.669) was the strongest predictor of skin cancer prevention behaviors (p<0.001).

    Conclusion

    The results showed that the structure of perceived self-efficacy and behavioral intention are the most effective factors on preventive behaviors of skin cancer. Therefore, it is recommended that in the field of development of educational interventions in the prevention of skin cancer, these structures should be considered more.

    Keywords: Skin cancer, Students, Extended parallel process model, Shahrekord
  • M. Rezaeian* Pages 1017-1026

    Continuing professional development (CPD) or continuing professional education (CPE) refers to lifelong learning, which is done for professionals in order to update specialized knowledge, skills, attitudes, ethical issues, and moral values after admission to a particular profession. Therefore, due to the increasing growth of knowledge in all areas of specialization, particularly in the field of health, it is necessary for all professionals to continuously develop their careers, by annually participating in various training programs. These various educational programs are held in the form of congresses, conferences, symposia, seminars, workshops, and journal clubs, and the purpose of writing this article is to provide a definition and familiarity with the correct way to hold them.

    Keywords: Continuing professional development (CPD), Continuing professional education (CPE), Congress, Conference, Symposium, Seminar, Workshop, Journal clubs
  • M. Soluki, F. Mahmoudi, A. Abdolmaleki*, A. Asadi Pages 1027-1048

    Background and Objectives Nervous system damage causes many economic costs annually. Although many efforts have been made to treat these injuries, nerves are not yet completely regenerated. Primary damage to the nervous system is followed by a series of events such as inflammation, increased oxidative stress, and the spread of damage. Oxidative stress caused by an imbalance between the production of free radicals and metabolic reactions can damage mitochondria, proteins, cell membrane structures, and adipose tissue, andover time causes damage and disease of nerves system. Nerve cells need a lot of oxygen and antioxidants, so low levels of antioxidants or an excessive increase in the production of free radicals can exacerbate the damage. The use of synthetic or natural antioxidants is necessary to prevent oxidative stress and its destructive effects. In this regard, nanoparticles with long half-lives can be promising in the treatment of diseases of the nervous system. Therefore, the biological use of nanoparticles, as a new therapeutic approach that is still in its infancy, has been emphasized in the treatment of diseases and lesions of the nervous system. Therefore, the aim of this article was to determine the protective effects of nanoparticles in the treatment of nervous system lesions.

    Keywords: Nanopaticle, Nerve regeneration, Nervous system, Regenerative medicine
  • Z. Aghalari, Hans Uwe Dahms, S. Jafarian*, H. Gholinia Pages 1049-1058
    Background and Objectives

    Informing about the coronavirus can prevent the disease and reduce the economic burden on the people and the Ministry of Health, and websites are one of the means of informing. Therefore, this study aimed to evaluate the performance of medical universities in terms of health information and education regarding COVID-19 by surveying the websites of Iranian medical universities.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted in 2020 on the websites of Iranian universities of medical sciences in three categories (type 1, type 2, and type 3 universities) in Babol. Data were collected according to a checklist about the general information of the universities websites, the information and news related to the coronavirus, and the content of personal health education and environmental health for preventing and controlling coronavirus. Data were analyzed using chi-square test.

    Results

    In the present study, the websites of 48 Iranian medical universities were examined; including 19 type 1 universities, 21 type 2, and 8 type 3. The mean and standard deviation of websites scores in terms of information and news of the coronavirus was 8.54±1.75, and the personal and environmental health educational materials of the coronavirus was 10.96±1.148, which indicates a favorable situation. Chi-square test showed that the information status and news related to the coronavirus had a significant relationship with the type of medical universities (p=0.006), and the information situation at type 1 universities was better.

    Conclusion

    The present study showed that all type 1 and type 2 universities and more than a half of type 3 medical universities were in an acceptable position in terms of total scores in the two areas of information and health education about the coronavirus.

    Keywords: Medical university, Website, Health education, Prevention, Coronavirus
  • F. Rahbar Karbasdehi*, E. Rahbar Karbasdehi Pages 1059-1062

    Coronavirus 2019 is a type of viral pneumonia that broke out in Wuhan, China in December 2019 and is now spreading rapidly worldwide. The World Health Organization (WHO) has said in a statement that the virus has caused a public health emergency around the world. On the other hand, people with underlying diseases such as diabetes, heart disease or autoimmunity are more exposed to severe consequences of coronavirus infection. However the health recommendations for preventing coronavirus are the same in all people, in these circumstances, less attention is paid to the mental health of these people. Mental health is an important factor in fighting disease that can even lead to improved physical health in individuals. Coronavirus anxiety has put the mental health of people with underlying diseases, such as diabetes, at risk, and consequently their physical health. In this situation, people with diabetes can help their physical function by using psychological treatments and prevent severe coronavirus symptoms as much as possible.

    Keywords: Mental health, Diabetes, Coronavirus