فهرست مطالب

فصلنامه مسکن و محیط روستا
پیاپی 175 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ساجده خراباتی*، پروانه شیرازی صفحات 3-18

    معماری روستایی ایران به لحاظ ماهیت کارکردی و پاسخ گو بودن به نیازهای انسانی، مجموعه ای همگن را با هویت کالبدی خاص تشکیل می دهد که هویت آن از مفهوم سکونت و شیوه زیست در روستا نشیت می‎گیرد. با ورود تکنولوژی به عرصه زندگی روستایی و تغییرات ساختار اجتماعی و اقتصادی، الگوی معماری مسکن روستایی دستخوش دگرگونی و تحول گردیده است و امروزه اکثر خانه های روستایی با شرایط اقلیمی و زیستی و سبک زندگی روستایی متناسب نیستند. در این میان، معماری بومی و اصیل روستایی ارزش های پایداری دارد که می تواند پس از شناسایی و تحلیل، به عنوان الگویی مناسب در طراحی مسکن امروزی روستا استفاده شوند. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، دستیابی به الگوی طراحی مسکن روستایی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی است. برای این منظور، پس از مطالعه منابع کتابخانه ای در حوزه مسکن روستایی، ابتدا عوامل موثر در شکل گیری مسکن روستایی مشخص شده اند و سپس به وسیله مطالعات میدانی، در روستای طزره دامغان بررسی شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهند در روستای طزره، عوامل اقتصادی و نوع معیشت خانواده در مساحت و تعداد ریزفضاهای توده و حیاط و ورودی تاثیرگذارند و وجود فضای معیشتی طویله، امکان انعطاف پذیری مسکن روستایی را در گذر زمان فراهم کرده است. همچنین عوامل اجتماعی و فرهنگی در فرم نما، سلسله مراتب ورودی، نحوه قرارگیری توده نسبت به حیاط و تعداد خانوارهای ساکن یک خانه موثرند. عوامل محیطی حاکم بر روستای طزره نیز در جهت گیری توده، شکل گیری پلکانی توده و حیاط، تعداد و وسعت بازشوها، تعداد طبقات، حوزه بندی فضاها و نوع مصالح تاثیرگذارند. در ادامه، پنج الگوی شاخص مسکن روستای طزره معرفی شده اند و سپس مشخصه های کالبدی عملکردی در ریزفضاها و اجزای معماری این الگوها تحلیل گردیده اند. در نهایت، با تحلیل الگوهای شاخص معماری قدیم روستای طزره، استخراج الگو در قالب چهارچوبی کالبدی عملکردی ارایه شده است که با توجه به محیط اقلیمی روستا و نظام اجتماعی و اقتصادی روستاییان است و می تواند برای طراحی مسکن معاصر روستا استفاده شود.

    کلیدواژگان: الگوی طراحی مسکن، مسکن روستایی، روستای طزره دامغان
  • زهرا حسینی، سمیه فدائی نژاد* صفحات 19-34

    فعالیت های انسانی طی پنجاه سال گذشته اکوسیستم های موجود در سرتاسر جهان را سریع تر و گسترده تر از هر زمان دیگری در تاریخ تغییر داده اند. این تغییرات ضرورت درک بهتر از نحوه مدیریت و سازگاری با تغییرات را نشان می دهند. بسیاری از چالش های مدیریت اکوسیستم های اجتماعی زیست محیطی که امروزه با آن مواجه شده ایم، با فرآیندهای پویا مرتبط اند. روستاها نمونه ای بارز از این اکوسیستم ها هستند که پیوسته دستخوش تغییرات می شوند. این شرایط نه تنها ضرورت بازنگری در تعاملات انسان و محیط را در سطح وسیع مطرح می نمایند، بلکه ضرورت نحوه مداخله و چگونگی مدیریت اکوسیستم هایی را که به رفاه انسان بستگی دارد نیز مدنظر قرار می دهند. روستای مزار به عنوان یک اکوسیستم فعال در زمان حاضر شناخته می شود؛ چراکه نشانه های پیوند جامعه روستایی با محیط طبیعی تا حدودی در آن مشاهده می شود و خدمات اکوسیستم نیز کم وبیش به این چرخه وابسته اند. این تحقیق به منظور کمک به شناسایی تغییرات و هدایت تحول مطلوب سیستم روستای مزار، بدون به خطرانداختن یکپارچگی سیستم، با استفاده از رویکرد تاب آوری طراحی شده است. در واقع چگونگی دستیابی به نحوه مداخله و مدیریت روستای مزار به عنوان یک اکوسیستم پویا در این تحقیق مدنظر است. در اینجا با استفاده از روش کیفی مفاهیم و مولفه های تاب آوری روستا ارزیابی و تحلیل شده اند تا روشی جایگزین برای تفکر و شیوه مدیریت آن فراهم شود. در این تحقیق، داده های آماری از سازمان های مربوطه به جهت شناسایی وضعیت کنونی روستا بررسی و تحلیل شده اند و مصاحبه های عمیق از افراد بومی جهت ارزیابی مولفه های تاب آوری انجام شده اند. ابزار پژوهش شامل داده های آماری موجود و مصاحبه بر اساس مولفه های تاب آوری بوده اند که میزان تغییرات و نحوه گذار سیستم را مبنی بر میزان اهمیت مولفه هایی، همچون تنوع، مدولار، ذخایر، بازخوردها، پیچیدگی، نظارت، اعتماد و رهبری تعیین می نمایند. در بررسی های انجام شده با استفاده از ساختار و سرمایه انساتی موجود در روستا می توان برخی از مولفه های تاب آوری را که مغفول مانده اند، تقویت نمود و در نهایت به جامعه ای تاب آوری در روستای مزار دست پیدا کرد.

    کلیدواژگان: اکوسیستم های اجتماعی زیست محیطی، تاب آوری، حفاظت و توسعه یکپارچه، روستای مزار
  • مصطفی محمودی*، بهار بیشمی صفحات 35-46

    استفاده و تجاری سازی محیط روستاها و تبدیل آن ها به محصول گردشگری راهبردی ایدیال برای توسعه پایدار در مناطق باظرفیت، نکته ای فراموش شده است. گردشگری روستایی پیامدهایی در محیط روستا دارد که هرکدام از آن ها تاثیراتی مستقیم و غیرمستقیم را بر جوامع روستایی و ساکنان محلی بر جا می نهند. اکوکمپ ها اقامتگاه هایی ارزان ساخت اند با کمترین آسیب برای محیط زیست که می توانند رضایت گردشگران دوستدار طبیعت را از اقصانقاط جهان در مدت اقامتشان جلب نمایند. امکان سنجی و مکان یابی صحیح اکوکمپ یکی از بخش های بسیار مهم برنامه ریزی گردشگری پایدار روستایی است که موجب موفقیت اکوکمپ ها و بازگشت سرمایه می شود. از این رو، هدف این پژوهش امکان سنجی و مکان یابی ایجاد اکوکمپ بین المللی در روستاهای استان کرمانشاه است. جامعه آماری این پژوهش دو گروه اند: 1. تعداد 137 گردشگر داخلی و خارجی بازدیدکننده از استان کرمانشاه پیش از سال 2020 برای انتخاب نوع اکوکمپ؛ 2. تعداد 50 اکوکمپ مشهور و نظرات 7608 مهمان آنان برای شناسایی امکانات اکوکمپ بین المللی. در این پژوهش سعی شده است مناسب ترین نوع اکوکمپ با تعیین مهم ترین امکانات و در روستاهای بسیار مستعد استان کرمانشاه، با استفاده از روش های تحلیل تصویر، اقتصادسنجی، یادگیری ماشینی و تحلیل اطلاعات بر اساس نقشه های GIS امکان سنجی و مکان یابی شود. جمع بندی نتایج حاصله از سه گام پژوهش نشان داد: 1. اکوکمپ باید کنار محیط های کوهپایه ای قرار بگیرد (بر اساس نتایج پارامترهای موجود در ماتریس درهم ریختگی در گام اول)؛ 2. نزدیکی به فرودگاه برای دسترسی گردشگران بین المللی در اولویت خواهد بود (بر اساس نتایج تابع تعیین شده برای الگوی امکانات در گام دوم)؛ 3. در نهایت، براساس معیارها و استانداردهای مکان یابی اکوکمپ، مانند دسترسی به شبکه معابر، شیب مناسب، ارتفاع از سطح زمین معقول و دوری از مخاطرات طبیعی (بر اساس لایه های GIS در گام سوم)، منطقه و روستای چالابه بهترین شرایط را برای ساخت اکوکمپ بین المللی داراست.

    کلیدواژگان: اقامتگاه سبز، اکوکمپ روستایی، استانداردهای بین المللی، مکان یابی، کرمانشاه
  • جعفر برزگر قره باغ، غلامرضا معمارزاده طهران صفحات 47-62

    زمینه از دغدغه های اصلی کشورهای در حال توسعه، دستیابی به حکمرانی مطلوب است و در این بین، موضوع اجرای قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اهمیت زیادی دارد. ازاین رو، این تحقیق با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های شکل گیری حکمرانی برای اجرای قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن انجام شده است تا از این طریق، گام مهمی در جهت توسعه بخش مسکن برداشته شود. از نظر هدف، توسعه ای و از نظر ماهیت، اکتشافی است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمان های دولتی بودند و نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی به تعداد 18 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات از نوع مصاحبه بود و برای تجزیه وتحلیل آن از تکنیک کدگذاری استراوس و کوربین استفاده شده است. از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری برای توزیع پرسش نامه، بنیاد مسکن جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد (N=5967) و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان (n=360) و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها از نوع پرسش نامه بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار LISREL و MATLAB انجام یافته است. یافته ها نشان دادند که ابعاد شکل گیری حکمرانی برای اجرای قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شامل مشارکت و شفافیت و پاسخ گویی می شوند و مشارکت پذیری اقتصادی در انجام طرح های تولید و عرضه مسکن و استفاده اثربخش از منابع مالی، بیشترین اثر را در ارتباط با بعد مشارکت حکمرانی دارد. توجه به ابعاد و مولفه های حکمرانی بر اساس مدل ارایه شده، در بهترین حالت اجرای قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را تا 83/0 بهبود می دهد.

    کلیدواژگان: حکمرانی، مشارکت، پاسخ گویی، شفافیت
  • شهین فرخی، وحید صادقی*، رویا طهمورثی صفحات 63-76

    مستندسازی و حفاظت از میراث فرهنگی و معماری روستایی به عنوان یکی از عوامل مهم معرفی پیشینه و هویت آن، نیازمند ابزار دقیق و توانمندی است که انجام برداشت های دقیق و همچنین گردآوری اطلاعات موردنیاز را برای انجام مستندنگاری ها، ارزیابی ها، تحلیل های آماری، مدیریت و پایش سایت یا بنای تاریخی فراهم نماید. در غیر این صورت، این آثار باارزش به فراموشی سپرده خواهند شد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، مستندسازی میراث معماری روستایی با بررسی قابلیت های فتوگرامتری بردکوتاه در مدل سازی هندسی این آثار است که می تواند به عنوان یک روش جایگزین یا مکمل روش های سنتی در این زمینه استفاده شود. در این راستا، سردر خانه سرخای واقع در روستای اوشتبین (آذربایجان شرقی) به عنوان مطالعه موردی، با استفاده از فتوگرامتری بردکوتاه مدل شده است و محصولات متنوعی از آن تهیه گردیده اند. سردر خانه سرخای اوشتبین یکی از میراث تاریخی این روستاست که تاکنون مستندنگاری دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است و ضرورت این امر را به جهت حفظ و نگهداری آن، برای نسل های آتی بیش از پیش روشن می نماید. پژوهش حاضر ضمن بررسی قابلیت های فتوگرامتری بردکوتاه در مدل سازی هندسی و مستندسازی میراث معماری روستایی، نتایج حاصل از مستندسازی سردر خانه سرخای را به طور ویژه بررسی و ارزیابی کرده است. تهیه اطلاعات دقیق کیفی و کمی با جزییات زیاد در حد کتیبه های موجود در سردر خانه سرخای روستای اوشتبین از دست آوردهای این پژوهش است. همچنین، اطلاعات دقیق از این اثر تاریخی شامل نقشه های دوبعدی، نقشه ها و مدل های سه بعدی، شبکه نامنظم مثلثی، مدل سه بعدی با بافت واقعی و ابر نقاط از جمله اطلاعات مستندنگاری شده این بنا هستند. لازم به ذکر است برای تصویربرداری از این بنا، از دوربین رقومی غیرمتریک Canon PowerShot A2400 IS  استفاده شده و مدل سازی هندسی اثر با نرم افزار Agisoft انجام گرفته است.

    کلیدواژگان: مستندسازی، میراث معماری روستایی، مدل سازی هندسی، فتوگرامتری بردکوتاه، خانه سرخای
  • فاطمه اکرمی ابرقویی، محمدحسین آیت اللهی*، حسین افراسیابی صفحات 79-94

    سنت معماری اقلیم کویر آموزه های پیدا و پنهانی را در بطن خودش نهفته دارد. آفرینش فضاهای حسی غنی از جمله مواهبی است که معماری این بوم ارایه می کند. بخش چشمگیری از تجارب حسی انسان ها در فضاهای مختلف معماری کویری، به وسیله حرارت شکل می گیرد. حرارت نیز مانند سایر محرک های حسی می تواند در غنای درک انسان از فضا مشارکت کند و علاوه بر کمیت دمایی، کیفیتی را در قالب حظ از آن پدید بیاورد. مفهوم حظ حرارتی کیفیتی است که ادراک رضایت بخش و توام با احساس مثبت انسان را از شرایط حرارتی در یک فضای مشخص تعریف می نماید. اینکه حظ حرارتی در بستر معماری سنتی کویری چگونه شکل می گیرد و ساکنانش چگونه آن را درک می کنند، موضوعی است که تاکنون مطالعه نشده است. بر این اساس، پژوهش حاضر چگونگی شکل گیری حظ حرارتی را در سنت معماری شهرهای کویری جست وجو می کند.این پژوهش با روش شناسی کیفی، از روش مردم نگاری بهره گرفته است. ازاین رو، برای کشف و فهم چگونگی شکل گیری حظ حرارتی، با استمداد از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده مستقیم، تجارب زیسته افراد را در معماری سنتی کویر واکاوی می کند. مقایسه میان کدهای استخراج شده و تحلیل آن ها نشان می دهد که تمایز حرارتی میان فضاهای هم جوار سبب تجربه حظ حرارتی برای افراد می گردد. در شرایطی که فرد به واسطه تعامل میان اقلیم و فضای معماری، از حالت تعادل دمایی خودش خارج می گردد، مواجهه با فضایی که بتواند او را به حالت تعادل حرارتی خودش بازگرداند، برای وی حظ حرارتی را پدید می آورد. مفهوم تمایز حرارتی در تعامل میان سه حلقه انسان و معماری و اقلیم، اشتراکی را برقرار می کند تا موقعیت درک حظ حرارتی فراهم گردد. در سنت معماری کویر، ایجاد فضاهای هم نشین با تمایز حرارتی مشخص، الگوی نهفته ای است که می تواند راهنمای طراحی های آینده برای غنی کردن منظر حسی حرارت باشد.

    کلیدواژگان: معماری سنتی، حرارت، ادراک حسی، حظ حرارتی، کیفیت محیط
|
  • Sajede Kharabati*, Parvane Shirazi Pages 3-18

    Rural architecture of Iran in terms of functional nature and response to human needs, forms a homogeneous complex with a special physical identity whose identity derives from the concept of living and living in the village. With the advent of technology in rural life and changes in social and economic structure, the pattern of rural housing architecture has changed and evolved and today most rural houses are not adapted to the climatic conditions, biological and rural lifestyle. Meanwhile, the indigenous and original rural architecture has sustainable values ​​that can be identified and analyzed, as a suitable model in the design of modern housing in the village. Therefore, the main purpose of this study is to achieve a rural housing design model. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. For this purpose, after studying the library resources in the field of rural housing, first the effective factors in the formation of rural housing have been identified and then by field studies, in a case study of Tazreh village in Damghan. The results show that in Tazareh village, economic factors and the type of family livelihood are effective in the area and number of micro-spaces of the mass, yard and entrance and the existence of long living space has provided the possibility of flexibility of rural housing over time. Social and cultural factors also affect the form of the facade, the entrance hierarchy, the location of the mass in relation to the yard and the number of households living in a house. Environmental factors governing the village of Tazreh have also been influential in the direction of the mass, the formation of the mass of the mass and the yard, the number and width of openings, the number of floors, the zoning of spaces and the type of materials. In the following, five models of housing index of Tazreh village are introduced and then the physical-functional characteristics in the micro-spaces and architectural components of these models are analyzed. Finally, by analyzing the patterns of the old architectural index of Tazreh village, the model extraction is presented in the form of a physical-functional framework that is due to the climatic environment of the village and the social and economic system of the villagers and can be used to design contemporary housing.

    Keywords: Housing Design Pattern, Rural Housing, Tazreh Damghan Village
  • Mostafa Mahmoudi*, Bahar Beishami Pages 35-46

    The use and commercialization of natural heritage and turning it into a tourism product has become an ideal strategy for sustainable development in potential but neglected areas. Eco-camps are low-cost accommodations with minimal environmental damage that can satisfy nature-loving tourists from all over the world during their stay. The purpose of this study is to evaluate the feasibility and locating an eco-camp in Kermanshah province with international standards. The statistical population of this study was 137 domestic and foreign tourists visiting Kermanshah province before 2020, fifty famous eco-camps and 7,608 guests staying in these fifty eco-camps. In this research, it was tried to determine the most suitable type of eco-camp by determining the most important facilities and in the most prone point of Kermanshah province using image analysis, econometrics, machine learning and information analysis methods based on GIS maps. The parameters in the confusion matrix are all close to 0.8 and as a result the matrix has a high predictive power. Also, the function determined for the model of the facilities of this research with a high degree of significance covers 62% of the facilities of eco-camps. Summarizing the results of three stages of research showed that Chalabeh village of Kermanshah by creating a Mountainside eco-camp with facilities such as: breakfast serving, airport transportation, parking and picnic place, hiking and safari tours, and personal hygiene equipment and also in accordance with the rules Construction of buildings such as: access to the road network, suitable slope, reasonable height from the ground and distance from natural disasters can make a dreamy stay for nature-lovers in the pristine attractions of Kermanshah province.

    Keywords: Green accommodation, Rural Eco-camp, International Standards, Feasibility study, Kermanshah
  • Jafar Barzegar Ghare Bagh, Gholamreza Memarzadeh Tehran Pages 47-62

    One of the main concerns of developing countries is to achieve good governance, and in the meantime, the implementation of the law on organizing and supporting the production and supply of housing is of great importance. Therefore, this study has been conducted with the aim of identifying the dimensions and components of governance formation to implement the law of organizing and supporting the production and supply of housing to take an important step towards the development of the housing sector. It is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The statistical population for the distribution of the questionnaire was the Housing Foundation of the Islamic Republic of Iran (N = 5967) and to determine the sample size Morgan table (n = 360) and for sampling simple random sampling method was used. The data collection tool was a questionnaire. Data analysis was performed using LISREL and MATLAB software. Findings showed that the dimensions of governance formation to implement the law to organize and support the production and supply of housing include participation, transparency and accountability, and economic participation in housing production and supply projects and the effective use of financial resources have the greatest impact on With the dimension of participation is governance. Paying attention to the dimensions and components of governance based on the proposed model in the best case improves the implementation of the law and supporting the production and supply of housing to 0.83.

    Keywords: Governance, participation, accountability, transparency
  • Fatemeh Akrami, MohammadHossein Ayat Allahi*, Hossein Afrasiyabi Pages 79-94

    The architectural tradition of the desert climate has both hidden and hidden teachings. The creation of rich sensory spaces is one of the gifts that the architecture of this context offers to its inhabitants. A considerable part of human sensory experiences in different spaces is formed by heat. Heat, like other sensory stimuli, can contribute to the richness of human perception of the environment and, in addition to the quantity of temperature, create a quality as pleasure. The concept of thermal pleasure is a quality that defines a satisfactory and positive human perception of thermal conditions in a specific space. How the concept of thermal pleasure is formed in the context of traditional desert architecture and how its occupants perceive it is a subject that has not been studied so far. So this the present study explores how "thermal pleasure" creates in the tradition of desert architecture. This research uses ethnographic method based on qualitative methodology. So, in order to discover and understand “how thermal pleasure is created”, using of interview technique and direct observation, it explores the lived experiences of individuals in the traditional desert architecture, which is considerable rich context. A comparison between the extracted codes and their analysis shows that "thermal distinction" between neighboring environments results in a thermal pleasure experience for individuals. In a situation where people are out of the temperature equilibrium, due to the interaction between climate and architectural space, facing a special thermal space that can return them to the thermal equilibrium, creates a thermal pleasure for them. The concept of thermal distinction in the interaction between the three rings of human, architecture and climate, makes a commonality to provide an opportunity to understand the thermal pleasure. The adjacency of spaces with thermal distinction, have a higher potential to create thermal pleasure in the tradition of desert architecture. Therefore, creating adjacent spaces with a specific thermal distinction is a latent pattern that can guide future designs to enrich the sensory landscape of heat.

    Keywords: heat, sensory perception, thermal pleasure, environmental quality, traditional architecture