فهرست مطالب

نشریه روانشناسی اجتماعی
سال یکم شماره 29 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر آمادگی اعتیاد در دانشجویان پسر
    بهنام کرمی راد*، یدالله زرگر، مهناز مهرابی زاده هنرمند صفحات 33-43
    هدف
    پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر آمادگی اعتیاد در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت.
    روش
    این پژوهش بصورت آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و همراه با گروه کنترل انجام شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز در سال92-91 بودند. نمونه های پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، از بین 600 نفر نمونه اولیه، 30 نفر از افراد واجد ملاک های ورود به گروه ها انتخاب شدند. گروه آزمایش پس از 8 جلسه آموزشی (90 دقیقه ای و2 جلسه در هفته) و گروه کنترل بدون مداخله، همزمان با گروه آزمایش پس آزمون را تکمیل کردند. ابزار اصلی پژوهش، مقیاس آمادگی اعتیاد زرگر (1385) بود.
    یافته ها
    آزمون تحلیل کوواریانس حکایت از اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کاهش آمادگی اعتیاد دانشجویان داشت.
    نتیجه گیری
    آموزش هوش هیجانی بر کاهش آمادگی اعتیاد دانشجویان موثر است.
    کلیدواژگان: اثربخشی، هوش هیجانی، آمادگی اعتیاد، دانشجویان
  • تاثیر مداخله مبتنی بر دلبستگی براختلالات ناشی از خوردن در دختران دارای اختلال پرخوری و چاق
    زهرا دشت بزرگی*، شعله امیری، علی مظاهری، هوشنگ طالبی صفحات 45-60
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر دلبستگی بر اختلالات ناشی از خوردن در دختران دارای اختلال پرخوری و چاق بود. این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 32 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی مبتلا به مشکلات دلبستگی و اختلال پرخوری و چاقی بودند. روش نمونه گیری هدفمند بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اختلال دلبستگی کودکان، پرسشنامه اختلالات ناشی از خوردن و پرسشنامه اختلال خوردن بود. پس از تشکیل گروه ها (آزمایش و کنترل) و اجرای پیش آزمون، مادران گروه آزمایش به مدت 10 جلسه در طول دو ماه و نیم در برنامه مداخله مبتنی بر دلبستگی شرکت نمودند و گروه کنترل مداخله ای دریافت ننمود. پس از پایان مداخله، بر روی دو گروه پس آزمون، و پس از 45 روز آزمون پیگیری انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که در مرحله پس آزمون و پیگیری در نمره اختلالات ناشی از خوردن بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج، درمان مبتنی بر دلبستگی می تواند به عنوان شیوه مداخله در جهت کاهش اختلالات ناشی از خوردن در کودکان دارای اختلال پرخوری و چاق به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر دلبستگی، اختلالات ناشی از خوردن، اختلال پرخوری و چاقی
  • رابطه بین جو سازمانی اخلاقی، تبادل رهبر _ عضو و اعتبار اجتماعی ادراک شده با تعهد سازمانی
    محمد منتخب یگانه*، سحر احمدی، مصطفی بهارلو، نسرین ارشدی صفحات 61-73
  • بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و عزت نفس سازمانی با توجه به نقش میانجی گری حمایت سازمانی ادراک شده در کارکنان شرکت ملی حفاری ایران
    رضا سخراوی*، آزیتا ظهیری، سحر احمدی چگنی، بهنام کرمی راد صفحات 75-84
    این پژوهش با هدف بررسی الگوی معادلات ساختاری بین عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و عزت نفس سازمانی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را تمامی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران تشکیل می دهند که از میان آنها 219 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش پرسشنامه های عدالت سازمانی (کولکوییت، 2001)، حمایت سازمانی ادراک شده (آیزنبرگر و همکاران،1986) و عزت نفس سازمانی (پیرس و گاردنر،1989) را تکمیل نمودند. داده ها از طریق الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدند. یافته ها بیانگر این مطلب بودند که عدالت سازمانی بر حمایت سازمانی ادراک شده اثر مستقیم مثبتی دارد، هم چنین حمایت سازمانی ادراک شده سبب افزایش عزت نفس سازمانی کارکنان می شود. بطور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که حمایت سازمانی ادراک شده نقش میانجی گری را در رابطه بین عدالت سازمانی و عزت نفس سازمانی ایفا می نماید.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، عزت نفس سازمانی