فهرست مطالب

رسانه های دیداری و شنیداری - پیاپی 40 (زمستان 1400)

نشریه رسانه های دیداری و شنیداری
پیاپی 40 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/03
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عباس کریمیان، سید محمدمهدی موسوی مهر*، علی اصغر باقرزاده صفحات 5-29

    این مقاله به روش های بهره گیری از رسانه ی ملی در جهت تربیت توحیدی کودک 4-7 ساله می پردازد. در این پژوهش داده ها از طریق روش اسنادی و مصاحبه ی نیم ساخت یافته از کارشناسان مربوطه گردآوری شده و سپس از طریق روش تحلیل تفسیری و تحلیل تم، مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق بیانگر این است که برای تقویت خداباوری در کودک 4 تا 7 ساله می توان سه دسته کلی از روش های شناختی، احساسی و رفتاری و ذیل هر دسته ی راهکارهایی نظیر عینی سازی مفهوم خدا، الگوسازی، تلقین انگاره ها و نمادسازی ناظر ذیل دسته شناختی قرار دارند. ایجاد جاذبه ها، از بین بردن عوامل دافعه ی خداباوری و استفاده از الگوهای روابط انسانی عاطفی نیز از راهکارهای اصلی هستند که ناظر به بعد احساسی (عاطفی) کودک هستند. این درحالی است که قراردادن کودک در فضاهای معنوی و روحبخش توسط رسانه، استفاده از الگوهای رفتارساز و تمرین عملی مناسک ساده دینی از طریقه رسانه از جمله راهکارهای اصلی هستند که به تقویت بعد رفتاری می پردازند. لازم است جهت تقویت خداباوری در کودک هم زمان از هر سه دسته از روش های مذکور استفاده نموده و رسانه ی ملی با تشکیل منظومه ای روشی، متشکل از راهکارهای شناختی، عاطفی و رفتاری بیان شده، کودک را در فرآیند تربیت توحیدی و در جهت تقویت خداباوری یاری نماید.این پژوهش نشان می دهد رسانه ی ملی ظرفیت بالایی برای به فعلیت رساندن مفهوم فطری توحید و کودک نیز ظرفیت بالای آموزش پذیری در جهت تقویت باور به خدا دارد. رسانه با استفاده از راهکارهای ارایه شده می تواند با نفوذ موازی در سه لایه ی شناختی، عاطفی و رفتاری کودک 4-7 ساله استعدادهای فطری او را در راستای باور به خدا تقویت کند.

    کلیدواژگان: خداباوری کودک، راهکارهای شناختی، راهکارهای عاطفی، راهکارهای رفتاری، رسانه ملی
  • زیبا کاظم پور*، حسین عابددوست صفحات 31-56

    مجموعه ای از لوگوهای (آرم/ نشانه نوشت) تلفیقی فیلم های کودکانه که ترجمه فیلم های غیرفارسی هستند، نشانه های تصویری و نوشتاری را دربر می گیرند. پرسش اصلی تحقیق حاضر اینست که رابطه بینامتنیت میان لوگوی فارسی و نیز غیرفارسی فیلم های کودکانه چگونه است و حضور نشانه های تصویری و نمادین در این آثار با محتوای فیلم مرجع چه ارتباطی دارد. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانه ای از طریق فیش برداری و تصویرخوانی است. تجزیه تحلیل داده ها کیفی است. نتایج تحقیق نشان می دهد، بینامتنیت قوی میان زبان فارسی و محتوای فیلم و لوگوی فارسی فیلم وجود دارد. رابطه بینامتنیت ضعیف و قوی میان طراحی عنوان فارسی وغیرفارسی این آثار از نظر ارتباط رنگ و فرم قابل بررسی است. نشانه های تصویری و رنگ ها در لوگوهای فارسی فیلم برگرفتگی و ارجاع مستقیم به محتوای فیلم دارند. اغلب طراحان نام های فیلم فارسی، گرایش به تصویری کردن و کاربرد عناصر زیاد در طراحی لوگوی فیلم را نشان می دهند این در حالیست که نمونه های غیرفارسی برخورد حداقل و مینیمال نسبت به کاربرد نشانه های تصویری دارند. مقایسه لوگوی فارسی و غیرفارسی فیلم های کودکانه سه طبقه بندی اصلی را در بر می گیرد، 1-تمایز متنی زمانی رخ می دهد که هیچ وجه مشترکی میان دو نوع طراحی لوگو وجود ندارد.2- بینامتنیت ضعیف زمانی ایجاد می شود که برخی لوگوهای فارسی تاثیرپذیری اندک از طراحی لوگوی فیلم غیر فارسی داشته اند.3- برخی از لوگوهای فیلم های فارسی بینامتنیت قوی میان دونوع طراحی نشانه را اثبات می کنند و آن به دلیل کاربرد حداکثری نشانه های تصویری لوگوی فیلم های غیرفارسی در طراحی لوگوی فارسی فیلم است.

    کلیدواژگان: لوگوی فارسی، لوگوی غیرفارسی، برنامه کودک، نظریه بینامتنیت ژنی
  • شعیب حسینی*، محمدرضا احمدزاده صفحات 57-74

    برنامه های عروسکی گونه پرمخاطبی از برنامه های تلویزیونی هستند. از این برنامه ها شخصیت های عروسکی محبوبی ایجاد شده اند که در ذهن بینندگان باقی مانده اند و مخاطبان بسیاری از طیف کودک و بزرگسال به برخی از این عروسک ها علاقه مند شده اند. از این جمله می توان عروسک های کلاه قرمزی و جناب خان را نام برد. چگونگی ایجاد این محبوبیت و عوامل موثر بر آن، سوالی است که بر اساس آن، پژوهش حاضر شکل گرفته است.هدف از این پژوهش آن است که ضمن بررسی عوامل مختلف ایجاد محبوبیت برای عروسک های تلویزیونی در بین مردم و بینندگان، میزان و اولویت بندی این عوامل در نگاه مخاطبان مورد بررسی و واکاوی قرارگیرد. روش این پژوهش شامل دو مرحله می باشد. اول، پیمایش جهت نظرسنجی از مخاطبان درباره علل جذابیت عروسک ها و سپس مصاحبه نیمه -ساختاریافته با افراد خبره و متخصص در این زمینه، در راستای بررسی علل و انگیزه های موجود در نظرات مردمی.لذا دو عروسک کلاه قرمزی و جناب خان به عنوان نمونه مورد مطالعه این پژوهش انتخاب شدند.داده های به دست آمده نشان می دهند که عوامل متعددی از ویژگی های فنی و هنری تا گروه تولید و شرایط پخش بر محبوبیت عروسک تلویزیونی تاثرگذار می باشند اما این گونه برداشت می شود که اکثر مردم محتوای برنامه عروسکی را نسبت به شکل و شمایل عروسک در اولویت قرار داده اند و همچنین می توان گفت که آنچه مردم می شنوند از اهمیت ویژه تری برخوردار است.در نتیجه، این اهمیت قابل توجه که مردم برای صدا پیشه و قصه مرتبط با شخصیت عروسکی قایل هستند می تواند برای سازندگان برنامه های تلویزیونی نقشه راهی باشد، تا بتوانند در جذب مخاطب توفیق بیشتری حاصل نمایند.

    کلیدواژگان: عروسک، تلویزیون، کلاه قرمزی، جناب خان، محبوبیت
  • امیررضا مافی شیراز*، بیژن عبدالکریمی، علی مرادخانی صفحات 75-96

    با ظهور رسانه های جدید، مصرف نه تنها در جهت تامین نیاز، استفاده و استعمال، بلکه به عنوان پدیده ای معرفت شناختی اهمیت یافت. در دوران معاصر و پس از ظهور رسانه ها و آشکارگی تفاوت طبقات و اطلاع از زیست دیگری، مصرف به عنوان پدیده ای نشانه شناختی در جهت تامین نیاز هویتی-معرفتی افراد نقش ایفا کرد. در عصر شبکه های اجتماعی، این نقش آفرینی با مصرف محتوای برساخت شده توسط دیگری، عمیق تر شد و رابطه ی اپیستمولوژیک سوبژه و ابژه، به دلیل یک پارچگی فاعل شناسا و متعلق شناخت بر هم خورد. در این سیر، هر امری در جهان مجازی، تغییر ماهیت داد و مصرفی شد. مصرفی شدن امور، یعنی دورریزشدن، منقضی شدن و از بین رفتن آن ها. پرسش این جاست که وضعیت هنر در این دوران چگونه است؟ با نگاهی مبنایی به آراء هایدگر و سپس به آثار متقدم ژان بودریار نظیر جامعه مصرفی و پل زدن آن با آثار متاخر وی نظیر هوش شر: معاهده ی شفافیت و نظرافکندن به آراء متفکران عصر شبکه های اجتماعی می توان چنین گفت که هنر نیز مانند تمام امور دیگر، به یک پدیده ی مصرفی صرف در شبکه های اجتماعی بدل شده و رابطه ی خود را با حقیقت و واقعیت از دست داده است. حیرت آور این که در این دوره و به نحو عمیقی، در این زمینه تحقیقات دچار اختلال شده، چرا که پژوهش، خود به مثابه عنصر مصرفی و کارکردی بدل شده است.

    کلیدواژگان: مصرف هنر، تکنولوژی، بودریار، شبکه اجتماعی، فراواقعیت، سوبژه
  • حسن گل بخشی، مهدخت بروجردی علوی، مجید سعادتی* صفحات 97-119

    نقش تلویزیون در پیشگیری از ارتکاب جرایماین پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه تلویزیون و راهکارهای تقویت نقش آفرینی آن در پیشگیری از وقوع جرم در شهر بندرعباس و برای پاسخ به این سوال انجام شده است که چگونه رسانه های جمعی می توانند در پیشگیری از وقوع جرایم در این شهر اثرگذار باشند.برای پاسخ به این سوال از روش دلفی برای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. تعداد 42 نفر از صاحب نظران در رشته های حقوق، جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی استان هرمزگان پانل دلفی را تشکیل دادند. صاحبنظران در حالی که که مشکلات اقتصادی و معیشتی»، «فقر فرهنگی و اجتماعی» و «قرار گرفتن بندرعباس در مسیر ترانزیت کالاهای قاچاق و مشروبات الکلی» را مهمترین دلایل بروز رفتارهای مجرمانه در شهر بندرعباس ارزیابی کردند «بالا بردن کیفیت برنامه ها برای کاهش تمایل مردم به استفاده از برنامه های شبکه های ماهواره ای» ، «آگاهی بخشی درباره قوانین به منظور ارتقای سطح معلومات حقوقی مردم» و« تولید انیمیشن های آموزنده اجتماعی و اخلاقی برای کودکان و نوجوانان » را مهمترین راهکارهای پیشگیری از وقوع جرایم خشن در بندرعباس با استفاده از رسانه تلویزیون دانستند.

    کلیدواژگان: رسانه های جمعی، پیشگیری، جرم
  • حبیب الله مازندرانی*، علی محمد مزیدی شرف آبادی، سید علیرضا افشانی صفحات 121-142

     این پژوهش درصدد بررسی سینمای دفاع مقدس در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی (1360-1400) است. چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه" مکمل - بازتاب" و "شکل دهی" ، استوار است.که طبق آن هنر، بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکل دهی به افکار عمومی جامعه ، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیق تر ساختار و کار کرد آثار سینمایی دفاع مقدس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که به لحاظ آسیب شناختی، سینمای دفاع مقدس در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی دچار بی مهری از سوی دولت ها، مسولین و نهاد های ذیربط واقع شده است. همچنین یافته ها نشان میدهد که اغلب فیلم های این ژانر ، به رغم دسته بندی های متفاوت ، چه در دسته منتقد جنگ و چه در گروه جنگی ، به دلیل حساسیت های ویژه این ژانر ، سعی در تبلیغ دفاع مقدس دارند. اگر چه در طی چهار دهه گذشته فراز و نشیب هایی در کمییت و کیفیت فیلم ها بوجود آمده است ، اما بازتاب وقایع دفاع مقدس کمتر مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر فیلم ها سعی در شکل دهی به افکار عمومی داشته اند که البته در دراز مدت موفق نبوده اند. همچنین این پژوهش نشان میدهد ، در دولت ها و معاونت های سینمایی بعد از انقلاب که به مقوله سینمای دفاع مقدس توجه کرده اند ، پیشرفت هایی را شاهد بوده است.

    کلیدواژگان: سینمای دفاع مقدس، نظریه باز تاب، نظریه شکل دهی
  • محمد حسام پور*، حسینعلی افخمی صفحات 143-183

    چینش جدول پخش (انتخاب و زمان بندی پخش برنامه) ، خروجی اصلی سیاستگذاری تلویزیون می باشد که نقش مهمی در ایجاد هویت و تقویت برند دارد؛ اما در تطور تاریخی تلویزیون و عبور از انحصار (کمیابی) به رقابت (دسترسی) و نهایتا تکثر (فراوانی) یا پساشبکه، جایگاه جدول پخش مورد تهدید واقع شد. در واقع تکثر کانون های تولید محتوا به همراه پیشرفت های تکنولوژی دوران دیجیتال که آسانی و راحتی دیده شدن محتوا را در زمان، مکان و دستگاه مطلوب مخاطب به ارمغان می آوردند، جایگاه جدول پخش ، بیش از پیش مورد تهدید واقع شد. این تحقیق کیفی با رویکرد تاریخی و روش تحلیل اسنادی همچنین با بهره گیری از آمار سنجش مخاطبین و مصاحبه عمیق با 7 کارشناس طراحی جدول پخش در تلویزیون ایران ، ضمن مرور تاریخی جایگاه جدول پخش در تلویزیون، تحولات و دگرگونی های در جدول پخش را مورد بررسی قرار می دهد، این بررسی مرتبط با این سوال وسیع تر صورت می گیرد که تلویزیون در عصر پسا شبکه چگونه در حال رشد کردن و توسعه است؟ یافته های این تحقیق نشان می دهد که برخلاف ادعاهایی که معتقدند طراحی جدول پخش امری منسوخ شده و بی حاصل در دوران تکثر است، طراحی جدول پخش را کماکان مهم و محوری در صنعت تلویزیون دانسته که به صورت فعالانه و هنرمندانه به تغییرات مخاطب و محیطی پاسخ داده ، ابزارهای خود را اصلاح می نماید و ابزارهایی جدید برای خود فراهم آورده و توسعه می دهد.

    کلیدواژگان: کنداکتور، تلویزیون خطی، تلویزیون غیر خطی، تلویزیون آنلاین، تلویزیون ایران، جریان، تداوم
|
  • Abbas Karimian, AliAsghar Bagherzadeh Pages 5-29

    This article deals with the methods of using IRIB for the monotheistic upbringing of 4-7 year old children. In this study, data were collected through documentary methods and structured interviews with relevant experts, and then through interpretive analysis and theme analysis.Findings indicate that to strengthen theism in 4 to 7 year old children can be three general categories of cognitive, emotional and behavioral methods and under each category of strategies such as objectification of the concept of God, modeling, inculcation of ideas and symbolism of the observer below. Are categorical. Creating attractions, eliminating repulsive factors of theism and using the patterns of emotional human relationships are also the main strategies that look at the emotional dimension of the child. This is while placing the child in spiritual and invigorating spaces by the media, using behavioral patterns and practical practice of simple religious rituals through the media are among the main strategies that strengthen the behavioral dimension. It is necessary to use all three categories of methods to strengthen the theism in the child at the same time, and the national media by forming a system of methods, consisting of cognitive, emotional and behavioral strategies, to strengthen the child in the process of monotheistic education.This study shows that the IRIB has a high capacity to actualize the innate concept of monotheism and the child also has a high capacity for educability to strengthen belief in God.

    Keywords: Child theism, cognitive strategies, emotional strategies, behavioral strategies, IRIB
  • Ziba Kazempoor *, Hossein Abeddoost Pages 31-56

    A collection of children's program Mixed logos that are translations of foreign logo films, including visual and written sign. The main question of the present study is what is the intertextual relationship between the Persian logo and the foreign logo of children's films? And what do the visual and symbolic symbols in these logos have to do with the content of the reference film? The purpose of this study is to analyze the effective pre-texts in designing the logo of the Persian children's program based on the weak (intertextualite Faible)and strong intertextual theory of Laurent Jenny. The research method is descriptive - analytical and collecting data is Combined research method via library studies and through note taking and reading image. Data analysis is qualitative. The research results show that there is a strong intertextuality between the Persian language and the film and the Persian logo of the film. The weak and strong intertextual relationship between Persian and foreign logo design can be examined in terms of color and form. Visual sign and colors in Persian logos are taken directly from the content of the film. Most Persian logos show a tendency to visualize and use many elements in logo design, while foreign logo have a minimal attitude towards the use of visual cues.

    Keywords: Persian, logo foreign logo, child program, Laurent Jenny ', s intertextual theory
  • Shoaib Hoseini Moghaddam *, Mohammadreza Ahmadzadeh Pages 57-74

    Puppet shows are a popular form of television. From these programs, popular puppet characters have been created that have remained in the minds of the viewers, and the audience of many children and adults has become interested in some of these puppets. Among them are the Kolah Ghermezi puppets and Jenab Khan. How to create this popularity and the factors affecting it is the question on which the present study is based. The purpose of this study is to examine the various factors that create popularity for television puppets among the public and viewers, the extent and priority of these factors in the eyes of the audience to be studied and analyzed. The method of this research consists of two stages. First, a survey of the audience about the reasons for the attractiveness of the puppets, and then a semi-structured interview with experts in this field, in order to examine the causes and motivations in popular opinion. Therefore, in order to achieve the desired goals, considering the continuity of production, distribution and communication with the audience in recent years, two Kolah Ghermezi and Jenab Khan were selected as the study sample. The data show that various factors, from technical and artistic features to the production team and broadcasting conditions, affect the popularity of TV puppets, but it is understood that most people preferred the content of the puppet show to its shape.so the importance people place on voice acting and storytelling in puppet shows is important to puppet show creators.

    Keywords: Puppet, TV, Kolah Ghermezi, Jenab Khan, popularity
  • Amirreza Mafia Shiraz *, Bijan Abdolkarimi, Ali Moradkhani Pages 75-96

    With the advent of new media, consumption got prominence not only because of its function in meeting the needs but also as an epistemological phenomena. Following the appearance of media and formation of different social classes and the possibility of informing others’ lives, consumption helped us to know the identities of individuals and to internalize our epistemological aspect of different phenomena. The meaning of the concept of consumption changed with the appearance of social media to the extent that it put an end to the old epistemological relation of subject and object as they become unified the result of which was that everything in virtual world became different; it was as a consuming phenomenon. Consuming meant as expiring, wasting and blasting. Now, the main is that how would be the status of art? Comparing Jean Baudrillard early works such as »Consumer Society« with his new recent writings namely »Satanic resemblance through the scholars’ viewpoints of social networking «illuminates that »art« as any other phenomena is looked as a consumed material ;it has lost its relation with the reality.

    Keywords: Consuming Art, baudrillard, Social Media, social network, subject
  • Habib Mazandarani *, Ali Mohammad Mazidi Sharafabadi, Sayyed Alireza Afshani Pages 121-142

    This study seeks to study the sacred defense cinema during the four decades after the Islamic Revolution (1360-1400). The ups and downs of this cinema during the forty years after the Islamic Revolution, the study of developments and the role of governments after the Islamic Revolution, is the subject of this research. The theoretical framework of this research is based on two theories of "complement-reflection" and "shaping", according to which art is a reflection of social conditions and at the same time it is used to shape public opinion. In this research, qualitative content analysis method has been used for a deeper understanding of the structure and function of sacred defense cinematic works. The results of the research show that pathologically, the sacred defense cinema has been unloved by governments, officials and relevant institutions during the forty years after the Islamic Revolution. The findings also show that most films in this genre, despite different categories, both in the war critic category and in the war group, due to the special sensitivities of this genre, try to promote the sacred defense. Although there have been ups and downs in the quality and quality of films over the past four decades, the reflection of the events of the Holy Defense

    Keywords: Keywords Cinema, holy defense cinema, Reflection theory, Formation Theory
  • Mohammad Hesampour *, Hossain Afkhami Pages 143-183

    Scheduling (programs selection and timing) is the main output of television policy, which plays an important role in creating identity and strengthening the TV brand; but in the historical evolution of television and the transition from monopoly (scarcity) to competition (availability) and eventually proliferation (plenty) or post-networking, the scheduling as the main pillar of TV has fundamentally been threatened. In fact, the proliferation of content production hubs, along with advances in digital technologies that made it easy and convenient to view content at the desired time, place, and device, made the position of the scheduling even more threatened.This qualitative research with historical approach and documentary analysis method, also using audience measurement statistics and in-depth interviews with 7 broadcast schedule managers in IRIBTV, while reviewing the position of the schedule on television, examines the developments and changes in the scheduling historically. This study addresses the broader question of how television is growing and developing in the post-network era. The findings of this study show that contrary to the claims that the art of scheduling is obsolete and fruitless in the era of pluralism, scheduling is still important and pivotal in the TV industry that actively and artistically responds to the audience and environmental changes. Data modifies its tools and provides and develops new tools for itself.

    Keywords: scheduling, linear TV, non-linear TV, Online-TV, IRIBTV