فهرست مطالب

پژوهش نامه نقد آرای تفسیری - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1399)

پژوهش نامه نقد آرای تفسیری
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم مظاهری، سید محمدرضا موسوی شوشتری* صفحات 1-14

    جامعیت قرآن مجید از جمله مباحث بنیادین تفسیر و علوم قرآنی است که در فهم مراد و مقصود کلام خداوند متعال، بسیار تاثیرگذار است. پژوهشگران به منظور تبیین قلمرو معارف قرآن به آیاتی از قرآن استناد کرده اند. این مقاله، دیدگاه مفسران را در خصوص جامعیت قرآن با استناد آنان به آیه ﴿قل لین اجتمعت الإنس و الجن علی‏ ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا﴾(اسراء، 88) - که از جمله آیات مستند جامعیت قرآن است- به روش توصیفی- تحلیلی بررسی کرده و کوشیده است به این مسئله که کدام تفاسیر آیه را مستند جامعیت دانسته و چه نوع جامعیتی را مد نظر داشته اند، پاسخ مناسبی دهد. بررسی ها نشان می دهد که به رغم آموزه‏ های دیرین مکتب اهل بیت مبنی بر جامع بودن قرآن، استفاده جامعیت از آیه مزبور، بیشتر از ناحیه مفسران معاصر که رویکردی علمی- اجتهادی به قرآن داشته اند، صورت پذیرفته است.

    کلیدواژگان: تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی، قلمرو معارف قرآن، اعجاز، تحدی
  • محمدجواد توکلی خانیکی*، مهدی ریحانه صفحات 15-32

    قصه حضرت یونس از قصص قرآن کریم است که در روایات و تفاسیر قرآن و عهد عتیق آمده است. این مقاله به روش تحلیلی-توصیفی، در صدد تنزیه ساحت قدسی آن حضرت از تهمتهای ناروایی است که در برخی متون آمده است؛ لذا ضمن تایید اشتراکات، تفاوتهای آن مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. نتیجه اینکه: یونس  یا اندکی قبل از اینکه عذاب از آن قوم برداشته شود، از قوم خود خشمگین بوده به طرف دریا می رود؛ یا وقتی فهمید که عذاب برداشته شده، به سویشان برنگشت؛ و متوجه توبه قومش نشد. او با اطمینان از اینکه قومش قابل هدایت نیستند مرتکب «ترک اولی» شد و آنها را ترک کرد. اما با توبه مردم، خداوند با خلق صحنه ای اعجازگونه توام با آزمایش، او را به مقام اجتباء رسانده و در زمره صالحین قرارش می دهد. از معنای «کظم» و «مکظوم» برمی آید که آن حضرت در محل خروج نفس ماهی یا نهنگ زیر سوراخ تنفسی قرارگرفته و با توجه به هوازی بودن نهنگ حضرت می توانسته از هوای بیرون بهره برده و زنده بماند.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، عهد عتیق، یونس$، ذوالنون، صاحب الحوت
  • مسلم صالحی زاده*، احمد بهشتی، علیرضا مختاری صفحات 33-46

    طبرسی در تفسیرش از آرای مفسران اهل سنت و شیعه بهره برده است از جمله این مفسران می توان به ابومسلم اصفهانی اشاره کرد که بیشترین نقل ها در تفسیرش از اوست این پژوهش به بررسی و نقد روش تفسیری او با توجه به قواعد و موازین تفسیری پرداخته و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند یافته های پژوهش نشان می دهد که ابومسلم به عنوان مفسری برجسته از روش های تفسیری مختلفی در تفسیر آیات استفاده کرده و علیرغم توجه او در به کار گیری قواعد و ضوابط تفسیری در برخی موارد از آن ها غافل مانده به طور مثال می توان به قواعدی از این قبیل : عدم توجه به سیاق آیات،بی توجهی به لحن و آهنگ کلام،اختیار کردن معنایی که احتمال ضعیف دارد و لغزشی که در به کار گیری منبع عقل در اجتهاد از آیات داشته است اشاره کرد، با همه این اوصاف روش او نه تنها آسیب جدی به مجمع البیان وارد نکرده بلکه موید و شاهد آرای تفسیری طبرسی در تفسیرش هست.

    کلیدواژگان: مجمع البیان، ابومسلم اصفهانی، روش تفسیری، سیاق، آهنگ کلام
  • حسن نقی زاده، سید ابوالقاسم حسینی زیدی* صفحات 47-66

    آیه 172 سوره اعراف از پیمان و میثاقی که خداوند از فرزندان آدم در موطن ویژه ای گرفته، حکایت دارد.این نوشتار با بررسی نظریه تمثیل در این آیه و بیان دلایل این نظریه به این نتیجه دست یافته است که حمل آیه بر بیان واقعیت دست کم با ظاهر پنج فقره از آیه شریفه، مخالفت دارد؛ اما تمثیل انگاری آن با این برداشت که آیه مربوط به فطرت انسان است، به مراتب از دیگر نظرات استوارتر خواهد بود زیرا دلالت ظاهری آیه بگونه‏ای نیست که عدول از آن جایز نباشد، بلکه در صورت وجود دلیل یا قرینه‏ای برخلاف، باید از ظاهر متن دست کشید و به مفاد آن دلیل و قرینه ملتزم شد؛ اگر آیات دیگر قرآن را در کنار آیه میثاق و آیه فطرت قرار داده و طبق روش تفسیر قرآن به قرآن، همگی را یک جا مورد مطالعه قرار دهیم، درستی احتمال یاد شده آشکارتر خواهد شد؛مفاد مجموع این آیات، آن است که آفرینش انسان بگونه‏ای است که با اندکی‏ تامل در نظام آفرینش و هستی خویش، بر وجود خداوند اذعان می‏کند

    کلیدواژگان: تفسیر تمثیلی، زبان نمادین، زبان حال، آیه میثاق
  • زهرا قاسم نژاد*، سیده محبوبه کشفی صفحات 67-82

    یکی از تفاسیر کامل جدید، تفسیر محاسن التاویل اثر جمال الدین قاسمی است. این تفسیر با توجه به وضعیت سیاسی، دینی، اجتماعی و علمی عصر جمال الدین و به منظور برگشت امت اسلام به قرآن، سنت و سلف صالح تدوین شده است. رویکرد مفسر در بیشتر مواضع تفسیر، رویکرد سلفی سنتی است، هرچند آراء او در برخی موارد متناقض با آراء سلفیه است. ویژگی بارز تفسیر قاسمی، نقل‎ های فراوان از اندیشمندان فرق مختلف اسلامی به خصوص سلفیه است و دلیل نام گذاری آن به محاسن التاویل نیز از همین روی است. مطالعه تفسیر نشان می دهد که از یک سو، رویکرد مفسر در تبیین و تفسیر آیات رویکرد سلفیه است و نقل های بسیاری از ابن تیمیه و ابن قیم دارد و از دیگر سو، در کنار آراء اندیشمندان سلفی دیدگاه‎ های سایر فرق اسلامی نیز بسیار نقل شده است و در برخی موضوعات از شیعه امامیه نیز نقل هایی وجود دارد. .

    کلیدواژگان: تفسیر، محاسن التاویل، جمال الدین، قاسمی، شیعه
  • کیوان احسانی* صفحات 83-96

    سید رضی(ره)، دانشمند مبرز قرن چهارم و مولف «حقایق التاویل فی متشابه التنزیل» از تفاسیر مهم شیعه است. او در تفسیر خود به تبیین متشابهات قرآن از نظرگاه خویش پرداخته، اما تعریف او از متشابه دارای حوزه معنایی و مصداقی گسترده ای است؛ تا جایی که آیات مبهم، مجمل و نیز آیاتی که در معرض سوال و یا اشکالی واقع می شوند، همه را نوعی متشابه دانسته و به پاسخگویی پرداخته است. این نوشتار، به شیوه کتابخانه ای و با روش تحلیلی توصیفی، پس از معرفی کوتاهی از کتاب اخیر و مولف آن، به واکاوی مراد مفسر از متشابه پرداخته و ضمن ارایه نمونه هایی از این تفسیر نشان داده که در حقیقت سید رضی تحت عنوان ارجاع متشابهات قرآن به محکمات آن، کاربست های متنوعی از تفسیر قرآن به قرآن، همچون حمل مجمل بر مبین، استشهاد به دیگر آیات قرآن در تبیین معانی واژگان و مفردات قرآن، رفع ابهام از آیه توسط آیات دیگر، تفسیر آیات با تکیه بر سیاق و... را ارایه نموده است.

    کلیدواژگان: سید رضی، حقایق التاویل، شیوه تفسیری قرآن به قرآن، متشابهات
|
  • Maryam Mazaheri, Sayed Mohammad Reza Mousavi Shoushtari * Pages 1-14

    The comprehensiveness of the Qur'an is one of the fundamental issues of Qur'anic interpretation and science, which is very effective in understanding the meaning and purpose of God's word. Researchers have cited verses from the Qur'an to explain the realm of Qur'anic knowledge. The paper, citing their commentators' views on the comprehensiveness of the Quran verse ﴿قل لئن اجتمعت الإنس و الجن علی‏ ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا﴾ (Isra, 88) - one of the verses documentary It is comprehensive - it has studied descriptively-analytically and has tried to answer the question of which interpretations of the verse have been documented as comprehensive and what kind of comprehensiveness they have considered. Studies have shown that despite the long-standing teachings of the Ahl al-Bayt on comprehensive of Qur'an, the comprehensive use of this verse has been done more than contemporary commentators who have a scientific-ijtihad approach to the Qur'an.

    Keywords: Sequential Interpretation, thematic interpretation, The Realm of Quranic Knowledge, miracle, challenge
  • Mehdi Reyhaneh Pages 15-32

    The story of Hazrat Yunus is one of the fascinating stories of the Holy Quran which has been quoted with different quotations in different Islamic texts, including narrations, commentaries and the Old Testament. This article, in an analytical-descriptive way, seeks to purify His Holiness from the false accusations that are leveled against him in some texts; Therefore, while confirming the subscriptions, its differences will be criticized. The result Younes or shortly before the torment is removed from that people, he is angry with his people and goes to the sea; Or when he was informed that the torment had been removed, he did not return to them; And he did not notice the faith and repentance of his people. Convinced that his people could not be guided, he committed the "first leave" and left them. But with the repentance of the people, God, by creating miraculous scenes combined with temptation, elevates him to the position of the righteous and places him among the righteous. From the meaning of "Kazem" and "Makzoom" it follows that the Imam was at the exit of the fish or whale under the breathing hole and due to the aerobic nature of the Imam's whale, he could use the outside air and survive.

    Keywords: Holy Quran, Old Testament, Younis $, Dhu al-Nun, Sahib al-Houth
  • Moslem Salehizadeh * Pages 33-46

    Majma 'al-Bayan is one of the most important interpretations of the heritage of the Shiite school. Tabarsi has used the views of Sunni and Shiite commentators in his commentary. Abu Muslim in Majma 'al-Bayan, according to the rules and criteria of interpretation, the data are analyzed in order to achieve the inner layers of rules and criteria in the interpretive method using descriptive-analytical method. Prominently and sharply, he has used different interpretive methods in interpreting verses, and despite his attention to the application of interpretive rules and regulations, in some cases he has neglected them, for example, rules such as: not paying attention to the context of verses, without Attention to the tone and melody of the word, the adoption of a meaning that is unlikely and the slippage in the use of the source of reason in ijtihad pointed out the verses, with all these descriptions, his method not only did not cause serious damage to the Assembly, but also confirms and witnesses. Tabarsi's interpretive views are in his interpretation.

    Keywords: Majma ', al-Bayan, Abu Muslim Isfahani, interpretive method, context, tone of speech
  • Hasan Naqizadeh, Sayyed Abolqasem Hosseini Zeydi* Pages 47-66

    Verse 172 of A'raf Surah states the covenant and contract that God took from the children of Adam in a special homeland indicating that the human beings have witnessed the oneness of Right (God) in one single realm and have confessed the Lordship of God and worshiping him so that the way is closed to any excuses.Making an investigation into the allegorical theory in this verse and stating the reasons for this theory, this paper has concluded that the verse interpretation to stating the reality is contrary to at least 5 verses but its allegory will be much more solid than other viewpoints with the perception that it is related to the human nature because the apparent meaning of the verse is not such that it would not be permissible to deviate from it, but if there is any reason or analogy contrary to it, we should give up the appearance of the text and refer to the reason’s contents; If we put the other verses of the Qur'an beside the Covenant Verse and the Nature Verse and study all of them in the lump according to the interpretation method of the Qur'an to the Qur'an, the correctness of the mentioned possibility will become more obvious; The total contents of these verses is that the creation of the human being is such that he/she confesses the existence of God with a little reflection on our system of creation and existence provided that he/she is safe from the temptation of

    Keywords: Allegorical interpretation, Symbolic language, present language, covenant verse
  • Zahra Qasemnejad*, Sayyedeh Mahbubeh Kashfi Pages 67-82

    One of the complete new interpretations is the interpretation of the benefits of interpretation by Jamal al-Din Ghasemi. This commentary has been compiled according to the political, religious, social and scientific situation of the time of Jamal al-Din and in order to return the Muslim Ummah to the Qur'an, Sunnah and righteous predecessors. The commentator's approach in most positions of interpretation is the traditional Salafi approach, although in some cases his views contradict the Salafi views. A prominent feature of Ghasemi's commentary is the numerous quotations from thinkers of different Islamic sects, especially the Salafis, and this is the reason why it was written according to the merits of interpretation. The study of commentary shows that on the one hand, the commentator's approach in explaining and interpreting the verses is the Salafi approach and has many quotations from Ibn Taymiyyah and Ibn Qayyim. On the other hand, along with the views of Salafi thinkers, the views of other Islamic sects have been quoted a lot. And in some subjects, there are quotations from Imami Shiites. With regard to this issue, the present study, with a descriptive-analytical and critical approach, has extracted and analyzed the cases transferred from the Imami Shiites in the interpretation of the merits of interpretation. The results show that by interpreting verses in the field of literature, beliefs, philosophy and sciences of the Qur'an,

    Keywords: Jamal al-Din al-Qasimi, Mahasin al-ta’vil, Shi’ism
  • Keyvan Ehsani* Pages 83-96

     Sayyid Razi (RA), a prominent scholar of the fourth century and the author of "The Truths of Interpretation in the Similarity of Discounting" is one of the important Shiite commentaries. In his commentary, he has explained the similarities of the Qur'an from his point of view, but his definition of similarities has a wide range of semantics and examples; To the extent that the ambiguous, concise verses, as well as the verses that are exposed to questions or problems, all of them are considered as similar and have been answered. This article, in a library style and with a descriptive analytical method, after a brief introduction of the recent book and its author, analyzes the meaning of the commentator from the analogy and while providing examples of this interpretation, shows that in fact Seyyed Razi referred to the Qur'an as analogies. To its courts, various applications of the interpretation of the Qur'an to the Qur'an, such as carrying a summary on the narrator, quoting other verses of the Qur'an in explaining the meanings of words and contents of the Qur'an, removing ambiguity from the verse by other verses, interpreting verses based on context and ... Has provided.

    Keywords: Sayyid Razi, The Facts of Interpretation, The Interpretive Method of the Qur', an to the Qur', an, similarities