فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان شرقی
پیاپی 37 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمد شهبازپور *، ابولفضل قنبری، سلیمان جلالی صفحات 1-28

    چکیده قرار گرفتن مراکز انتظامی در خارج از مکان های بهینه حوزه مربوطه باعث می شود آن قسمت از حوزه استحفاظی که از کنترل ماموران خارج است دچار خلا امنیتی شده و محلی مستعد برای بروز جرایم باشد و برعکس حضور پلیس در محل، در کاهش احساس خطر و ناامنی تاثیر بسیار دارد. موضوع موردبررسی در تحقیق حاضر تحلیل مکانی و فضایی کلانتری های موجود در شهر تبریز و ارایه الگوی بهینه به منظور ارتقای کیفیت خدمات رسانی و تسریع روند حضور نیروهای پلیس در مواجه با انواع جرایم است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) انجام شده است. جهت ارزیابی فضایی و مکانی کلانتری ها از چهار شاخص کلی و پانزده زیر معیار استفاده شده است که این معیارها توسط خبرگان در نرم افزار Super Decision وزن دهی و اولویت بندی گردیده اند. نتایج نهایی حاصل از تلفیق نقشه های استانداردشده و وزن دهی شده ی معیارهای تحقیق به این صورت بوده است که از تعداد دوازده کلانتری موجود در شهر تبریز، تعداد هشت کلانتری در مکانی باارزش مکانی کاملا مناسب قرارگرفته اند و تعداد سه کلانتری در مکانی باارزش مکانی مناسب و یک کلانتری نیز در مکانی باارزش متوسط قرارگرفته است. در مرحله بعدی به منظور تعیین مکان های بهینه برای چهار کلانتری که از حد ایدیال فاصله داشته اند از خروجی های نرم افزار و انطباق آن با شرایط واقعی شهر استفاده گردیده و برای همه آن ها مکان هایی باارزش مکانی کاملا مناسب پیشنهاد گردیده است.

    کلیدواژگان: تحلیل فضایی، کالنتری، سیستم اطلاعات جغرافیایی، فرایند تحلیل شبکه ای، مکان بهینه
  • مرضیه ساعی، زهرا ایمانی * صفحات 29-67

    امروزه محققان معتقدند که انسان برای رسیدن به یک درجه موفقیت در زندگی و برای رسیدن به اهداف والای انسانی بعد از برآوردن نیازهای فیزیولوژیکی که اساس موجودیتش را تشکیل می دهد نیاز به امنیت و احساس امنیت دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با احساس امنیت اجتماعی دانشجویان به انجام رسیده است؛ جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دختر رشته علوم اجتماعی دانشگاه تبریز می باشند که طبق آخرین آمار در سال 1398 320 نفر گزارش شده است که پس از انجام پیش تست با استفاده از فرمول کوکران 175 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان احساس امنیت اجتماعی دانشجویان در حد متوسط به بالا می باشد؛ در بررسی میزان ضریب همبستگی بین متغیرهای مستقل پژوهش یعنی متغیرهای احساس رضایت از زندگی، بهزیستی معنوی و سرمایه اجتماعی نتایج حاکی از این است که میزان ضریب همبستگی بین متغیر سرمایه اجتماعی با متغیر احساس امنیت اجتماعی (698/0)، بهزیستی معنوی با احساس امنیت اجتماعی (401/0) و رضایت از زندگی با احساس امنیت اجتماعی (359/0) می باشد؛ باید ذکر کرد که جهت همبستگی بین متغیرهای مستقا با وابسته مثبت و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد می باشد.

    کلیدواژگان: امنیت، زنان، بهزیستی معنوی، رضایت از زندگی، سرمایه اجتماعی
  • زهرا فتحی*، فاطمه نگهبان قراملکی صفحات 68-95

    سلامت اجتماعی عاملی مهم در کنترل آسیب های اجتماعی و مسایل اجتماعی و حفظ نظم اجتماعی می باشد؛ این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین احساس امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز به انجام رسیده است؛ روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن تمام دانشجویان دانشگاه تبریز می باشند. حجم نمونه برابر با 101، شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی از روش همبستگی پیرسون و آزمون تفاوت میانگین T و آنالیز واریانس یک طرفه F استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین احساس امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی رابطه مستقیم ضعیف با ضریب همبستگی (295/0) وجود دارد که در سطح اطمینان 99 درصد (003/0) مععنادار می باشد؛ به عبارتی دیگر با افزایش احساس امنیت اجتماعی در دانشجویان میزان سلامت اجتماعی آنان افزایش پیدا می کند. در بررسی تفاوت میانگین سلامت اجتماعی دانشجویان بر حسب متغیرهای جنس، رشته تحصیلی نتایج حاکی از این است که میانگین سلامت اجتماعی در بین دانشجویان مرد و زن در سطح اطمینان 99 درصد و با رشته های تحصیلی مختلف در سطح اطمینان 95 درصد، متفاوت و معنادار می باشد.

    کلیدواژگان: سلامت اجتماعی، امینت اجتماعی، انطباق، خودشکوفایی، انسجام اجتماعی
  • حسین رستمی * صفحات 96-122

    مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر توانایی حل مساله و سازگاری زناشویی زنان دارای همسر معتاد صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه همسران افراد مصرف کننده مواد مراجعه کننده به مراکز درمان سرپایی شهرستان بناب در نیمه دوم سال 1397 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 40 نفر انتخاب و در دو گروه (آزمایش 20 نفر، کنترل 20 نفر) به صورت تصادفی جایگرین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کرد. گرد آوری اطلاعات در پیش آزمون و پس آزمون از طریق پرسشنامه حل مساله هپنر و پترسون صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شده که برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS20 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تاثیر معناداری بر بهبود مولفه های توانایی حل مساله زنان دارای همسر معتاد دارد (05/0 p<) براساس این نتایج می توان بیان کرد آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، می تواند به عنوان گزینه مطلوب آموزشی-درمانی برای بهبود توانایی حل مساله زنان دارای همسر معتاد باشد.

    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، توانایی حل مساله، اعتیاد
  • رویا شریف زاده * صفحات 123-153

    نظم اجتماعی به عنوان یک ارزش متعالی، وسیله و هدف تمام نظام های اجتماعی است که در این راستا حاکمیت قانون ضامن ثبات جامعه و حفظ نظم اجتماعی می باشد؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با قانون گریزی دانشجویان دانشگاه تبریز به انجام رسیده است؛ جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز می باشند که 150 نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند؛ نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان قانون گریزی در بین دانشجویان، کمتر از حد متوسط می باشد؛ در بررسی میزان ضریب همبستگی بین میزان اعتماد اجتماعی و میزان قانون گریزی دانشجویان می توان گفت، بین دو متغیر همبستگی معکوس و نسبتا قوی (350/0-) و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد (000/0) وجود دارد؛ بررسی میزان ضریب همبستگی بین همنشینی با دوستان ناباب و میزان قانون گریزی دانشجویان می توان گفت، بین دو متغیر همبستگی مثبت و نسبتا قوی (430/0) و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد (000/0) وجود دارد؛ در نهایت در بررسی میزان ضریب همبستگی بین دینداری و میزان قانون گریزی دانشجویان می توان گفت، بین دو متغیر همبستگی معکوس و نسبتا قوی (370/0-) و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد (000/0) وجود دارد.

    کلیدواژگان: قانون گریزی، نظم اجتماعی، اعتماد اجتماعی، همنشینی افتراقی، دینداری
  • پریزاد کاوسی خسرقی * صفحات 154-195

    این پژوهش با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر نقش آفرینی کارآمد و موثر سازمان های مسیول در پیشگیری از جرم به انجام رسیده است؛ روش پژوهش کیفی و تکنیک جمع آوری داده مصاحبه می باشد؛ مشارکت کنندگان پژوهش حاضر 30 نفر از مطلعین کلیدی خصوصا اساتید رشته ی جامعه شناسی و اقتصاد دانشگاه تبریز، کارشناسان ارشد نیروی انتظامی، کارشناسان ارشد سازمان بهزیستی، اداره ی کل تبلیغات اسلامی، اداره-ی کل فرهنگ و ارشد اسلامی، اداره ی کل کمیته ی امداد، کارشناسان ارشد معاونت پیشگیری دادگستری استان آذربایجان شرقی و شهروندان مرکز استان آذربایجان شرقی(تبریز) بوده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که سازه هایی چون کم و کیف تخصص گرایی، ضعف مخاطب شناسی، شعارگرایی، مسیولیت-پذیری اجتماعی سازمان ها، آنومی سازمانی، ساختار سازمانی تواناساز، درک واقعیت های جامعه، مشوق های اقتصادی، کم و کیف سرمایه ی اجتماعی، اتخاذ مشی علمی در امر پیشگیری، تدوین و اجرای قانون، کمبود منابع مالی و انسانی، کاهش فقر و نابرابری، پایش و نظارت استاندارد از متغیرهای کلیدی تاثیرگذار بر نقش آفرینی کارآمد و موثر سازمان های متولی پیشگیری از جرم هستند.

    کلیدواژگان: جرم، آنومی سازمانی، پیشگیری وضعی از جرم، انحرافات اجتماعی
|
  • Ahmad Shahbapoor *, Abolfazl Ghanbari, soleyman jalali Pages 1-28

     Putting police stations out of the area's optimum location makes the guarded area less secure and prone to crime, and unlike police presence, greatly reducing the risk of insecurity and insecurity. The subject of the present study is spatial-place analysis of the police stations in Tabriz and to provide an optimal model to improve the quality of service and speed up the process of police presence in the face of various crimes. This research is done by using descriptive and analytical method and by using Network Analytical Process (ANP) in Geographic Information System (GIS). Four general indices and fifteen sub-criteria were used for spatial-place evaluation of police stations, which were weighted and prioritized by experts in Super Decision software. The final results from the combination of standardized maps and weighted survey criteria were that out of the twelve police stations in Tabriz, eight police stations were located in best location and the three police stations were located in a good location. A convenient location and a police stations are also in a medium-value location. Next, in order to determine the optimal locations for the four police stations ideally distant, software outputs were used and adapted to the actual city conditions and all of them were suggested as suitable locations.

    Keywords: Spatial Analysis, police station, geographical information system, Network Analysis Process, Optimal Location
  • hossein rostami * Pages 96-122

    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on problem solving ability in women with addicted husband. The research method is semi-experimental design with pre-test and post-test with control group. The statistical population of this study was the spouses of consuming the materials referred to outpatient treatment centers of Bonab city in the second half of 2018. The available sampling method was 40 people and in two groups (20 subjects, 20 controls), randomized they were the experimental group received 8 90-minute sessions of acceptance and commitment training. To collect data in pre-test and post-test, Hepner and Patterson problem solving questionnaire were used. To test the hypotheses, covariance test (MANCOVA) was used. SPSS20 software was used for this purpose. The results showed that acceptance and commitment therapy had a significant effect on improving the problem-solving ability . Based on the results, acceptance education and commitment education can be considered as an optimal educational-therapeutic option for improving the problem-solving ability and marital adjustment of addicted women's wives.

    Keywords: acceptance, commitment therapy, problem-solving ability, addiction